نرخ سرویس مدارس در سال 1402

مقالات خودرویی

واگذاری مسئولیت مدارس به شهرداری تهران

در تاریخ 1402 مهر، احمد قیومی، فرماندار تهران، در مورد خدمات مدارس این نکات را بیان کرد:

  • بر اساس آیین نامه جدید، مسئولیت سرویس مدارس به صورت کامل به شهرداری تهران سپرده شد.
  • از مدیران مدارس خلع مسئولیت شده است.
  • سامانه «سپند» برای سرویس مدارس طراحی شده و برای اولین بار رونمایی و اجرایی شد تا همه اطلاعات در آنجا بارگذاری شود و رانندگان سرویس‌های مدارس ثبت نام کنند.
  • در فرمانداری تهران تلاش شده تا طبق مصوبات شورای شهر، برای تعیین قیمت سرویس مدارس پس از چندین بار رفت و آمد  عدد را معقول کنیم.
  • چند روز پس از آغاز کار مدارس مشکلاتی در سامانه سپند مشاهده شد. بنابراین از منظر دیگری ورود پیدا کردیم و همه طرف ها را خواستیم که مقرر شد تا اطلاعات راننده ها، مسیرها و قیمت ها را در سامانه بارگذاری کنیم که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
  • با توجه به اینکه اولین سال است که آیین نامه جدید اجرا می شود، قاعدتاً ممکن است مشکل وجود داشته باشد و حتما نیاز به بازبینی سامانه هست. سامانه در تهران اولین بار رونمایی شده است و پیش از این با این روند انجام نمی شد.
  • در فرایند ثبت نام سرویس مدارس در جایی اشکال وجود دارد و در جایی تخلف رخ می دهد که در هر دو صورت باید گزارش ارسال شود تا نهایتا در شورای ترافیک مطرح شود؛ اما قبل از طی شدن این روند با هدف جلوگیری از آسیب مردم به موضوع ورود پیدا کردیم و 3 جلسه پشت سرهم در یک هفته برگزار کردیم و همه دستگاه های مرتبط را خواستیم که برابر آیین نامه وظایف هر یک گوشزد و بسیاری مشکلات در این جلسات رفع شد.
  • امید است که ضعف‌های فرایند ثبت نام و سامانه اصلاح شود. هم در اجرا تأخیری وجود داشت و هم در بارگذاری اطلاعات تأخیری ناشی از مشکلات فنی وجود داشت؛ لذا باید شهرداری در این حوزه بهتر عمل می کرد.

خدمات یکپارچه برای سرویس مدارس استثنایی

سامانه سرویس مدارس استثنایی در مهر 1402 به صورت هوشمند شده است، از این تاریخ والدین می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت مربوطه، از خدمات مختلفی که ارائه می‌شود استفاده کنند.

با تدبیر شهرداری تهران و تصمیمات اتخاذ شده توسط سازمان تاکسیرانی، یکی از شرکت‌های مورد تایید سازمان که در سال گذشته خدمات آن مورد تایید آموزش و پرورش قرار گرفته، خدمات ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را بر عهده خواهد داشت. والدین دانش آموزان استثنایی می‌توانند اطلاعات خود و فرزندانشان را در سامانه schoolbus.tehran.ir ثبت کنند تا از طریق شرکت خودروسرویس شهر، خدمات موردنظر به دانش آموزان استثنایی پس از تایید آموزش و پرورش دریافت کنند.

پرداخت هزینه‌های مربوط به این سرویس‌ها تابع مصوبه شورای شهر تهران در ماه شهریور است و مسئولیت پرداخت آن به عهده شهرداری تهران می‌باشد. مقدار پرداختی به پیمانکار مربوطه تا سقف تصویبی پرداخت خواهد شد.

افزایش 45 درصدی نرخ سرویس مدارس تصویب شد

در جلسه صد و هفتاد و سوم شورای اسلامی شهر تهران که در ماه شهریور سال ۱۴۰۲ برگزار شد، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، اعلام کرد که نرخ سرویس دانش آموزان یک هفته قبل دریافت شده است. او اعلام کرد که بررسی‌هایی بین سازمان تاکسیرانی و کمیسیون‌های عمران، حمل و نقل و برنامه و بودجه انجام شده و اصلاحات لازم اعمال شده است. همچنین، وی درباره موارد مربوط به سرویس‌های مدارس اقدامات لازم انجام شده را به یادآوری کرد.

  • کارگروه ماده ۱۸ از سوی وزارت کشور وضعیت نرخ‌ها را بررسی کرد و به شهرداری ۵۰ درصد افزایش نرخ را پیشنهاد دادند.
  •  درخواست ۸۰ درصد افزایش نرخ به ۵۰ درصد رسید، با توجه به اینکه افزایش نرخ نمی‌تواند بیش از نرخ تورم باشد، این میزان را به ۴۵ درصد کاهش دادیم.
  • این مبلغ تابع مسافت، وضعیت منطقه به لحاظ ترافیکی، سطوح شیب دار منطقه و مواردی از این قبیل است.
  • این نرخ بندی‌ها بر اساس منطقه بندی آموزش و پرورش هم انجام شده است.
  • حداقل مبلغ سرویس برای دانش آموزان ابتدایی 5 میلیون و ۴۰۰هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان است.
  • دانش آموزان مقطع متوسطه حداقل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان برای سرویس باید هزینه کنند.
  •  این مبلغ براساس ظرفیت استاندارد خودرو است و رانندگان اجازه ندارند بیش از حد استاندارد، مسافر سوار کنند. در خودروهای سواری تعداد مسافران سه نفر پیش بینی شده است.
  • مواردی نیز برای مالیات، بیمه و حق نظارت مدارس پیش بینی شده بود که ما این موارد را تأیید نکردیم و تنها نرخی که راننده باید دریافت کند، لحاظ شده است.
  • نرخ سرویس مدارس استثنایی نیز منطبق با همین نرخ‌های مصوب خواهد بود. شهرداری تهران این هزینه را متقبل می‌شوند و شهروندان همانند گذشته، هزینه‌ای برای سرویس دانش آموزان استثنایی پرداخت نخواهند کرد.
  • مبلغ سرویس به ازای هر دانش آموز در هر روز برابر با مبلغ ورودیه، به ازای هر پنج کیلومتر و ضریب سطوح شیب دار محاسبه شده است. همچنین دو جدول مشخص و مناطق تعیین شدند. برای هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه نیز دو جدول در نظر گرفته شده است.
  • بهای خودروهای ون برای کودکان استثنایی ۷۰ درصد شهریه خودروهای سواری و مینی بوس معادل حداکثر نرخ سرویس های اتوبوسرانی و نرخ اتوبوس برای کودکان استثنایی رایگان است.
  • ضریب نرخ دانش آموزان نابینا و ناشنوا ۱.۱، دانش آموزان اوتیسم۱.۲، دانش آموزان کم توان ذهنی ۱.۲ و معلولان جسمی و حرکتی ۱.۴ است.
  • کلیه شرکت‌های طرف قرارداد ۲ درصد هزینه‌های نظارت سازمان تاکسیرانی را پرداخت خواهند کرد.
  •  شهرداری تهران در قالب ردیف اعتباری مشخص، موظف به پرداختن تمام هزینه های سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی خواهد بود.
  • سامانه ثبت اطلاعات دانش آموزان استثنایی باید توسط سازمان تاکسیرانی راه اندازی و آموزش و پرورش این اسامی را باید تأیید کند تا تخلفی در این زمینه شکل نگیرد.
  • افزایش ۴۵ درصدی حداقل افزایشی است که لحاظ می کنیم.
  • همین امروز هم برخی مدارس ۱.۵ برابر مبلغ مورد نظر شورا را لحاظ کرده‌اند؛ لذا باید افزایشی مصوب شود که برای رانندگان نیز به صرفه باشد.

چالش‌های مربوط به سرویس مدارس

در جلسه شورای شهر اهواز، اخیراً لایحه نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی آینده تصویب شد. صفی‌خانی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز، این موضوع را در جلسه بررسی کرده و پس از بحث‌های مطرح شده، نرخ‌های پیشنهادی دولت قبلی قابل قبول اعلام شد. در آینده، استفاده از سامانه سپند برای رانندگان سرویس‌های مدارس ضروری خواهد بود و پروانه بدون ثبت در این سامانه صادر نخواهد شد. جدول جرایم و آیین‌نامه‌های انضباطی برای رانندگان مدارس تعیین شده و هر تخلف با کسری از تضامین پیشنهادی جریمه خواهد شد. نهادهای مربوطه نیز در حال تدوین بسته تشویقی برای این رانندگان هستند.

آقای عادل شیشه‌گری، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر اهواز، در جلسه اعلام کرد که تعرفه های مشخص شده برای خدمات حمل و نقل بر اساس مطالعات کارشناسی تعیین شده است. اگر راننده ملزم به همکاری با شرکت تحت نظر نباشد، ممکن است به عنوان راننده آزادفر تبدیل شود و در این صورت مسئولیتی نسبت به مسافران نخواهد داشت. در حال حاضر، تعرفه های خدمات حمل و نقل دانش آموزی بالاتر از تعرفه های تعیین شده است. هرچند سامانه سپند در کشور راه‌اندازی شده است، اما در اهواز مورد استقبال قرار نگرفته است به دلیل نیاز به تأییدیه خودرو، معاینه فنی و هزینه های دیگری که رانندگان باید برای این سامانه متصرف شوند. بنابراین، رانندگانی که خارج از این سامانه و به عنوان راننده آزادفر فعالیت می کنند، نیازی به تأییدیه و مجوز ندارند. برای نظارت بر خدمات حمل و نقل دانش آموزی، تعرفه ها باید به واقعیت نزدیک باشند، اما متأسفانه هر سال به دلیل تصویب تعرفه های متفاوت از وضعیت واقعی، رانندگان با مشکلات بیشتری مواجه می شوند.

سیدمحمدعلی پورموسوی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز، نگرانی خود را اعلام کرده است که نرخ‌های تعیین شده ممکن است به پایه تبدیل شده و باز هم مبالغ بیشتری از خانواده‌ها دریافت شود. او اظهار کرده است که این وضعیت می‌تواند منجر به ادامه بی‌قانونی شود و باید اقداماتی انجام شود تا این موضوع به حداقل برسد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر اهواز، در جلسه اخیر پیشنهاد اصلاحی داد که بطور خلاصه حداقل و حداکثر نرخ‌های خودروهای سواری، ون و مینی‌بوس را مشخص کرد. او پیشنهاد داد که حداقل نرخ خودرو سواری ۴۵۰هزار تومان و حداکثر یک‌میلیون و ۵۰ هزار تومان باشد. همچنین حداقل نرخ ون را ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر را ۶۸۵ هزار تومان و حداقل نرخ مینی‌بوس را ۳۵۰هزار تومان و حداکثر ۵۵۰هزار تومان تعیین کرد. اما در نهایت، لایحه شهرداری که تصویب کارگروه ماده ۱۸ شورای شهر بود، مصوب شد که مقادیری بالاتر از پیشنهاد ابتدایی رئیس کمیسیون اعلام شده است.

سال گذشته، معاون سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرد که کرایه سرویس مدرسه بین سه تا هشت میلیون تومان است. با این حال، داده‌ها حاکی از عدم رعایت این قیمت‌ها بود. در سال گذشته، سامانه هوشمند سرویس مدارس در تهران قیمت نهایی را به خانواده‌ها اعلام نمی‌کرد و هر مدرسه با پیمانکاران سرویس قرارداد جداگانه داشت. اما تفاوت بین قیمت‌های اعلام شده در سایت و قیمت‌های واقعی که خانواده‌ها مجبور به پرداخت آن می‌شدند، بسیار زیاد به‌نظر می‌رسید.

در سال تحصیلی گذشته، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران اظهار کرده بود که افزایش نرخ سرویس‌دهی موجب عدم رضایت خانواده‌ها و کاهش آمار رانندگان می‌شود. او گفته بود که برای سرویس مدرسه در این سال تحصیلی، تنها 2000 نفر از کل مقدار نیازمند به خدمات رانندگان شهر تهران پاسخ داده‌اند، در حالی که تعداد دقیق و نیازمندی 20000 نفر بوده است. این افزایش نشان‌دهنده وجود کارهای موازی و ناتوانی در جذب رانندگان می‌باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران اعلام کرد که عدم ارسال تعیین نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید، منجر به اعتراض خانواده‌ها شده است. او امیدوار است که شهرداری لایحه مربوطه را به شورا ارسال کند. بر اساس اعلام شهرداری، این لایحه باید تا آخر خردادماه ارسال می‌شد، اما هنوز این اقدام انجام نشده و برخی از والدین اظهار کرده‌اند که مدیران مدارس مبالغ زیادی به عنوان پیش‌پرداخت از آنان دریافت کرده‌اند. امیدواریم که لایحه به زودی به شورا ارسال شود تا در مورد تعیین نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جاری تصمیم گیری شود.

شهرداری باید نرخ‌گذاری سرویس مدارس را ارائه دهد

در جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 1402/3/2، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل اعلام کرد که یک کارگروه تحت عنوان ماده ۱۸ برای بررسی و ارزیابی خدمات مدارس تشکیل می‌شود و نرخ کرایه‌ها برای تصویب به شورا ارائه خواهد شد.

شهروندان معتقدند که شهرداری تهران باید مسئولیت ارائه لایحه برای نرخ‌گذاری سرویس‌ها را بپذیرد. والدین اعتقاد دارند که مدارس مبالغ بیشتری را به عنوان هزینه سرویس از آن‌ها دریافت می‌کنند. لذا، شهرداری باید با همکاری کارگروه مربوطه، لایحه خود را تا پایان خرداد به شورای شهر ارائه کند تا مسائل گذشته تکرار نشود و والدین از اظهار نارضایتی خودداری کنند.

نرخ سرویس مدارس تهران در 1401

به اطلاع عموم می‌رساند که با اعلام سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، جدول قیمت سرویس مدارس برای سال تحصیلی 1401 تا 1402 در شهر تهران منتشر شده است.

نرخ سرویس مدارس تهران (روی تصویر کلیک کنید)

بر اساس جدول فوق، میزان نرخ سرویس مدرسه در سال 1401 بر اساس مقدار کیلومتر جابجا شده و منطقه محل سکونت دانش‌آموزان متغیر است.

گرانی نرخ سرویس مدرسه و واکنش تاکسیرانی

مهر 1401: علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در پی گلایه والدین از گرانی نرخ سرویس مدرسه در تهران، توضیحاتی ارائه کرد. او بیان کرد که بر اساس آخرین مصوبه کارگروه ماده 18، نرخ نهایی سرویس مدارس اعلام شده است و اخذ مبلغ بیشتر از این نرخ توسط شرکت‌های حمل‌ونقل تاکسیرانی تهران، تخلف به حساب می‌آید.

به عنوان مثال، "نرخ کرایه خدمات حمل و نقل مدارس در تهران در سال 1401 حدوداً بین 3 تا 8 میلیون تومان است."

بر اساس گفته‌های این فرد، وزارت آموزش و پرورش مسئولیت نظارت بر قراردادهای پیمانکاران با مدارس و والدین را بر عهده دارد. تا سال تحصیلی ۱۳۹۸، خدمات سرویس مدرسه ارائه می‌شد؛ اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، خدمات این سرویس به طور عملی متوقف شد و این وضعیت تا آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس ادامه یافت که به طبیعت، پس از دو سال وقفه برای راه اندازی دوباره خدمات سرویس مدرسه، مشکلات و نواقصی به وجود آمد.

سرویس مدرسه یک کسب و کار آزاد است که توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود. بنابراین، در انتخاب و استفاده از این خدمات، والدین و رانندگان به دلیل وضعیت اقتصادی خود اقدام می‌کنند. قیمت و نرخ کرایه سرویس مدرسه تعیین‌کننده اصلی کیفیت خدمات ارائه شده به دانش‌آموزان است. به عبارت دیگر، اگر قیمت نرخ کرایه پایین باشد، والدین شاید از این خدمات استقبال بیشتری کنند، اما رانندگان ممکن است ناراضی شده و به ارائه خدمات در حالت غیررسمی تمایل پیدا کنند. به همین ترتیب، اگر نرخ کرایه افزایش یابد، رانندگان ممکن است انگیزه بیشتری برای ارائه خدمات داشته باشند، اما والدین ممکن است ناخوشایند باشند.

تاکسی های اینترنتی و مشکلات سرویس مدارس

با انتشار مسافربره‌های اینترنتی، کسب و کارهای مختلف، از جمله سرویس رسانی مدرسه، دچار تغییرات زیادی شده‌اند. الگوریتم قیمت‌گذاری معمولاً به پیک ترافیک بستگی دارد؛ در ساعات اوج ترافیک، نرخ‌های مسیرهای معمولی به چند ده هزار تومان افزایش می‌یابد، در حالی که در ساعات با ترافیک کمتر، هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد. ترافیک و تعداد سفرها تأثیر زیادی بر نرخ کرایه دارند و ممکن است این امر به مشکلاتی برای کسب و کارهای حمل و نقل منجر شود. این مسائل، باعث شده تا مسافربره‌های اینترنتی، با نرخ‌هایی که ارائه می‌دهند، چالش‌های زیادی را برای سرویس رسانی مدرسه ایجاد کنند و با افزایش نرخ‌ها، رانندگان را به سمت خود جلب کنند، در نتیجه تمامی فعالان حمل و نقل دچار مشکلاتی شوند.

بر اساس گزارش ارسالی، تعیین شده است که نرخ کرایه خدمات اتوبوس مدرسه در بازه 3 تا 8 میلیون تومان متغیر باشد. بنابراین، در حالت بیشترین، هزینه‌ی استفاده از خدمات اتوبوس مدرسه برای هر دانش‌آموز برای 9 ماه حدود 8 میلیون تومان خواهد بود. با توجه به این نرخ، درآمد روزانه اتوبوس مدرسه برای هر دانش‌آموز (رفت و برگشت) حدود 140 هزار تومان است. هزینه هر سفر در طول 9 ماه، تقریباً 70 هزار تومان است که معادل هزینه یک سفر معمولی در یک مسافربری اینترنتی در یک مسیر مشابه است.

اختلاف نرخ سرویس مدارس در تهران

بر اساس مصوبه شورا، نرخ کرایه سرویس مدرسه در سال 1400 مبنای اعتبار قرار گرفته و به این ترتیب حداکثر تا 35 درصد از میانگین 25 درصد افزایش یافت. این تفاوت در نرخ کرایه به اختلاف 3 تا 8 میلیون تومان منجر شده است. در مناطقی مانند منطقه 19، که دارای تراکم جمعیت کم و ترافیک کمتری هستند، افزایش نرخ کمتری اعمال شده است. افزایش نرخ کرایه سرویس مدرسه در این منطقه به طور متوسط بین 17 تا 30 درصد بوده است. لازم به ذکر است که دریافت مبالغ بیش از این حد، خلاف قانون می‌باشد.

بر اساس قانون، ناظر قراردادهای سرویس مدارس در شهر تهران اداره کل آموزش و پرورش است که مسئول نظارت بر این قراردادهای میلیونی است. اگر تخلفی اتفاق بیفتد، مانند عدم نصب برچسب سرویس مدرسه و غیره، شهرداری تهران و به خصوص سازمان تاکسیرانی مسئول رسیدگی به آن خواهند بود.

کاهش تعداد رانندگان در سال 1401

در سال تحصیلی 1401، سه فراخوان برای استخدام راننده برای خدمت در سرویس مدرسه صادر شد که با وجود تعداد حدود 2000 نفری از راننده‌ها که آمادگی خود را اعلام کردند، قابلیت تأمین نیازها را نشان می‌دهد. این اعداد در مقایسه با سال 1398 که حدود 18 هزار نفر آمادگی خود را اعلام کرده بودند، نشان می‌دهد که این خطر بحرانی رو به افزایش است. برای سال تحصیلی 1401، آموزش و پرورش شهر تهران به اعلام نیاز به 20 هزار راننده سرویس مدرسه پرداخته است، که این نشان‌دهنده وارد شدن به یک فاصله بزرگ و بحرانی در تأمین نیازها با توجه به رقم‌های گذشته و کسب و کارهای موازی است.

تسهیلات ویژه رانندگان سرویس

شهرداری تهران تصمیم به ارائه مشوق‌هایی برای رانندگان سرویس مدرسه گرفته است. طبق مذاکرات صورت گرفته، هر خودرو سرویس مدرسه از تخفیف 70 درصدی طرح ترافیک برخوردار می‌شود و هزینه سوخت سرویس مدرسه، معادل هزینه سوخت ناوگان عمومی پرداخت می‌شود. به علاوه، سازمان تاکسیرانی بیمه تکمیلی و مزایای دیگر را برای رانندگان سرویس مدرسه ارائه خواهد کرد.

سازمان تاکسیرانی در سال 1401 به اولیاء دانش‌آموزان پیشنهاد کرد که به عنوان سرویس مدرسه فعالیت کنند. آن‌ها باید زمانی که فرزندان خود را به مدرسه می‌برند، سه دانش‌آموز دیگر را نیز به همراه ببرند. این اقدام افزایش ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان را تضمین می‌کند. دعوت از والدین برای شرکت در سرویس مدرسه، به خصوص در شرایط کرونا، یک گام مثبت است. اگر این ایده پذیرفته شود، در آینده یک سامانه ایمن و پایدار برای حمل و نقل دانش‌آموزان خواهیم داشت.


اخبار تاکسی و تاکسیرانی

در این متن بهترین روشهای استفاده از تاکسی را بیان کرده‌ام و توصیه‌های خودم را بطور جامع ارائه داده‌ام، لطفا این اطلاعات مفید را مطالعه کنید.

نظرات

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم