گشت نامحسوس شناسایی خودروهای دودزا از اول آذرماه
در آبان ماه سال 1402، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، اعلام کرد که تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو برای دریافت گواهی معاینه به مراکز معاینه فنی در تهران مراجعه کردهاند، در حالی که بر اساس آمار، سه میلیون و 700 هزار خودرو در شهر تهران مشمول معاینه فنی هستند.
با توجه به آمار، بنابراین از اول آذر، برای کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی، یک طرح گشت نامحسوس آغاز شده است. در این گشتها، تیمهای با استفاده از دستگاههای سنجش گاز حضور خود را در معابر شهرها اعلام میکنند و میزان آلودگی خودروها را کنترل میکنند. از آمار به دست آمده نشان میدهد که حدود 77 درصد از خودروهای با پلاک تهران دارای معاینه فنی هستند و 23 درصد دیگر فاقد معاینه فنی میباشند. از این 23 درصد، 5 درصد احتمالا به علت فرسودگی قابلیت حرکت ندارند، بنابراین میتوان استنتاج برد که حدود 18 درصد از خودروهایی که در شهر تهران حرکت میکنند فاقد معاینه فنی میباشند. این موضوع توسط رصد دوربینهای سطح شهر نیز تأیید شده است. همچنین، پلیس راهور در طول یک ماه گذشته پنج هزار برگه جریمه برای خودروهای دودزا صادر کرده است، اما به دلیل حجم بالای تردد خودروها، کنترل خودروهای دودزا زمانبر است.
آغاز طرح برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی
در آبان ماه سال 1402، سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا، اعلام کرد که طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا آغاز شده است. طبق این طرح، خودروهای بدون معاینه فنی با جریمه 50 هزار تومان مواجه خواهند شد و برای خودروهای دودزا و دارای نقص فنی، پلاک اخذ شده و پلاک تعمیری به آنها اعطا خواهد شد.
طرح کنترل معاینه فنی خودروها برای اجتناب از تخلفات به دو صورت اجرا میشود؛ روش اول از طریق سامانهها و دوربینهای ثبت تخلفات در شهرها و جادهها است. تمام دوربینهای مجهز به سامانه پلاک خوانی خودروها، همچون یک افسر پلیس در طول شبانه روز، وضعیت معاینه فنی خودروها را نظارت میکنند و تخلفات ناشی از عدم معاینه فنی را ثبت میکنند. روش دوم، استفاده از ایستگاههای پلیس در جادهها و شهرها است، جایی که پلیس قادر است با وارد کردن شماره پلاک وسیله نقلیه، سوابق معاینه فنی خودرو را بررسی کرده و در صورت عدم معاینه فنی، قانون را اجرا میکند. در کل کشور، حدود 3 هزار دوربین ثبت تخلف وجود دارد، که 70 درصد آنها فعال هستند و میتوانند معاینه فنی خودروها را نظارت کنند.
در طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا، خودروهای بدون معاینه فنی با جریمه 50 هزار تومان مواجه میشوند. خودروهایی که نقص فنی آنها تأثیرگذار بر آلایندگی هوا است، پلاک آنها اخذ شده و به تعمیرگاه ارسال میشوند. همچنین، خودروهایی که پس از معاینه فنی، شرایط معاینه را از دست دادهاند، فرصتی برای برطرف کردن نقص فنی دارند و در غیر این صورت معاینه آنها ابطال میشود. سلامت فنی وسایل نقلیه اهمیت بالایی از نظر ایمنی و آلایندگی زیست محیطی دارد. پلیس راهور در نیمه دوم سال، بخصوص در شهرهای بزرگ، طرحها و فعالیتهای خود در این زمینه را تشدید میکند. این برنامهها برای کنترل فنی وسایل نقلیه در سراسر کشور از امروز به صورت فوقالعاده آغاز شده است.
او بیان کرد که انتظار اینکه تنها نیروهای پلیس بتوانند به تنهایی در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشند، غیر واقعی است. این امر به این خاطر است که در این زمینه نهادهای دیگری نیز نقش اساسی دارند که در قانون حفظ کیفیت هوای پاک مورد بحث قرار گرفتهاند. به علاوه، برای کنترل آلودگی هوا، اجرای قوانین مربوط به خودروها تنها کافی نیست. طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا از امروز 14 آبان آغاز شده و تا 15 آذر ادامه خواهد داشت. پس از این تاریخ، طرح زمستانی پلیس اجرا خواهد شد که روند اجرای آن به صورت دائمی ادامه خواهد داشت.
توقیف خودروهای پلاک اعزام به تعمیرگاه
در مهرماه سال 1402، سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد که در دو هفته اخیر پس از اجرای طرح ابطال معاینه فنی، معاینه فنی 335 خودرو لغو شده است.
وی اظهار کرد که تعداد کمی از خودروها ممکن است با پلاک غیرمجاز به تعمیرگاه ها منتقل شوند. این خودروهایی که با این پلاک ها در خیابان ها حضور دارند، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تعقیب شده و خودروها به پارکینگ منتقل میشوند. او توصیه کرد که صاحبان این خودروها باید به سرعت نقصهای خودروها را برطرف کرده و معاینه فنی را انجام دهند تا پلاک اصلی خودروهایشان را دریافت کنند.
سرهنگ موسویپور در مورد معاینه فنی موتورسیکلتها توضیح داد و اشاره کرد که این معاینه مدتی است که با همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور بهبود یافته است. او بیان کرد که موتورسیکلتها باید نیز معاینه فنی را دریافت کنند و در غیر اینصورت، ادامه تردد آنها توسط پلیس ممنوع است. مالکان موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی هم باید اقدام به دریافت این معاینه کنند تا از جریمههای مربوطه جلوگیری کنند.
جریمه دو میلیون خودرو فاقد معاینه فنی
در مهرماه 1402، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که از ابتدای سال، پلیس راهور تهران بزرگ برنامهای برای مقابله با خودروهای آلاینده و دودزا دارد. طبق این برنامه، پلیس اقدام به اعمال قانون و برخورد با خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند میکند. در 6 ماهه اول امسال، بیش از 2 میلیون خودرو به دلیل عدم داشتن معاینه فنی و جرم دودزا، جریمه شدهاند. همچنین، تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ در این مدت 7526 خودرو دودزا و 79256 خودرو دارای نقص فنی را مورد اقدام قانونی قرار دادهاند.
به عبارتی که کاربر ارسال کرده تغییراتی اعمال کردم تا محتوا به شکل بهتری ارائه شود: "یک تغییر مهم که اعمال شد، اصلاح روش برخورد با خودروهای دودزا بود. قبلاً، خودروهایی که دودزا بودند، باید هر دو پلاکشان تعویض شود و به جای آن یک پلاک 5 رقمی اختصاصی دریافت میکردند. بعد از رفتن به تعمیرگاه مجاز و رفع نقص، برای دریافت پلاک، به مراکز اجراییات پلیس راهور تهران بزرگ مراجعه میکردند. اگر هیچ مشکلی وجود نداشت، پلاکهای جدید به آنها داده میشد. اما این روش مشکلاتی داشت، از جمله اینکه خودروهایی که عمدتاً مدلهای قدیمی بودند، به پلاک جدید توجه نمیکردند و به راحتی بدون پلاک از دوربینها و چراغهای قرمز عبور میکردند. در نتیجه، پلیس برنامهای ریز کرد و خودروهای بدون پلاک و با تردد غیرقانونی را توقیف کرد. حالا، تنها اجازه رفتن به تعمیرگاه به آنها داده میشود تا نقص را برطرف کنند و نباید از آن به طور سوء استفاده کرد."
دسترسی پلیس به سامانهها، امکان بررسی خودروها بدون فک پلاک و در محل معاینه فنی فراهم کرده است. اگر خودرو دودزا اعلام شود، معاینه فنی آن ابطال میشود. در نتیجه، اگر خودرو بدون معاینه فنی تردد کند، جریمه خواهد شد. این تدابیر نه تنها به بهبود شرایط شهری کمک میکنند، بلکه رانندهها را مجبور میکنند تا خودرو خود را تعمیر کرده و تردد خود را قانونی کنند. این اقدامات هم به شهر و هم به شهروندان کمک میکنند.
دو میلیون خودرو اعمال قانون شدند
در ماه شهریور سال 1402، سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرده است که دوربینهای نصب شده در سطح شهر تهران به صورت اتوماتیک خودروهایی را که معاینه فنی ندارند، شناسایی و مورد تخلف قرار میدهند. در 6 ماه اول از سال جاری، تعداد حدود 2 میلیون خودرو برای عدم معاینه فنی توقیف شدهاند.
وی اظهار کرد که پلیس راهور تهران بزرگ برای جلوگیری از حوادث، به طور جدی بررسی معاینه فنی خودروها و برخورد با خودروهای دودزا را در حال انجام میدهد. تیمهای پلیس راهور، به محض مشاهده یک خودرو دودزا در سطح شهر، آن را متوقف کرده و به تعمیرگاه مربوطه ارسال میکنند تا مشکلات فنی آن برطرف شود. پس از انجام تعمیرات، خودرو توسط کارشناسان پلیس راهور بررسی میشود و در صورت رفع نقص، پلاک اصلی به راننده تحویل داده میشود.
وی همچنین تاکید کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی تلاش میکند با تمام توان برخورد با خودروهای دودزا و آلاینده و بدون مجوز معتبر معاینه فنی را انجام دهد. او اعلام کرد که این تلاشها از حالا و در طول هفته به صورت ویژه و اخصاصی تقویت خواهد شد.
جریمه دو میلیون خودرو توسط دوربین ها
در آذر ماه سال 1401، سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود دو میلیون وسیله نقلیه بدون معاینه فنی توسط دوربینهای سطح شهر تشخیص داده شدهاند. همچنین، در این بازه زمانی، 142 هزار خودرو با نقص فنی یا دودزا توسط ماموران شناسایی شده و به تنبیهات قانونی مورد نظر احضار شدهاند.
یکی از اقدامات پلیس، حذف پلاک خودروهای دودزن است. در این حالت، پلیس پلاک خودرو را جمع آوری کرده و به تعمیرگاه ارسال میکند. مالک خودرو باید در عرض چند روز به تعمیرگاه مراجعه کرده، مشکلات خودرو را رفع کرده و سپس پلاک خودرو را مجددا دریافت کند.
28 میلیون وسیله نقلیه جریمه شدند
در نوامبر 1401، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، اعلام کرد که در دولت دوازدهم و سیزدهم، تعهداتی برای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و به روزرسانی ناوگان شخصی، همچنین اعطای تسهیلات با نرخ سود چهار درصدی با گزینه پرداخت در مدت 10 سال و موارد مشابه وجود داشت، اما تاکنون اجرا نشده است.
وی اعلام کرد که از سال 96 به این طرف شروع به اعمال جریمه 52500 تومانی برای خودروهای بدون معاینه فنی کرد. تا کنون تقریباً 28 میلیون وسیله نقلیه با این جریمه مواجه شدهاند. این کار از دیدگاه پلیس ممکن است منطقی به نظر نرسد، زیرا اجرای کامل قانون ضروری است. جریمه 52500 تومانی به 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود، اما به دستور فرمانده کل انتظامی، به منظور کمک به مردم از اجرای آن صرفنظر شد.
سردار هادیانفر معتقد است که بیاید شرایط برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده فراهم شود. او معتقد است که دولت باید تسهیلات لازم را ارائه دهد و همه دستگاههای مرتبط با این موضوع باید به وظیفهشان عمل کنند. اگر پس از ایجاد شرایط مناسب، کسی به نوسازی ناوگان نروید، باید قوانین اعمال شوند.
وی ادعا کرد که در تهران سه میلیون وسیله نقلیه مشمول معاینه فنی هستند و پلیس باید طبق ماده 6 آنها را توقیف کند. اما مکان و روش توقیف این وسایل، موضوعاتی هستند که دولت باید بحث کند. نیاز به بازنگری در قانون مذکور وجود دارد. در حال حاضر وسایل نقلیه بدون معاینه فنی توسط دوربینها با جریمه 52500 تومانی تنبیه میشوند که در قوانین قبلی ذکر شده بود.
جریمه روزانه وسایل نقلیه بدون معاینه فنی
در آبان ماه سال 1401، سردار سیدتیمور حسین، جانشین پلیس راهور انتظامی کشور، اعلام کرد که تمامی خودروهایی که بیش از چهار سال از تاریخ تولید آنها میگذرد، باید معاینه فنی دورهای را انجام دهند. او افزود که بر اساس آمارها، روزانه بیش از 12 هزار وسیله نقلیه برای عدم معاینه فنی جریمه میشوند و تاکنون بیش از یک میلیون و دویست هزار خودرو بدون معاینه فنی مورد جریمه قرار گرفتهاند. این جریمهها از طریق پیامک به افراد اطلاع داده میشود و افراد ملزم به بهروزرسانی شماره تلفن همراه خود در سامانه هستند تا در صورت اجرای قانون، اعلانها و پیامکها را دریافت کنند.
نحوه جریمه و اعمال قانون خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی
در اکتبر 2022، سرهنگ علیاصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ، درباره خودروهای دودزا و فرایند معاینه فنی آنها توضیحاتی ارائه کرد.
بر اساس توضیحات ارسالی، معاینه فنی مانند یک چکآپ کلی برای خودرو است. در این فرایند، علاوه بر مواردی مانند دودزایی، ارتفاع خودرو، وضعیت ظاهری، چراغها، شیشه، رینگها، لاستیکها و دیگر موارد نیز بررسی میشود. اگر خودرو دودزا باشد، دارای دو جریمه خواهد بود؛ ابتدا به علت دودزایی این جریمه تعلق میگیرد و سپس بخاطر اعمال این موضوع، خودرو توقف و اعزام به تعمیرگاه خواهد شد. پس از انجام تعمیرات لازم و رفع نقص، خودرو باید مجددا به معاینه فنی مراجعه کرده و سپس مجوز ادامه راهنمایی را از پلیس دریافت کند.
جریمه دودزایی خودرو 63 هزار تومان میباشد و همچنین برای هر روز عدم انجام معاینه فنی، 52 هزار و 500 تومان جریمه برای راننده خودرو تعیین شده است.
در معاینه فنی، آقای شریفی اظهار کرد که آلایندگی خودروها تحت کنترل است و این موضوع از طریق یک دستگاه در اگزوز بررسی میشود. اما باید به سیستم تعلیق و کمکفنرهای خودرو نیز توجه ویژه داشته باشیم. علاوه بر این، سلامت شیشههای خودرو و عدم وجود ترک در آنها بسیار حائز اهمیت میباشد. یک ترک کوچک ممکن است در نگاه اول اهمیت زیادی نداشته باشد، اما این مورد میتواند عواقب جدی برای راننده و سایر افراد را به دنبال داشته باشد. در مورد حوادث رانندگی باید به دو نوع نقص فنی و خطای انسانی توجه کرد. اگر تصادف صورت گرفته باشد و اثبات شود که علت آن نقص فنی خودرو بوده است، این موضوع به عنوان یک جرم در نظر گرفته میشود. همچنین، باید سیستم روشنایی و برفپاککن خودرو نیز در معاینه فنی چک شود زیرا این اقلام به دید بهتر راننده در طول رانندگی کمک میکنند و احتمال وقوع حوادث را کاهش میدهند.
وی افزود که در حوادث رانندگی دو نوع نقص فنی وجود دارد. اگر وقوع تصادف به دلیل نقص فنی وسیله نقلیه بوده باشد مانند عدم عملکرد ترمز، راننده مسئولیت جبران خسارات را باید بپذیرد. این پژوهشگر تصریح کرد که این عمل به سهلانگاری تلقی میشود و خطرناک است زیرا این اقدام با امنیت و جان افراد کاربران جاده همراه است.
بر اساس اظهارات آقای شریفی، اگر راننده، در حالی که معاینه فنی انجام گرفته است، دارای نقصهای ظاهری بوده و این نقصها توسط پلیس تشخیص داده شوند، ممکن است خودرو به مراکز معاینه فنی مجدداً ارسال شود. این نقصها در وسایل نقلیه مانند دود کردن، مشکلات در سیستم روشنایی، شکستگی شیشهها و نواقص ظاهری قرار میگیرند و پلیس میتواند عمل قانونی را اعمال کند. به عبارت دیگر، رانندهای که وسیله نقلیهاش دارای این گونه نواقص باشد، ممکن است مورد تنبیه قرار گیرد. بعد از رفع این نقصها، راننده باید دوباره به اخذ معاینه فنی بپردازد. در صورتی که یک خودرو، پس از انجام معاینه فنی دچار نقص شود و این نقصها توسط پلیس شناسایی شود، ممکن است خودرو متوقف شده و مجدداً معاینه فنی اعمال شود.
مراکز معاینه فنی متخلف جریمه میشوند
در اردیبهشت ماه سال 1401، عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که طرح اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در حال بررسی است. طبق ماده 14 این طرح، مراکز معاینه فنی که تخلف کنند، مجازات مالی خواهند داشت. هر تخلف ممکن است منجر به جریمه از 5 تا 30 میلیون تومان شود. در صورت تکرار تخلف بیش از چهار بار، پروانه فعالیت مرکز به مدت شش ماه تا یک سال تعلیق خواهد شد و با تکرار آن به صورت کامل لغو خواهد شد.
فک پلاک در انتظار خودروهای دودزا
در آذر ماه سال 1400، آقای مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، درباره عدم اثربخشی جریمه معاینه فنی صحبت کرد. او به عنوان مثال اشاره کرد که برخی رانندگان کامیون ممکن است در طول روز میلیونها تومان درآمد کسب کنند، بنابراین جریمه 50 هزار تومان برای آنها تنها موجب بازداری نمیشود بلکه میتواند به لحاظ اقتصادی هم مفید باشد.
در مورد جریمه خودروهای دودزا، آقای مقدم اظهار کرده که این خودروها حتی با داشتن گواهی معاینه فنی قابل اجرا نیستند و باید دوباره معاینه فنی را انجام دهند. طبق قانون، خودروهای دودزا با فک پلاک میشوند و پلاک اعزام به تعمیرگاه بر روی آنها نصب میشود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی اعلام کرده است که پلیس از این به بعد با خودروهای سنگین دودزا به شدت برخورد خواهد کرد. از تاریخ 26 اردیبهشت 1400، طرح مشترکی مابین ستاد معاینه فنی و پلیس راهور راه اندازی شده است که با نام "معاینه فنی کنار جادهای" شناخته میشود. در این طرح، پلیس به صورت تصادفی خودروهای سنگین را بررسی میکند. از آغاز این طرح تا تاریخ 15 آذرماه، بیش از 2700 خودروی سنگین تصادفی بررسی شدهاند. نتیجه بررسیها نشان داد که حدود 600 خودرو فاقد معاینه فنی بودهاند و به جریمه محکوم شدهاند.
ماجرای جریمه معاینه فنی در جاده بین شهری
در ماه شهریور سال 1400، معاينه فنی خودروها توسط افسران پلیس راهور یا دوربینهای کنترلی در معابر شهری انجام میشود. اما براساس گزارشی که از آقای متولی، مدیر امور اجرایی معاينه فنی کشور، منتشر شده است، قرار است که در تیرماه 1400 کنترل معاينه فنی خودروها توسط دوربینهای پلیس، علاوه بر شهر، در جادهها و معابر برونشهری نیز اجرا شود.
پس از انتشار این خبر، سردار تیموری، جانشین پلیس راهور ناجا، به آن واکنش نشان داده و ادعا کرده است که آن صورت نگرفته است. او اظهار کرده است که دوربینهای کنترل سرعت که در جادهها نصب شدهاند هنوز برای معاینه فنی فعال نشدهاند، اما دوربینهای پلاکخوان در شهرها به سامانه جامع معاینه فنی متصل هستند و اطلاعات شماره پلاک خودروها را با این سامانه هماهنگ میکنند.
جریمه نداشتن معاینه فنی در 1400
ماشینهایی که معاینه فنی نخورده باشند یا اعتبار معاینه فنی آنها منقضی شده باشد، تحت شامل قانون قرار میگیرند. جریمه عدم معاینه فنی برابر با ۵۰ هزار تومان محاسبه میشود و بر اساس تعداد روزها حساب میشود.
در یک روز، اگر خودرو شما چندین بار توسط دوربینهای پلیس رصد شود، هزینه معاینه فنی تغییری نخواهد کرد و تنها یکبار برای شما محاسبه خواهد شد. اما اگر روز بعد دوباره توسط دوربینهای پلیس رصد شوید، هزینه معاینه فنی مجدداً برای خودروتان محاسبه خواهد شد.
استعلام جریمه معاینه فنی
برای انجام استعلام جریمه معاینه فنی خودرو، باید از روشهایی که برای استعلام خلافی خودرو موجود است، استفاده کنید. به عبارت دیگر، میتوانید به صورت حضوری یا آنلاین اقدام به استعلام جریمه معاینه فنی خودرو نمایید.
- مراجعه به دفاتر پلیس+10 با همراه داشتن کارت خودرو.
- مراجعه به سایت پلیس راهور به نشانی و انتخاب گزینه .
- استفاده از اپلیکیشن و انتخاب گزینه تخلفات رانندگی.
- کد دستوری #110* (ستاره 110 مربع) را با موبایلتان شمارهگیری کنید. سپس استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید و در پایان، کد VIN خودرو را ارسال کنید.
پاک کردن جریمه معاینه فنی
اگر شما معاینه فنی را انجام دادهاید و با دریافت پیامک جریمه معاینه فنی روبرو شدهاید، اگر ۲۴ ساعت از تاریخ انجام معاینه میگذرد، میتوانید با داشتن شماره VIN خودروتان، از طریق سایت سامانه معنی OC تاییدیه معاینه فنی خودروتان را چک کنید. اگر اطلاعات شما در سامانه ثبت شده است و به جریمه معاینه فنی اعتراض دارید، میتوانید با داشتن مدارک مرتبط، به اداره پلیس +10 نزدیکترین شعبه مراجعه کرده و اعتراض خود را اعلام کنید.
- اصل و کپی کارت خودرو
- اصل و کپی کارت معاینه فنی
- اصل و کپی برگه خلافی
اگر اطلاعات شما در سیمفا ثبت نشده است، باید به مرکز معاینه فنی خودروتان مراجعه کنید تا اطلاعات شما در سیمفا ثبت یا بهروزرسانی شود.
اخبار معاینه فنی خودرو و موتور
در پایین، میتوانید مجموعهای از مقالات مفید در مورد معاینه فنی خودرو را بیابید، از جمله آخرین اخبار، هزینهها، قوانین، جریمهها، نحوه استعلام، جریمه عدم معاینه، و آدرسهای مراکز فنی.
اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی
در مجموعه مقالات منتخب زیر، میتوانید اطلاعات جدید و مهمی درباره اخبار مربوط به جریمه طرح ترافیک، جریمه عوارض آزادراهی، جریمه معاینه فنی، جریمه سرعت غیرمجاز، جریمه بیمه شخص ثالث و نحوه ارسال پیامک جریمه را پیدا کنید.
استعلام و پرداخت خلافی آنلاین
اگر خودرو یا موتورسیکلت دارید، میتوانید با استفاده از انواع روشهای استعلام جریمه رانندگی، شامل استعلام خلافی خودرو، استعلام خلافی موتور، استعلام خلافی با شماره پلاک، استعلام جزییات خلافی و همچنین پرداخت آنلاین جریمه راهنمایی و رانندگی، از لینک زیر استفاده کنید: [لینک](لینک)