
تحویل اولین سری آریزو 5 برقی به تاکسیرانی
در تاریخ 19 آذرماه، شرکت مدیران خودرو برای اولین بار خودروهای آریزو5 برقی را به مشتریان تحویل داد. به همین مناسبت، مراسمی با حضور مقامات مختلف از جمله مدیران شرکت، وزیر صمت، شهردار تهران، نماینده مجلس و رسانه ها در نمایندگی ۷۷۷ مدیران خودرو برگزار شد. همچنین، یک تفاهم نامه بین شرکت و سازمان تاکسیرانی به امضا رسید. ضمن تحویل هرچه سریعتر خودروهای آریزو ۵ برقی به نمایندگی های مدیران، ۸۸ دستگاه از این خودروها به سازمان تاکسیرانی نیز تحویل داده شد.
در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی تولید داخل با پلاک ملی و تحویل تاکسیهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی کشور، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، تاکید کرد که صنعت خودروی کشور در ابتدای مسیر برقیسازی قرار دارد. او بیان کرد که یکی از مزیتهای اصلی خودروهای برقی، تنوع استفاده از سوخت است. همچنین، استفاده از انرژی سبز و کاهش مصرف سوخت و انرژی، مزایای دیگری از خودروهای برقی هستند. علیآبادی بر اهمیت این مراسم و تحویل خودروهای برقی به تاکسیرانیهای کشور تاکید کرد و اعلام کرد که سایر خودروسازان نیز در تلاش هستند تا به زودی بیشترین تعداد خودروهای برقی را در سبد محصولات خود قرار دهند. او همچنین اعلام کرد که خودروسازان در تلاش هستند هر هفته تعداد بیشتری خودرو برقی را به ناوگان تاکسیرانی افزوده کنند.
با این حال، در واقع در مرحلهای قرار داریم که باید با زندگی با خودروهای الکتریکی آشنا شویم و نیاز به آموزش در این زمینه از طریق مدارس، دانشگاهها و همکاری با همه نهادهای کشور ضروری است. باید با رفتار و استفاده از خودروهای الکتریکی در نقاط مختلف کشور و شرایط آب و هوایی متفاوت آشنا شویم. بررسی رفتار خودروهای الکتریکی یک ضرورت ملی به لحاظ محیط زیست و اقتصادی است که باید اقدامات اساسی برای غلبه بر آن انجام شود. مزیت خودروهای الکتریکی لزوماً فقط در کاهش مصرف سوخت و انرژی نیست؛ آنها امکان استفاده از تنوع سوخت را دارا هستند و همچنین از انرژیهای نیروگاهی خوب مانند خورشید، باد و آب استفاده میکنند. با تبدیل خودروها به خودروهای الکتریکی، قادر خواهیم بود از منابع انرژی سبز تولیدی مانند خورشیدی و بادی به جای سوختهای فسیلی استفاده کنیم. در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار داریم و تمامی این خودروها به صورت تجربی تولید و به رانندگی عادی درآمدهاند. این فرایند با شروع در تهران آغاز شده است تا اطلاعات مورد نیاز در این زمینه به پیشرفت برسد و ما بتوانیم بدانیم کدام خودروهای الکتریکی برای هر اقلیم و شرایط کشور مناسب هستند. بنابراین، با صبوری باید رفتار و کارکرد متفاوت خودروهای الکتریکی را بررسی کنیم تا به اطلاعات دقیق و جامع در این زمینه دست یابیم و بتوانیم خودروهای الکتریکی که متناسب با فضا، شرایط و امکانات مختلف هستند، تولید کنیم.
جک لی، مدیرعامل گروه مدیران خودرو، اعلام کرد که شاخه های برقی (BEV)، خودشارژ پلاگین (PHEV) و هیبریدی (HEV) خودروهای چری نیز به زودی در ایران معرفی خواهند شد.
آریزو 5 برقی، اولین خودرو برقی پلاک ملی
خرداد ۱۴۰۲: برند آریزو برقی قرار بود توسط مدیران شرکت خودرو در نمایشگاه خودرو تهران معرفی شود؛ اما این اتفاق نخستین بار در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو به وقوع پیوست.
هماکنون، اطلاعاتی در دسترس است که نشان میدهد مدیران خودرو برای بار اول پلاک ملی آریزو ۵ برقی را دریافت کردهاند، و این به این معنی است که آریزو ۵ ev تبدیل به اولین خودروی الکتریکی با پلاک ملی در ایران میشود. بر اساس اطلاعات اولیه، مدیران خودرو این طرح را دارند که آریزو ۵ برقی را به عنوان خودروی ناوگان تاکسیرانی با تعرفه دولتی (یک میلیارد تومان) معرفی کنند؛ زیرا برای خریداران عادی در شرکت، قیمت آن حدوداً دو میلیارد تومان است.
پیشرانه الکتریکی خودرو چری آریزو ۵ برقی توان تولید ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۲۷۶ نیوتن متر دارد. نیروی تولید شده از طریق یک جعبه دنده تک سرعته با قابلیت بازیافت انرژی به چرخهای جلو منتقل میشود. باتری خودرو آریزو ۵ برقی دارای ظرفیت ۵۳.۶ کیلوواتساعت است و پس از شارژ کردن بین ۳۰ تا ۸۰ درصدی آن طی ۳۰ دقیقه، قابل استفاده است. در آزمایشگاه، خودرو آریزو ۵ برقی با استفاده از این باتری میتواند مسافتی برابر با ۵۰۰ کیلومتر را طی کند. اما در شرایط عملیاتی، محدودیتی به مسافت قابل قطعی با باتری دارد که تا ۴۰۱ کیلومتر میتواند پیمود.
این محصول دارای امکاناتی مانند شش کیسه هوا، دوربین دنده عقب داینامیک، سیستم کنترل پایداری و کشش، کروز کنترل و... است که مشابه آریزو ۵ توربو هستند. در نسخه برقی این خودرو، ویژگی هایی مانند بازیافت انرژی نیز دیده می شود.
اولین رونمایی آریزو 5 برقی در ایران
در ماه شهریور سال 1401، شرکت مدیران برای اولین بار و به صورت رسمی، خودروی الکتریکی آریزو 5 را معرفی کرد. در این رویداد، رئیس هیئت مدیره مدیران خودرو، آقای بهرام شریعت، اعلام کرد که تولید این خودروی الکتریکی در ایران قطعی شده است، اما تاریخ دقیق عرضه آن هنوز اعلام نشده است.

برادر برقی آریزو 5
شرکت مدیران خودرو پس از معرفی نسخه جدید آریزو 5 در سال ۱۴۰۰، قصد دارد نسخه دیگری از این خودرو را در سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه کند. این نسخه، اگر به صنعت خودروسازی ایران تولید انبوه شود، میتواند یک واقعه مهم در تاریخ شرکت و صنعت خودروسازی ایران تلقی شود: چری آریزو ۵ الکتریکی به زودی عرضه خواهد شد.
آریزو 5 برقی، در ضمن اصلاحات طراحی خود، این مزیت را دارد که از نظر عملکرد نسبت به آریزو 5 عادی هیچ تفاوتی ندارد. در کانون توجه آریزو 5 الکتریکی، دو تغییر مهم اعمال شده است:
- حذف اهرم دنده و جایگزین کردن آن با موس چرخشی که سه حالت R و N و D دارد.
- تغییر صفحه کیلومتر و دیجیتالی شدن آن.
اگر به جزییات کابین آریزو 5 برقی دقت کنید، متوجه خواص جالبی میشوید. این خودرو دارای ویژگیهایی نظیر صفحه کیلومتر کاملاً دیجیتال، مانیتور لمسی 9 اینچی، ترمز پارک برقی، ترمز اتوهلد و دو حالت رانندگی E (اکونومی) و S (اسپرت) است.
مشخصات فنی آریزو 5 برقی
آریزو 5 برقی کاملا جدید نیست؛ در واقع، این خودرو چند سال است که به بازار عرضه شده است. چری این خودرو را در سال 2016 معرفی کرده بود و در سال 2017 نسخه برقی آن، آریزو 5e، به مشتریان چینی عرضه شد.
هدف مدیران خودرو، به بازار کشورمان درآوردن یک خودروی برقی است که در سال ۲۰۱۹ با نام آریزو ۵ الکتریکی در چین معرفی شده است. این خودرو از آن زمان تاکنون تغییرات چندانی نداشته است، اما در برخی بازارهای صادراتی، چری تغییرات کوچکی در ظاهر و داخل کابین آن ایجاد کرده است.
چری آریزو 5e یک خودروی الکتریکی قدرتمند است که موتور الکتریکی قدرتی بیشتر از موتور بنزینی 1.5 لیتری تنفس طبیعی دارد. این خودرو دارای باتری های لیتیوم یونی با ظرفیت 53.6 کیلوواتساعت است که با شارژ سریع می توان 80% آن را در 30 دقیقه شارژ کرد. البته با شارژ عادی، زمان شارژ ممکن است حدود 7 تا 9 ساعت طول بکشد.
مشخصات | آریزو 5 برقی |
---|---|
قدرت تقریبی | 163 اسب بخار |
گشتاور موتور الکتریکی | 250 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 50 | 4.8 ثانیه |
شتاب صفر تا 100 | 10.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 152 کیلومتر برساعت |
قابلیت پیمایش | 401 کیلومتر |
پیشرفتهای اخیر در علوم رایانه و هوش مصنوعی، به طور قابل توجهی تأثیر مثبتی روی تکنولوژی خودروها و خودرانها گذاشته است. با این پیشرفتهای فناوری، دستیابی به خودروهای هوشمند و خودران، در نظر گرفته نمیشود، بلکه به حقیقت تبدیل شده است. خودروهای خودران قادر به تشخیص و ارزیابی محیط پیرامون، تصمیمگیری در مورد رفتار مناسب و عملکرد ایمن، و اجرای این تصمیمها هستند. همچنین، خودروهای هوشمند قادر به ارتباط و ارسال اطلاعات با خودروهای دیگر و زیرساختها هستند. این تکنولوژیها پتانسیلی عظیم برای بهبود امنیت، کارآیی، راحتی و پایداری در حمل و نقل شخصی را دارا میباشند.
موتور برقی آریزو 5e از تولیدکننده خودروی چری، یک انتخاب محبوب است. در حقیقت، چری در سال 2020، تصمیم گرفت موتور ضعیفتری با قدرت 95 کیلووات را برای این خودرو عرضه کند تا بیشترین تعداد مشتریان را به خود جذب کند. اما از سال 2021 به بعد، ارائه موتور 95 کیلوواتی متوقف شده است و مشتریان تنها به گزینه موتور 120 کیلووات محدود شدهاند.
رقیبان آریزو 5 برقی در ایران
علاوه بر ایران خودرو که در حال توسعه پلتفرم تارا الکتریکی برای تولید در آینده است، سایر خودروسازان ایرانی نیز به تولید و عرضه محصولات برقی فکر میکنند. به عنوان مثال، سدان برقی شرکت کارمانیا اولین خودرویی بود که اعلام شده بود در سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه برسد، اما این وعده هرگز به واقعیت تبدیل نشد و فقط تبدیل به یک حرف بدون عمل ماند.
در روزهای اوایل سال 1400 شاهد خبری بودیم که هاچبک برقی اکسیژن به دنبال دریافت مجوز شمارهگذاری است. اطلاعات جدید نشان میدهد که کرمان موتور نیز در نیمه دوم سال 1400 قصد دارد هاچبک برقی جدیدی را در ایران تولید و مونتاژ کند.
قیمت آریزو 5 برقی
قیمت مدل برقی چری آریزو 5 در بازار چین حدود 150 هزار یوآن یا 24 هزار دلار است، که تقریبا با گرانترین تیپهای تیگو 7 جدید همقیمت است. در مقابل، آریزو 5 با موتور تنفس طبیعی قیمتی بیشتر از 86 هزار یوآن ندارد. بنابراین، باید به قیمت مدل برقی آریزو 5 توجه ویژهای داشته باشیم!
تازهترین اطلاعات درباره فروش مدیران خودرو و پیش فروش ماشینهای MVM و CHERY در مقالههای [عنوان مقاله] و [عنوان مقاله] آورده شده است. همچنین، مقاله [عنوان مقاله] به شما آخرین اخبار مربوط به برند فونیکس و روشهای فروش مدلهای تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو و آریزو 6 پرو را ارائه میکند.