لیست خاکستری برای وسایل نقلیه فاقد بیمه
در سال 1402، علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی، اعلام کرد کسانی که بدون بیمه تأمین اجباری مسئولیت مدنی وسیله نقلیه را تحت حمایت قرار ندهند، به صورت مرحلهای در لیست سیاه قرار خواهند گرفت. در ابتدا، به این افراد فرصتی داده میشود تا در صورتی که هنوز بیمه خود را تهیه نکرده باشند، در لیست سیاه قرار گیرند. سپس، اجازه استفاده از کارت سوخت به آنها لغو خواهد شد. این طرح در حال حاضر فقط در خودروهای مجهز به موتور دیزل اجرا میشود و به تدریج به خودروها و موتور سیکلتهای دیگر هم تعمیم داده خواهد شد.
با توجه به گزارشات، تنها 1.5 میلیون از 12.5 میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده برای خود بیمهنامه شخص ثالث تهیه کردهاند. این بدان معناست که بیش از 90 درصد از موتورسیکلتها، 11 میلیون عدد بدون بیمه شخص ثالث در جادهها حرکت میکنند. علاوه بر این، نشانیداران اکثریت موتورها که دارای کارت سوخت هستند بهصورت غیرقانونی چون سوخت مصرفی شان در سهمیه خود حساب میشود، از جادهها استفاده میکنند. در کل و با در نظر گرفتن تعداد خودروها و موتورسیکلتهای کشور، تنها 25 میلیون وسیله نقلیه دارای بیمهنامه شخص ثالث معتبر هستند. به این معنا که 34 درصد از موتورسیکلتها و خودروها بدون بیمه شخص ثالث تردد میکنند. به منظور تشویق موتورسواران برای تهیه بیمه نامه شخص ثالث، دولت تصمیم گرفته است که برای اولین بار شماره گذاری شوندگان موتورها، تخفیف 20 درصدی برای بیمه نامه شخص ثالث فراهم کند.
با فرا رسیدن ماه رجب، نرخ دیه کامل به 1.2 میلیارد تومان رسیده است. بدون بیمه تصادف کردن به موتورسوار این اجازه را میدهد تا برای پرداخت خسارت زندگی خود را فدا کند. اما شرکتهای بیمه به تخفیفات و روشهای خرید قسطی بیمه توجه کردهاند. همچنین، به تفاهمی که بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و بانک قرضالحسنه دولتی امضاء شده است، اعتبار بیمهای به مبلغ 20 میلیون تومان برای مشتریان شامل شده است. در این روش، مردم میتوانند بیمهنامه را به صورت قسطی خریداری کنند و اقساط خود را به بانک بپردازند و خود را در مقابل حوادث ناگوار بیمه کنند.
ضریب نفوذ بیمه در کشور ما حدود ۱.۷ درصد است. درحالی که در اکثر کشورها ضریب نفوذ بیمه حدود ۷ درصد است. برای تقویت این ضریب نفوذ، علاوه بر بیمه نامه های شخص ثالث، باید بیمه زندگی، بیمه عمر و پس انداز، بیمه مسئولیت و بیمه مهندسی نیز رشد کنند تا بتوان رونق بیمه در بین مردم ایجاد کرد و ضریب نفوذ بیمه افزایش پیدا کند.
تخفیف 20 درصدی بیمه برای موتورهای نوشماره
در سال 1402، مدیرعامل صندوق تأمین خسارات بدنی، مهدی قمصریان، اعلام کرد که با پیشنهاد صندوق و تصویب هیأت دولت، تخفیف 20 درصد در حق بیمه پایه به موتورسیکلتهای برای اولین بار شماره گذاری شده اعطا خواهد شد. این تصمیم در تاریخ 20 دیماه 1402 توسط هیأت وزیران تصویب و در روز 24 دیماه به تصویب معاون اول رئیس جمهور رسید. برای اجرای این تصمیم، باید آن را به ابلاغ شورای عالی بیمه ارسال کرد.
طبق اعلام پلیس راهور، تعداد 12.5 میلیون موتورسیکلت شمارهگذاری شده در کشور وجود دارد، اما تنها 1.5 میلیون موتور از آنها دارای بیمه شخص ثالث است. به عبارت دیگر، حدود 11 میلیون موتور فاقد بیمه میباشد. به منظور تشویق مالکان موتورسیکلتهای جدید به بیمهگذاری، پیشنهاد تخفیف 15 درصد از سوی صندوق تأمین خسارتهای بدنی ارائه شد. اما در جلسه شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی، پیشنهاد تخفیف 20 درصدی نیز برای موتورهای نوشماره مطرح شد و در نهایت این پیشنهاد توسط دولت تصویب شد. همچنین، الآن به جز تخفیف 20 درصدی، بیمه موتورسیکلتهای نوشماره هم اجباری شده است و بیمهنامه آنها باید حداقل برای مدت یک سال صادر شود.
قبلاً شرکتهایی که موتورها را تولید میکردند، جهت دور زدن قانون بیمه شخص ثالث، موتورها را به مدت یک هفته با حق بیمه بسیار پایینی بیمه میکردند و بعد از شمارهگذاری و ترخیص، آنها را به مشتریان عرضه میکردند. این موتورها در واقع بیمه شخص ثالث نداشتند و بنابراین حدود 11 میلیون موتور بدون بیمه در کشور در حال تردد بودند. طبق ماده 34 قانون بیمه شخص ثالث، تمام وسایل نقلیه مانند موتورها و ماشینها باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. لذا، وسایل نقلیهای که بارها اول شمارهگذاری میشوند، از تخفیف 20 درصد حق بیمه برخوردار میشوند. این تخفیف به منظور فرهنگسازی استفاده از بیمه و ایجاد الزام برای مردم برای خرید بیمه شخص ثالث میباشد.
۹۰ درصد موتورسیکلتها بدون بیمهنامه شخص ثالث عمل میکنند. هر روز تعداد زیادی تصادف با موتورسیکلت در سطح شهر و جاده رخ میدهد. این راکبان به طور قطع خود را و دیگران را به خطر میاندازند. اگر اقداماتی همچون تخفیف ۲۰ درصدی ارائه شود، انتظار میرود تعداد بیشتری از موتورسواران بیمهنامه شخص ثالث را خریداری کنند.
نقل و انتقال موتور به شرط داشتن بیمه نامه
در سال 1402، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی، توضیح میدهد که براساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث خودروهایی که با سوخت گازوئیل کار میکنند، باید در اینترنت سوخت کارت بگیرند و سهمیه ماهیانه برای شارژ سوخت به آنها تعلق میگیرد. این امر نیز به وجود بیمه شخص ثالث وابسته است. همین قاعده برای موتورسیکلتها نیز صادق است. برای نصب پلاک موتورسیکلت، تعویض پلاک، ترخیص از پارکینگ و انتقال پلاک به نام دیگری نیز، باید بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشید.
مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی اعلام کرد که در حال حاضر تعداد حدود 6 میلیون کارت سوخت موتورسیکلت در کشور وجود دارد. اما فقط یک میلیون و 300 هزار موتورسوار بیمهنامه شخص ثالث دارند. این باعث میشود بیش از 4 میلیون و 700 هزار موتورسوار که کارت سوخت دارند، اما بیمهنامه شخص ثالث ندارند.
تخفیف 20 درصدی بیمه یک ساله موتورسیکلت
در سال 1402، رئیسکل بیمه مرکزی دربارهٔ تسهیلات خرید بیمهنامه شخص ثالث موتورسیکلت توضیح داد. بیمه مرکزی به وسیلهٔ شورای عالی بیمه با هدف ترغیب دارندگان موتورسیکلت به خرید پوشش بیمه شخص ثالث و ارائهٔ پوشش همگانی برای دارندگان موتورسیکلت، به خصوص افرادی که از اقشار کم برخوردار جامعه هستند، قانونی با عنوان "تخفیف 20 درصدی برای صدور یکساله بیمهنامه شخص ثالث موتورسیکلتهای صفر کیلومتر" را تصویب کرده است.
همچنین، اشتراک دادن بیمهنامههایی که کمتر از یک سال تازه شدهاند برای موتورسیکلتهای بدون کیلومتر ممنوع شده است. شرکتهای بیمه تا پایان آذرماه امسال بیش از ۱ میلیون و ۷۹۰ هزار بیمهنامه شخص ثالث و حوادث راننده برای انواع موتورسیکلت صادر کرده اند، اما در حال حاضر فقط ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمهنامه برای موتورسیکلتها معتبر هستند.
با توجه به بررسیها، تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور موظف هستند پلاک انتظامی برای موتورسیکلتهای صفر کیلومتر را با دریافت مجوز از پلیس در نظر بگیرند. این تولیدکنندگان عموما بیمههای شخص ثالث و حوادث راننده را به صورت کوتاه مدت خریداری میکنند. به همین دلیل، بسیاری از این بیمهنامهها در حال حاضر منقضی شده و اعتباری ندارند.
بیش از 10 میلیون موتورسیکلت فاقد بیمهنامه
در سال 1402، هدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی، اعلام کرد که تنها حدود 2 میلیون از 12.5 میلیون موتورسیکلت موجود دارای بیمهنامه هستند. این به این معنی است که بیش از 10 میلیون موتور سیکلت بدون بیمهنامه شخص ثالث عمل میکنند. انگیزههای مختلفی ازجمله فرهنگ سازی و شرایط اقتصادی میتوانند برای این آمار توضیح دهنده باشند.
تا اخیراً، بخشودگیهای بیمه شخص ثالث مورد توجه قرار گرفتهاند و تأثیرگذاری خود را نشان دادهاند. در حال حاضر، یک بخشودگی جدید اعلام شده است که تا تاریخ 12 دی ماه اعتبار دارد و هیچ تمدیدی برای آن نخواهد بود. در گذشته، درصد بیمه موتورسیکلت نسبت به قیمت وسیله نقلیه بسیار بالا بود. اما با افزایش قیمت موتورسیکلتها در سالهای اخیر، نسبت حق بیمه به قیمت نیز بسیار کاهش یافته است و به بیمهگزاران کمک میکند که ریسک حوادث خود را با کمک شرکتهای بیمه کنترل کنند.
خانم قمصریان اعلام کرد که صندوق در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان جبران خسارت حوادث مربوط به موتورسیکلت پرداخت کرده است. اما دو نکته قابل توجه وجود دارد: اول اینکه این مبلغ بسیار کمتر از تعداد واقعی موتورسیکلتهای بیمه شده در کشور است، و دوم اینکه صندوق خسارتها را پرداخت میکند و در صورت لزوم مراجعه به راننده مقصر جبران خسارت میکند. در حالی که شرکتهای بیمه به این شرایط ملتزم نیستند و خسارات را به راننده متصادفکننده نمیپردازند. بنابراین، به هموطنانمان توصیه میکنم که تا هنگام وقوع حادثه، بیمهنامهای برای موتورسیکلت خود داشته باشند.
تخفیف 20 درصدی برای بیمه یک ساله شخص ثالث
آبان ۱۴۰۲: در جلسه شورای عالی بیمه، علی بنیادی نائینی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، به بحث دربارهی تردد موتورسیکلتهای بیمه نشده شخص ثالث پرداخت. چهارصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورا، برگزار شده است. طبق اظهارات بنیادی، تردد موتورسیکلتهای بیمه نشده شخص ثالث در سطح شهر، همواره خطراتی را به همراه دارد. با این حال، طرحهای تشویقی و فرهنگسازیهایی که از سوی صنعت بیمه انجام شده است تا راکبان موتورسیکلت را به خرید بیمه شخص ثالث ترغیب کند، به نتیجهی مورد انتظار نرسیده است.
به منظور پیشگیری از صدور بیمه نامه کوتاه مدت برای وسایل نقلیه صفر کیلومتر، صندوق تأمین خسارتهای بدنی به همراه اعضای کمیسیون تخصصی شورای عالی، به پیشنهادی رسیدند که مورد تأیید اعضای شورای عالی بیمه قرار گرفت. این تصمیم به معنای قطع صدور بیمه نامه کوتاه مدت برای موتورسیکلتهای صفر کیلومتر است. بنابراین، شرکتهای بیمه و خودروسازان ملزم به صدور بیمه نامه یک ساله شخص ثالث برای وسایل نقلیه صفر کیلومتر هستند.
آقای بنیادی بر آن است تا به جهت حمایت و تشویق به خرید بیمه شخص ثالث، تخفیف 20 درصد بر روی بیمه شخص ثالث یک ساله برای موتورسیکلتهای صفر کیلومتر فراهم کرده است. این طرح تشویقی صنعت بیمه در نظر دارد فرصتی تازه را برای ارتقاء استفاده از مزایای بیمه شخص ثالث در کنار رانندگان موتورسیکلت فراهم آورد.
ما امیدواریم که این مصوبه پس از ارسال به دولت و طی مراحل بعدی، در جهت بهبود مواد 5 و 7 آئیننامه اجرایی ماده 18 قانون بیمهی اجباری شخص ثالث برای هموطنان عزیز ما بتواند به اجرا درآید.
بخشودگی جرایم موتورسیکلتهای فاقد بیمهنامه
در مرداد ۱۴۰۲، بیمه مرکزی نامهای را منتشر کرد که در آن به بخشودگی جرایم موتورسیکلتهایی که بیمهنامه ندارند، اشاره شده است. محتوای این نامه به صورت زیر است:
در اجرای بند 1-7 دستورالعمل تعیین میزان، نحوه وصول، تقسیط و بخشودگی مبلغ مربوط به خسارات وارده به شخص ثالث از وسایل نقلیه، موضوع صورت جلسه مجمع عمومی به طور فوقالعاده صندوق تامین خسارتهای بدنی اعلام می شود. به توافق مقامات ذیربط و با توجه به پیشنهاد رئیس کل بیمه مرکزی، 100 درصد مبلغ جریمه مربوط به عدم داشتن بیمه وسایل نقلیه موتوری حذف می شود. این تخفیف تا پایان 18 شهریور 1402 و در صورت خرید بیمه شخص ثالث با مدت اعتبار یک سال اعمال می شود. شرکتهای بیمه نیز در این بازه زمانی مجاز به دریافت جریمه نیستند.
تخفیف 15 درصدی برای موتورهای صفر کیلومتر
در ماه مرداد سال 1402، کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه در جلسه ۳۱۶ برگزار شد. هدف این جلسه بررسی و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از ارائه بیمهنامه کوتاهمدت برای وسایل نقلیه نو و بی کیلومتر بود. علی بنیادینائینی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، در جلسه پیشنهاد نکردن صدور بیمهنامه کوتاهمدت برای این وسایل نقلیه از سوی صندوق تأمین خسارتهای بدنی و موافقت اعضای کمیسیون تخصصی شورای عالی را اعلام کردند. اگر شورای عالی بیمه به این پیشنهاد موافقت کند، صدور بیمهنامه کوتاهمدت برای وسایل نقلیه نو و بی کیلومتر متوقف خواهد شد.
طبق این اعلام، شرکتهای بیمه و خودروسازان ملزم به صدور بیمهنامه یک ساله شخص ثالث برای وسایل نقلیه نو و صفر کیلومتر شدهاند. به منظور ترغیب موتورسیکلتسواران برای خرید بیمهنامه شخص ثالث، تخفیف ۱۵ درصدی برای بیمهنامه یکساله موتورسیکلتهای صفر کیلومتر ارائه میشود.
شمارهگذاری موتورسیکلت فقط با بیمهنامه
در تیر ماه سال ۱۴۰۲، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی، اعلام کرد که برای صدور پلاک موتور سیکلت های صفر کیلومتر، لازم است بیمه نامه شخص ثالث صادر شود. این تغییر به منظور اجرای ماده ۴۵ قانون بیمه اجباری شخص ثالث و افزایش نرخ تحرک بیمه، به دستور دادستانی کل کشور و با هماهنگی دستگاههای ذی ربط انجام شد.
در گذشته، بیشتر موتورسیکلتها بدون بیمه شخص ثالث پلاک شده و به مرکزهای فروش ارسال میشدند.
بیش از 10 میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث ندارند
طبق قانون بیمه اجباری شخص ثالث، تمامی وسایل نقلیه موتوری شامل خودروهای سواری، موتورسیکلت، وسایل کشاورزی و راهسازی، و قطارها مکلف به بیمه نامه شخص ثالث هستند. این قانون به منظور تامین خسارات بدنی اشخاصی که در تصادفات ناشی از استفاده از این وسایل نقلیه ممکن است رخ دهد، اجرا میشود. با اجرای این قانون، صندوق تامین خسارتهای بدنی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بر عهده استقرار و بررسی صحت بیمهنامهها میباشد.
یکی از وظایف قانون بیمه اجباری این است که هیچ خدمتی از جمله معاینه فنی و کارت سوخت به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه نباید ارائه شود. تخمین زده شده است که بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت بیمه نامه شخص ثالث ندارند و همچنین حدود ۳ میلیون خودروی سواری بی بیمه هستند؛ بسیاری از وسایل کشاورزی و راهسازی نیز بدون بیمه نامه عمل می کنند و باید تدابیر مورد نیاز برای رفع این مشکل اتخاذ شود. با توجه به اینکه در ماه های قمری قرار داریم و تعرفه بیمه در این دوره یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ماه های قمری و ۹۰۰ میلیون تومان در ماه های غیر قمری تعیین شده است، در نتیجه هرگاه یک وسیله نقلیه بی بیمه باشد، هزینه بالا باید توسط صاحب وسیله متحمل شود. البته صندوق تأمین این خسارت را پرداخت می کند، اما مسئولیت بازیافت این هزینه بر عهده صندوق است.
صندوق تامین خسارت های بدنی، در سال گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است. این خسارتها بیشتر به علت تصادفات موتورسیکلت و خودروهای بدون بیمه بوده است. مهم نیست که آیا شخص تصادف کننده بیمه شخص ثالث دارد یا خیر، صندوق تامین خسارت برای حمایت از زخمیان و خسارت دیدگان اقدام به پرداخت میکند. برای بازیابی هزینهها، صندوق از داراییها، سهام عدالت و یارانهها استفاده میکند. این صندوق در همکاری با ستاد دیه و با بهرهگیری از قانون، تلاش میکند تا علاوه بر پرداخت خسارت، زندانیان تصادفکار را نیز آزاد کند. برای این منظور، مبلغ خسارت از مقصر بازیابی میشود.
آمار بیمه نامه موتورسیکلت در ایران
طبق اظهارات مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی کشور، در خرداد ماه سال ۱۴۰۲، تعداد بیمهنامهداران موتورسواری و خودروهای سواری در ایران به نسبت متناسب با تعداد کل آنها بسیار کم است. بر اساس آمار ارائه شده، تنها ۱۳ درصد از موتورسواران - یعنی حدود ۱.۵ میلیون نفر - و ۳ میلیون دستگاه خودرو سواری در کشور دارای بیمه شخص ثالث هستند. در عین حال، تعدادی دیگر از موتورسواران و خودروها هنوز بیمه نامه خود را تهیه نکردهاند.
هدف از ایجاد این صندوق، جبران خسارات ناشی از تصادفات رانندگی در مواردی است که تحت پوشش بیمه نیستند. بنا به قانون، ارائه هرگونه خدمت به وسایل نقلیه بدون بیمه نامه شخص ثالث غیرقانونی است، لذا شمارهگذاری وسایل نقلیه کشاورزی نیز به خرید بیمه نامه وابسته است. در سال ۱۴۰۱، حمل و نقل ریلی در کشور بدون بیمه نامه شخص ثالث انجام میشد. اما در سال ۱۴۰۲، قطارها نیز شامل حق بیمه نامه شخص ثالث شدند، که این یک پیشرفت مهم در این زمینه است.
در حقیقت، میزان تلفات جادهای در کشور ما بسیار زیاد است و معادل سقوط ۲ هواپیما در هر هفته است. به علاوه از تصحیح نقاط خطرآفرین و بهبود کیفیت خودروها، باید فرهنگ رانندگی و راهنمایی رانندگی را پیشرفت داد و همچنین ترویج فرهنگ بیمه را نیز در پیش گرفت.
تخفیف بیمه مستمر برای موتورسیکلت
در آذر ماه ۱۴۰۱، وزیر امور اقتصادی و دارایی، با هدف حمایت از افراد با درآمد کم، به ویژه دارندگان موتورسیکلت و با استفاده از قدرت و صلاحیت های قانون بیمه اجباری شخص ثالث، دو پیشنهاد مهم را برای بیمه مرکزی ارائه داده است.
یک پیشنهاد مطرح است که در ارتباط با قانون بیمه شخص ثالث صادر شده است. این پیشنهاد برای تخفیف دادن در بیمه موتورسیکلت بهرهبرداری میکند. این تخفیف اختصاصی و مستمر است و حداقل ۵ درصد اعمال میشود.
با در نظر گرفتن استفاده روزافزون از موتورسیکلتهای برقی در سراسر کشور و به منظور حفاظت از محیط زیست و رانندگی ایمن و کم خطر، صندوق تامین خسارت بدنی پیشنهاد داد که نرخ حق بیمه موتورسیکلتهای برقی بهطور مشابه با موتورسیکلتهای گازی محاسبه و اجرا شود.
یکی از اهداف اصلی این پیشنهادها، ایجاد شرایط برای ارائه بیمهی همگانی برای همهی دارندگان وسایل نقلیه موتوری است. همچنین، این پیشنهادها با هدف حمایت از افراد کم برخوردار جامعه شامل ماندهاند.
قیمت بیمه شخص ثالث موتور در 1402
نوع وسیله | گازی | تک سیلندر | دوسیلندر و بیشتر | 3 چرخ/سایدکار |
---|---|---|---|---|
سال 1400 | 481,000 | 587,000 | 645,000 | 694,000 |
سال 1401 | 582,000 | 711,000 | 781,000 | 840,000 |
سال 1402 | 756,000 | 924,000 | 1,015,000 | 1,092,000 |
قیمتها براساس تومان محاسبه میشوند و جدول بالا بر اساس اطلاعاتی که از بیمه مرکزی جمعآوری شده است، تهیه شده است.
اخبار بیمه نامه در ایران
در آخرین اخبار در مورد بیمه ها در سال جدید، به موضوعاتی اشاره شده است که اهمیت زیادی دارند. اولین موضوع افزایش تعرفه بیمه ها در سال جدید است که می تواند تاثیر بزرگی بر بارگیری مالی داشته باشد. علاوه بر این، نرخ جریمه برای نداشتن بیمه به عنوان موتورسیکلت در برخی موارد به صورت گزافی افزایش یافته است. از طرف دیگر، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث برای برخی از افراد مبهم می باشد و قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو نیز باید رعایت گردد. در نهایت، نرخ جدید دیه نیز اهمیت دارد و باید به درستی محاسبه شوند. بخش های مختلف این مقالات را می توانید بررسی کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.
اخبار تصادفات رانندگی در ایران
در این بخش از مقاله، آمار و اطلاعات جدید درباره تصادفات رانندگی و وضعیت تلفات جادهای در ایران مورد بحث قرار میگیرد. همچنین نکات مهمی راجع به خرید خودرو تصادفی، اقدامات اساسی پس از وقوع تصادف، روش دریافت کروکی آنلاین پلیس در صورت تصادف و نحوه منتقل کردن خودرو پس از تصادف، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتهاند.