ملاقات با بیوئیک رودمستر 1947

مقالات خودرویی

شرکت خودروسازی بیوئیک (تلفظ فارسی: بیوک) یکی از برندهای میان‌رده گروه جنرال موتورز (در زمان خود) بود که در دوران خوبی، یک پله زیر کادیلاک قرار داشت و نسبت به اولدزموبیل بالاتر بود. برند بیوئیک یک نمونه برجسته از توافق میان عوامل طراحی، کلاس و قیمت در نمونه های جنرال موتورز بود.

وقتی می‌شود درباره مدل رودمستر صحبت کرد، ایرانیان را جزو علاقمندان درک این مدل نمی‌بینیم، چراکه تعداد کمی از این مدل در ایران وجود دارد. اما وقتی می‌گوییم که طراحی این خودرو اثر هارلی اِرل، سلطان طراحی صنعت خودروهای تاریخی بوده است، سبب تحسین می‌شود. به عنوان نمونه، یک رودمستر کوپه نسل چهارم از سال ۱۹۴۷ با وجود ظاهر و باطن خیره کننده و با سلیقه عالی نگهداری می‌شود.

آغاز سلطنت بیوئیک رودمستر

رودمستر یکی از خودروهای معروف و برجسته برند بیوئیک است. این خودرو در طی حدود ۶۰ سال در هشت نسل مختلف و در سه دوره زمانی متفاوت تولید شده است. هر نسل از این خودرو تغییرات زیادی در ظاهر و ساختار خود داشته است. این مدل از خودروهای دیگر برند جنرال موتورز نظیر اولدزمبیل ۹۸، بیوئیک لیمیتد و کادیلاک سری ۶۵ تأثیر گرفته است. اما مدل‌های تولید شده در بازه زمانی ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸ به عنوان نماد برند بیوئیک شناخته می‌شوند. این خودرو بر پلتفرمی تولید شده است که بیشترین فاصله محور را در خانواده خودروهای غیر لیموزین برند بیوئیک دارد.

بیوئیک رودمستر buick roadmaster 1947

طراحی بیوئیک رودمستر

جنگ جهانی دوم تأثیر عمده‌ای بر ساختار جامعه، فرهنگ و صنعت داشته است. صنعت خودروسازی جهان نیز به دو دوره قبل و بعد از این جنگ تقسیم می‌شود، که تغییرات زیادی در طراحی و تکنولوژی آن را به دنبال داشته است. در اینجا، ما با دوره دوم تولید مدل رودماستر در سال ۱۹۴۷ آشنا می‌شویم که مربوط به دوره پس از جنگ جهانی دوم می‌باشد و تأثیرات مهمی بر صنعت خودروسازی داشته است.

مقدمه:

در دو دوره طراحی اولیه خود، رودمستر (از 1935 تا 1942 و 1946 تا 1958)، توسط هارلی ارل، پدر عرصه طراحی صنعت حمل و نقل و مدیر بخش طراحی شرکت جنرال موتورز (و سپس مدیرعامل) به طور مستقیم طراحی شد. ارل در طراحی نسل چهارم رودمستر، که در دوران پس از جنگ جهانی دوم انجام شد، طراحی آن را با سبک بارزی ایجاد کرد. این سبک طراحی برای طراحی خودروها در دهه 1960 میلادی بسیار تأثیرگذار شد.

بیوئیک رودمستر buick roadmaster 1947

نسل چهارم خودرو ابعادی با مقدار خارجی 5514×1996×1679 میلی‌متر و فاصله محورهایی به اندازه‌ای که 3277 میلی‌متر بود، داشت. این نسل همچنین عمودتر، پهن‌تر و کوتاه‌تر نسبت به نسل قبلی خود بود. قوس‌ها و برجستگی‌های روی بدنه نیز از جمله گلگیرهای جلو و عقب، ساختاری بهتر و به‌روزتر داشتند. به ویژه، امتداد گلگیرهای جلو در راستای عقب خودرو به صورت مناسبی طراحی شده بود تا ظاهری همگرا و مدرن را به نمایش بگذارد. با کاهش ارتفاع پنجره جلو و افزایش پهنای آن برای انطباق با عرض بیشتر این مدل، شکاف تزییناتی کناری خودرو حفظ شده بود. این شکاف ساده که در نسخه مفهومی Y-Job با طراحی غیرواقعی به صورت بزرگ‌تر توسعه یافته بود، به عنوان امضای برند بیوئیک در طول تاریخ به ثبت رسیده است. امضایی که حتی تا به امروز بر روی بدنه برخی محصولات ارزشمند این برند دیده می‌شود.

نماي جانبي خاص و جذاب مدل سدانت کوپه (Sedanette Coupe) بر شما تاثير مي گذارد. با نگاهي به چراي دور تايرهاي سفيد زاويه دار و تراز سقف بسيار نرم و شيب دار، و اينکه چقدر وصل شدن آن به در صندوق عقب بي وقفه و زيبا است، احساس مي کنيم که به پسوند خودروي خود گرايش مي يابيم: سدانت کوپه. قبل از اين که مرسدس بنز در دهه 2000 سعي کند با همان رونمايي زيبا و لوکس مدل CLS برجاي عريضي در خودروهاي سدانت کوپه به عنوان نوع نخست توليد، برند بيوئيک (!) در دهه 1940 اين نام (Sedanette Coupe) را بکار گرفت. رودمستر مدل سدان، استيت واگن (فرانسوي ها مي گويند واگن سدان)، کانورتيبل و سدانت کوپه بر دستور کار قرار گرفت. سدانت کوپه مبتني بر ساختار کلي يک خودرو سدان بود و اين ويژگي در نماي جانبي آن به نماي کلي روشن و ساده ايجاد شده است.

بیوئیک رودمستر buick roadmaster 1947

در آن دوران، رودمستر با استفاده مناسب از مختصات کرومی و لوگوهای انحصاری خود شهرت یافت. طراحی شامل قطعات و تریم‌های جذابی است و به شکل هنگام ساخت به صیرفتن امروزی‌ها نزدیک شباهت دارد. خودرو دارای دو قسمت شیشه جلو، دو لولا برای باز شدن به دو طرف (به سوی راننده و شاگرد) و سیستم روشنایی نامتعارف است. واقعاً مشاهده این رودمستر، بیشتر یاد ما را به یک سفینه فضایی می‌اندازد تا یک خودروی زمان خود که طراحی بسیار منحصربه‌فردی داشته است.

طراحی داخلی خودرو با رعایت مفهوم کمینه‌گرایی، بسیار کاربردی و ساده است. در این فضا، از ترکیب دو رنگ برای تریم داخلی استفاده شده است که طراحی آن را در مقایسه با خودروهای تولید داخلی بسیار زیباتر می‌کند. فرمان سیاه با تریم سنگین کرومی و علامت تجاری "Buick Eight"، با شیفتر فرمان مجهز شده و در پشت خود سه نشانگر دایره‌ای ساده را نشان می‌دهد. این نشانگرها شامل میزان سوخت، فشار روغن و شارژدهی دینام و دمای سیستم خنک‌کاری موتور است. همچنین، نشانگر سرعت و مسافت لحظه‌ای نیز در داخل خودرو قرار دارند. طراحی زیبای این نشانگرها در تناسب با ساعت آنالوگ در داشبورد، در تکمیل شدن با سیستم رادیوپخش کرومی با علامت "Buick" کمک می‌کند.

بیوئیک رودمستر buick roadmaster 1947

عجایب مهندسی بیوئیک رودمستر

در بخش مهندسی و فنی، ما با تکنولوژی‌هایی سر و کار داریم که بیش از 70 سال قبل توسعه یافته‌اند. بنابراین، نگران نباشید، این تکنولوژی‌ها تا جایی که در عرصه صنعت امروزی قرار گرفته‌اند، چندان عجیب نیستند. با این حال، برای آن زمان، این تکنولوژی‌ها بسیار شگفت‌انگیز بوده‌اند. قبل از دهه 1950 میلادی، استفاده از موتورهای V8 معمولاً محدود به خودروهای گاهاً گرانقیمت و لوکس آمریکایی مانند کادیلاک بود. کادیلاک به عنوان اولین شرکتی بود که موتورهای V8 جهان را به صورت انبوه تولید کرد و شرکت جنرال موتورز نیز بهترین تکنولوژی را برای برندهای برتر خود نگه داشت. به همین دلیل، در زمانی که استفاده از موتورهای V8 در حال گسترش نبود، خودروی رودمستر با موتور 8 سیلندر خطی از خانواده فایربال (با نام‌های دیگر Fireball Eight و Dynaflash) به بازار عرضه شد.

از اوایل دهه ۱۹۳۰ تا اواخر دهه ۱۹۵۳، پیشرانه‌ای به نام Nailhead V8 با حجم ۳.۶ تا ۵.۶ لیتر تولید شد. این مقاله به نمونه‌ای با حجم ۵.۲ لیتر (۳۲۰ اینچ مکعب) اختصاص دارد. در حالت یک کاربراتور، این پیشرانه قادر به تولید توانی برابر با ۱۴۴ اسب‌بخار در دور پایین ۳۶۰۰ دور بر دقیقه است. هرچند این عدد مرتفع به نظر نمی‌رسد اما برای یک خودروی تولید صنعتی و با ضریب تراکم ۶.۶ به ۱ در آن دور باورنکردنی است. بیشترین گشتاور این پیشرانه ۳۷۵ نیوتون‌متر می‌باشد که در دور پایین ۲۰۰۰ در دقیقه یافت می‌شود.

نسخه‌های جدیدتر از مدل مذکور (پس از 1950) قادر به تولید توان 190 اسب بخار و گشتاور 410 نیوتون‌متر بودند. با ورود پیشرانه‌های V8 و بهره‌گیری از فن آوری پیشرفته‌ای که قدرت و گشتاور را افزایش می‌دهد، پیشرانه‌های I8 که دارای 8 سیلندر خطی بودند، به سرعت فراموشی سپرده شدند. برای منتقل کردن گشتاور تولید شده به چرخ‌های عقب مدل رودمستر، باید از گیربکس 3 سرعت دستی یا نمونه سفارشی 2 سرعت اتوماتیک داینافلو (Dynaflow) استفاده شود، که وزن بین 1.9 تا 2.1 تن دارد. اگرچه نسخه مورد بررسی از مدل با گیربکس 3 سرعت دستی تجهیز شده است، اما نباید انتظار عملکرد مذهبی از آن داشت.

بیوئیک رودمستر buick roadmaster 1947

سیستم تعلیق رودمستر نمادی از لوکس و برتری خودروی این مدل است. این خودرو در بخش جلو از یک سیستم تعلیق مستقل دوبل جناغی و در بخش عقب از یک محور فعال با نوع سه نقطه اتصال (مولتی لینک یکپارچه فعال) استفاده می‌کند. طراحی سیستم تعلیق این خودرو مشابه خودروی شورولت کاپریس است. به همین دلیل، رودمستر دارای راحتی بی‌نظیر و پایداری است که با اهداف استاندارد برند بیوئیک وجمهوری گردها به خوبی همخوانی دارد.

راند نهایی با بیوئیک رودمستر

بیوئیک رودمستر یک موزه متحرک با چهار چرخ است که تکنولوژی منحصربه‌فرد و برتری هنر مهندسی در صنعت خودروسازی آمریکا در زمینه خودروهای تولید انبوه را به تصویر می‌کشد. این خودرو ویژگی‌های استانداردی از قبیل شیشه‌ها و صندلی‌های برقی، سقف تاشو برقی (در مدل کانورتیبل)، گیربکس اتوماتیک توربینی داینافلو ( که در مدل ۱۹۴۹ به صورت استاندارد معرفی شد)، تزئینات داخلی چوب و روکش چرم صندلی‌ها را دارد. حجم فروش این خودرو در سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۴۷ به حدود ۸۰ هزار دستگاه رسید، که بیشتر از ۴ برابر حجم فروش نسخه‌های قبل از جنگ جهانی دوم بود.

وجود نسخه بسیار تمیز و بازسازی شده از این خودرو در ایران، بدون شک یک تحول در زمینه خودروهای کلاسیک و یک لذت برای علاقمندان به خودروهای کلاسیک است. صرف زمان و هزینه زیاد توسط صاحب این بیوئیک رودمستر سدانت کوپه باعث شده تا به ارزش آن ارج نهایی داده شود.

پاراگراف اصلی: در سال‌های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه‌های هوشمند به خانه‌ها و محیط‌های کاری، نیاز به امنیت دیجیتال و حفاظت از اطلاعات شخصی بیشتر افزایش یافته است. امروزه، حمل و نقل اطلاعات از طریق شبکه‌های اینترنتی و فرستادن اطلاعات از طریق اینترنت به عنوان بخشی از زندگی روزمره ما محسوب می‌شود؛ بنابراین، محافظت از اطلاعات شخصی و امنیت دیجیتال برای هر فرد بسیار مهم است. اما با ورود دستگاه‌های هوشمند به خانه‌ها و محیط‌های کاری، میزان نیاز به امنیت دیجیتال و حفاظت از اطلاعات شخصی بیشتر شده است. به عبارت دیگر، هر چه فناوری پیشرفته‌تر و هوشمندتر شود ، خطرات امنیتی نیز بیشتر می‌شود. یک تهدید امنیتی مهم می‌تواند به فراگیری بیشتر دستگاه‌های هوشمند در قالب اینترنت اشیاء و اتصال آنها به یکدیگر اشاره کند. به عنوان مثال، دستگاه‌های هوشمندی که در خانه استفاده می‌شوند، به عنوان "سنسورهای هوشمند" شناخته می‌شوند و به یکدیگر و به شبکه‌های دیگر متصل می‌شوند. این اتصالات می‌توانند اطلاعات حساس و شخصی را جمع آوری و انتقال دهند؛ بنابراین، امنیت دیجیتال این دستگاه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ