
کمتر از یک سال است که کشندههای چینی با قدرتهای بالای 500 اسب بخار وارد بازار ایران شدهاند. در حال حاضر، دو مدل قویترین آنها کشنده کامل P9 و بایک X9 هستند که هر کدام قدرت 560 اسب بخار دارند. تولیدکننده محصولات FAW نیز به تازگی کشندههای 460 اسببخاری را به جای مدلهای 420 اسبی قبلی در خط تولید خود قرار داده است. به تازگی محصول جدید شرکت، کشنده فاو J7 با موتور 550 اسب بخاری نیز معرفی شده است که به لحاظ امکانات، یکی از کشندههای مدرن چینی در بازار ایران به حساب میآید.
کشنده فاو J7 با موتور 550 اسبی
چندی پیش در یکی از نمایشگاه های داخلی، شرکت سیبا موتور جهت رونمایی از کشنده فاو J6 با موتور 550 اسب بخاری، اقدام نمود. این مدل کشنده نسبت به نمونه های قبلی، امکانات بیشتری را به همراه داشت.

به تازگی، شرکتی که زیرمجموعهٔ گروه بهمن است، یک محصول جدید به نام فاو J7 را در خط تولید قرار داده است. این محصول، که با نام NHVN شناخته میشود، با وجود امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر نسبت به فاو J6، به موتور ۵۵۰ اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک مجهز شده است. این کشنده بهطور واضح نسل جدیدی از کشندههای J6 نیست و به عنوان یک محصول پیشرفتهتر به شناخته میشود. این محصول با اتاقبزرگتر و طراحی بهروزتر و امکانات بیشتر نسبت به سری J6 برخوردار است.
طراحی داخلی و خارجی کشنده فاو J7
ابعاد و اندازههای کابین فاو J7 به وضوح بزرگتر از سری J6 است. در نمای جلو، یک جلوپنجره باریک و بزرگ با چراغهای شفاف و منظم شکل این خودرو را زیباتر میکند. طرح کلی کابین، از فاو J6 بهبود یافته و به روزتر به نظر میرسد و فضای داخل نیز بزرگتر شده است.
از دید اولیه به نظر میرسد که داشبورد این کشنده بر اساس مدل مرسدسبنز آکتروس طراحی شده است. طرحی ساده با خطوط تیز که حتی طرح کلی فرمان نیز، شباهت زیادی به فرمان مرسدسبنز آکتروس دارد. مجموعه نمایشگرهای پشت فرمان کاملاً دیجیتالی هستند که امروزه به عنوان یک سبک جدید در خودروهای سواری و تجاری استفاده میشوند. داشبورد در کل دارای طرحی ساده و زیباست که با کف تخت کابین و نوارهای خاکستری، فضای داخلی یک کشنده بهروز را نشان میدهد. صفحهنمایش وسط داشبورد، نسبتاً کوچک است، اما با توجه به کاربری که برای آن در نظر گرفته شده است، کافی خواهد بود.

درباره داشبورد یک نکته جالب وجود دارد: دکمهای بر روی آن قابل مشاهده نیست و اجرای خودرو نیز به صورت بیصدا صورت میگیرد. علاوه بر این، نسخه موتوری سیبا به دلیل داشتن ترمز پارک برقی، دسته ترمز دستی روی داشبورد وجود ندارد. هرچند به نگاه به تصاویر، داخلی نسخهٔ عرضهشده کمی با داخلی نسخهٔ نهایی متفاوت است. اما فضای داخلی و مواد ساخت و همچنین کیفیت تجمیع قطعات داخلی کابین بسیار قابل قبول هستند و میتوان گفت در این زمینه از بسیاری از کامیونهای چینی بهتر عمل کرده است.
مشخصات فنی کشنده فاو J7
یک پیشرانه فوق العاده قوی با حجم 12.5 لیتر دار کشنده فاو J7 قدرتی است که به میزان 550 اسب بخار و گشتاور مطلوبی که تا 2600 نیوتن متر میرسد تولید میکند. با سرعتی که در بازه ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ دور در دقیقه است، این پیشرانه نه تنها در شتابگیری بلکه در طی مسیرهای کوهستانی نیز به شما کمک میکند.
گیربکس این کشنده از سری ترکسون و ساختههای ZF استفاده میکند. این گیربکس دارای 12 دنده اتوماتیک و اینتردر هیدرولیکی پنج زمانه است. این نوع گیربکس هم اکنون در برخی از کشندههای چینی موجود است. محور عقب این کشنده دارای تعلیق بادی با چهار بالن است که به همراه میل موجگیر و مندل های هفتی و هشتی استفاده میشود. این ترکیب یکی از بهترین چیدمان ها برای محور با تعلیق پنوماتیک است. همچنین ترمز های این کشنده در هر چهار چرخ از نوع دیسکی است و با وجود سیستم های کمکی مختلف، به لحاظ ایمنی حرکتی در سطح بالا قرار میگیرند. همچنین در صورت اضطرار، توقف این کشنده سریع و کوتاهتر خواهد بود.

تناژ ناخالص مجاز این کشنده، مانند کشندههای دو محور دیگر در بازار، برابر با ۴۴ تن است. محور جلو ظرفیتی بالغ بر ۷.۲ تن و محور عقب نیز ظرفیتی برابر با ۱۳ تن دارد. یکی از نکات مثبت این کشنده، ظرفیت بالای باک سوخت آن است که به مقدار ۱۴۰۰ لیتر است. همچنین، باک ادبلو آن دارای ظرفیت ۶۰ لیتری است که نسبت به رقبای خود، حجم بیشتری دارد. این ویژگی باعث میشود که کشنده نیاز کمتری به سوخت گیری در مسافت های بلند داشته باشد.
امکانات کشنده فاو J7
کشنده FAW J7 با دارا بودن امکانات کامل تر نسبت به فاو J6، به یکی از پیشروهای بازار تبدیل شده است. این خودرو دارای امکاناتی همچون کروز کنترل تطبیقی ACC، رادار خط خوان LDWS، ترمز تپه HSA، سیستم ترمز الکترونیکی EBS، ترمز هوشمند الکترونیکی اضطراری AEBS، ترمز پارک برقی EPB، نمایش فشار باد تایرها TPMS، سیستم محدودکننده سرعت، کروز کنترل، بخاری درجا، کولر درجا، یخچال، سیستم حمل کالای خطرناک ADR، صندلی راننده قابل تنظیم در 6 جهت و مجهز به گرمکن و سردکن، سیستم مالتی مدیا با راهیاب ماهواره ای، فرمان کلیددار، دوربین نقطه کور، تهویه مطبوع اتوماتیک، خروجی برق 220 ولت و 12 و 24 ولت، حسگر روشنایی خودکار چراغ های جلو، آینه های برقی با گرمکن، چراغ روز، چراغ مه شکن عقب و جلو، شیشه های برقی با دزدگیر مرکزی، بوق دنده عقب و شهر و جاده، تنظیم گاز درجا، بالابر برقی اتاق، دو تخت خواب، سنسور باران، گرم کن سوخت داخل باک را دارا می باشد. همچنین، این خودرو دارای اینتاردر گیربکسی پنج مرحله ای و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ است. علاوه بر این، محور عقب دارای تعلیق بادی با چهار بالن و امکان تنظیم ارتفاع است. این ویژگی ها به صورت معمول در بیشتر کشنده های چینی اصلی موجود است.

کامیون فاو J7 به عنوان یکی از نمونههای برتر در رده کامیونهای چینی در ایران حائز توجه است. با قدرت موتور قوی و امکانات برتری که ارائه میدهد، قیمت آن حدود 5.2 میلیارد تومان میباشد. در حال حاضر، کامیونهای چینی از بسیاری از کامیونهای اروپایی قدرت بیشتری دارند و امکانات بهتری ارائه میکنند. انتخاب بین یک کامیون چینی نو و یک کامیون اروپایی دست دوم با قیمت بیشتر برای خریدار تردید ایجاد میکند. با این حال، باید دید آیا کامیونهای چینی همچنان در طولانیمدت، کیفیت محصولات اروپایی را حفظ میکنند یا خیر. نکته دیگر این است که آیا خدمات و قطعات یدکی این کامیونها همانند برخی از خودروهای سبک چینی با مشکلاتی مواجه خواهند شد یا همانند محصولات اروپایی دارای تنوع و وضعیت خوبی خواهند بود.
فروش کشنده فاو جی 7
برای کسب آخرین اخبار و قیمت های محصولات سیبا موتور در ایران، همچنین آشنایی با روش فروش نقدی کشنده فاو و پیش فروش کامیون کشنده فاو، با مطالعه مقاله زیر خواهید دانست.