
عرضه ون آتین در دو نسخه تجاری و مسافری
خودرو ون آتین 230، یک نسخه فیسلیفت شده از ون دانگ فنگ k33-561 است و در ایران با کدهای C و P 230 شناخته میشود.
نسخه ۲۳۰پ، نسخه مسافری اتوبوس است که دارای ۱۴+۱ صندلی است. شرکت آتین خودرو قصد دارد صندلیهای اتوبوس را با نصب صندلیهای دیزلی، راحتی بیشتری برای مسافران فراهم کند.
نسخه دوم با کد C230، با استفاده از کلمه Commercial که به معنای تجاری است، معرفی شده است. این نسخه دارای تفاوتهای ظاهری ویژهای نسبت به نسخه مسافری است، از جمله افزایش اندازه در عقب و نصب رنگهای اخطار در دورخودرو که به عنوان تغییرات مهم تر آن باید ذکر شود.
این موتور دو ون دارای نسخه 2.3 لیتری توربو دیزل است که توسط رنو-نیسان تولید شده و با کد M9T-600 شناخته میشود. این موتور از محصولات رنو، نیسان و حتی یکی از ونهای بنز استفاده میکند. قدرت خروجی این موتور تا 140 اسب بخار در دورهای 3200 و 370 نیوتن متر گشتاور در بازه 1400 تا 2400 میرسد. نیرو ایجاد شده توسط این موتور از طریق یک گیربکس 6+1 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
ون آتین 230 ارتفاعی به ارتفاع 2890 میلیمتر دارد که این ارتفاع نسبت به رقبای خود در بازار بلندتر است. ابعاد داخلی اتاق نیز 3310×1810×1910 میلیمتر است که با درهای بزرگ، که تا انتهای سقف خودرو باز میشود، فضای بارگیری بسیار مناسبی را در نسخه تجاری فراهم میکند. همچنین، برای نسخه مسافری امکان نصب 11 صندلی در عقب، دو صندلی در جلو و یک صندلی راننده وجود دارد.
فیس لیفت ون آتین در ایران
در مرداد ماه سال ۱۴۰۲، شرکت آتین خودرو دیزل، ون بزرگی با دو کاربری را معرفی کرد. این ون، با نام تجاری یوفنگ V9 پلاس در بازارهای آسیایی عرضه شده و تحت برند گروه دانگفنگ تولید شده است. آتین خودرو دیزل، که یکی از زیرمجموعههای گروه ماموت است، قصد داشت این ون چینی را با برند و لوگوی خود، در ایران مونتاژ و عرضه کند.
بعد از گذشت یک سال بدون فعالیت تبلیغاتی، آتین خودرو دیزل تصمیم به تغییر در برنامه خود نموده است. از اطلاعات و تصاویری که دریافت شده، به نظر میرسد که آتین خودرو قصد دارد ون باری خود را با نام ATIN C230 عرضه کند و آن را با فیسلیفتی جدید و ارتقایافته به بازار ایران معرفی کند. شرکت نیز CKD قطعات ون دانگ فنگ را سفارش داده و این نشان میدهد که در آینده ممکن است لوگوی خودرو نیز تغییر کند.
هنوز به صورت رسمی اعلام نشده که ون آتین C230 با چه پیشرانهای وارد بازار ایران خواهد شد؛ اما این ون در بازار روسیه مجهز به موتور 2.3 لیتری توربو دیزل با استاندارد یورو 6 است که با اتصال به گیربکس 6 سرعته دستی، توانایی تولید 136 اسب بخار را دارد.

از ویژگیهای مهم آتین C230 میتوان به سیستم کنترل پایداری، کلاستر نمایشگر نیمه دیجیتال، سیستم کنترل سرعت، سیستم تهویه مطبوع دستی، نمایشگر لمسی همراه با دوربین عقب، چراغهای روز (دی لایت)، تنظیم برقی زوایای آینههای جانبی، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو، سیستم تصفیه هوا، سیستم اموبلایزر و ... اشاره کرد.
رونمایی ون آتین خودرو در نمایشگاه تهران 1401
تاریخ خرداد 1401، شركت آتین خودرو دیزل، یکی از زیرشاخههای گروه ...، که پیشتر در تولید و تهیه قطعات خودرو فعالیت داشت، اعلام کرد که ون آتین خودرو را به بازار معرفی میکند. این ون در واقع محصول برند چینی دانگ فنگ (DFM) است، اما با نشان تجاری مستقل آتین خودرو در ایران به فروش میرسد.

ابعاد خودروی ون آتین برابر است با 5750 میلیمتر طول، 2036 میلیمتر عرض و 2590 میلیمتر ارتفاع. ابعاد داخلی آن نیز به 3310 میلیمتر طول، 1810 میلیمتر عرض و 1910 میلیمتر ارتفاع میرسد. شعاع گردش ون آتین برابر با 6.75 متر است که برای این ابعاد منطقی است. وزن ون 3750 کیلوگرم است و ظرفیت باک آن 80 لیتر میباشد. با ترتیب مجدد صندلیها، ظرفیت فضای داخلی ون به 15 نفر میرسد.
ون آتینخودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر توربو دیزل بهره میبرد که 147 اسببخار قدرت و 355 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخهای جلو انتقال مییابد. ون دارای سیستم تعلیق مکفرسون برای بخش جلو است که همراه با اتاق و شاسی یکپارچه و نسل جدید تعلیق خودروهای ون، احتمالا حرکتهای عرضی کمتری را نسبت به رقبایش ارائه میدهد.

ویژگیهای ون آتینخودرو شامل سیستم کنترل پایداری، چراغهای جلو قابل تنظیم، سیستم تهویه مستقل برای قسمتهای جلو و عقب، کیسههای هوا، سیستم مالتیمدیا، کروز کنترل و دوربین عقب میباشد.

یکی از ویژگیهای برجسته ون آتین این است که کاربران میتوانند آن را با توجه به نیازهای خود سفارشیسازی کنند. این امکان وجود دارد که ون برای استفاده در مناطق مختلف مانند باری یا تجاری طراحی شود. به علاوه، سیستم تهویه ون قابل تنظیم است تا بتواند برای جابهجایی مواد حساس مانند داروها مناسب باشد.
رقیبان ون آتین 230 در ایران
ون آتین، به تازگی معرفی شدهاست و با رقبای قدرتمند و معروفی در بازار ایران روبرو است. این خودرو رقیبانی نظیر ون وانا (تولید شده توسط ایران خودرو) و هیوندای H350 (تولید شده توسط سروش دیزل) را دارد. همچنین باید با جک سانری (تولید شده توسط آرین دیزل)، که از سال 1399 مونتاژ شده در ایران، رقابت کند. از سوی دیگر، ون اینروادز (تولید شده توسط بهمن موتور)، گزینهی جذاب دیگری است که از سال 1401 در بازار ایران عرضه شده است.
با وجود تمامی محصولات فوق، ون آتین خودرو با رقیبان گران قیمت و لوکسی نیز روبهرو است؛ از جمله ون هایما 7X که در حال تولید انبوه در کارخانه ایران خودرو خراسان است و ون افامسی M4 از شرکت فردا موتور. اما این دو رقیب، به علت عدم داشتن نسخه تجاری (برای باربری یا مسافربری)، تهدید قابل توجهی برای ون آتین خودرو نمیباشند.
شرایط فروش آتین خودرو
مقاله را مطالعه کنید تا از آخرین اخبار شرکت آتین خودرو، شرایط فروش فوری ون آتین خودرو و پیش فروش این ون مطلع شوید.