صادرات خودرو ایران در سال 1402

مقالات خودرویی

لاکی کرنسی، نماینده سایپا در روسیه و بلاروس

شرکت لاکی کرنسی، تنها نماینده رسمی سایپا در بازار روسیه و بلاروس است. در حال حاضر، این شرکت در مراحل پایانی فرآیند اخذ مجوزهای لازم برای صادرات خودروهای سایپا به این دو بازار قرار دارد. به عبارت دیگر، در نزدیکی تکمیل این مراحل قرار داریم.

در راستای سیاست های دولت سیزدهم در توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری با کشورهای همسایه، گروه خودروسازی سایپا همکاری های خود را با کشورهای آسیای میانه، به خصوص بازارهای روسیه و بلاروس، در آغازین ماههای سال گذشته آغاز کرد. در این راستا، قرارداد توزیع محصول با شرکت های بست موتورز روسیه و لاکی کرنسی بلاروس امضا شد و اقدامات لازم برای انجام این مهم آغاز شد.

پس از گذشت چند ماه از تعویق شرکت بست موتورز روسیه در اجرای تعهدات قرارداد فی‌مابین، همکاری سایپا با این شرکت به حالت تعلیق درآمد. با این حال، همکاری سایپا با شرکت لاکی کارنسی ادامه دارد. در این مدت، تمامی اقدامات مربوط به ارسال خودروها، همولوگیشن محصولات و حضور در نمایشگاه‌های اتومبیلی در مسکو و مینسک با شرکت لاکی کارنسی بلاروس به عنوان نماینده رسمی سایپا در بازارهای روسیه و بلاروس به خوبی انجام شده و همچنان در حال انجام است.

در تابستان سال ۱۴۰۲، نمونه‌هایی از محصولات برای بازاریابی و هماهنگ‌سازی محصول و حضور نمایندگان سازمان استاندارد کشور بلاروس در سایپا آماده شد. این نمونه‌ها در مهرماه جهت ارزیابی آزمایشگاه‌های تست خودروهای سایپا به مرحله پایانی رسیده و پس از دریافت مدارک‌ مورد نیاز، خودروهای صادراتی به بازارهای مذکور در ماه‌های آتی ارسال خواهند شد.

پاراگراف ارسالی شما به صورت زیر بازنویسی شده است: افتخار می‌کنیم که در بازار خودرو ایران، با حضور طولانی قبلی خودروسازان برجسته جهانی و نیز شرکت‌های چینی، برندهای شاهین، کوییک و ساینا به رقابت پرشتاب پرداخته‌اند. با استفاده از مطالعات و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک مناسب، ما توانسته‌ایم جایگاه قیمتی قابل قبولی برای محصولاتمان در مقایسه با رقبا ایجاد کنیم و چشم‌انداز مثبتی را برای آینده پیش بینی کنیم.

صادرات 90 هزار دستگاهی کوییک به روسیه 

در سومین روز نمایشگاه اتومبیلتی مسکو، محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، بیان کرد که امسال سایپا به دنبال تقویت روابط تجاری با کشورهای روسیه و استخراج از پتانسیل بازار خود در این منطقه است. همچنین، تیموری اعلام کرد که واردات قطعات خودرو از روسیه به ایران افزایش یافته است و این موضوع نشان از اهمیت رونق بازار خودرو در ایران و تلاش سایپا برای تامین قطعات مورد نیاز خودروهای تولیدی است. علاوه بر این، تیموری از طرح‌های جدید شرکت سایپا نیز به عنوان نمونه های موفق از تکنولوژی‌های پیشرفته خبر داد. او معتقد است که بهره‌وری بالای سایپا و کیفیت برتر آن قادر به رقابت با شرکت‌های خارجی می‌باشد و در بازار جهانی نیز محبوبیت دارد. با توجه به این موارد، تیموری ابراز آرزو کرد تا روزی برسد که نام سایپا در صدر تولیدکنندگان خودروهای خاورمیانه و آسیا قرار بگیرد.

  • در سال 1401 و همزمان با نخستین حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی، هنوز شرکای روسی سایپا انتخاب نشده بودند؛ بر این اساس بر مبنای تحقیقات، خودروی شاهین در معرض نمایش قرار داده شد.
  •  طی یک سال گذشته با بیش از 10 شریک تجاری وارد مذاکره شدیم که از بین آن ها دو شریک انتخاب شدند.
  •  امسال نیز خودروی کوییک از سوی شرکای روسی آورده شده است.
  •  این شرکا تحلیل کرده‌اند که کوییک و ساینا خودروهایی با مصرف سوخت مناسب، خانوادگی کوچک و درون شهری هستند که می‌توانند قابلیت رقابت داشته باشند. اکنون شرکای چینی با خودروهایی در کلاس C و D وارد بازار روسیه می‌شوند، اما ما در کلاس B وارد شدیم و تنها رقیب ما شرکت لادای روسیه است. با مقایسه انجام شده با رقبا، همچنین سطح کیفی و ایمنی خودرو، تحلیل شرکا این است که می‌توانیم در این بازار موفق شویم.
  • در بازار روسیه 90 هزار قرارداد جاری داریم که منتظر اخذ تاییدیه‌های استاندارد است و بین 5 تا 6 ماه به طول انجامیده است. به نظر می‌رسد تاییدیه‌ها تا یک ماه دیگر صادر شود که در این صورت صادرات ما آغاز خواهد شد.
  • صادرات 90 هزار دستگاه خودرو یاد شده برای مدت سه سال خواهد بود که در سال نخست 20 هزار دستگاه و بقیه در دو سال دیگر صادر می‌شوند.
  • طی روزهای 31 مرداد و 1 شهریورماه 1402، 2 مرکز فروش و خدمات پس از فروش شرکای تجاری ما در مسکو و یک مرکز در بلاروس افتتاح شد. این نمایندگی‌ها پیش از این خدمات پس از فروش شرکت‌های هوندا و هیوندای را انجام می‌دادند، اما پس از تحریم‌ها و خروج آن ها از روسیه برای محصولات سایپا خدمات رسانی خواهند کرد.
  • تصمیم جدی برای این بازار پس از صادرات خودرو کامل (CBU)، حرکت به سمت مونتاژ خودرو است که در این زمینه طی صحبت با شریک تجاری‌مان، مقدمات کار در حال فراهم شدن است.
  • اکنون شریک تجاری ما با یکی از دو کارخانه موجود در این کشور تفاهم نامه‌ای به امضا رسانده تا بتوانیم قطعات را به صورت SKD ارسال کنیم تا در بلاروس مونتاژ شود.
  • در این صورت و انجام مونتاژ کاری، هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای همه کشورهایی که بلاروس با آن ها اتحادیه گمرکی دارد کاهش خواهد یافت.
  • در این اتحادیه گمرکی به‌ازای هر خودرویی که از گمرک عبور می‌کند 2 هزار دلار بابت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دریافت می‌شود و 25 درصد نیز هزینه گمرکی دارد.
  • به‌محض آغاز مونتاژ خودروها، 25 درصد یاد شده به پنج درصد کاهش یافته و 2 هزار دلار مذکور نیز حذف خواهد شد. بر این اساس، خودروی ساینا که در بلاروس با پنج درصد سود نمایندگی‌ها و هفت درصد خدمات پس از فروش، خودرویی 13 هزار و 100 دلاری است، با کاهش سه هزار دلاری (با احتساب کاهش یک‌هزار دلار هزینه حمل از ایران به بلاروس) به خودروی 10 هزار دلاری تبدیل می‌شود و از نظر قیمتی بی‌رقیب خواهد شد.

برنامه صادرات 20 هزار دستگاهی تارا به روسیه

در روز اول نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی 2023 در مسکو، علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که در سال گذشته خودرو تارا با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم روسیه روبرو شد. این خودرو تحویل ۱۲۰ دستگاه به شریک تجاری ایران‌خودرو در روسیه داده شده است و استانداردهای سختگیرانه این کشور را نیز رعایت می‌کند. خبرنگاران روسی همچنین این خودرو را تایید کرده‌اند و با توجه به هوای سرد روسیه، عملکرد خوبی دارد.

برنامه ریزی در حال حاضر در حال انجام است که سالانه 20 هزار دستگاه خودرو تارا به روسیه صادر شود. با بررسی های انجام شده توسط کارشناسان، باور دارم که این هدف قابل دستیابی است. ابلاغیه دولت مبنی بر تامین ارز از طریق صادرات، این موضوع را در اولین مرحله در گروه صنعتی ایران خودرو بررسی خواهد کرد و امیدوارم با سفر کارمندان سازمان ملی استاندارد ایران به روسیه و انجام توافقات لازم، این طرح اجرایی شود.

صادرات ۱۱ هزار دستگاه خودروی سمند به این کشور در گذشته را آقای عظیمی یادآوری کرد. او اظهار داشت که استفاده کنندگان هنوز هم به سمند علاقه مند هستند، اما دخالت سیاسی و مشکلاتی نظیر عدم تامین کافی قطعات و خدمات پس از فروش باعث کاهش صادرات شده است. بنابراین، قبل از ورود تارا با تیراژ زیاد به بازار روسیه، برنامه راه‌اندازی چند نمایندگی خدمات پس از فروش در این کشور وجود دارد. هدف ما عرضه تارا در سراسر استان‌ها و مناطق دیگر روسیه است که تقاضا برای این خودرو وجود دارد، نه تمرکز فقط بر شهر مسکو که هزینه‌ها در آن بالاست.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، کیفیت تولید در ایران خودرو تا پایان سال بهبود خواهد یافت. هدف ما تولید خودروی تارا با کیفیت بالا است، اما به شرط حذف قیمت‌گذاری دستوری. برای کاهش هزینه‌های تولید و مدیریت مالی پروژه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته شده است. اگر این دو کار انجام شود، با توجه به نزدیکی روسیه به ایران و هزینه‌های حمل و نقل پایین، می‌توانیم محصولی قابل رقابت با رقبا ارائه کنیم. هرچند دولت روسیه استانداردهای خودرویی را کاهش داده است، اما ما بر توسعه استانداردهای یکسان بین دو کشور تاکید داریم. بسیاری از استانداردهایی که در ایران رعایت می‌شود، در روسیه الزامی نیست.

در نمایشگاه اتومبیلیتی امسال، 32 شرکت ایرانی شامل شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، 2 شرکت بازرگانی، و 28 شرکت قطعه ساز حضور دارند. این شرکت ها بر روی یک هزار و 800 متر مربع فضای نمایشگاهی تمرکز کرده اند. به علاوه از جمهوری روسیه، نمایندگان شرکت ها از کشورهای دیگر نیز در این نمایشگاه حضور دارند، از جمله ایالات متحده، چین، کره جنوبی و بلاروس. همچنین همایش ها و نشست هایی برای مدیران و فعالان صنعت خودرو ایران قرار داده شده است تا از تجربیات و دانش دیگران بهره ببرند و با مدیران و صنعتگران دیگر کشورها در ارتباط باشند. این همچنین فرصتی برای بازدید از خطوط تولید و دیدار با مدیران صنایع خودروسازی روسیه نیز فراهم می کند.

سایپا 1000 دستگاه خودرو به ونزوئلا فرستاد

مرداد ۱۴۰۲: در آخرین ماه سال گذشته، یک هزار دستگاه محصولات سایپا به کشور ونزوئلا صادر شدند. این تحویل اولین محموله محصولات سایپا به این کشور بود. با توجه به استقبال خوب مردم ونزوئلا از این محصولات، دومین محموله صادراتی به شکل خودروهای کامل (CBU) نیز به این کشور ارسال شد.

در ماه خرداد امسال، 1000 دستگاه خودرو (با تقسیم بندی 700 دستگاه کوییک ST معمولی و 300 دستگاه ساینا S) به علاوه 6 کانتینر قطعات یدکی به ونزوئلا صادر شد. گروه خودروسازی سایپا با هدف گسترش بازارهای صادراتی و افزایش سهم بازار، به سرعت به سفارش‌های دریافتی پاسخ می‌دهد. در نتیجه، زمان بین دریافت سفارش خودروهای ونزوئلا و حرکت کشتی به طرفین کشور، تنها 20 روز بود. برنامه‌ریزی‌های مناسب و همکاری کارکنان گروه سایپا، منجر به بارگیری 256 کانتینر در مدت 10 روز برای حمل دریایی دومین محموله صادراتی به ونزوئلا شد.

قیمت کوییک و شاهین در بازارهای صادراتی

در سال 1402، محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که تولید روزانه سایپا در طول سال قبل به 1050 دستگاه رسیده است. درصد 92 از این تولیدات ناقص بوده و در پارکینگ نگهداری می‌شده است. یعنی به طور میانگین، هر روز 87 هزار خودرو ناقص در پارکینگ وجود داشته است. در ضمن، مشکلات کیفیت و نقدینگی نیز بروز کرده است. هزینه‌های پارکینگ این خودروهای ناقص برابر با 17 هزار میلیارد تومان بوده است. در این شرایط، برای رفع این مشکلات، استفاده از اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌های خرید ضروری است. در این راستا، سایپا در سال گذشته با کاهش هزینه‌های خرید، رشدی برابر با 2500 میلیارد تومان داشته است. همچنین، در اقتصاد جهانی رقابتی، افزایش کیفیت محصولات می‌تواند باعث کاهش قیمت خرید گردد.

کیفیت خودروی شاهین، که بر اساس پلتفرم یاریس توسط یک شرکت خارجی طراحی شده و سپس توسط سایپا به ارزشی مرده عرضه می شد، در گذشته مورد انتقاد قرار می گرفت. اما امروزه، شاهین از این وضعیت بی کیفیت خارج شده و استقبال عمومی از آن افزایش یافته است. علاوه بر این، تعداد تولید روزانه شاهین به 2222 دستگاه رسیده است. اما همچنان گمان می رود که شرکت های خارجی قدرت بسیاری در بازار داخلی دارند و به صورت روزافزون وارد اقتصاد جهانی می شوند و شرکت های داخلی را رقابتی نیرومند نمی کند.

طبق گفته آقای تیموری، هر دستگاه خودروی شاهین در حال حاضر با قیمت 11 هزار دلار در کارخانه به روسیه فروخته می‌شود و در بازار روسیه با قیمت 19 هزار دلار عرضه می‌شود. همچنین خودروی کوئیک نیز با قیمت 7 هزار دلار در کارخانه به ونزوئلا فروخته می‌شود. در این قیمت، 3 هزار دلار بابت حمل و نقل و 4 هزار دلار بابت گمرک ونزوئلا دریافت می‌شود. در نهایت، این خودرو با قیمت 15 هزار و 200 دلار در بازار ونزوئلا به فروش می‌رسد. از این رو، ما می‌توانیم به راحتی این خودروها را در بازارهای جهانی به فروش برسانیم و با دریافت پرداختی به ارز دلار سود کسب کنیم. در نهایت، باید اشاره کنیم که ما قراردادی برای صادرات 200 هزار دستگاه خودرو به ونزوئلا به مدت 9 سال انعقاد کرده‌ایم.

کارخانه ونیراتو توسط سایپا در ونزوئلا راه‌اندازی شد

در ماه خرداد سال ۱۴۰۲ (مه ۲۰۲۳)، محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، به همراه رئیس جمهور و یک هیئت سیاسی و اقتصادی از ایران به سفری به کشور ونزوئلا در آمریکای لاتین رفتند. در این سفر، تیموری اطلاعاتی را درباره دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا در این دوره زمانی ارائه کرد.

  • قبل از آغاز سفر، تفاهم نامه ای با دولت ونزوئلا برای تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵ سال منعقد شد.
  • مقرر شده که در فصل جدید همکاری ها، کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی احیا شود. کارخانه خودروسازی ونیراتو با مشارکت ۳۶ درصدی شرکت توسعه صنایع خودرو (با سهام داری ایران‌خودرو و سایپا) و ۶۴ درصدی مؤسسه ونزوئلائی کورپیونسا (وابسته به وزارت صنایع و تولید ملی ونزوئلا) در سال ۸۵ تأسیس شد و فعالیت آن تا سال 1394 ادامه داشت و بعد از آن تا سال 1400 كارخانه ياد شده غيرفعال بود. اما با توجه به رايزني هایي كه دولت سيزدهم در راستاي احياي روابط با كشورهاي امريكاي لاتين انجام داد، از سال ۱۴۰۱ همکاری های مشترک مجدد آغاز شد. ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۳۰ هزار دستگاه در سه شیفت کاری است.
  • تا ماه های آينده ۲هزار دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا صادر می شود.
  •  شبکه خدمات پس از فروش محصولات سايپا در شهرهای اصلی کشور ونزوئلا فعال شده است. پيش از اين، گروه خودروسازی سايپا 8 نمايندگی خدمات پس از فروش داشت كه فعاليت آن متوقف شده بود. توسعه شبکه خدمات پس از فروش گروه سایپا در کشور ونزوئلا از دیگر اقداماتی است که در ماه های آینده در این کشور دوست، انجام می شود.
  • بر اساس مذاكرات صورت گرفته با دولت ونزوئلا، پيشنهاد شد كه با مديريت گروه خودروسازي سايپا، در يكي از كارخانه هاي غيرفعال اين كشور كه پيش از اين توليدكننده خودروهاي تجاري، كار، ون و سواری بود، مجددا اين نوع خودروها توليد شود و تامين مالی اين پروژه استراتژيک از محل اعتبارات دولت ونزوئلا خواهد بود كه در نهايت با موافقت طرفين قرارداد، فعال سازی كارخانه ونزوئلا با حضور رئيس جمهور و وزير صنايع و تولید ملی اين كشور امضا شد. این شرکت بعد از گذشت 9 سال در بخش تولید سواری راه اندازی و با مدیریت سایپا شروع به تولید خودروی سواری می کند.
  • صادرات خودروهای کامل و قطعات منفصله به ونزوئلا از دیگر برنامه هایی است که گروه خودروسازی سایپا در دستور کار خود قرار داده است و قرار است خط تولید خودروی تجاری، توسط گروه سایپا راه اندازی و دراختیار سایپا قرار گیرد.
  • بر اساس مذاکرات انجام شده، قرار است در ماه های پیش رو با استفاده از توان مهندسی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد، در توسعه صنعت قطعه سازی ونزوئلا مشارکت کنیم و همچنین بخشی از نیاز کشور مانند رینگ آلومینیومی را از آن محل (در ونزوئلا تولید و به ایران ارسال شود) تامین کنیم.

خط تولید سایپا در ونزوئلا از سال ۱۳۹۴ تعطیل شده بود، اما با سفر رئیس‌جمهور کشور به آمریکای لاتین، تصمیم گرفته شد که این خط تولید مجدداً راه‌اندازی شود. دولت هدف دارد سرمایه‌های راکد را به جریان بیاندازد تا پتانسیل درآمدزایی برای کشور را داشته باشیم. در زمان روابط نزدیک ایران و ونزوئلا، تصمیم گرفته شد که ایران سرمایه‌گذاری کند و خودروهای سمند و پراید را در ونزوئلا تولید کند. بنابراین، شرکت مشترکی با نام ونیراتو تأسیس شد و خودروی پراید به نام «تورپیال» در کاراکاس پایتخت ونزوئلا تولید شد. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵، تعداد ۱۱ هزار و ۶۰۵ تورپیال تولید شد که شامل پراید ۱۴۱ (تا پایان سال ۹۰) و پراید ۱۳۲ (از سال ۱۳۹۰ به بعد) است. در سال ۱۴۰۱، صادرات یک هزار دستگاه ساینا و کوییک تولیدی گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا در نظر گرفته شد و تا پایان سال جاری، یک هزار دستگاه دیگر از این دو خودرو به بازار ونزوئلا صادر خواهد شد.

صادرات محصولات ایران خودرو به عمان 

در خرداد ماه سال ۱۴۰۲، در طی سفر پادشاه عمان به ایران، تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ایران خودرو و سازمان‌های مرتبط عمان با ایران امضا شد. این تفاهم‌نامه شامل مواردی مانند صادرات و فعال‌سازی شبکه فروش و خدمات پس از فروش در دو کشور است. امضای این تفاهم‌نامه در حضور سرپرست وزارت صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری عمان و وزیر صنعت ایران صورت گرفت.

این تفاهم نامه توسط علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، و محمد بن عبدالحسین باقر، رئیس طرف عمانی در شورای مشترک بازرگانان عمان و ایران، امضا شده است. این توافق نشان می‌دهد که یک فصل جدید از همکاری های صنعتی و خودرویی بین دو کشور آغاز می‌شود.

تفاهم نامه صادرات ایران خودرو به عمان

تفاهم نامه مشترک مشمول فعالیت صادرات محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به کشور عمان و بازارهای ثالث است. در این توافق، علاوه بر ایجاد شبکه فروش و ارایه خدمات پس از فروش، از طریق احداث یک خط تولید در کشور عمان نیز استفاده خواهد شد، در شرایطی که به لحاظ توجیه اقتصادی و مهیا بودن زیرساخت‌ها امکان پذیر شده باشد.

تلاش در جلسات کارشناسی برای عملیاتی سازی تفاهم نامه و انعقاد قرارداد میان ایران خودرو و عمان در جهت تسریع فرآیند همکاری است.

آمار صادرات خودرو و قطعات در سال 1401

به آخرین آمار صادرات خودرو در سال 1401، تا تاریخ 20 اسفندماه سال گذشته، 37 میلیون و 800 هزار دلار خودرو صادر شده است. این مقدار نسبت به 19 میلیون دلار سال 1400، رشد 96.3 درصدی را نشان می‌دهد. دنا و تارا همچنان بیشترین حجم خودروی صادراتی را دارند.

ارزش صادرات قطعات خودرو در این بازه زمانی به 13 میلیون دلار رسیده است، که نشان دهنده یک رشد 89.9 درصدی نسبت به سال گذشته می‌باشد. به طور کلی، ارزش کل صادرات خودرو و قطعات در سال 1401 بیش از 51 میلیون دلار بود که نمایانگر یک رشد 96.1 درصدی نسبت به سال قبل است.

وضعیت فعلی سایت‌های تولیدی خودروسازان ایرانی در کشورهای خارجی به شکل زیر است: - شرکت ایران خودرو سایت فعال در کشورهای آذربایجان، سنگال و عراق دارد. سایت آن در آذربایجان با ظرفیت تولید 10 هزار دستگاه در سال فعال است و در حال حاضر در حال تکمیل خط تولید است. همچنین، در سنگال ظرفیت تولید نیز 10 هزار دستگاه در سال است. در عراق نیز، ظرفیت تولید سایت متغیر است. - شرکت سایپا نیز سایت‌های فعال در عراق و تونس دارد. سایت این شرکت در عراق دارای ظرفیت تولید 20 هزار دستگاه در سال است و سایت در تونس ظرفیت تولید 5 هزار دستگاه در سال دارد. - در مقابل، سایت‌های سایپا در الجزایر، ونزوئلا و سوریه غیرفعال است.

آنچه که بررسی کننده می‌دهد، این است که خودروسازان ایرانی قرارداد ۱۷ میلیون دلاری برای صادرات ۴۰۸۰ قطعه قطعات منفصله به عراق، قرارداد ۱۰ میلیون دلاری برای صادرات قطعات خودرو و خدمات به تونس، و قرارداد ۱۵ میلیون دلاری برای صادرات قطعات منفصله به الجزایر دارند. به دلیل تغییر قوانین سوریه، قرارداد با سوریه برای راه اندازی مجدد صادرات قطعات منفصله متوقف شده است.

در بخش تفاهمنامه، شرکت‌های خودروساز ایرانی تفاهمنامه‌هایی با کشورهای مختلف منعقد کرده‌اند. این تفاهمنامه‌ها شامل یک تفاهمنامه با کشور بلاروس برای صادرات خودروهای سواری به ارزش ۳ میلیارد دلار، یک تفاهمنامه با کشور روسیه برای صادرات خودروهای سواری در قالب CBU به ارزش ۱۸ میلیون دلار، یک تفاهمنامه با کشور آذربایجان برای همکاری در سطح SKD به ارزش ۳ میلیارد دلار و یک تفاهمنامه با کشور ونزوئلا برای صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری به ارزش ۲ میلیارد دلار می‌شود. همچنین، برای توسعه بازار در ارمنستان، قراردادی با نماینده جدید در این کشور منعقد شده است. همچنین، علاوه بر تفاهمنامه‌های اشاره شده، شرکت‌های خودروساز ایرانی همچنین قطعات ریخته‌گری خود را به مشتریان جدید در کشورهای ترکیه، بلاروس و کشورهای اروپایی صادر می‌کنند و سبد محصولات ریخته‌گری خود را به قطعات صادراتی شامل انواع قطعات صنعتی چدنی، قطعات خودروهای سبک و سنگین، قطعات تزئینی و قطعات نیروگاهی توسعه می‌دهند.

برنامه صادرات 45 هزار دستگاهی سایپا به روسیه

به تاریخ 1402/02/اردیبهشت، اعلام شد که سایپا قصد دارد از ماه ژوئن سال جاری، محصولات خود را به بازار روسیه عرضه کند. بر طبق اخبار، در طی سه سال آتی، سایپا قصد دارد 45 هزار خودرو با ارزش 450 میلیون دلار به روسیه صادر کند. در نیز ایران خودرو در حال حاضر در مراحل نهایی برای صادرات به روسیه است.

روزنامه ایروستیا در یک گزارش اعلام کرده که نمایندگی‌های خودرو در سراسر روسیه در حالت کلی به کمبود موجودی خودروهای با قیمت متوسط روبرو هستند. از نمایندگی‌های فولکس واگن، کیا، اشکودا، سیتروئن، اوپل ، رنو و هیوندای اطلاع داده شده است که بیش از 300 خودرو در حال حاضر در وبسایت خود عرضه می‌کنند، اما برخی کارشناسان معتقدند که این موجودی هنوز کافی نیست تا نیاز مردم را تامین کند.

صنعت خودرویی روسیه با ورود برندهای خارجی برای جایگزینی برندهای غربی در بازار این کشور دچار مشکل شده است. از آنجا که خروج برندهای غربی ، نقص واردات خودروهای جدید را به وجود آورده است، مسکو کنترلاتی را در مورد واردات خودروها برای حفظ تعادل بازار اجرا می کند. با این حال، نماینده اتحادیه ملی خودرو در روسیه به مشکلات و هزینه های لجستیک و گمرکی اشاره کرده و می گوید که این مسائل می تواند هزینه واردات را بالا ببرد.

صادرات خودروهای چینی به روسیه در حال رشد است و قرار است در سال جاری سهم آنها به 60 درصد از کل فروش در بازار روسیه برسد. در سال گذشته، بیش از ۱۶۰ هزار خودرو از چین به روسیه صادر شده و سهم آنها در بازار روسیه دو برابر شده است.

اولین محموله صادراتی ایران خودرو در ونزوئلا

محموله صادراتی ایران خودرو برای اولین بار پس از هشت سال به ونزوئلا رسیده است.

صادرات ایران خودرو به ونزوئلا
صادرات ایران خودرو به ونزوئلا

هدف گروه صنعتی ایران خودرو، گسترش بازارهای صادراتی است. برای این منظور، ایران خودرو قصد دارد تا به ونزوئلا صادرات کند. هدف اصلی این صادرات، افزایش سهم بازار ایران خودرو در ونزوئلا است. در این صادرات، ایران خودرو قرار است 2 هزار دستگاه از خودروهای تارا و دنا را به ونزوئلا صادر کند. همچنین، علاوه بر خودروهای سواری، ایران خودرو قصد دارد خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین و همچنین قطعات و موتورسیکلت را نیز به سبد صادراتی خود به ونزوئلا اضافه کند.

ایران خودرو و سایپا آماده صادرات به روسیه

گفته می‌شود که در اسفند ۱۴۰۱، ایران‌خودرو و سایپا آمادگی صادرات خودرو به روسیه را دارند. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اعلام کرده است که این دو شرکت در حال دریافت مجوز برای صادرات خودرو به روسیه هستند و این صادرات ممکن است در آینده انجام شود.

مطابق توضیحات ارائه شده، سایپا قصد دارد با یک شرکت بلاروسی قراردادی را امضا کند که به تامین 45 هزار خودرو مدل‌های شاهین و کوئیک کمک کند. این خودروها برای ورود به بازار روسیه نیز استفاده خواهند شد.

توضیحات آقای قالیباف مبنی بر اینکه سایپا ممکن است خودروها را به روسیه صادر نکند و احتمالاً از طریق بلاروس این عمل را انجام دهد، مورد اشاره قرار گرفته است. به علاوه، او بیان کرده است که به دلیل تحریم‌های غرب، شفافیت بیشتری نیاز است.

هیچ قرارداد مستقیمی بین خودروسازان ایرانی و روسیه وجود ندارد. در حال حاضر، مذاکرات با مسکو در حال انجام است و خودروها متکی به صدور مجوز هستند.

تمرکز سایپا روی بازارهای صادراتی

مراسم امضای قرارداد همکاری بین گروه خودروسازی سایپا و شرکت BM روسیه در اسفند ۱۴۰۱ با حضور مقامات مهمی همچون معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت BM روسیه، رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران و جمعی از مدیران برگزار شد. این قرارداد همکاری اهمیت بسیاری در صنعت خودروسازی ایران داشته و باعث تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور شده است.

در مراسم حاضر، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و همچنین رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، اعلام کرد که توافقاتی به ارزش 700 میلیون یورو در نمایشگاه بین‌المللی اتوموبیلیتی مسکو منعقد شده است. چندین از این توافقات منجر به امضای قراردادهای همکاری بین شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایران و روسیه شده است. به عنوان مثال، گروه خودروسازی سایپا یک قرارداد همکاری با شرکت ب.ام روسیه امضا کرده و برنامه هایی برای صادرات 45 هزار خودرو سایپا به روسیه راه اندازی کرده است. ارزش این قرارداد 450 میلیون دلار است و می تواند فرصتی مناسب برای افزایش صادرات خودرو و قطعات ایران به روسیه باشد. باید تاکید شود که این قرارداد فقط یک گام اولیه است و این دو کشور امکان همکاری های بیشتر را در آینده دارند. امیدواریم که بتوانیم محصولات مشترکی را با شرکت های خودروساز بزرگ روسی تولید کنیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، یعنی محمدعلی تیموری، دربارهٔ اهمیت حمایت‌های سازمان توسعه تجارت ایران صحبت کرده است. با این حمایت‌ها، گروه سایپا توانسته است قرارداد همکاری در زمینهٔ صادرات چهار نوع خودرو، شامل سواری‌های شاهین، کوییک و ساینا و همچنین خودروی تجاری نیسان با کاربری‌های مختلف مانند یخچال‌دار و آتش‌نشانی را با شرکت BM امضا کند. این قراردادها به افزایش کیفیت محصولات گروه سایپا و افزایش سهم بازار داخلی و خارجی آن کمک می‌کنند. محققان گروه سایپا با تلاش بسیار، موفق به رشد 300 درصدی کیفیت محصولات خود شده‌اند که این امر به عنوان یک گام بزرگ در صنعت خودرو ایران محسوب می‌شود. خاصیت اصلی برای صادرات محصولات، کیفیت بالا است و تنها زمانی می‌توان صادرات مناسب و اقتصادی داشت که خودروهای با کیفیت بالا را در بازارها عرضه کنیم.

گروه سایپا با شرکای خود در روسیه همکاری می‌کند. این شرکت‌ها که در روسیه مستقر هستند و در شرایط تحریم توقیف شده‌اند، یک آمادگی برای اعزام تیم مهندسی و فنی خود به روسیه برای به‌روزرسانی خطوط تولید و تأمین ظرفیت تولید خودروها دارند. بازار خودرو روسیه بازار بزرگی است و گروه سایپا می‌تواند با قیمت‌های مناسب جهانی، سهم بازار خود را افزایش دهد و در این بازار حضور قابل توجهی داشته باشد.

گروه خودروسازی سایپا در ابتدا برروی بازار صادراتی ونزوئلا تمرکز داشتند. آنها موفق شدند تا به تحویل اولین محموله هزار دستگاه خودرو برسند و همچنین در حال حاضر در حال انجام مذاکرات برای تحویل دستگاه های خودرو دیگری به این کشور هستند. علاوه بر ونزوئلا، روسیه نیز یک بازار صادراتی مهم برای سایپا است و آنها قصد دارند با افزایش تولید خودروها، حضور خود را در این بازار گسترش دهند. هدف سایپا از تمرکز برروی این دو بازار، افزایش سهم صادراتی خود را در این مناطق است و آنها در حال حاضر برنامه هایی برای ایجاد همکاری بیشتر در این کشورها دارند.

الکساندر استپانوف، مدیر عامل شرکت BM روسیه، اعلام کرد که شرکتش در قراردادی با گروه سایپا توافق کرده است. در این قرارداد، BM به عنوان نماینده سایپا در روسیه، علاوه بر فروش محصولات گروه سایپا، خدمات پس از فروش نیز ارائه خواهد کرد. ابتدا 20 هزار دستگاه خودرو سواری شاهین، کوییک و ساینا، همچنین خودروی تجاری نیسان پادرا و وانت 151 در بازار روسیه عرضه می شوند. محصولات گروه سایپا کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارند و بازار روسیه زمینه خوبی برای ورود خودروسازان ایرانی است تا با همکاری بیشتر برندهای جدیدی تولید و عرضه کنند.

خودروهای ایرانی مورد تایید روسیه نیست

بهمن 1401: وزارت صنایع و بازرگانی روسیه اعلام کرده است که برای واردات خودروها از هر کشور، از جمله ایران، شرط اصلی آن تأیید وزارت صنایع است. تاکنون هیچ خودروی تولید ایرانی این تأیید را دریافت نکرده است. همچنین، وزارت صنایع اعلام کرده است که هیچ درخواستی برای تأیید خودروهای ایرانی دریافت نکرده است.

سفیر روسیه در تهران پیشتر اعلام کرده بود که بنا به برنامه‌ریزی ایران‌خودرو، این شرکت قصد دارد تا پایان ماه مارس به روسیه 2 هزار دستگاه خودرو صادر کند. همچنین، شرکت سایپا نیز در حال مذاکره برای صادرات 20 هزار دستگاه خودرو به بازار روسیه می‌باشد.

صادرات ایران خودرو به ونزوئلا پس از هشت سال وقفه

تاریخ یادشده که بهمن ۱۴۰۱ مورد اشاره قرار گرفته است، درباره صادرات شرکت ایران‌خودرو به ونزوئلا است. پس از گذشت ۸ سال، این شرکت موفق به صادرات یک محموله دو هزار دستگاه خودرو، شامل محصولات دو مدل تارا و دنا، به ونزوئلا شده است. این محموله در حال حاضر بارگیری شده و آماده حمل و ارسال به مقصد نهایی می‌باشد.

مدیر عامل ایران‌خودرو اولویت در حوزه صادرات را به ارزش افزوده و سودآوری اختصاص می‌دهد. برای رسیدن به این هدف، ایران‌خودرو تلاش می‌کند تا نه تنها تعداد و تنوع خودروهای صادراتی خود را افزایش دهد، بلکه همچنین بهبود ارزش افزوده و سودآوری صادرات را در نظر بگیرد. پس از عدم تحقق سودآوری مطلوب در سال‌های گذشته در حوزه صادرات، ایران‌خودرو تصمیم به مذاکره مجدد با بازارهای صادراتی مانند عراق و آذربایجان گرفته است. هدف از این مذاکره افزایش حجم فروش ایران‌خودرو به آذربایجان به اندازه‌ای است که بتواند با 50 درصد توان صادراتی سال‌های گذشته مطابقت داشته باشد.

ونزوئلا و روسیه از کشورهای هدف صادرات ایران‌خودرو هستند. به جز خودروهای سواری، قطعات، محصولات سنگین و تجاری و موتورسیکلت نیز در سبد صادرات ایران‌خودرو وجود دارند. همچنین، ترکمنستان نیز یک بازار جدید برای محصولات ایران‌خودرو است و در نزدیکی آینده شرکت در نمایشگاه خودرو این کشور را در نظر دارد.

امضای قرارداد صادرات محصولات سایپا به بلاروس و روسیه

در ژانویه ۲۰۲۳، مراسم امضای قرارداد برای صادرات محصولات گروه سایپا به کشورهای روسیه و بلاروس برگزار شد. این مراسم با حضور مقامات مختلف از جمله معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، سفیر بلاروس در ایران، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و مدیران دیگر گروه سایپا و صنعت خودرو در محل وزارت صمت صورت پذیرفت. براساس این توافقنامه، در سال اول، ۱۰ هزار دستگاه، در سال دوم، ۱۵ هزار دستگاه و در سال سوم، ۲۰ هزار دستگاه از محصولات گروه سایپا به بلاروس و روسیه صادر خواهند شد. همچنین، همکاری در زمینه تولید مشترک نیز به همراه صادرات ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر صنایع حمل و نقل بلاروس، به طور همسو اعلام کرد که بلاروس نسل جدیدی از واحدهای صنعتی را در کشور خود میزبانی کند. این نشست برنامه‌ریزی مجریانه و عملی شده است و امیدواریم که با کمک سفیر بلاروس، طرح اجرایی دیگر در ماه‌های آینده راه‌اندازی شود. تجارت بین دو کشور برای تکمیل زنجیره تأمین تولید مشترک اتوبوس به طور جدی پیگیری خواهد شد تا به توطئه‌های همکاری عالمانه‌تری منجر شود.

مراسم معرفی کامیون ایران خودرو-مازادر همراه با حضور سفیانی منصوری، رئیس اتاق بازرگانی ایران-بلاروس، محمدرضا نقیبی، معاون توسعه و بهره وری ایران خودرو و همچنین سفیر بلاروس در ایران برگزار شد. در این مراسم، سفیر بلاروس نیز به همکاری های صنعتی بین دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت که مجموعه های صنعتی بلاروس و ایران در عرصه های مختلف رقیب یکدیگر نیستند، بلکه همدیگر را تکمیل می کنند. وی با ابراز امیدواری به فرآیند و مرحله جدیدی در پروژه تولید مشترک اتوبوس اشاره کرد و خاطر نشان کرد که همکاری های صنعتی بین دو کشور با چشم انداز بسیار خوبی روبرو است.

مدیر عامل شرکت سایپا، توضیح داد که خودروهای کوییک و ساینا در بازارهای صادراتی با استقبال خوبی روبرو شده‌اند. به علاوه، شرکت توانسته است تعداد زیادی از این خودروها را به ونزوئلا ارسال کند و همچنین بارهای دیگری را برای عراق به صادرات برساند. فعالیت‌های صادراتی شرکت همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت LCC بلاروس و همچنین شریک تجاری گروه سایپا، از همکاری و همراهی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در زمینه صادرات محصولات سایپا بسیار سپاسگزار است. وی افزود که این همکاری برای فروش خودروهای CBU نه تنها اهمیت دارد، بلکه افتخار آن است که توانسته اند خط تولید محصولات سایپا را در کشور بلاروس راه اندازی کنند.

صادرات 2 هزار دستگاهی ایران خودرو به روسیه

در مراسم تبیین توانمندی های گروه صنعتی ایران‌خودرو در ماه دی 1401، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در مورد صادرات محصولات توضیحاتی ارائه داد. او اعلام کرد که برنامه صادرات ایران‌خودرو به آذربایجان شامل 3500 دستگاه است که معادل 50 درصد کل خودروهای صادر شده به این کشور در چند سال اخیر است. همچنین، خودروی "دنا" نیز به مجموعه محصولات صادراتی ایران‌خودرو اضافه شده است و خودروهای "تارا" و "سورن" نیز به صورت مونتاژی به آذربایجان صادر خواهند شد.

صادرات خودروهای ایران به روسیه در حال افزایش است. تا انتهای سال جاری، حدود دو هزار دستگاه خودروی تارا و دنا به بازار روسیه صادر خواهد شد. ایران خودرو با حضور در نمایشگاه خودرو مسکو و همکاری با 21 شرکت زیرمجموعه خود، توسعه بازار خوبی در روسیه به دست آورده است. ویژگی برجسته ایران خودرو در نمایشگاه، بخش قطعات خودروهای سنگین و موتور بوده است، که با کارایی و کیفیت خود می‌تواند در کشور روسیه حضور موثری داشته باشد.

11 هزار کوییک برای صادرات به ونزوئلا نهایی شد

در آذر ماه سال ۱۴۰۱، مدیرعامل شرکت سایپا تاکید کرده است که تولید صادراتی برای این شرکت بسیار مهم است. او همچنین افزود که تدابیر مناسبی در زمینه صادرات انجام شده است. در سال جاری، تا این لحظه بالغ بر ۱۱ هزار دستگاه خودرو کوییک جهت صادرات به ونزوئلا تولید و ارسال شده است. علاوه بر این، با وجود توقف تولید خودروی پراید در داخل کشور، ۵ هزار دستگاه خودرو پراید در حال تولید برای ارسال به عراق است که باید در چند ماه آینده تحویل داده شوند.

دومین محموله تارا اتوماتیک به ارمنستان رفت

در آذر ماه ۱۴۰۱، امیرعباس فرنودی، معاون صادرات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که دومین محموله صادراتی این خودروساز، شامل خودروی تارا اتوماتیک، به کشور ارمنستان ارسال شده است.

بر اساس گفته‌های وی، شرکت ایران‌خودرو قراردادهای جدید با نماینده جدید کشور ارمنستان را در اسفندماه سال گذشته امضا کرد. بر اساس این قراردادها، محموله اول خودروهای تولیدی شرکت ایران‌خودرو، شامل مدل‌های تارا اتوماتیک و دناپلاس اتوماتیک، در اواخر شهریورماه سال جاری به ارمنستان ارسال شد. در حال حاضر، اقدامات مورد نیاز برای اجرای قراردادها با این کشور آغاز شده است و شرکت ایران‌خودرو نیز برنامه‌هایی برای توسعه بازار ارمنستان با سبد محصولات متنوع در دستور کار دارد.

تارا ایران خودرو

شرکت ایران خودرو اعلام کرده است که تا بهار سال آینده، چندین دستگاه از محصولات خود را به ارمنستان صادر خواهد کرد. در حال حاضر، محصولات شامل تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک می‌باشند. ایران خودرو همچنین برنامه‌ای برای گسترش شبکه خدمات پس از فروش در ارمنستان دارد. این برنامه به منظور ارتقای رضایت مشتریان کشورهای مقصد صادراتی ایجاد شده است و در آینده، قرار است به سایر کشورهای هدف صادراتی نیز توسعه یابد.

محصولات ری‌را و TF21 برای صادرات به بازارهای مختلف برنامه‌ریزی شده است. با تأسیس و راه‌اندازی فاز صنعتی و تجاری، این محصولات در آینده قادر به صادرات خواهند بود. در حال حاضر، برای بازارهای کشورهای عضوات حاکمیت همکاری اقتصادی (CIS)، شامل روسیه، ارمنستان، بلاروس، ترکمنستان و آذربایجان، برنامه‌هایی در دست اقدام قرار گرفته است و در صورت تأیید، این اطلاعات به شما اطلاع داده خواهد شد.

اولین محموله سایپا به ونزوئلا ارسال شد

در آبان ماه سال ۱۴۰۱، شرکت سایپا اولین محموله صادراتی خود را به ونزوئلا ارسال کرد. این محموله شامل ۱۰۰۰ دستگاه خودروی کوییک و ساینا بود و با حضور مدیرعامل سایپا، وزیر حمل و نقل و سفیر ونزوئلا در ایران به ونزوئلا ارسال شد.

بعد از دریافت کامل مبلغ خریداری شده برای هزار دستگاه خودرو، آنها به ونزوئلا ارسال می‌شوند. همچنین، در حوزه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی، قراردادهایی برای ارسال قطعات و لوازم مورد نیاز با خودروها منعقد شده است.

وزیر حمل و نقل ونزوئلا در نمایشگاه خودرو، بیان کرد که مردم ونزوئلا محصولات سایپا را با استقبال بسیاری همراه کردند. در نظرسنجی انجام شده، تقریباً 80 هزار درخواست خرید ثبت شده است.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، افزود که صادرات محصولات به عنوان یک منبع درآمد مهم برای این شرکت عمل خواهد کرد. او بیان کرد که تا انتهای سال، صادرات خودروهای گروه سایپا به عراق و ونزوئلا به ارزش 40 میلیون دلار را خواهد داشت و همچنین با صادرات قطعات یدکی، می تواند 10 میلیون دلار درآمد ارزی ایجاد کند. ارسال یک هزار دستگاه از محصولات سایپا به ونزوئلا، برای اولین بار است که ماهیت بازار ونزوئلا را به خوبی نشان می دهد و استقبال خوبی در این کشور از محصولات سایپا داشته است.

وی افزود که در حال برنامه‌ریزی برای تولید و ارسال محموله‌ی بعدی ۲ هزار دستگاهی هستند. حتی در شرایط بدترین تحریمات، شرکت سایپا هر روز به تعداد ۲ هزار خودرو تولید می‌کند که نشان از توانمندی بالای این گروه خودروساز است.

آقای تیموری امیدوار است که خودروها به صورت کامل به ونزوئلا صادر شود و همچنین خط تولیدی در این کشور ایجاد شود تا تمام فرایند تولید بدنه و رنگ‌آمیزی در آن انجام شود و حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه در سال تولید شود. در سال جاری، در گروه خودروسازی سایپا، تمام زنجیره تامین، تولید و خدمات پس از فروش به صورت روزانه نظارت و کنترل می‌شود. هر شرکت خودروسازی جهانی که در زنجیره تامین سایپا قرار بگیرد، با استفاده از قدرت‌های این شرکت، می‌تواند محصول خود را در کمتر از ۶ ماه تولید و به بازار عرضه کند. آقای تیموری امیدوار است که شرکت پارس خودرو، که این محصولات صادراتی در آن تولید می‌شود، به قطب محصولات صادراتی سایپا تبدیل شود.

برنامه سایپا برای صادرات 50 میلیون دلاری

در همایش کیفیت گروه خودروسازی سایپا در آبان ۱۴۰۱، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه، بیان کرد که برای رسیدن به بازار جهانی، باید خودروهای باکیفیت تولید شود و از قطعات باکیفیت در آنها استفاده شود. شعار شرکت سایپا «بهترین کیفیت با بهترین سازنده» است که باید در همه فرآیندهای گروه، از جمله تأمین، کیفیت و تولید، رعایت شود. وی همچنین به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر شركتی باید برنامه‌ريزی كند تا تيمی كيفيت شكل بگيرد و به صورت ماهیانه بهترين تيم انتخاب و تشويق شود و اين رقابت مثبت به صورت مستمر در طول سال وجود داشته باشد، در آن صورت كيفيت ارتقا می‌يابد.
  • مركز مطالعات راهبردی سایپا بايد روندهای جهش صنعت خودرو در كشورهای مختلف را مطالعه و تحليل كند.
  • برای بازار جهانی باید برنامه‌ریزی شود. برای موفقیت، بايد خودرويی عرضه شود كه 5 سال گارانتی داشته باشد. علاوه بر این باید لوازم يدكی مربوطه ارسال شود تا مشتری منتظر عرضه قطعه موردنياز توسط نمايندگی نباشد.
  • راه رسيدن به سوددهی، كيفيت است. كيفيت در محصولات جاری و محصولات جديد باید به صورتی باشد كه محصولات جديد ايرادهای محصولات جاری را نداشته باشند.
  • هدف‌گذاری سایپا، ارتقا كيفيت محصولات جاری است. سپس تمام عيوبی كه در محصولات جاری وجود دارد نبايد در محصولات جديد مشاهده شود.
  • در چند ماه اخير، قراردادی با كشور ونزوئلا منعقد شد تا 200 هزار دستگاه خودرو كوييك به اين كشور عرضه شود. اين صادرات از دو جهت مهم است؛ اول اينكه اين تيراژ قابل توجه بوده و دومين ويژگی اين است كه درآمد فروش اين صادرات قبل از ارسال محصولات دريافت می‌شود كه اولين سری صادرات با تيراژ هزار خودروی كوييك به زودی به كشور ونزوئلا انجام می‌شود.
  • حجم صادرات گروه خودروسازی سایپا تا پايان امسال نزديك به 50 ميليون دلار خواهد بود.
  • در عراق نيز، پرايد 131 با 5 هزار و 200 دلار صادر خواهيم شد و به زودی صادرات 5 هزار دستگاه خودرو به كشور عراق آغاز می‌شود‌.
  • سیاست صادراتی سایپا، «بهترين كيفيت با بهترين سازنده و قطعه‌ساز» است.
  • مقرر شد پس از طراحی فرمان راست وانت نیسان، توسط شركت زامياد، تا چندماه آينده فرآيند صادرات این خودرو به كشور غنا آغاز شود.
  • در صورت صادرات وانت نيسان به كشور غنا در رده قيمتی 20 هزار دلار و با انجام بهبودهای فنی اين خودرو در زمينه افزايش قدرت حمل بار و گازسوز شدن آن توسط زامياد، اين خودرو در بازار كشور غنا با استقبال رو به رو خواهد شد.
  • در قبال 50 ميليون دلار صادرات تا پایان سال، سایپا می‌تواند 5 هزار دستگاه خودرو چانگان را وارد كند.
  • تجميع خودروهای تجاری در خصوص شركت خدمات فنی رخ داد كه 50 درصد سهام آن به سايپاديزل و 50 درصد ديگر سهامش به زامياد محول شده كه باعث افزايش سود در نمايندگی خودروهای تجاری خواهد شد. 

صادرات 3500 خودرو به آذربایجان تا سال آینده 

در آبان ماه سال ۱۴۰۱، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به سایت تولیدی آذرکرون در منطقه نفت‌چاله کشور آذربایجان سفر کرد و بازدیدی از آنجا انجام داد.

مشکلاتی که در راه توسعه صادرات و مونتاژ محصولات ایران‌خودرو وجود دارد در این سایت تولیدی مورد بررسی قرار گرفته است. در سال‌های گذشته، حدود هفت هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو به این کشور صادر شده است. با حل موانع موجود و توسعه همکاری‌ها، در طی یک سال آینده، ۳۵۰۰ دستگاه خودرو، که معادل ۵۰ درصد از صادرات کل سال‌های گذشته است، به این کشور صادر خواهد شد. خودروهایی که صادر خواهند شد، شامل تارا اتوماتیک و دستی، دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک است. در حال حاضر، خودروهای سمند و دنا در آذربایجان محبوبیت زیادی دارند و تعداد زیادی از این خودروها در خیابان‌های این کشور دیده می‌شوند.

صادرات ایران خودرو به آذربایجان
صادرات ایران خودرو به آذربایجان

با توجه به گفته‌های وی، صادرات با سوددهی، اصلی‌ترین عامل تعاملات تجاری جهانی است و بخش مهمی از سفر به آذربایجان و مذاکره آن، با هدف اصلاح قیمت محصولات و توافق بر قیمت مورد نظر ایران‌خودرو برای صادرات، بوده است. گروه صنعتی ایران‌خودرو همواره تاکید داشته که فعالیت‌های تجاری باید سودآور باشند و نباید باعث آسیب به صادرات محصولات شود. اساس فعالیت در این زمینه نیز تامین منافع سهام‌داران و کسب سود مناسب است.

احداث خط تولید در ارمنستان

بنا به اعلام علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در مهر 1401، خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان به منظور صادرات به کشورهای منطقه اوراسیا ایجاد خواهد شد. یک خودروساز ایرانی به همراه یک سرمایه‌گذار از جانب ارمنستان آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و این طرح توسط وزارت اقتصاد ارمنستان و وزارت صمت ایران در حال پیگیری است.

با توجه به بیانات او، قبول اولیه برای تولید خط تولید خودرو ایرانی در ارمنستان صورت گرفته است. طبق این توافق، طرح توجیهی برای این پروژه در حال آماده‌سازی است. در حوزه همکاری‌های خودرویی با ارمنستان، تهاتر انجام نمی‌شود و بخش خصوصی ارمنستان، خودروها را از ایران خریداری و در بازار داخلی ارمنستان به فروش می‌رساند. محصولات ایران خودرو، از جمله خودروهایی که به ارمنستان صادر می‌شوند، هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارند و تا الان 200 دستگاه خودرو به ارمنستان سفارش داده شده است. باید منتظر نتایج این صادرات آزمایشی باشیم.

متکی‌فرما درباره فرایند صادرات، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات خودرو به برخی نکات اشاره کرد. به همین منظور، توافق شد با هماهنگی بخش خصوصی ارمنستان، پس از انجام مراحل اولیه ارسال، تعداد مشخصی از خودروهای صادره به این کشور ارسال شود. این تدابیر باعث افزایش روند صادرات خودرو به ارمنستان خواهد شد.

تفاهم‌نامه سایپا و کشور ونزوئلا

یک مراسم در ماه مهر ۱۴۰۱ با حضور وزیر حمل و نقل ونزوئلا در شرکت سایپا برگزار شد. در این مراسم، یک تفاهم نامه برای تولید مشترک خودرو در ونزوئلا بین وزیر حمل و نقل و مدیرعامل سایپا امضا شد.

محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرد که در ابتدای این همکاری، خودروهای سایپا به صورت کامل (CBU) به کشور ونزوئلا ارسال می‌شوند. در مراحل بعدی و با هماهنگی بین دو طرف، خط تولید شرکت ونیراتو راه‌اندازی خواهد شد و خودروها به صورت SKD مونتاژ خواهند شد.

وی امیدوار است که با انجام این پروژه در کشور ونزوئلا، علاوه بر تامین خودرو برای مردم، اشتغال هم رونق بگیرد. او همچنین از تصمیم دولت ونزوئلا برای انجام این همکاری تشکر می‌کند.

وزیر حمل و نقل ونزوئلا اعلام کرد که همکاری‌های سابق با شرکت سایپا بهبود یافته و آن‌ها قصد دارند این همکاری‌ها را تجدید کنند. از طریق تولید خودروهای مدرن و به‌روز، سایپا به صورت بیشتری توانایی جذب توجه مردم ونزوئلا را خواهد داشت. این تفاهم‌نامه نشان دهنده شروع همکاری‌های جدید با سایپاست. پس از سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران در چند ماه گذشته، تصمیم گرفته شده است که همکاری‌ها بین دو کشور قوی‌تر از گذشته ادامه یابد و بنابراین ونزوئلا می‌تواند به عنوان بازار مصرف خودروهای سایپا عمل کند.

صنایع خودروسازی ایران در بستر جهانی نیز در حال فعالیت و توسعه است. اخیراً در نمایشگاه خودروهای ایرانی در کشور ونزوئلا استقبال بسیار خوبی از خودروهای ایرانی شده است. با یک نظرسنجی در این نمایشگاه بیش از 62 هزار نفر از مردم ونزوئلا به دنبال خرید محصولات ایرانی بودند. این علاقه مشتریان ونزوئلا به محصولات ایرانی و به ویژه خودروهای گروه سایپا را نشان می دهد. با توجه به این علاقه مردم ونزوئلا، سایپا در نظر دارد با ایجاد یک هاب تولید و صادرات در این کشور، ضمن تامین نیازهای داخلی، همچنین به بازارهای منطقه آمریکای لاتین نیز ورود پیدا کند. ونزوئلا همچنین می تواند به عنوان پل ارتباطی برای سایر کشورهای منطقه امریکای لاتین جهت صادرات محصولات سایپا عمل کند.

با توجه به این توافق نامه، سایپا در مرحله اول، هزار خودروی آماده به کار خود را به عنوان واردات غیر عادی به این کشور صادر خواهد کرد و تا انتهای سال، دو هزار خودروی دیگر نیز ارسال خواهد شد. همچنین، به علاوه، با همکاری در ارسال خودروها به صورت SKD و تولید در کارخانه ونیراتو ونزوئلا، خط تولید شرکت ما نیز فعال و خودروهای گروه سایپا در آن تولید خواهد شد.

مونتاژ خودروهای ایرانی در ونزوئلا

در مراسم نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی ایران و ونزوئلا در تاریخ شهریور ۱۴۰۱، رئیس‌جمهور ونزوئلا بیان کرد که تولید چهار خودروی ایرانی به صرفه‌جویی اقتصادی برای مردم این کشور منجر می‌شود. این خودروها تنها هفت لیتر سوخت برای پیمودن هر صد کیلومتر مصرف می‌کنند.

بر اساس حرف‌های وی، مشخص شده است که چهار مدل خودرو ایرانی به وسیلهٔ شرکت Venirauto تولید خواهد شد. این خودروها با قیمتی مابین ۱۲ تا ۱۶ هزار دلار در بازار عرضه می‌شوند. وی معتقد است که باید از حضور مدیران قوی‌ترین شرکت‌های ایران در زمینه‌های علمی، فناوری و صنعتی، بهره‌برداری شود. ابتدا تجهیزات همودیالیز را به ونزوئلا وارد کرده و سپس به تولید آنها می‌پردازد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که او بر قدرتمند بودن بازار ونزوئلا تاکید می‌کند و علاوه بر این تمایل دارد که فناوری و دانش را به این کشور منتقل کرده و یک شهرک صنعتی بسازد. همچنین، از اعزام جوانان ونزوئلایی به ایران به منظور شرکت در دوره‌های آموزشی علمی و فناوری اطلاع داد.

یک نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی توسط ایران و ونزوئلا در تاریخ 14 تا 18 سپتامبر (23 تا 27 شهریور) در پایتخت ونزوئلا برگزار می‌شود. هدف اصلی این رویداد، تقویت و گسترش همکاری‌ها و تبادل اطلاعات بین دو کشور است.

رئیس روابط عمومی شرکت ونزوئلایی کیم‌بیوتِک تأکید کرده است که نهادهای دولتی ونزوئلا مرتبط با صنعت بهداشت و تحقیق علمی امیدوارند که این رویداد، امکان ایجاد اتحادهای استراتژیک بین دو کشور را فراهم کند. برگزاری همایش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در ونزوئلا، فرصت مناسبی را برای نمایش آخرین دستاوردها به شرکت‌های میزبان و علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

صادرات خودرو به ارمنستان

در ماه شهریور ۱۴۰۱، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به ارمنستان سفر کرده و در این سفر، یک قرارداد برای توزیع محصولات ایران خودرو در این کشور منعقد شد. این قرارداد پس از هماهنگی های لازم، فرآیندهای سفارش گذاری، تولید خودروهای درخواستی و دریافت وجوه از مشتری را شامل می شود و اولین محموله محصولات ایران خودرو به ارمنستان ارسال شد. این محموله شامل هشت دستگاه خودروی تارا و دنا اتومات به همراه قطعات یدکی مورد نیاز برای خدمات پس از فروش است.

نمایندگی ایرانخودرو در ارمنستان، هم‌چنان که محصولات را صادر می‌کند، در ایروان و در قالب یک نمایشگاه و مرکز خدمات پس از فروش فعالیت می‌کند. این نمایندگی به تجهیزات استاندارد ایرانخودرو مجهز شده است تا به مشتریان خدمات مناسبی ارائه دهد.

با ورود مجدد محصولات ایران‌خودرو به بازار ارمنستان، اکنون شرایط ورود به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بهبود یافته است. در این زمینه، صادرات مختلفی از جمله خودروهای سواری و وانت آریسان دو و همچنین دیگر توانمندی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو مانند ایساکو و ایران‌خودرو دیزل به کشور ارمنستان و سایر بازارهای صادراتی در دستور کار قرار گرفته‌اند.

آغاز صادرات خودرو از سال 1402

طبق توضیحات سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، یک برنامه 4 ساله برای صنعت خودرو طراحی شده است. طبق این برنامه، از سال 1402 اقدامات لازم برای صادرات خودرو آغاز خواهد شد. بنابراین، امسال تمرکز بر بازار داخلی است و تعداد صادرات خودرو کمتر از 20 هزار دستگاه خواهد بود. برنامه‌های مربوط به صادرات خودرو در سال آینده اجرایی خواهند شد.

برنامه صادرات خودرو ایران تا سال 1404

در سال 1400، دولت نهم یک استراتژی برای صنعت خودرو تا سال 1404 تعیین کرد، اما هیچ‌گاه به عملیات اجرایی نرسید. در حال حاضر، دولت سیزدهم قصد دارد بندهای جدیدی را برنامه‌ریزی کند که شامل نه پروژه تحولی است. این برنامه‌ها شامل تولید 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 و صادرات 33٪ از تولیدات می‌شود. با توجه به تحریم‌ها و کمبود قطعات، این برنامه‌های بلندپروازانه به نظر می‌رسند.

توضیحات بیشتر در مورد قسمتی از پاراگراف را که می‌خواهید بازنویسی شود، به من بدهید، تا بتوانم آن را بهبود ببخشم و بازنویسی کنم.

بر اساس جدول وزارت صنعت، رشد ارزش افزوده صنعت خودروسازی از سال 1401 تا 1404 به میزان 5 درصد برنامه ریزی شده است. اما به دلیل چالش های موجود، رسیدن به این هدف دشوار است. طبق برنامه، حداقل 10 محصول جدید باید تا سال 1404 به سبد محصولات خودروسازان اضافه شود. همچنین، هدف صادرات 900 هزار دستگاه خودرو تا سال 1404 نیز در دستور کار قرار دارد.


اخبار واردات خودرو به ایران

به توصیه های شخصی خواهر من میتوانم افتخار کنم. یکی از مشکلاتی که همه دنیا به آن بر خورد دارد، تصمیم‌گیری است. این بعید است که بتوان نقشی را برای دیگران پخش کرد، اما میتوان باذهن خلاق بزرگتری کارهای خود را سریعتر و بهبود یافته ایجاد کرد. چرا که ما در دنیایی زندگی میکنیم که در آن دست و پا گیر است، باید مهارت‌های نقاشی ، تنقیح و dipsomaniac کامل روشن باشد. television shows are my favorite. من با 4 طراحی وب در موتور سایت برتر کار کرده‌ام. من هر روز فقط یک className دارم. هدف من از رمزنگاری این است که با کسب و کارهای کوچک شروع کنم.

اخبار تولید خودرو در ایران

در این مقاله، آمار جدیدترین تولید خودروهای ایرانی به همراه تفکیک آنها براساس کمپانی‌های ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد مورد بررسی قرار گرفته است. جزئیات بیشتر و آمارهای مربوط به تولید ماهیانه هر کمپانی در این مقاله در دسترس است.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ