فرمول 1، این. برای زنده ماندن رانندگی کنید، این.» همش خیلی یکنواخته
تسلط یک هلندی 20 ساله فوق العاده با استعداد احساس خفگی می کند که توسط یک ماشین شکست ناپذیر ساخته شده توسط مردی به نام آدریان امکان پذیر است. F1 تقریباً بهطور تصادفی طرفداران جدیدی ایجاد میکند، علیرغم تمام تلاشهایش برای بیگانهکردن آنها، همانطور که توسط FIA بهطور سریالی ناکارآمد اداره میشود. طرفداران ورزش موتوری در جستجوی سطح بالاتری با اکتان بالا هستند، اما همیشه در مقابل ما بوده است. همیشه IMSA بوده است و رولکس 24 2024 در Daytona این را ثابت می کند.
باشه درست جلویش میام بله، 23 ساعت و 58 دقیقه دیتونا امسال بود. همانطور که تام بلومکویست در دورهای پایانی کادیلاک V.Series-R خود را تا پورشه 963 فیلیپه نصر رعد و برق زد، پرچم شطرنجی به اشتباه افتاد. پایان از قبل میخکوب کننده بود، و این اتفاق ناگوار به فتنه افزود. اما اگر صریح باشیم، کادیلاک آنقدر سرعت را نداشت که بدون خدایی از پله بالای سکو ربوده شود.
با وجود آن، جمعیتی رکورددار برای تماشای مسابقه 24 ساعته مسابقه بینالمللی دیتونا شرکت کردند. حضور در مسابقات به طور پیوسته افزایش یافته است، و با افزایش علاقه به ورزش های موتوری از زمان انفجار ایالت F1 در محبوبیت، دنبال می شود. همانطور که می گویند، جزر و مد بالا همه کشتی ها را بالا می برد. اما اشتباه نیست IMSA از ابتدا برای این کار برنامه ریزی کرده است. نه FIA
در ساعت نهم از Daytona 24، هرج و مرج در هر گوشه ای است، دیواری از صداهای مختلط. همانطور که به بالای ساختمان گودال دخمه پرپیچ و خم دیتونا رسیدم، پژواک لامبورگینی هوراکان GT3 Evos با موتور V10 صدای فریاد اتومبیل های Oreca LMP2 را تقسیم کرد. خودروهای کراس هواپیمای V8 GTP کادیلاک طعم NASCAR را به منظرهای سرسبز و بیرحمانه، مملو از هشتیهای تخت با صدایی که توسط سوت بلند توربوشارژرها تعدیل شده است، اضافه میکنند.
مقصد من قلب عملیات روز مسابقه IMSA بود: کنترل مسابقه. برای اکثر طرفداران، این مکان مرموز، بالاتر از شلوغی، بی چهره و معتبر است. اما در کنار پرچمگذاری، داوری و سرپرستی مسابقه، یک دستور روشن دارد: آن را سرگرمکننده نگه دارید.
اینجاست که تفاوت بین IMSA و FIA آشکارتر می شود. در حالی که سریهای برتر FIA (F1، مسابقات قهرمانی استقامت جهانی) صرفاً توسط FIA تحریم شدهاند، IMSA سریهای خود را اجرا میکند و تبلیغ میکند و مالک چندین پیست از جمله Daytona است. و IMSA با اهداف و مقاصد خود صادق است. می داند که سرگرمی محصولش است و مسابقه سخت و نزدیک راهی برای درگیر نگه داشتن مردم است.
در اعماق ساختمان گودال دیتونا، یک سکوت کتابخانه مانند صدای غرش را خفه می کند. در یک راهرو نامشخص، درها نامهایی مانند «پنسکه» و «فرانسه» (مانند بیل فرانس) دارند تا اینکه در نهایت، یکی از درها میگوید «کنترل مسابقه». در داخل، شبکهای تنگ از اتاقها و راهروها حاوی همه چیزهایی است که مقامات برای زنده ماندن 24 ساعته نیاز دارند - غذا، تختخوابها و انبار تجهیزات - اما یک اتاق از همه مهمتر است. این دو لایه و کم نور است و با ده ها صفحه نمایش که فیدهای ویدیویی خام، زمان بندی، داده های آهنگ زنده و یک ساعت دیجیتال بزرگ پخش می کنند، روشن می شود. در انتهای دور، پنجرههای کف تا سقف، منظره خیرهکنندهای از مسیر سرعت را به نمایش میگذارند. در پایین، کارکنان IMSA روی تولید ویدئو کار می کنند. بالا جایی است که تجارت کنترل مسابقه انجام می شود.
مارک رافاف، مدیر ارشد عملیات مسابقه IMSA، من را از پلهها بالا برد تا نگاهی درونی به برخی از مهمترین فرآیندهای آخر هفته مسابقه داشته باشم. رافاف یک جانباز 50 ساله IMSA است و از همان ابتدا در این زمینه حضور داشته است.
رافاف به شوخی گفت: «به یاد دارم زمانی که این کار را با مداد و کاغذ انجام دادیم. سازند V قلب کنترل مسابقه است، و جایی که همه شوت ها نامیده می شوند.
رفوف توضیح داد: «ما برای هر رویداد یک کارمند اختصاصی از مردم داریم - همان افراد. «هر چیزی که اینجا میبینید بستهبندی میشود و با کامیونها به هر رویداد IMSA در سراسر کشور منتقل میشود. اینجا خوب است،» او با اشاره به منظره Daytona، «اما ما معمولاً در زیرزمین برای لانگ بیچ قرار میگیریم.»
در طول زنجیره فرماندهی، از مدیر مسابقه شروع می شود و از طریق رابط های مختلف برای پرچم داران، ایمنی مسیر و ارتباطات تیمی، تولید ویدیو در اوایل اصلاحیه انجام می شود. IMSA در این مورد خجالتی نیست.
رافاف گفت: «سرگرمی کسب و کار ماست، مسابقه محصول محصول است. بسیار مهم است که مسابقهها سرگرمکننده و واضح باشند، به همین دلیل است که IMSA دورههای پرچم زرد را به روشی که انجام میدهد، دستهبندی میکند و سپس پین را میکشد. اینگونه بود که GTP تقریباً یک عکس تمام شده بود. و این گونه است که آنها یک مسابقه 24 ساعته را در بیشتر مسیر سرگرم کننده نگه می دارند.
این بدان معنا نیست که IMSA یک بدنه ورزشی نیست، زیرا اینطور است. رقابت منصفانه است، با توازن بدنام عملکرد، بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، تیم ها را خفه یا آزاد می کند. البته، این تعادل به نظارت مستقیم قابل توجهی برای هر خودرو بستگی دارد. IMSA می تواند داده ها را در زمان واقعی در طول مسابقه بخواند، پارامترهایی مانند فشار تقویت کننده، گشتاور خروجی در محورها، استقرار انرژی الکتریکی و فشار تایرها را نظارت کند. اگر در طول مسابقه روی ماشین باشد، IMSA می تواند آن را نظارت کند.
جایی که F1 و FIA از یکدیگر دوری می کنند - یکی یک تجارت سرگرمی و دیگری یک بدنه ورزشی - IMSA هر دو را ترکیب می کند. تنش سیاسی را از بین می برد، محصول را بهبود می بخشد و سردرگمی را برای طرفداران به حداقل می رساند. همه در IMSA به یک سمت حرکت می کنند: مسابقه سرگرم کننده و منصفانه. رکوردشکنی حضور و غیاب
در ساعات اولیه صبح، پس از یک شب طولانی مسابقه، شعله ای از آفتاب فلوریدا از میان ابرهای پراکنده به بیرون نگاه کرد. با وجود اینکه ساعت 16 مسابقه بود، طرفداران مسابقه بلند شده بودند و در محوطه متراکم دیتونا پرسه می زدند.
رفتن به یک مسابقه IMSA شبیه یک موتور اسپرت معمولی سطح بالا نیست. برای دسترسی به چیزهای خوب، موانع یا گذرهای مرموز زیادی لازم نیست. مانند Forza Horizon: هر چیزی که می بینید، می توانید به آن بروید. تنها جاهایی که من تا به حال برای دسترسی چک شدم، پناهگاههای داخلی تیمهای GTP و GTD بود، اما طرفداران هنوز هم میتوانند به قهرمانان خود بروند و با اعضای تیم با گوش آزاد صحبت کنند. جوی صمیمانه و دوستانه است، جایی که مردم تشویق میشوند به پرسه زدن و دیدن ماشینها، پیدا کردن مکانهای جدید برای تماشا و تجربه مسابقه به روش خودشان. این برعکس این است که پول نقد خود را به ما بدهید و به جایگاه های مسابقه F1 برسید.
برای پیشبرد این موضوع، یک مسابقه F1 حداقل صدها دلار هزینه دارد که احتمالاً هزاران دلار پس از اینکه قیمت هتل را در نظر گرفتید. یک بلیط اولیه به شما یک صندلی اختصاص داده شده در جایگاه می دهد. اگر میخواهید هر چیزی را که مربوط به پادوک است تجربه کنید یا در شبکه راه بروید، پول نقد بیشتری به دست آورید. F1 حتی یک تجربه پذیرایی در کلاس جهانی را به شما میفروشد، اما هزینه آن تا چهار رقمی است. اوه، و شما واقعاً نمیتوانید برای دیدن ماشینها به این تعداد مکان بروید، زیرا اکثر نقاط بازدید مسدود هستند یا به بلیط حساس هستند.
بلیط دو روزه Daytona 24 از 75 دلار شروع می شود. پیاده روی شبکه برای همه باز است. می توانید جایی که دوست دارید بنشینید. در همه جا صفحه نمایش هایی به اندازه بزرگ برای پیگیری مسابقه وجود دارد. و غذای مسیر نسبتاً ارزان است. برای یک طرفدار مسابقه، این همه چیز است. مطمئناً، شما آن زرق و برق و اعتبار حضور در یک مسابقه فرمول 1 را ندارید، که چه کسی بد می کند. این در مورد حضور در آنجا و احساس تپش مسابقه در سینه است.
با GTP، IMSA بالاخره بخشی از این ارتباط ستارهدار را جمعآوری کرد. به لطف یکپارچگی آن با مجموعه قوانین FIA LMDh، به تیمها اجازه میدهد تا IMSA و WEC را بدون نیاز به توسعه دو خودروی خاص اجرا کنند. این به خودروسازان اجازه می دهد تا خودروهای خود را به طور گسترده تری به بازار عرضه کنند. با بازاریابی، بودجه هم می آید. بودجه زمینه رقابتی تر و جذاب تر را ایجاد می کند. حمایت سازنده، چه خوب و چه بد، پول زیادی را به همراه دارد که سریهای مسابقهای برای پیشرفت به آن نیاز دارند. بقیه به عهده IMSA و تلاش آن برای آوردن طرفداران به جمع است.
مسابقات بیشتر آستون مارتین ونتیج جدید در دید ساده در دیتونا پنهان شده بود چگونه مدرسه اتومبیلرانی BMW شما را راننده بهتری می کند