
شرکتهای بزرگ در صنعت خودروسازی برای افزایش حصت بازار خود، تنوع محصولات خود را افزایش میدهند تا بتوانند نیازهای خریداران با سلایق مختلف را برآورده کنند. این روند در صنعت خودروسازی تجاری نیز به طور چشمگیری مشاهده میشود و در طراحی و ساخت خودروهای تجاری، حتی جزئیاتی مانند محدوده استفاده و مسافتی که یک کامیون میتواند طی کند مدنظر قرار میگیرد. یکی از این خودروهای تجاری، کشنده MAN TGS است که بزودی وارد بازار خودروی ایران میشود و عرضه میشود. مناسب برای استفاده در انواع وظایف مختلف، این کشنده محبوبیت خود را در بین مشتریان دارد.
آشنایی با کشنده مان TGS
فلسفه ساخت کامیونهایی که قادر به سفر در فواصل بزرگ هستند، اما ابعاد و اندازه کوچکتری دارند و همچنین از موتورهای قویتری بهره میبرند که هزینه نگهداری و عملیاتی کمتری نیاز دارند، از دوران های قدیم در صنعت خودروسازی وجود داشت. اما به مرور زمان به شکل منسجم تری ساخته شدند و محصولاتی مانند آکسور مرسدسبنز، ولوو FM، داف CF و MAN TGS در این زمینه به رقابت پرداختند.

اکنون در کشورهای پیشرفته، کلاس خود را همچنان مورد توجه قرار داده است. هزینه خرید کامیونهای بزرگ و قدرتمند ناسازگار با استفاده و هدف آن عمل کرده است. همچنین این کلاس شامل انواع شاسیها برای استفاده در کاربریهای مختلف میشود. برخی از شرکتها مانند مرسدسبنز و ولوو، خطوط تولید خاص و سنگین تر را برای کاربریهای خاص ایجاد کردهاند. با این حال، کمپانی ما با خط تولید TGS نیز برای کاربریهای جادهای و مختلف، از جمله کاربری در معدن و خارج از جاده استفاده میکند.
مشخصات فنی کشنده مان TGS
خط TGS مان یک نوع کامیون با استفاده های مختلف است که از مسیر جاده ای برای مسافت های مختلف استفاده می کند. از شاحنه های جاده ای برای کامیون ها و کمپرسی های معدنی و جاده سازی استفاده می شود. در حالی که هدف اصلی شرکت های وارد کننده در کشور، شاحنه های جاده ای هستند، نسخه TGS وارداتی نیز این نوع است که در نمایشگاه حمل و نقل سال 1395 به همراه TGX معرفی شد. احتمالا در آینده نمونه های سه و چهار محوره و شاسی های مختلف از این خودروها به بازار عرضه خواهند شد.

مدل TGS به صورت محوری در انواع مختلفی ساخته میشود. این مدل از دو محور 2x4 شروع میشود و به مدلهای سه محوره تک دیفرانسیل و جفت دیفرانسیل و حتی مدلهای چهار محوره تک دیفرانسیل و چهار دیفرانسیل میرسد. به این ترتیب، کامیون TGS مناسب برای مصارف متنوعی است. بر اساس اطلاعات موجود، از موتورهای با حجم بالا استفاده نمیشود و موتورهای 12.4 و 9 لیتری استفاده میشود. احتمالاً نسخه وارداتی به قدرتهای 440، 480 و 520 اسب بخار دارد. این مدل با سری TGX شباهتهای فنی زیادی دارد و باعث کاهش تنوع قطعات فنی میشود که در صنعت خودروسازی امری معمول است.
گیربکس نصب شده بر روی کشندههای سری TGS همانند سری TGX با نام تجاری tipmatic مشخص میشود. این گیربکس ها نوعی گیربکس نیمه اتوماتیک هستند که به راننده اجازه میدهد بر اساس نیاز و تمایل خود، در دندهکشی شرکت کند. با داشتن برنامههای مختلف، این گیربکس ها حتی قادر هستند تا در یک مرحله سه دنده را تعویض کنند که به تدریج استهلاک گیربکس را کاهش میدهد. علاوه بر این، این گیربکس ها به برنامههای تعویض دنده بر اساس توپوگرافی و مسیر پیش رو هم مجهز شدهاند، تا با توجه به شکل مسیر، پیچ و خم ها و ارتفاعات جاده، عملیات تعویض دنده را به بهترین و دقیقترین شکل انجام دهند.

کشندههای وارداتی سری TGS از کابین TM استفاده میکنند که بزرگترین کابین TGS است، و البته ابعادی متفاوت از برادر بزرگتر خود یعنی TGX دارد. این کشنده در طول و عرض ۲۲۸۰ و ۲۲۴۰ میلیمتر دارد. همچنین، ارتفاع تونل موتور آن ۲۸۰ میلیمتر است و فاصله کف تا سقف در داخل اتاق ۱۶۹۰ میلیمتر است. سیستم تعلیق این کشنده از نوع بادی در عقب و پارابولیک در جلو است.

در بازار کشورمان، مرسدسبنز آکسور و ولوو FM، دو خودروی کشنده نامآشنای کلاس TGS هستند. اما با توجه به عدم وجود نسخههای کمکار این دو خودرو در ایران، میتوان گفت TGS، یک گزینه مناسب برای افرادی است که میخواهند یک خودروی کشنده اروپایی مدرن و بازسازیشده را تهیه کنند، اما نمیخواهند مبالغ بالایی را بابت خودروهایی همچون FH یا رنو T و... بپردازند. همچنین، در نظر گرفتن نیازها و هدف استفاده مورد نظر نیز میتواند تعیینکنندهای در انتخاب TGS باشد. در نتیجه، برای موفقیت این خودرو در بازار، قیمتی رقابتی و جذاب باید ارائه شود. در غیر این صورت، این موارد ممکن است باعث شکست خودرو شوند.
تفاوت اصلی سری TGS و TGX در چیست؟
سری TGS، نسل کوچکتر و بهتنهایی اتاق کابینیتر از سری TGX است که بهعنوان بزرگترین و پرچمدار محصولات ما شناخته میشود. اصطلاحاً، این نوع کابینها به صورت میانبرد در شرکتهای تجاری ساز استفاده میشوند و به خوبی برای مسافتهای نهچندان دور مناسب هستند. اما با توجه به راحتی استفاده از کابین و هزینههای نگهداری کمتر، بسیاری از خریداران آن را حتی برای مسافتهای بلند نیز ترجیح میدهند.

رقبای مان TGS در ایران
با توجه به اینکه در حال حاضر در بازار کشورمان، رقبای وارداتی یا به صورت نو وجود ندارند و تنها گزینههای وارداتی اروپایی وجود دارند، میتوان گفت که همه این محصولات به نوعی با تراکتور TGS ما رقابت میکنند. انتخاب خریداران بین یک کامیون کشنده فول سایز و کامیون کشنده میانسایز به طور عمده بر اساس تفاوت قیمت و قابلیتهای خدمات و قطعات آنهاست.