امکانات و ارتقاهای ایمنی برای 207 سقف شیشهای
در آذر ۱۴۰۲، ماشین پژو ۲۰۷ با سقف شیشه ای اتوماتیک، با یک ویژگی جدید به نام TPMS (سامانه پایش فشار باد تایرها) بهبود یافت. این سامانه قادر است فشار باد تایرها را در هر لحظه اندازه گیری کند و در صورتی که فشار باد هر تایر کاهش یابد، به راننده هشدار دهد تا فشار باد را تنظیم کند. این ویژگی باعث افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، بهبود کیفیت سواری و افزایش عمر تایرها می شود.
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESC یک امکان مهم در پژو 207 اتوماتیک است. این سیستم در کنترل و مدیریت خودرو در مسیرهای لغزنده و پیچ ها نقش بسیار اساسی دارد. هنگامی که به سرعت بالا درون پیچ وارد می شویم، ESC به خودرو کمک می کند تا در مسیر بماند و از انحراف و واژگونی جلوگیری کند. این سیستم در مورد شرایط بحرانی همچون سرعت خیلی بالا و یا فرمان زیاد، با ترمزگیری در چرخ ها و قطع دریچه گاز به خودرو کمک می کند. سیستم ESC با توجه به زاویه فرمان و سرعت خودرو فعال می شود و در صورت تشخیص شرایط بحرانی وارد عمل می شود. علاوه بر این، در پژو 207 سیستم ESC به صورت پیش فرض روشن است و می توانید آن را با استفاده از یک کلید روی داشبورد موقت تعطیل کنید. در سرعت های زیر 50 کیلومتر در ساعت، حالت ESC off برای شما فعال می شود و در سرعت های بالاتر، سیستم ESC به دلایل ایمنی به طور خودکار فعال می شود
سامانه کنترل کشش TCS برای پژو 207 بهبود یافته است. این سیستم جلوگیری می کند چرخ ها در مسیرهای لغزنده هنگام شروع حرکت هرزگرد شوند. سیستم HSA یا کمکی شروع حرکت در سربالایی نیز به پژو 207 با سقف شیشه ای افزوده شده است. این سیستم در زمان شروع حرکت در مسیر صعودی، برای مدت سه ثانیه ترمز خودرو را نگه می دارد تا از حرکت عقب جلوگیری شود. در این مدت، راننده می تواند ترمز را رها کند و پدال گاز را فشار دهد تا خودرو به جلو حرکت کند. با این حال، اگر راننده بخواهد به سمت عقب حرکت کند، سیستم مانع از حرکت به سمت جلو می شود.
ترمز هوشمند (HBA) یا ترمز کمکی در این خودرو استفاده شده است. عملکرد این سیستم در صورت ترمزگیری شدید و ناگهانی، فشار هیدرولیکی را در کمترین زمان ممکن بیشترین حالت ممکن تنظیم میکند تا خودرو را در مسافت کمتری متوقف کند. استفاده از این سیستم در سراسر جهان بهبود های قابل توجهی در امانت خودرو ایجاد کرده است، اما نباید فراموش کرد که رعایت قوانین و مقررات ایمنی همواره در رانندگی اولویت دارد.
پژو ۲۰۷ قبلاً چراغ روز راه را در صبح زود روشن میکرد، اما حالا همزمان با چراغ روز، چراغ پوزیشن عقب هم روشن میشود تا با استانداردهای ۸۵ گانه هماهنگ شود.
غیرممکن است خروجی متن را ترجمه کنیم زیرا در حال حاضر پاراگرافی برای بازنویسی یا بهبود بندی متن نمی توانیم تولید کنیم
سیستم GSI نشانگر تعویض دنده بهینه است که روی پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای نصب می شود. وقتی خودرو در حال تعویض دنده به صورت دستی یا تیپ ترونیک قرار دارد، سیستم در جلوآمپر نمایشگری را برای افزایش دنده به راننده نشان می دهد.
تغییراتی در بدنه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ارتقا یافته و سقف شیشه ای به منظور ارتقای استانداردهای محافظت از عابران پیاده اعمال شده است. همچنین، تغییراتی در موتور این خودرو نیز انجام شده است.
معرفی مدلهای جدید سقف فلزی و شیشهای
گذر نزدیک به دو دهه از ورود پژو 207 به بازار ایران میگذرد و در این مدت، تغییرات چشمگیری در ظاهر و فنی خودرو رخ داده است. همچنین، با گذر زمان، نسبت به ابتدا، بیشتر از قبل قطعات داخلی آن تولید شده است به نحوی که دیگر نمیتوان آن را یک خودروی فرانسوی تمام عیار تلقی کرد.
پژو 207 دارای مدلهای دندهای و اتوماتیک است که در بازار ایران قابل دسترسی است. اما این مقاله به تحلیل پژو 207 اتوماتیک میپردازد و تغییراتی که این مدل در طول زمان در برابر خود رقیبان صورت گرفته است را بررسی میکند.
سری اول: پژو 207 اتومات با موتور TU5
تولید تیپهای مختلف پژو 206 صندوقدار در سال 1389 متوقف شد. اما در همین سال، تولید پژو 207 هاچبک آغاز شد. در حقیقت، پژو 207 هاچبک در واقع نسخه بازار جهانی پژو 206 پلاس بود. اما به دلایلی، پژو این خودرو را به ایران با نام پژو 207 عرضه کرد.
تولید مدل پژو 207 در دندههای دستی و اتوماتیک به مدت کوتاهی ادامه داشت و در سال ۱۳۹۱ از خط تولید ایران خودرو خارج شد. با افزایش تحریمها در دولت دهم، شرایط برای شرکت فرانسوی پژو دشوار شد و آنها مجبور شدند از بازار ایران کناره بگیرند، که این موضوع منجر به توقف تولید خودروی پژو ۲۰۷ گردید.
سری دوم: پژو 207 اتومات با موتور TU5
سال 1395، فروش مدل جدید پژو 207 آغاز شد. این مدل با بهبود برخی ویژگیها و اضافه شدن تعدادی آپشن جدید ارائه شد. اما، تحویل اولین سری آن با تاخیری 10 ماهه همراه شد و در اواخر زمستان سال 1395 به مشتریان تحویل داده شد.
در زمستان سال ۱۳۹۵، در یک مراسم با حضور خبرنگاران، ایران خودرو برای اولین بار اتومبیل های دنا پلاس و پژو ۲۰۷ صندوقدار را معرفی کرد. پس از گذشت بیش از یک سال، در اسفندماه ۱۳۹۶، فروش پیش فروش پژو ۲۰۷ صندوقدار رسما آغاز شد.
تاریخ تحویل اولین ماشین پژو 207 جدید، که میبایست بین خرداد و شهریور سال ۱۳۹۷ برگزار میشد، تاخیر خورد. در نهایت، نخستین سری از ماشین پژو ۲۰۷ در آبان ماه سال ۱۳۹۷ به مشتریان تحویل داده شد.
سری سوم: پژو 207 اتومات با موتور TU5P
بعد از تعلیق یکجانبه قرارداد برجام توسط ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۱۸، شرایط پیشرو برای اکثر خودروسازان ایرانی دشوار شد و شرکت ایران خودرو نیز از این جانب مستثنی نبود. در میان این دشواریها، تأمین گیربکس اتوماتیک AL4 یکی از مشکلات اصلی ایران خودرو به شمار میرفت.
به همین دلیل، ایران خودرو با همکاری شرکای تجاری جدیدی توانست نسخه بومیسازی شده موتور EC5 پژوسیتروئن را تولیدانبوه کند و آن را با نام جدیدی به بازار عرضه کند. این تغییر در موتور باعث شد که مدیران ایران خودرو اعلام کنند که تا پایان سال 1402، موتور قدیمی TU5 از تمامی محصولاتشان حذف شده و به جای آن از موتور جدید TU5P استفاده خواهند کرد.
ایران خودرو پس از تولید موتور TU5P به صورت انبوه، تصمیم گرفت گیربکس خود را نیز داخلی سازی کند. در ابتدا، آنها گیربکس AT6 را با شش دنده اتوماتیک تولید کردند و بر روی خودروی دناپلاس توربو اتوماتیک استفاده کردند. سپس در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، خودروی تارا اتوماتیک با همین گیربکس AT6 را به بازار عرضه کردند. این گیربکس AT6 توسط شرکت DAE چین تولید شده است.
اما در علاوه بر تولید گیربکس AT6، ایران خودرو تصمیم گرفت گیربکس MT6 را نیز تولید کند. این گیربکس دستی و شش دنده است و در اواخر سال 1399 تولید انبوه آن آغاز شد. ابتدا گیربکس MT6 بر روی خودروی راناپلاس پانوراما نصب شد و سپس در نیمه اول سال 1401 بر روی دناپلاس توربو 6 دنده نیز استفاده شد.
در شرایطی که ایران خودرو موتور TU5P و گیربکس AT6 را در اختیار داشت، تصمیم گرفتند پژو 207 اتوماتیک را دوباره به بازار عرضه کنند. نتیجه این تصمیم، معرفی مدل 207 مولتی کالر (MC) در نیمه اول سال 1401 بود.
همچنین، یکی از دستاوردهای این تصمیم، عرضه مجدد دو نسخه از خودروی 207 به نامهای اتومات سقف فلزی و اتومات سقف شیشهای بود؛ ولی با تفاوتی که در این سری جدید، موتور و گیربکس آنها تغییر کرده بود.
انواع مدل های 207 اتوماتیک TU5P
فروش پژو 207 اتوماتیک TU5P در اواخر پاییز 1401 آغاز شد. ایران خودرو، به صورت خبری بیان نکرد که این محصول را عرضه می کند و فقط از طریق ثبت نام در بورس کالا امکان خرید این خودرو وجود داشت. به همین دلیل، بسیاری از مشتریان ایران خودرو اطلاعی از عرضه این خودرو به بازار نداشتند.
پژو 207 اتوماتیک TU5P یک خودروی کامپکت است که در سال 1401 معرفی شد. این خودرو دارای سه نسخه مختلف است که به ترتیب با نامهای XT، XR و GT عرضه شده است. قابلیتهای این خودرو شامل موتور TU5P با قدرت 120 اسب بخار، جعبهی اتوماتیک 4 دنده، سیستم ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، ترمزهای جلو دیسکی و ترمزهای عقب دیسکی میباشد. بنابراین، با وجود تفاوتهایی در نسخههای مختلف، انتخاب مدل مناسب برای نیازها و سلیقهی شما مهم است.
- 207 اتوماتیک TU5P با سقف فلزی
- 207 اتوماتیک TU5P با سقف رنگی (مولتی کالر)
- 207 اتوماتیک TU5P با سقف شیشهای (پانوراما)
با توجه به آنچه که در متن بالا ذکر شده است، تمامی مدلهای پژو 207 اتوماتیک (به همراه سقف فلزی و شیشهای) تولید شده در سال 1400، به سری دوم 207 تعلق دارند. این مدلها مجهز به موتور TU5 و گیربکس 4 دنده هستند.
حالا که با نسخه های مختلف پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU5P آشنا شدید، حال به تیپ های مختلف این خودرو می پردازیم تا بفهمیم نسخه های جدید و قدیمی آنها چه تفاوتی با هم دارند.
تفاوت 207 اتومات TU5 با 207 اتومات TU5P
سری دوم پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سقف فلزی در سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ و با موتور TU5 تولید شد. در سال ۱۳۹۹ نسخه ۲۰۷ اتوماتیک با سقف شیشهای به بازار عرضه شد و تا سال ۱۴۰۰ در دسترس بود. برخلاف مدل با سقف فلزی، این نسخه نیز از موتور TU5 استفاده میکند.
در زمستان 1401، ورود سری سوم پژو 207 اتوماتیک به بازار را تماشا کردهایم. در جدول زیر، تفاوتهای بین سری دوم و سری سوم پژو 207 اتوماتیک را مشاهده میکنید.
مدل | 207 اتوماتیک TU5 | 207 اتوماتیک TU5P |
---|---|---|
حجم موتور | 1587 سی سی | 1587 سی سی |
حداکثر قدرت | 105 اسب بخار | 113 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 142 نیوتن متر | 144 نیوتن متر |
نسبت تراکم | 10.5 | 11 |
گیربکس | 4 دنده اتومات | 6 دنده اتومات |
مصرف شهری | 11.4 لیتر | 10.1 لیتر |
مصرف جادهای | 6.1 لیتر | 5.8 لیتر |
مصرف ترکیبی | 8 لیتر | 7.4 لیتر |
سقف قرمز (MC) | ندارد | سفارشی |
سقف شیشهای | سفارشی | سفارشی |
ترمز عقب دیسکی | سفارشی | استاندارد |
فرمان برقی | سفارشی | استاندارد |
رینگ 14 آلومینیومی | سفارشی | استاندارد |
اطلاعات فوق از سایت ایران خودرو گردآوری شده است.
مشاهده می کنید که سه ویژگی، به عنوان ویژگی های استاندارد، بر روی تمام مدل های 207 اتوماتیک TU5P وجود دارند. این ویژگی ها شامل ترمز دیسکی عقب ، فرمان برقی و رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچ می باشند.
متنی که کاربر برای شما ارسال میکند، بهترین نسخهی آن را برایتان تهیه و بازنویسی کنید تا خروجی را به شما ارائه دهم.
بررسی انواع پژو 207 در بازار
برای آشنایی با آخرین اخبار پرژو 207 در بازار ایران و همچنین بررسی مدلهای مختلف ، ویژگیها و مشخصات فنی آن بهتر است مقالات زیر را مطالعه کنید:
اگر شما هم یکی از دارندگان خودروی پژو 207 هستید، احتمالاً مقالات زیر نیز برای شما جالب خواهند بود:
شرایط فروش ایران خودرو
برای مطلع شدن از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و همچنین جدیدترین طرح های پیش فروش، فروش نقدی، فروش فوق العاده و فروش اقساطی، شما میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید.
- (طرح عادی)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح خودروهای سنگین)