بسیاری از مردم عجله داشتند تا تویوتا را به خاطر تاخیر در بازی EV مورد انتقاد قرار دهند و پیشبینی میکردند که غول خودروسازی ژاپنی در نهایت از رقبا عقب بماند. با این حال، آمار فروش داستان متفاوتی را بیان می کند. تویوتا نه تنها توانست تاج فروش خود را برای چهارمین سال متوالی حفظ کند، بلکه مجموع تحویلها به بالاترین حد خود رسید.
از مجموع 11233039 خودرو فروخته شده توسط تویوتا و زیرمجموعه های آن، تعداد کمی از آنها موتور احتراق داخلی را حذف کردند. تحویل خودروهای برقی باتری دار 104018 دستگاه بوده است. بله، رشد 325.2 درصدی نسبت به سال گذشته بود، اما وقتی با یک عدد پایه پایین مقایسه میشوید، درصدها میتوانند فریبنده باشند. وسایل نقلیه الکتریکی خودروهای هیبریدی خفیف-هیبریدی خودروهای هیبریدی پلاگین خودروهای هیبریدی خودروهای سلول سوختی مجموع فروش کل برقی شده 104,018 3,420,004 26,859 124,755 3,919,321,359
واقعیت این است که خودروهای برقی تنها 0.926 درصد از کل محموله ها را در یک سال رکوردشکنی برای تویوتا و شرکت به خود اختصاص داده اند. گروهی از خودروهای الکتریکی در راه خط تولید «Beyond Zero» (bZ) هستند، اما این شرکت تخمین میزند که خودروهای برقی با باتری همیشه در اقلیت باقی خواهند ماند. حتی پس از اینکه تویوتا خط تولید برقی خود را متنوع کرد، تخمین زده می شود که خودروهای برقی باتری تنها 30 درصد از فروش را به خود اختصاص دهند. آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره در مصاحبه ای با مجله تویوتا تایمز گفت:
مهم نیست که BEV ها چقدر پیشرفت کنند، من فکر می کنم که آنها سهم بازار 30 درصدی خواهند داشت. این باعث می شود 70٪ باقی مانده به عنوان HEV، FCEV یا موتورهای هیدروژنی باقی بماند. من شک ندارم که وسایل نقلیه موتوری زنده خواهند ماند."
تویوتا قاطعانه معتقد است که موتور احتراقی میتواند زنده بماند، حتی زمانی که خودروسازان در تلاش برای حذف انتشار CO2 هستند. نمونه های آزمایشی GR Yaris و GR Corolla با موتور 1.6 لیتری توربوشارژر سه سیلندر آزمایش شده اند که به جای بنزین از هیدروژن کار می کند. علاوه بر این، این شرکت بر این باور است که سوخت مصنوعی نیز می تواند ناجی ICE باشد. همزمان، از آنجایی که یک Nexo کاملاً جدید با سلول سوختی نسل بعدی برای عرضه در سال 2025 تأیید شده است، از فناوری هیدروژن دست نمی کشد.
ظهور شهابآهنگ تسلا باید تویوتا را نگران کند، بهویژه که مدل Y در سال 2023 پرفروشترین خودروی جهان بود. با این حال، هنوز زمان برای تویوتا وجود دارد که دست به کار شود و خودروهای الکتریکی تولید کند که برای مشتریان جذاب باشد. در حال حاضر زمزمه هایی وجود دارد که ممنوعیت اتحادیه اروپا برای خودروهایی که آلایندگی دارند ممکن است پس از سال 2035 به تعویق بیفتد. در همین حال، آن چیزی را انجام میدهد که بهتر از همه میداند – یعنی فروش خودروهای گازیلیون با انواع مختلف پیشرانه هیبریدی.
برخی ممکن است استدلال کنند که تویوتا در حال کتک زدن یک اسب مرده با ماشین های هیدروژنی است. در واقع، این ممکن است به یک گودال پول تبدیل شود. با این حال، غولپیکر خودرو بودجه کافی برای پرتاب اشیاء به دیوار و دیدن آنچه میچسبد را دارد. هدف این است که تا سال 2050 به بیطرفی کربن در کل چرخه عمر خودرو برسد. این به معنای انتشار خالص کربن صفر در عملیات، ساخت، تدارکات، استفاده و بازیافت خودرو است.
گروه فولکس واگن، رقیب اصلی تویوتا، بار دیگر مجبور شد در سال 2023 به جایگاه دوم بسنده کند، زمانی که کل تحویل با 12 درصد افزایش به 9.24 میلیون رسید. با این حال، شرکت خودروسازی آلمان در 12 ماه گذشته خودروهای برقی بسیار بیشتری را نسبت به تویوتا فروخت زیرا محموله خودروهای بدون آلایندگی به حدود 770000 دستگاه رسید که 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. سهم خودروهای برقی به 8.3 درصد رسید که نسبت به سال قبل 1.4 درصد افزایش داشت.
تویوتا از خودروهای بنزینی سرگرم کننده دست نمی کشد: نسخه ویژه جدید تویوتا یاریس GR دارای حالت دونات است Toyota GR Corolla Circuit Edition برای سال 2024 با رنگ آبی جدید بازمی گردد