
اینگونه از ماجراجوییهای مرسدسبنز با S کلاس کوپه شروع میکنیم. از سوالاتی چون چرا نسخه کوپه S کلاس تولید شد، به چرا بعداً به دار آویخته شد و چگونه CL کلاس جای خود را ارث برد؟ سپس، با حرکتهایی غافلگیرکننده، چرا S کلاس کوپه جدید خلق شد؟ در نهایت، چرا در یک گام اتفاقی، S کلاس کوپه/کانورتیبل به نسل جدید SL کلاس ضحیه شد؟ از بدبختی مرسدس که به سوالات پاسخ نمیدهد، اما خوشبختی ما این است که امروز مهمان S63 AMG جدیدترین است.
بحث شانس شد. خدا را شکر ما اینجا در خودرو شاپ چندین و چندبار با S کلاسهای مختلف ملاقات داشتهایم و آنها را تست کردهایم. از S350 نسل W221 گرفته تا S500 و S63 AMG نسل W222. با S560 روباز مدل 2019 ملاقات کردهایم و با S500 کلاس W223 هم چند دوری زدهایم. حالا هم که به S63 AMG کوپه رسیدیم. خودرویی که از همه نظر خاص و منحصربهفرد است. البته چه گرفتاری شدیم با همین خاص بودنش. چونکه این بزرگوار فرمان-راست است.
مرسدسبنز S63 AMG کوپه از کجا آمد؟
داستان پرخروش S کلاسهای کوپه، یک ابتدای جذاب نیست؛ بلکه از اولین محصول مرسدس که Ponton نام داشت، سال 1954 آمد، تا ویرایش کوپهای آن که پنج سال بعد معرفی شد، ارزشمند بود. این تجربه مزیتهای مدل اشرافی با جاذبیتهای ظاهری مدلهای اسپورت را در سری بعدی، یعنی Fintail، تکرار کرد. دیگر اینکه، بنا به مدیریت دایملر و مهندسی بنز، این خودرو تاریخسازی میکرد و به نمادی درخشان از صنعت خودروسازی جهان تبدیل شد.
در اوایل دهه ۷۰ میلادی، خانواده کوپههای مرسدس، با معرفی مدل S کلاس وارد یک دوره جدید شکل گرفت. این دوره با رونق شروع شد اما به طور غیر منتظرهای، مدلهای کوپه از بازار حذف شدند. در دهه ۹۰، مرسدس دوباره وارد بازار بازگردید و نسل دوم از مدل S کلاس کوپه را معرفی کرد، که این بار به شکل واقعی و لوکستری.

در دوره نسل سوم خود (از سال 1991 تا 1998)، مرسدس بنز با استقبال منفی مواجه شد. این مشکل در نسل چهارم (از سال 1998 تا 2005) نیز تکرار شد. ابتدا به نظر میرسید که مدیران شرکت S کلاس کوپه را قبول کردهاند، اما بعد از مدتی با وسواس فکری اشتوتگارتیها مواجه شدند. در نهایت، مرسدس تصمیم گرفت که سرمایهگذاری بزرگی برای تولید کوپههای لوکس S کلاس ندارد و بنابراین تصمیم گرفت تولید S کلاس 2 درب را متوقف کند. به جای آن، شرکت تصمیم گرفت که به نام CL یک کوپه قابلقبول ارائه دهد و فلسفه S کلاس کوپه را با آن ادامه دهد. به این ترتیب، نسل دوم CL به عنوان جانشین نسل اول S کلاس کوپه معرفی شد و مشتریان مجبور شدند تغییرات را قبول کنند.
نسل پنجم مرسدس بنز کلاس S، که با کد W221 از سال 2005 تا 2013 تولید شد، اغلب به صورت سدان عرضه شد، اما گاهی نیز به صورت لیموزین تولید میشد. در همین حال، در همان دوران، نسل دوم مدل CL به عنوان یک خودروی کوپه فاخر عرضه شد. با معرفی نسل ششم کلاس S (از سال 2014 تا 2020)، مرسدس بنز دوباره به بازار خودروهای کوپه بازگشت و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. در واقع، مرسدس بنز با این حرکت، موجب هیجان بیشتر هواداران خود شد. این حرکت شرکت منجر به توقف تولید مدل CL شد. آیا فکر میکنید که این تصمیم، شبیه به یک صحنه از یک فیلم مافیایی است؟

شرکت مرسدس بنز در سال 2021 اعلام کرد که تولید خودروی کوپه/کانورتیبل S کلاس را متوقف خواهد کرد و به جای آن، در نسل جدید خودروهای لوکس خود به مدل SL Class تمرکز خواهد داد. هنوز اطلاعات دقیقی درباره تولید مدل کوپه در نسل هفتم S کلاس اعلام نشده است.
بررسی طراحی مرسدسبنز S63 AMG کوپه
قبلاً به راحتی میتوانستیم با یک نگاه، کلاسهای مختلف مرسدس را از یکدیگر تفکیک کنیم. اختلافات بزرگ در طراحی آنها، آنها را به خوبی از هم متمایز میکرد؛ اما اخیراً شاهد شباهتهای زیادی بین مدلهای C، E و S کلاس، بهویژه در قسمت چراغ جلو، هستیم. البته همگی کاملاً یکسان نیستند، اما به طور کلی، فرم طراحی آنها به هم نزدیک شده است.

البته هنوز هم میتوان از 10 کیلومتری جذبه کلاس S را تشخیص داد، این مدل با کاور مشکی مات که با هوشمندی، برخی از ریزهکاریها را همچنان بهصورت براق باقی گذاشته است. خطوط و زوایای روی بدنه از C تا E و از E تا S به تدریج از صاف و تیز به ملایم و مواج تغییر حالت میدهند، نشانهای واضح از تغییر ویژگی اسپرت به تجمل. نوار خمیده LED نور روز درون چراغ جلو، مثل زلف رهاشده، جلوهگری میکند، بسیار شیرین و دلبرانه.
وقتی به خودرو S63 نگاه میکنید، جلوهی بزرگ کاپوت آن بسیار چشمگیر است. طراحی ساده و زیبای خودرو، با خطوط ملایم و خاصی، تمام توجه را به لوگوی مرسدس جلب میکند. طراحی سنگین و لوکس AMG، به اندازهای کامل است که از جزئیات زیادی خودداری شده و به سادگی زیبایی خودرو را به نمایش میگذارد. همچنین، از این زاویه میتوان فرم بلند شده سقف و ظاهر کوپهای خودرو را روشن ببینید.

در بخش دیزاین عقب، مرسدس به نمای جراتآمیزی پی برده است. ابتدا چشم به اسپویلر ثابت جذاب میافتد که با زاویههای بدنه هماهنگ شده و طراحی حرفهای و زیبایی دارد. وقتی به پایینتر میرویم، دیگر ورقهای باریک استیل کروم را نمیبینیم. بهجای آن، یک نوار مشکی روی چراغهای عقب نصب شده که خود این چراغها دارای پوششی تیرهتر نسبت به مدل استاندارد هستند. لوگوی مرسدس نیز دیگر به شکل ستاره نقرهای نیست و جای آن یک طراحی تاریک و جالب قرار گرفته است. همچنین نوشتههای S63 و AMG در دو طرف نیز به رنگ مشکی تغییر کردهاند. در زیرینترین قسمت پشت خودرو، یک فریم براق دیفیوزر با دو عدد اگزوز چهارضلعی در هر کنار به شکل صحیح و متناسب نصب شده است.
به قرمز و مشکی رنگ. احتمالاً طراحی کابین این خودرو به دو رنگ سیاه و قرمز اشارهای معنوی دارد. درون آن، احساس میشود که همه چیز بسیار مرتب و زیباست. سیستم صوتی Burmester و قاب آلومینیومی آن نشان از کیفیت و لوکس بودن خودرو دارند. دکمههای تنظیم صندلی و شیشه بالابر، فرمان، صندلی و داشبورد از چرم باکیفیت تولید شدهاند که تمامی آنها زیبا و شگفتآور هستند.

بررسی آپشنها و تجهیزات مرسدسبنز S63 AMG کوپه
مطمئنا، صحبت درباره آپشن های اتومبیل های لوکس همیشه جذاب و جالب بوده است. آپشن هایی مثل سیستم رانندگی نیمه خودرو، ترمز خودکار قبل از تصادف، صندلی های چرمی با 16 حالت تنظیم و ماساژور، و سیستم صوتی برمستر 13 اسپیکره با 590 وات قطعا جزو جذاب ترین آپشن های این خودرو هستند. اما نمی توان از نمایشگرهای دیجیتال سرتاسری پشت فرمان آن نیز غافل شد. امروز فناوری های پیشرفته این امکان را به ما می دهند که لذت و امکانات بیشتری را در خودروهای لوکس لذت ببریم، مانند سیستم هشدار خروج از خط که در این خودرو به یک سطح بالاتر رسیده و در مواقع انحراف، مسیر اصلی را تشخیص داده و تغییر جهت می دهد.

در پایین خودرو مدل S63 AMG، سیستم انحصاری تغییر و ناوبری COMAND را مشاهده میکنیم که به طور مستقیم به رابط کاربری خاص مرسدس یعنی MBUX و دیگر اجزا فنی و رفاهی مرتبط با خودرو متصل است. یک ویژگی جالب این خودرو، حضور زیرسیگاری است که جدا نمیشود و مکان قرارگیری آن نیز منحصر به فرد است. این انتخاب ممکن است تخصصی متعارف برای یک خودرو لوکس به نظر نیاید. احتمالاً برای جلوگیری از نشان دادن سیگاریها بود که این آیتم نهتنها اضافه شده است بلکه همچنین چگونگی یاضعیت آن در این خودرو، بیانگر یک تلاش برای ترویج رفتار سالمانه میباشد. بنابراین، چرا باید گزینه سیگاری در این خودرو لوکس مشهود باشد؟
بررسی مشخصات فنی مرسدسبنز S63 AMG کوپه
پیش از هر چیز، بگذارید یک توضیح مختصر در مورد فازبندی کلاس S مرسدس بدهم. مرسدس نسل ششم این خودرو را از سال 2013 تا 2021 تولید کرد. طی این حدود 8 سال، تنها یک بهروزرسانی (از سال 2017) روی آن اعمال شد. شرکت این مدل را قبل از به روزرسانی فاز یک و بعد از آن فاز دو مینامد. علاوه بر تفاوتهای ظاهری، اصلیترین تغییر بین این دو مدل نصب پیشرانه جدید در فاز دو است. مرسدس S63 AMG تا سال 2017 با یک پیشرانه 5.5 لیتری و هشت سیلندر و شش توربو که 577 اسب بخار تولید میکرد عرضه میشد؛ اما از آن زمان به بعد، نسخه بهبود یافته این پیشرانه، 603 اسب بخار توانایی را به ارمغان آورد.

خودروی S63 AMG مدل 2013 را مطرح کردید، که به فاز اول اشاره دارد. قدرت و گشتاور این خودرو را هم ذکر کردید: 900 نیوتنمتر. بدون شک، استفاده از توربوشارژرها با ظرفیت فشردهسازی یک واحد Bar، به همراه سیستم جرقهزنی Piezo، که از آن برای احتراق دقیق و قدرتمند استفاده میشود، نشان از مهندسی برتر مرسدس بنز دارد.
فکر نکنید که این خودرو به دلیل داشتن 2 درب، خیلی کوچکتر از نسخه سدان آن است. مرسدس S63 AMG کوپه با طول 5044 میلیمتر فقط 10 سانتیمتر کوچکتر از مدل 4 درب آن میباشد. چندان زیباست. برای مثال، در مقایسه با تیبا 2 هاچبک، که از تیبا سدان 18 سانتیمتر کوچکتر است، این تفاوت قابل ملاحظهای است. بنابراین، رژیم لاغری برای آقای شاهزاده تقریباً بیمعنی به نظر میرسد، زیرا این خودرو وزن خالص بیش از 2100 کیلوگرم دارد. در نهایت، همهی این آپشنها و تجهیزات، باعث افزایش وزن خودرو میشوند.

زمانی که به رکوردزنی میپردازیم، AMG میبینیم که در حالت بهرهوری نیست. خودروی AMG توانایی شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت در زمان 3.9 ثانیه را دارد و سرعت نهایی آن نیز 313 کیلومتر در ساعت است. جعبهدنده 7 سرعته MCT باعث موفقیت این خودرو میشود، زیرا این سیستم کلیه گشتاور را به چرخها انتقال میدهد و آنها را به بهترین شکل به شتاب میاندازد.
در بخش مشخصات فنی، باید توجه داشت که موتور این خودرو یک بلوک 5.5 لیتری با هشت سیلندر و دو توربو است که به میزان 577 اسب بخار قدرت تولید میکند و تنها 10.3 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف میکند. سلامت باشید و خودروی ماکسیما را لذت ببرید.
تجربه رانندگی با مرسدسبنز S63 AMG کوپه
آیا تا به حال جین رو به عکس پوشیدیدهاید؟ یا دمپاییتان را با پاهای معکوس پوشیدهاید؟ آیا اگر راستدست هستید، غذا خوردن با دست چپ را تجربه کردهاید؟ رانندگی با خودروی فرمان راست مانند این حالت است. حتی اگر میتوانستیم با این خودرو در خیابان رانندگی کنیم، ممکن بود به دیوار یا درخت برخورد کنیم. اما وقتی که به طرف چپ نشستیم، همه چیز واضحتر شد و احساس آسایش بیشتری پیدا کردیم. انتخاب سمت راست و نشستن پشت فرمان، حس تطابق و تعادل در رانندگی را به ما ارائه داد.
بیفرمان، فرمان راست، فرمان چپ، این مرسدسبنز S63 AMG، ابلیسی روی چهار چرخ است. اصلاً نگاهها را به قیافه معصوم و ثروتمندیاش معطوف نکنید. صدای بلند و عربدهای از اگزوزهای آن خارج میشود و چنین نعرهای گوش فلک را کر میکند.
تاکنون تنها بر بنتلی کانتیننتال تمایل اصلی به ترکیب مفاهیم اسپرت و لوکس را داشتهایم. آنقدر تجملی و اشرافی که با هزینه 150 هزار دلاری، آن را خریدهاید و همچنین آنقدر پرتوان و بیدرنج که میتوانید با موتور V8 قدرتمند آن، در خیابانها شیب باید.
احساسی واژهناپذیر هست که وقتی درون یک ماشین مرسدس بزرگ شدید، آن را تجربه میکنید. این احساس شخصیت، وقار و اعتماد به نفسی است که با نشستن در صندلی رانندگی و گرفتن فرمان، هیچگاه قابل توصیف نیست.
لطفا شماره تماس خود را برای ارتباط ارسال کنید.