در اواخر دهه 1960، ضبطکنندههای پرواز که بهعنوان جعبههای سیاه شناخته میشوند، توسط کشورهای برتر هوانوردی اجباری شد. علیرغم نامشان، آنها در واقع سیاه پوست نیستند. این دستگاهها معمولاً نارنجی روشن هستند تا پس از تصادف راحتتر پیدا شوند. اواخر امسال، دستگاه مشابهی برای تمام خودروهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا اجباری خواهد شد.
از ژوئیه 2024، همه خودروهای ثبت نام شده جدید در اتحادیه اروپا باید به عنوان یک ویژگی استاندارد مجهز به "ضبط داده رویداد" (EDR) باشند. این الزام برای خودروهای سواری تحت کلاس M1 اعمال می شود که علاوه بر صندلی راننده می توانند تا هشت صندلی سرنشین را در خود جای دهند. علاوه بر این، خودروهای تجاری طبقهبندی شده در کلاس N1، از جمله وانتها و وانتهایی که بیش از 3500 کیلوگرم (7716 پوند) نیستند، به خودروهای معادل جعبه سیاه مجهز خواهند شد.
شایان ذکر است که از ژوئیه 2022 تاکنون هیچ گونه تاییدیه ای به خودروسازانی که به دنبال تایید خودروهای جدید در اتحادیه اروپا هستند داده نشده است. اتحادیه اروپا شامل 27 کشور است: اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک / چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد. فولکس واگن ID 2022. Buzz Euro NCAP Crash Test 7 عکس ضبط کننده داده رویداد (EDR) چه کاری انجام می دهد؟
تصادفات پیامدهای مالی برای افراد درگیر در تصادف دارد و اغلب، تعیین مقصر چه کسی دشوار است. یک EDR می تواند با تجزیه و تحلیل داده های ذخیره شده در EDR به مقامات کمک کند تا دقیقاً آنچه را که اتفاق افتاده است، درک کنند. این دستگاه پارامترهای خاصی را برای مدت زمان کوتاهی ثبت می کند - پنج ثانیه قبل از تصادف و 0.3 ثانیه پس از ضربه.
طبق اسناد ارائه شده توسط کمیسیون اروپا، یک EDR داده های زیر را ثبت و ذخیره می کند: سرعت، ترمز، موقعیت و شیب خودرو در جاده، و نحوه واکنش سیستم های ایمنی داخلی. علاوه بر این، یک EDR تجزیه و تحلیل می کند که آیا سیستم تماس اضطراری راه اندازی شده است - eCall در آوریل 2018 در اتحادیه اروپا اجباری شد. EDR باید اطلاعات را "با سطح بالایی از دقت و زنده ماندن داده ها" ذخیره کند. همچنین اطلاعات مربوط به برند و مدل خودرو و همچنین تجهیزات نصب شده را ذخیره می کند.
به طور معمول در واحد کنترل کیسه هوا تعبیه شده است، EDR را نمی توان خاموش کرد. هنگامی که کیسه هوا و کشنده کمربند ایمنی فعال می شوند، به طور خودکار فعال می شود. علاوه بر این، هنگامی که کاپوت فعال خودرو بیرون میزند یا زمانی که در عرض 0.15 ثانیه سرعت در جهت جانبی یا طولی بیش از 8 کیلومتر در ساعت (5 مایل در ساعت) تغییر میکند، ضبط را شروع میکند. اطلاعات ذخیره شده در جعبه سیاه خودرو متعلق به چه کسی است؟
اطلاعات ثبت شده توسط EDR متعلق به راننده یا صاحب خودرو است. این دستگاه بر روی یک سیستم حلقه بسته کار می کند و داده ها به صورت ناشناس جمع آوری می شوند تا در صورت افتادن در دستان اشتباه، در معرض دستکاری قرار نگیرند. به همین دلیل، چهار رقم آخر شماره شناسایی خودرو (VIN) ذخیره نمی شود. هر نوع اطلاعات دیگری که هویت مالک را آشکار کند نیز ثبت نمی شود. چه کسی می تواند به داده ها دسترسی داشته باشد؟
داده ها فقط در اختیار مقامات ذیصلاح به عنوان کمک در طول فرآیند بازسازی حادثه قرار می گیرد. به دست آوردن اطلاعات را می توان از طریق رابط OBD انجام داد، اما اگر پورت در هنگام خرابی از بین رفت، اطلاعات باید مستقیماً از جعبه سیاه قابل دسترسی باشد. آیا جعبه سیاه خودرو در ایالات متحده اجباری است؟
پیشنهاد دولت اوباما در سال 2012 برای اجباری کردن EDR ها در خودروها و کامیون های جدید در سال 2019 پس گرفته شد زیرا خودروسازان قبلاً به طور داوطلبانه این دستگاه ها را در اکثر خودروها نصب کرده بودند. در سال 2022، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) پیشنهاد کرد که خودروهایی که جعبه سیاه دارند باید 20 ثانیه داده های قبل از تصادف را ذخیره کنند، که نسبت به نیاز قبلی که فقط 5 ثانیه بود، افزایش داشت.
بر اساس برآورد NHTSA، 99.5 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در ایالات متحده به ضبط کننده داده رویداد مجهز هستند.
این تستهای تصادف پایان خوبی نداشتند: سیتروئن C3 در تست تصادف NCAP لاتین با صفر ستاره مردود شد خودروی الکتریکی چینی در تست تصادف NCAP لاتین ستاره صفر دریافت کرد