در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، شرکت ایران دوچرخ به عنوان زیرمجموعهی گروه خودروسازی بهمن، معرفی اسکوتری با نام Capitan 150 را اعلام کرد. پس از آن، این موتورسیکلت به صورت رسمی در نمایشگاه مدیریت شهری و حملونقل اصفهان نمایش داده شد.
بازار موتورسیکلت همواره کشش و جذابیت خود را به دلیل مزایای اقتصادی که در آن وجود دارد، بر روی قشر متفاوتی از مشتریان خود نشان داده است. اما در چند سال اخیر، به دلیل نوسان نرخ ارز و مشکلاتی که در صنعت موتورسیکلت به وجود آمده است، قیمت این وسیله حمل و نقل افزایش یافته و به یک محصول سرمایهای گران قیمت تبدیل شده است. با این حال، هنوز هم میتوان محصولات مقرون به صرفهای را در این بازار پیدا کرد. یکی از این محصولات، موتورسیکلت کاپیتان 150 تولید شده توسط شرکت ایران دوچرخ است.
بررسی طراحی موتورسیکلت کاپیتان 150
اسکوتر کاپیتان 150 تحت عنوان یکی از اسکوتر های شهری، از طراحی ساده و جذابی برخوردار است. قسمت جلوی آن با روکش گرافیک متناظر با رنگ بدنه، زیبایی و جذابیت بیشتری به آن میبخشد. نکته جالب در مورد کاپیتان 150 این است که طراحی پایین و با ابعاد کوچک آن، امکان پیوستن نفر دوم را نیز فراهم میکند. پنل های زیرین آن نیز با ترکیب رنگ های جالب به چشم میخورد. علاوه بر این، علیرغم اقتصادی بودن و کوچک بودن حجم موتور، اگزوز آن نیز جزیی جالب ولی ظاهری دارد.
یکی از جذابترین ویژگیهای این اسکوتر، نمایشگر تمام دیجیتال روی فرمان آن است. این ویژگی که در اسکوترهای مشابه به این شکل وجود ندارد، به فرمت گرافیکی روی فرمان اضافه شده است. این فرمت گرافیکی همانند طرح آینهها است و جلوهای بصری زیبا به اسکوتر میبخشد.
مشخصات فنی موتورسیکلت کاپیتان 150
جملات شما تقریبا درست هستند، اما من یکبار دیگر آنها را بازنویسی می کنم: "این موتورسیکلت ابعادی مناسب برای پیمایش در ترافیک شهری دارد. طول، عرض و ارتفاع موتورسیکلت کاپیتان 150 به ترتیب 1977، 760 و 1130 میلیمتر است. فاصله بین چرخهای جلو و عقب نیز 1360 میلیمتر است. با وزنی نزدیک به 122 کیلوگرم، این موتورسیکلت کمی سنگین به نظر میرسد، اما این وزن میتواند به پایداری آن کمک کند. همچنین، مخزن سوخت این موتورسیکلت با ظرفیت 6 لیتر کافی است و با مصرف 2.8 لیتریاش، میتوان برای مسافتهای طولانی استفاده کرد."
حجم پیشرانه این محصول 150 سیسی است و دارای پیشرانهای با فناوری جرقهزنی EFI است. قدرت خروجی آن 8.5 اسببخار با 8.6 نیوتنمتر گشتاور است. قطر و کورس سیلندر این محصول به ترتیب 57.4 و 57.7 میلیمتر است. این اعداد نشاندهنده کارایی و عملکرد مناسب این موتورسیکلت است.
شرکت ضریب تراکم اعلام کرده است که ضریب تراکم پیشرانه موتورسیکلت 9.2 برابر یک است. این به این معنی است که سرعت نهایی بیش از 80 کیلومتر در ساعت برای این موتورسیکلت بسیار مناسب است. به طور کلی، توصیه می شود که از روغن موتور 40-10 برای پیشرانه استفاده کنید، همانطور که سازنده توصیه کرده است.
ویژگی برجسته اسکوتر کاپیتان 150 مدل جعبه دنده اتوماتیک CVT آن است. این ویژگی برای یک اسکوتر شهری یک امتیاز بسیار مثبت است. همچنین، حضور سیستم تعلیق مکانیکی در محور عقب، به راننده امکان کنترل بهتر و تحرک بهتر روی چرخ عقب را میدهد.
استفاده از ترمز جلو و عقب دیسکی که هر دو با فناوری CBS مجهز شدهاند، کاپیتان 150 را به یکی از ایمنترین موتورسیکلتها در کلاس خود تبدیل کرده است. این ترمزها بر روی چرخهایی با قطر 110.70 میلیمتر نصب شدهاند و علاوه بر افزایش ظاهر اسپورتی موتورسیکلت، بهبود فرمانپذیری آن را نیز ایجاد کردهاند.