
احتمالاً در روزهای گذشته، شاید خبرهایی درباره یک خودرو به نام "سیمرغ" را دیده باشید که به عنوان "سوپراسپرت افغانستانی" معرفی شده است. اما عنوانها و تبلیغات کنار گذاشته شده، ما باید ببینیم تا چه اندازه میتوانیم به این خودرو اعتماد کنیم.
در ابتدای موضوع، باید توجه داشت که سوپرکار سیمرغ، که به کد مادا 9 شناخته میشود، تنها یک طرح کامپیوتری نیست و قادر به حرکت مستقل در جاده است. بنابراین، با چیزی بیشتر از تصورات یک طراح گرافیک روبرو هستیم. با این حال، تنها در یکی از فیلمهای سوپرکار سیمرغ، خودرو با سرعت کم و موتور کم تعداد دور در حال حرکت است، که نشان دهنده تکمیل بخش فنی آن نیست.

برخی شایعات درباره استفاده از قطعات سبک و وزن کامپوزیت و شاسی فریم لولهای برای ساخت یک خودرو اسپرت به نام "سیمرغ" وجود دارد. یک فیلم کوتاه در تاریخ 31 دسامبر در کانال یوتیوب شرکت سازنده، انتشار یافت که نشان میدهد خودروی مذکور از گیربکس دستی و موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری تویوتا کرولا بهره میبرد که توانایی تولید 130 اسب بخار را دارد.
براساس اخبار پراکنده، توسعه و طراحی خودروی سوپراسپرت سیمرغ توسط استارتآپ انتاپ (ENTOP) پنج سال به طول انجامیده است. بنا به بیانات بنیانگذار این شرکت، محمدرضا احمدی، طراحی، تولید و سفارش پیشرانه مخصوص این خودرو بیش از 20 میلیون دلار هزینه کرده است و به همین دلیل تا کنون پیشرفت چشمگیری در این پروژه به دست نیامده است.

بسیاری از افراد تاکنون طرحهای مختلفی برای خودروهای سوپر اسپرت ارائه دادهاند، اما برخی از آنها توانستهاند به تولید حتی یک یا دو نمونه از خودروهای خود بپردازند. اما بر اساس نظر برخی از کارشناسان، پروژه سیمرغ قابلیت ورود به خط تولید را ندارد، به خصوص اگر در نظر گرفته شود که افغانستان شرایط خاصی از نظر سیاسی و اقتصادی دارد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.