
شمارهگذاری و تحویل خودروهای پارکینگ ایران خودرو
در ماه مهر سال 1402، پس از اتهام ایران خودرو به دپوی خودروها برای افزایش قیمت و ایجاد ناراحتی در بازار، این شرکت این ادعا را تکذیب کرده و بیان کرده است که هیچ خودرویی به دلیل افزایش قیمت در پارکینگها متوقف نشده و پارکینگهای موجود به طور معمول خودروها را به مقصد نمایندگیهای خود در سراسر کشور منتقل میکنند.
تعداد خودروهای موجود در پارکینگ ایران خودرو پیش از انتقال به نمایندگیها بر اساس استانداردهای معمولی شناخته شده است، اما گزارشهای رسانهای در این زمینه نادرست و غیر قابل اعتماد هستند.
ایران خودرو اعلام کرده است که در میان شرایط دشوار تامین و تولید در ماههای اخیر، توانسته است میانگین تولید روزانه بیش از دو هزار دستگاه خودرو را حفظ کند. این شرکت همواره به دنبال افزایش عرضه و انجام تعهدات خود نسبت به مشتریان است. از ابتدای امسال تا پایان هفته نخست مهرماه، ایران خودرو بیش از 276 هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری تولید کرده است، که نشاندهنده رشد 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. هدف این شرکت از این اقدام، رسیدن به رشد 30 درصدی تولید تا پایان سال میباشد.
شرکت ایران خودرو اعلام کرده است که تمامی تولیداتش در دور اول سامانه یکپارچه به مشتریان فروخته شده است و بنابراین امکان عرضه در مراحل بعدی وجود ندارد. بنابراین، ادعاهای رسانهها درباره عدم عرضه خودروها برای افزایش قیمت، منجر به ایجاد عدم اطمینان در مشتریان و تاثیر منفی بر روند بازار خواهد شد.
تعداد محدودی خودرو به دلیل تمدید مجوزهای استانداردی در پارکینگ ها وجود دارد و اکنون مشکل شماره گذاری محصول هایی مانند محصولات هایما توسط سازمان ملی استاندارد حل شده و در حال شماره گذاری است. همچنین شماره گذاری محصول رانا پلاس نیز در هفته جاری انجام خواهد شد. بنابراین ادعای دپو در سایت های مرکزی، تبریز و خراسان ایران خودرو کاملاً بی پایه و بی اساس است.
در پارکینگ سایت مرکزی حدود دو هزار و 500 دستگاه محصول جدید، از نوع دستی و اتوماتیک (V4 و V1)، آماده استفاده مستقیم مشتریان میباشد. این دستگاهها در انتظار دریافت مجوز شمارهگذاری و قیمتگذاری مناسب از طرف مراجع مربوط به آن هستند. تا کنون، برنامه فروشی برای این دستگاهها اجرا نشده است و هنوز تعهد رسمی به ارائه خدمات به مشتریان برای آنها انجام نشده است.
افزایش دپو خودرو در تابستان 1402
بر اساس گزارش مردادماه 1402 پژوهشکده پولی و بانکی، کاهش تولید خودرو و قطعهسازی در کشور منجر به افزایش موجودی انبار خودروها شده است. طبق گزارش، موجودی انبار خودروسازان در مردادماه با رشد 27.7 درصد افزایش یافته است. همچنین، در سهماهه منتهی به مردادماه امسال، موجودی انبار خودروسازان با 8.9 درصد رشد داشته است. در مقابل، در یکسال گذشته تا مرداد 1402، موجودی انبار خودروسازان با رشد منفی حدود 0.7 درصد روبرو شده است.

در حالی که برخی از صنایع بورسی مواجه با کاهش موجودی در انبار خود بودند، رشد دپوی خودرو در این ماه افزایش یافته است. تنها صنایعی که افزایشی در موجودی انبار خود داشتهاند، شامل صنایع خودرو و قطعات، کانیهای غیرفلزی و صنایع دارویی بودند.
دپوی محصولات ایران خودرو و توضیحات این خودروساز
در مدت چند هفته اخیر، ایران خودرو فعالیت و تولید خود را در برخی سایتهای استانی کاهش داده است و به بهانه نبودن قطعه، 3 محصول پرطرفدار خود را در دپو نگهداری کرده است. این اقدام ممکن است منجر به فروش این خودروها در بازار با نرخهای آزاد شود و ایجاد نوسانات قیمت در بازار را ایجاد کند. از سوی دیگر، ایران خودرو علل کاهش تولید و دپو کردن محصولات خود را به کمبود قطعه، عدم اخذ ارز و ترخیص قطعه توسط گمرک منتسب کرده است.
به دلیل کمبود قطعات و عدم تأمین آنها از چین، شرکت خودروساز اعلام کرده است که خودروهای تولیدی قادر به نصب سیستم یکپارچه نیستند. با این حال، در طول سال گذشته، مشکل کمبود قطعات عملیاتی شد و هیچ بحرانی گزارش نشد. لذا بررسی دلایل توقف تولید توسط نهادهای نظارتی اساسی است.
ایران خودرو اعلام کرد که پیش از شروع طرح یکپارچه سازی خودروها، در نوبت دوم نیز شرکت خواهد داشت و حتی هایما را نیز عرضه خواهد کرد. اما پس از تصویب شورای رقابت و عدم تغییر در قیمت خودروها، این شرکت تصمیم گرفت عرضه خودروها را در سامانه یکپارچه متوقف کند.

به گزارشها، تعداد زیادی از خودروهای هایما و پارس تولیدی شرکت ایران خودرو در دپوی بینالود خراسان رضوی نگهداری میشوند. در صورت عدم نظارت دقیق از سوی نهادهای مربوطه، احتمالاً در آینده این خودروها با قیمتهای بالاتر از حدود تعیینشده توسط شورای رقابت در بازار فروخته خواهند شد.
به اعلام دپوی محصولات ایران خودرو، شرکت توضیحاتی ارائه کرد که آن را به امضای علیرضا ابراهیمی، مدیر ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو نسبت داده است.
بر اساس برنامهریزی گروه صنعتی ایرانخودرو، از خردادماه سال گذشته، هیچ خودرو ناقصی به دلیل کمبود قطعه تولید و متوقف نشده است و همه تولیدات به صورت کامل از کارخانه به دست مصرفکنندگان منتقل شده است. ادعای این مطلب غلط است و پارکینگ ایرانخودرو خراسان، همچون سایر پارکینگهای گروه صنعتی، بدون خودرو ناقص است.
تصاویر نشان میدهند که خودروها تولید شده توسط ایرانخودرو خراسان هستند و در حال تحویل به نمایندگیها و مشتریان میباشند. برای جلوگیری از انتشار شایعات، بررسی آمار فروش شرکت ایرانخودرو و مراجعه به مراجع مرتبط مثل وزارت صنعت میتواند مفید باشد. در حال حاضر، ایرانخودرو تعهدات خود را در مرحله اول تحویل به موقع مشتریان اجرا کرده و تمهیدات لازم برای عرضه خودروها در مراحل بعدی آماده شده است. خبرگزاری فارس ادعا کرده که ایرانخودرو به دلیل مشکلاتی مثل عدم حضور در سامانه یکپارچه، محصولات خود را در دپو نگهداری کرده است.
بازار خودرو در هفته های گذشته به دلیل اقدامات ایرانخودرو در زمینه ارسال خودروهای سامانه یکپارچه قبل از موعد، تحولاتی را تجربه کرده است. انتشار اخبار توسط خبرگزاری فارس نشان میدهد که ایرانخودرو، به دلیل کمبود قطعات، عدم دریافت ارز و مشکلات ترخیص از گمرک، برخی از محصولات خود را در دپو نگهداری کرده است. این موضوع منجر به وجود ۴۹۹۵ دستگاه خودرو، شامل محصولات پارس، هایما و آریسان در پارکینگ ایرانخودرو در خراسان شده است. اغلب این خودروها در حال بارگیری، حمل و تحویل به مشتریان میباشند. بر اساس ادعای این شرکت، 85 درصد از خودروها به مشتریان تخصیص یافته، شمارهگذاری شده و در حال تحویل است، در حالی که بقیه در صف تحویل و فرآیند تخصیص به مشتریان قرار دارند. منابع این شرکت ادعا میکنند که تمامی خودروها ظرف دو هفته برای مشتریان تحویل داده خواهند شد.

ایرانخودرو به دلیل افزایش تحویل خودرو و محدودیت در ناوگان حمل کشور، امکان تحویل حضوری خودرو را در تمامی سایتهای تولیدی خود فراهم کرده و مشوقهایی برای مشتریان درنظر گرفته تا خودروها زودتر در اختیار آنان قرار گیرد. آمار تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو به صورت روزانه به مراجع ذیربط نظارتی اعلام میشود و بنابراین آمار تمامی فعالیتهای تولید، فروش و تحویل خودروها به صورت دقیق تحت نظارت قرار دارد. از سوی دیگر، آمار تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو از ابتدای سال تا امروز سوم خردادماه بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است که سبب افزایش عرضه و ایجاد آمادگی برای تحویل زودتر از موعد خودروهای فروش رفته در سامانه یکپارچه شده است. انتشار این مطلب در شرایطی که شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد در هفته اخیر بودیم، ایجاد التهاب در بازار خودرو، ایجاد ناامیدی و نگرانی در جامعه و از میان رفتن امنیت روانی مشتریان را در پی خواهد داشت.
نظارت بر پارکینگها برای شناسایی خودروهای احتکار شده
در فروردین 1402، حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، یک نامه به مدیران کل استانی ارسال کرد و درخواست کرد که بازرسی و نظارت بر بازار خودروها را تشدید کنند. او در این نامه تاکید کرد که لازم است بازرسیها بهشدت افزایش یابد و از رعایت مقررات و استانداردهای مرتبط اطمینان حاصل شود.
براساس بررسیهای انجام شده، به دلیل نوسانات بازار خودرو و افزایش قیمتها، برخی افراد با استفاده نادرست از این شرایط، به احتکار خودروها مشغول شدهاند. با توجه به ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای سواری در طرح تشدید برخورد با احتکار و عدم عرضه، یکی از اولویتها قرار دارند. لذا، ضروری است که پارکینگها و بازار خودروها مورد بازرسی قرار گیرند و شرایط بازار دقیقاً نظارت شود تا با سرعت و سختگیری نسبت به جلوگیری از تخلفات و تضمین حقوق مصرفکنندگان اقدام شود.
کاهش تعداد خودروهای ناقص در 10 ماهه 1401
در بهمن 1401، آقای توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که با کاهش قابل توجه تعهدات معوق خودروسازان، بیش از 105 هزار دستگاه از خودروهای ناقص تولیدی سال 1400 تکمیل شدهاند. این تعهدات منجر به افزایش 32% در تحویل خودروها در 10 ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.
- بهطور متوسط 95 درصد خودروهای تولیدی در دو خودروساز بزرگ، بهصورت کامل تولید شده که نسبت به سال 1400، حدود 20% افزایش یافته است.
- در پایان دی 1400، بیش از 160 هزار خودروی ناقص در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور موجود بود اما این میزان، در انتهای دی امسال به کمتر از 2000 دستگاه رسیده است.
- در پایان دی 1400 تعهدات کل دو خودروساز بزرگ کشور بیش از 440 هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی امسال به 390 هزار دستگاه رسیده و شاهد کاهش 11 درصدی تعهدات را نشان میدهد.
- در پایان دی 1400، تعهدات معوق دو خودروساز بزرگ کشور نیز بیش از 21 هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی سال جاری به 10 هزار دستگاه رسیده و کاهش 53 درصدی را رقم زده است.
- در انتهای دی 1400 تعداد خودروهای تحویل شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور 700 هزار دستگاه بوده که این میزان در پایان دی سال جاری، با رشد 30 درصدی به 910 هزار دستگاه رسیده است.
- در 10 ماهه سال جاری، 770 هزار دستگاه خودرو به صورت عبور مستقیم در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده که 445% بیش از آمار آن در دوره مشابه سال 1400 است. همچنین 53 هزار دستگاه خودرو نیز بهصورت ناقص در دو خودروساز بزرگ در این مدت تولید شده که 91% نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمتر است.
30 هزار خودرو در پارکینگهای بم دپو شده است
در نوامبر 1401، استاندار کرمان اعلام کرد که بیش از ۳۰هزار خودرو در پارکینگ کارخانههای خودروساز شهرستان بم دپو شده است. این خودروها به دلیل مشکلات مختلف، بهویژه مسائل گمرکی، در دپو منتظر حل مشکلات خود هستند.
با توجه به مذاکراتی که با مدیر گمرک کشور انجام شده است، امیدوارانه انتظار میرود که مشکلات گمرکی خودروهای دپوشده در بم حل شده و در نشستی که طی هفته جاری برگزار خواهد شد، این موضوع به کلی رفع شود.
بر اساس گفتههای شخص موردنظر، مشکل عرضه خودروهای تولیدی در ارگ جدید ناشی از تأخیر شرکتهای تولیدکننده نیست، بلکه به دلیل ورود قطعات خودرو از خارج از کشور است. این باعث میشود که مدارک و اوراق مربوط به خودروها به طور دقیق به گمرک ارائه نشود، که در نتیجه منجر به تأخیر در تسهیلات گمرکی میشود. بر اساس گفته مدیر گمرک کشور، تصمیم گرفته شده است که خودروها تا زمان تسویه حساب شرکتهای تولیدکننده در گمرک محفوظ بمانند. این تدابیر گمرکی به منظور حفظ منافع ملی و کنترل بهتر ورود و خروج کالاها به کار گرفته شده است.
استاندار کرمان اعلام کرد که تا هفته آینده بخش اصلی مشکل دپو خودروها در بم حل خواهد شد. او اظهار کرد که در پارکینگ خودروهای شرکت مدیران خودرو بم حدود ۲۷ هزار خودرو دپو شده است. همچنین، در یک بازدید از کارخانه خودروسازی کرمانموتور، آمار نشان داد که این کارخانه با سه هزار و ۵۰۰ نیرو، روزانه ۱۳۰ خودرو تولید میکند. به گفتهی این کارخانه، در سال آینده قصد دارند ۸۰ هزار خودرو تولید کنند.
صرفه جویی 7 هزار میلیاردی ایران خودرو
در مراسم فرصتهای سرمایهگذاری آبان 1401، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، اعلام کرد که خودروهای ناقص این شرکت به صفر رسیدهاند و این باعث صرفهجویی ۷ هزار میلیارد تومانی در این گروه صنعتی شده است.
در سالهای گذشته، وجود خودروهای ناقص در پارکینگهای ایرانخودرو به یک بحران اساسی در صنعت کشور تبدیل شد. اما وضعیت بهبود یافته و در سال جاری، انجام تعمیرات لازم بر روی خودروها باعث صرفهجویی حدود هفت هزار میلیارد تومان شده است. همچنین، با ارتقا کیفیت خودروها به میزان ۲۵ درصد، مشتریان به خرید این محصولات با اطمینان بیشتری اقدام میکنند.
وی افزود که شرکت ایرانخودرو به عنوان یکی از فعالیتهای اصلی خود، هدف دستیابی به تیرواز تولید ۷۵۰ هزار دستگاه را تعریف کرده است. از ابتدای سال جاری تاکنون، این شرکت ۳۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است که این میزان 106 هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میباشد.
خطیبی درباره برنامههای توسعه محصول صحبت کرد و اعلام کرد که پروژه TF ۲۱، یک خودروی کلاس B است که اولین نمونه آن تولید شده و به زودی تعدادی از آن برای آزمونهای مختلف به تولید میرسد و در نهایت، آماده تولید انبوه در ماه شهریور سال آینده خواهد بود. مدت زمان توسعه محصول به ۱۸ ماه کاهش یافته است و ریرا نیز به اطلاعات زمانبندی، اوایل تابستان آینده وارد بازار خواهد شد.
خودروهای ناقص ایرانخودرو صفر شد
تاریخ مهر ۱۴۰۱: در روز دهم مهرماه ۱۴۰۱، تعداد خودروهای ناقص شرکت ایرانخودرو به صفر رسیده و دیگر خودرو ناقصی در هیچیک از سایتهای تولیدی این خودروساز در سطح کشور وجود ندارد. سایت آخر که خودروهای ناقصش به صفر رسیده، سایت تبریز بوده است.
تولیدات شرکت ایرانخودرو از ابتدای سال تا نهم مهرماه امسال، نسبت به همان دوره سال گذشته، با یک رشد ۵۰ درصدی به تعداد ۳۰۴ هزار دستگاه خودرو سواری، سنگین و نیمهسنگین رسیده است.
کاهش 160 هزار دستگاهی از دیماه
در مرداد ماه سال 1401، وزیر صمت به نام فاطمیامین اعلام کرده است که یکی از مشکلات سال گذشته، خودروهای ناقص بودند. او اعلام کرده است که تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازها از 170 هزار دستگاه در دیماه گذشته به زیر 10 هزار دستگاه کاهش یافته است، این نشان می دهد که وضعیت بهبود یافته است.
با توجه به گفتههای ارائهدهنده، مشکلات گستردهای در کشور وجود دارد. اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است ممکن است نتایج قابل مشاهدهای را در کوتاهمدت ایجاد نکند، اما مطمئناً در طولانی مدت، تأثیر مثبت آنها را خواهیم دید.
کاهش خودروهای ناقص سایت مرکزی ایرانخودرو
در ماه مرداد سال 1401، تعداد خودروهای ناقص تولیدی توسط ایرانخودرو در سایتهای مختلف به صفر رسید. با تلاش کارکنان این شرکت، تعداد خودروهای ناقص در تهران نیز به کمتر از 200 دستگاه کاهش یافته است. در حال حاضر، تنها حدود 10 هزار دستگاه از خودروهای سورن تولیدی در سایت تبریز به اتمام رسیده و در حال تکمیل و به بازار عرضه شدن میباشند. بر این اساس، بزودی این سایت نیز دیگر خودروهای ناقصی تولید نخواهد کرد.
در سال گذشته، تعداد خودروهای ناقص تولیدی ایرانخودرو به 99 هزار دستگاه رسید. همچنین، در سال گذشته، تعداد کل خودروهای ناقص سایت تبریز به حدود 22 هزار دستگاه افزایش یافت؛ اما از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد آنها به 18.964 کاهش یافته و با تأمین قطعات، خودروهای ناقص در گروه صنعتی ایرانخودرو به صفر میرسد.
به گزارشات، تعداد خودروهای ناقص در سال گذشته به 99.337 دستگاه رسیده بود و بیش از 44 هزار دستگاه نیز به سایت تهران وارد شده بوده است. از جانب دیگر، تولید کامل خودروها توسط کارکنان گروه صنعتی ایرانخودرو، از ابتدای سال تا 21 مردادماه به تعداد 218.078 دستگاه رسیده است که این امر رشد 41 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. تعداد تولیدات در مدت مشابه سال گذشته حدود 155.203 دستگاه بوده است. همچنین، تعداد اسناد صادر شده از ابتدای سال تا 21 مردادماه به 210.315 دستگاه رسیده که این مقدار نشان دهنده افزایش 57 هزار دستگاهی و بیش از 36 درصد نسبت به مدت قابل مقایسه سال گذشته است.
در همین بازه زمانی، تعداد تحویل خودرو به مشتریان نیز 26 درصد افزایش یافته است. از ابتدای سال جاری تا پایان روز 20 مردادماه، 215,427 دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 45,000 دستگاه افزایش داشته است.
تعهدات معوق ایرانخودرو 89 درصد کاهش یافت
در ماه مرداد 1401، بر اساس گزارشات و آمارهای منتشر شده، اعلام شده است که دو هزار دستگاه از مالکان خودروهای سمند، که معوقات خود را نداده بودند، پس از دریافت مجوز شمارهگذاری، به تعهدات خود عمل خواهند کرد.
آمار تولید کامل شده خودروهای ایرانخودرو در آخرین روز از ماه تیر به 192،399 دستگاه رسید که نشاندهنده افزایش 47 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است. همچنین، تعداد خودروهای معوق تا آخرین روز تیر به 3،000 دستگاه افزایش یافته که این عدد در مقایسه با تیرماه سال گذشته کاهش 28،000 دستگاهی را نشان میدهد و به نتیجه 89 درصدی کاهش در تعهدات معوق این شرکت خودروساز منجر شده است.
تعداد خودروهایی که از ابتدای سال تا پایان ماه تیر به فروش رفتهاند، با رشد 35 درصدی به 178 هزار و 819 دستگاه افزایش یافته است. این در حالی است که تعداد خودروهای تحویل داده شده به مشتریان نیز با یک رشد 30 درصدی از 144 هزار و 183 دستگاه به 187 هزار و 885 دستگاه افزایش یافته است.
2 هزار خودرو ناقص در پارکینگها
در تیرماه سال ۱۴۰۱، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه سایپا، اعلام کرد که تعداد خودروهای ناقص تا پایان سال گذشته به ۸۰ هزار دستگاه رسیده بود، اما در حال حاضر این تعداد به کمتر از ۲ هزار دستگاه کاهش یافته است. همچنین، خودروهای تولیدی همگی کامل و بدون کسری هستند.
بر اساس گفتههای او، برخی از خودروهای ناقص تکمیل و تحویل داده شده و تعدادی خودروهای کسریدار مانند تیبا یک و تیبا 2 که دارای عیوب بودند، در پارکینگها باقی ماندهاند. با توجه به تایید سازمان ملی استاندارد، عیوب آنها مرتفع شده است و او امیدوار است که این خودروها با همکاری این سازمان به مشتریان تحویل داده شوند.
مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که خودروهای تیبا، تیبا ۲ و سمند به دلیل وجود عیوب فنی، دیگر تولید نخواهند شد. همچنین، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، اعلام نمود که مجوز شمارهگذاری برای این خودروها صادر نخواهد شد.
صفر شدن خودروهای ناقص کف پارکینگ ایرانخودرو تا پایان تیرماه
در مراسم رونمایی از خودرو سورن پلاس دوگانهسوز در تاریخ چهاردهم تیرماه 1401، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، اعلام کرد که تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ این شرکت به کمتر از 22 هزار دستگاه کاهش یافته و تا پایان ماه به صفر خواهد رسید. او افزود که در تاریخ نهم بهمنماه سال گذشته، این تعداد به 89 هزار و 500 دستگاه افزایش یافته بود.
خطیبی بیان کرد که حذف خودروهای پارک شده در نزدیکی خط تولید و استفاده از شاخص عبور مستقیم، میتواند بهبود چشمگیری در کیفیت محصولات تا 25 درصد داشته باشد.
کاهش شدید خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ
تا تاریخ 18 خردادماه 1401، تعداد خودروهای ناقصی که در پارکینگهای سایپا و ایرانخودرو انباشته شده است به 48 هزار و 872 دستگاه رسیده است. این آمار نشان میدهد که تعداد خودروهای ناقص در این دو شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (که 135 هزار و 674 دستگاه بود)، با یک کاهش 64 درصدی روبرو است.
با توجه به آمار سال گذشته، تعداد خودروهای ناقص تولیدی توسط گروه صنعتی ایرانخودرو به 61,733 دستگاه میرسید. اما اکنون با کاهش 61 درصدی، تعداد این خودروها به 24,166 دستگاه کاهش یافته است.
در سال گذشته، حدود 73 هزار و 941 دستگاه خودرو ناقص توسط سایپا تولید شدند. اما امسال این تعداد به 24 هزار و 706 دستگاه کاهش یافته است، که نشان دهنده یک کاهش 67 درصدی میباشد.
دستاورد بیسابقه سایپا و تقدیر از کارکنان
در اردیبهشت ماه سال 1401، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از تلاشهای همکارانش برای افزایش تولید و کاهش خودروهای ناقص قدردانی و تشکر کرد.
تولید روزانه خودروهای سایپا اکنون به 1800 دستگاه رسیده است و 90 درصد از این تعداد به صورت مستقیم در بازار عرضه میشود. آقای تیموری بیان کرد که این دستاورد بیسابقه از تلاش و پشتکار کارکنان سایپا در دهه 90 منتشر شده است.
در دوره قبلی مدیریت شرکت سایپا، تعداد 80 هزار خودرو ناقص وجود داشت. این تعداد تا تاریخ 23 اردیبهشتماه به 26 هزار دستگاه کاهش یافته است و همچنان در حال کاهش است. از آنجایی که 80 درصد از خودروهای تولید شده در دوره قبلی ناقص بودند، اما اکنون 90 درصد از تولیدات بهبود یافته و کامل هستند و به واحد فروش ارسال میشوند.
کاهش خودروهای ناقص ایرانخودرو
در اردیبهشت ۱۴۰۱، گروه صنعتی ایران خودرو، در بازه زمانی از ابتدای سال تا تاریخ ۲۲ اردیبهشتماه، تعداد ۷۱ هزار دستگاه خودرو را بدون هیچ گونه کسری قطعه، تولید کرده است. این تعداد نسبت به سال گذشته، افزایش ۴۷ درصدی را نشان میدهد.
بیش از 62 هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شدهاند که نسبت به سال گذشته 42 درصد رشد داشته است. در این مدت زمانی، تعداد 69 هزار و 500 دستگاه خودرو به مشتریان فروخته شده است.
در حال حاضر، ایرانخودرو روزانه 2500 دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل میدهد. تعداد خودروهای ناقص نیز به 25 هزار دستگاه رسیده است، که کمترین میزان آن در دو سال اخیر است. تعهدات معوق همچنین برابر با 6 هزار دستگاه است.
در حال حاضر، 60 درصد از تولید روزانه شرکت ایرانخودرو بدون هر گونه کسری انجام میشود، اما از اول خرداد، این میزان به صفر خواهد رسید.
دستاورد جدید سایپا در تکمیل خودروهای ناقص
در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، مسعود پروین، معاون برنامهریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرد که تعداد خودروهای ناقص شرکت به حدود ۵۸ هزار دستگاه میرسید، اما تا پایان فروردین ماه سال گذشته، این تعداد به ۳۱ هزار دستگاه کاهش یافته است. این کاهش ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.
بنا به گفتههای وی، از ابتدای سال جاری تا اردیبهشتماه، ۹۰ درصد تولیدات سایپا معادل ۳۲ هزار دستگاه خودرو، به صورت مستقیم به مرحله تحویل رسیدهاند. همچنین، ۱۹ هزار دستگاه خودرو ناقص نیز تکمیل شده و در نهایت ۵۱ هزار دستگاه خودرو آماده تحویل شدهاند. به طور کلی، سایپا از برنامههای ماه فروردین، ۳ درصد جلوتر از برنامه پیشبینی شده خود قرار دارد.
وی تاکید میکند که عبور مستقیم خودروها باعث رشد کیفیت خودروهای تولیدی، کاهش هزینههای مربوطه و افزایش سرعت در تحویل خودروها به مشتریان میشود.
خودروهای ناقص ایرانخودرو به صفر میرسند
در اردیبهشت ماه سال 1401، بابک رحمانی، سخنگوی گروه صنعتی ایرانخودرو، اعلام کرد که تولید خودروها از خردادماه به بعد بدون کسری و با ارسال مستقیم از خط تولید به مشتریان انجام خواهد شد. تعداد خودروهای دارای کسری قطعات هم به 27 هزار دستگاه کاهش یافته است، که این تعداد بیشتر از دستور رئیس جمهور بوده و کمترین میزان آن در دو سال گذشته است.
وی اشاره کرد که تا سه ماه قبل، بیش از 82 هزار خودرو دارای کسری قطعه بودند. همچنین، تاکنون حدود 7500 دستگاه خودرو بدهی تعهدات را دارند که تا پایان اردیبهشتماه پرداخت خواهند شد.
بنا به گفته آقای رحمانی، از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 55 هزار دستگاه خودرو صادر شده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 27 درصدی نشان میدهد.
از ابتدای سال جاری تعداد 60 هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده که این افزایش 31 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان میدهد.
وی افزود که با افزایش تولید، هدف تولید 750 هزار دستگاه خودرو را دنبال میکنند. برای بهبود کیفیت خودروها نیز برنامههای متعددی راهاندازی شده است که برای مشتریان قابل ملاحظه خواهد بود. در حال حاضر، 161 برنامه عملیاتی برای ارتقای کیفیت محصولات در حال اجرا است.
ایرانخودرو اعلام کرد که از جمله دستاوردهای آن عبارت است از کاهش 55 درصدی تعداد خودروهای متوقف شده در شبکه خدمات پس از فروش، بهبود 5 درصدی کیفیت محصولات در سه ماه گذشته و افزایش 20 درصدی شاخصهای کیفیت قبل از تحویل در ماه فروردین امسال نسبت به میانگین ماههای بهمن و اسفند سال گذشته.
کاهش 60 هزارتایی دپوی سایپا
در ماه فروردین 1401، آقای تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که تعداد خودروهای دپویی سایپا که در کف پارکینگهای شرکت قرار دارند، در تاریخ 23 دی 1400 حدود 80 هزار واحد بوده است. اما این تعداد تا پایان اسفند 1400 به 49 هزار خودرو کاهش یافته است و تا پایان ماه فروردین 1401، تنها 20 هزار خودرو دپویی در پارکینگهای سایپا باقی خواهند ماند.
کاهش دپو ایران خودرو تا پایان فروردین
در فروردین 1401، آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرده است که این شرکت در حال حاضر ۱۵ هزار خودروی پلاکشده و آماده تحویل دارد و فرآیند انتقال آنها درحال انجام است.
وی اعلام کرده است که تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۱، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ ایران خودرو به حدود ۲۵ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت. او همچنین اظهار کرده که تعهدات معوق شرکت ایران خودرو تا اواسط اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، پرداخت خواهند شد.
ابطال تاییدیه استاندارد برای خودروهای دپو
به تاریخ اسفند ۱۴۰۰، احسان ساده، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، درباره خودروهای پارک شده در پارکینگ خودروسازان صحبت کرد. او اعلام کرد که طبق تعهداتی که از خودروسازان گرفته شده است، تاییدیه بازرسی کیفیت استاندارد اتومبیلهای جدید تولیدی که بیش از ۲ ماه در انبارهای خودروسازان بمانند، لغو خواهد شد. بر اساس اظهارات او، خودروی تازه تولید شدهای که به صورت طولانی در معرض هوا و نور خورشید و خاک و ماسه قرار گیرد، دیگر به عنوان خودروی تازه شناخته نمیشود.
اداره استاندارد نیز درباره ایمنی خودروها به خودروسازان تذکری جدی داده است و در جلسات متعدد، تعهدات 14 موردی از وزارت صنعت و تعهدات 15 موردی از تولیدکنندگان را اخذ کرده است. یکی از این تعهدات ابطال تاییدیه های بازرسی برای خودروهای انبار شده است. همچنین، ایجاد سیستم کد QR برای ردیابی محصولات و استفاده اجباری و تشویقی از قطعات دارای استاندارد، دیگر تعهداتی است که بیشتر به آنها الزام شده است.
در جلسات اخیر، بحث پیرامون الزامات استاندارد خدمات پس از فروش خودرو مطرح شده است. معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده که خودروسازان در حال حاضر برای دریافت مجوزهای استاندارد مورد نیاز برای خودروهای موجود در انبارها هستند.
تحویل خودروهای انبار شده در شیراز
در اسفند 1400، حجتالاسلام کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس، اعلام کرد که تعداد 3,343 خودرو در انبار ایرانخودرو شیراز نگهداری میشوند که منجر به تضییع اموال مردم شده است. پس از انجام بازرسیهای لازم، بسیاری از این خودروها ترخیص شدند. همچنین، طبق مذاکراتی که انجام شده است، تا ظرف 20 روز آینده، 1,600 دستگاه خودرو به مالکان خود تحویل داده خواهد شد.
افزایش 36 درصدی خودروهای دپو تا پایان سال
تاریخ بهمن 1400 از آمارهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان داد که موجودی انبار این سه خودروساز دولتی، تقریبا 100 هزار دستگاه بود. پیشبینی حاکی از افزایش 36 درصدی تعداد خودروهای دپویی این سه شرکت در پایان سال 1400 است، به این معنی که تعداد مجموع خودروهای فروخته نشده آنها تا پایان سال 1400 به حدود 136 هزار واحد خواهد رسید.
الزامی شدن بازرسی کیفی برای خودروهای دپویی
در فوریه 2022، مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که خودروسازان مخاطب هستند. طبق اعلام او، خودروهایی که بیش از دو ماه در پارکینگها قرار دارند، باید مجدداً تحت بازرسی کیفیت قرار گیرند. همچنین، قبل از تحویل خودرو به مصرفکننده، تمام قطعات لاستیکی، پلیمری، شنزدگی و آسیبهای عوامل طبیعی باید تعمیر شوند.
تولیدکنندگان خودرو باید فوراً با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده و مسئولیت این اقدام به عهده مدیرعامل شرکت خودروسازی قرار گیرد. همچنین، شرکت تولیدکننده باید به مصرفکننده پاسخگو باشد و او میتواند از شرکت تعهدات کیفی مطالبه کند.
خودروسازان باید قبل از شروع پیشفروش، از سازمان ملی استاندارد مجوزهای مورد نیاز برای اطمینان از کیفیت و انطباق تولید را دریافت کنند. در غیر این صورت، فروش پیشفروشها ممکن است متوقف شود.
کاهش سریع ناقصیهای ایران خودرو و سایپا
در دسامبر 2021، پس از اقدام هشداردهنده سخنگوی قوه قضاییه در مورد افزایش تعداد خودروهای ناقص در پارکینگهای کارخانههای خودروسازی، شرکتهای ایران خودرو و سایپا اکنون در تلاشند تا به سرعت تعداد خودروهای ناقص را کاهش دهند.
بر اساس برنامهریزی ایرانخودرو، بیش از 55 هزار خودرو این شرکت به صورت ماهیانه وارد بازار خواهند شد و این فرایند تا پایان سال 1400 ادامه خواهد داشت. این برنامهریزی منجر به افزایش 23 درصدی عرضه خودروها نسبت به سال گذشته خواهد شد. همچنین، با تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه و افزایش تولید، بیش از 160 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال وارد بازار خواهند شد، در حالی که تعداد خودروهای ناقص نیز تا 50 هزار دستگاه کاهش خواهد یافت.
اطلاعاتی که مسعود پروین، معاون برنامهریزی جامع تولید سایپا، ارائه داد، این است که تامین قطعات برای 30 هزار خودرو ناقص تا یک ماه آینده تضمین شده است. تعداد کل خودروهای ناقص کاهش یافته و به حدود 40 هزار دستگاه رسیده که معادل یک ماه تولید شرکت است. او بیان کرد که این کاهش در تعداد خودروهای ناقص مقایسه با تیراژ تولید ماهانه، قابل قبول است. از ابتدای سال 1400، بیش از 150 هزار قطعه از کسری قطعهسازان تامین شده است و برنامههای برای ادامه این فعالیتها وجود دارد. او تأکید کرد که عدم تحویل خودروها به مشتریان برای شرکت سایپا مضر است و تکمیل خودروهای ناقص اولویت شرکت است.
علت تاخیر در تحویل خودروهای ناقصی
در سال 1400، نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، اعلام کرده است که عدم تحویل به موقع خودروها به دلیل افزایش قیمتها است و نه به دلیل نبود قطعات. وقتی قطعات به خطوط تولید نرسند، خودروها به صورت ناقص در پارکینگها خواهند ماند و از طرفی بازرسی میتواند این پارکینگها را بررسی کند تا از ارائه خودروهای ناقص جلوگیری شود. او همچنین اظهار داشته است که قیمتگذاری دستوری موجب کمبود توان مالی شرکتهای خودروساز شده و برخی از قطعات نیاز به واردات دارند.
از اوایل مهرماه امسال تاکنون، تعداد خودروهای ناقص در پارکینگهای کارخانجات ایرانخودرو و سایپا به 170 هزار دستگاه افزایش یافته است و مدیران این شرکتها به سازمان بازرسی احضار شدهاند.
اگر خودروسازان پاسخگو نباشند، متهم میشوند
در دسامبر سال 2021، ذبیحالله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه، درباره خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان اظهاراتی داشت. او ابراز کرد که اگر خودروها دارای نقص قطعه باشند، چرا بلافاصله پس از افزایش قیمت به فروش میرسند؟ خداییان بیان کرد که اگر شرکتهای خودروساز پاسخگویی نکنند، پرونده آنها به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد. وی افزود: "بازرسهای قضایی وارد عمل میشوند و اگر توضیحات کافی ارائه نشود، اقدامات قضایی لازم صورت خواهد گرفت."
به گفته ایشان، تعداد خودروهای ناقص باید تا پایان آبانماه 1400 کاهش یابد، اما به جای کاهش، تعداد آنها افزایش یافته است. این خودروها باعث افزایش ناراحتی در بازار میشوند و به شکلی مانع برای آزادی سرمایه شدهاند. آقای خداییان از وزارت صنعت درخواست کردند که وارد این موضوع شده و اقدامات لازم را انجام دهند.
هشدار سازمان بازرسی به ایران خودرو و سایپا
در دسامبر 2021، سازمان بازرسی کل کشور به خلاف وعدههای شرکتهای خودروسازی در مورد کاهش محصولات ناقص در پارکینگها اشاره کرد و این اقدام را به عنوان یک نوع احتکار محسوب کرد. سازمان بازرسی ایرانخودرو و سایپا را متهم به این عمل اعلام کرد.
دو شرکت خودروساز نیز نمونههای پرسنلی از محصولات خود را به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کردند، اما این موارد به رسانهها اعلام نشده است. آنها احتمالاً به دلایلی مانند کمبود قطعات و مشکلات مالی بهانه میآورند. با این حال، با توجه به اعلام مجوز افزایش 18 درصدی قیمتها توسط ستاد تنظیم بازار، اگر کاهش تعداد خودروهای ناقص ادامه پیدا نکند، ممکن است مسئله دپوی عمدی خودروها به بحث عمومی بیافتد.
آمار جدید خودروهای ناقصی در پارکینگ
به اطلاع دوستان عزیز میرسانیم که طبق آمار تولید و فروش ایران خودرو و سایپا در آبانماه سال جاری، تعداد حدود 69 هزار دستگاه خودرو تولید شده است، اما تنها 58 هزار دستگاه از آنها وارد بازار شدهاند.
ایرانخودرو در آبانماه حدود 40 هزار دستگاه خودرو تولید و به فروش رساند. از این تعداد، بیش از 25 هزار دستگاه پژو به فروش رفته و تنها 1260 دستگاه نوعی نقص داشته است. خودروهای خانواده سمند نیز با تعداد 5 هزار دستگاه، شامل تولیدات جدید و خودروهای تکمیل شده است. علاوه بر این، در آبانماه حدود 4100 دستگاه دنا، 3900 دستگاه رانا و 1600 دستگاه تارا تولید شده اند. با اتمام خودروهای ناقص قبلی، در کل برای حدود 43 هزار دستگاه خودرو، فاکتور فروش صادر شده است. بنابراین، تعداد 1894 دستگاه خودرو در مهرماه نیز هنوز ناقص مانده است.
در آبانماه، سایپا حدود 29 هزار دستگاه خودرو تولید کرده و برای 15 هزار دستگاه فاکتور فروش صادر کرده است. از این تعداد، حدود 3100 دستگاه وانت پراید (سایپا 151) به فروش رفته و مابقی تیباها و شاهینهای ناقص بودند. از مجموع 24 هزار دستگاه از محصولات خانواده تیبا، تنها برای 10 هزار دستگاه فاکتور فروش صادر شده و برای خودرو شاهین به 2853 دستگاه تولیدی و 1540 فاکتور فروش میرسد.
حراج خودروهای دپویی توسط اموال تملیکی
در مرداد ماه سال 1400، عبدالمجید اجتهادی، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، اعلام کرد که خودروهای زیر 2500 سیسی که در انبار اموال تملیکی نگهداری میشوند، پس از تصویب نهایی به مزایده (حضوری یا آنلاین) گذاشته خواهند شد. وی همچنین اظهار داشت که فروش خودروهای لوکس ممنوع است و مورد پیشنهاد بررسی قرار خواهد گرفت تا خودروهایی که بیش از 10 سال در اموال تملیکی باقی ماندهاند، مشخص و روشهای فروش آنها تعیین شود.
کاهش خودروهای دپویی با افزایش قیمت خودرو
در آخرین ماههای سال، آقای میرمحمدی، بازرس کل وزارت صمت، اظهار داشت که ایران خودرو قصد دارد تا نیمه آبانماه امسال تعداد خودروهای ناقص را از 90 هزار دستگاه به 60 هزار دستگاه کاهش دهد. همچنین، سایپا تصمیم گرفته است که تا پایان آذرماه، تعداد خودروهای ناقص خود را از 53 هزار دستگاه به 10 هزار دستگاه کاهش دهد. در پایان مهرماه، آقای درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور، همچنین ابراز کرد که با تایید مدیران ایران خودرو و سایپا، بیش از 145 هزار خودرو ناقص که در پارکینگهای این شرکتها قرار دارند، به بازار عرضه خواهند شد.
با وجود تمام وعدهها، به نظر میرسد که تولیدکنندگان خودرو قادر به کاهش مشکلات در خودروها نیستند. از آنجا که شنیداخته است که افزایش قیمت خودروها منجر به لغو این تعهدات شده و این موضوع منجر به ناتوانی تولیدکنندگان در پرداخت مطالبات به تامینکنندگان قطعات شده است، تأملکننده است که بتوانستم پاسخگوی نیازهای تامین قطعات خودرو نباشد.
آقای نجفیمنش (رییس انجمن قطعهسازی) درباره مشکلات تامین قطعات خودرو اظهاراتی داشته است. او به تحلیل مشکلات تامین اشاره کرده و بیان کرده که برخی از این مشکلات ناشی از بازار جهانی و واردات قطعات به کشور است. او افزوده که تاخیر در ترخیص قطعات از گمرکات نیز به مشکلات تامین افزوده میشود. همچنین، نجفیمنش بیان داشته که کمبود نقدینگی در قطعهسازان از چالشهای دیگر تامین است و بدهیهای معوق خودروسازان مانع از رفع این مشکل میشود. وی همچنین اشاره کرده که قیمتگذاری دستوری باعث زیان در تولید خودروسازان شده و آنها را از توانایی پرداخت بدهیها محروم کرده است.
آمار جدید دپوی خودروسازان ایران
در روز 29 شهریور 1400، آقای میرمحمدی، بازرس کل وزارت صمت در سازمان بازرسی کل کشور، وضعیت آخرین دپو خودرو در شرکتهای ایران خودرو و سایپا را به شرح زیر اعلام کردند:
در حال حاضر، بیش از 140 هزار خودرو به علت نقص قطعه، در پارکینگ خودروسازان نگهداری شدهاند.
از این تعداد، 95،000 خودرو در پارکینگ ایران خودرو و 45،000 خودرو دیگر در پارکینگ سایپا قرار دارند.
بیشترین کسری در خودروهای دپو شده به قطعه ECU خودروها برمیگردد. از جمع کل 140 هزار خودروی ناقص، تقریباً 129 هزار خودرو نیاز به تامین ECU دارند.
از جمله 95 هزار خودرو ناقص تولید شده توسط ایران خودرو، حدود 91 هزار خودرو با مشکلات ECU روبرو هستند که معادل 96 درصد از کل خودروهای ناقص این شرکت را تشکیل میدهند.
حدود 38 هزار خودرو از مجموع 45 هزار خودرو ناقص سایپا، به دلیل نداشتن ECU با مشکل مواجه هستند که نسبت آن به تعداد کل خودروهای ناقص سایپا، حدود 85 درصد است.
دپوی ایران خودرو منتفی شد
در تاریخ 24 شهریور 1400، آقای کریمی، رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان، در حاشیه بازدید خود از کارخانجات ایران خودرو اعلام کرد که به دلیل کمبود قطعات، تعداد زیادی از محصولات این شرکت در پارکینگها آواره ماندهاند و هیچ دپوی خودرو توسط ایران خودرو وجود ندارد.
با اشاره به تنزل تعهدات معوق ایران خودرو از 200 هزار دستگاه به 10 هزار دستگاه، آقای عباسپور (سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس) ادعا کرده است که ایران خودرو، در صورت تأمین به موقع قطعات کوچک، میتواند محصولات خود را در زمان دو روزه تحویل دهد.
واکنش سایپا به دپوی وانت 151 در ساوه
به مشتریان تضمین شده است که انبارهای نگهداری خودروهای شرکت سایپا به طور دورهای توسط تیمهای معاونت کیفیت، بازبینی میشوند.
آمار جدید خودروهای ناقص ایران خودرو
طی شهریور ماه 1400، آقای رحمانی، معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو، اعلام کرده است که تعداد خودروهای ناقص در کف پارکینگهای این شرکت به حدود 70 هزار دستگاه افزایش یافته است. تمام این خودروها در انتظار تامین قطعات الکترونیکی یا قطعات وارداتی برای تکمیل و تحویل به مشتریان قرار دارند.
آمار جدید تعهدات معوق خودروسازان - بهمن 1399
به اطلاع میرساند که بر اساس گزارش تولید و تحویل شرکتهای ایران خودرو و سایپا، تا تاریخ 24 دی 99، مجموع معوقات این دو خودروساز برای تحویل حدود 56 هزار دستگاه است.
شرح | سال 98 | سال 99 | درصد تغییرات |
---|---|---|---|
آمار تولید | 614,684 | 745,734 | %21.3 + |
آمار تحویل | 689,286 | 652,232 | %5.3 - |
تعهدات معوق | 56,878 | - | |
کل تعهدات | 707,536 | - | |
برنامه تولید تا تاریخ مذکور | 780,992 | ||
درصد تحقق برنامه تولید | %95 |
اطلاعات مشاهده شده در جدول برگرفته از گزارش ارائه شده توسط خبرگزاری فارس در تاریخ 30 دی میباشد.
تعهدات معوق شرکت ایران خودرو برای تاریخ 24 دیماه 99 به حدود 15 هزار دستگاه میرسد.
ایران خودرو | سال 98 | سال 99 | درصد تغییرات |
---|---|---|---|
آمار تولید | 281,510 | 408,347 | %54 + |
آمار تحویل | 316,927 | 361,498 | %14 + |
تعهدات معوق | 15,761 | - | |
کل تعهدات | 337,406 | - | |
برنامه تولید تا تاریخ مذکور | 412,682 | ||
درصد تحقق برنامه تولید | %98.9 + |
بر اساس این اطلاعات، ظاهراً تعداد اتومبیلهای تولید و تحویل شده بیشتر از تعداد فروشها بی نصیبتر است.
در تاریخ 24 دی 99، مجموع تعهدات معوق شرکت سایپا به بیش از 41 هزار دستگاه میرسید.
سایپا | سال 98 | سال 99 | درصد تغییرات |
---|---|---|---|
آمار تولید | 333,174 | 337,387 | %1.26 + |
آمار تحویل | 372,339 | 290,734 | %22 - |
تعهدات معوق | 15,761 | - | |
کل تعهدات | 337,406 | - | |
برنامه تولید تا تاریخ مذکور | 368,310 | ||
درصد تحقق برنامه تولید | %91.6 + |
بر اساس این اطلاعات، ظاهراً تعداد اتومبیلهای تولید و تحویل شده بیشتر از تعداد فروشها بی نصیبتر است.
آمار دپوی خودروسازان - آذر 99
در آذر ماه ۹۹، گزارشی پیرامون تولید و تحویل خودروهای دو شرکت بزرگ خودروسازی، یعنی ایرانخودرو و سایپا، منتشر شده است که نشان میدهد هنوز ۹۲ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان به جای خوابیدهاند.
آمار تجمعی (هزار دستگاه) | ایران خودرو | سایپا | مجموع |
---|---|---|---|
کل تولید | 357,834 | 296,096 | 653,930 |
کل تحویل | 311,515 | 253,600 | 565,115 |
تحویل تعهدات معوق | 247,359 | 209,040 | 456,399 |
تحویل تعهدات جاری | 63,892 | 3,434 | 67,326 |
تحویل فروش فوری | 78,279 | 41,126 | 119,405 |
موجودی پارکینگ فروش | - | 10,447 | - |
خودروهای ناقص | 51,303 | 40,746 | 92,049 |
اطلاعات جدول بالا، از گزارش خبرگزاری فارس در تاریخ 29 آذرماه 99 استخراج شده است.
تحویل 40 هزار خودرو دپو تا پایان آذر
در مصاحبه ای که آقای درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در تاریخ 16 آذرماه انجام داده است، به آخرین وضعیت خودروهای نگهداری شده در پارکینگهای ایران خودرو و سایپا پرداخته است.
با توجه به اظهارات آقای درویشیان، در حال حاضر 31 هزار خودرو از شرکت ایران خودرو و 8 هزار خودرو از شرکت سایپا به دلیل مشکلات حمل و نقل در پارکینگها قرار دارند. با همکاری مقامات سازمان راهداری، تا پایان ماه آذر 99، تمامی این خودروها به دست خریداران منتقل خواهند شد.

از جمله ۲۰ هزار دستگاه خودرو که آماده تحویل به مشتریان هستند اما به دلیل مشکلات موجود، در پارکینگ کارخانه نگهداری میشوند. مسئولان اعلام کردهاند که در حال حاضر نیروهای انتظامی ظرفیت برای شماره گذاری ۲۰ هزار دستگاه را دارند، اما به دلیل مشکلات فنی و محدودیتهای موجود در سامانه شماره گذاری پلیس نمیتوانند این کار را به موقع انجام دهند. این مشکلات قرار است در طی یک هفته آینده توسط پلیس راهور برطرف شوند.
آقای درویشیان به اشاره به مشکلات در تامین قطعات وارداتی خودرو، اعلام کرد که حدود 100 هزار خودرو به دلیل کمبود قطعات در پارکینگها به بستر خاک بنشینید۲. تا مشکل این تامین قطعات با همکاری مسئولان گمرک و بانک مرکزی حل گردد.
در مصاحبهای اخیر، رئیس سازمان بازرسی به بحث عمدی بودن احتکار خودروها پرداخت. او معتقد است که این مشکل از عدم هماهنگی دستگاههای مرتبط ناشی شده است، اما این مسئله در زمان کوتاهی قابل حل است، البته با پیگیریهای مداوم. او رد کرد ادعاهای برخی از افرادی که فکر میکنند خودروسازان به عمد خودروها را در پارکینگ نگه داشتهاند، و اظهار کرد که این ادعاها به نتیجهای قاطع نرسیدهاند.
دپوی خودرو یا احتکار خودرو؟!
اگرچه فروش ماهانه خودروسازان به صورت صریح در قوانین تعریف شده و راهبردهای جزئی این شرکتها در گزارشها واضحاً ارائه میشود، اما گاهی وقتها اخبار مرتبط با موجودیهای خودروسازان باعث بروز تردیدها در ذهن مردم میشود. این اعتقادات ممکن است از مبنای گویایی پشتیبانی نشوند، اما همچنان مورد توجه قرار میگیرند!
"قیمتگذاری دستوری"، که باعث افت قیمت فروش خودروها زیر قیمت پیشنهادی خودروسازان شده است و این روزها به یکی از مهمترین شکایتهای خودروسازان از وزارت صنعت تبدیل شده است. این موضوع ممکن است به بروز پدیده احتکار خودروها منجر شود. با تأکید بر این نکته که تولید خودروها با ضرر همراه است، خودروسازان ممکن است اقداماتی را انجام دهند تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند.
دریغ نکنید که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز به خودروسازان داده است که قیمت خودروها را هر سه ماه یکبار بهروز کنند. این موضوع ممکن است باعث افزایش احتمال احتکار خودروها شود زیرا خودروسازان میتوانند بخشی از محصولاتشان را پنهان نگه دارند و پس از بهروز شدن قیمتها، آنها را با قیمت جدید به مشتریان عرضه کنند، مخصوصاً در صورتی که نظارت بر آنها محدود باشد.
سومین عاملی که ممکن است منجر به احتکار خودروها شود، موضوع تامین قطعات است. در سال 99، این مسئله توسط خودروسازان ایرانی به طرز قابل توجهی بحث شده است. باید توجه داشت که خودروسازان مسئولیتی در این امر ندارند؛ زیرا به دلیل تحریمها، تامین برخی از قطعات وارداتی خودرو ممکن است دچار مشکلات ارزی یا تأخیر شده و این باعث میشود که خودروسازان برای نگهداری محصولات ناقص خود در پارکینگها مجبور شوند.

با توجه به سه دلیلی که در اینجا ذکر شد، میتوان نتیجه گرفت که فاصله بسیار کمی بین "دپوی غیرعمدی خودرو" و "احتکار عمدی خودرو" وجود دارد. بنابراین تنها با هماهنگی بهتر و دقیقتر بین تمام مراجع ذیربط مانند بانک مرکزی، سازمان گمرک، سازمان راهداری، سازمان محیط زیست و نیروی انتظامی، میتوان به این موضوع پایان داد و جلوی آن را گرفت.
آمار تولید خودرو به تفکیک مدل
لطفا به آخرین وضعیت تولید خودروسازان بزرگ ایرانی در مطالب زیر مراجعه کنید:
خرید خودرو از بورس کالا
در مقاله به راههای دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو، روند افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا ، مراحل خرید خودرو از بورس، زمان عرضه خودرو در بورس کالا و روشهای قیمتگذاری در بورس خواهید پرداخت.
مراکز تعویض پلاک خودرو تهران
در این مقاله میتوانید اطلاعات مراکز تعویض پلاک تهران (ازجمله مرکز تعویض پلاک میثم، مرکز تعویض پلاک خاوران، مرکز تعویض پلاک چیتگر و ...) و همچنین شماره تلفنهای آنها را پیدا کنید. همچنین ما در این مقاله به زمان بازگشایی و ساعت کاری این مراکز پلاک تهران اشاره کردهایم.
شرایط فروش ایران خودرو
جهت کسب اطلاع از جدیدترین اخبار و فروش های شرکت ایران خودرو، به مقاله زیر مراجعه فرمایید. این مقاله شامل جزئیات طرح پیش فروش، فروش نقدی، فروش فوق العاده و اقساطی ایران خودرو می باشد.