بررسی پژو 207 اتومات TU5P

مقالات خودرویی

امکانات و ارتقاهای ایمنی برای 207 سقف شیشه‌ای

در ماه آذر سال ۱۴۰۲، خودروی پژو ۲۰۷ مجهز به سقف شیشه ای و دارای گزینه‌ی اتوماتیک بود. یکی از ویژگی‌های جدید این خودرو، سامانه‌ی پایش فشار باد تایرها به اختصار TPMS بود. این سامانه با اندازه‌گیری لحظه‌ای فشار باد تایرها، در صورت کاهش فشار باد تایرها هشداری به راننده می‌دهد تا بتواند فشار باد را تنظیم کند. این ویژگی، علاوه بر افزایش ایمنی خودرو، منجر به کاهش مصرف سوخت، بهبود کیفیت سواری و افزایش عمر تایرها می‌شود.

یکی از امکانات مهمی که در پژو ۲۰۷ اتوماتیک ارتقا یافته است، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESC است. این سیستم باعث افزایش سطح ایمنی خودرو می‌شود. در مسیرها و پیچ‌های لغزنده، این سیستم نقش بسیار موثری در کنترل خودرو دارد. در صورت ورود خودرو به پیچ به سرعت بالا، سیستم کنترل پایداری کمک فراوانی به حفظ خودرو در مسیر و جلوگیری از انحراف و واژگونی آن می‌کند. این سیستم با ترمزگیری فعال در چرخ‌ها و قطع کردن دریچه گاز، سعی می‌کند تا خودرو از شرایط بحرانی خارج کند. علاوه بر این، عملکرد این سیستم بر اساس زاویه فرمان و سرعت خودرو است و در صورت شناسایی شرایط بحرانی، فوراً فعال می‌شود. در پژو ۲۰۷، سیستم ESC به صورت پیش‌فرض روشن و فعال است، اما برای خاموش کردن موقت آن، یک کلید روی داشبورد قرار داده شده است. در حالت "Esc off"، راننده تا سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند از این سیستم استفاده کند و در سرعت‌های بالاتر، ESC به دلایل ایمنی دوباره فعال می‌شود.

سیستم کنترل کشش TCS در پژو ۲۰۷ بهبود یافته است. این سیستم جلوگیری می کند که چرخ ها در هنگام شروع حرکت در مسیرهای لغزنده هرزگردی کنند. همچنین سیستم HSA به پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای اضافه شده است که به راننده در شروع حرکت در سربالایی کمک می کند. این سیستم برای سه ثانیه ترمز خودرو را نگه داشته و به راننده فرصت می دهد تا پس از رها کردن ترمز و فشردن پدال گاز، به جلو حرکت کند. اگر راننده قصد حرکت به سمت عقب داشته باشد، این سیستم حرکت را به سمت عقب مانع می کند.

ترمز کمکی (ترمز هوشمند) HBA به این خودرو اضافه شده است تا عملکرد ترمز را بهبود بخشد. این سیستم در صورت ترمزگیری های شدید و ناگهانی که ممکن است در مواقع بحرانی رخ دهد، فشار هیدرولیکی را در یک بازه زمانی بسیار کوتاه به حداکثر مقدار خود افزایش می دهد تا خودرو بتواند در فاصله کوتاه تری متوقف شود. استفاده از این سیستم در سطح جهانی بهبود قابل توجهی در میزان ایمنی رانندگی داشته است، اما در همه حالت ها رعایت قوانین ایمنی در رانندگی امری بسیار مهم است.

پژو ۲۰۷ پیشتر با دی لایت یا چراغ روشنایی در روز مجهز شده بود. اما الان با هدف برآورده کردن استانداردهای چراغ پوزیشن عقب ۸۵گانه، این چراغ ها همزمان با چراغ روز روشن می‌شوند.

ایران خودرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای ارتقا یافته را با اضافه کردن آیینه الکتروکرومیک و حساس به نور به بازار عرضه می کند. در نسخه های قدیمی تر این آپشن وجود نداشت. همچنین، این خودرو اکنون دارای روکش صندلی جدیدی است که از ترکیب چرم و پارچه ساخته شده است و فضای کابین را بیشتر زیبا می سازد.

الزامات استانداردهای ۸۵گانه شامل نشانگر تعویض دنده بهینه است. سیستم GSI اکنون بر روی پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای نیز نصب می‌شود. وقتی خودرو در حالت دستی یا تیپ ترونیک است و در حال تعویض دنده است، در جلوآمپر دنده بالاتر را به راننده توصیه می‌کند.

به منظور بهبود استانداردهای ایمنی عابران پیاده در مدل اتوماتیک پژو ۲۰۷، تغییراتی در بدنه و سقف شیشه ای خودرو به عمل آمده است. همچنین، بهبودی هایی در موتور این خودرو نیز صورت گرفته است.

معرفی مدل‌های جدید سقف فلزی و شیشه‌ای

تقریباً بیش از ده سال از ورود پژو 207 به بازار کشورمان می‌گذرد و در این مدت، این هاچبک فرانسوی تغییرات بسیاری در ظاهر و فنی خود داشته است. با گذر زمان، دچار داخلی‌سازی شده و به اندازه‌ای که نمی‌توان آن را به عنوان یک خودروی فرانسوی تشخیص داد.

پژو 207، به همراه مدل‌های دنده‌ای و اتوماتیک، در بازار ایران عرضه می‌شود. اما در این مقاله، به بررسی نسخه اتوماتیک پژو 207 می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم بفهمیم که از زمان ورود آن به بازار ایران تا به امروز، چه تغییراتی در آن رخ داده است.

سری اول: پژو 207 اتومات با موتور TU5

در سال 1389، وقتی ایران خودرو تولید تیپ های متفرقه پژو 206 صندوقدار را متوقف کرده بود، تولید پژو 207 هاچبک آغاز شد. این خودرو در واقع نسخه بازسازی شده پژو 206 پلاس با نام پژو 207 بود که به دلایلی تصمیم گرفته شد آن را به ایران وارد کنند.

پژو 207 سری اول

بهبود متن: تولید خودروی پژو 207 در مدل‌های دنده‌ای و اتومات برای مدتی ادامه یافت و در نهایت در سال ۱۳۹۱ از خط تولید شرکت ایران خودرو حذف شد. دلیل اصلی حذف این خودرو به خاطر شدت تحریم‌هایی بود که حکومت دهم در اواخر وجود داشت. تحریم‌های فعال شده در این دوران باعث شد که شرکت فرانسوی پژو احساسات منفی نسبت به بازار ایران داشته باشد و خط تولید خودرو 207 را متوقف کند.

سری دوم: پژو 207 اتومات با موتور TU5

پس از گذشت مدتی، در اوایل سال 1395، شروع به فروش سری جدید پژو 207 با بهبودهایی در ویژگی‌های آن و اضافه شدن چندین آپشن تازه کرد. اما تحویل اولین سری این خودرو با تاخیری بالغ بر 10 ماه همراه بود و نخستین مدل 1396 در اواخر زمستان به مشتریان تحویل داده شد.

در زمستان سال ۱۳۹۵، شرکت ایران خودرو در یک مراسم به همراه حضور خبرنگاران، خودروهای دنا پلاس و پژو ۲۰۷ صندوقدار را به نمایش گذاشت. پس از گذشت بیش از یک سال، در اسفند ماه سال ۱۳۹۶، پیش فروش خودروی پژو ۲۰۷ صندوقدار هم رسماً آغاز شد.

پژو 207 سری دوم

تحویل اولین مدل ۲۰۷ جدید، از میان خرداد تا شهریور سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی شده بود، اما به طور غیرمنتظره‌ای، این روند تا نهایتا اواخر آبان‌ماه ۱۳۹۷ به تأخیر افتاد و نخستین سری خودروهای پژو ۲۰۷ صندوقدار، به مشتریان تحویل داده شد.

سری سوم: پژو 207 اتومات با موتور TU5P

پس از خروج یکطرفه ایالات متحده از توافق برجام در اوایل سال ۱۳۹۷، اکثر تولیدکنندگان خودرو در ایران مشکلاتی را تجربه کردند. شرکت ایران خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود. یکی از مشکلات اساسی شرکت ایران خودرو در آن زمان، تامین گیربکس اتوماتیک AL4 بود.

به همین دلیل، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با همکاران تجاری جدیدی همکاری کند و با استفاده از کمک آنها، موفق شود موتور EC5 پژوسیتروئن را بومی سازی و در پاییز سال ۱۳۹۹ آن را به صورت تولید انبوه به بازار عرضه کند. همچنین با ورود این موتور جدید، مدیران ایران خودرو اعلام کردند که تا پایان سال ۱۴۰۲ قصد دارند موتور قدیمی TU5 را از همه محصولات خود حذف و به جای آن از موتور جدید TU5P استفاده کنند.

بعد از تولید انبوه موتور TU5P، ایران خودرو تصمیم گرفت گیربکس‌های خود را داخلی سازی کند. در ابتدا، آنها گیربکس AT6 با شش دنده اتوماتیک را در نیمه اول سال 1399 تولید کرده و آن را برروی دناپلاس توربو اتوماتیک نصب کرده است. سپس در نیمه دوم سال 1400، خودروی تارا اتوماتیک با همین گیربکس AT6 به بازار عرضه شد. باید ذکر کرد که گیربکس AT6 ایران خودرو توسط شرکت DAE چین تولید شده است.

با تولید گیربکس AT6، ایران خودرو در نهایت توانست گیربکس MT6 را تولید کند که دارای شش دنده دستی است. در اواخر سال ۱۳۹۹، ایران خودرو به تولید انبوه گیربکس MT6 پرداخت. ابتدا این گیربکس بر روی راناپلاس پانوراما نصب شد و در نیمه اول سال ۱۴۰۱، روی دناپلاس توربو ۶ دنده نیز نصب شد.

در شرایطی که شرکت ایران خودرو برخی از اجزای خودروی TU5P و گیربکس AT6 را در اختیار داشت، تصمیم گرفتند که پژو 207 اتوماتیک را دوباره احیا کنند. نتیجه این تصمیم، معرفی مدل 207 مولتی کالر (MC) در نیمه اول سال 1401 بود.

در اثر این تصمیم، عرضهٔ دو مدل خودروی 207 اتوماتیک با سقف فلزی و شیشه‌ای به دست آمد. با این حال، در نسخه‌های جدید این خودروها، موتور و گیربکس نیز تغییر کرده بودند.

انواع مدل های 207 اتوماتیک TU5P

فروش مدل اتوماتیک پژو 207 با موتور TU5P در اواخر پاییز 1401 آغاز شد. علیرغم شروع فروش، شرکت ایران خودرو این محصول را به صورت سکوت کامل معرفی کرد و امکان خرید آن فقط از طریق ثبت نام در بورس کالا بود. به همین دلیل، بسیاری از مشتریان ایران خودرو آگاهی نداشتند که عرضه این محصول به بازار آغاز شده است.

قبل از هرچیز، باید این نکته را یادآوری کنیم که پژو 207 اتوماتیک TU5P، در سال 1401 به بازار عرضه شده است و سه نسخه مختلف دارد.

  • 207 اتوماتیک TU5P با سقف فلزی
  • 207 اتوماتیک TU5P با سقف رنگی (مولتی کالر)
  • 207 اتوماتیک TU5P با سقف شیشه‌ای (پانوراما)

تمامی مدل‌های اتوماتیک پژو 207 (شامل سقف فلزی و شیشه‌ای) تولید شده در سال 1400، از سری دوم 207 هستند و مجهز به موتور TU5 و گیربکس 4 سرعته هستند.

با آشنایی با نسخه‌های مختلف پژو 207 اتوماتیک TU5P، حالا باید به تیپ‌های متفاوت این خودرو رجوع کرده و مشاهده کنیم که نسخه‌های جدید و قدیم این خودرو چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

تفاوت 207 اتومات TU5 با 207 اتومات TU5P

پژو 207 اتوماتیک سقف فلزی در دوره 1395-1400 با موتور TU5 تولید شد. از سال 1399 به بعد، نسخه پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه‌ای نیز معرفی شد. هر دو نسخه از موتور TU5 استفاده می‌کردند.

در زمستان ۱۴۰۱، با عرضه‌ی سومین نسخه‌ی خودروی پژو ۲۰۷ اتوماتیک آشنا شدیم. در جدول زیر، تفاوت‌های نسخه‌های دوم و سوم پژو ۲۰۷ اتوماتیک را ملاحظه می‌فرمایید.

انواع پژو 207 اتوماتیک
مدل 207 اتوماتیک TU5 207 اتوماتیک TU5P
حجم موتور 1587 سی سی 1587 سی سی
حداکثر قدرت 105 اسب بخار 113 اسب بخار
حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر 144 نیوتن متر
نسبت تراکم 10.5 11
گیربکس 4 دنده اتومات 6 دنده اتومات
مصرف شهری 11.4 لیتر 10.1 لیتر
مصرف جاده‌ای 6.1 لیتر 5.8 لیتر
مصرف ترکیبی 8 لیتر 7.4 لیتر
سقف قرمز (MC) ندارد سفارشی
سقف شیشه‌ای سفارشی سفارشی
ترمز عقب دیسکی سفارشی استاندارد
فرمان برقی سفارشی استاندارد
رینگ 14 آلومینیومی سفارشی استاندارد

مقاله ارسال شده دربارهٔ تحولات صنعت خودروسازی در ایران که در سایت ایران خودرو منتشر شده است. این مقاله به وضوح مشتمل است بر توصیف تغییرات معنادار این صنعت در سال‌های اخیر و نقشی که شرکت ایران خودرو در این تحولات بازی کرده است. مطالب مقاله مبتنی بر اطلاعات و آمارهای جمع‌آوری‌شده از سایت ایران خودرو می‌باشند.

با نگاه به جدول بالا، مشاهده می‌شود که سه ویژگی، یعنی ترمز دیسکی عقب، فرمان برقی و رینگ ۱۴ اینچ آلومینیومی، به‌صورت استاندارد در همه مدل‌های 207 اتوماتیک TU5P وجود دارد.

مقاله موردنظر شما نیاز به بهبود و بازنویسی دارد. اما متاسفانه شما پاراگراف مشخصی را برای اصلاح نیستید. لطفاً یک پاراگراف از مقاله را برای من ارسال کنید تا بتوانم به شما کمک کنم.


بررسی انواع پژو 207 در بازار

برای آگاهی از جدیدترین اخبار و اطلاعات در مورد خودروی پژو ۲۰۷ و همچنین برای آشنایی با مدل‌ها و تفاوت‌های آن‌ها، مشخصات فنی و تست‌های خودروی پژو ۲۰۷، بهتر است مجموعه مقالات زیر را مطالعه کنید:

اگر شما یکی از مالکان خودروی پژو 207 هستید، احتمالاً به مقالات زیر نیز علاقه مند خواهید بود:

شرایط فروش ایران خودرو

برای بهروزرسانی از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و مشاهده طرح های جدید پیش فروش ، فروش نقدی ، فروش فوق العاده و فروش اقساطی ایران خودرو ، مقالات زیر را مطالعه کنید:

  •  (طرح‌ عادی)
  •  (طرح‌ جوانی جمعیت)
  •  (طرح‌ نوسازی خودرو)
  • (طرح خودروهای سنگین)

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ