
نیاز تاکسیهای اینترنتی به مدیریت شهرداری
در تاریخ 1402، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه علنی شورا اعلام نمود که موضوع "تراموا" هنوز به صورت رسمی به شورا ارائه نشده است. برای بررسی این مصوبه، ابتدا باید در کمیسیون حمل و نقل و سپس در شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. البته، اگر انتخاب راه دیگری راهیابد، غلط خواهد بود. همانطور که میدانیم در تهران مترو به عنوان یک راه حمل و نقل انبوه وجود دارد، بنابراین، تراموا به عنوان یک وسیله گران و غیرانبوه در نظر گرفته میشود. از این رو، بهتر است تمرکز بودجه را بر روی توسعه مترو قرار دهیم.
نظارت شهرداری بر تاکسیها، اتوبوسها و مینیبوسها باید تشدید شود. به علاوه، برای فعالیت صحیح و قانونی تاکسیهای آنلاین، شهرداری باید مسئوولیت مدیریت آنها را به عهده بگیرد.
نرخ تاکسی اینترنتی ثابت میماند
در آذر ۱۴۰۲، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد که برای تغییر نرخ تاکسی ها، وارد شدن شهرداری یا دستور شورا لازم است. اما تا به حال چنین اتفاقی رخ نداده است، بنابراین سازمان تاکسیرانی نمی تواند در این زمینه دخالت کند. پیش بینی می شود که تاکسی های برقی وارد کشور شوند و این خودرو ها با شرایط خاصی وارد کشور خواهند شد. اگر 100 هزار دستگاه وارد شود، به احتمال 10 هزار دستگاه تاکسی به تهران اختصاص داده خواهد شد.
ورود اتوبوسها به خطوط حمل و نقل عمومی طولانی و زمانبر است. عملیات ساخت و ورود اتوبوس نیازمند زمان زیادی است و ممکن است تا یک سال طول بکشد. علاوه بر این، برای ساخت هر اتوبوس نیاز به تهیه قطعات از خارج از کشور است. تولید کنندهای که با آن همکاری میکنیم، قول داده است هر ماه 50 دستگاه اتوبوس تولید و تحویل دهد و این قول در ماههای مهر و آبان به عملیات تحویل پایان یافته است. علاوه بر اتوبوسهای معمولی، ما همچنین در حال بررسی و خرید اتوبوسهای برقی هم هستیم.
پوشش بیمه خویشفرما برای رانندگان تاکسیهای اینترنتی
ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسط نمایندگان مجلس در آبان 1402 تصویب شد. بر اساس این بند، افرادی که خدمات حمل و نقل بار و مسافر را از طریق پلتفرمهای مجازی ارائه میدهند و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه نمودن خود از سازمان تأمین اجتماعی هستند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ظرف سه ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون، آئیننامه اجرایی مربوط به این بند را تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.
تعداد رانندگان تاکسیهای اینترنتی که فاقد پوشش بیمه هستند، بر اساس گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، حدود 300 هزار نفر است. بنابراین از این پس این رانندگان میتوانند از طریق خود فرما شدن، بیمه تحت پوشش خود قرار گیرند.
عدم انطباق نرخگذاری تاکسیهای اینترنتی با مدیریت شهری
به رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در ماه آبان سال ۱۴۰۲: جعفر تشکری هاشمی، استخدام بخش حمل و نقل تهران، درباره مقایسه مسائل با نرخ گذاری فرآیند انجام یافته توضیح داد تا زمانی که مراحل قانون مربوط به پیشنهادات به ترتیب جلسه رعایت نشود، مسئله ی نرخ گذاری حمل و نقل با توجه به حساب شورای شهر و احترام به جمهوری اسلامی مشکلی نخواهد شد. بر این اساس، روند مشخصههای استفاده از شورای شهر به منظور نرخ گذاری بزرگراه ها، خطوط اتوبوسرانی، پیادهروی و در رابطه با راههای شهری و بزرگراه عمومی و یا از قبیل استفاده از مکانیزمهای متفاوتی بزرگراهها، فقط به رنگ اصلی سازمانها و وزارتخانه ها، بدون در نظر گرفتن فرآیند مدیریت شهری برسد.
سایر نهادها و سازمانها بجز شورای شهر اختیار و قانونی برای تعیین نرخ گذاری حمل و نقل عمومی ندارند. این تداخل در وظایف با شورای شهر باعث بروز مشکلاتی میشود و در هر زمان، ممکن است نرخ کرایهای که اخذ میشود، به دلخواه تعیین شود.
تاکسیهای اینترنتی مجوز نرخگذاری از شهرداری ندارند
در نوامبر ۱۴۰۲، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، درباره نرخ گذاری تاکسی های اینترنتی صحبت کرد. او تأکید کرد که اسنپ و تپسی فقط خودروهای شخصی هستند که بصورت برخط فعالیت میکنند، بدون داشتن مجوز مناسب از شهرداری تهران. او اظهار داشت که شهرداری باید خدمات را به شهروندان برخط ارائه دهد، اما این خودروهای شخصی اینترنتی هیچ مجوز قانونی از شهرداری ندارند، هرچند در فعالیت و نرخ گذاری فعال هستند.
نرخ کرایه تاکسیها در ساعات پیک ترافیک بسیار غیرقابل توجیه است و این مبالغ با هیچ عنوان عادلانه نیستند و با مصوبه شورای شهر تهران نیز سازگار نیستند. این بدان معناست که مبالغی که در این زمانها دریافت میشود قانونی نیستند زیرا تعیین قیمت تاکسیها وظیفه شورای شهر است.
گفته شده که برای حل این مشکل اقداماتی انجام شده است. همچنین، رئیس شورای شهر تهران نیز تأکید کرده است که در نشستهایی با وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت ارتباطات که مجوزها را صادر میکنند، در تلاش هستیم تا مشکلات را حل کنیم.
افتتاح سامانه اینترنتی برای تاکسیهای رسمی
افتتاح سامانه اختصاصی برای ناوگان تاکسیهای رسمی توسط شرکت تاکسی بیسیم تهران در مهر ۱۴۰۲ را میتوان اولین گام مهمی در جهت بهبود و بهینه سازی خدمات تاکسی در شهر تهران دانست.
محمدتقی مهدیخانی، رییس هیات مدیره شرکت تاکسی بیسیم تهران، در یک نشست خبری روز نهم مهرماه، اعلام کرد که شرکت در گذشته تلاش داشته است تا یک سامانه تاکسی آنلاین اختصاصی را راه اندازی کند، اما به دلایلی این طرح به تعویق افتاده است. در حال حاضر، شرکت در حال طراحی یک اپلیکیشن تاکسی آنلاین به نام TBT است که تمام امکانات آن به ناوگان تاکسیها اختصاص داده شده است. این اپلیکیشن قرار است به زودی در دسترس مردم قرار بگیرد و هدف آن افزایش امنیت و اطمینان مردم است با استفاده از تاکسیرانان متعهد که ارائه خدمات حمل و نقل اصولی و بهینه را تضمین کنند.
زمان و مسافت طی شده در این اپلیکیشن برای تعیین هزینهی سفرها استفاده میشود. این امکان به تاکسیرانها میدهد که بر اساس خدمات واقعی حملونقل ارائه شده درآمد مناسبی کسب کنند. علاوه بر این، پرداخت هزینه واقعی سفر به مسافر و راننده، به رضایتمندی آنها کمک میکند.
امیری، رییس سازمان تاکسی بیسیم شیراز، اعلام کرد که ما مجوزهای مربوط به سامانه تاکسی بیسیم را از اتاق اصناف، سازمان حملونقل مسافر درون شهری و اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی دریافت کردهایم. هدف ما راهاندازی این سامانه در شیراز و تهران است. ابتدا قصد داریم تمام خودروها را به سامانه جذب کنیم، و در مرحله بعدی، برنامهریزی برای تعویض خودروها با تسهیلات و تعمیرات لازم را انجام دهیم. همچنین، تلاش ما برای کاهش مشکلات رانندگان و پاسخگویی به نیازهای آنها است.
مزیت رقابتی ما این است که فقط به عنوان یک آبونمان دریافت حداکثر 10 درصد پاداش میکنیم، که در بیشترین حالت کمتر از 10 درصد است. بر خلاف سایر پلتفرمها، ما فقط به عنوان یک سرویس تاکسی فعالیت میکنیم و به راحتی میتوانیم اعتماد مشتری را جلب کنیم. تاکسیهای ما مجهز به مجوز تاکسی هستند و به همین دلیل مردم به این امنیت و قانونی بودن خدمات ما اعتماد کردهاند. در حالی که در پلتفرمهای دیگر، معمولاً گزینهی فوریت در افزایش هزینهها استفاده میشود، ما سعی میکنیم با بهرهگیری از تعرفههای واقعی پیش برویم و از این گزینهها استفاده نکنیم.
سامان مهدیخانی، مسئول فنی این سامانه، درباره رقابت با برنامه های دیگر حمل و نقل هوشمند، اعلام کرد که هدفمان احیای امنیت و شفافیت است. زیرا تاکسیران با مشکلات امنیتی و آموزشی بسیاری روبرو شدهاند. مهمترین اولویتمان ، امنیت و شفافیت است. قیمت تاکسی در این برنامه واقعی است و ترافیک میتواند بر قیمت تأثیر بگذارد. این مسئله باعث میشود رانندگان تاکسی برای پذیرش سفر تحت تأثیر تردید قرار گیرند.
امکان سفر اربعین با تاکسیهای اینترنتی فراهم شد
درخرید بلیط هواپیما میتوانید از یکی از تازه ترین امکانات فن آوری استفاده کنید که بهتون این امکان رو میده که به سادگی در جستجوی بلیط خودتون با هوش مصنوعی اطلاعات لازم رو پیدا کنید و بعد از مقایسه قیمت ها و جزییات بیشتر، به راحتی بلیطتون رو خریداری کنید. استفاده از این سیستم هوش مصنوعی همچنین به شما امکان می دهد که جستجوهای مختلفی را با استفاده از شرایط مختلف مانند تاریخ های متفاوت یا مقصد های مختلف انجام دهید و بهترین گزینه را برای سفر خود انتخاب کنید. البته قبل از خرید بلیط هواپیما، حتما اطلاعات خودتون رو با دقت چک کنید و مطمئن بشید که همه اطلاعات صحیحه.
در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، واحدهای فناور و خلاق با هدف رشد اقتصادی و افزایش اشتغالزایی در زمینههای مختلف مرتبط با وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک سیاست اصلی مطرح شده است. به منظور تحقق این هدف، طبق دستور وزیر راه و شهرسازی، در ایام اربعین حسینی برای حمل مسافران بین شهری از سکوهای تاکسیهای اینترنتی استفاده میشود. در این راستا، در نشستی با مدیران ارشد سکوهای تاکسیهای اینترنتی تصمیم گرفته شد که چهار سکوی بهمراه، ماکسیم، اسنپ و تپسی، در ایام اربعین حسینی خدمترسانی به زوار به مقصد شش مرز اربعینی خسروی، مهران، چزابه، باشماق، تمرچین و شلمچه ارائه دهند. همچنین، توافق شده است تا تاکسیهای اینترنتی در طول این دوره زمانی با سه سرنشین به سفرهای اربعین بروند و قیمتهای منصفانه را رعایت کنند. در این توافقات تاکسیهای اینترنتی نیز موظف هستند تا دارای معاینه فنی مناسب باشند و رانندگان مورد ارزیابی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که آنان مُهار و مطمئن در این سفرها شرکت میکنند.
کوشش داریم هزاره ها و بیمه مسافران و رانندگان در این شرکت ها همچنین تاکسی ها نیز از این انواع سفر استفاده کنند. برنامه ریزی شده که یک سازوکار برای سفرها ایجاد شود تا رانندگانی که بیشتر از هشت ساعت رانندگی می کنند بتوانند استراحت کنند. این کار بهبود ایمنی سفر را برای زائران تامین می کند. بر اساس تخمین ها، بیش از 100 هزار خودرو در ایام اربعین در دسترس قرار خواهند گرفت. بعد از سفرهای اربعین، ظرفیت این تاکسی ها برای سفرهای بین شهری و افزایش راحتی مردم به کار گرفته می شود.
طبق گفتههای آقای سادات فریزنی، تاکسیهای اینترنتی در سفرهای اربعین از امروز آغاز شده و تا پایان سفرهای اربعین ادامه خواهد داشت. این خدمت با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و سکوی اینترنتی بهمراه ارائه میشود. زوار محترمی که به سمت مرزهای اربعین در حال حرکت هستند و خودرو خالی دارند، میتوانند خودروی خود را نذر کنند و به عنوان میزبان، سایر زوار را به صورت رایگان یا با اشتراک هزینه سفر در این مسیر همراهی کنند. این سکو با احراز هویت رانندگان و متقاضیان سفر، به ارتقای ایمنی این نوع سفرها و همراهی زوار اربعینی کمک خواهد کرد.
نرخ تاکسیهای اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد
خرداد ۱۴۰۲: در این ماه، مهدی چمران که سرپرست شورای اسلامی شهر تهران است، اعلام کرده است که نرخ تاکسیهای آنلاین باید توسط شورا تصویب شود. این تصمیم با هدف تأمین منافع عمومی و در نظر گرفتن نظرات شهروندان است.
پیشنهادات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات ترافیک و کاهش آلودگی هوا مورد بحث در جلسه هماندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت. یکی از طرحهای ارائه شده توسط این مرکز پیشبینی پیمایش خودروها و تخصیص سهمی از خودروهای کمپیمایش به خودروهای دیگر است. این اقدام میتواند به کاهش تراکم ترافیکی و بهبود کیفیت هوای شهر کمک کند.
چرا تاکسی های اینترنتی از ورود به فرودگاه منع شدند؟
در سال 1401، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره ممنوعیت دسترسی تاکسیهای اینترنتی به فرودگاه امام خمینی اظهار نظر کرد. او به اعلام راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت که رانندگان تاکسیهای اینترنتی فقط مجاز به سفر در داخل شهر هستند و هیچ آزمایش و شناسایی برای سفر خارج از شهر انجام نشده است. بنابراین، وجود صلاحیت لازم برای سفر خارج از شهر توسط رانندگان و خودروها تضمین نشده است. این اقدام به دلیل موضوعات امنیتی و مسائل مربوط به ایمنی صورت گرفته است.
با توجه به اهمیت ایمنی خودرو، راننده و مسافر باید در نظر داشت که اگر قصد سفر خارج از شهر را دارند، بهتر است ابتدا مجوز لازم را دریافت کنند. این مجوز به آنها اجازه میدهد تا سفرهای خارج از شهر را آغاز کنند.
منع تردد برون شهری تاکسی های اینترنتی
در سال 1401، سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، اعلام کرد که سازمان راهداری درخواست کرده است تا از تردد برون شهری خودروهای اینترنتی جلوگیری شود. بر اساس قوانین و مقررات، همه خودروهایی که قصد حمل مسافران در جادهها را دارند، باید تحت نظارت سازمان راهداری و پلیس باشند و دارای پروانه فعالیت، کارت هوشمند رانندگی، کارت سلامت راننده، دفترچه ثبت ساعت و گواهی معاینه فنی معتبر باشند. بر اساس ماده 203 آییننامه راهنمایی و رانندگی، تردد این خودروها برای جابجایی مسافر در خارج از شهر ممنوع است و خودروهای با پلاک شخصی حق جابجایی مسافران در خارج از شهر را ندارند.
با توجه به اظهارات وی، رانندگان ناوگان حمل و نقل سواری تحت نظارت پلیس و راهداری قرار دارند. در عین حال، رانندگان خودروهای سواری عمومی حرفهای هستند. اما وجود تاکسیهای اینترنتی باعث میشود که نتوان به طور قطعی در مورد ایمنی و صلاحیت رانندگان آنها قضاوت کرد. در حال حاضر، تعداد رانندگان غیرحرفهای تاکسیهای اینترنتی که با خودروهای ناامن در حال حرکت هستند، به طرز چشمگیری افزایش یافته است و این موضوع خطرناک است و جان مسافران را مورد تهدید قرار میدهد. برای اینکه به مسافرانی که برون شهر سفر میکنند اطمینان داده شود، نیاز است که خودروهای با پلاک شخصی که مسافران را حمل میکنند تحت نظارت قرار گیرند و اطلاعات مربوط به آنها قابل دسترس باشد.
سردار مومنی اظهار داشت که به دلیل افزایش تعداد خودروهای اینترنتی در جادهها، اخیراً مصوبهای برای منع تردد این خودروها ابلاغ شده است. این مصوبه قبلاً وجود نداشته است.
وی توصیه کرد که از تاکسیهای اینترنتی برای سفرهای خارج از شهر استفاده نکنید و در صورت وقوع هرگونه مشکل، هم راننده هم شرکت مسئولیت پذیری خواهند داشت. وی بیان کرد که مخالفتی با این کسب و کار ندارد، اما مشکل این است که تاکسیهای اینترنتی بدون مجوز عمل میکنند و باید ابتدا مجوزهای لازم را بدست آورند. اگر تاکسیهای اینترنتی بدون مجوز اقدام به سفرهای خارج از شهر کنند، این یک تخلف است. اما در صورتی که مجوزهای لازم را بدست آورده باشند، هیچ مانعی برای سفرهای خارج از شهر وجود نخواهد داشت.
محل مشخص تاکسی های اینترنتی در فرودگاه
در دسامبر ۲۰۲۲، سعید چلندری، سرپرست فرودگاه امام خمینی، درباره برنامههای ساماندهی تاکسیهای اینترنتی در این فرودگاه صحبت کرد. بر اساس این برنامه، تاکسیهای اینترنتی میتوانند از پارکینگ شماره ۳ فرودگاه برای خدمترسانی به مسافران استفاده کنند. این تصمیم به منظور جلوگیری از تراکم جمعیت در مقابل ترمینال گرفته شده است. محلی در پارکینگ شماره ۳ تعیین شده است که از طریق یک پل ارتباطی با ترمینال مرتبط است. فاصله این محل با ترمینال حدود ۸۰۰ متر است.
ساماندهی بخش تاکسیهای اینترنتی در فرودگاه به منظور حفظ و ارتقا ایمنی سفر مسافران، باعث جلوگیری از آسیب به کسب و کار این تاکسیها خواهد شد. در حال حاضر، مشکلاتی وجود دارد که با اجرای این ساماندهی قابل حل خواهند شد. به دلیل عدم شناخت هویت راننده و تاکسیهای اینترنتی، تشخیص مسافربر در فرودگاه وجود ندارد و نمیتوان شکایات مسافران را پیگیری کرد. با اجرای این طرح، قابلیت پیگیری شکایات و احراز هویت مسافربرها فراهم خواهد شد، همچنین فعالیت مسافربران غیرمجاز به علت عدم احراز هویت آنها متوقف خواهد شد. این ساماندهی باعث ارائه خدمات باکیفیت بهتر و ایمنی بالاتر به مسافران در فرودگاه خواهد شد.
قوانین جدید ورود تاکسی ها به فرودگاه
در دی ماه سال ۱۴۰۱، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام به نام سعید چلندری اظهار داشت که تاکسیهای اینترنتی مجاز به فعالیت در فرودگاه امام هستند و آنها به صورت مرتب و با ساماندهی در این فرودگاه فعالیت میکنند. همچنین یک فضای جدید برای فعالیت این تاکسیها در فرودگاه امام تعیین شده است.
به گفته او، در محیط فرودگاه امام خمینی، 1200 تاکسی فرودگاهی در حال انتظار برای پذیرش مسافران هستند و در طول شبانهروز در نوبت انتظار قرار میگیرند. به علاوه، یک گروه از مسافربرهای شخصی نیز در مقابل ترمینال تجمع دارند و خرید و فروش ارز نیز انجام میدهند. برخی از رانندگان شخصی همچنین درگیریهایی با رانندگان تاکسیهای فرودگاهی داشتهاند و گزارشهایی از رفتارهای ناقض حقوقی توسط مسافران نیز دریافت شده است.
به اعتراض تاکسیهای ویژه فرودگاه، دادسرای فرودگاه تدخل کرده و دستور توقیف خودروهای مسافربر شخصی را صادر کرده است. اما با توجه به تصمیم جدید، فضایی در نزدیکی هتل فرودگاه برای حضور تاکسیهای اینترنتی در نظر گرفته شده است و مسافران میتوانند از طریق پل ارتباطی به آنها دسترسی پیدا کنند. تاکسیهای اینترنتی همچنین اجازه دارند تا به مدت ۱۵ دقیقه در پارکینگ فرودگاه توقف کنند و مسافران را برداشت کنند. با این حال، آنها اجازه ندارند در مقابل ترمینال حضور داشته باشند و در امور مسافری دخالت کنند؛ در غیر این صورت، پلیس فرودگاه با آنها برخورد خواهد کرد. بنابراین، تاکسیهای اینترنتی باید فعالیت خود را در فاصلهای از ورودی ترمینال ادامه دهند. به عبارت دیگر، با حکم رئیس دادسرا، تجمع تاکسیهای تفرقهای در جلو ترمینال ممنوع شده است.
اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی
در اینجا میتوانید به آخرین اخبار مربوط به صنعت تاکسی مراجعه کنید. از جمله موضوعاتی که پوشش داده میشود: سیاستهای بازسازی فلوت تاکسی، تقسیم محدودیت سوخت تاکسی، ثبتنام سهمیه سوخت تاکسی اسنپ، تغییر قیمت سفرهای تاکسی و اصول مربوط به معاینه فنی تاکسی.