سهمیه گازوییل کامیون و ناوگان دیزلی در 1402

مقالات خودرویی

قطع سهمیه سوخت ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث

بر اساس اعلام علیرضا احمدی فینی، سرپرست ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور، در ماه آذر سال ۱۴۰۲ ناترازی در بخش انرژی کشور به وجود آمده است که نیازمند مدیریت مناسب در زمینه سوخت است. او افزود که ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور ماده ۴۸ بیمه شخص ثالث را پیگیری می‌کند و برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند، کارت سوخت صادر نمی‌شود.

به طبق ماده 48، کارت سوخت صادر نخواهد شد و سهمیه سوختی به ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند تعلق نخواهد گرفت. همچنین، پیش از این مطابق توافقاتی که با ستاد سوخت انجام شده است، اولویت در تخصیص سوخت به خودروها و ناوگان گاز سوز و نفت بوده و در سیستم حمل و نقل عمومی، میزان سهمیه آن‌ها نسبت به بخش های دیگر بیشتر است.

بنابر پیگیری‌ها، طبق گفته آقای احمدی فینی، برای کاهش آسیب به مردم، سعی شده است با اجرای این ماده، حداقل مشکلی برای آنها به وجود نیاید. این موضوع به دلیل فراموشی برخی رانندگان در تمدید بیمه خود باعث قطع بیمه شخص ثالث می‌شود. از حوالی یک ماه قبل، این اطلاع رسانی به رانندگان آغاز شده است. هنگام مراجعه به جایگاه برای سوختگیری، در صورت عدم داشتن بیمه شخص ثالث، به راننده هشدار داده خواهد شد. در حال حاضر، با اطلاع‌رسانی به روشی سه گانه، بیش از ۵۰ هزار وسیله نقلیه شناسایی شده است که پس از این اطلاع‌رسانی، بیمه شخص ثالث خود را تمدید کرده‌اند.

لزوم اختصاص سهمیه گازوییل بر مبنای مسافت

در جلسه روز 17 مهر 1402، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حین بحث و بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، با تصویب جزء سوم بند ب ماده 46 این لایحه موافقت کردند.

تا پایان سال دوم، شرکت‌های تابعه وزارت نفت موظف هستند در طول شش ماه، یک سیستم را طراحی و پیاده‌سازی کنند. این سیستم باید سهمیه اعتباری نفت و گاز را صرفاً بر اساس مسافت و عملکرد و با تأیید وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، برای جایگاه‌هایی که در مسیرهای بارنامه الکترونیکی برخط قرار دارند، تخصیص دهد. در صورتی که نفت و گاز بیشتری در جایگاه‌های دیگر مصرف شود، مالک خودرو باید هزینه‌های اضافی را بپردازد. همچنین، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و فراجا باید در همین بازه زمانی، دسترسی شرکت تابعه وزارت نفت به بارنامه‌های الکترونیکی بین شهری و درون شهری را فراهم کنند و هویت مالک خودرو را تأیید کنند.

ممنوعیت تخصیص سهمیه گازوییل به خودروهای فاقد بیمه

در مهر ماه ۱۴۰۲، سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، اعلام کرد که بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ملزم است صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه‌های گازوئیل‌سوزی که بیمه نامه شخص ثالث ندارند را ممنوع کند.

تحسین برانگیز است که به منظور اجرای بهینه این قانون، کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث تشکیل شده است. این کارگروه با حضور نمایندگان همه دستگاه‌های ذی ربط، به مدیریت و هماهنگی این فرآیند می‌پردازد. در جلسه‌ای که برگزار شد، آقای عزیزی اظهار داشت که به دلیل اهمیت خاص خودرو‌های سنگین در حمل و نقل، ابتدا بر روی خودرو‌های نفت گازسوز کار انجام می‌شود. در این مرحله، تعداد ۴۰ هزار خودرو نفت گازسوزی که بیمه ندارند تشخیص داده شده و کارت سوخت آن‌ها در سامانه هوشمند سوخت غیرفعال شده است.

بیش از ۱۲ هزار خودرو تاکنون به لیست خاکستری اضافه شده‌اند و مالکان آن‌ها بیمه نامه خودروی خود را تمدید کرده‌اند تا بتوانند از کارت سوخت خود استفاده کنند. قانون اصلی این تغییر، افزایش ضریب نفوذ بیمه نامه شخص ثالث است تا به این ترتیب ایمنی حمل و نقل در کشور بهبود یابد. حالا بیمه شخص ثالث برای خودروهای گازسوز به صورت مداوم باید تمدید شود و استفاده از سوخت گازی مستلزم داشتن بیمه نامه است. برای دریافت کارت هوشمند سوخت در دفاتر پلیس +۱۰، باید داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر برای خودرو یا موتورسیکلت مربوطه الزامی است. توصیه می‌شود که مالکان خودروهای گازوئیل‌سوز به دلیل ضرورت داشتن بیمه شخص ثالث و مقررات قانونی، همیشه به موقع بیمه نامه شخص ثالث خودروی خود را تمدید کنند.

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، امکان صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه گازوئیل به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث وجود ندارد. به عبارت دیگر، خودروهای سنگینی که بیمه شخص ثالث ندارند، نمی‌توانند سهمیه گازوئیل دریافت کنند.

قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه‌نامه

در تیر ماه سال ۱۴۰۲، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی، به ضرورت انجام تعهدات قانونی بحث کرد که طبق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، امکان صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه نامه شخص ثالث وجود ندارد. وی اشاره کرد که وسایل نقلیه سنگینی که برای حمل و نقل بار و مسافر استفاده می‌شوند از اهمیت و تأثیر بیشتری در حوادث رانندگی برخوردارند و لذا داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای این دسته از وسایل نقلیه اهمیت بیشتری دارد نسبت به دیگر وسایل نقلیه.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرده است که بیش از 17 هزار وسیله نقلیه سنگین بیش از یک سال است که فاقد پوشش بیمه شخص ثالث هستند. به دارندگان این وسایل هشدار داده می‌شود که فوراً بیمه نامه شخص ثالث را تهیه کنند. در صورت عدم اقدام در طی یک ماه، کارت سوخت وسایل نقلیه غیرمجاز خواهد شد. در مراحل بعدی، سهمیه سوخت برای خودروهای سواری و موتورسیکلت‌های بیمه نشده قطع خواهد شد.

کارت سوخت اعتباری برای خودروهای سنگین خارجی

در ماه خرداد سال 1402، محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که در حال بومی‌سازی کارتخوان‌های جایگاه‌های عرضه سوخت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پس از ورود به کشور، ناوگان خارجی حمل‌ونقل سنگین میتوانند کارت سوخت اعتباری دریافت کنند.

وی توضیح داد که به منظور سامان دادن به عرضه سوخت به ناوگان خارجی، یک سامانه مشترک با راهداری طراحی شده است. این سامانه بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، برگه ترددی را برای ناوگان ورودی به کشور ارائه می‌دهد. این برگه تردد شامل مبدا، مقصد و مقدار پیمایش ناوگان است. بر اساس این اطلاعات، سوخت مورد نیاز ناوگان در کارت اعتباری صاحب ناوگان شارژ می‌شود.

قبلاً، راهداری بر اساس عملکرد دوجانبه کشورها، نرخی برای ناوگان خارجی تعیین میکرد و رانندگان برای دریافت سوخت در جایگاه ها، کارت اضطراری استفاده میکردند. اما دریافت مبالغ اضافی، عواقب ناراحتکننده و افزایش شکایات را به دنبال داشت. حالا، این کارت ها تحویل گرفته شده و موجودی آنها صفر خواهد شد. سپس، ۱۲ ساعت بعد، کارت برای یک راننده دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت و از سرگردانی پیش خواهد رفت.

آقای صادقی بیان کرد که چالش‌های توزیع سوخت به ناوگان سنگین ترانزیتی در سفر رئیس جمهور به کشورهای همسایه قبلاً مطرح شده بود. او افزود که برای اولین بار در اجرای پایلوت این طرح، تعداد محدودی کارت سوخت اعتباری برای رصد ناوگان و برآورد میزان سوخت موردنیاز توسط راهداری قرار گرفته است و ارائه 15 هزار کارت سوخت برای راهداری امکان پذیر است.

وی اعلام کرد که تعداد میانگین روزانه ورودی خودروهای سنگین ترانزیتی به 1500 دستگاه افزایش یافته است و اظهار داشته است که با شروع آزمایشی این طرح، سطح رضایت در بین ناوگان بسیار افزایش یافته است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرده است که در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، دستگاه‌های کارتخوانی را بومی‌سازی کرده است. طی این تلاش، حدود 60 جایگاه از کارتخوان‌های تولید داخلی استفاده شده است. شرکت‌هایی مانند کویرهنگام یزد، رهام، آرکامهر و ایرانکیش در این زمینه فعالیت می‌کنند و با هماهنگی شرکت پخش، این دستگاه‌ها در کشور بومی‌سازی شده‌اند.

بر اساس تأییدیه های داده شده پدافند غیرعامل، تست های مربوط به دستگاه کارتخوان تولید داخلی شامل آزمون محلی، رفع عیب و طراحی و امضای قرارداد برای تولید 2,500 دستگاه انجام شده است. در حال حاضر، شش شرکت آمادگی ساخت دستگاه کارتخوان سامانه هوشمند سوخت را دارند. با این حال، اغلب کارتخوان ها به دلیل ورود اجسام خارجی به دستگاه خراب می شوند. با راه اندازی کارگاه های تعمیرات، نرخ خرابی ها کاهش یافته و در حال حاضر کمتر از 5 درصد است. بنابراین، لازم است در این زمینه آموزش و فرهنگ سازی مناسب انجام شود.

ضرورت تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی

در آذر ماه سال ۱۴۰۱، داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشستی که با هدف هم‌اندیشی مدیران پایانه‌های مرزی کشور در مشهد برگزار شد، اعلام کرد که جدول قواعد تخصیص سوخت به رانندگان کامیون و حمل و نقل عمومی جاده‌ای مربوط به هشت سال قبل است و نیاز به به‌روزرسانی دارد. در این جلسات، تصمیم گرفته شد تا با وزارت نفت هماهنگ شده و شرکت نفت، به بررسی موضوع فواید تخصیص سوخت به ناوگان پرداخته و مشکلاتی که باعث نارضایتی رانندگان کامیون شده را برطرف کند.‌

با تشکر از زحمت رانندگان کامیون‌ها، در حال حاضر در حال تعیین نوع سوخت مورد نیاز برای آن‌ها هستیم تا بتوانیم به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنیم. بعد از انجام بررسی‌های کارشناسی و بازنگری جدول قواعد مربوط به سوخت ناوگان، یک جدول جدید برای سوخت اعلام خواهد شد.

جواد هدایتی، که مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است، اعلام کرد که در حال حاضر روزانه بیش از 90 هزار دستگاه کامیون از 25 مرز کشور عبور و مرور می‌کنند. این ترددها در حال افزایش هستند و آمارهای جدیدنیز نشان می‌دهد که هر سال بیش از یک میلیون و 500 هزار تردد از این مرزها ثبت می‌شود. در حال حاضر، از 32 مرز زمینی مصوب دولت، 25 مرز فعال هستند و هفت مرز در حال حاضر غیرفعال است.

بنا بر گفته‌های ایشان، از سال 1375 تا به حال، برای فعالیت و بهره‌برداری از پایانه‌های مرزی و اجرای طرح‌های عمرانی و عملیاتی آن‌ها، هزینه‌های قابل توجهی صرف شده است. با توجه به برآورد ارزش امروز، میزان این هزینه‌ها بیش از 6000 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. برای مدیریت جامع پایانه‌های مرزی، اقداماتی مانند درجه‌بندی و اولویت‌بندی پایانه‌ها انجام شده است. قفلی و درجه‌بندی کامیون‌های واردکننده به پایانه‌ها و همچنین پیاده‌سازی یک حوزه حفاظتی نیز برای پایانه‌های مرزی اعمال شده است. علاوه بر این، برخی از پایانه‌های مرزی مهم مانند میلک، دوغارون، باشماق، آستارا و نوردوز ساماندهی و توسعه داده شده است و در حال اجرا می‌باشند.

هر سال حدود 50 هزار دستگاه کامیون در مرزها متوقف می شوند که برایمان هزینه حدود 70 میلیون یورو است، که معادل 2 هزار و 500 میلیارد تومان است. این هزینه باعث افزایش قیمت کالاهای صادراتی می شود و موجب خواباندن کامیون ها و خرابی دستگاه ها برای حدود 2.5 ماه شده است. همچنین، سرمایه های بسیاری نیز در مرزها به دلیل توقف ناگهانی متوقف می شوند.

افزایش سهمیه سوخت ناوگان دیزلی

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آذر ماه ۱۴۰۱ اطلاعیه‌ای منتشر کرد و در آن اعلام کرد که سهمیه سوخت پایه ناوگان دیزلی از این پس افزایش خواهد یافت. این تصمیم به منظور تامین سوخت کافی برای ناوگان دیزلی در کشور اتخاذ شده است. از این طرح می‌توان بهبود و رفع نیازهای حمل‌ونقل عمومی و تجاری از طریق خودروهای دیزلی را انتظار داشت.

سهمیه سوخت برای ناوگان دیزلی براساس تناژ حمل افزایش یافته است.

شرکت مورد نظر اعلام کرده است که تأمین سوخت در تمام مناطق و نواحی کشور تأمین شده است و توزیع نفت و گاز به طور عادی انجام می شود. همچنین، با استفاده از ذخیره‌سازی مناسب، سوخت به دورترین نقاط و روستاهای کشور ارسال می شود. توازن میان تولید و مصرف نفت و گاز نیز در کشور حفظ می شود و رانندگان خودروهای سنگین به صورت معمول از سهمیه تخصیص یافته به آنها استفاده می کنند. این سهمیه بر اساس میزان عملکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مشخص می شود.

سهمیه سوخت خودرو سنگین براساس پیمایش

در تیر ۱۴۰۱، علی اکبر نژاد علی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اعلام کرد که این شرکت هیچ تصرفی در تخصیص سهمیه‌های سوخت نفت‌گاز ندارد و عملکرد ناوگان خودروهای سنگین، ملاک سهمیه‌بندی سوخت محسوب می‌شود.

با توجه به اظهارات او، سهمیه ناوگان حمل و نقل مسافری و باری از طریق بارنامه‌ها و باربرگ‌های حمل در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری و دهیاری‌ها تنظیم می‌شود و در قالب یک فایل جمع‌آوری شده به تیم ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارائه می‌شود. سپس با توجه به جدول تنظیمی، مقدار سوخت به آن تخصیص داده می‌شود. این سهمیه در کارت‌ها ذخیره می‌شود و رانندگان می‌توانند با مراجعه به جایگاه‌های سوخت از سهمیه خود استفاده کنند.

حدود مرزی میان مناطق محدودیت اعمال کرده‌اند و به همین دلیل کمیته‌هایی تشکیل شده‌اند که هر 8 ساعت یک بار تصمیماتی برای تقسیم بندی کاربران بگیرند. البته این روند همچنان در حال عمل است.

سهمیه سوخت خودروهای سنگین

براساس گفته‌های آقای نژاد علی، در برخی مناطق، صف‌های برای کامیونداران برای دریافت سوخت وجود دارد. این به این دلیل است که سوخت نفت‌گاز در برخی از جایگاه‌ها بر اساس نرخ دوم و با استفاده از کارت‌های اضطراری توزیع می‌شود. این کارت‌های اضطراری به رانندگان کمک می‌کند که اگر کارت خود را گم کرده یا همراه ندارند، می‌توانند مقدار محدودی سوخت دریافت کنند تا به مقصد خود برسند.

وی معتقد است که نرخ توزیع نفت و گاز در داخل کشور با نرخ های بین المللی آنها متفاوت است. به همین دلیل برخی افراد در تلاشند تا از نرخ های بیشتری برخوردار شوند که در این صورت ایجاد صفوف و طولانی شدن زمان انتظار برای دیگران امر طبیعی است. برای جلوگیری از این مشکلات، باید نظارت های استانی و منطقه ای در این زمینه تقویت شوند تا بهبودی در نظام توزیع نفت و گاز در کشور ایجاد شود.

آقای نژاد علی اعلام کرد که حدود 100 تا 105 میلیون لیتر سوخت گازوییل در حوزه پخش فراورده‌های نفتی تولید می‌شود و مصرف آن با تقاضا همخوانی دارد. او توضیح داد که تمام جایگاه‌ها سوخت خود را بر اساس تخصیصی که توسط اداره تامین و توزیع شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران صورت می‌گیرد دریافت می‌کنند. همچنین، اگر جایگاهی به موقع سوخت خود را دریافت نکند، می‌تواند با شماره 09627 تماس بگیرد.

سقف برداشت روزانه برای ناوگان دیزلی

با توجه به اطلاعات ارسالی از سازمان راهداری، از ابتدای ماه تیر 1399، سقف برداشت روزانه سوخت برای خودروهای "نفت گازسوز" که در حمل و نقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند، بر اساس نوع کاربری آنها و با توجه به جدول زیر، افزایش یافته است:

نوع کاربری قبل از تیر99 بعد از تیر 99
3.5 تا 6 تن 90 لیتر 110 لیتر
6 تا 10 تن 120 لیتر 180 لیتر
10 تا 20 تن 200 لیتر 240 لیتر
20 تا 30 تن 250 لیتر 300 لیتر
30 تا 40 تن 350 لیتر 420 لیتر
40 تا 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
بالای 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
بالای 40 نفر 400 لیتر 480 لیتر

آخرین اطلاعات مربوط به جدول بالا از شرکت ملی پخش گرفته شده است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

اخبار سهمیه سوخت خودرو

مطالب زیر را مطالعه کنید تا از آخرین اخبار درباره سهمیه سوخت برخی از خودروها مطلع شوید. این مطالب شامل سهمیه سوخت تاکسی های بنزینی و تاکسی های دوگانه سوز، سهمیه سوخت وانت های حمل و نقل و سهمیه بنزین تاکسی های آنلاین می‌شوند:

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ