وقتی صحبت از 3800 V6 افسانهای جنرال موتورز میشود، حتی یک کوکتل خطرناک و کشنده از روغن و مایع خنککننده هم نمیتواند آن را از بین ببرد. اما مطمئناً می تواند اوضاع را به هم بریزد.
مخلوط آب پرتقال مانندی که در اینجا می بینید، نتیجه مخلوط کردن مایع خنک کننده موتور نارنجی رنگ با روغن برای ایجاد لجن بیمارگونه است که معمولاً باعث نابودی اجزای احتراق داخلی می شود. یک ویدیوی اخیر از کار انداختن موتور از I Do Cars در یوتیوب به بررسی تأثیرات روی سری III 3800 میپردازد، تکامل نهایی شش دیگ 3.8 لیتری جنرال موتورز که ریشه در دهه 1960 داشت. این آسیاب خاص از یک پونتیاک گرند پری GT مدل 2006 با 126000 مایل پیموده شده است و مطمئناً روزهای بهتری در آن دیده شده است.
این از همان ابتدا مشخص است، زمانی که مایع خنک کننده نارنجی رنگ از دریچه تخلیه موتور به جای روغن می ریزد. بدون روغن کاری مناسب، زمان زیادی طول نمی کشد تا موتور از گرما خارج شود. اما این آسیاب هنوز بدون مشکل با دست برمی گردد و فشار قوی در این فرآیند از خود نشان می دهد. تا زمانی که میزان مصرف پایینتر از بین نرود، مشکلات زیادی را آشکار نمیکند، در این مرحله ما با تمام مشکلات مواجه میشویم.
واشرهای منیفولد ورودی پایین در نقطه ای از کار افتاد که باعث نشت مایع خنک کننده به داخل روغن شد. بخشهایی از واشرها مستقیماً از بین رفتهاند، اما بررسی عمیقتر نشان میدهد که این موتور مدتها پس از از کار افتادن واشرها استفاده شده است. این امر منجر به ایجاد غده در مسیرهای روغن و مایع خنککننده شد و به اندازهای گرم شد که بخشهایی از واشرها در سرها ذوب شوند. بله
با چنین آشفتگی، مطمئناً انتظار آسیب به سیلندرها و انتهای پایینی را داریم. افسوس که وجود ندارد. بالابرها با گوپ پوشانده شده اند و تابه روغن شبیه یک میلک شیک نفرت انگیز است، اما دیواره های سیلندر، پیستون ها و میل لنگ خیلی بد نیستند. بله، مقداری سایش در نقاط مختلف وجود دارد، اما با توجه به عدم روانکاری کلی در این موتور، 3800 قدیمی به وضعیت افسانه ای خود ادامه می دهد. حتی بلبرینگهای میلهای نیز به اندازه کافی خوب به نظر میرسند که بتوان از آنها استفاده مجدد کرد.
این موتورها چندان خوش شانس نبودند: خرابی موتور 2.7 لیتری اکوبوست فورد نشان می دهد که پیستون در سیلندر ذوب شده است. خراب شدن موتور دیزلی Duramax نشان می دهد که پیستون ها توسط سوپاپ ها از بین رفته اند.
این ویدئو نتیجه می گیرد که موتور احتمالاً با وجود آب پرتقال موجود در روغن، با بسیاری از اجزای اصلی آن بازسازی می شود. ما می دانستیم که 3800 قدیمی به غیرقابل تخریب بودن شهرت دارد. با تشکر از این ویدیو، ما نگاهی بهتر به این که این موتور واقعاً چقدر قوی است، داریم.