شرایط واردات آمبولانس (1402)

مقالات خودرویی

ترخیص آمبولانس های وارداتی از گمرکات

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، اعلام کرد که در ماه آذر سال ۱۴۰۲، برخی از آمبولانس‌های وارداتی که به دلایل مختلفی مانند نوع اسناد، اظهار اسناد و تشخیص اصالت کالا در گمرکات کشور معطل مانده بودند، توسط او ترخیص شده است.

بر اساس گزارشی که به سازمان استاندارد ارسال شده است، آمبولانس‌های وارداتی کشور که در دپوها نگهداری می‌شوند، تحت دستورالعملی ترخیص شدند. سازمان استاندارد دستورات ترخیص برای ۵۷ دستگاه آمبولانس‌ را به مدیران کل استاندارد در مناطق مرزی ابلاغ کرد تا آمبولانس‌ها به سرعت ترخیص شوند. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، زمان ترخیص آمبولانس‌ها بسیار کوتاه بود و ۵۷ دستگاه آمبولانس به مدت ۴۸ ساعت پس از ورود به گمرک بوشهر ترخیص شدند.

معافیت واردات آمبولانس از حقوق ورودی و عوارض گمرکی

ورودی آذر 1402 اصلاح شد: به طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، در صورت عدم توانایی تامین خودروی آمبولانس از داخل کشور، واردات آن بدون پرداخت هزینه های گمرکی و ورودی مجاز خواهد بود.

براساس بند (ج) تبصره 6 لایحه بودجه سال آینده، واردات خودروی آمبولانس برای نیروهای فوریت‌های پیش بیمارستانی اورژانس کشور، جمعیت هلال‌احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور و خیرین بیمارستان‌ساز با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین آمبولانس فوریت‌های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال 1403 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

مجوز تامین 1000 آمبولانس صادر شد

واحد رییسی اورژانس کشور در تاریخ گزارش داد، ناوگان آمبولانس های کشور در حال فرسوده شدن است. این وضعیت بسیار نگران کننده است و نیازمند توجه فوری مقامات مسئول است. ناوگان آمبولانس ها در حال حاضر قابلیت ارائه خدمات به موقع و با کیفیت را ندارند. بنابراین، برنامه ها و تدابیر مناسب باید اتخاذ شود تا به روز رسانی و بهبود وضعیت ناوگان آمبولانس ها صورت گیرد.

  • هم‌اکنون 3000 دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد که باید از رده خارج شوند.
  • قرارداد برای تامین 500 آمبولانس بسته و اقدامات لازم انجام شده و نمونه اول آمبولانس‌ها تهیه و مورد تایید قرار گرفته است.
  • انتظار داریم تا پایان امسال بخش عمده‌ای از آمبولانس‌ها وارد چرخه عملیات اورژانس کشور شود.
  • مابقی آمبولانس‌ها نیز اوایل سال آینده تامین خواهد شد.
  • تا یکی دو ماه آینده، 500 آمبولانس دیگر را تامین خواهیم کرد.
  • در برنامه هفتم یکی از حکم‌هایی که در نظر گرفته شده این است که یک درصد از فروش خودروها برای خرید آمبولانس لحاظ شود و در اختیار سازمان اورژانس کشور قرار گیرد که این موضوع در صحن مجلس تصویب و چنانچه به تایید شورای نگهبان برسد بخش از مشکلات تامین آمبولانس برطرف خواهد شد.
  • برای تامین آمبولانس مورد نیاز از ظرفیت خیرین استفاده خواهد شد و در این راستا مجوز 1000 دستگاه آمبولانس اخذ شده است.
  •  در صورتی که خیرین خارج از کشور بخواهند آمبولانس به کشور وارد کنند از عوارض گمرکی آن معاف خواهند بود و ما می‌توانیم با 50 درصد قیمت آمبولانس را خریداری کنیم و خیرینی که استطاعت مالی دارند در این راستا سازمان اورژانس را یاری کنند.
  • در حال حاضر لرستان به لحاظ بالگرد امدادی شرایط بهتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد و سه بالگرد در الیگودرز، بروجرد و خرم‌آباد وجود دارد.

تامین منابع خرید آمبولانس از درآمد فروش خودرو و موتور

با توجه به تصمیم مشروع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در سال مهر ۱۴۰۲، یک درصد از درآمدهای شرکت‌های تولید و واردکننده خودرو و موتورسیکلت به خرید آمبولانس‌های خودرویی و موتوری اختصاص داده خواهد شد.

در جلسه روز 25 مهرماه در مجلس، بحث و بررسی موضوعات زیر صورت گرفت:

  • قانون اورژانس باید در همه مناطق به ویژه مناطق محروم نقش آفرینی کند در خراسان جنوبی مناطقی داریم که اگر اوژانس باشد، می تواند جان مردم را نجات دهد. 60 درصد پزشکان متخصص در 5 کلانشهر ساکن هستند. همچنین در بحث تأمین تجهیزات پزشکی، دارو و پزشکان متخصص در مناطق محروم باید فکری کرد.
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این ماده الحاقی گفت این حکم در لایحه دولت نبود و در تلفیق اضافه شد اولا همه ما به اورژانس توجه داریم و باید توسعه یابد اعم از اورژانس جاده ای، هوایی و پیش درمانی؛ اما نکته مهم اینکه این حکم ابهام دارد و باید توسعه اورژانس بر اساس آمایش سرزمینی باشد؛ این آمایش ها را چه کسی تأیید و تصویب می کند؟ این حکم مبهم است. از همکاران اورژانس دریافته ایم هر 40 کیلومتر یک پایگاه اورژانس و هر 25 هزار نفر یک پایگاه باشد که هزینه های آن بالغ بر 25 همت است لذا این حکم هم ابهام دارد و هم مشمول ماده 75 قانون اساسی است لذا باید به کمیسیون برگشت داده شده و با همکاران اورژانس همفکری بیشتری شود.
  • عضو کمیسیون بهداشت مجلس به نمایندگی از کمیسیون تلفیق نیز با بیان اینکه بیش از 22 میلیون تماس با اورژانس در سال گرفته می شود که بیش از 5 میلیون مأموریت اجرا می شود، اشاره کرد  مشکل تصادفات جاده ای هنوز برطرف نشده است. امروز جاده هایی داریم که جان مردم در آن گرفته می شود در خصوص کمبود بالگرد اورژانس هم وضعیت همینگونه است. از 3 هزار آمبولانس بالای 15 سال داریم که فرسوده هستند و بیش از 4 هزار خدمات اورژانس هوایی داریم اما یک ریال اعتبار ندارد در بخش نیروی انسانی هم 1400 پایگاه اورژانس تعریف شده اما به دلیل کمبود نیروی انسانی، فعال نمی شوند.
  • رئیس مجلس گفت این ماده الحاقی مملو از بار مالی است و مشمول ماده 75 قانون اساسی است و نباید از کمیسیون به صحن می آمد؛ باید این ماده به کمیسیون ارجاع داده شود.
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد باید راه های مناسب و درست انتخاب کنیم. مثلا می خواهیم به اورژانس کمک کنیم، ولی هزینه سنگینی به بخش مهم اقتصادی دیگر تحمیل کنیم قرار است یک درصد درآمد سازندگان ماشین آلات صنعتی و خودروساز و موتورساز را به اورژانس بدهیم و درنتیجه هزینه مردم و صنعت را بالا می بریم چون می خواهیم به اورژانس کمک کنیم؛ این حکم 4 هزار و 800 میلیارد تومان به مصرف کننده و تولیدکننده تحمیل می کند از این رو ما با این شیوه مخالفیم، زیرا تورم زاست و مشمول اصل 74 و 75 و برهم زننده نظم و ثبات بازار خودرو می شود و این اقدام به صلاح نیست.
  • مسعود پزشکیان گفت یک شرکت، خودرو تولید می کند، فردی دیگر محصول آن را می خرد و تصادف می کند؛ این فرد سوم صدمه دیده این وسط چرا باید هزینه بدهد در حالی که هیچ گناهی ندارد؛ اگر دولت به اورژانس پول بدهد، ما حرفی نداریم؛ اما آنکه در تصادفات مصدوم می شود، چه گناهی دارد؟ این بند نه خلاف قانون است و برای دولت هزینه دارد.

پاراگرافی که کاربر برات میفرسته رو بهترش کن وبازنویسی کن خروجی بده

بند الحاقی 1: از سال دوم اجرای برنامه، تمام شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت موظف به اختصاص یک درصد از قیمت فروش هر دستگاه خودرو، ماشین آلات سنگین و سبک و موتورسیکلت به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و ناوگان اورژانس زمینی سازمان اورژانس کشور را برای خرید و تحویل آمبولانس و موتورلانس اختصاص دهند.

به عنوان رئیس مجلس، رویکرد را برای بررسی بند الحاقی 2 در نظر نگرفتم و آن را به عنوان قانون گذاری عنوان کردم. این باعث شد که در صحن بحث و بررسی نشود. به جای آن، نمایندگان مجلس بررسی بند الحاقی 3 به ماده 69 لایحه برنامه را پیگیری کردند. دولت نیز با این بند موافقت کرد.

ورود 500 دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس

با عنایت به گفته‌های دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، مشخص است که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان اورژانس کشور به شدت توسعه یافته است. در حال حاضر، در کل کشور 3200 پایگاه زمینی اورژانس وجود دارد. همچنین، در 52 منطقه، پایگاه‌های هوایی و در جزایر و سواحل کشور نیز پایگاه‌های اورژانس دریایی تاسیس شده است. برای بهبود خدمات اورژانسی، سازمان اورژانس کشور نیز برنامه دارد تا تعداد این پایگاه‌ها را افزایش دهد. این خدمات به مردم به صورت رایگان در زمانهای اضطراری ارائه می‌شود. با توجه به فرسودگی و نیازمندی‌های بیشتر، سازمان اورژانس کشور نیز 500 دستگاه آمبولانس جدید خریداری کرده است و این دستگاه‌ها در حال حاضر در مرحله تولید قرار دارند و به طور مرتب وارد ناوگان اورژانس کشور خواهند شد.

وی از خواسته افزایش تعداد آمبولانس‌های کشور تاکید کرد و اعلام کرد که این روند تا رفع فرسودگی ناوگان آمبولانس ادامه خواهد داشت. همچنین، برنامه‌ریزی برای برگزاری یک مناقصه جهت خرید 500 دستگاه آمبولانس دیگر انجام شده است و هدف این است که آمبولانس‌ها تا نیمه اول سال 1403 به ناوگان سازمان اضافه شوند. با انجام این اقدامات، امیدواریم که این مشکل رفع گردد.

دکتر میعادفر توضیح داد که تولید آمبولانس‌ها از طریق همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی انجام می شود. آمبولانس‌ها با استفاده از یک پلتفرم ون بوده که در کشور ما وجود ندارد. اما این ون‌ها در داخل کشور به آمبولانس تبدیل شده و با تجهیزات و امکانات داخلی فراهم شده است.

برای کاهش زمان حضور اورژانس در بیمارستان‌ها، موتورلانس‌ها را در کلانشهرها گسترش داده‌ایم. تا به امروز، ۱۸۰ دستگاه موتورلانس را به این منظور وارد کرده‌ایم و در حال حاضر در حال خرید و تجهیز ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه موتورلانس دیگر هستیم.

قانون جدید مجلس برای خرید آمبولانس

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد که با اضافه شدن یک بند به ماده 68 این لایحه، تمامی شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده خودرو موظف شده‌اند تا یک درصد از قیمت فروش خود را به خرید آمبولانس و تجهیز مراکز اورژانس، مانند هلال احمر، اختصاص دهند.

عدم واردات آمبولانس در پنج سال اخیر

به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور، فرسودگی ناوگان آمبولانس‌ها به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های این سازمان محسوب می‌شود. در حال حاضر، تعدادی از آمبولانس‌ها که تقریباً ۳۰۰۰ دستگاه بوده و وضعیت آنها نیز فرسوده است، باید تعویض شوند. بسیار خوشبختانه، در لایحه بودجه سال آینده حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید آمبولانس‌های جدید در نظر گرفته شده است. این اعتبار باعث می‌شود که بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ آمبولانس جدید و مدرن به اورژانس کشور اضافه شود. در امیدواریم که طی دو سال آینده، با استفاده از این اعتبار، تمام آمبولانس‌های فرسوده جایگزین شوند تا آمادگی بیشتری در حمل و نقل اورژانسی فراهم شود.

مجتبی خالدی؛ سخنگوی اورژانس کشور

بنا به گفته سخنگوی اورژانس کشور، پایگاه‌های آمبولانس در حال حاضر تبدیل به قبرستانی از آمبولانس‌ها شده‌اند. منتظریم دولت اعتباری را تخصیص دهد تا اقدام به خرید آمبولانس‌های جدید کنیم. در حال حاضر، ۳۳۰۰ پایگاه با ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس در سطح شهرها و جاده‌ها خدمات اورژانسی ارائه می‌دهند. در حال حاضر ما برای ۵ سال در حالتی هستیم که به دلیل تحریم، امکان واردات آمبولانس جدید وجود ندارد. بعضی از آمبولانس‌ها به علت آسیب دیدگی، تصادف یا عدم عملکرد مناسب از سرویس خارج شده‌اند اما باید توجه داشت که عمر مفید یک آمبولانس بین ۳ تا ۵ سال است.

در حال حاضر، با وجود اینکه مشکل کمبود آمبولانس در کشور مدت‌هاست مورد توجه قرار می‌گیرد، دولت تصمیم گرفته است هزار دستگاه آمبولانس را خریداری کند. اما متأسفانه، هنوز اعتبار لازم برای این خرید تخصیص داده نشده است. علاوه بر این، تعداد زیادی آمبولانس در حالت خرابی یا فرسودگی قرار دارند و هیچ آمبولانس رزروی نیز وجود ندارد.

پوشش شرایط فعلی به دلیل تعطیلی و تاخیر در ارائه خدمات پایگاه‌ها، با مشکل روبرو شده است. علاوه بر این، کشور دچار کمبود پایگاه‌های اورژانس است و برخی شهرستان‌ها از سه سال پیش بدلیل کمبود آمبولانس، بی‌ارتباط با پایگاه اورژانس هستند. این شرایط باعث ایجاد مشکلات جدی در ارتقای سطح خدمات، به خصوص در مواقع بحرانی مانند تابستان و نوروز می‌شود. ضمناً آمبولانس‌ها نیز در وضعیت نامساعدی قرار دارند و هر چند سرمایه‌گذاری بزرگی نیاز دارد، اما برای آینده کشور ضروری است.

شرایط برای پاسخگویی به مراجعات اورژانسی در جاده و شهرها متفاوت هستند. در صورت وقوع تصادفات در جاده، زمان حضور آمبولانس باید حداکثر ۱۴ دقیقه و در مواقع تماس‌های شهری حداکثر ۸ دقیقه باشد؛ اما این زمان‌ها به تناسب با وسعت شهرها متفاوت هستند. در صورت کمبود آمبولانس، زمان‌های پاسخ‌دهی نیز کاهش می‌یابند. برای عملکرد بهتر در حوزه‌ی اورژانس، دو عامل بسیار مهم وجود دارند؛ آمبولانس‌های کارآمد و نیروی انسانی ماهر. در این زمینه، ایران از نیروی انسانی ماهری برخوردار است و به محض تخصیص اعتبار از سوی دولت، به مناقصه‌ی خرید آمبولانس‌ها می‌پردازیم. امیدواریم شرایط مناسبی برای خرید آمبولانس‌ها ایجاد شود.

فرزین رضازاده، رئیس فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی، بیانگر این نکته شد که نیاز فوریت‌های پزشکی استان به آمبولانس‌های جدید و آموزش دیده روز به روز افزایش می یابد. وی اظهار داشت که آمبولانس‌های فعلی بسیار قدیمی و غیرقابل اعتماد هستند و لازم است به‌سرعت اقدامات لازم برای تامین نیاز فوریت‌های پزشکی صورت پذیرد.


در سال‌های گذشته، دستورالعمل بر این بوده است که تهیه و نگهداری آمبولانس‌ها توسط وزارت بهداشت صورت گیرد. اما به تازگی تصمیم گرفته شده است که تهیه آمبولانس و نگهداری آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکی باشد و به این منظور بودجه ای به دانشگاه اختصاص یابد. در حال حاضر درخواست تهیه آمبولانس‌های جدیدی ارسال شده است، اما هنوز بودجه ای به شدت نیازمند به دانشگاه تخصیص نیافته است و زمان تهیه آمبولانس همچنان مشخص نیست.

واردات آمبولانس به ایران
واردات آمبولانس به ایران

مشکل نبودن آمبولانس‌های کافی و کیفیت پایین آن‌ها یک پرتونِ دردسر برای ارائه خدمات درمانی به بیماران و مصدومان در استان است. در گذشته، نشست‌های متعددی با مسئولین برگزار شده است تا راهکارها و تحولات موردنیاز برای بهبود خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در استان مورد بررسی و بررسی قرار گیرد. با این وجود، هنوز هم زمانی که بیماران نیاز به کمک دارند، آمبولانس‌ها در دسترس محدودی قرار دارند و کیفیت خدمات ارائه شده نیز مطلوب نیست.

رئیس اورژانس کشور اخیرا درباره سفر به استان خوزستان و بازدید از مرکز اورژانس دزفول اظهار کرد که موجبات رفع کمبود تجهیزات، فرسودگی آمبولانس‌ها و فقدان شرایط رفاهی مناسب برای نیروهای اورژانس در این شهر باید فراهم شوند.

نرخ تعرفه واردات خودرو آمبولانس

در تاریخ 7 اسفند 1401، نمایندگان مجلس برای بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 در کل کشور، به کار گرفته شدند و با تصویب بند م تبصره 6 این لایحه، موافقت کردند.

به دستور این بند، در سال 1402، سازمان بهزیستی کشور با معافیت از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، مجاز به واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی شده است. همچنین، سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران، همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، در سال 1402، با معافیت از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، مجاز به واردات خودروهای آمبولانس هستند.


اخبار واردات خودرو به ایران

مقالات زیر درباره‌ی شرایط و سیاست‌های واردات خودرو به ایران در سال جدید، عوارض و مالیات‌های واردات خودرو و جزئیات طرح واردات خودروهای کارکرده به همراه شرایط تجدیدسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و اتوبوس است: - آخرین شرایط و قوانین واردات خودروهای سواری به ایران در سال جدید - جزئیات مالیات و عوارض واردات خودرو در سال جدید - ثبت نام خودروهای وارداتی و شرایط لازم برای آن - شرایط واردات خودروهای کارکرده به همراه جزئیات تجدیدسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و اتوبوس

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ