گشت نامحسوس شناسایی خودروهای دودزا از اول آذرماه
در آبان 1402، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، به اطلاع رسانی پرداخت و اعلام کرد که تنها حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو در طول سال جاری به مراکز معاینه فنی در شهر تهران مراجعه کردهاند تا گواهی معاینه خودرو را دریافت کنند. این آمار نشان میدهد که تعداد واقعی خودروهای مشمول معاینه فنی در شهر تهران حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است.
بنابراین، برای کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی، طرح ویژهای از اول آذر در حال اجراست. در این طرح، گشتهایی به صورت ناگهانی در معابر شهر حضور یافته و با استفاده از دستگاههای سنجش گاز، میزان آلودگی خودروها را بررسی میکنند. بر اساس آمار، تقریباً ۷۷ درصد از خودروهایی که پلاک تهران دارند، مشمول معاینه فنی هستند و باقی ۲۳ درصد فاقد آن هستند. البته، از این ۲۳ درصد، تخمین زده میشود که حدود ۵ درصد خودروها در شهرستان تردد میکنند و ۱۸ درصد دیگر به علت فرسودگی تکنولوژیک حرکت نمیکنند. بر اساس دادههای رصد دوربینهای شهر، تقریباً ۱۸ درصد از خودروهایی که در تهران حرکت میکنند، فاقد معاینه فنی هستند. همچنین، پلیس راهور در یک ماه اخیر پنج هزار برگه جریمه برای خودروهای دودزا صادر کرده است، اما با توجه به تردد بسیار زیاد خودروها، کنترل آنها زمانبر است.
آغاز طرح برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی
در آبان ماه 1402، سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا، اظهار داشت که طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا راهاندازی شده است. در این طرح، از تاریخ 14 آبان، خودروهای بدون معاینه فنی با یک جریمه مبلغ 50 هزار تومان مواجه خواهند شد و پلاک آنها، در صورت داشتن نقص فنی یا خروج دود بیش از حد مجاز، اخذ و پلاک تعمیری دریافت خواهد کرد.
افزایش اعتبار کنترل فنی خودروها با استفاده از سامانهها و تکنولوژی جدید به دو روش انجام میشود. اولین روش با استفاده از سامانهها و دوربینهای ثبت تخلفات در شهرها و جادهها تحقق مییابد. این دوربینها مجهز به سیستم خوانایی پلاک و قادر به رصد خودروهایی هستند که فاقد معاینه فنی هستند. همچنین روش دوم در ایستگاههای پلیس، جادهها و شهرها قابل استفاده است. در این روش، پلیس میتواند با وارد کردن شماره پلاک وسیله نقلیه، سوابق معاینه فنی آن را بررسی کرده و در صورتی که خودرو بدون معاینه فنی باشد، اقدامات قانونی را انجام دهد. در سراسر کشور، تعدادی دوربین ثبت تخلف وجود دارد که 70 درصد از آنها در حال کار بوده و قادر به کنترل و ثبت معاینه فنی خودروها میباشند.
سردار سلیمی اظهار داشت که در طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا، مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه برای خودروهای بدون معاینه فنی تعیین شده است. در صورتی که خودروها نقص فنی دارند که به آلایندگی هوا اثرگذار است، پلاک خودروها توسط افسران و کارشناسان پلیس صادر و به تعمیرگاه منتقل میشوند. برای خودروهایی که در حال حاضر معاینه فنی دارند ولی شرایط فنی خودروها تغییر کرده است، مهلتی جهت برطرف کردن نقص فنی داده میشود. در غیر این صورت، معاینه فنی خودروها ابطال میشود. رشد روزافزون خودروها و حفظ سلامت فنی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و این طرح در نیمه دوم سال، به دلیل بروز هوای سرد و بارانی در کلانشهرها تشدید میشود. برنامهریزیهای لازم برای آغاز کنترل فنی وسایل نقلیه از امروز در سراسر کشور انجام شده است.
پیشنهاد شده است که امیدواریم نیروهای پلیس تنها نقش مؤثر در کنترل آلودگی هوا داشته باشند. به صورت یکتا خطرناک نیست بلکه برخی دستگاهها در قانون هوای پاک نیز درگیر میشوند. کنترل آلودگی هوا به تنهایی با اجرای قوانین خودروها رفع نخواهد شد. برنامه تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و انتشار دودزا تا ۱۴ آبان ادامه خواهد داشت و سپس طرح زمستانی پلیس اجرا و پس از آن نیز ادامه خواهد داشت.
توقیف خودروهای پلاک اعزام به تعمیرگاه
مهر ۱۴۰۲: سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد که در دو هفته از اجرای طرح ابطال معاینه فنی، ۳۳۵ دستگاه خودرو مورد معاینه باطل شده است.
صاحب مقاله درباره تعداد محدودی از خودروهایی که ممکن است همچنان با پلاکشان در معابر تردد کنند، صحبت میکند. او اعلام کرده است که با اجرای این طرح، این پلاکها صحت ندارند و در تهران بهعنوان پلاک غیرمجاز تلقی میشوند. در نتیجه، در صورت شناسایی چنین پلاکهایی، نیروهای پلیس راهور مجبور خواهند بود خودرو را توقیف و به پارکینگ منتقل کنند. رانندگان این خودروها باید به اسرع وقت تا نقصی را برطرف و معاینه فنی را انجام داده و پلاک اصلی خودروی خود را دریافت کنند.
سرهنگ موسویپور درباره معاینه فنی موتورسیکلتها توضیحاتی ارائه داد. در گذشته، معاینه فنی موتورسیکلتها با مشکلاتی مواجه بود که با تلاش شهرداری تهران و وزارت کشور، در حال حاضر در تهران حل شده است. موتورسیکلتها نیز باید معاینه فنی بگیرند و قوانین راهنمایی و رانندگی تعیین میکند که برخورد با موتورسیکلتها نیز متفاوت است. استفاده از موتورسیکلت بدون معاینه فنی ممنوع است و دوربینهای شهری میتوانند جریمه اعمال کنند. از این رو، مالکان موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی باید برای دریافت آن اقدام کنند.
جریمه دو میلیون خودرو فاقد معاینه فنی
مهر ۱۴۰۲: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که از ابتدای امسال، پلیس راهور تهران بزرگ برنامهریزی کرده است تا با خودروهای آلاینده و دودزا برخورد کند و اعمال قانون و جریمه دادن به خودروهای بدون معاینه فنی را در دستور کار خود قرار دهد. در ۶ ماه اول سال، بیش از ۲ میلیون خودرو به دلیل عدم معاینه فنی متخلف شدهاند، هرچند ممکن است برخی از این خودروها چندین بار به همین دلیل جریمه شده باشند. همچنین در همین مدت، تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ، هر ۷,۵۲۶ خودروی دودزا و ۷۹,۲۵۶ خودرو با نقص فنی را نیز کشف کرده و اقدامات لازم را انجام دادند.
یکی از مهمترین تغییراتی که لازم است در این بخش اعمال شود، تغییر در روش برخورد با خودروهای دودزا است. قبل از این تغییر، خودروهای دودزا باید با تکرار شماره پلاک آنها به یک محل تعمیر مجاز فرستاده می شدند و پس از رفع نقص، صاحبان آنها باید به یک مرکز اجرایی ترافیک مراجعه کرده و با تأیید و بررسی فنی، پلاک خودرو را دریافت می کردند. اما این روش دارای عوارضی مانند اینکه برخی خودروهای کوچکتر که معمولاً دودزا هستند، تمایلی به تکمیل مراحل اخذ پلاک نداشتند و به راحتی می توانستند در جریان ترافیک شهر حرکت کرده و قوانین را نادیده بگیرند. به منظور رفع این مشکل، پلیس طرحی را اجرا کرد که مابقی خودروها می توانستند بدون مشکل در ترافیک حرکت کنند ولی خودروهای دودزا بایستی به دلایل تعمیری یا دیگر امور فقط به تعمیرگاه مربوطه مراجعه کنند و بعد از رفع نقص، به مرکز ترافیک مراجعه کرده و پلاک را دریافت کنند.
این یک پاراگراف از یک مقاله است که نیاز به بهبود و بازنویسی دارد. این مقاله در مورد امکان بررسی و ابطال معاینه فنی خودروها توسط پلیس در صورت دودزا بودن آنها میباشد. بر اساس این مقاله، با استفاده از دسترسی پلیس به سامانهها و تکنولوژیهای مورد نیاز، آنها میتوانند بدون نیاز به خواندن پلاک، در محل معاینه فنی خودرو را بررسی کنند. در صورتی که خودرو دودزا باشد، معاینه فنی آن لغو خواهد شد و راننده مجبور خواهد بود به تعمیرگاه مراجعه کند و نقص خودرو را برطرف کند تا جریمه دریافت نکند. این تغییرات میتواند به نفع شهر و شهروندان باشد، زیرا هم پلاک نمیشکافد و هم پلیس میتواند اقدامات لازم را انجام دهد.
دو میلیون خودرو اعمال قانون شدند
شهریور ۱۴۰۲: سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که دوربینهایی که در سطح شهر تهران قرار دارند، به صورت خودکار خودروهایی که معاینه فنی ندارند را تشخیص میدهند و قوانین را اجرا میکنند. در ۶ ماهه این سال، حدود ۲ میلیون خودرو به این تخلفات مورد برخورد قرار گرفتهاند.
با جدیت به کار پلیس راهور تهران بزرگ در معاینه فنی و برخورد با خودروهای دودزا توجه شود. تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ مشخصههای خودروی دودزا را در شهر شناسایی کرده و آن را متوقف سازی و به تعمیرگاه ارسال میکند تا خلل آن رفع شود. پس از تعمیر، خودرو توسط کارشناسان پلیس راهور بررسی میشود و پلاک اصلی به راننده بازگردانده خواهد شد.
بیشتر بیان کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی تمام توان خود را برای مقابله با خودروهای آلاینده و بدون معاینه فنی در طول سال به کار میگیرد. این برنامه در طی هفته به خصوص به این موضوع پرداخته میشود.
جریمه دو میلیون خودرو توسط دوربین ها
در آذر ۱۴۰۱، سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد که در ابتدای سال جاری تاکنون، تقریباً دو میلیون وسیله نقلیه بدون معاینه فنی بر اساس تصاویری که توسط دوربین های شهری ثبت شدهاند، شناسایی شدهاند. در طول این مدت، بیش از ۱۴۲ هزار خودرو با عیب فنی برجسته یا زیادی دود، توسط مأموران مورد توجه قرار گرفتهاند و مجازاتهای مربوطه اعمال شده است.
یکی از اقدامات پلیس، تشدید نظارت بر دودزاها است. در این راستا، پلیس پلاک خودروهای دودزا را اخذ میکند و آنها را به تعمیرگاه ارسال میکند. مالکان این خودروها مکلف هستند در چند روز آتی به تعمیرگاه مراجعه کرده و مشکلات خودرو را برطرف کنند. سپس، پلاک خودرو را دریافت میکنند. این اقدامات با هدف بهبود کیفیت هوای شهر و کاهش آلودگی هوا انجام میشود.
28 میلیون وسیله نقلیه جریمه شدند
در آبان ۱۴۰۱، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، اشاره کرد به وجود برنامههایی در دولت دوازدهم و سیزدهم برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان شخصی، همچنین اعطای تسهیلات با نرخ چهار درصدی و بازپرداخت آن در مدت ۱۰ سال و سایر مسائل مشابه، اما انجام نشده است.
وی گفت که از سال ۹۶، در قسمتی از قانون فوقالذکر، روزانه ۵۲،۵۰۰ تومان جریمه برای خودروهایی که معاینه فنی ندارند اعمال میشود. تا به حال حدود ۲۸ میلیون وسیله نقلیه به این جریمه متخلف شدهاند. این اقدامات احتمالاً به عنوان کار درستی توسط پلیس بررسی نمیشود زیرا قانون باید به طور کامل اجرا شود. این جریمه تا قبل از این دستور، به ۲۰۰ هزار تومان افزایش مییافت. با این حال، به دستور فرمانده کل انتظامی، از اجرای این جریمه صرف نظر شد تا به مردم کمک شود.
سردار هادیانفر معتقد است که باید شرایطی برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده فراهم شود. دولت باید تسهیلات مورد نیاز را فراهم کرده و تمامی دستگاههایی که در قانون مذکور ذکر شده، باید وظیفه خود را انجام دهند. پس از ایجاد شرایط، اگر کسی به دنبال نوسازی ناوگان نرفت، باید قانون را اجرا کنند.
مقاله ارسال شده به صورت زیر است: "بازنگری در قانون معاینه فنی وسایل نقلیه" وی توضیح داد که در حال حاضر در تهران سه میلیون وسیله نقلیه مشتمل بر خودروها و موتورسیکلتها میزان مشخصی از سن خود را که وقت معاینه فنی شان فرا رسیده است دارند. به این ترتیب پلیس و نیروهای انتظامی بر اساس ماده 6 قانون معاینه فنی وسایل نقلیه مذکور موظف به توقیف این وسایل نقلیه می باشند و وسایل جادهای مذکور نیز باید توسط دولت قرارداد شده توسط نصب دوربینهای مناسبی در نقاط مختلف شهر تهران توقیف و استفاده نکنند. ممکن است در ادامه این سوال بیان شود که کجا باید و چگونه وسایل نقلیه توقیف شوند و دولت نیز می بایستی این مسئولیت را در چارچوب قوانین و مقررات وادار شود. واقعیت این است که این حوادث در حال حاضر بر اساس قوانین حاکم تحت عنوان شرعی فقط تا حدودی سعی دارند تا این عملکردها را محدود کنند، افراد وسایل نقلیه خود را انتخاب نکرده و همین قانون ها را رعایت نمیکنند.
جریمه روزانه وسایل نقلیه بدون معاینه فنی
در آبان ماه سال ۱۴۰۱، سردار سیدتیمور حسین، جانشین پلیس راهور انتظامی، اعلام کرد که هر خودرویی که چهار سال یا بیشتر از تاریخ تولید آن میگذرد، باید معاینه فنی کند. براساس آمارها، تعداد بیش از ۱۲ هزار خودرو روزانه جریمه شدهاند و تاکنون بیش از ۱۲۰۰۰۰ خودرو بدون معاینه فنی مورد جریمه قرار گرفتهاند. جریمه برای خودروهای بدون معاینه فنی به صورت پیامک برای مالکان ارسال میشود. افرادی که شماره تلفن خود را در سامانه ثبت نکرده یا تغییر دادهاند، باید جهت ثبت شماره تلفن جدید اقدام کنند تا در صورت اعمال قانون، از طریق دریافت پیامکها مطلع شوند.
نحوه جریمه و اعمال قانون خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی
اکتبر 2022: در مورد خودروهای دودزا و معاینه فنی، سرهنگ علیاصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ، توضیحاتی ارائه کرد.
به گفته وی، معاینه فنی معادل یک چک آپ کلی است. در این فرآیند، علاوه بر مواردی مانند دودزایی، ارتفاع خودرو، وضعیت ظاهری، چراغها، شیشه، رینگها، لاستیکها و ... نیز مورد توجه قرار میگیرد. دودزا برای خودروی مورد نظر دو جریمه دارد؛ اول این که خودرو به دلیل دودزایی جریمه میشود و دوم اینکه خودرو برای رعایت این مسئله متوقف خواهد شد. سپس، خودرو مذکور به تعمیرگاه ارسال میشود و باید حتما به آنجا مراجعه کرده و مشکلات آن رفع شود؛ سپس به معاینه فنی میرود و در انتها به پلیس مراجعه میکند.
متن پیش از بازنویسی: لازم به ذکر است که جریمه دودزایی خودرو 63 هزار تومان بوده و به ازای هرروز نداشتن معاینه فنی نیز 52 هزار و 500 تومان جریمه برای راننده خودرو در نظر گرفته میشود. بازنویسی: لازم به ذکر است که جریمه دودزایی خودرو برابر با 63 هزار تومان است و برای هر روزی که راننده خودرو بدون معاینه فنی باشد، 52 هزار و 500 تومان جریمه میشود.
در معاینه فنی خودروها، آلایندگی از طریق کنترل اندازه گیری میشود. این کار با استفاده از یک دستگاه نصب شده در اگزوز خودرو انجام میشود. مهمترین جنبه دیگری که مورد بررسی قرار میگیرد، سیستم تعلیق و کمکفنرهای خودرو است. همچنین، سالم بودن شیشه خودرو و عدم وجود ترک و ضرورت رفع ترکها بسیار مهم است. این امر ممکن است در نگاه اول به نظر غیرمهم بیاید، اما میتواند به بروز حوادث جدی منجر شود. در حوادث رانندگی، دو نوع نقص فنی وجود دارد: اگر حادثه به علت نقص فنی خودرو رخ دهد، مسئولیت قانونی در این مورد محسوب میشود. سیستم روشنایی خودرو و برفپاککنها نیز در فرایند معاینه فنی مورد بررسی قرار میگیرند. این دو عامل به راننده در دید بهتر در حین رانندگی کمک کرده و ریسک وقوع حوادث را کاهش میدهند.
وی بیان کرد که در حوادث رانندگی دو نوع نقص فنی وجود دارد. اگر تصادفی رخ دهد و کارشناس راهور محرز کند که این تصادف به دلیل وجود نقص فنی در وسیله نقلیه اتفاق افتاده است، مثلاً راننده ترمز را فشار داده اما ترمز عمل نکرده است، راننده باید تمام خسارات را تجبر کند. این نادیده گرفتن جدی این موضوع جرم تلقی می شود زیرا به سلامت جان افراد خطر وارد می کند.
بر اساس گفتههای آقای شریفی، در صورتی که معاینه فنی توسط راننده انجام شود ولی وسیله نقلیه ایراد و نقصی از نظر ظاهری داشته باشد، پلیس میتواند آن خودرو را مجدداً به مراکز معاینه فنی اعزام کند. مسائلی مانند دود کردن خودروها، نقص در سیستم روشنایی، شکستگی شیشهها و نواقص ظاهری از جمله مواردی هستند که پلیس میتواند برای آن اقدام قانونی صورت دهد. این مسائل قابل مشاهدهاند و در صورت تشخیص آنها ممکن است راننده تحت تعقیب قرار بگیرد و تحت تاثیر دستگاههای پلیس قرار بگیرد. در این صورت، پس از رفع نقص توسط راننده، معاینه فنی باید مجدداً انجام شود. هرچند که خودرویی که پس از معاینه فنی دچار نقص شود ممکن است بتواند بتواند به طور موفقیتآمیزی از دوربینهای ترافیک عبور کند،اما در صورت تشخیص نواقص توسط پلیس، خودرو توقف و معاینه فنی از درجه اعتبار ساقط میشود.
مراکز معاینه فنی متخلف جریمه میشوند
در اردیبهشت 1401، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، عبدالجلال ایری، اعلام کرد که طرح اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در حال بررسی است. طبق ماده 14 این طرح اصلاحی، در صورت تخلف مراکز معاینه فنی، جریمهای از 5 الی 30 میلیون تومان نقدی تحمیل میشود. همچنین، اگر تخلفات بیش از چهار بار تکرار شود، پروانه فعالیت مرکز معاینه فنی از شش ماه تا یک سال معلق میشود و با تکرار تخلفات، پروانه فعالیت تماما لغو خواهد شد.
فک پلاک در انتظار خودروهای دودزا
در ماه آذر سال 1400، خانم مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، درباره عواملی که باعث عدم انجام معاینه فنی میشوند، صحبت کرد. او بیان کرد که متخلفان به خاطر عدم وجود جریمه مناسب، ترافیک را به خطر میاندازند و به جای آن، به راحتی ترکیبی از هزینهها و درآمدهای قاچاقشان را محاسبه کرده و جریمه را به عنوان یک هزینه قابل پرداخت و قابل مقایسه با هزینههای دیگر میبینند. این امر باعث کاهش اثربخشی سیستم معاینه فنی شده است و باید اصلاحیههای لازم انجام شود.
بازنویسی: مطابق گفته آقای مقدم، درباره جریمه خودروهای دودزا، باید توجه کنیم که این خودروها حتی پس از انجام معاینه فنی، گواهی معاینه آنها غیرمعتبر میشود و باید مجدداً برای انجام معاینه فنی اقدام نمایند. طبق قانون، خودروهای دودزا مجبور به فک پلاک شده و پلاک اعزام به تعمیرگاه روی آنها نصب میشود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی درباره برخورد مکث نشدنی پلیس با خودروهای سنگین دودزا خبر میدهد و اظهار میکند که از تاریخ 26 اردیبهشت 1400، طرح مشترکی به نام "معاینه فنی کنار جادهای" بین ستاد معاینه فنی و پلیس راهور اجرا شده است. در این طرح، پلیس به صورت تصادفی خودروهای سنگین را بررسی میکند. از تاریخ آغاز طرح تا 15 آذرماه، بیش از ۲۷۰۰ خودروی سنگین به صورت تصادفی بررسی شدهاند و در حدود ۶۰۰ خودرو که بدون معاینه فنی بودند، جریمه شدهاند. در ادامه، مدیرعامل ستاد معاینه فنی برخورد جدیتر پلیس را با این خودروها برجسته میکند.
ماجرای جریمه معاینه فنی در جاده بین شهری
شهریور ۱۴۰۰: بررسی فنی خودروها توسط افسران پلیس راهور یا توسط دوربینهای کنترلی در خیابانهای شهری انجام میشود. اما در تیرماه ۱۴۰۰، آقای متولی (مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور) اعلام کرد که بررسی معاینه فنی خودروها توسط دوربینهای پلیس، علاوه بر خیابانهای شهری، به زودی در جادهها و خیابانهای خارج از شهر نیز اجرا میشود.
بلافاصله پس از انتشار این خبر، سردار تیموری (جانشین پلیس راهور ناجا) به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که این ادعا صحت ندارد. سردار تیموری بیان کرد که دوربینهای کنترل سرعت که در جادهها نصب شده است همچنان در حال معاینه فنی نیستند، اما دوربینهای پلاکخوان در مناطق شهری به سامانه جامع معاینه فنی متصل هستند و با استفاده از اطلاعات این سامانه، شماره پلاک خودروها را تطابق میدهند.
جریمه نداشتن معاینه فنی در 1400
خودروهایی که نداشتن معاینه فنی یا اعتبار معاینه فنی آنها منقضی شده باشد، تحت تأثیر قرار میگیرند. مبلغ جریمه برای عدم داشتن معاینه فنی، هر روز به ازای 50 هزار تومان محاسبه میشود.
به این معنی که در طول یک روز (24 ساعت)، اگر خودروی شما توسط دوربینهای پلیس چندینبار رصد شود، مبلغ جریمه معاینه فنی تغییری نکرده و فقط یکبار برای شما محاسبه میشود. اما در روز دوم، اگر دوباره توسط دوربینهای پلیس رصد شوید، مجددا جریمه معاینه فنی برای خودرویتان لحاظ میشود.
استعلام جریمه معاینه فنی
اگر میخواهید جریمه مربوط به معاینه فنی خودرو را استعلام کنید، میتوانید از همان روشهایی که برای استعلام خلافی خودرو استفاده میشود، استفاده کنید. به این معنی که میتوانید از روشهای حضوری و غیرحضوری هم برای این مورد استفاده کنید.
- مراجعه به دفاتر پلیس+10 با همراه داشتن کارت خودرو.
- مراجعه به سایت پلیس راهور به نشانی و انتخاب گزینه .
- استفاده از اپلیکیشن و انتخاب گزینه تخلفات رانندگی.
- کد دستوری #110* (ستاره 110 مربع) را با موبایلتان شمارهگیری کنید. سپس استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید و در پایان، کد VIN خودرو را ارسال کنید.
پاک کردن جریمه معاینه فنی
اگر شما دریافت پیامک جریمه معاینه فنی هستید، اما هنوز معاینه فنی خودروی خود را انجام دادهاید، میتوانید با استفاده از شماره VIN خودرو و از طریق سامانه معاینه فنی، اعتبار معاینه فنی خود را بررسی کنید. در صورتی که معاینه فنی خود را قبل از 24 ساعت از صدور گواهی انجام دادهاید و پیامک جریمه دریافت کردهاید، میتوانید با داشتن مدارک مناسب به مراکز پلیس+10 مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنید.
- اصل و کپی کارت خودرو
- اصل و کپی کارت معاینه فنی
- اصل و کپی برگه خلافی
در صورتی که اطلاعات شما در سیستم سیمفا ثبت نشده باشد، ابتدا باید به مرکزی که معاینه فنی خودرویتان را انجام دادهاید، مراجعه کرده و اطلاعات خود را در سیمفا ثبت کنید یا بهروزرسانی کنید.
اخبار معاینه فنی خودرو و موتور
متن پاراگراف ارسالی:
در اینجا، شما می توانید جمع بندی آخرین اخبار مربوط به معاینه فنی خودرو را پیدا کنید. همچنین، ما در این مقاله در مورد هزینه معاینه فنی، قوانین معاینه فنی موتورسیکلت، مبلغ جریمه برای عدم معاینه فنی، نحوه استعلام دریافت معاینه فنی، جریمه های مربوط به عدم معاینه فنی، و آدرس مراکز فنی مطرح شده در این موضوع را پوشش می دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر، لطفا به مقالات زیر مراجعه کنید:
اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی
مجموعهی مقالات منتخب زیر شامل آخرین و بروزترین اخبار درباره جریمههای مختلف مرتبط با ترافیک است. این اخبار شامل جریمهی طرح ترافیک، عوارض آزادراهی، معاینه فنی، سرعت غیرمجاز، بیمه شخص ثالث و همچنین روش ارسال پیامک جریمه میشود. با استفاده از لینکهای زیر میتوانید مقالات را مطالعه کنید: - [جریمه طرح ترافیک](link) - [جریمه عوارض آزادراهی](link) - [جریمه معاینه فنی](link) - [جریمه سرعت غیرمجاز](link) - [جریمه بیمه شخص ثالث](link) - [نحوهی ارسال پیامک جریمه](link)
استعلام و پرداخت خلافی آنلاین
اگر شما مالک یک خودرو یا موتورسیکلت هستید، میتوانید با استفاده از انواع روشهای استعلام جریمه رانندگی در خصوص خودرو یا موتور خود، از جمله استعلام خلافی، استعلام خلافی با شماره پلاک، استعلام جزییات خلافی و همچنین پرداخت آنلاین جریمه، اقدامات مربوطه را انجام دهید.