صدور مجوز تاکسیرانی برای ساینا
در بهمن ماه سال 1402، مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، اعلام کرد که فرآیند اخذ مجوز ساینا برای استفاده از آن به عنوان تاکسی تکمیل شده است. او همچنین اظهار نمود که این تحول به خاطر تخصیص سهمیه مناسب از سوی خودروساز به این صنعت رخ داده است.
در حال حاضر، تنها خودروی سمند سورن در بخش تاکسیرانی استفاده میشود. اما تعداد خودروی تحویل داده شده بسیار کمتر از نیاز و تقاضای موجود است. بنابراین، برای افزایش ناوگان، نیاز به استفاده از خودروی دیگری وجود دارد. یکی از گزینهها خودروی ساینا است. به همین دلیل، برای استفاده از خودروی ساینا در بخش تاکسیرانی، مجوز کاربری برای آن دریافت شد. در حال حاضر، نیاز است که شرکت خودروساز همکاری لازم را انجام دهد تا بتوانیم از این خودرو در این بخش استفاده کنیم. متأسفانه، تعداد سهمیههایی که برای ما تخصیص میدهند بسیار کمتر از مورد نیاز است و این وضعیت مقبول نیست.
در صورتی که شرکت خودروساز خود را به حوزه تاکسیرانی معرفی کند، ما قادر خواهیم بود تا با مختص کردن تعداد مناسبی از خودروها به این حوزه، به حل یکی از مشکلات اساسی در حوزه تاکسیرانی کمک کنیم. در غیر اینصورت، وجود خودروهای ظاهری در حوزه تاکسیرانی برای ما قابل قبول نخواهد بود.
تولید 9 هزار ساینا برای تاکسیرانی
در تیر ماه 1402، محمدعلی تیموری، مدیر عامل سایپا، اعلام کرد که در این سال ٨ مدل خودرو با استاندارد ٨٥ را به بازار عرضه خواهد کرد. دو مدل از این خودروها برای اولین بار با گارانتی ٥ ساله عرضه خواهند شد. با افزایش دوره گارانتی، کیفیت خودروهای جدید تضمین میشود.
وی افزود که توسعه محصول در گروه سایپا باید به سمت خودروهای پاک پیش بروند. در سالهای گذشته، تولید خودروهای پاک مورد توجه قرار نگرفته بود، اما بهمنظور جبران نقصانهای گذشته، گروه خودروسازی سایپا به این سمت حرکت کرده است. در واقع، از خردادماه سال گذشته تاکنون، ۹ هزار خودرو ساینا CNG (کامپرس شده بهصورت طبیعی) برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تولید شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با ترکیب بنزین و گاز به میزان ۶.۴۵ لیتر است. هدف ما در توسعه محصول، تمرکز بر مسائل زیست محیطی و تحقق خودروهای پاک است.
تجهیزات جدید برای تاکسی ساینا
اسفند ۱۴۰۱: ساینا اس دوگانهسوز با سیستم سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا، همچنین موتور دوگانهسوز بر پایه موتور M15 ساینا بهبود یافته است. این سیستم با استفاده از گاز به عملکرد بنزین نزدیک میشود. سطح آلودگی خودرو به استاندارد یورو۵ با سامانه OBD میرسد و مصرف سوخت در شرایط ترکیبی شهری و جادهای ۶.۴ لیتر در صدکیلومتر است. پیمایش خودرو با سوخت گاز نیز تا حدود ۲۰۰ کیلومتر (به شرط رعایت شرایط ترکیبی) میتواند انجام شود. علاوه بر این، با نصب یک مخزن گاز ۶۲ لیتری در صندوق عقب خودرو، فضای کافی برای قرار دادن بار نیز وجود دارد.
سیستم تعلیق و جلوبندی بهبود یافته این خودرو، دوام بیشتری برای آن فراهم کرده و کاهش آلودگی را در مقایسه با دیگر خودروها، به خصوص تاکسی ها، ایجاد کرده است. رعایت استانداردهای محصول و استفاده از قطعات گازسوز استاندارد و با کیفیت و دوام بالا، برجستگی این خودرو را در مقابل تبدیلکارهای خودروهای دوگانه سوز به عنوان یک انتخاب مناسب نمایان می کند.
خودروی مورد نظر در بازار خودروهای دوگانهسوز با برتری قرار دارد. اگر شما به دنبال یک خودرو اقتصادی با هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت کم و امکانات قابل قبول هستید، این خودرو بهترین گزینه برای شما خواهد بود. سیستم تهویه مطبوع این خودرو همچنین در فصول سرد و گرم دمای مناسب را برای سرنشین به ارمغان میآورد. در کنار این کمترین مصرف سوخت CNG پاک و اقتصادی، این خودرو قابلیت حمل بار و سرنشین را نیز داراست و میتواند به عنوان یک خودرو حملونقل عمومی عمل کند. با مقایسه مصرف سوخت CNG و بنزین در هر کیلومتر پیمایش، دارنده این خودرو تنها یک پنجم هزینه مصرف بنزین را پرداخت میکند.
در نسخه تاکسی ساینا اس دوگانهسوز، امکاناتی مانند کپسول آتشنشانی، تابلو سقفی، جعبه کمکهای اولیه، سامانههای هوشمند نظیر GPS، تاکسیمتر و پرداخت الکترونیکی ارائه میشود. این خودرو در صورت استفاده در ناوگان برونشهری همچنین میتواند با بهرهگیری از دریچه گاز برقی و سیستم برق و الکترونیک یکپارچه با نود مرکزی (BCM)، کروزکنترل نصب شده را نیز به صورت اصولی اجرا کند. در کل، با داشتن هزینه اقتصادی، اندازه مناسب و مصرف کم سوخت، حضور این خودرو در ناوگان حملونقل عمومی درون شهری میتواند به بهبود ناوگان حملونقل عمومی و کاهش هزینههای مربوط به این بخش کمک کند.