خرید خودروهای سرگرم کننده در اروپا سخت تر می شود. نه تنها خودروسازان در سالهای اخیر قیمتها را افزایش دادهاند، بلکه دولتها نیز مالیاتهای هنگفتی را بر اساس میزان انتشار گاز دیاکسید کربن توسط خودرو اعمال کردهاند. در سال 2024، یک هوندا سیویک تایپ R در هلند 88560 یورو قیمت دارد. فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست و تویوتا جی آر یاریس نمونه ای بی رحمانه است.
قیمت ریاضی برای هات هاچ به روز شده با گیربکس شش سرعته دستی از 46300 یورو شروع می شود. برای شروع دقیقا مقرون به صرفه نیست، درست است؟ خب مشکل اصلی این نیست. مشتریان عملاً دو برابر این قیمت را برای پارک موشک جیبی سه سیلندر در گاراژ خود می پردازند. چرا؟ زیرا آن موتور 1.6 لیتری بنزینی توربوشارژ 190 گرم در کیلومتر بر اساس استاندارد WLTP تولید می کند. همانطور که توسط Caradisiac متوجه شده است، مالیات CO2 45990 یورو است، اساساً همان مقداری که تویوتا برای خودرو درخواست می کند. عکس تویوتا GR یاریس 17 2024
کسانی که همچنان علاقه مند به خرید سوپرمینی رالی هستند باید 92290 یورو بپردازند. با نرخ ارز فعلی، این رقم به کمتر از 100000 دلار می رسد. برای مدل اتوماتیک هم بدتر است. تویوتا فرانسه دارای یاریس هشت سرعته GR با قیمت 48800 یورو است. از آنجایی که اگر از پدال کلاچ چشم پوشی کنید، انتشار CO2 حتی بیشتر می شود، با 210 گرم در کیلومتر، مالیات اضافی 60000 یورو مضحک است. که قیمت نهایی را به 108800 یورو (حدود 117300 دلار) می رساند.
تویوتا فرانسه نسبت به محبوبیت یاریس GR نسبتا خوشبین است زیرا 300 خودرو را برای بازار محلی کنار گذاشته است.
شایان ذکر است که این مالیات مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای در فرانسه در سال 2024 نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. جریمه 45990 یورویی برای یاریس GR با دفترچه راهنما در سال 2024 "فقط" 14881 یورو در سال 2023 و 12012 یورو در سال 2022 بود. به طور مشابه، مالیات 60000 یورویی مدل اتوماتیک در سال جاری 31063 یورو در سال 2023 و 2023 یورو 2023 و 22 یورو در 2023 بود.
در فرانسه، افرادی که خودروهایی را می خرند که گازهای گلخانه ای تا 117 گرم در کیلومتر دارند، نیازی به پرداخت مالیات اضافی ندارند. سرعت آن از 118 گرم در کیلومتر با 50 یورو اضافه میشود و از آنجا بالاتر میرود و برای خودروهایی که انتشار CO2 194 گرم در کیلومتر یا بالاتر دارند، به 60000 یورو میرسد. در اینجا می توانید تمام نرخ های مالیات را بررسی کنید.
تویوتا GR86
تویوتا سوپرا
در مورد دیگر ماشین های سرگرم کننده تویوتا، بهتر است بنشینید. مالیات GR86 حداکثر 60000 یورو است، صرف نظر از اینکه مدل دستی 33900 یورویی یا خودکار 35700 یورویی را خریداری می کنید زیرا آلایندگی بالاتر از 194 گرم در کیلومتر است. که قیمت نهایی را به 93900 یورو برای اولی و به 95700 یورو برای دومی افزایش می دهد. بله، مالیات تقریباً دو برابر قیمت درخواستی ماشین است.
مالیات انتشار سوپرا 2.0 بالغ بر 4543 یورو است، بنابراین به جای هزینه 53600 یورو، در نهایت 58143 یورو پرداخت می کنید. قیمت مدل شش سیلندر قویتر از 65600 یورو به اضافه مالیات 28413 یورو، یعنی 94013 یورو شروع میشود.
این مالیات های بزرگتر در کشورهای اتحادیه اروپا عامل محرکی برای روند کوچک سازی است. همچنین به همین دلیل است که خودروسازان برنامه های تهاجمی برای برق رسانی دارند. اتحادیه اروپا قصد دارد از سال 2035 فروش خودروهای جدیدی را که آلایندگی دارند ممنوع کند، مگر اینکه این طرح همانطور که اخیراً توسط لوتز مشکه، مدیر مالی پورشه پیشنهاد شده است، تغییر کند.
GR Yaris در ایالات متحده فروخته نمی شود که ما فکر می کنیم بسیار ارزان تر خواهد بود. نه تنها به این دلیل که مالیات مشابهی در رابطه با انتشار وجود ندارد، بلکه به این دلیل که اروپایی ها مالیات بر ارزش افزوده (VAT) می پردازند که در فرانسه 20 درصد است. منطق به ما می گوید که GR یاریس از کرولا 36500 دلاری GR کمتر خواهد کرد. حالا اگر تویوتا آن را به اینجا بیاورد، زیرا اروپاییهای کمتری میتوانند آن را بخرند…
خودروهای سرگرم کننده در اروپا می میرند: تویوتا GR86 و سوبارو BRZ در اروپا مرده اند. در اینجا چرا