معمولاً مقررات سختگیرانهتر آلایندگی خودروسازان را مجبور میکند تا خودروهای سرگرمکننده خود را در اروپا متوقف کنند. با این حال، Grim Reaper تویوتا GR86 و سوبارو BRZ یک قانون ایمنی آینده خواهد بود. این مقررات ایمنی عمومی 2 (GSR2) نام دارد و متأسفانه امسال میخ نهایی را در تابوت تویوبارو خواهد گذاشت.
در ایمیلهایی به Motor1، هر دو خودروساز تأیید کردهاند که کوپههای دیفرانسیل عقب برای مدت طولانیتری در قاره کهن عرضه نمیشوند. پاتریک شیلن، مدیر ارشد ارتباطات مسابقهای لکسوس و تویوتا گازو به ما گفت که طرح اولیه فروش GR86 تنها به مدت دو سال در اروپا همچنان پابرجاست. وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که این شرکت قصد تغییر خودروی اسپرت مقرون به صرفه را برای برآورده کردن الزامات GSR2 ندارد.
یورگن النبرگر، رئیس خدمات بازاریابی و ارتباطات شرکتی سوبارو اعلام کرد: "پس از سال 2024، دیگر سوبارو BRZ در اروپا وجود نخواهد داشت. فروش خودروهای استوک در سال 2024 انجام خواهد شد."
این نوشته از دسامبر 2021 زمانی که تویوتا اعلام کرد نسل دوم GR86 تنها به مدت دو سال در اروپا عرضه می شود، روی دیوار بود. برای اینکه خودرو با قوانین ایمنی جدید مطابقت داشته باشد، باید "کاملاً مهندسی مجدد" شود. این از نقطه نظر تجاری امکان پذیر نیست زیرا GR86 یک محصول خاص در اروپا و تقریباً در هر جای دیگری است. این واقعیت که تویوتا با سوبارو برای تقسیم هزینهها همکاری کرد، نشان میدهد که ساختن یک مورد تجاری مناسب برای یک خودروی اسپورت چقدر دشوار است. همین امر در مورد سوپرا نیز صدق می کند که در اصل یک BMW Z4 کوپه است.
با فرض اینکه تویوتا این کار را انجام دهد و پول خرج کند تا GR86 را خفه کند، این همان ماشین نخواهد بود، یا به ما گفته می شود. اصلاح کوپه اسپورت "به طور مخربی بر شخصیت پویای خودرو تأثیر می گذارد" و "این ماشین راننده ای نخواهد بود که همه می شناسند و دوست دارند." این بر اساس مقاله ای است که جو کلیفورد برای مجله رسمی تویوتا انگلستان نوشته است.
استاندارد GSR2 از تویوتا و سوبارو نه تنها از دریافت سفارشات جدید مشتریان برای GR86 و BRZ جلوگیری می کند، بلکه خودروسازان مجاز به فروش سهام موجود نیستند. این بدان معناست که پنجره فرصت در حال بسته شدن است زیرا شرکت ها به طور فزاینده ای تمایلی به نگه داشتن خودروها در موجودی خود ندارند. میاتا زندگی می کند
اگرچه روز غم انگیزی خواهد بود که تویوبارو در اروپا - از جمله انگلستان - به نمایش درآید، ما خبرهای خوبی داریم. علاقه مندان هنوز هم می توانند MX-5 را پس از سال 2024 خریداری کنند. سخنگوی مزدا به ما گفته است که میاتای محبوب با وجود اینکه خودرویی قدیمی تر است، همچنان ادامه دارد.
به عنوان یادآوری، نسل ND در سپتامبر 2014 با سقف فابریک رونمایی شد، قبل از اینکه سقف سخت RF در مارس 2016 به نمایش درآید. از آن زمان، این خودروی اسپرت کانورتیبل کوچک دو بهروزرسانی قابل توجه دریافت کرده است، ND2 در سال 2018 و ND3 در سال 2023. MX. -5 مدیر برنامه Shigeki Saito نوید می دهد که نسخه های ویژه "بسیار جالب" در راه است. Alpine A110 زنده می ماند اما با در دسترس بودن محدود
پیاده سازی GSR2 بر در دسترس بودن یک ماشین سرگرم کننده دیگر در اروپا تأثیر می گذارد. رابرت بونتو، معاون مهندسی آلپاین در مصاحبه ای با اتوکار سال گذشته گفت که این خودرو با استانداردهای جدید ایمنی فعال مطابقت ندارد. در نتیجه، برند متعلق به رنو میگوید «گزینهها برای فروش در اروپا محدود خواهند بود». با تکرار اظهارات تویوتا، آلپاین استدلال میکند که اصلاح A110 هزینه بالایی دارد و اضافه میکند که هزینهها تا پایان تولید این خودرو در سال 2026 مستهلک نخواهد شد.
با دیدن نیمه پر لیوان، Alpine A110 به طور کامل در اروپا از بین نمی رود. یک معافیت دو ساله ویژه از قوانین وجود دارد که به شرکت اجازه می دهد حداکثر 1500 واحد در سال بفروشد. پورشه ماکان گازی نیز در اروپا بازنشسته می شود
یکی دیگر از مرگ های قابل توجه در اروپا در سال جاری، البته نه به خاطر یک خودروی اسپورت، نسل اول پورشه ماکان است. این کراس اوور بنزینی خداحافظی میکند زیرا با قانون امنیت سایبری مرتبط با GSR2 که در ماه جولای اجرا میشود، مطابقت ندارد. چند هفته پیش، بن واینبرگر، سخنگوی Macan و Cayenne، در ایمیلی به Motor1 اعلام کرد:
"در اتحادیه اروپا و برخی از کشورهایی که قوانین اتحادیه اروپا را اعمال می کنند، Macan با سوخت احتراق به طور نامحدود در دسترس نخواهد بود. دلیل اصلی این امر مقررات ایمنی عمومی اتحادیه اروپا (از جمله امنیت سایبری) است که پلتفرم برای آن نخواهد بود. هر مدلی که این الزامات را برآورده نکند، دیگر واجد شرایط ثبت نام جدید در اتحادیه اروپا پس از آغاز جولای 2024 نخواهد بود."
این نه تنها در مورد ماکان با موتور احتراق داخلی، بلکه در مورد همه مدلهای همه سازندگان صدق میکند، و این صرف نظر از اینکه خودروی الکترونیکی باشد یا موتور احتراق داخلی. در نتیجه، انتظار میرود فروش ماکان با موتور احتراق داخلی در فصل بهار در اتحادیه اروپا متوقف شود و در نتیجه اطمینان حاصل شود که خودروها میتوانند در مهلت مقرر به مشتریان تحویل داده و ثبت نام کنند. در مناطقی که قوانین اتحادیه اروپا اعمال نمی شود، Macan با موتور احتراق داخلی می تواند برای مدت طولانی تری در دسترس بماند." GSR2 چیست؟
مرحله اول در 6 ژوئیه 2022، زمانی که اتحادیه اروپا ارائه تاییدیه های نوع برای خودروهایی که استاندارد را نداشتند متوقف شد، اجرایی شد. این قوانین از ژوئیه 2024 برای همه وسایل نقلیه جدید اعمال می شود، بنابراین ساعت در حال حرکت است. این فقط خودروها نیست، بلکه کامیونها، کامیونها، اتوبوسها و غیره را نیز شامل میشود. بر اساس شرکت مشاوره مهندسی، آزمایش و توسعه خودرو هوریبا میرا، که توسط Autocar استناد شده است، GSR2 بسته به دسته خودرو، فهرستی عظیم از 100 قانون یا بیشتر را نشان میدهد. برخی اصلاحات هستند، اما ما حدود 20 تا 25 مورد جدید را شناسایی کرده ایم.
یکی از مواردی که از ژوئیه 2024 اجباری می شود، ضبط داده رویداد است که در محاوره به عنوان جعبه سیاه شناخته می شود. این دوربین پنج ثانیه قبل از تصادف و 0.3 ثانیه پس از برخورد را ثبت می کند، در حالی که سرعت خودرو، ترمز، موقعیت و نحوه عملکرد سیستم های ایمنی از جمله عملکرد تماس اضطراری را تجزیه و تحلیل می کند. مورد دوم به عنوان eCall شناخته می شود و از آوریل 2018 در اتحادیه اروپا اجباری شده است.
برگه اطلاعات کمیسیون اروپا (در اینجا موجود است) به جزئیات اقدامات ایمنی جدید میپردازد، از کمک حفظ خطوط و سیستم نظارت بر فشار باد تایر گرفته تا سیگنال توقف اضطراری و هشدار توجه در صورت خوابآلودگی راننده. اقدامات اضافی تا ژوئیه 2029 مانند بهبود شیشه ایمنی، هشدار پیشرفته حواسپرتی راننده، لاستیکهای با دوام بیشتر و "بهبود دید مستقیم برای دیدن بهتر دوچرخهسواران و عابران پیاده" اجرا خواهد شد.
ما می توانیم با خیال راحت فرض کنیم که خودروها در اروپا حتی گران تر خواهند شد. اضافه شدن سخت افزار و نرم افزار جدید برای رعایت مقررات بدون شک هزینه های بالاتری را برای خودروساز به همراه خواهد داشت که پس از آن به مصرف کنندگان منتقل می شود. ما معتقدیم وسایل نقلیه کوچکتر به ویژه در معرض خطر هستند، زیرا ادغام فناوری ایمنی گسترده ممکن است آنها را بسیار گران کند.
آیا این نسخه های ویژه را دیده اید؟ تویوتا GR86 2024 در ژاپن با نسخه 40 ساله AE86 رونمایی شد سوبارو BRZ tS 2024 هنوز جادویی است