![پروژه های مشترک ساب 9000 می تواند موفقیت آمیز باشد]()
در اواسط دهه 1980، دنیای خودرو شاهد تولد یک پروژه مشترک بین خودروساز سوئدی ساب و غول ایتالیایی فیات بود. 9000 نه تنها گواهی بر نوآوری مشترک بود، بلکه اولین ورود ساب به بخش لوکس بود. 9000 که در سال 1984 راه اندازی شد، به سرعت به یکی از شناخته شده ترین محصولات این برند تبدیل شد و امروزه میراث آن به دلایل قانع کننده ای باقی مانده است.
به گنجینه های بی زمان اروپایی خوش آمدید، نگاه هفتگی ما به خودروهایی از بازار اروپا که نسل اتومبیلرانی را تعریف می کنند. چرا ما آن را دوست داریم؟
Saab 9000 محبت ما را به خاطر طراحی پیشرفته و راه حل های تکنولوژیکی خود جلب کرد. 9000 که به عنوان بخشی از پلت فرم تایپ چهار با مشارکت فیات ساخته شد، زیربنای خود را با فیات کروما، لانچیا تم و آلفارومئو 164 به اشتراک گذاشت. منعکس کننده ترکیبی از ظرافت اسکاندیناوی و استعداد ایتالیایی است. علیرغم شباهتهای قابل مشاهده با دیگر پلتفرمهای دوقلو، 9000 با بهبود حفاظت در برابر تصادف و ویژگیهای منحصربهفرد متمایز بود.
یکی از ویژگی های برجسته اندازه 9000 بود. این مدل از 900 کوتاهتر بود، مدلی که جایگاه پایین تری در سلسله مراتب داشت، اما فاصله محوری بیشتری داشت. با توجه به ابعاد داخلی آن و پیشرانه نصب شده به صورت عرضی، EPA 9000 را به عنوان یک «خودروی بزرگ» در ایالات متحده طبقهبندی کرد که در آن زمان تنها با رولز رویس مشترک بود. گالری: Saab 9000 14 عکس کی خودرو به بازار عرضه شد؟
9000 در 24 می 1984 در پارک بازی Kolmården برای مطبوعات موتوری رونمایی شد و در سال 1985 وارد بازار اروپا شد. عرضه این مدل آغاز دوره جدیدی برای مارک و ورود آن به بخش خودروهای اجرایی بود. چه موتورهایی داشت؟
زیر کاپوت، 9000 طیف متنوعی از موتورها، از جمله گزینه های تنفس طبیعی و توربوشارژ را ارائه می کرد. این خط تولید عمدتاً دارای موتورهای 2.0 و 2.3 لیتری خود ساب بود. یک موتور 3.0 لیتری V6، توسط ایسوزو، نیز بخشی از عرضه در برخی کشورها بود. در یک آزمایش جالب، یک نمونه اولیه حتی یک موتور V8 ساب داشت، اما هرگز در مراحل تولید انبوه پیشرفت نکرد. قدرتمندترین کارخانه تولیدی 2.3 توربو با خروجی 225 اسب بخار بود که کمی بیشتر از حتی 3.0 لیتری V6 بود. آیا فروش خوبی داشت؟
با تولید بیش از نیم میلیون دستگاه - در مجموع 503,087 دستگاه به طور دقیق - Saab 9000 را می توان یک موفقیت تجاری برای برندی تلقی کرد که به طور کلی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان برتر در آن زمان جایگاه ویژه ای داشت. مدل به سه نوع تقسیم شد: Saab CC (1985-1991)، 9000 CS (1992-1998)، و 9000 CD (1988-1997). حقایق جالب در مورد ساب 9000
فراتر از دستاوردهای فنی و ارقام فروش، 9000 دارای عناصر عجیب و غریب و لذت بخش بود. برای مثال، الهام گرفتن از صندلیهای آن که از The Muppet Show گرفته شده بود، به فضای داخلی خودرو اضافه کرد. علاوه بر این، تنها هفت قطعه بین 9000 و برادران ایتالیایی آن به دلیل تلاشهای بیشتر ساب در ایمنتر کردن خودرو نسبت به رقبا قابل تعویض بود.
گنجینه های جاودانه اروپایی بیشتر: BMW سری 8 اصلی یک قطعه هنری V12 با طراحی کامپیوتری بود. Audi V8 یک سوپر سدان پیشگام بود
در سال 1993، ساب با ادغام فناوری steer-by-wire در نمونه اولیه 9000 به عنوان بخشی از ابتکار عمل پاناروپایی معروف به Prometheus (برنامه ترافیک اروپا با بالاترین کارایی و ایمنی بی سابقه) وارد قلمروی ناشناخته شد. در این برنامه جاه طلبانه، سهم ساب با 9000 تغییر یافته برجسته شد، جایی که فرمان سنتی با یک جوی استیک نصب شده در مرکز جایگزین شد. این راهاندازی نوآورانه نه تنها خطر آسیبدیدگی بدن و صورت را در صورت تصادف از بین میبرد، بلکه نصب آسانتر و مقرونبهصرفهتر کیسه هوا را به همراه افزایش دید پانل ابزار تسهیل میکند. نمونه اولیه پیشگامانه توسط کسی جز جرمی کلارکسون در یک قسمت به یاد ماندنی Top Gear مورد آزمایش قرار گرفت (پایین را ببینید).