طرح نوسازی تاکسی فرسوده و قدیمی

مقالات خودرویی

ارائه تسهیلات برای نوسازی تاکسی

بهمن ۱۴۰۲: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، درباره آخرین وضعیت ارائه تسهیلات برای تجدید نظر در تاکسی‌های قدیمی به تاکسیرانان پایتخت توضیح داد. یکی از چشم‌اندازهای اصلی مدیریت شهری، مسئله حل آلودگی هوا در تهران است و خودروهای قدیمی نیز نقش حیاتی در این مسئله دارند، از جمله تاکسیها و اتوبوسهای قدیمی. اگر ما می‌توانیم در بهبود این خودروها تأثیرگذار باشیم، این برنامه می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نیز تأثیرگذار باشد.

شهرداری تهران با همکاری صندوق کارآفرینی، به دارندگان تاکسی‌های قدیمی فرصتی خوب را در این دوره مدیریت شهری ارائه کرده است. این ارائه شامل قراردادهایی است که با کارمزد 8 درصد و اقساطی بلندمدت به مدت 60 ماه برای خودروهای ون، پژو و سمند فرسوده ارائه می‌شود. این برنامه به دارندگان تاکسی‌های قدیمی این امکان را می‌دهد تا به راحتی خودروی خود را به یک خودروی جدید و مدرن مانند «سورن پلاس دوگانه سوز» تبدیل کنند.

مدتی است که خانم مالکی برای نوسازی تاکسی ون و خودروهای سواری به تسهیلاتی به مجموعه‌ای از مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان دسترسی دارد. هدف اصلی این اقدام، برقی سازی تاکسی‌ها است. با اجرای این طرح، پیش‌بینی شده است که به زودی ۲۵ هزار تاکسی برقی و ۱۰ هزار ون برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شوند. حتماً این اقدامات باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

انعقاد قرارداد 10 هزار دستگاه ون

در سال 1402، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، خبر خرید وسایل حمل و نقل برقی در این دوره را اعلام کرد. این خرید به صورت بی‌نظیر و بی‌سابقه بوده و قیمت خودروهای برقی نسبت به خودروهای دیزلی بسیار گران تر است. برای تأمین مالی این قراردادها، شهرداری به منظور تضامین و دولت با همکاری چینی ها، اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

مدت زمان استفاده از ون‌های تهران به 17 سال قبل برمی‌گردد. در حال حاضر تلاش در جهت انعقاد قرارداد 10 هزار ون در حال انجام است و همچنین 5000 تاکسی توسط شهرداری و 49 هزار تاکسی از طرف وزارت صنعت و مجموعه‌های خصوصی تامین خواهد شد.

شهردار تهران اعلام کرد که به منظور بهبود کیفیت هوای پاک شهر، 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی خریداری خواهد شد. این تدابیر گام مهمی در راستای حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت هوا در تهران محسوب می‌شود. هر چند مسئولیت اصلی در این زمینه بر عهده سایر دستگاه‌ها است، اما شهرداری ضمن انجام وظایف خود، تلاش می‌کند تا در بهبود شرایط کمکی به دستگاه‌های دیگر نیز نماید.

نوسازی 4هزار تاکسی در یک سال گذشته

در سال 1402، شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در پویش امید و افتخار شهرداری تهران و رونمایی از تاکسی‌های برقی، ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که مشکل اصلی ساکنان پایتخت با آلودگی هوا مرتبط است. به منظور کاهش آلودگی، نیازمند بهبود و نوسازی وسایل نقلیه عمومی بود. در سال‌های گذشته، شهر تهران برای توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی تلاش کمتری کرده بود، اما در دو سال اخیر تلاش‌هایی خوب در این زمینه صورت گرفته است. در حال حاضر، چهار هزار تاکسی فرسوده در پایتخت بازسازی شده‌اند.

در حومه شهر تهران، مدیریت شهری به این نکته اشاره کرده است که تاکسی ها با سهم 18 درصدی خود در حمل و نقل شهری دچار فرسودگی هستند. بنابراین، در نظر گرفته شده است که تعداد 25 هزار دستگاه تاکسی و 10 هزار دستگاه ون برقی وارد بازار شود. در مرحله اول، تعدادی از تاکسی های برقی به کار گرفته می شوند. مدیریت شهری نیز بر اهمیت استفاده از تکنولوژی های نوین در حمل و نقل شهری تاکید می کند و تسهیلات ویژه ای برای تجدید نظر و برقی کردن ناوگان تاکسی در نظر گرفته است. این طرح با تسهیلات 60 ماهه با سود هشت درصدی و با زمان تنفس 3 ساله در جهت تجدید نظر در ناوگان تاکسی ها در تهران پیاده سازی شده است.

میثم مظفر، رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در این مراسم اعلام کرد که در این دوره از مدیریت شهری تحت فرمانداری شهردار تهران، با ۵۰ هزار تاکسی فرسوده روبرو بودیم. با این حال، شهردار تهران تلاش فراوانی برای بهبود نامه‌های حمل و نقل صورت داده است. شرکت تاکسیرانی دارای ظرفیت‌های بسیار بزرگی است که در صورت بهره‌برداری در سطح مطلوب، می‌تواند تحول جدیدی را در این حوزه موجب شود. در برنامه چهارم تحول، هدف گذاری کرده‌ایم که سالانه حداقل پنج هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم و بهبودی قابل توجهی در وضعیت ناوگان تاکسی حاصل کنیم، زیرا در دوره قبلی مدیریت شهری این موضوع به شکل کامل تامین نشده بود.

ارزش گواهی اسقاط تاکسی 210 میلیون تومان است

در آذر ماه سال ۱۴۰۲، گل علیزاده، رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست، اعلام کرد که سن حداکثر تاکسی‌ها برای استفاده از خدمات رانندگی به 10 سال تغییر کرده است. در گذشته، تاکسی‌ها برای ادامه فعالیت خود نیاز به دریافت دو گواهی اسقاط داشتند، که تخمین می‌شد بیش از 70 میلیون نصیب صاحبان تاکسی‌های قدیمی می‌شد. اما با این تغییرات جدید، این عدد به نزدیکی 210 میلیون افزایش یافته است، که به صاحبان تاکسی‌های که ماشین‌های خود را نوسازی نکرده‌اند، تحت شرایط آنچنانی گذارده می‌شود که به راحتی بتوانند اقدام به نوسازی و بهبود خودروهای خود کنند.

قیمت بنزین در سال ۱۳۹۹ به ۱۰٬۰۰۰ تومان افزایش یافت. قیمت دیزل نیز به ۱۲٬۲۰۰ تومان رسید. همچنین صاحبان خودروی سواری ۷۰ میلیون تومان به عنوان گواهی اسقاط دریافت خواهند کرد و همچنین ارزش لاشه خودرو نیز برای صاحب ماشین ۲۰ میلیون تومان است. این طرح با ترکیب خودروهای پر مصرف سوخت و تاثیر مثبت آن ها در کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است و برنامه ریزی های انجام شده برآورد می کنند که این اقدام باعث خارج شدن ۵۰۰ هزار دستگاه فرسوه از چرخه سالانه خواهد شد.

نوسازی تنها 2500 تاکسی در سال جاری

در ماه آبان سال ۱۴۰۲، دستگاه های ناوگان تاکسیرانی به تعداد ۳۱۳ هزار دستگاه موجود بودند، اما تنها ۲۰۳ هزار دستگاه از این تعداد بیش از ۱۰ سال عمر داشته اند. از سال ۱۳۹۶ به بعد، تسهیلات و اعتبارهای یارانه ای برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی لغو شده و جای آن خرید نقدی قرار گرفته است. این تصمیم در نهایت، باعث افزایش آلودگی هوا در تهران شده است.

مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، درباره روند نوسازی تاکسی های قدیمی در ایران توضیح داد. او بیان کرد که شرایط اقتصادی نامساعد است و بسیاری از رانندگان تاکسی نمیتوانند بتوانند به روش نقدی قیمت خودرو ها را پرداخت کنند. افزایش چشمگیر قیمت خودرو در چند سال گذشته موجب شده است که مالکان تاکسی قدیمی بدنبال تأمین منابع مالی برای خرید خودروهای جدید باشند. شهرداری ها، پست بانک، کمیته امداد، سازمان بسیج و دیگر سازمانها سعی کرده‌اند تا کمک مالی کنند تا بتوانند بخشی از تاکسی های فرسوده را تعویض و نوسازی کنند.

شرکت‌های خودروساز، به خصوص ایران خودرو، اعلام کردند که سالانه حدود 900 هزار خودرو تولید می‌کنند. اگر 5 درصد این تولید را به تاکسیرانی اختصاص دهند، هر سال می‌توانند 20 هزار تا 40 هزار خودرو قدیمی را بازسازی کنند. بنابراین کاهش تولید منطقی نیست و مشکل در سیاست‌گذاری خودروسازان است. آن‌ها باید یک استراتژی مشخص برای ادامه طرح بازسازی تعیین کنند. در سال 1402، در یک قرارداد با شرکت خودروساز، تعیین شد که 10 هزار خودرو تاکسی بازسازی شود. اما به دلیل ناتوانی شرکت خودروساز در تولید تاکسی، تنها 2500 خودرو در حال حاضر در این طرح جایگزین شده است.

طرح تعویض ون فرسوده با تاکسی نو

مهر چهارماه یکهزار‌و‌سیصد و دو: امین رهبر، مدیر نوسازی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که برای ارتقاء و ساختاردهی تاکسی‌های فرسوده در این شهر و همچنین خرید تاکسی‌های جدید، وامی به مبلغ دو میلیارد ریال با کارمزد هشت درصدی در نظر گرفته شده است.

به منظور جایگزینی ون‌های قدیمی و فرسوده، یک خودروی "سمند سورن پلاس دوگانه سوز" مورد نظر قرار گرفته است. مالکان خودرو می‌توانند با استفاده از تسهیلاتی به ارزش 2 میلیارد ریال، که کارمزد هشت درصدی و با تسهیلات پرداخت اقساط 60 ماهه و با سه ماه تنفس ارائه می‌شود، خودروی جدید خود را تهیه کنند. همچنین، با توجه به قیمت بالای خودروهای موجود در بازار و عدم قدرت تاکسیرانان برای خرید آن‌ها، برنامه‌ای جهت کمک به بازسازی این خودروها در دست بررسی است. تاکسیرانانی که خودروی ون قدیمی دارند، با دریافت وام و تسهیلاتی برای اسقاط خودرو قبل از ارائه پیش‌فاکتور جدید توسط خودروساز، می‌توانند با هزینه کمتر خودرو خود را نوسازی کنند.

متقاضیان تاکسیرانی که تمایل دارند اطلاعات بیشتری دریافت یا نام خود را ثبت نمایند، می‌توانند از ساعت 8 تا 11 به دفتر نوسازی این سازمان مراجعه کنند.

مشخص نبودن نحوه واگذاری مالکیت 630 ون تهران

بهازتر کردن و بازنویسی مقاله:

مهر 1402: امین رهبر، مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، درباره وضعیت فعلی ۶۳۰ دستگاه ون که با پشتیبانی مالی وزارت کشور تأمین شده بود، توضیح داد. سال قبل، وزارت کشور ۶۳۰ دستگاه ون را به شهرداری تهران واگذار کرد. تقریباً ۳۰ درصد هزینه این دستگاه‌ها توسط شهرداری تهران و ۷۰ درصد باقی‌مانده توسط وزارت کشور تأمین می‌شد. در همین زمان، شهرداری تهران ۳۰ درصد هزینه ۶۳۰ دستگاه ون را پرداخت کرد. در ابتدای سال جاری، در مرحله اول ۱۹۵ دستگاه ون تحویل شدند، که ۱۸۴ دستگاه از آن‌ها پلاک شده و آماده استفاده هستند. زمان تحویل باقی مانده‌ی دستگاه‌ها هنوز مشخص نشده است. بعد از آن، در حدود ۴۶ دستگاه ون در آستانه اربعین به شهرداری تهران اختصاص یافته است، که هنوز پلاک نشده‌اند؛ اما شهرداری تهران در دسترس آن‌ها قرار دارد.

تا کنون، شهرداری تهران 220 ون از کل 630 ون معطی به آن را دریافت کرده است. اما هنوز هیچ دستورالعمل رسمی برای واگذاری مالکیت این خودروها از سوی وزارت کشور صادر نشده و همه این ون‌ها تحت مالکیت شهرداری تهران قرار دارند. تا کنون استفاده از 30 درصد سهم شهرداری از هزینه تحویل این خودروها واریز شده است، اما مصوبه نوبق این موضوع مشخص نیست. از 220 ون در اختیار شهرداری، 46 ون هنوز پلاک نشده‌اند و 40 ون همچنان به علت عیوب از ایران‌خودرو دیزل تحویل نگرفته‌اند. قابل ذکر است که حدود 140 ون تازه دیگر نیز در اختیار شهرداری تهران قرار دارد و بر اساس برنامه‌های آینده، از این خودروها در طرح «شاتل سرویس» استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد که یک نکته مهم این است که این ون‌ها قابلیت انتقال مالکیت به افراد حقیقی را ندارند. هنوز الگوی واگذاری مالکیت این ون‌ها مشخص نشده است و به همین دلیل این ون‌ها به نام شهرداری تهران است.

گفته شده که آقای رهبر در نظر دارند یک طرح جدید را برای تجدید خودروهای ون سازی کنند. قیمت خودروهای ون به حدی افزایش یافته است که تاکسیران نمی توانند آنها را بخرند. بنابراین طرحی ایجاد می کنند که امکان دریافت وام 200 میلیون تومانی با بهره 8٪ در مدت 60 ماه و 3 ماه توقف اقساط را برای تجدید خودروی سورن فراهم کند.

پرداخت وام به مالکان تاکسی‌های فرسوده

شهریور ۱۴۰۲: مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در خصوص تسهیلات جدید برای به روز رسانی تاکسی‌های قدیمی، بیان کرد که از ابتدای شهریورماه سال جاری، با ارائه تسهیلات مبلغ ۱۵۰ میلیون تومانی و هزینه ۸ درصد، و بازپرداخت به مدت ۶۰ ماه و با مهلتی ۳ ماهه، فرایند بهبود و نوسازی تاکسی‌ها آغاز خواهد شد.

طرح نوسازی تاکسی‌های قدیمی توسط شهرداری تهران با همکاری صندوق کارآفرینی امید بهبود یافته است. تاکسیرانان می توانند با ثبت نام در اداره نوسازی سازمان تاکسیرانی، تسهیلات را دریافت کنند و برای انجام این مراحل بانکی، به صندوق کارآفرینی امید معرفی خواهند شد. در صورتی که خودروساز به تعهدات خود پایبند باشد و پیش فاکتور را طبق قرارداد منعقد شده با نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صادر کند، طرح نوسازی ناوگان به موقع انجام خواهد شد.

به طورکلی خودروی سمند سورن پلاس با قیمت تقریبی 362 میلیون تومان برای علاقمندان موجود است. تحویل خودرو نیز سه ماه پس از پرداخت کامل به متقاضی تحویل داده می‌شود و در صورت اجرای طرح کلید به کلید، خودروی فرسوده متقاضی در تاریخ دریافت خودروی جایگزین تعویض می‌شود. همچنین، مبلغ ارزش اسقاط توسط مراکز به تاکسیرانان پرداخت می‌شود.

1500 میلیارد تومان تسهیلات نوسازی تاکسی

در مرداد ۱۴۰۲، آقای تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران، تاکید کرد که مشکل صندوق کارآفرینی امید باید توسط شهرداری مورد بررسی و تعقیب قرار بگیرد. او اعلام کرد که تنها ۲۷۰۰ خودرو در سال قبل و کمتر از ۶۰۰ خودرو در امسال برای نوسازی و بهبود تاکسی‌ها استفاده شده‌اند.

وحدت کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرد که تسهیلات نوسازی تاکسی به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان از درآمد طرح ترافیک و صندوق کارآفرینی امید دریافت خواهد شد. این تسهیلات به صورت یک وام ۶۰ ماهه با سود ۸ درصد اعطا خواهد شد. همچنین، اعلام شده است که فرآیند نوسازی تاکسی های فرسوده به دلیل ورود سمند سورن به عنوان تاکسی به طور رسمی، آغاز شده است.

وام 150 میلیونی برای نوسازی تاکسی‌ فرسوده

تیر 1402: امین رهبر، مدیر نوسازی ناوگان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، جزئیات از تسهیلات جدید برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده را تشریح کرد. طبق طرحی که در تاریخ ۲۸ خردادماه به نماینده‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ابلاغ شده است، خودروی «سمند سورن پلاس» با قیمت ۳۶۲ میلیون تومان برای نوسازی تاکسی‌های قدیمی در نظر گرفته شده است. شهرداری تهران در این طرح از منابع داخلی خود به همراه کمک صندوق کارآفرینی امید، تسهیلاتی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده ارائه خواهد داد. این تسهیلات شامل وامی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۸ درصدی به مدت ۶۰ ماه با سه ماه تنفس است.

ایشان تأکید کردند که توافق‌نامه با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است و پس از انجام فرآیندهای اداری و تأمین منابع مالی، برنامه‌های لازم برای اطلاع‌رسانی به متقاضیان درباره نحوه ثبت‌نام و دریافت تسهیلات، صورت خواهد گرفت.

طبق گفته آقای رهبر، طرح نوسازی ناوگان خودروهای تاکسی به صورت کلید به کلید است و اگر متقاضیان ثبت نام و واریز وجه را انجام دهند، سه ماه دیگر خودروی جایگزین خود را دریافت خواهند کرد. قبل از تحویل خودرو در طرح جدید، فراخوانی از مراکز اسقاط خواهد شد تا قیمت‌های جدید اعلام شود. تاکسی‌های مدل سال ۹۱ و ما قبل می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. نوسازی تاکسی‌ها براساس آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک مبتنی بر سن تاکسی نیست و تاکسی‌هایی که نمی‌توانند معاینه فنی را انجام دهند، نیز مشمول نوسازی هستند. تاکنون ۹۸۸ پرونده نوسازی تشکیل شده است که ۵۲۳ خودرو تحویل شده است و بقیه خودروها نیز طبق زمان‌بندی اعلامی تا اواسط تیرماه تحویل داده خواهند شد. این خودروها به صورت تمام نقد و بدون دریافت تسهیلات از رانندگان خریداری شده‌اند و به زودی تسهیلات نوسازی به رانندگان ارائه خواهد شد.

اختصاص وام نوسازی تاکسی به رانندگان در آینده نزدیک

بر اساس گزارش خرداد ۱۴۰۲، به طور روزانه بیش از دو میلیون سفر از طریق تاکسی‌ها در تهران انجام می‌شود. به عنوان مدیر بازرسی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، علیرضا تویسرکانی اشاره کرد که در این ترددها مشکلاتی وجود دارد. چرا که رانندگان تاکسی مستقیماً با مسافران در ارتباط هستند، بنابراین نسبت به سایر مواضع عمومی، تاکسیرانی با مشکلات بیشتری روبرو است.

به گفته وی، در بازه زمانی بین آبان ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، تعداد حدود 500 پرونده شکایت بین مسافران و رانندگان تاکسی دریافت شده و به توافق دوطرفه پایان یافته است که جلوی ارجاع آنها به دادسرا گرفته شد. از کل تعداد 78،000 تاکسی در شهر تهران، بیش از نیمی از آنها دارای 10 سال و بیشتر سابقه بهره‌برداری هستند و برای نیاز به نوسازی و به‌روزرسانی نیاز دارند. بسیاری از رانندگان تاکسی، مالک خودرویی فرسوده هستند و برای نوسازی خودرو منابع مالی کافی ندارند و به نتیجه نیاز به تسهیلات مالی دارند. در نتیجه، با تلاش‌های مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی، معاونت فنی و بهره‌برداری و صندوق کارآفرینی امید، برنامه نوسازی ناوگان تاکسیرانی به‌کار گرفته شده و به محض آماده سازی، وامهای صندوق کارآفرینی در اختیار رانندگانی که خودروی فرسوده دارند قرار خواهد گرفت.

با ازای دستگاه‌های تاکسیرانی که از ابتدای فروردین تاکنون کارسازی شده‌اند، تعداد ۹۵۰ مورد تخصیص یافته است. از این تعداد، تا پایان ۲۰ خرداد ۵۲۳ دستگاه تحویل داده شدند و بقیه نیز به صورت روزانه و حداکثر تا ۱۵ تیرماه تحویل داده خواهند شد. هدف ما استفاده از خودروهای وارداتی و مدرن برای بهبود ناوگان تاکسیرانی است.

10 هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شوند

در خرداد 1402، مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای قدیمی، طرح کلید به کلید جایگزینی تاکسی‌های قدیمی را معرفی کرد. طبق این طرح، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی قدیمی در سراسر کشور با تسهیلات مالی به ارزش ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی جایگزین خواهند شد.

تا آخر سال گذشته، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر درخواست برای واریز وجوه برای جایگزینی تاکسی های قدیمی خود را داشته‌اند، تا به این لحظه تنها ۲ هزار تاکسی قدیمی با تاکسی های جدید بدل شده‌اند.

طبق گفته وی، در این طرح جایگزینی سعی شده است تا مالکان تاکسی‌ها به سرعت خودروی جدید خود را دریافت کنند. بنابراین، پس از تأیید و ارائه خودروی فرسوده در مراکز اسقاط، متقاضیان به شرکت ایران خودرو ارجاع داده می‌شوند تا خودروی جایگزین خود را دریافت کنند. در حال حاضر، مدل سورن پلاس خواهد بود که در این طرح به کار می‌رود. در مرحله اول این طرح، مالکانی که در سال ۱۴۰۲ در طرح جایگزینی ثبت نام کرده و هزینه مربوطه را پرداخت کرده‌اند، باید به سرعت به مراکز اسقاط در سراسر کشور مراجعه کنند تا در فرایند تحویل خودرو شرکت تاکسیرانی مربوطه شرکت کنند.

به گفته آقای سالاری، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان تیرماه، ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی جدید به جای تاکسی‌های فرسوده جایگزین خواهد شد. همچنین، به زودی شرایط و روش ثبت‌نام برای دیگر متقاضیان این طرح اعلام خواهد شد.

جایگزینی 2500 تاکسی فرسوده تا پایان تیرماه

در خرداد 1402، مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، طرح کلید به کلید جایگزینی تاکسی‌های قدیمی را مطرح کرد. طبق این طرح، 10 هزار دستگاه تاکسی قدیمی با تسهیلات مالی به ارزش 100، 120، 150 و 200 میلیون تومان جایگزین خواهند شد. از تاریخ 28 اسفند گذشته تاکنون، 2 هزار نفر از طریق واریز وجه، موفق به دریافت تاکسی جدید شده‌اند، در حالی که تعداد درخواست‌ها تا آن تاریخ به 4 هزار و 500 نفر می‌رسد.

این طرح جایگزینی اهدافی را دنبال می‌کند که عبارتند از کوتاه کردن زمانی که مالکان تاکسی‌ها برای دریافت خودروی جایگزین صرف می‌کنند و فراهم کردن شرایطی مناسب برای متقاضیانی که می‌خواهند تاکسی جدید دریافت کنند. براساس این طرح، متقاضیان پس از پذیرش خودروی فرسوده خود در مراکز اسقاط، به شرکت ایران خودرو ارجاع داده می‌شوند تا تاکسی جدید خود را دریافت کنند. در حال حاضر، خودرو جایگزین سورن پلاس خواهد بود. در مرحله اول اجرای این طرح، آن دسته از مالکان تاکسی‌های فرسوده که در سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام کرده و تا تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ وجه قسط مربوطه را پرداخت کرده‌اند، باید هماهنگی کنند و به مراکز اسقاط سراسر کشور مراجعه کنند تا در فرآیند تحویل خودرو شرکت کنند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طبق گفته آقای سالاریه، تا پایان تیرماه، 2 هزار و 500 دستگاه تاکسی جدید جایگزین تاکسی‌های فرسوده خواهد شد. شرایط و نحوه تکمیل ثبت‌ نام سایر متقاضیان این طرح به زودی اعلام خواهد شد.

آغاز طرح کلید به کلید تاکسی 1402

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در توئیتر اعلام کرده است که از روز شنبه، 9 اردیبهشت‌ماه، سامانه‌ی تعویض کلید برای 10 هزار خودرو فرسوده تاکسی آماده است.

به گفته آقای قالیباف، این سامانه از تاریخ 26 فروردین تاکنون موفق شده است بیش از 29 هزار سهمیه خودرو فرسوده که در قرعه کشی‌های گذشته انتخاب شده بودند را از مرحله اسقاط تا تحویل خودروی جدید سیستماتیک کند. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزوده است که سرعت جایگزینی خودروهای فرسوده امسال بهبود یافته است.

باید اشاره کنیم که سازمان تاکسیرانی قراردادی برای تجهیز 10 هزار خودرو تاکسی جدید با یکی از تولیدکنندگان خودرو بسته است. تاکنون، 2 هزار و 200 جهت تعویض خودروهای قدیمی خود را دریافت کرده‌اند. همچنین، تعداد 7 هزار و 500 نفر نیز درخواست ثبت‌نام خود را ارسال نموده‌اند و باید مراحل بعدی را طی کنند. اما، حدود 300 نفر هنوز هیچ اقدامی برای ثبت‌نام ننموده‌اند.

تحویل اولین تاکسی‌های سورن

در فروردین ۱۴۰۲، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که با اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، امکان ثبت‌نام و انتخاب خودروی سمند سورن پایه گازسوز با سطح آلایندگی یورو ۵ در سامانه نوسازی ناوگان فراهم شده است. این طرح منجر به جایگزینی تاکسی‌های جدید شده و تا به امروز، ۱۵۰ خودرو به متقاضیان تحویل داده شده است.

براساس اطلاعات گزارش، تا پایان سال گذشته، ۱۲۸۱ نفر نام خود را برای ثبت‌نام ارائه دادند. از این تعداد، ۱۱۰۸ فرد برای دریافت پیش‌فاکتور اقدام کردند و ۹۴۸ نفر نیز هزینه‌های خود را واریز کردند. از تاریخ ۸ فروردین‌ماه سال جاری، فرآیند تحویل خودروهای جایگزین آغاز شده و تا به امروز، ۱۵۰ نفر موفق به دریافت خودروی سمند سورن شدند. این فرآیند طبق برنامه زمان‌بندی‌شده خواهد ادامه یافت.

پیگیری اشیای گمشده در تاکسی

در ماه خرداد سال ۱۴۰۰، سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی اعلام کرد که مسافرانی که اشیای خود را در تاکسی‌ها رها می‌کنند، اکنون می‌توانند از طریق اینترنت یا تلفن همراه، برای بازیابی آن‌ها اقدام کنند. خانم قلی‌زاده، مدیر روابط عمومی این سازمان، افزود که شهروندان می‌توانند برای پیگیری اشیای گمشده خود به وب سایت تاکسیرانی مراجعه کنند یا با شماره تلفن 48048 تماس بگیرند.

با توجه به اعلامیه سازمان نظارت بر تاکسیرانی، اشیای از دست رفته شهروندان، که عمدتاً شامل مدارک شناسایی می‌شوند، تا مدت حدود ۴۰ روز نگهداری می‌شوند و در صورتی که صاحبان آنها اقدام جستجو نکنند، به شرکت پست تحویل داده خواهند شد تا به آدرس پستی آخرین مالکین آنها ارسال شود.

شرایط تبلیغات روی خودرو تاکسی

آذر ۹۹ | آقای روشنی، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، اعلام کرد که مجوز تبلیغات روی تاکسی‌های شهر تهران در شورای عالی ترافیک تصویب شده است و با همکاری پلیس راهور و وزارت کشور، به زودی به مرحله اجرایی خواهد رسید.

با بیش از 80 هزار تاکسی فعال در تهران، آقای روشنی با تأکید بر این موضوع، اظهار داشت که اجرای تبلیغات روی تاکسی‌ها با هدف افزایش درآمد رانندگان انجام می‌شود و بخش قابل توجهی از درآمد حاصل از این تبلیغات به تاکسیران می‌رسد.


سایت سازمان تاکسیرانی

تاکسیرانان در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان و مشهد می‌توانند برای اطلاع از آخرین خبرها و دریافت خدمات مختلف در زمینه تاکسیرانی، مانند درخواست مجوز تاکسی، استعلام کرایه تاکسی و آدرس شرکت‌های تاکسیرانی، به لینک زیر مراجعه کنند.

آمار طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ایران

طرح بازسازی سیستم تاکسی های قدیمی و خسته کننده کشور از تاریخ 12 بهمن ماه 1394 آغاز شده است.

آمار نوسازی تاکسی فرسوده در ایران
سال تعداد
خودروهای جایگزین شده تا سال 1397 64,320 دستگاه
خودروهای جایگزین شده سال 1398 3,834 دستگاه
خودروهای جایگزین شده سال 1399 8,880 دستگاه
خودروهای جایگزین شده سال 1400 9,355 دستگاه
خودروهای جایگزین شده سال 1401 9,327 دستگاه
 
اسقاط بدون جایگزین 14,280 دستگاه
خودروهای جایگزین شده 95,716 دستگاه
مجموع خودرو اسقاط شده 109,996 دستگاه

مطابق اعلام از سوی اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، اطلاعات فوق برایمان منتشر شده است.


اخبار تاکسی و تاکسیرانی

درباره خودروهای تاکسی، اخبار مهمی به گوش می‌رسد که شامل به‌روزرسانی خودروهای فرسوده، سهمیه بنزین تاکسی و نحوه ثبت‌نام برای دریافت سهمیه بنزین تاکسی اسنپ است. همچنین، اخباری درباره افزایش کرایه تاکسی و شرایط معاینه فنی آن نیز در این بسته اخبار مطرح شده است.

شرایط فروش خودرو

برای اطلاع از جدیدترین اخبار فروش شرکت و دیدن طرح پیش فروش جدید ایران خودرو و فروش فوق العاده ایران خودرو، مقاله را بخوانید. همچنین در این مقاله، بخشنامه‌های جدید فروش فوری سایپا، پیش فروش سایپا و فروش فوق العاده سایپا نیز می‌توانید مشاهده کنید.

قیمت جدید انواع لاستیک

روش ثبت نام در برنامه تامین لاستیک دولتی و شرایط خرید آن با تایر با نرخ مصوب و قیمت شرکتی دارایی نوعی لاستیک اصلی را در اینجا می‌توانید مطالعه کنید. علاوه بر این، بازار فروش تایرهای ایرانی و خارجی و قیمت هر یک در بازار داخلی نیز در این مقالات بررسی می‌شود.

اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده

در ایران، اخبار مربوط به خودروهای قدیمی و کهنه را می‌توانید در اینجا بخوانید. در این مقاله به طور خاص، آخرین اطلاعات و وضعیت این خودروها را مطالعه خواهید کرد.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ