![نمایشگاههای خودرو نمیمیرند، بلکه در حال تکامل هستند]()
صرف نظر از آنچه اینترنت فریاد می زند، شواهد نشان می دهد که حضور در نمایشگاه خودرو (حداقل در آمریکای شمالی) در حال افزایش است. پس چرا برخی از خودروسازان تعظیم می کنند؟
Stellantis اعلام کرد که هزینههای خود را در نمایشگاههای بزرگ تجاری خودرو در آمریکای شمالی در سال گذشته متوقف میکند، ابتدا در CES و سپس در نمایشگاه LA Auto Show کاهش یافت. در نهایت، این شرکت تصمیم گرفت در سال 2024 به طور کامل از نمایشگاه ها دور شود.
این شرکت می گوید که منابع بازاریابی را در جای دیگری متمرکز خواهد کرد. این بدان معناست که فعلاً هیچ خودروی جیپ، دوج، رم، کرایسلر، آلفارومئو یا فیات در نمایشگاههای خودرو قرار نخواهد گرفت. بر اساس برخی شواهد، می تواند یک حرکت کوته فکرانه را ثابت کند.
نمایشگاههای خودروی متعدد در سال 2023 شاهد حضور بیسابقهای بود. تورنتو یکی از آنها بود، با بیش از 350000 نفر که فوریه گذشته به مرکز همایش مترو تورنتو راه یافتند. این سومین نمایش بزرگ در تاریخ 50 ساله نمایشگاه خودرو بود و هجوم مردم حتی رکورد حضور 56122 نفری یک روزه را شکست که یکشنبه 19 فوریه اتفاق افتاد.
دیگر نمایش های آمریکایی نیز شاهد افزایش حضور بودند. نمایش DC 107 درصد افزایش داشت، میامی 18 درصد افزایش داشت، و لس آنجلس و دیترویت هر دو به ارقام حضور پررنگ برای سال 2023 اشاره کردند، اگرچه هیچ آمار رسمی منتشر نکردند.
شیکاگو داستان موفقیت دیگری را به تصویر کشید. یکی از پنج نمایشگاه بزرگ خودرو در کشور، تعداد بازدیدکنندگان از سال 2022 تا 2023 52 درصد افزایش یافت و بیش از 300000 شرکت کننده در فوریه گذشته به McCormick Place راه یافتند - 100000 نفر بیشتر از سال قبل.
رئیس انجمن تجارت خودرو شیکاگو و جنیفر موراند، مدیر کل نمایشگاه خودرو شیکاگو، فرصتهای سواری و رانندگی و پیست تست EV را از جمله جاذبههای دیگر، برای افزایش چشمگیر تماشاگران ذکر کردند.
او به The Trade Show Executive گفت: «ما در سال 2023 به یک نمایشگاه دو سالن تبدیل شدیم. ما متوجه شدیم که شرکتکنندگان چقدر از همه فرصتهای سواری و رانندگی لذت میبرند، و این باعث میشود مردم برای مدت طولانیتری در نمایشگاه حضور داشته باشند، بنابراین این بازخورد را دریافت کردیم و تمام آن هیجان را در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2023 در قالب مسیرهای آزمایشی به نمایش گذاشتیم. "
کمپ جیپ - یک پیست سرپوشیده با یک تپه 28 فوتی - سال گذشته در نمایشگاه خودرو شیکاگو از 3 میلیون سوار خود استقبال کرد. اما پس از یک دوره 20 ساله برای سال 2024 باز نخواهد گشت. در عوض، علاقه مندان به آفرود باید برای یک فرصت سواری مشابه برونکو امسال به غرفه فورد بروند.
رابی دگراف، تحلیلگر بینش محصول و مصرفکننده در Auto Pacific و نایب رئیس انجمن رسانههای خودروی غرب میانه، احساسات مشترک برگزارکنندگان نمایشگاه خودرو شیکاگو را تکرار کرد. او گفت که نمایش هایی مانند شیکاگو کار بسیار خوبی در گسترش پیشنهادات خود به چیزی بیش از نمایشگرهای ثابت انجام داده اند.
دگراف میگوید: «نمایشهای خودرو واقعاً در طول سالها تکامل یافتهاند تا فعالیتهای بیشتری را فراتر از پیادهروی و بررسی وسایل نقلیه پارک شده در نمایشگاه ارائه دهند. فعالیتهای بسیار خوبی برای خانوادهها و بچهها از فرصتهای تست رانندگی و سواری، نمایشهای عملی و نمایشهای فنآوری پیشرفته، توله سگها، ماشینهای کلاسیک جالب، و نمایشگاههای همهجانبه وجود دارد.»
اما یکی از بزرگترین دلایل رشد، افزایش عرضه خودروهای الکتریکی است.
شیکاگو مسیر آزمایشی خودروهای برقی خود را در سال 2023 به 100000 فوت مربع گسترش داد - و برای سال 2024 باز می گردد. نیویورک مسیر خود را در سال گذشته با بیش از 80000 نفر پشت فرمان به 83000 فوت مربع افزایش داد. دیترویت نیوز از "صف های طولانی" در نمایشگاه خودروی دیترویت برای سواری با وسایل نقلیه الکتریکی خبر داد، در حالی که نمایشگر خیابان الکتریکی لس آنجلس از نظر اندازه و وسعت "بی سابقه" بود.
نمایشگاه CES در لاس وگاس، اگرچه در اصل یک نمایشگاه الکترونیک بود، اما به مقصدی برجسته برای اولین خودروهای الکتریکی و خودروهای مفهومی تبدیل شده است. هوندا، کیا، مرسدس بنز و فولکس واگن همگی محصولات جدید خود را در نمایشگاه CES 2023 به نمایش گذاشتند که 115000 نفر از درهای آن عبور کردند. به گفته برگزارکنندگان این نمایش، این تعداد انتظارات را "شکست" داد.
ما متوجه شدیم که شرکت کنندگان چقدر از همه فرصتهای سواری و رانندگی لذت میبرند و این باعث میشود مردم برای مدت طولانیتری در نمایشگاه حضور داشته باشند...»
دگراف میگوید: «نمایشهای خودکار فرصت یادگیری فوقالعادهای را برای مصرفکنندگانی که کنجکاو هستند درباره خودروهای برقی بیشتر بدانند، فراهم میکند. "برای بسیاری، یک نمایشگاه خودرو ممکن است اولین باری باشد که مصرف کننده فرصت تجربه برخی از جنبه های منحصر به فرد یک خودروی برقی را پیدا می کند. حتی مهمتر از آن، یک شرکت زیرساخت شارژ وجود داشت که به راحتی در نمایشگاه [شیکاگو] در دسترس بود تا به سوالات پاسخ دهد. و نگرانی های خلق و خوی مصرف کنندگان در مورد شارژ در خانه یا در حال حرکت. این نوع تجربه بسیار ارزشمند است."
در حالی که نمایشگاههای خودروهای سنتی مانند شیکاگو و دیترویت در حال تبدیل شدن به خودروهای برقی دوستانهتر هستند، کل نمایشگاههایی که منحصراً به خودروهای برقی اختصاص داده شدهاند در سراسر کشور در حال نمایش هستند. Electrify Expo به سرعت به یکی از بزرگترین نمایشگاه ها تبدیل شده است.
از سال 2021 تا 2022، Electrify Expo حضور خود را در لانگ بیچ به یک مرکز یک میلیون فوت مربعی گسترش داد تا با افزایش 80 درصدی بازدیدکنندگان مطابقت داشته باشد. بیش از 25000 نفر سوار اسکوترهای برقی و دوچرخه های الکترونیکی شدند و در عین حال پشت فرمان برخی از جدیدترین خودروهای برقی نیز نشستند.
اریک واتسون، معاون عملیات فروش در کیا آمریکا، گفت: "Electrify Expo بخش مهمی از استراتژی بازاریابی تجربی چند شهر ما برای ارتباط با مصرف کنندگان کنجکاو الکترونیکی خودشناس در حرکت از موتورهای گازی سنتی به EV است." آیا آینده برگزار می شود؟
با محبوبتر شدن وسایل نقلیه الکتریکی، نمایشگاههای خودرو نیز احتمالاً محبوب میشوند - چه مکانهای سنتی که با زمان در حال پیشرفت هستند یا نمایشهای جدیدی مانند Electrify Expo که بیشتر به نمایش در میآیند. به همین دلیل است که Stellantis - شرکتی که میخواهد تا سال 2030 پنج میلیون BEV بفروشد - گیجکنندهتر است.
اما Stellantis تنها نیست. برندهایی مانند آئودی، بیامو، مزدا و غیره از برخی نمایشگاهها صرف نظر میکنند و بودجه بازاریابی خود را در جای دیگری خرج میکنند. سایرین مانند مرسدس بنز و کیا ارزش رویدادهای رو به رشدی مانند CES و Electrify Expo را به جای نمایش های سنتی تر مانند دیترویت و لس آنجلس می دانند.
دگراف میگوید: «راستش، واقعاً ناامیدکننده است، زیرا نمایشگاههای خودرو زمانی که نوبت به عرضه محصول شما، جدید و موجود، درست در مقابل مشتریان میرسد، بسیار مهم است – چه آنها برای خرید در بازار باشند یا نه.
"من نیاز به سفت کردن کمربند را درک می کنم، به خصوص در پی هرج و مرج UAW، اما [یکی] زمینه ای که یک خودروساز نباید ارزان قیمت کند، حضور در یک نمایشگاه بزرگ خودرو در یک بازار بزرگ است... اگر از سازماندهنده هر نمایشگاه خودرو، آنها دادههای واقعی دارند که بازدیدهای نمایشگاه خودرو را ردیابی میکنند که منجر به فروش واقعی آنها چندی بعد میشود.
این نشان میدهد که نمایشگاههای خودرو همیشه مهم هستند و خواهند بود.»