ورود 190 ون برقی به شاتل سرویس
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره اجرای طرح شاتل سرویس توضیح داد. این طرح شاتل، برای اولین بار در تهران در حال پیادهسازی و اجراست و قرار است به مردم بر اساس تقاضا سرویس دهد. با این حال، هم اکنون این طرح با مشکلاتی مواجه است که ما در تلاش هستیم آنها را حل کنیم.
نویسنده بیان میکند که علیرغم موفقیت شاتل سرویس تاکنون و استقبال مثبت شهروندان، هنوز تا به حال هدفمان از آن دور است و با ایدهآل کردن شرایط نیازمند تلاش بیشتری هستیم.
در خصوص بهبود این طرح، باید به تعداد سرویسهایی که در یک روز باید انجام شود توجه کرد. ما در حال ارزیابی این موضوع هستیم تا بتوانیم به توافقاتی برسیم که تمام ونهای پیشبینیشده را در این طرح در نظر بگیریم. اگر این اقدام انجام شود، هدف اصلی ما به دست میآید. لازم است که همه ۱۹۰ دستگاه ون برقی که برای شاتل سرویس در نظر گرفتهایم را به مدار وارد کنیم. در حال حاضر، پایانه ونک فقط به عنوان یک پایانه آزمایشی برای این طرح عمل میکند، اما اگر تمام ظرفیت را در نظر بگیریم، پایانههای دیگر نیز به این طرح متصل خواهند شد.
فعالیت شاتل تاکسی در تهران
در آذر ماه سال 1402، خدمات ونهای شاتل با رنگ زرد آغاز شد. این خودروها در مکانهای پرتردد مانند میدان ونک در حال فعالیت هستند. با گذشت یک ماه از شروع فعالیت این تاکسیها، مسافران میتوانند بدون رفتار حوصلهسربری در صفهای طولانی از این خدمت بهرهبرداری نمایند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، درباره طرح شاتل سرویس، توضیح داده است که این سرویس به مسافران اطمینان میدهد که در تاریخ و مکان مشخصی که قبل از آن تعیین شده است، یک ون آماده و منتظر آنها خواهد بود. این امکان را در هیچ یک از خدمات حملونقل شهری پایتخت و سایر شهرهای بزرگ نمیتوان یافت. در حالی که برخی از شهروندان مانند کارکنان سازمانها و ادارات به این اعتماد سفر روزانه با ساعت کاری مشخص نیاز دارند.
طبق تحلیلهای انجام شده، شاهد ورود جمعیت زیادی به میدان ونک از ساعت ۴ و نیم عصر به بعد هستیم. این موضوع بر اثر نوع شهرسازی در دهههای گذشته رخ داده است که مسافران باید در این میدان پیاده یا سوار وسایل نقلیه عمومی شوند. برای بهبود این مشکل، میتوان تعداد تاکسیها در خدمت خطوط میدان ونک را افزایش داد. اما این روش نتیجه طولانیمدتی نخواهد داشت. در این راستا، سوپر اپلیکیشن «شهرزاد» امکان استفاده از خدمت شاتلتاکسی را فراهم کرده است. این خدمت به صورت خطوطی با توجه به مبدا، مقصد و ساعت حرکت است که مسافر میتواند خط مورد نظر خود را انتخاب و بلیت خریداری کند. در زمان مقرر، یک ون در محل مربوطه موجود خواهد بود تا مسافر را به مقصد خود برساند. شاتلتاکسی به عنوان نوعی وسیله نقلیه نیمهانبوهبر بهرهبرداری میرسد و ونهای مربوطه متعلق به شهرداری است. بهرهبرداری و استخدام رانندگان به بخش خصوصی واگذار شده است. استخدام رانندگان در این خدمت اهمیت دارد زیرا آنها با درآمد روزانه خود کار میکنند و در صورت عدم حضور در تاریخ مشخص، درآمدی نخواهند داشت. از جمله مشکلاتی که در تمامی تاکسیهای آنلاین مشاهده میشود، عدم تمایل برخی رانندگان برای کار در مسیرهای پر ترافیک است. زیرا در صورت حرکت به سمت مقصد، به مدت طولانی در مسیر معطل میشوند و قادر به انجام سفر بعدی نمیباشند.
در حال حاضر، برنامهریزیهای خدمات شاتل در هفته آینده اعلام میشود که شامل چندین مسیر از میدان ونک به شرق، غرب، شمال و جنوب تهران میشود. برخی از این مسیرها، مانند ونک - تهرانسر، توجه زیادی از سوی مسافران به خود جلب کردهاند. در حال حاضر، صندلیهای شاتل سرویس برای ساعت 5 صبح هفته آینده به طور کامل رزرو شدهاند. در اوج ترافیک، این سرویس دچار شلوغی بیشتری میشود، به همین دلیل قیمت در این ساعات و دیگر ساعات پرترافیک افزایش یافته است. اهداف ما از این کار، جابجایی تدریجی برخی سفرها به ساعتهای دیگر است. همچنین، قیمت بلیتها براساس تصمیمات شورای شهر تهران در پایان سال گذشته تعیین شده است و قابل مقایسه با هزینه تاکسی آنلاین است. همچنین، با پلیس راهور نیز در مورد استفاده از خطوط ویژه به توافق رسیدهایم تا امکان عبور شاتل سرویس از این خطوط فراهم شود.
آقای وحدت کار گفت تاکسیرانی برای ۲۰۰ ون برنامه ریزی کرده است که الان حدود ۳۰ ون از آنها در حال کار هستند. برخی از ونها باید پلاک شوند و بعضی از آنها که قبلا در جای دیگری به کار گرفته شده بودند، نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. به زودی می توان ۱۰۰ ون را به کار گرفت و درصورت استقبال مسافران و مشخص شدن کارایی این روش، تمام ۲۰۰ ون مشغول به کار خواهند شد. شهروندان می توانند در اپلیکیشن شهرزاد مسیرهای پیشنهادی موردنظر خود را با تعیین ابتدا، انتها و ساعت مورد نیاز اعلام کنند. الان ۳۰۰ پیشنهاد مسیر داریم. از طرف دیگر میتوانیم نقاطی را که تقاضای سفر بیشتری دارند، مشخص کنیم و ون در همان نقطه می ایستد. امکان ایجاد خط جدید هم زیاد است؛ مثلا یکی از اعضای محترم شورای شهر از منطقه ۲۲ بازدید کرد و با توجه به کمبود حمل و نقل عمومی در این منطقه پیشنهاد شد که شاتل سرویس در نقاطی از این منطقه برقرار شود.
از پیشبینیهای ما این بود که در طی ماه اول، 20 درصد از ظرفیت ونها در اشغال قرار گیرد، اما برعکس این تصور، ما در همان مدت زمان توانستیم تا به 50 درصد از ظرفیت ونها اشغال شده رسیده باشیم. دسترسی به میدان ونک و نصب بنرها برای اطلاعرسانی به مسافران، تنها روشی است که تاکنون انجام شده بود.
راهاندازی آزمایشی شاتل تاکسی برای زائرین اربعین
شهریور ۱۴۰۲: مهدی وحدت کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، اعلام کرد که پروژه شاتل تاکسی برای نخستین بار در تهران به صورت آزمایشی راهاندازی شده است. این پروژه خدمت جدیدی در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران است که بهصورت آزمایشی و با انتقال زائران اربعین حسینی از تهران به مرز عراق بهصورت رفت و برگشت با تاکسی ون آغاز میشود.
بارها و بارها توضیح داده شده است که تاکسی ون هایی که برای خدمت رسانی در اربعین حسینی خریداری شده اند، برای تسهیل تردد در ساعات پیک ترافیک شهر تهران استفاده خواهند شد. شرکت پروژه شاتل تاکسی با بهره گیری از تکنولوژی ارتباطات و مشتمل بر تاکسی ون ها، با هدف افزایش بهره وری ناوگان تاکسیرانی و بهبود کیفیت سفر و همچنین کاهش ازدحام مسافران در خیابان ها، در حال اجراست.
ونهای هوشمند در تهران
مهدی وحدتکار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که طرح شاتل سرویس برای نخستین بار در ناوگان تاکسیرانی کشور اجرایی و عملیاتی میشود. این سرویس با استفاده از هوش مصنوعی، مراکز پرازدحام ترافیک را شناسایی کرده و به مرکز کنترل اعلام و تاکسی به آن محل اعزام میشود. با نصب این هوش مصنوعی، تقریبا تمامی پایانههای پرمسافر همراه با ساعات پیک شناسایی خواهند شد و تاکسیها به آنجا اعزام میشوند. در این طرح از 630 ون استفاده خواهد شد.
ایشان توضیح دادند که این طرح با همکاری سازمان فناوری ارتباطات شهرداری تهران اجرا شده و به محض تحویل دادن ونهای جدید، این سیستم راهاندازی خواهد شد. در حال حاضر، این طرح تنها در ونهای جدید قابل اجرا است و در مراحل بعدی میتوان سایر خودروهای ناوگان را نیز به این طرح هوشمند مجهز کرد.
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، مسیری که در حوزه تاکسیرانی تهران در چند دهه گذشته طی شده است، صحیح نبوده و به لحاظ فنی در مدلهای حمل و نقل عمومی درون شهری، صرفاً افزودن تاکسی به ناوگان مشکلات ازدحام مسافران در برخی ایستگاهها را حل نمیکند. او معتقد است که در ساعات پر ترافیک، برخی ایستگاهها با افزایش تعداد مسافران مواجه هستند و با اجرای شاتل سرویس میتوان این مشکل را رفع کرد. این سرویس میتواند منجر به کاهش سفرهای تک سرنشین، ترافیک شهری، مصرف سوخت، آلایندگی و نگرانی در مورد هزینههای سفر شود.
آقای وحدتکار در مقاله خود درباره عملکرد سرویس شاتل صحبت کردند. این سرویس امکان خرید آنلاین و اعتباری بلیت در مسیرهای مختلف را از طریق اپلیکیشن موبایل و وب فراهم میکند. پرداخت نیز از طریق درگاه اینترنتی یا کیف پول شهروندی قابل انجام است. مسیرها براساس درخواستهای سفر شهروندان تعریف و اصلاح میشوند. بعد از خرید بلیت، مسافر به ایستگاه تعریف شده میرود و با ارائه کد QR به راننده، سفر را آغاز میکند. راننده هم با اسکن بلیت و ثبت پایان سفر در اپلیکیشن موبایل، مبالغ را دریافت میکند.
بعد از تحویل ۶۳۰ ون، اجرای طرح به راه خواهد افتاد. در هر دو نرم افزار کاربردی برای مسافران و رانندگان، امکان دسترسی به موقعیت مکانی خودرو وجود دارد.
اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی
مطالب برگزیده زیر، اخبار مهم در حوزه خودروهای تاکسی را شامل میشوند. این مطالب شامل اطلاعات مربوط به بهبود و نوسازی خودروهای قدیمی تاکسی، سیاستها و رویدادهای مرتبط با سهمیه بنزین تاکسی، فرآیند ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی در اپلیکیشن اسنپ، افزایش قیمت کرایه خودروهای تاکسی و شرایط موردنیاز برای معاینه فنی تاکسی هستند.