اخبار سهمیه بندی سوخت و یارانه بنزین (بهمن 1402)

مقالات خودرویی

تغییرات جدید در سهمیه بندی بنزین از بهمن 1402

بهمن ۱۴۰۲: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که از ابتدای این ماه، دو تغییر مهم در تقسیم بندی سوخت خودروها اعمال شده است.

روند کاهش سهمیه بنزین آزاد یا به عبارت دیگر بنزین 3000 تومانی، اولین تغییری است که به آن اعمال شده است. قبل از این تغییر، سهمیه مربوط به این نوع بنزین در ماه‌های گذشته معادل 150 لیتر بوده است. اما از ابتدای ماه بهمن، این سهمیه به 100 لیتر کاهش یافته است.

یکی از تغییرات اصلی، ذخیره سهمیه بنزین است. قبل از این تغییر، سهمیه بنزین 1500 تومانی حداکثر تا 9 ماه یا معادل 540 لیتر در کارت سوخت ذخیره می‌شد، اما از ابتدای بهمن ماه، این زمان به 6 ماه یا معادل 360 لیتر کاهش یافته است.

سهمیه سوخت کدام خودروها قطع می‌شود؟

در سال 1402، سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اعلام کرد که طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بیمه نشده در بخش ناوگان نفت و گازسوز به صورت کامل پیاده‌سازی می‌شود. همچنین، اجرای این طرح در بخش خودروهای بنزینی با اولویت ناوگان تاکسیرانی انجام خواهد شد.

متن پاراگراف ارسالی کاربر:

وی توضیح داد مطابق تکلیف قانونگذار در ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه جلوگیری به عمل آورد. این ماده قانونی طی شش ماه اخیر در بخش خودروهای سنگین با موفقیت اجرایی شد و مراجعه نیمی از مشمولین این طرح جهت تمدید بیمه نامه شخص ثالث را در پی داشته است. برنامه ریزی برای اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش ناوگان بنزین سوز طی ماههای اخیر آغاز شده است.

تغییرات و بازنویسی:

با توجه به تکلیف قانونگذار در ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه برای وسایل نقلیه بدون بیمه نامه جلوگیری کند. در یک بازه زمانی شش ماهه اخیر، این ماده قانونی در بخش خودروهای سنگین با موفقیت اجرا شده و این منجر به مراجعه نیمی از مشمولین این طرح جهت تمدید بیمه نامه شخص ثالث شده است. برنامه ریزی برای اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش ناوگان بنزین سوز در ماههای اخیر آغاز شده است.

به منظور ارتقای خدمات حمل و نقل عمومی و رعایت ایمنی در شهر، ناوگان تاکسیرانی با اولویت بالاتری در اجرا قرار گرفته است. اما متاسفانه بیش از ۲۵ هزار تاکسی درون شهری و برون شهری بدون بیمه شناسایی شده اند. در حال حاضر، اتحادیه های مربوطه در تلاش است تا به اطلاع دارندگان این تاکسی ها برساند که باید بیمه بگیرند. از این پس، فقط تاکسی های دارای بیمه نامه شخص ثالث مجاز به دریافت سهمیه سوخت خواهند بود. به عبارت دیگر، اگر دارندگان تاکسی های بیمه نشده تا یک ماه آینده بیمه نگیرند، حق دریافت سهمیه سوخت را از دست خواهند داد.

حمله سایبری به سامانه سوخت کشور

در تاریخ آذر ماه ۱۴۰۲، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به اطلاع عموم رساند که در سامانه سوخت کل کشور خطایی رخ داده است که باعث اختلال در عملکرد نرم‌افزار شده است. به همین دلیل، آنها اعلام کرده‌اند که عرضه سهمیه سوخت به صورت آفلاین و با استفاده از نرخ دوم انجام خواهد شد تا زمانی که خطای نرم‌افزار برطرف شود.

توجه همگانی‌های محترم کشور ایران با آگاهی از وقوع اختلالات فنی در برخی از جایگاه‌های فروش سوخت در تمامی مناطق کشور، که به دلیل توطئه‌های معاندانه جهت محدود کردن رفاه عمومی و آسایش مردم رخ داده است، اعلام می‌شود که تا اطلاع بعدی پخش سوخت در جایگاه‌های فروش در حالت آفلاین بوده و تعطیل خواهد بود. بدینوسیله به اطلاع می‌رساند که تیم متخصصان و گروه‌های کارشناسی در حال بر طرف کردن این مشکل هستند و در ساعات آتی، تمامی جایگاه‌ها به حالت عادی باز خواهند گشت و فعالیت تامین سوخت نیز به حالت عادی خود بر خواهد گردید. همچنین در این بین، سهمیه سوخت مصرفی خودروها، در کارت سوخت خود ثبت خواهد شد و پس از برطرف شدن مشکل، قابل استفاده خواهد بود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که رانندگان باید در مقابل پمپ بنزین‌های دچار اخلال توقف نکنند. سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، با اشاره به اختلال در فعالیت برخی از پمپ‌های بنزین در تهران، گفت: "با توجه به مشکلاتی که برخی از پمپ بنزین‌های پایتخت دارند و عدم قدرت آنها در ارائه خدمات به شهروندان، از رانندگان درخواست می‌شود که از توقف کردن در مقابل این پمپ‌ها خودداری کنند."

وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث سهمیه نمی‌گیرند

مهر ۱۴۰۲: براساس قانون بیمه اجباری، مسئولان ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت موظف هستند تا از تخصیص سهمیه به وسایل نقلیه بدون بیمه نامه شخص ثالث پیشگیری کنند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور اعلام کرد که با همکاری و هماهنگی سازمان بیمه، شرکت ملی فرآورده‌های نفتی، پلیس راهور و سایر دستگاه‌ها، کارگروه‌ای تشکیل شده است به منظور اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث. در این مرحله اول، خودروهای نفت و گاز سوز مشمول این قانون در ۳ مرحله اطلاع‌رسانی و رصد قرار می‌گیرند. تا کنون ۴۰ هزار خودرو نفت و گاز سوز بدون بیمه شناسایی شده‌اند و بر اساس فرایند تعیین شده، به دارندگان این خودروها در هنگام سوختگیری پیغام "هشدار بیمه" ارسال می‌شود. همچنین، سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز به این گروه پیامک‌هایی ارسال می‌کنند.

هرگاه دارندگان وسایل نقلیه حوزه تأمین بیمه شخص ثالث در طول یک ماه دیگر به تمدید قرارداد بیمه‌نامه خود اقدام نکنند، این اشخاص مورد علاقه نگارشنهاد شده و اطلاعیه "خطای بیمه" را در ماه دوم در ایستگاه سوختگیری دریافت خواهند کرد که معادل از کار افتادن کارت سوخت شان است.

به علاوه، در یک ماه گذشته، 12 هزار خودرو اقدام به تمدید بیمه خود کردند و از لیست هشدار خارج شدند. امیدواریم که این روند افزایش یابد. هدف اصلی اجرای قانون، الزام به دریافت بیمه نامه شخص ثالث است که باعث افزایش امنیت حوزه حمل و نقل می‌شود. به همین دلیل، به رانندگان وسایل نقلیه سنگین توصیه می‌کنیم تمدید بیمه نامه‌های خود را با دقت انجام دهند تا در صورت وقوع حوادث، از منافع بیمه در جبران خسارات استفاده کنند.

تغییری در سهمیه سوخت ایجاد نشده است

در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، به شدت مشغول شده بود. او درباره مشکلات شلوغی در پمپ بنزین‌ها و کاهش موجودی کارت‌های سوخت در جایگاه‌های سوخت، توضیحاتی ارائه داد. به گفته وی، در حال حاضر توزیع محصولات نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت به طور منظم و بر اساس برنامه انجام می‌شود. همچنین، موجودی سوخت در جایگاه‌ها به طور مناسب است و منحصر به فردی وجود ندارد.

وی تاکید کرد که نیاز به نگرانی در مورد کمبود سوخت نیست و مردم باید به شایعات توجه نکنند. او اطمینان خاطر به مردم می‌دهد که بنزین به میزان کافی در جایگاه‌ها و انبارهای نفت وجود دارد و تمام شایعاتی که درباره بنزین مطرح شده است، رد شده است. او با اشاره به تعداد خودروهایی که کارت سوخت شخصی در اختیار مردم قرار گرفته، اظهار می‌کند که طبق قوانین تصویب شده، ما موظفیم بر اساس کارت‌های سوخت، بنزین را به مردم در جایگاه‌ها تحویل دهیم. همچنین، او از وجود کارت‌های اضطراری در جایگاه‌ها نیز خبر می‌دهد که در صورت نیاز، افراد می‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند.

آقای نژادعلی تکذیب می‌کند که برخی شایعات مطرح شده درباره مشکلات سوخت وجود دارند. او اظهار می‌کند که شرکت در حال تلاش برای تأمین مقدار مناسبی سوخت برای جایگاه‌های خود است و به تأمین منابع لازم نیز پرداخته است. همچنین، او بیان می‌کند که سهمیه سوخت افراد تغییر نکرده است و هنوز هم به صورت مناسب در کارت سوخت آنها وجود دارد. به عنوان مثال، در هر هفته 60 لیتر سوخت را می‌توان به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان و ۱۵۰ لیتر سوخت را به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان در کارت سوخت خود ذخیره کرد. به همین دلیل، او به مردم توصیه می‌کند که از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند و کارت‌های اضطراری را فقط در صورت لزوم استفاده کنند، به طور مثال، در صورتی که سهمیه خود را به پایان رساندند یا کارت خود را فراموش کردند.

شارژ 210 لیتری کارت سوخت‌های شخصی

در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، آقای احمد مجرد، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، با برخورداری از استقبال مثبت مردم این منطقه از کارت‌های سوخت شخصی، اعلام کرد که این کارت‌ها در ابتدای هر ماه با شارژ ۲۱۰ لیتر سوخت (که شامل ۱۵۰ لیتر سوخت آزاد و ۶۰ لیتر سهمیه است) به تعداد کارت‌های صادره پر می‌شود. مهم است بدانید که سوخت آزاد این کارت‌ها، در پایان هر ماه با استفاده یا عدم استفاده، صفر می‌شود.

وی بیان کرد که سهمیه یارانه‌ای 60 لیتری بنزین کارت‌های سوخت شخصی تا 9 ماه می‌تواند نگهداری شود، اما سهمیه 150 لیتری آزاد شارژ شده در پایان هر ماه اگر استفاده نشود، باطل می‌شود و در ماه بعد مجددا شارژ می‌شود.

با توجه به پایش اطلاعات سامانه هوشمند سوخت، استفاده از کارت‌های سوخت شخصی در طرح بهبود نظام توزیع و بهینه سازی کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت، به نسبتی بالغ بر 66 درصد افزایش نموده است. استفاده رانندگان از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها، همچنین، علاوه بر مدیریت زمان و تحلیل مصرف، باعث ساماندهی بهتر کارت‌های سوخت و کاهش ناهنجاری‌ها در مصرف خواهد شد.

وی تاکید داشت که برای درخواست کارت سوخت المثنی، مالک خودرو باید به‌طور حضوری به همراه مدارک شناسایی خودرو به دفاتر پلیس+10 مراجعه کند. همچنین افرادی که درخواست خود را ثبت می‌کنند، می‌توانند فرآیند صدور کارت خود را از طریق سایت www.epolice.ir پیگیری کنند.

در ایام نوروز از کارت سوخت شخصی استفاده کنید

در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تسهیل در خدمات سوخت‌گیری در ایام نوروز ۱۴۰۲، به هموطنان عزیز خود توصیه کرد که در زمان سوختگیری در جایگاه‌های عرضه سوخت از کارت سوخت شخصی خود استفاده نمایند.

در هنگام سوخت‌گیری در جایگاه عرضه سوخت، لطفاً از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنید. کارت‌های هوشمند سوخت که در این جایگاه‌ها موجود است، صرفاً برای موارد اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرند. لطفاً از هموطنان تقاضا می‌کنیم به حفظ و نگهداری کارت هوشمند سوخت خود توجه کنند. در صورتی که کارت سوخت در جایگاه رها شده است، می‌توانید وضعیت کارت خود را از طریق سامانه آنلاین یا با تماس به شماره 09627 بررسی کنید.

کارت‌های سوخت تا سه ماه در جایگاه‌های سوخت نگهداری می‌شوند و در صورت مراجعه مالک با ارائه کارت خودرو و کد ملی قابل تحویل هستند. برای پیگیری وضعیت درخواست کارت سوخت، متقاضیان می‌توانند به درگاه مربوطه مراجعه و یا با سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان با شماره 09627 تماس بگیرند.

برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی از کارت هوشمند سوخت، توصیه می‌شود که بر روی کارت سوخت خود رمزگذاری انجام دهید. همچنین، در صورتی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید برای رمزگشایی به نزدیک‌ترین ناحیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان محل سکونت خود مراجعه کنید. همچنین، هنگامی که در سفر هستید، بهتر است در صورت نیاز به سوخت‌گیری، به اولین ناحیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان مقصدتان مراجعه کنید.

برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، باید از ارائه رمز کارت سوخت به دیگران خودداری کنید و همچنین از امانت دادن کارت سوخت شخصیتان به دیگران پرهیز کنید.

ممنوعیت خرید و فروش مکمل در جایگاه سوخت

آقای اسدالله قلی‌زاده، ضمن اشاره به وجود 4230 جایگاه بنزین و 2700 جایگاه CNG در سراسر کشور، اعلام کرده که به جز در استان‌های مرزی، در حال حاضر هیچ محدودیتی در سوخت‌گیری یا در سقف سوخت‌گیری وجود ندارد. وی همچنین به ممنوعیت فروش بنزین به طور دستی نیز اشاره کرده و بیان کرده است که بنزین فقط به باک خودروها عرضه می‌شود و هرگونه فروش بنزین با استفاده از روش‌های دیگر غیرمجاز است. البته جایگاه‌داران می‌توانند در شرایط خاص و حداکثر به مقدار 4 لیتر، به رانندگان وسایل نقلیه کمک کنند.

درباره روش عرضه مکمل بنزین در جایگاه‌های سوخت، باید گفت که خرید و فروش این مکمل‌ها در این جاها ممنوع است و حتی انجام فروش اجباری مکمل سوخت (که باید توسط پلیس گزارش شود و نام و کد ملی پرسنل در مکان ثبت شده باشد)، با خود دارای پیگیری قضایی است.

رفع محدودیت سوخت گیری با کارت شخصی

به گفته رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران کشور، از اول اسفندماه، محدودیت رفع و سقف سوخت‌گیری بنزین از کارت شخصی در اکثر استان‌ها و شهرهای بزرگ، به جز استان‌های مرزی، دوباره به 60 لیتر برگشته است. این تصمیم بر اساس مشاهدات و گزارشاتی از استان‌های مختلف اتخاذ شده است.

رغم این‌که جایگاهداران و مجموعه صنفی تصمیماتی درباره سهمیه و قیمت سوخت ندارند، وضعیت میدانی در طول شش ماه گذشته بررسی شده و تلاش شده است تا با حداکثر دقت، مردم با کمترین مشکل مواجه شوند. نظرات و پیشنهادات و انتقادات مردم نیز مورد توجه قرار گرفته و جایگاهداران این موارد را به مسئولین منتقل کرده‌اند. بیشتر نظرات نشان می‌دهد که مردم با فاصله‌های زمانی بین سوخت‌گیری‌ها مشکلی ندارند، اما معتقدند که سقف هر بار سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی کمتر از ۶۰ لیتر، مشکل‌ساز است و بی‌راضیتی را اعلام می‌کنند.

شرایط طرح محدودیت سوخت گیری

در اسفند 1401، آقای رضا نواز، سخنگوی جایگاه‌داران کشور، جزئیات طرح جدید محدودیت سوختگیری در جایگاه‌های سراسر کشور (بجز تهران) را به صورت مشروح ارائه کرده است. این طرح هدفش کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست. تحت این طرح، محدودیتی برای سوختگیری خودروها در جایگاه‌ها اعمال خواهد شد و مردم برای سوخت گرفتن نیاز به استفاده از کارت سوخت خواهند داشت. این طرح از تمامی خودروها، از جمله خودروهای سواری و تک‌کمره‌ای، کشنده‌ها و اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و خودروهای اجرایی تحت عنوان «خاص» پشتیبانی می‌کند. جایگاه‌های سوخت نیز موظف به تهیه تجهیزات فنی لازم برای اجرای این طرح می‌باشند.

  • در گذشته هر نفر می‌توانست با مراجعه به جایگاه، تا 60 لیتر بنزین دریافت کند و این روند را روزانه سه بار تکرار کند؛ یعنی 180 لیتر در هر روز.
  • اما اتفاقی که جدیدا افتاده این است که افراد در بار اول سوخت‌گیری می‌توانند 30 یا 40 لیتر با کارت سوخت خود (از سهمیه شخصی یا سهمیه آزاد) دریافت کنند. اما برای سوختگیری دوم باید حدود چهار ساعت از سوختگیری اول گذشته باشد تا فرد بتواند دوباره سوختگیری انجام دهد.
  • این موضوع در مورد همه استان‌ها و شهرها صادق است و فقط در استان تهران انجام نمی‌شود.
  • در مورد کارت جایگاه‌داران نیز میزان بنزین دریافتی از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش یافته است. یعنی وقتی با استفاده از کارت جایگاه 30 لیتر سوخت دریافت کردید، دیگر محدودیت زمانی وجود ندارد و فرد می‌تواند دوباره سوخت دریافت کند. مثلا اگر با کارت سوخت، 40 لیتر بنزین دریافت کنید، می‌توانید 10 یا 20 لیتر دیگر را از کارت جایگاه‌داران دریافت کنید. در واقع این بخش از مردم می‌توانند به میزان ظرفیت باک خودرو خود، سوخت دریافت بکنند اما تعداد دفعات سوختگیری آنها افزایش می‌یابد.
  • درصورتی که شهروندان، از استان خارج و به استان دیگری وارد شوند، محدودیت زمانی در سوخت‌گیری ندارند. این خودروها نیز همان شرایط را دارند اما با این تفاوت که در روز، می‌توانند دوبار سوخت‌گیری انجام بدهند نه سه بار.
  • افرادی که فاقد کارت سوخت هستند، می‌توانند دو بار سوختگیری کنند و در هر بار با کارت جایگاه 30 لیتر بنزین دریافت کنند.

طبق گفتهٔ سخنگوی جایگاه دارن کشور، زمان پایان طرح محدودیت سوختگیری هنوز مشخص نیست، اما اطلاعات لازم باید ظرف 6 ماه گردآوری شود تا مسئولین بتوانند تصمیم بگیرند که آیا طرح باید ادامه یابد یا خیر. همچنین، شهروندان می‌توانند انتقادات، پیشنهادات و شکایات خود را با تماس با شماره 09627 یا 02177522678 مطرح کنند.

محدودیت سوختگیری با کارت شخصی

اسفند 1401: مدیر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که طرح سقف سوختگیری با کارت‌های شخصی در تمامی استان‌ها، به جز تهران، اجرایی شده است تا مصرف سوخت مدیریت شود. به این ترتیب، در هر سه ساعت، تنها امکان برداشت ۴۰ لیتر سوخت با استفاده از کارت سوخت شخصی وجود دارد.

به نظر می‌رسد میانگین مصرف سوخت خودروها در کشور، حدود 30 تا 40 لیتر برای هر بار سوختگیری است. این عدد معمولاً در شهرهای بزرگ و جاده‌های پرترافیک بیشتر است. شهروندان می‌توانند هر 4 ساعت 40 لیتر سوخت تجدید کنند و حداکثر سه بار در روز این کار را انجام دهند. با این حال، همچنان امکان سوختگیری روزانه حدود 120 لیتر وجود دارد، در حالی که در گذشته حدود 180 لیتر بود.

تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده

در آذر ماه سال ۱۴۰۱، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در مورد اعطای سهمیه سوخت به خودروهای قدیمی و فرسوده، توضیحاتی ارائه کرد.

بنا بر گفته وی، در ایران حدود ۱۰ میلیون موتور سیکلت، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۲۵۰ هزار خودرو دیزلی فرسوده وجود دارد. همه این خودروها باید کارت سوخت و سهمیه دریافت کنند. اما اگر خودروها پلاک قدیمی داشته باشند و یا نقصی در پرونده آن‌ها وجود داشته باشد، آنها سهمیه سوختی دریافت نخواهند کرد.

وی، مشکل تعلق سهمیه سوخت به خودروهایی که تردد ندارند را مورد بررسی قرار داده و اعتقاد دارد که کارگروه تعیین سهمیه سوخت باید یک سیاست مشخص را برای حل این مشکل در دستور کار قرار دهد.

صنفی درخصوص این مقام بیان می‌کند که به منظور کاهش تعداد تصادفات و مصرف سوخت، باید تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه‌سواری را افزایش داد.

تغییر سهمیه آزاد بنزین از شهریور 1401

شهریور ۱۴۰۱: سهمیه سوخت آزاد خودروها که با بنزین سه هزار تومانی به معادل ۲۵۰ لیتر بود، در حال حاضر به ۱۵۰ لیتر در هر ماه کاهش یافته است. آقای سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، اعلام کرد که از شهریور ۱۴۰۱، کارت سوخت خودروهای شخصی دارای یک سهمیه ۶۰ لیتری و یک سهمیه ۱۵۰ لیتری است.

آقای سالاری درباره دلایل کاهش سهمیه بنزین اظهار کرد که بررسی ها نشان داده است خودروهای داخلی به طور میانگین نیاز به بیش از 10 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر ندارند. بنابراین، هنگامی که در یک کارت سوخت داریم که شامل حدوداً 310 لیتر بنزین است (60 لیتر سهمیه و 250 لیتر آزاد)، این یک عدد بسیار بزرگ است. همچنین، هیچ خودرویی نیست که بیش از 1000 کیلومتر در ماه سوار شود. آقای سالاری دلیل دیگر این کاهش سهمیه را جلوگیری از قاچاق سوخت در شهرهای مرزی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش اعلام کرده است که علاوه بر کارت سوخت جایگاه‌ها، کارت سوخت آزاد نیز وجود دارد و در صورت لزوم، افراد می توانند از کارت آزاد جایگاه‌داران استفاده کنند. آقای سالاری اظهار کرده است که این کاهش سهمیه کل کشور را در بر گرفته است و صرفاً به استان سیستان و بلوچستان محدود نمی شود.

تحرکات عجیب بنزینی؛ خبری در راه است؟!

حذف کارت سوخت جایگاه‌داران و نظرات متفاوت مدیران نفتی درباره این موضوع، موجب بروز بسیاری از اختلافات در خرداد ۱۴۰۱ شده است.

حذف کارت سوخت جایگاه داران
اطلاعیه حذف کارت سوخت جایگاه داران

مقامات مدعی می‌شوند که هیچ تغییری در حوزه سوخت و سوز رخ نداده است، اما در عمل، اخبار و تصاویر پیوسته در فضای مجازی در حال پخش شدن هستند که نشان می‌دهد تغییراتی در قوانین سوختگیری صورت گرفته است. به عنوان مثال، در تصویری که در بنری نمایش داده می‌شود آمده است: "از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱، سوختگیری با کارت جایگاه‌دار امکان‌پذیر نیست". در ابتدای بحث باید یادآوری شود که قضیه قیمت نفت و گاز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ قرار نگرفته است و مقامات دولتی و حتی نمایندگان مجلس چندین بار روی عدم افزایش قیمت سوخت تاکید کرده‌اند.

اما هنوز هم برخی از ما از افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبانماه ۱۳۹۸ یاد می‌کنیم. در آن زمان، هر چند بارها افزایش قیمت سوخت تکذیب شده بود، اما ناگهان قیمت سوخت تا ۱.۵ تا ۳ برابر افزایش یافت و حتی رئیس جمهور روحانی هم از این افزایش بی‌اطلاع بود!

نژادعلی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

در تاریخ 22 خردادماه 1401، آقای نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درباره ضرورت داشتن کارت آزاد سوخت برای جایگاه‌داران صحبت کرد. او تأکید کرد که سامانه سوخت از طریق معماری آفلاین طراحی شده است تا بتواند در هر لحظه سوخت را به مشتریان تحویل دهد. اما اگر مشتریانی بدون کارت سوخت شخصی وارد جایگاه شوند و کارت آزاد موجود نباشد، قادر به گرفتن سوخت نخواهند بود. به همین دلیل، حضور کارت آزاد از الزامات جایگاه‌داران است. علاوه براین، آقای نژادعلی ادعاهای مربوط به جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران را رد کرد و اعلام کرد که تعداد کافی کارت آزاد در تمامی جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور موجود است. اما تأکید آقای نژادعلی با گفته‌های مدیران نفتی استان‌های دیگر تضاد دارد.

در فروردین‌ماه 1401، آقای فریدون یاسمی، مدیرعامل شرکت پخش کرمانشاه، اعلام کرد که کارت سوخت جایگاه‌داران به زودی از فرآیند خرید سوخت حذف خواهد شد. به جای آن، قرار است که قابلیت شارژ کردن 250 لیتر بنزین با قیمت 3 هزار تومان در کارت سوخت شخصی فراهم شود. با این تغییر، افرادی که نیاز به مصرف بیش از 60 لیتر بنزین با یارانه در هر ماه دارند، قادر خواهند بود استفاده کنند از 250 لیتر بنزین آزاد.

در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۱، آقای باقرنورالدینی، مدیرعامل شرکت پخش کرمان، اعلام کرده بود که براساس تصمیم گروه کاری برای جلوگیری از فروش سوخت بیرون از شبکه توزیع، کارت سوخت جایگاه‌داران به تدریج لغو و جمع‌آوری خواهد شد.

آقای همایون صالحی، رئیس انجمن جایگاه‌داران، در خردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه، کارت سوخت فقط در شهرهای مرزی جمع‌آوری می‌شود و حتی در برخی جایگاه‌های مرزی نیز محدودیت تامین سوخت درنظر گرفته شده است. اما تاکنون هیچ بخشنامه‌ای برای اتلاف سراسری کارت آزاد سه هزار تومانی در سایر شهرهای کشور، ابلاغ نشده است.

جایگاه داران سوخت در آستانه ورشکستگی

فروردین ۱۴۰۱: آقای نوری، عضو هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه‌داران سوخت، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که برخی از جایگاه‌ها در حال ورشکستگی هستند و حق‌العمل آن‌ها، که از سوی دولت تعیین می‌شود، کافی نیست.

طبق گفته‌های متخصص، قیمت اقلام استفاده شده در جایگاه‌های سوخت دچار افزایش قابل توجهی شده است. به عنوان مثال، قیمت نازلی که در سال ۹۷ به ۴۰ هزار تومان بود، اکنون به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین طبق محاسبات، کارمزد هر لیتر بنزین ۱۵۷ تومان و هر لیتر گازوئیل ۹۳ تومان است که شامل مالیات بر ارزش افزوده و هزینه تبخیر بنزین نیز می‌شود. این قیمت‌ها سبب افزایش هزینه‌های نفتی شده و بار سنگینی را بر دوش مردم وارد می‌کنند.

وی ضرورت بهبود عوامل مؤثر در جایگاه‌های سوخت را برجسته می‌کند. این عوامل شامل تبخیر بیش از حد بنزین و گازوئیل است که منجر به کاهش موجودی سوخت در مخازن جایگاه‌ها می‌شود. علاوه بر این، عدم تأمین گازوئیل برای توزیع به مدت 24 ساعت نیز در صدر دلایل مشکلات جایگاهداران قرار می‌گیرد. نصب تجهیزات طرح کهاب، که برای هر جایگاه هزینه‌هایی بین 400 تا 500 میلیون تومان دارد، نیز به عنوان یکی از راه‌حل‌ها مطرح می‌شود. اما با توجه به عمر مفید کمتر از 10 سال این تجهیزات، لازم است گام‌های دیگری برای بهبود وضعیت جایگاه‌ها در نظر گرفته شود. همچنین، عدم تأمین کافی گازوئیل برای ارائه در جایگاه‌ها نیز به عنوان یک مشکل مهم مورد بحث قرار گرفته است.

با توجه به آمار ارائه شده توسط کانون جایگاه‌داران سوخت کشور، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای جلوگیری از ورشکستگی بیش از 200 جایگاه از بودجه خود استفاده می‌کند و همچنین مبلغ 31 میلیون تومان را ماهیانه به عنوان هزینه ترمیمی برای این جایگاه‌ها در نظر گرفته است.

خرید و فروش سهمیه بنزین ممنوع شد

در سال 1400، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که خرید و فروش سهمیه بنزین و نفت‌گاز تحت حمایت ممنوع است.

در صورت تخلف، فرد متخلف علاوه بر مسدودسازی کارت هوشمند سوخت (بنزین و نفت‌گاز) به جریمه‌ای معادل دو تا چهار برابر ارزش فرآورده (به نرخ بین‌المللی ماه مربوطه) محکوم می‌شود. بنابراین، اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده وسایل نقلیه می بایست خود را منضبط نگاه دارند و در غیر این صورت، مسئولیت بر عهده آنان خواهد بود اگر سهمیه سوخت را به صورت غیرقانونی خرید و یا فروش کنند.

عرضه محدود بنزین یورو 4 در ایران

در آذر ماه ۱۴۰۰، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره کیفیت سوخت استفاده شده در نیروگاه‌ها و خودروها توضیح داد که طبق استاندارد قانون هوای پاک و مصوبه هیات وزیران، در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل یورو ٤ توزیع می‌شود. وی افزود که سوخت یورو ٤ در ١٦٣ جایگاه مشخص شده در جاده‌های مواصلاتی عرضه می‌شود. وی تأکید کرد که مصوبه وزارت نفت اجرا می‌شود و گازوئیل یورو ٤ در مکان‌های مشخص شده در جاده‌های مواصلاتی توزیع می‌شود.

    کلاهبرداری با پیامک سهمیه جبرانی

    اطلاعیه: درخصوص سهمیه سوخت جبرانی در آبان 1400

    با توجه به صحت امور و جلوگیری از کلاهبرداری های احتمالی، شما مطلع می شوید که در تاریخ جدید، پیامک هایی با عنوان "سهمیه سوخت جبرانی" برای شهروندان ارسال شده است. در این پیامک ها از شما خواسته شده است تا با کلیک بر روی لینک موجود، به یک وبسایت مراجعه کنید.

    توجه کنید که این پیامک ها ممکن است غیر واقعی باشند و تنها به منظور کلاهبرداری و دستیابی به اطلاعات بانکی شما ارسال شده باشند. بنابراین، قبل از کلیک و وارد شدن به هرگونه اطلاعات شخصی خود در این وبسایت، حواستان باشد و اطمینان حاصل کنید که از یک منابع معتبر ارسال شده است.

    لطفا این پیام را به اشخاص دیگری که ممکن است مورد تاثیر قرار گیرند، منتقل کنید.

    گروه مردمی درخواست کرده است که همه شهروندان برای مدتی مراقب پیامک های مشکوک باشند و تنها از منابع رسمی برای دریافت اطلاعات و خبر ها استفاده کنند. علیپور این شهروندان را به دقت پیگیری و مطالعه‌ی هرگونه پیامک مشکوک فراخوانده است.

    اتصال تمامی جایگاه‌های سوخت به سامانه

    بهبود داده:

    به عنوان نتیجه‌ی تلاش هفته‌ی گذشته، تمامی ۴۰۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور، در تاریخ ۱۲ آبان ماه، مجدداً به سامانهٔ سوخت متصل شدند. این به این معناست که از این پس شهروندان در تمام این جایگاه‌ها با استفاده از کارت سوخت، بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان خریداری کنند.

    شرکت ملی پخش اعلام کرد که پس از رفع کامل مشکلات، سهمیه سوخت جبرانی تا پایان آبانماه ۱۴۰۰ به کارت‌های سوخت واریز می شود. هنوز میزان و زمان دقیق این سهمیه مشخص نشده است. وزیر نفت نیز بیان کرده است که سهمیه سوخت جبرانی برای موتورسیکلت‌ها، خودروها، آموزشگاه‌ها و تمامی وسایل نقلیه‌ای است که از کارت سوخت استفاده می‌کنند.

    حمله سایبری به سامانه سوخت کشور

    در روز سه‌شنبه 4 آبانماه سال 1400، شرکت ملی پخش خبر داد که به دلیل مشکلات نرم‌افزاری، سامانه سوخت کشور در اکثر شهرهای ایران از کار افتاده است. به همین دلیل، عرضه بنزین سهمیه‌ای متوقف شد و فروش بنزین در خارج از سامانه سوخت به صورت آزاد و با قیمت لیتری 3000 هزار تومان امکان‌پذیر شد.

    اما با توجه به اینکه حدود 4000 جایگاه سوخت در سراسر کشور متصل بودند، برای اتصال دوباره آنها به سامانه، نیاز به حضور فیزیکی تکنسین‌ها بود. در عین حال، امکان سوختگیری در خارج از سامانه و به روش سنتی دیگر وجود نداشت. این مسائل باعث تاخیر دوچندان در فرآیند اتصال دوباره جایگاه‌های سوخت و تأمین بنزین شد، اما با عبور از زمان، تعداد جایگاه‌های سوخت افزایش یافت و به تبع آن، همچنان در حال افزایش می‌باشد.

    با این حال، علی‌رغم اعلام شرکت ملی پخش که مشکل ناشی از نرم‌افزار است، به زودی مرکز ملی فضای مجازی معتقد بود که این اختلال ناشی از یک حمله سایبری است. همچنین، شرکت ملی پخش اعلام کرد که این مسئله به‌طور موقت است و ادعاهایی درباره افزایش قیمت بنزین یا کمبود آن، کاملا غلط هستند.

    عدد اوکتان بنزین در همه شهرها یکسان نیست

    شهریور ۱۴۰۰: در حالی که بنزین یورو 4 هنوز در برخی جایگاه‌های سوخت موجود نیست و رانندگان به مدت طولانی از تفاوت کیفیت بنزین یورو 4 در جایگاه‌ها شکایت کرده‌اند، با اعلام اقای شریعتمداری (رئیس سازمان استاندارد) استاندارد بنزین یورو 5 به زودی نهایی خواهد شد و به وزارت نفت ارائه داده خواهد شد.

    آقای شریعتمداری همچنین درباره کیفیت بنزین عرضه شده صحبت کرده است. او اعلام کرده است که در شهرهای بزرگ، بنزین عرضه شده سطحی استاندارد را دارد اما در شهرهای دیگر هنوز به استاندارد دلخواه نمی‌رسد. علاوه بر این، عدد اکتان بنزین نیز در کلانشهرها و سایر شهرها با استانداردهای تعیین شده مطابقت ندارد و تفاوت‌های مشهودی وجود دارد. این تفاوت کیفیت بیشتر در مورد گازوییل قابل مشاهده است.

    قابل ذکر است که در سال 1398، یک نسخه اولیه از استاندارد جدید بنزین یورو 5 تهیه شده بود، اما تا به حال اجرایی نشده است.

    سهمیه سوخت تشویقی به کامیون‌داران

    در خرداد ۱۴۰۰ به منظور ترغیب کامیون‌داران به حمل کالاهای اساسی، تدابیری برای تشویق آن‌ها در استفاده از سوخت در نظر گرفته شده است. آقای طالبی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری، درباره جزییات سهمیه اضافی سوخت برای این رانندگان توضیح داد. طبق این برنامه، در استان خوزستان و مناطق جنوبی کرمان و سیستان و بلوچستان، که معمولاً به عنوان مسیرهای حیاتی برای حمل و نقل کالاها شناخته می‌شوند، تا ۳۰ درصد از سوخت مورد نیاز برای رانندگان این خودروها به صورت سهمیه اضافی ایشان تخصیص داده خواهد شد. این اقدام کوتاه‌مدت تنها تا پایان ماه شهریور در حال انجام بوده و در این مدت، به امید تشویق رانندگان به حمل کالاهای ضروری، اجرا می‌شود.

    طالبی آقای در مورد انگیزش رانندگان صحبت می‌کند و معتقد است که کرایه حمل بار باید بهبود یابد و افزایش یابد. او معتقد است که اختصاص یک کالای یارانه‌ای به رانندگان، به خصوص سوخت گازوئیل، ایده‌ای مناسب نیست.

    دلیل کاهش بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت

    آقای قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاه‌داران، اعلام کرده است که در سال ۱۳۹۹، جایگاه‌های بنزین در سراسر کشور با کاهش فروش بین ۳۰ تا ۷۰ درصدی روبرو شدند. این کاهش به خصوص در فروش بنزین سوپر بسیار قابل مشاهده بود.

    آقای قلی‌زاده به این موضوع اشاره کرده است که از زمان شروع سهمیه‌بندی و شیوع ویروس کرونا، تقاضای مردم برای بنزین سوپر به شدت کاهش یافته است و به همین دلیل، عرضه و تولید بنزین سوپر نیز کاهش یافته است. حتی مالکان جایگاه‌های سوخت نیز به دلیل عدم فروش سریع بنزین سوپر و فاصله زیادی که در هر مرتبه تبخیر بالای آن ایجاد می‌شود، ضرر می‌بینند و مجبور هستند جریمه کسری ناشی از تبخیر اضافی را نیز پرداخت کنند.

    نارضایتی رانندگان از کمبود بنزین سوپر

    در نوامبر ۱۳۹۹، آقای قلیزاده، رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی، به توزیع بنزین معمولی استوار و مطلوب در این زمان اشاره کرد. او همچنین اظهار داشت که در سال ۱۳۹۹، مصرف بنزین سوپر به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

    به طور قابل توجه، ایجاد افزایش قیمت بنزین در کنار سیاست سهمیه‌بندی بنزین، منجر به کاهش مصرف بنزین سوپر شده است. علاوه بر این، شرایط ویروس کرونا نیز تأثیر مستقیمی در کاهش مصرف بنزین داشته است.

    آقای قلیزاده انتقاد کرده است که عرضه بنزین سوپر از جهت تراز میزان با عرضه بنزین معمولی بسیار ناپایدار است و حتی ممکن است تبخیر بیشتر بنزین سوپر، باعث خسارت به جایگاه‌دار شود. این تاخیر در عرضه، باعث کاهش تا 80 درصدی فروش بنزین سوپر در کشور در برخی روزها شده است.

    کرونا در پمپ‌بنزین‌ها؛ پول نقد ممنوع!

    در بهمن ماه ۱۳۹۹، آقای قلی‌زاده، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، انتقادی را از روش پرداخت نقدی هزینه سوخت در جایگاه‌ها مطرح کرد. او بیان کرد که وقتی بانک‌ها پول نقد را از مردم نمی‌گیرند، افراد مجبور می‌شوند تا در جایگاه‌های سوخت از پول نقدشان استفاده کنند. این موضوع باعث افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا در میان متصدیان جایگاه‌ها شده است. آقای قلی‌زاده همچنین بر تأکید کرد که دریافت پول نقد در جایگاه‌ها ممنوع است و باید روش‌های الکترونیکی پرداخت را تشویق و ترویج کرد.

    سهمیه بنزین بعد از دوگانه سوز شدن خودرو چه می‌شود؟

    از آنجا که می‌دانید ، از ماه مهر سال ۹۹ اجرای برنامه تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه سوز آغاز شده است. با تبدیل شدن به دوگانه سوز ، سهمیه بنزین خودروهای عمومی کاهش می‌یابد ولی به جای آن با توجه به قیمت ارزانتر، سهمیه CNG به آنها تخصیص می‌یابد. بنابراین این درست نیست که سهمیه سوخت وانت ها پس از تبدیل به دوگانه سوز نیز کاهش می‌یابد.

    درباره سهمیه بنزین برای وانت‌های حمل و نقل، لازم است به یاد داشته باشیم که وانت‌های پرمصرف ماهانه 250 لیتر و وانت‌های کم‌مصرف ماهانه 150 لیتر بنزین سهمیه دارند. اما اگر این وانت‌ها در حالت عمومی نیز فعالیت داشته باشند، سهمیه بنزین آنها بیشتر شود؛ به طوری که وانت‌های پرمصرف با کاربری عمومی حق استفاده از 600 لیتر بنزین در هر ماه و وانت‌های کم‌مصرف با کاربری عمومی حق استفاده از 400 لیتر بنزین در هر ماه داشته باشند.

    سهمیه روزانه بنزین چقدر است؟

    قابلیت اجرای تراکم سوخت‌گیری بیشتر از 60 لیتر در هر بار پر شدن ، افراد ایران (علاوه بر کارت‏های اعتباری ) با داشتن کارت‌های صورتی به عنوان صندوق توانسته‏اند به اقبال مردم بپیوندند. این مسئله نه تنها باعث توانایی شهروندان در خرید بنزین بیشتر از سقف 60 لیتر شده است، بلکه فرصت خرید بیشتری هم به نسبت کمپین‏های تخفیفی و راه اندازی همراهی‏ها پیش آمده است. به گفته مدیریت آتی نیازآبادی، اما با توجه به نظام قوانین به 60 استرداد میشود. اگر خرید بیشتری از این مقدار صورت گیرد، قانون روی کف شده و حتما اخذ میشود! هر چند در این خصوص خیلی از مردم متوجه نشده‏اند.

    در هر روز، شما مجاز به استفاده از کارت سوخت شخصی تا 3 بار هستید. به طور دقیقتر، می‌توانید حداکثر 180 لیتر بنزین را در هر روز با استفاده از کارت خود بخرید.

    با این حال، اگر شما به مقدار 180 لیتر بنزین خود بنوشتید، هنوز هم قادر به استفاده از بنزین آزاد خواهید بود. هر چند در استفاده روزانه تحت محدودیت قرار می گیرید، اما در طول یک ماه، می توانید حداکثر معادل 250 لیتر بنزین آزاد مصرف کنید.

    حداکثر زمان ذخیره سهمیه بنزین چقدر است؟

    کمتر از یک سال پیش، در ابتدای بهار، شیوع ویروس کرونا سبب کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت در کشور مان شد. به علت این کاهش، شرکت ملی پخش سوخت تصمیم گرفت که زمان استفاده از سهمیه سوخت در کارت هوشمند را از 6 ماه به 9 ماه افزایش دهد. اما این تاریخ 9 ماهه به زودی به پایان خواهد رسید و تنها چند روز باقی مانده است. حال سؤال این است که بعد از پایان این مهلت 9 ماهه، سهمیه سوخت ذخیره شده چه تغییری خواهد کرد؟

    در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر در طول نه ماه گذشته از سهمیه سوخت خودروی خود استفاده کرده‌اید، نباید نگران باشید! تنها افرادی که هنوز از این سهمیه استفاده نکرده‌اند باید اطلاع داشته باشند که سقف ذخیره کارت سوخت برای خودروها، حداکثر ۵۴۰ لیتر (معادل ۶۰ لیتر در نه ماه) است. بنابراین، از اول مرداد ماه سال ۹۹، آنها حق استفاده از سهمیه جدیدی را ندارند.

    علاوه بر این، افرادی که در بازه زمانی ۹ ماه گذشته کمتر از ۶۰ لیتر از سهمیه سوخت خود را مصرف کرده‌اند، باید از احتمال از دست دادن بخشی از سهمیه خود یا به اصطلاح سوختن بخشی از سهمیه خود برحذر باشند.

    فرض کنید در 9 ماه گذشته تنها 40 لیتر بنزین از سهمیه خود را مصرف کرده‌اید. این بدان معناست که کارت سوخت شما هنوز حاوی 500 لیتر بنزین است. و با توجه به اینکه فاصله شما تا سهمیه حداکثری (540 لیتر) تنها 40 لیتر است، به همین تعداد 40 لیتر به کارت سوخت شما افزوده خواهد شد و سهمیه سوخت خودروی شما در ماه جدید، 60 لیتر نخواهد بود.


    سهمیه بنزین خودروهای صفر

    محاسبه سهیمه خودروهای نوشماره (صفر کیلومتر) از زمان کارت سوخت آنها تاکنون، صورت می‌گیرد.

    دلیل کاهش سهمیه بنزین چیست؟

    در صورتی که در حین سوختگیری، کارت سوخت را از داخل کارتخوان بیرون بکشید، ممکن است مقداری از سوختی که به آن حق دارید از آنتان کسر شود. این اصطلاح معروف "چند لیتر معمولی" است که به میزان کمی از سوخت اشاره دارد که به دلیل علل فنی و در هنگام خارج کردن کارت از کارتخوان، از دست می رود. اگر می خواهید از این مشکل جلوگیری کنید، کافی است مراقبت های زیر را رعایت نمایید:

    • پس از پایان سوختگیری، حتما چک کنید که نازل را به درستی در جایگاهش قرار داده باشید.
    • پس از پایان سوختگیری، تا زمانی که پیام «کارت را بردارید» را مشاهده نکرده‌اید، نباید کارت سوخت را از کارتخوان بردارید. در غیر اینصورت، چند لیتر از سهمیه سوخت‌تان کم میشود.
    • اگر این اشتباه را انجام دادید و کارت را زودتر دیدن پیام مذکور، برداشتید، باید دوباره کارت را در همان کارتخوان قرار دهید. پس از انجام این کار، آن چند لیتری که از سهیمه بنزین‌تان کسر شده بود، مجددا به کارت‌تان واریز میشود.

    بار دیگر تاکید می‌کنیم که تنها دلیلی که سبب کاهش سهمیه بنزین می‌شود، زمانی است که کارت سوخت را قبل از زمان مقرر برداشت کنید. بنابراین، اگر شما رعایت صحیح سوخت گیری را داشته باشید، هیچ کاهشی در سهمیه سوخت شما اتفاق نخواهد افتاد.

    سهمیه بندی بنزین چگونه است؟

    استفاده از بنزین سهمیه‌ای فقط با استفاده از کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر است.

    با استفاده از کارت آزاد (کارت جایگاه‌داران) می‌توان بنزین سوپر را خریداری کرد. استفاده از کارت سوخت شخصی برای خرید بنزین سوپر ممکن نیست.

    سهمیه خودروهای شخصی تنها به مدت ۹ ماه و با تصویب از فروردین ۹۹، قابلیت ذخیره سازی دارد. به عنوان مثال، در صورتی که در طی ۹ ماه از کارت سوخت خود استفاده نکرده‌اید، محدودیت ۵۴۰ لیتر بنزین (تعداد ۹ بار ۶۰ لیتر) به کارت سوخت شما ارائه خواهد شد.

    افرادی که دسترسی به کارت سوخت ندارند، یعنی افرادی که هنوز ثبت نام نکرده اند یا ثبت نام کرده اند اما هنوز کارت سوختشان را دریافت نکرده‌اند، نباید نگران سهمیه خودرویشان باشند. برای این افراد نیز سهمیه ماهانه در نظر گرفته و محفوظ است.

    در صورتی که شما مالک چند خودرو هستید، برای هر یک از این خودروها می توانید سهمیه سوخت دریافت کنید.

    تمامی وسایل نقلیه‌ای که از کارت سوخت استفاده نمی‌کنند شامل طرح سهمیه بندی نمی‌شوند. به عبارتی دیگر، وسایل نقلیه‌ای مانند خودروهای بیش از ۲۵ ساله و موتورسیکلت های بیش از ۱۰ سال، قادر به دریافت سوخت سهمیه‌ای نیستند.

    سهمیه بنزین انواع خودروها

    به منظور تعیین سهمیه سوخت برای انواع خودروهای شخصی، یک جدول به شکل زیر تعیین شده است:

    نوع کاربری نوع سوخت سهمیه ماهانه
    سواری شخصی بنزینی 60 لیتر
    سواری شخصی دوگانه سوز 30 لیتر

    متن ارسالی شما بهبود داده شده و بازنویسی شد: "*براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش، جدول فوق حاوی اطلاعات است.

    "

    سهمیه بنزین وانت بار

    برای کسب اطلاعات جدیدتر درباره سهمیه بنزین وانت، جزئیات سهمیه سوخت وانت بار، نمودار سهمیه و به روز رسانی آن و نحوه بررسی موجودی و زمان واریز سهمیه بنزین وانت، به مقاله زیر مراجعه فرمایید.

    سهمیه بنزین تاکسی

    برای دریافت اطلاعات در مورد سهمیه بنزین تاکسی، سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی، میزان سهمیه بنزین آژانس، سهمیه بنزین تاکسی دوگانه سوز، زمان واریز سهمیه سوخت تاکسی و نحوه استعلام سهمیه اعتباری تاکسی در سامانه سماس، مقاله را مطالعه کنید.

    سهمیه بنزین آمبولانس

    سهمیه سوخت آمبولانس های دولتی و خصوصی بر اساس یک جدول تعیین می‌شود. این جدول شامل میزان سوخت مورد نیاز برای هر آمبولانس و هر نوع واقعیت آمبولانس است. با این توجه، برای تخصیص بهتر سوخت، استفاده از سیستم مدیریت سوخت خودرو لازم است. این سیستم می‌تواند به طور خودکار سوخت مورد نیاز را بر اساس فاصله طی شده و شرایط جاده محاسبه کند. این رویکرد نه تنها به بهبود بهره وری از سوخت کمک می‌کند، بلکه هزینه‌های سوخت را نیز کاهش می‌دهد.

    نوع کاربری سهمیه یارانه ای سهمیه آزاد
    امبولانس دولتی ندارند! 650 لیتر
    امبولانس غیردولتی 500 لیتر 650 لیتر
    امبولانس آرامستان 500 لیتر 650 لیتر

    وضعیت فعلی اطلاعات جدول براساس آخرین اطلاعیه‌های ارائه شده توسط شرکت ملی پخش است.

    سهمیه بنزین موتورسیکلت

    در هر ماه، 25 لیتر بنزین برای انواع موتورسیکلت در نظر گرفته می‌شود.

    سهمیه سوخت خودروهای سنگین

    با اعلام سازمان راهداری، از ابتدای ماه تیر ۹۹، مقدار حداکثر سوخت مجاز برای خودروهای نفت-گازسوز که در حمل و نقل جاده‌ای فعال هستند، براساس نوع کاربری آنها و طبق جدول زیر، افزایش یافته است.

    کاربری سقف برداشت سابق
    (قبل از تیر99)
    سقف برداشت جدید
    (بعد از تیر 99)
    3.5 تا 6 تن 90 لیتر 110 لیتر
    6 تا 10 تن 120 لیتر 180 لیتر
    10 تا 20 تن 200 لیتر 240 لیتر
    20 تا 30 تن 250 لیتر 300 لیتر
    30 تا 40 تن 350 لیتر 420 لیتر
    40 تا 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
    بالای 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
    بالای 40 نفر 400 لیتر 480 لیتر

    متن ارسالی شما بهبود داده شده و بازنویسی شد: "*براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش، جدول فوق حاوی اطلاعات است.

    "

    سهمیه سوخت خودروهای پلاک معلولان

    سهمیه سوخت خودروهای پلاک معلولان بسیار بیشتر از سهمیه سوخت خودروهای شخصی است و به طور خاص 40 لیتر بیشتر است. برای محاسبه سهمیه سوخت این خودروها، یک جدول مشخص استفاده می‌شود:

    نوع خودرو سهمیه ماهیانه
    بنزینی 100 لیتر
    دوگانه سوز 70 لیتر

    توجه: شركت ملي پخش به طور مداوم اطلاعیه های خود را به روز می کند، در نتیجه اطلاعات مربوط به جدول بالا ممکن است تغییر کند.

    شرکت ملی پخش در آذرماه 99 به منظور یکسان‌سازی سهمیه سوخت در پلاک معلولان با سایر پلاک‌ها و همچنین جلوگیری از تغییر کارت سوخت در زمان، اعلام کرد که سهمیه سوخت برای پلاک معلولان نیز باید مانند سایر خودروها باشد. این به این معنی است که معلولان بنزینی هر ماه می‌توانند 60 لیتر سوخت دریافت کنند و دوگانه سوزها می‌توانند 30 لیتر سوخت دریافت کنند. با این حال، 40 لیتر سوخت باقیمانده به صورت اعتباری به مالک خودرو یا نماینده قانونی وی اختصاص پیدا می‌کند.

    شرکت ملی پخش در یک اعلامیه اعلام کرده است که این روش با موفقیت برای خودروهای جانبازان انجام شده است و در حال حاضر قرار است برای خودروهایی که دارای پلاک معلولیت هستند نیز اجرا شود.

    زمان ذخیره سهمیه بنزین

    از ابتدای اردیبهشت ۹۹، حداکثر مدت زمان مجاز برای ذخیره سهمیه بنزین در کارت سوخت وسایل نقلیه، ۹ ماه است. بنابراین، حداکثر مقدار سوختی که می‌توان در کارت سوخت خودرو ذخیره کرد حدود ۵۴۰ لیتر است.


    اخبار بنزین در ایران

    در اینجا معیارهای اصلی در مورد سهمیه بنزین بررسی شده است که شامل زمان واریز سهمیه ماهانه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار سالیانه مصرف بنزین است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مسائل، مقالات زیر را مطالعه کنید.

    اخبار سهمیه سوخت خودرو

    خبرهای مهم درباره سهمیه بندی سوخت را در زیر میتوانید مطالعه کنید. این اخبار شامل سهمیه سوخت برای تاکسی های بنزینی و دوگانه سوز، سهمیه سوخت برای وانت های باربری و همچنین سهمیه بنزین برای تاکسی های اینترنتی است.

    اخبار کارت هوشمند سوخت

    برای ثبت نام کارت سوخت المثنی و اطلاع از مراحل و مدارک لازم، پیگیری و استعلام کارت سوخت خودرو و موتورسیکلت از شرکت پست، و همچنین راهنمایی در مورد دریافت و تغییر رمز کارت سوخت، میتوانید از مقالات منتخب زیر استفاده کنید:


    اخبار جدید تاکسیرانی

    "در این مقاله، با آخرین اخبار و تحولات در حوزه تاکسیرانی آشنا خواهید شد. در این باره، وضعیت جدید نوسازی تاکسی فرسوده، مبلغ وامی که برای این نوسازی در نظر گرفته شده است و نحوه تعویض تاکسی قدیمی را به شما می‌گوییم. اگر شما نیز از علاقه‌مندان به حوزه تاکسیرانی هستید، این مقاله را حتما مطالعه کنید."

    سوال یا نظری دارید؟

    name
    email
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود
    جستجو
    منوی اصلی
    پشتیبانی

    شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

    تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

    پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

    دستیار هوشمند - آنلاین

    سلام
    من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

    میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
    و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

     logo اپلیکیشن خودرو شاپ