شاید ما نیازی به مطالعه نداشتیم تا به ما بگوید خودروها بزرگتر می شوند. بینایی ما کافی است تا متوجه شویم که وسایل نقلیه انبوه در هر سال چقدر وارد می شوند. بهویژه خودروهای شاسیبلند بدترین متخلفان در اروپا هستند، جایی که پیکاپها به اندازه ایالات متحده رایج نیستند. تحقیقات جدید نیاز به تنظیم کننده ها برای رسیدگی به موضوع خودروهای حجیم فزاینده را برجسته می کند.
فدراسیون اروپا برای حمل و نقل و محیط زیست، یک چتر اروپایی برای سازمان های غیر دولتی طبق ویکی پدیا، اعداد را بررسی کرده است. داده ها نشان می دهد که وسایل نقلیه مسافربری تازه فروخته شده هر چند سال یک بار یک سانتی متر (۰.۴ اینچ) پهن تر می شوند. در نتیجه، این ماشینهای چاقتر برای جادهها و مکانهای پارک در قاره کهن خیلی بزرگ میشوند.
میانگین عرض خودروهای جدید اکنون بیش از 180 سانتی متر (70.8 اینچ) است که تقریباً به اندازه یک فضای پارک معمولی در خیابان های اروپا است. این به طور موثری مسیر رانندگی قابل استفاده را باریک می کند و چالش خاصی را در شهرهای تاریخی با خیابان های باریک تر ایجاد می کند. این مطالعه نمونه هایی از وسایل نقلیه به طور قابل توجهی عریض را برجسته می کند و جای تعجب نیست که همه آنها SUV هستند. به عنوان مثال، ب ام و X5، X6، X7 و XM همگی بیش از 200 سانتی متر (78.7 اینچ) عرض دارند، در حالی که مرسدس GLS، آئودی Q8، پورشه کاین و فولکس واگن توارگ درست زیر این آستانه هستند.
اگر منصف باشیم، نباید تقصیر را به طور کامل به گردن خودروهای شاسی بلند بیندازیم زیرا خودروهای معمولی در طول دهه ها بزرگتر شده اند. یک خودروی محبوب در اروپا، اشکودا اکتاویا از نظر فنی یک خودروی جمع و جور است، اما طول آن 4.68 متر (184.6 اینچ) و عرض آن 1.82 متر (72 اینچ) است. فولکس واگن گلف پرفروشترین خودروی تاریخ اروپا، 4.28 متر (168.7 اینچ) طول دارد در حالی که گلف اصلی تنها 3.7 متر (145.9 اینچ) طول دارد.
رشد مستمر تنها به دلیل تقاضا برای خودروهای جادارتر نیست. همچنین تحت تأثیر افزایش مقررات ایمنی است. یکی از نمونه های قابل توجه، ستون های عریض خودروهای امروزی نسبت به چند دهه پیش است. با توجه به الزام تنظیم کننده ها به ویژگی های ایمنی بیشتر، خودروسازان به فضای اضافی برای قرار دادن سخت افزار لازم نیاز دارند. با افزایش سایز، وزن نیز افزایش مییابد، که با افزایش مصرف سوخت و آلایندگی، تأثیرات منفی بر کارایی خودرو دارد، اما این داستان متفاوت است.
یکی از نیروهای محرک پشت این روند نگران کننده، SUV است. به نظر می رسد که مردم از آنها سیر نمی شوند و خودروسازان با خوشحالی این را ملزم می کنند. علاوه بر این، یک نگرانی ایمنی وجود دارد، زیرا مطالعه انجام شده توسط موسسه بلژیک برای ایمنی جاده نتایج نگران کننده ای را نشان داد. داده های تصادف ثبت شده در بلژیک از سال 2017 تا 2021 نشان می دهد که بالا بردن جلوی خودرو تا 10 درصد خطر مرگ عابر پیاده یا دوچرخه سوار را 30 درصد افزایش می دهد.
راه حلی برای جلوگیری از این به اصطلاح «خودبیماری»؟ اتحادیه اروپا برای حمل و نقل و محیط زیست معتقد است که این روند پایان نخواهد یافت مگر اینکه اقدامات قانونی توسط قانونگذاران اروپایی انجام شود.
شاسیبلندهای بزرگتر هم در راهند: آئودی پیشنهاد میکند شاسی بلند لوکس Q9 در راه است