
ممنوعیت تردد پلاکهای زوج در روز 12 آذرماه
براساس تصمیمات کمیته ویژه بررسی آلودگی هوا، اداره پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران اعلام کرد که در روز یکشنبه مورخ 12 آذرماه، هیچ خودرویی با پلاک زوج نمیتواند در خیابانهای تهران تردد کند.
نرخ عوارض طرح کنترل آلودگی هوا در 1402
در تاریخ 14 فروردین 1402، آقای عمار سعیدیان فر، معاون حمل و نقل و محدودههای ترافیکی شهرداری تهران، جزئیات اجرای طرح کنترل آلودگی هوا در سال جدید را شرح داد. براساس تصمیم شورای اسلامی شهر تهران، این طرح همزمان با شروع سال 1402 اجرا خواهد شد و طبق تصویب شورای شهر تهران، نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک در سال جدید 20 درصد افزایش خواهد یافت. این طرح تعطیلات نوروزی را پوشش نخواهد داد، اما از صبح روز دوشنبه 14 فروردین ماه با نرخ سال 1402 اجرا خواهد شد.
بر اساس قوانین ابلاغی، هر شهروندی که دارای پلاکی با سرشماره شهر تهران است، میتواند در محدوده کنترل آلودگی هوا به مدت 20 روز در سال بدون پرداخت هزینه تردد فصلی وارد شود. اما در صورتی که از تعداد 20 روز بیشتر در این محدوده استفاده کند، باید نصف هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک را پرداخت کند.
ساعت ورود | ساعت خروج | معاینه فنی | عوارض روزانه |
---|---|---|---|
بعد از 10 صبح | قبل از 16 | برتر | 19,315 تومان |
بعد از 10 صبح | قبل از 16 | عادی | 27,594 تومان |
قبل از 10 صبح | قبل از 16 | برتر | 27,594 تومان |
قبل از 10 صبح | قبل از 16 | عادی | 39,420 تومان |
قبل از 10 صبح | بعد از 16 | برتر | 41,391 تومان |
قبل از 10 صبح | بعد از 16 | عادی | 59,130 تومان |
بعد از 10 صبح | بعد از 16 | برتر | 27,594 تومان |
بعد از 10 صبح | بعد از 16 | عادی | 39,420 تومان |
جدول بالا در مورد وقوع "چندین بار" دیده شدن یک وسیله نقلیه توسط دوربینها در یک روز است. در این حالت، زمان ورود اولیه و خروج آخرین، برای محاسبه عوارض استفاده میشود.
زمان ورود | معاینه فنی | عوارض روزانه |
---|---|---|
قبل از 10 صبح | برتر | 27,594 تومان |
قبل از 10 صبح | عادی | 39,420 تومان |
بعد از 10 و قبل از 16 | برتر | 19,315 تومان |
بعد از 10 و قبل از 16 | عادی | 27,594 تومان |
بعد از 16 | برتر | 27,594 تومان |
بعد از 16 | عادی | 39,420 تومان |
جدول بالا نمایش دهنده زمانی است که یک وسیله نقلیه توسط دوربینها در یک روز مشاهده میشود.
افزایش نرخ جریمه طرح زوج و فرد در روزهای آلوده
سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور، جانشین پلیس راهور تهران بزرگ، بهمن ماه سال ۱۴۰۱ را متناسب با مصوبات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا، اعلام کرد که مبلغ جریمه طرح زوج و فرد به ۱۰۵,۰۰۰ تومان افزایش یافته است. این تصمیم به این معنی است که تردد خودروهای مخالف قوانین از طریق دوربینها ثبت و مبلغ ۱۰۵,۰۰۰ تومانی اعمال قانون خواهد شد. ضمناً، طرح زوج و فرد در روزهای دوم و سوم بهمن ماه در درب منازل اجرا میشود.
جریمه طرح زوج و فرد در روزهای آلوده
در سال 1401، سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، اطلاع داد که بیش از 45 هزار خودرو در تهران به دلیل آلودگی هوا جریمه شدهاند. این اقدام از سوی پلیس راهور تهران به منظور اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل، که از روز شنبه دهم دیماه آغاز شده بود، انجام شده است.
سردار رحیمی اظهار کرد که اطلاعرسانی لازم و به موقع به شهروندان تهرانی انجام نشده است و به همین دلیل افسران پلیس، تمامی خودروهای متخلف را مجازات نکردهاند و در برخی موارد فقط به رانندگان اخطار دادهاند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ، مبلغ جریمه طرح زوج و فرد را تقریبا 20 هزارتومان اعلام کرده و این میزان را کافی نمیداند.
جریمه تردد فرسوده ها در طرح کاهش آلودگی
تیر 1401: با تصویب قانونی جدید در اواخر بهار 1400، تردد وسایل نقلیه در محدوده زوج و فرد (سابق) در نهایت مشخص شده است.
با توجه به قانون جدید برای هوای پاک، خودروهای قدیمی و خودروهای با سیستم کاربراتوری در تمامی شهرهای بزرگ که دارای مشکلات بالقوه آلودگی هوایی هستند، از ابتدای سال 1401 میلادی، مجاز به تردد در منطقه کاهش آلودگی هوا (LEZ) نیستند و در صورت نقض ممکن است با جریمه 200 هزارتومانی روبرو شوند.
طرح کنترل آلودگی هوا تهران چیست؟
از تابستان ۱۳۹۸، با اعلام شهرداری تهران، طرح جدیدی به نام "طرح کنترل آلودگی هوا تهران" یا طرح LEZ، جایگزین طرح زوج و فرد شده است. این طرح با نامهای مختلفی مانند "حلقه دوم طرح ترافیک"، "طرح کاهش آلودگی هوا" و "طرح کاهش آلودگی" هم شناخته میشود.
طرح LEZ چیست؟
مفهوم LEZ (Low Emission Zone) یا منطقه با کمترین آلاینده ها، به منظور کنترل آلودگی هوا مطرح شده است. این طرح به هدف کاهش انتشار آلاینده های هوا در مناطق پرترافیک و شلوغ شهرها، به ویژه در تهران، اجرا میشود. در طرح LEZ، وسایل نقلیه با پلاک مشخص و دستهبندی شده دارای مجوز ورود به منطقه هستند و دیگر وسایل نقلیه که به حداقل استاندارد های آلاینده ها پاسخ نمیدهند، ممنوع میباشند.
طرح زوج و فرد حذف شده است؟
بله، در طرح جدید کنترل آلودگی هوا، دیگر مشروط به زوج بودن یا فرد بودن پلاک خودروها نیستیم. بنابراین، عبارت "طرح زوج و فرد" معتبر نخواهد بود. به همین دلیل، از این پس از عبارت "طرح زوج و فرد" درباره تهران استفاده نمیکنیم.
محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تهران
از سال 1398 به بعد، محدوده کنترل آلودگی هوا با محدوده سال 1397 همخوانی دارد که شامل اعداد زوج و فرد میشود.
در شمال تهران، از چمران به همت تا زین الدین به امام علی،
در شرق، از زین الدین به امام علی تا امام علی به بعثت، . به زمینههای تحقیقاتی اختصاص داده شده است.
در رابطه با منطقه جنوبی، تغییرات قابل توجهی در دورههای زمانی بین امام علی و بعثت به نواب رخ داده است.
در غرب: از بعثت نواب تا به همت چمران
نقشه طرح کنترل آلودگی هوا
می توانید نقشه ترافیک تهران را از سرویس گوگل مپ مشاهده کنید. استفاده از این نقشه، به کاربران امکان می دهد تا حرکت ترافیک را در شهر تهران بررسی کنند و مسیرهایی را که نواحی پر ترافیک دارند، کشف کنند. این امکان به رانندگان اجازه می دهد تا مسیری را که با بیشترین تراکم روبرو است، بپردازند و در نتیجه ترافیک را کاهش دهند. این نقشه همچنین به کاربران اجازه می دهد تا پیش بینی کنند که در چه زمانی ترافیک بیشتری را در شهر تهران خواهند داشت. برای استفاده از این سرویس، کاربران می توانند به صفحه وب گوگل مپ رفته و با تعیین منطقه و زمان مشخص، ترافیک در آن منطقه را بررسی کنند.
در جدیدترین مقاله منتشر شده در زمینه تحقیق درمورد اثرات عوامل زیست محیطی روی سلامت فرد، نتایج جالبی به دست آمده است. این پژوهش نشان میدهد که تغییرات زیست محیطی که یک شخص تجربه میکند تاثیر چشمگیری بر سلامت او دارد. نتایج نشان میدهد که زیست محیطی مناسب میتواند بهبود قابل توجهی در سلامت جسمانی و روانی افراد ایجاد کند. عواملی مانند کیفیت هوا، آلودگی صوتی، نورپردازی، فضای سبز و دسترسی به سایر امکانات بهداشتی و تفریحی معتبر به اندازهی کافی، تاثیر قابل توجهی در رضایت و عملکرد افراد دارند. برعکس، زیست محیطی نامناسب شامل عواملی مانند آلودگی هوا، صداهای مزاحم، نور مصنوعی بیش از حد، عدم فضای سبز و عدم دسترسی به فضاهای بهداشتی و تفریحی مناسب، میتواند عوارض جدی بر سلامت افراد داشته باشد. بنابراین، توجه به محیط زیست و ایجاد فضاهای با کیفیت و مناسب برای افراد در محل زندگی و کار، بسیار اهمیت دارد و میتواند بهبود قابل توجهی در سلامت فرد به ارمغان بیاورد.
ثبت نام تردد در طرح کنترل آلودگی هوا
برای دستیابی به محیط های پاک و سالم، افرادی که قصد تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی را دارند، باید ابتدا در سایت «تهران من» به نشانی ثبت نام کنند.
اطلاع رسانی به شهروندان در مورد فرایند ثبت نام، شارژ، پیگیری سوالات و رفع مشکلات به صورت آنلاین از طریق سایت "تهران من" صورت میپذیرد. این سامانه به طور کامل تمامی نیازهای شهروندان را در اختیار دارد و هیچ نیازی به حضور حضوری ندارد تا این امکان برای شهروندان به وجود آید.
ثبت نام خودرو پلاک شهرستان برای تردد در طرح LEZ
بله! هر خودرویی (به خصوص که پلاک تهران دارد و یا پلاک شهرستان) که قصد تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا را دارد، بایستی حتماً در سایت "تهران من" ثبت نام کند.
تردد رایگان در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا
اگر در سایت «تهران من» ثبت نام کنید، میزان تعداد روزهای تردد رایگان در محدوده طرح کاهش آلودگی هوای تهران (طرح LEZ) به شرح زیر خواهد بود:
- برای خودروهای پلاک تهران: 20 روز در هر فصل.
- برای خودروهای پلاک شهرستان: 15 روز در هر فصل.
شرایط استفاده از تردد رایگان فقط شامل ثبت نام در سامانه "تهران من" و ثبت خودرو در این سامانه است.
خودروهایی که پلاک آنها دو رقم انتهایی شامل اعداد 11 و 22 و 33 و 44 و 55 و 66 و 77 و 88 و 99 و 10 و 20 و 30 و 40 هستند، به عنوان خودروهای پلاک تهران شناخته میشوند.
مجوز تردد فصلی رایگان، تنها برای منطقه محدودیت ترافیک هوایی اعمال میشود و با این حق، مجاز به ورود به منطقه محدودیت ترافیک تهران نمیباشید.
4- بر اساس سهمیه فصلی رایگان، معیار ترافیک میباشد. به همین دلیل، بدون اهمیت است که آیا وارد منطقه کنترل آلودگی هوا میشوید یا از آن خارج میشوید، در هر دو حالت، سهمیه ترافیک رایگان شما کاهش مییابد.
پنجمین مورد مهم برای اطلاع از میزان باقیمانده سهمیه تردد رایگان خودروتان، این است که باید به حساب کاربری خود در سامانه تهرانم مراجعه کنید. در این حساب کاربری میتوانید به راحتی مشاهده کنید که چه مقدار سهمیه تردد رایگان شما باقی مانده است.
عوارض ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا
اگر در سایت تهران من ثبت نام کرده باشید، برای تردد بیشتر از روزهای رایگانتان، باید نصف تعرفه را پرداخت کنید. اما اگر حوصله حساب و کتاب ندارید، یک راه حل بهتر برایتان داریم! شهرداری تهران برای محاسبه سریع و دقیق عوارض تردد، سامانه جدیدی ایجاد کرده که میتوان هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک و همچنین عوارض تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (طرح زوج و فرد سابق) را با کمک آن محاسبه کرد:
کاربر یک پاراگراف از یک مقاله را برای ما ارسال کرده است. لطفاً متن را بهبود ببخشید و بازنویسی کنید. مقاله اصلی : "در این مطالعه، ما به بررسی تأثیر سرمایه گذاری در آموزش و توسعه بر عملکرد سازمانها می پردازیم. با توجه به اهمیت آموزش و توسعه در افزایش توانمندی سازمان و بهبود عملکرد کارکنان، ما فرضیه می کنیم که سرمایه گذاری در آموزش و توسعه مثبت بر عملکرد سازمان تأثیر گذار است. برای اثبات این فرضیه، ما از یک نمونه ۲۵۰ سازمان استفاده کردیم و با استفاده از روش تحلیل تجربی داده ها، تأثیر سرمایه گذاری در آموزش و توسعه بر عملکرد سازمان را مورد بررسی قرار دادیم. اقتصاددانان معروف در جامعه علمی با توجه به طرح تحقیق و روش استفاده شده، مشکوک بودن نتایج به دلیل انتخاب نمونه و تحلیل داده ها هستند. همچنین، بیانیه اصلی مقاله واضح نیست و نیاز به بیان هدف و اهمیت بیشتر می باشد. همچنین، اطلاعات بیشتری در مورد نمونه و روش تحقیق ارائه داده نشده است.
سیستم مذکور به شهروندان تهرانی امکان میدهد تا با تعیین نوع سوخت خودرو، محدوده سکونت، محدوده تردد و همچنین ساعت تردد، عوارض خود را به صورت آنلاین محاسبه کنند.
تا زمانی که در اختیار شما سهمیه فصلی تردد رایگان قرار دارد، هیچ نیازی به پرداخت عوارض برای تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی نیست. با اتمام سهمیه تردد رایگان، هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک به صورت نیمی از هزینه کل محاسبه می شود. به عبارت دیگر، شما تنها نصف هزینه ورود را پرداخت خواهید کرد.
۲- در صورتیکه در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا و همچنین در محدوده طرح ترافیک تهران تردد میکنید، تنها هزینههای مربوط به طرح ترافیک باید برای شما لحاظ شود و شما باید آن را پرداخت کنید.
ساعت طرح کنترل آلودگی هوا تهران
ساعت طرح کنترل آلودگی هوا تهران، شباهت زیادی به ساعت طرح ترافیک تهران دارد، با این تفاوت که فقط در روزهای پنجشنبه اجرا میشود. همچنین، در روزهای تعطیل رسمی، این طرح اجرا نمیشود و تمامی خودروها اجازه تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا تهران را دارند.
کنترل آلودگی هوا شنبه تا چهارشنبه
طرح کنترل آلودگی هوای تهران از یک برنامه در روزهای شنبه تا چهارشنبه است. این برنامه از ساعت 6:30 صبح شروع میشود و ساعت 17 به پایان میرسد.
کنترل آلودگی هوا پنجشنبه
نظام طراحی جدید کنترل آلودگی هوای تهران، همچنان شبیه به ساعت طراحی شده برای کنترل ترافیک در شهر میباشد، با این تفاوت که فقط در روزهای پنجشنبه قابل تفاوت است. در روزهای سایر هفته ، طراحی ترافیک تهران اعمال نمی شود به هر حال از ساعت 6:30 صبح تا 13 ساعت طراحی کنترل آلودگی هوای تهران به اجرا در میآید.

لطفا برای زمانی که در طرح کاهش آلودگی هوا در روزهای پنجشنبه شرکت میکنید توجه کنید که از سهمیه فصلی رایگان خود استفاده خواهید کرد، قبل از اینکه هزینههایی برای شما اعمال شود.
جریمه ورود به طرح آلودگی هوا
با هماهنگی پلیس راهور، شهرداری تهران فرصتی به مدت 30 روز برای پرداخت جریمه ورود به طرح کنترل آلودگی هوا در تهران در نظر گرفته است.
در صورت ثبت نام در سایت "تهران من"، اگر حساب کاربری شما دارای اعتبار کافی نباشد، در هنگام ورود به محدوده طرح هیچگونه جریمه ای اعمال نخواهد شد. به جای آن، شما یک ماه زمان دارید تا حساب کاربری خود را شارژ کنید. پس از پایان این دوره یک ماهه، اگر هنوز هم اعتبار شما کافی نباشد، جریمه ای برای شما تعیین خواهد شد. مهم است تا بدانید که این مهلت 30 روزه فقط برای افرادی است که در سایت "تهران من" ثبت نام کرده اند.
مفهوم و اهداف طرح کنترل آلودگی هوا دارای اهمیت زیادی است. جریمه یکی از روشهای اجرایی طرح کنترل آلودگی هوا است که برای کنترل و کاهش آلودگی هوا در یک منطقه یا کشور استفاده میشود. اهداف اصلی جریمه شامل ساماندهی و تنظیم فعالیتهای آلوده کننده، تشویق مردم به استفاده از منابع بدون آلودگی و تحریک به تغییر رفتار در جهت کاهش آلایندههای هوا میباشد.
استفاده از جریمه به عنوان یک ابزار برای کنترل آلودگی هوا دارای مزیتهای بسیاری است. در ابتدا، جریمه به عنوان یک ابزار نهادی قدرتمند عمل میکند که قوانین و نظارت ناکارآمد را در عمل قرار میدهد. برای مثال، در شرایطی که فعالیتهای آلوده کننده زمانی که افزایش مییابد، باعث کاهش تصادفات، بیماریها و مشکلات جامعه میشود. همچنین، جریمه میتواند به عنوان یک حافظه برای جامعه عمل کند و ارزش استفاده از منابع بدون آلودگی را ترغیب کند.
با این حال، تنها استفاده از جریمه برای کنترل آلودگی هوا کافی نیست. برای دستیابی به اهداف طرح کنترل آلودگی هوا، اصلاح سیاستها و نظامهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ضروری است. علاوه بر این، مشارکت و تعامل دولت، صنعت و جامعه مدنی نیز برای تحقق اهداف طرح بسیار مهم است.
در نهایت، نیاز است تا جریمه به درستی طراحی و اجرا شود تا به نتایج مطلوب منجر شود. این بسته به تاثیرگذاری و شدت جریمه، نظارت موثر و عدالت در اجرای آن ممکن است تغییر کند. علاوه بر این، جریمه باید به طور هماهنگ با سایر ابزارهای کنترلی مانند سیاستها، تحفیفها، پاداشها و انگیزهها استفاده شود.

1- در نظر گرفتن عوارض بر اساس تردد از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین برای محاسبه عوارض بیملاحظه از این که آیا در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا هستید یا خارج از آن قرار دارید، برخورد نمیکند. هر دو موقعیت، برای شما عواقبی را به همراه دارد.
2- در صورت ورود به منطقه کنترل آلودگی هوا (یا زوج فرد سابق)، جریمه برای شما اعمال نمیشود. در ابتدا، سهمیه رایگان فصلی شما کاهش خواهد یافت. پس از اتمام سهمیه رایگان فصلی، در صورت ورود مجدد به منطقه کنترل آلودگی بدون انجام رزرو، مورد جریمه قرار خواهید گرفت.
شرایط رزرو طرح کنترل آلودگی هوا
همانطور که شاید میدانید، برای ورود به منطقه محدود ترافیک تهران باید نسبت به رزرو دسترسی اقدام کنید. اما برای عبور از محدوده طرح کاهش آلودگی هوا، نیازی به رزرو ندارید. در این حالت، درصورت عبور از منطقه محدود، هزینه تردد در این منطقه از مجموع ترددهای رایگان ماهیانه شما کسر خواهد شد.
اگر شما تمام ترددهای رایگان فصلی خود را مصرف کردهاید، باید حتما حساب کاربریتان را در سامانه تهران من شارژ کنید تا بتوانید در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا تردد کنید.
مشکلات طرح کنترل آلودگی هوا
شما میتوانید برای دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر درباره طرح کنترل آلودگی هوا، با واحد ارتباطات مردمی مدیریت شهری تهران تماس بگیرید که شماره تلفن آن 137 است. اما اگر از شهرستان هستید، باید از شماره تلفن 02184161207 تماس بگیرید.
راهنمای طرح ترافیک تهران
جهت دریافت آخرین اخبار طرح ترافیک تهران، خرید و ثبت نام در سامانه تهران من، پرداخت جریمه های طرح ترافیک، مشاهده نقشه و محدوده طرح ترافیک و مطلع شدن از انواع سهمیه های طرح ترافیک تهران، مطالب زیر را ملاحظه فرمایید: