
عرضه و تولید انبوه آریا در تیرماه 1403
در مهر ماه سال 1402، عزت الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع مجلس، در یک نشست با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و مدیران ارشد این شرکت، به بررسی توسعه محصولات گروه سایپا پرداخت. او در طول این نشست، خودروهای جدید را مورد بازدید قرار داد و همچنین روند تولید و توسعه خودروهای اتوماتیک را مورد بررسی قرار داد.
خودرو آریا با موتور M20، با مصرف سوخت کمتر از 7 لیتر در 100 کیلومتر، اولین خودرویی بود که توسط رییس کمیسیون صنایع مجلس بررسی شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، محمدعلی تیموری، در این بازدید اظهار کرد که این خودرو در بالاترین سطح کیفیت عرضه خواهد شد و در حال حاضر 35 دستگاه از آن با موتور M20 در حال انجام آزمایشهای فنی هستند. پس از دریافت تاییدیههای لازم، این خودرو در تیرماه 1403 به تولید انبوه میرسد و عرضه خواهد شد.
عرضه آریا با موتور میتسوبیشی و گارانتی 5 ساله
مدیرعامل خودروسازی سایپا، آقای تیموری، اعلام کرد که تا بهمنماه سال آینده، 8 مدل جدید خودرو را روانه بازار خواهند کرد. همچنین، تا اوایل تابستان سال 1402، 6 محصول دیگر از سایپا به بازار عرضه خواهد شد.
وی افزود که پیشرانه خودرو آریا به نوع 2 لیتری میتسوبیشی تغییر کرده است و داشبورد آن نیز از سخت به نرم ارتقا یافته و برخواست کاربران با کیفیت بالا و گارانتی 5 ساله عرضه میشود. ایجاد چنین محصولی نیازمند نقدینگی بیشتر و حمایت مالی است.
تولید آریا از سال 1402 با موتور جدید
در ماه شهریور سال 1401، اختلاف نظرهای مدیران شرکت سایپا درباره زمان تولید خودروی آریا همچنان ادامه دارد. ابتدا برنامهریزی شده بود که تولید آریا از نیمه دوم سال 1401 آغاز شود، اما آقای تیموری اعلام کرده است که تاکنون حدود 80% از فرآیندهای ساخت قالبهای این خودرو به پایان رسیده است و احتمالاً تا پایان فصل پاییز سال 1401، قالبهای نهایی آریا تکمیل خواهند شد. بنابراین، شرکت سایپا میتواند در سال 1402 خودروی آریا را به بازار عرضه کند.
خبر دیگر از مدیرعامل سایپا درباره تغییر زمان تولید خودرو آریا. در حالی که قبلاً اعلام شده بود که آریا با موتور توربوشارژ M15TC و دندهی شاهین به بازار عرضه میشود، اکنون آقای محمدعلی تیموری اعلام کرده است که از موتور ME16 برای آریا دندهای استفاده خواهد شد.
موتور ME16، نسخه بهبود یافته موتور EC5 پژوسیتروئن، که توسط شرکت ایران خودرو تولید شده است و به زودی توسط شرکت مگاموتور سایپا با نام ME16 به تولید عمل خواهد شد. این موضوع کمی شگفتآور است که هر دو پروژه و آریا دندهای از یک پیشرانه یکسان استفاده میکنند.
آیا موتور تیوان برای آریا استفاده میشود؟
آذر ۱۴۰۰: به نظر میرسد که در حال حاضر، سایپا برنامهای برای استفاده از موتورهای جدید تیوان و همچنین گیربکس دستی برای کراساور آریا ندارد. اما ممکن است در آیندهای نزدیک، این امکان فراهم شود. این موضوع اخیراً در بیانیههای آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) مورد بحث قرار گرفته است.

آقای رادمنش تا تاریخ 7 آذرماه اعلام کرده است که ابتدا قرار است سایپا آریا با گیربکس دستی تولید شود و تا پایان سال 1400 به بازار عرضه شود. اما به دلیل ویژگیهای لوکستر و کاربردیتر آریا نسبت به شاهین، برنامه شرکت به تغییر کرد و تصمیم گرفته شد که گیربکس اتوماتیک روی آن نصب شود. آقای رادمنش همچنین اظهار داشته است که تستهای ایمنی آریا با موفقیت انجام شده است و قطعات آن نیز بیشتر درون کشور تولید میشوند. آریا متعلق به شرکت سایپا بوده و موتور توربوشارژ M15TC آن نیز به صورت محلی تولید میشود، اما گیربکس اتوماتیک از خارج وارد میشود. طبق برنامه ریزی، اولین خودروی آریا با گیربکس اتوماتیک در تابستان 1401 به بازار عرضه خواهد شد. همچنین، پروژه تولید آریا برقی نیز در طرحهای آینده سایپا قرار دارد که اولین نمونه آن پیشبینی میشود تا پنج سال آینده تولید شود.
در جمله اول نکته جالب در حرفهای آقای رادمنش به تشخیصم وجود دارد؛ او به صراحت برای نخستینبار در مورد موتور آریا صحبت میکند. در بهار 1400 و پس از افتتاح ، مدیران سایپا اظهار داشتند که ممکن است از موتور 3 سیلندر توربوشارژ تیوان برای خودروهای پلتفرم SP سایپا استفاده شود و حتی نام آریا را هم آورده و اعلام کردند که اولین محصولی که از این موتور بهره خواهد برد، کراساور آریا خواهد بود. اما طبق اظهارات جدید آقای رادمنش، به نظر میرسد که از موتور تیوان برای خودرو آریا استفاده نخواهد شد.
تولید آزمایشی سایپا آریا
در ماه آبان سال 1400، تولید خودروهای شاهین با گیربکس CVT آغاز شد و همچنین تولید خودرو کراساور آریا نیز آغاز شد. آقای سلمیانی، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که تاکنون 30 دستگاه از آریا به مرحله تولید آزمایشی رسیدهاند و تولید نهایی این خودرو تا پایان سال 1400 آغاز خواهد شد.
مشخصات فنی موتور سایپا آریا
در تاریخ 19 فروردین 1400، با افتتاح کارخانه موتورسازی تیوان، گروه بهمن اعلام کرد که توافقات اولیه برای تولید موتور خودرو آریا با شرکت خودروسازی سایپا به اتمام رسیده است. اگر این توافقات نهایی شوند، خودرو سایپا آریا با موتور سه سیلندر از تولیدانبوه برخوردار خواهد بود.
اطلاعات رسمی درباره موتور ۳ سیلندری شرکت سایپا آریا هنوز منتشر نشده است، اما گروه بهمن اعلام کرده بود که این موتور، با حجم یک الی یک و دو لیتری، قدرت حداکثر ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور حداکثر ۲۲۰ نیوتن متر داشته و مصرف سوخت آن کمتر از ۵.۵ لیتر خواهد بود. به نظر میرسد که احتمالاً از سال ۱۴۰۱، این نوع موتورها در محصولات جدیدی از سایپا شامل خودروی شاهین نیز استفاده خواهد شد.
امکانات احتمالی سایپا آریا
اسفند 99 | سایپا، بزرگترین شرکت خودروسازی ایران، محصول جدید خود به نام آریا را معرفی کرده است. این خودرو قرار است در بهار 1400 وارد فرایند تولید انبوه شود و احتمالاً در انواع مختلف تیپ به بازار عرضه شود. اگرچه اخبار درباره تفاوتهای بین تیپها هنوز روشننیست، اما منابع اطلاعاتی حاکی از ایناند که نسخه فول آریا (ممکن است با نام آریا G شناخته شود)، برخی از تجهیزات مشابه تیپ فول سایپا شاهین G را خواهد داشت:
- دو ایربگ،
- سانروف و آینه برقی،
- فرمان برقی،
- تهویه اتومات،
- روکش چرم صندلی ها،
- مانیتور لمسی،
- نویگیشن،
- دوربین عقب،
- سنسور عقب،
- سنسور نور (اتولایت)،
- سنسور فشار باد تایر،
- چراغ دی لایت،
- رینگ آلومینیومی،
- نشانگر تعویض دنده GSI،
- ورود بدون کلید با استارت دکمهای.
آغاز تولید آزمایشی خودرو آریا
در تاریخ 26 بهمن بهمن 99، شرکت سایپا اعلام کرد که خودرو آریا وارد فاز تولید آزمایشی شده است و تصاویر خط تولید آریا منتشر شدهاند. در این مرحله، 26 دستگاه سایپا آریا تولید شدهاند تا پرسنل خط تولید با آنها آشنا شوند و مشکلات موجود را برطرف کنند.

طراحی و رونمایی از خودرو آریا سایپا در مرداد ۹۹ انجام شد. سپس سایپا توانست در عرض ۶ ماه، این خودرو را به مرحله تولید برساند. این کارایی شایسته به دلیل تلاش واقعی شرکت سایپا بوده است. به همین دلیل، این عمل به عنوان رکورد در زمینه زمانی که برای رونمایی و تولید صرف شده، شناخته شده است و تا کنون در ایران اتفاقی مشابه آن نیفتادهاست. تا پایان سال ۱۴۰۰، تولید سریع و انبوه آریا سایپا آغاز میشود.
آریا؛ نامی با قدمت نیم قرن
در تاریخ 17 آبان 1399، گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که کراساور جدید SP100 خودرا به نام "سایپا آریا" معرفی خواهد کرد. این تغییر نام با هماهنگی نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب فارسی صورت گرفته است.
پس از تغییر نام شرکت ایران خودرو به سایپا آریا در سال 1399، برخی افراد فکر میکردند که این تغییر نام به منظور برگشت به نام قدیمی محصولات شرکت است. اما در آن زمان، این نکته توجه کافی را نداشت. اکنون که تغییر نام به سایپا آریا تثبیت یافته است، این مسئله بیشتر توجه مردم را به خود جلب کرده است.

پارس خودرو فعالیت خود را در دهه 30 شمسی با نام "سهامی جیپ ایران" آغاز کرد. در دهه 50 شمسی نام شرکت به "جنرال موتورز ایران" تغییر کرد و در اواخر همان دهه، نهایتا به "پارس خودرو" تغییر نام داد.
یکی از محصولات معروف شرکت کروایلر، نسل سوم خودروی رامبلر آمریکن (Rambler American) است که از اواسط دهه 40 تا اوایل دهه 50 مونتاژ میشد. در بازار ایران، این خودرو با نام "آریا" در نسخه چهار در، و با نام "شاهین" در نسخه دو در، به مشتریان عرضه شد.
مانند شواهدی که نشان دهنده این است که در گذشته شاهین و آریا بر روی یک پلتفرم طراحی شده بودند، در سال 1399 نیز این دو خودرو بر روی یک پلتفرم ساخته شده قرار گرفتهاند. آیا میتوانید تصور کنید که نامهای شاهین و آریا به صورت اتفاقی توسط سایپا انتخاب شدهاند؟
اولین رونمایی کراس اور آریا
در تاریخ 16 مردادماه 99، خودروی کراس اور سایپا آریا، که پیشتر در سال 98 به اعضای هیئت دولت نشان داده شده بود، برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت. این محصول جدید همراه با دو خودروی دیگر، فیس لیفت کوییک با نام کوییک S و فیس لیفت ساینا با نام ساینا S، در مراسم معرفی محصولات جدید سایپا برای سال 99، به معرض نمایش گذاشته شدند.

اولین خودروی کراس اور ملی سایپا قرار است از اواخر سال 99 وارد خط تولید شود، اما تحویل آن به مشتریان احتمالا در سال 1400 صورت خواهد گرفت. این خودرو با نام کراس اور سایپا آریا شناخته میشود و انتظار میرود که سایپا آن را با مشخصات و آپشنهای مشابه سایپا شاهین به بازار عرضه کند.
موتور سایپا آریا، یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 110 اسب بخار است و با یک گیربکس 5 سرعته استاندارد همراه است. اما از سال 1400، سایپا قرار است نسخه اتوماتیک سایپا آریا را با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز تولید کند.
بازدید هیئت دولت از کراس اور سایپا
در تاریخ 30 بهمن ماه 1398، سایپا بالاخره به وعدهاش عمل کرد و اولین خودروی کراساور خود را معرفی کرد. این محصول جدید به نام آریا، در جلسه هیئت دولت و با حضور رئیس جمهور روحانی به نمایش گذاشته شد.
اگرچه فقط تعداد محدودی تصاویر از این کراساور منتشر شده است، اما واضح است که سایپا آریا، چراغهای آن را از سایپا شاهین به ارث برده است. با این حال، باید اذعان کنیم که این کراساور نه تنها بهترین محصول داخلی شرکت سایپا است، بلکه بهترین خودروی ایرانی است که همه جزئیات آن با هم تناسب دارند.

با ورود کراساور جدید سایپا آریا، روند تولید خودروهای سایپا به سمت پلتفرم جدید سایپا نواخته شده است. این پلتفرم ابتدا برای سایپا شاهین استفاده شده بود و اکنون با عرضه آریا، ادامه خواهد یافت. سایپا قصد دارد با استفاده از پلتفرم ملی SP100، سه محصول را در سه کلاس مختلف تولید کند. با این حال، آرمان سومی که انتظار میرود با این پلتفرم تولید شود، احتمالاً یک خودروی هاچبک خواهد بود.
قیمت سایپا آریا
جدیدترین مدل اتومبیل سایپا، آریا، در نهایت طراحی شده و در مرحله تولید آزمایشی قرار گرفته است. انتظار میرود که این خودرو از میانه سال 1401 به صورت انبوه وارد بازار شود.
با توجه به قیمت جدید کوئیک و قیمت سایپا شاهین، احتمالا باید منتظر قیمتی بین 450 تا 650 میلیون تومان برای این کراساور جذاب باشیم. انتظار میرود که محصول جدید سایپا آریا با ورود کراساوری جدید ایران خودرو، در یک رقابت تنگاتنگ باشد.
بررسی انواع سایپا آریا
مقالات منتخب درباره آخرین اخبار و مشخصات فنی مدلهای مختلف آریا سایپا و خودروهای جدید شرکت سایپا را بطور کامل بخوانید.
شرایط فروش سایپا
در خبرهای بهروز شرکت، اطلاعاتی مانند وضعیت فروش محصولات سایپا، قیمت جدید خودروهای این شرکت، اعلام پیشفروش، فروش ویژه، وضعیت بازار بورس محصولات سایپا و سایر اخبار مرتبط را در زیر مطالعه فرمایید:
- (نمایندگی و بازار)
- (طرح عادی)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح خودروهای سنگین)