معرفی ماکان برقی با مدل 2024
بالاخره پس از مدتها انتظار، نسخه برقی از محصول پرفروش پورشه، ماکان معرفی شد. نسل جدید ماکان بر پایه پلتفرم جدید و مشترک با آئودی، PPE، توسعه یافته است. این ساختار با ولتاژ برق ۸۰۰ ولت، در مدلهای جدید آئودی A6 و Q6، و همچنین پورشه کاین برقی، به کار رفته است. به طور نوآورانه اولین بار در دنیا، ساختار ۸۰۰ ولتی در پورشه تایکان نیز به کار رفته است.
مجموعه باتری خودرو، که شامل 12 مدول است، با استفاده از سلولهای لیتیوم-نیکل منگنز کبالت ساخته شده است و ظرفیت آن 100 کیلووات ساعت است. این باتری قادر به پشتیبانی از شارژ سریعی با توان 270 کیلووات است. در صورت کاهش سرعت جریان به نصف، جریان به دو سلول به صورت موازی ارسال می شود تا زمان واکنش و بهره وری بهینه شوند.
ماکان 4 و ماکان توربو هر دو دارای پیشرانه مغناطیسی سنکرون در هر محور هستند. موتور روی محور عقب به طور کلی برای تسهیل تقسیم بار بهتر ۱۸۰ درجه میچرخد.
خودروی پورشه ماکان 4 دارای قدرت 402 اسب بخار و گشتاور 650 نیوتن متر است. اما در مدل توربوی ماکان، این مقادیر به ترتیب به 630 اسب بخار و 1130 نیوتن متر افزایش مییابد. البته این ارقام تنها زمانی که کنترل کشش فعال باشد و در مدت زمان محدودی برای راننده قابل استفاده است.
پورشه ماکان 4 و توربو با سرعت شتاب صفر تا 96 در زمان های 4.9 و 3.1 ثانیه به ترتیب و حداکثر سرعت های 218 و 258 کیلومتر بر ساعت دارند.
پیشرانه عقب پورشه تایکان با انتقال قدرت دو سرعته مشترک عمل میکند. این سیستم به طور خاص برای نصب در ماکان برقی مورد بازنگری قرار گرفته است. بازیابی انرژی از نیروی ترمز نیز در پورشه ماکان برقی فراهم شده است. توان بازیابی انرژی تا 240 کیلووات میتواند به این ماشینگران برسد و از باتری کارگاه بسته به ظرفیت آن استفاده کند.
سیستم تعلیق الکتریکی پورشه ماکان به صورت چند لینک در هر دو محور جلو و عقب طراحی شده است. این سیستم به صورت استاندارد با کمک های بادی و کمک فنرهای تطبیق پذیر PASM همراه است. همچنین می توان فرمان چرخ های عقب را تا 5 درجه مخالف چرخ های جلو کنترل کرد.
بدون تغییر در بقیه جزئیات، بدنه یک ماشین الکتریکی پورشه ماکان به صورت یک خودروی کوپهمانند طراحی شده است. در حالی که فرم آن تا حد زیادی خودرو شاپکان بنزینی یکسان است، چراغهای روز و چراغهای عقب آن به شکل تایکان پوشیده شدهاند. چراغهای جلو نیز به سطح پایینتری در شاسی انتقال یافتهاند و شکل کاپوت آن نیز متمایز از ماکان بنزینی است. با توجه به وجود قطعات آیرودینامیک فعال از جمله بال عقب، ضریب مقاومت هوائی بدنه پورشه ماکان برقی به 0.25 میرسد. همچنین یک فضای کوچک در زیر کاپوت آن وجود دارد که برای قرار دادن کابلهای شارژ کافی است.
فاصله محورهای پورشه ماکان برقی به 2.89 متر افزایش یافته است، که نسبت به مدل قبلی 8.6 سانتیمتر بیشتر است. همچنین، طول کلی خودرو فقط 5.8 سانتیمتر افزایش یافته است. عرض پورشه ماکان برقی نیز به 2.15 متر رسیده است، که 5.3 سانتیمتر بیشتر از مدل قبلی است.
فضای کابین ماشین برقی پورشه ماکان شباهتهایی با کاین فیس لیفت و نسل سوم پانامرا دارد. دو نمایشگر دیجیتال به همراه نرمافزارهایی مانند اسپاتیفای و یوتیوب، دکمههای فیزیکی برای کنترل تهویه و دیگر عملکردها، و همچنین دو صفحه نمایش سفارشی یعنی نمایشگر جلوی صندلی راننده و نمایشگر مجازی روی شیشه را در این فضا میتوان مشاهده کرد.
قیمت آغازین پورشه ماکان ۴ از ۸۰،۴۵۰ دلار است که ۱۹ هزار دلار گرانتر از ماکان الکتریکی است. قیمت پایه پورشه ماکان الکتریکی توربو ۱۰۶،۹۵۰ دلار است. این مدل نیز ۱۸،۵۰۰ دلار گرانتر از ماکان GTS به فروش میرسد.
پورشه ماکان با پیشرانه درونسوز از رقبای خود گرانبهاتر است، اما هر دو نسخهی برقی پورشه ماکان، با وجود توانایی فنی قابل توجه، همچنان شاهد نارضایتی بعضی از مشتریان هستند و برای آنها قابل دسترسی نیستند.
قیمت پایه پورشه تایکان ۹۲٬۵۵۰ دلار است. به منظور جلب توجه مشتریان به خودروهای الکتریکی، پورشه باید مدلهای ارزانتری را ارائه دهد. احتمالاً نسخه محرک-عقب پورشه ماکان۴ بتواند این نیاز را برآورده کند. تا آن زمان، خرید خودروهای درونسوز پورشه بهترین گزینه به نظر میرسد.
اتومبیل پورشه ماکان به بازارهای خارج از اروپا وارد میشود، در حالی که فروش این مدل در ایالات متحده و بازارهای دیگر همچنان به صورت پیوسته ادامه دارد.
ماکان برقی، برپایه پلتفرمی جدید
پورشه ماکان، مانند بسیاری از خودروهای دیگر، به خانواده خودروهای الکتریکی میپیوندد. این خودرو به عنوان نخستین محصولی که بر پلتفرم PPE ساخته شده است، راه را برای عرضۀ دیگر محصولات الکتریکی از پورشه و آئودی نیز باز میکند.
یک جنبه جالب در مورد مدل برقی پورشه ماکان این است که نسخه الکتریکی این خودرو هیچ تماییلی به اضافه کردن پسوند خاصی به نام خود نداشته و همراه با مدل درونسوز خود از ابتدای سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد. این به مشتریان اجازه میدهد از بین دو انتخاب کنند که هردو نام یکسانی دارند اما در واقع از پیشرانه و پلتفرمی کاملاً متفاوت استفاده میکنند. این ممکن است برای خریداران کمی گیجگاهکننده باشد، اما باعث کاهش هزینههای تولید نیز خواهد شد.
به نظر میرسد که پورشه علاقهی چندانی به استفاده مجدد از پلتفرم J1 که زیرساخت مدل تایکان را ایجاد کرده، ندارد. به همین دلیل، خودروساز آلمانی محصول جدید برقی خود، پورشه ماکان EV را براساس پلتفرم PPE طراحی کرده است. به نظر میرسد که آئودی Q6 e-tron نیز به همین ساختار پیشرفته و انعطافپذیرتر از J1 تولید خواهد شد.
بهرهبرداری از این دو پلتفرم مشابه است، با این حال از نظر فضای اختصاص یافته به ماژول پیشرانه (گرفته شده از موتور برقی، انتقال قدرت و واحدهای الکترونیکی)، طراحی باتری پیشرفته تر و سامانه جدید اپراتور، بهینهترین زیرساخت را برای این نوع محصول فراهم میکند.
ساخت و طراحی پلتفرم این سیستم با مشکلاتی همراه بوده است. بدون آماده بودن نرمافزار، تولید خودروهای پورشه ماکان EV و آئودی Q6 e-tron به تاخیر افتاده است.
از آنجایی که نسل جدید ماکان بنزین-سوزان بر مبنای پلتفرم نسل فعلی این خودرو ساخته میشود، لازم به ذکر است.
مشخصات فنی پورشه ماکان برقی
در برخی از نسخههای جدید پورشه ماکان برقی 2024، محور عقب برای افزایش توازن 48:52، سیستم چهار چرخ متحرک و قابل کنترل و عملکرد بهتر فنی این خودرو نصب شده است.
طراحی سیستم تعلیق پورشه ماکان تغییری یافته است. این سیستم شامل دو باله در قسمت جلو و اتصالات چندگانه در بخش عقب است که به طور کامل بهبود یافته است. علاوه بر این، تعلیق عقب از طریق یک سازه ارتجاعی به بدنه متصل شده است. مدل برقی 2024 پورشه ماکان به یک سیستم تقسیم گشتاور مجهز شده است که به طور واقعی یک دیفرانسیل برقی در بخش عقب است.
از پاراگرافی که فرستادید، میتوان استنتاج کرد که در سامانه مدیریت سیستم تعلیق فعال پورشه ماکان برقی 2024، کمکفنرهای دو سوپاپی استفاده شده است. این سوپاپها قابلیت تنظیم به طور مستقل را دارند و میتوانند در بازه بزرگتری تغییر مکان دهند.
پورشه ماکان برقی 2024 برای نسخه جدید خود، رینگ 22 اینچی جدید را در نظر گرفته است. این رینگ ها به واسطه تقسیم وزن نامتوازن محورهای جلو و عقب، از تایر های با عرض متفاوت در هر دو بخش استفاده می کند.
پورشه ماکان الکتریکی مجهز به یک باتری 100 کیلووات ساعت است که به طور مدعی پنج صد کیلومتر (براساس آزمایش WLTP) برد حرکتی را فراهم می کند. این عدد احتمالاً براساس آزمایش EPA به حدود ۴۴۰ تا ۴۸۰ کیلومتر کاهش می یابد. با ساختاری با ولتاژ ۸۰۰ ولت، این خودرو امکان شارژ باتری از ۵ تا ۸۰ درصد را در مدت ۲۵ دقیقه دارد.
ویدکا به دو موتور الکتریکی پورشه ماکان 2024 اضافه خواهد شد. حداکثر قدرت این دو موتور الکتریکی مجتمع به 612 اسب بخار و توان 1000 نیوتنمتر خواهد بود. البته، موتور الکتریکی جلویی در اغلب اوقات به کار نمیرود و فقط هنگام شتاب دادن و لغزیدن چرخهای عقب فعال میشود.
تجربه رانندگی با پورشه ماکان برقی
پاراگراف بازنویسی شده: تجربه رانندگی من با پورشه ماکان برقی 2024 در جادههای ایالت کالیفرنیا، منجر به ایجاد این مطلب شده است. من به عنوان نویسنده سایت motor1.com، با این خودرو رانندگی کردم.
نمونهی آزمایشی این موضوع نسخهی پرچمدار است که از ویژگیهای راحتی برخورداری مانند سیستم تعلیق بادی، دیفرانسیل عقب فعال با مبدل گشتاور و تایرهای کانتیننتال برخوردار است.
راحتی سواری نه تنها آن را از رقبای خود تفکیک میکند، بلکه همچنین به سر و صدای بسیار کم و تماس مناسب با جاده همراه است. او با انتخاب حالت رانندگی اسپرت، میزان سختی پدال گاز و سیستم تعلیق را افزایش میدهد، به همین ترتیب با حالت اسپرت پلاس، حداکثر قدرت موتور را تجربه میکند.
پاراگرافی که شما فرستادهاید به شکل زیر بازنویسی میشود:
به وسیله دیفرانسیل عقب، میتوان مشکلات بیشفرمانی محور جلو را ترمیم کرد. همچنین، تنظیم سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب نیز میتواند بر پایداری خودرو تأثیر مناسبی داشته باشد.
نسخهٔ رده پایین از ماکان برقی ۲۰۲۴ نیز عملکردی مناسب و بهترین درون سوز ممکن را ارائه میدهد.
پورشه ماکان الکتریکی 2024 با یک سیستم ترمز سیمی بهبود یافته است که قادر است نیروی ترمزگیری را بازیابی کند. این فناوری جدید در تجربه ترمزگیری کمی متفاوت عمل میکند و به ظاهر، عملکرد آن تحت تأثیر دمای محیط است.
کابین و امکانات پورشه ماکان برقی
طراحی کابین پورشه ماکان برقی سال 2024 کاملاً شباهتی با نسل سوم پانامرا دارد. با این حال، شکل دریچه تهویه در قسمت میانی داشبورد به نظر متفاوت میرسد.
طبق عکسهای موجود، سه صفحهنمایش در کابین ماکان تعبیه شده است. البته یک نمایشگر هدآپ دیسپلی با واقعیت افزوده نیز وجود دارد که انتخاب آن اختیاری است. این ویژگی، اطلاعاتی مانند فاصله تا خودرو جلویی را روی شیشه جلو نشان میدهد و فضایی درحدود ۳۰ فوت را اشغال میکند و ۸۷ اینچ امتداد دارد. پورشه میگوید که این بزرگترین هدآپدیسپلی موجود در حال حاضر است.
صفحه نمایش ۱۲.۶ اینچی خمیده است و در داخل آن یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی برای ارائه اطلاعات و سرگرمی وجود دارد. این دو نمایشگر به صورت استاندارد در ماشین قرار میگیرند. با این حال، مشتریان میتوانند به صورت اختیاری نیز نمایشگر سرنشین جلو را دریافت کنند.
سیستم عامل تکنولوژیهای ماکان بر پایه آندروید است و میتوان آن را با اپلیکیشن مرکزی پورشه به روز رسانی کرد و از برنامههای متنوعی مانند یوتیوب و اسپاتیفای استفاده کرد. همچنین، میتوان بازیهای مختلفی را بر روی این سیستم عامل اجرا کرد. به علاوه، اپل کار پلی و اندروید اتو نیز همچنان در دسترس و قابل استفاده هستند. سیستم عامل ماکان همچنین از نقشههای اپل و گوگل مپس پشتیبانی میکند و نقشه را روی نمایشگر راننده نمایش میدهد.
علاوه بر نورپردازی داخلی، یک نوار LED به داشبورد و پوشش داخلی درها اضافه شده است. این نوار LED به تغییر حالت رانندگی وضعیت متناسبی دارد و در لحظات لزوم به راننده هشدار میدهد.
بهخلاف بسیاری از خودروهای برقی که بهدلیل وجود باتری در کف خودرو، سرنشینان را در ارتفاع بالاتری قرار میدهند، اما در ماکان برقی 2024، به علت بازطراحی صندلیها، سرنشینان بهارتفاع کمتری ایستادهاند. این تغییر بهگونهای است که آسیبی به راحتی سرنشینان نمیرساند و همچنین آنها از مزایایی مانند تهویه و گرمایش صندلیها و همچنین وجود دو درگاه USB تایپ C برخوردار هستند. نویسنده مقاله نیز از راحتی این بخش خودرو تحسین کرده است.
طراحی پورشه ماکان برقی
با توجه به تصاویر آشکار از این خودرو، میتوان دریافت که طراحی بدنهٔ خودروی الکتریکی پورشه ماکان EV با مدل درونسوز آن تفاوت قابل توجهی ندارد.
نقاط قوت بارز ماکان برقی با مدل بنزین-سوز، شامل طراحی نازکتر و فرم متفاوت جلوپنجره و چراغهای جلو است. همچنین، از طراحی بخشهای مختلف بدنه که توسط متخصصان پورشه با استفاده از پوشش استتاری طراحی شده است، امکان استفاده از آنها در ماکان برقی نیز وجود دارد.
قیمت و برنامه تولید پورشه ماکان برقی
امکان گذارند به قیمت پورشه ماکان الکتریکی مدل 2024 در دسترس نیست. با این حال، میتوان انتظار داشت قیمت آن بالاتر از 85 هزار دلار تریم پایه ماکان GTS باشد.
اگرچه نام فرود شهری پرشیاکان برقی از چند سال قبل در رسانه ها گفته شده است, اما به نظر می رسد که این خودرو قبل از سال 2024 به صاحبان خود تحویل داده نخواهد شد. نقشه توزیع این خودرو توسط پرشیاکان برقی برای سال 2023 تعیین شده بود اما به دلیل مشکلاتی که برنامه ریزی تامین کننده نرم افزار زیرمجموعه گروه فولکس واگن به نام Cariad با آن رخ داده است, این برنامه به تاخیر افتاده است.
شرکت خودروسازی آلمانی در نظر دارد زیرساختهای لازم برای خودروهای الکتریکی را در ایالات متحده گسترش دهد. خودروی کراساور پورشه در حال حاضر با چهار نسخه پایه مختلف در این کشور به فروش میرسد، که شامل نسخههای با پیشرانه چهار یا شش سیلندر مجهز به توربوشارژر میشوند.
پورشه در انتظار است که ماکان EV به عنوان پرفروشترین خودروی الکتریکی این شرکت به تبدیل شود. در این میان، تا پایان دههی جاری، همهی محصولات پورشه به جز مدل ۹۱۱، به پشتیبانی از پیشرانهی برقی مجهز خواهند شد. این امکان وجود دارد که این خودروی کوپه نمادین نیز از سوخت مصنوعی در پیشرانهی درونسوز خود بهره ببرد.
پیشبینی میشود که در بهار ۲۰۲۴، مدل Porsche Macan EV و Audi Q6 e-tron رونمایی خواهند شد. احتمالاً پسوند "e-tron" از نام محصول آئودی حذف خواهد شد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.