
قطع سهمیه سوخت ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث
در آذر 1402، علیرضا احمدی فینی، سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، نگرانی خود را درباره نقصانی که در بخش انرژی کشور رخ داده است بیان کرد. او تاکید کرد که باید برای مدیریت سوخت در این بخش اقداماتی صورت گیرد و این موضوع بسیار اهمیت دارد. ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور ماده 48 درباره بیمه شخص ثالث را پیگیری میکند و برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند، کارت سوخت صادر نمیشود.
با توجه به ماده 48 قانون ترافیک کشور، خودروهایی که بیمه شخص ثالث ندارند، امکان دریافت کارت سوخت نخواهند داشت و همچنین سهمیه سوخت نیز به آنها تعلق نخواهد گرفت. از طرف دیگر، ستاد سوخت در تناسب با اولویتهای مربوطه و هماهنگیهای انجام شده، تمرکز خود را بر روی خودروها و ناوگان گازسوز و نفتی قرار داده است. در نتیجه، سهمیه این خودروها در سیستم حمل و نقل عمومی به نسبت سایر بخشها بیشتر است.
متن اصلاح شده:
در این مقاله، آقای احمدی فینی به بیان این موضوع پرداخته که با اجرای این ماده، هدف اول و مهم ما کاهش آسیبها به جامعه بوده است. به علت اینکه بعضی از رانندگان فراموش کردهاند که بیمه خود را تمدید کنند، وقفهای در تمدید بیمه به وجود آمده است. در نتیجه، اجرای بیمه شخص ثالث برای حفظ امنیت جامعه بسیار موثر خواهد بود. اطلاعرسانی این مساله برای رانندگان از حدود یک ماه قبل شروع شده است. هنگام مراجعه به جایگاه سوختگیری، اگر راننده بیمه شخص ثالث نداشته باشد، به او هشدار داده و به او اطلاع داده میشود. نتیجه این اطلاعرسانی این بوده که بیش از ۵۰ هزار ناوگان حملونقل که بیمه شخص ثالث نداشتند، پس از اطلاعرسانی خود به تمدید بیمهنامههای خود پرداخت کردند.
لزوم اختصاص سهمیه گازوییل بر مبنای مسافت
در تاریخ 17 مهر 1402، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسهای به منظور بررسی گزارش کمیسیون تلفیق دربارهٔ لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران حاضر شدند. در این جلسه، با تصویب جز 3 بند ب ماده 46 این لایحه، نمایندگان مجلس به موافقت دست یافتند.
"با شروع سال دومی برنامه، شرکت تابعه وزارت نفت طبق تکلیفی مکلف است طرحی را در شش ماه اجرا کند تا سهمیه اعتبار نفت و گاز را برای جایگاههای موجود در مسیرهای بارنامه الکترونیکی برخط و بر اساس فاصله و عملکرد، که تأییدی از وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور داشته باشد، تخصیص دهد تا برای خودروهای مربوط به آن قابل استفاده باشد. استفاده از نفت و گاز در جایگاههای دیگر بالاتر از سهمیه، هزینههای اضافی پلاکانی دارد. وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور و همچنین فراجا ملزم هستند در این مدت دسترسی آنلاین شرکت تابعه وزارت نفت به بارنامههای الکترونیکی، درون شهری و برون شهری و همچنین اعلام هویت مالک خودرو را فراهم کنند."
ممنوعیت تخصیص سهمیه گازوییل به خودروهای فاقد بیمه
در مهر ماه سال ۱۴۰۲، سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، اعلام کرد که براساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موظف است هرگونه صدور کارت سوخت و تخصیص سهامیه سوخت را برای وسایل نقلیه گازوئیلی بدون بیمه نامه شخص ثالث متوقف کند.
با توجه به بینش عمیق در عملکرد این قانون، تشکیل گروه کاری برای اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در حوزه حمل و نقل و سوخت با همکاری نمایندگان تمامی مراکز ذیربط انجام شد. آقای عزیزی اعلام کرد که به دلیل اهمیت ویژه خودروهای سنگین، در ابتدا برنامه اجرایی برای خودروهای سوخت گازوئیل تدوین شده است و در این راستا، ۴۰ هزار خودروی سوخت گازوئیل بدون بیمه شناسایی شدند و کارت سوخت این خودروها غیرفعال شده است.
تمدید بیمه نامه خودروهای نفت گازسوز به منظور افزایش ایمنی در حمل و نقل
تاکنون، بیش از ۱۲ هزار نفر از مالکان خودروها در لیست خاکستری، به تمدید بیمه نامه خودرو خود پرداخت کردهاند و در نتیجه کارت سوخت آنها مجدداً فعال شده است. هدف اصلی از اجرای این قانون، افزایش درصد بیمه شخص ثالث در صنعت حمل و نقل کشور است. از این پس، خودروهای نفت گازسوز باید مداوماً بیمه شخص ثالث داشته باشند تا امکان استفاده از بنزین و گاز سوخت را داشته باشند. تنفس نوعی شرط برای درخواست کارت هوشمند سوخت در دفاتر پلیس +۱۰ است. برای این منظور، بیمه شخص ثالث برای خودروها و موتورهای متعلق به آنها باید معتبر باشد. از دارندگان خودروهای گازوئیلسوز نیز خواسته میشود که به لحاظ ضرورت بیمه شخص ثالث خودروشان را به موقع تمدید کنند، زیرا قوانین مربوطه ضرورت تمدید مستمر بیمه را تحت تأثیر قرار دادهاند.
با توجه به ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، امکان صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه گازوئیل به خودروهایی که بیمه شخص ثالث ندارند، وجود ندارد. بنابراین، خودروهای سنگین بدون بیمه شخص ثالث قادر به دریافت سهمیه گازوئیل نخواهند بود.
قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمهنامه
به تاریخ تیر ۱۴۰۲، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی، تاکید کرده است که صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه نامه شخص ثالث غیرقانونی است. بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، وسایل نقلیه سنگین که برای جابجایی بار و مسافران استفاده میشوند، به دلیل اهمیت آنها در حوادث رانندگی، نیازمند بیمه نامه شخص ثالث میباشند. از این رو بیمه نامه شخص ثالث برای این نوع وسایل نقلیه مهمتر است نسبت به سایر وسایل نقلیه.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد که بیش از 17 هزار وسیله نقلیه سنگین در حال حاضر بدون بیمه نامه شخص ثالث عمل میکنند، که تاکنون یک سال از تهیه بیمه نامه برای آنها میگذرد. از دارندگان این وسایل نقلیه میخواهیم فوراً بیمه نامه شخص ثالث را تهیه کنند، و در صورت عدم رعایت این الزام در مدت یک ماه، کارت سوخت آنها غیرفعال خواهد شد. همچنین در مراحل بعدی، سهمیه سوخت برای خودروهای سواری و موتورسیکلتهایی که بیمه نامه شخص ثالث ندارند، قطع خواهد شد.
کارت سوخت اعتباری برای خودروهای سنگین خارجی
در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، اعلام کرد که با همکاری شرکتهای دانشبنیان، کارتخوانهای جایگاههای عرضه سوخت قادر به خواندن کارتهای اعتباری همزمان با ورود ناوگان خارجی حملونقل سنگین به کشور شدهاند. این اقدام بهبود قابل توجهی در سیستم سوخت را ایجاد خواهد کرد.
برای بهینه سازی تامین سوخت برای ناوگان خارجی، یک سامانه مشترک با راهداری طراحی و راهاندازی شده است. این سامانه اطلاعاتی در اختیار دارد که با استفاده از آن، برگه تردد برای ناوگان ورودی به کشور صادر می شود و مشخص می کند که ناوگان از کجا می آیند، به کجا میروند و چه مقدار پیمایش دارند. بر اساس این اطلاعات، سوخت موردنیاز برای ناوگان در کارت اعتباری شخصی مالک شارژ می شود. بدین ترتیب، سامانه به مدیریت و کنترل بهتری برای تأمین سوخت برای ناوگان خارجی کمک می کند.
در گذشته، برای ناوگان خارجی مقداری تعیین شده برای کارت اضطراری در جایگاههای عرضه سوخت وجود داشت. اما دریافت مبالغ اضافی باعث ایجاد مشکلات و افزایش نارضایتی می شد. اکنون این کارتها با تحویل شدن، موجودی صفر خواهند شد و بعد از 12 ساعت برای رانندهی دیگری به کار خواهند افتاد.
بهبود پیدا شدن اجرای پایلوتی برای توزیع سوخت در ناوگان سنگین ترانزیتی، که پیشتر در سفر رئیس جمهور به کشورهای همسایه مورد بحث قرار گرفته بود، توسط آقای صادقی توضیح داده شد. طرح پایلوت با درنظر گرفتن یک تعداد محدود از کارت های سوخت، که برای رصد ناوگان و برآورد نیاز به سوخت در اختیار راهداری قرار میگیرد، در حال اجرا است. از این رو، میتوانیم 15 هزار کارت سوخت را به راهداری تخصیص دهیم.
تعداد میانگین روزانه ورود خودروهای سنگین ترانزیتی به 1500 دستگاه رسیده است، و با آغاز این طرح آزمایشی، سطح رضایت در بین ناوگان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرد که در همکاری با شرکتهای دانش بنیان، دستگاههای کارتخوان را بومیسازی کردهاند. در حال حاضر حدود ۶۰ جایگاه از این دستگاهها در سراسر کشور استفاده میشود. شرکتهای کویرهنگام یزد، رهام، آرکامهر و ایرانکیش در این پروژه شرکتهایی هستند که با هماهنگی شرکت پخش در کشور، دستگاهها را بومیسازی کردهاند.
اقداماتی برای تولید داخلی دستگاه کارتخوان واحدهای نظامی در سیستم سوخت هوشمند انجام شده است. در حال حاضر شش شرکت آمادگی تولید دستگاه کارتخوان را دارند. با وجود اینکه تعداد خرابی دستگاهها با راهاندازی کارگاههای تعمیرات به کمتر از ۵ درصد رسیده است، لازم است فرهنگسازی لازم در این خصوص صورت گیرد.
ضرورت تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی
در آذر ماه سال 1401، در جلسه هماندیشی مدیران پایانههای مرزی کشور در شهر مشهد، داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، اظهار داشت که جدول قواعد تخصیص سوخت به رانندگان کامیون و حمل و نقل عمومی جادهای، با هشت سال پیش مربوط میشود و در حال حاضر باید بروزرسانی شود. جلساتی با وزارت نفت برگزار شد و تصمیم گرفته شد شرکت نفت مسئولیت تحقیق در مورد فواید تخصیص سوخت به ناوگان، که باعث نارضایتی رانندگان کامیون شده است، را برعهده بگیرد تا مشکل این گروه جهادگر حل شود.
با قدردانی از تلاش و زحمات رانندگان کامیونها، میخواهم اعلام کنم که در حال حاضر در حال بررسی و تعیین نیازهای سوختی این رانندگان هستیم تا بتوانیم به مشکلات آنها رسیدگی کنیم. بعد از انجام بررسیهای دقیق و تخصصی، جدول قوانین و مقررات مربوط به سوخت ناوگان بازنگری خواهد شد و جدول جدید مربوط به سوخت به زودی اعلام خواهد شد.
تردد کامیونها از مرزهای کشور بیش از قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است. در حال حاضر، تعداد کامیونهایی که روزانه از 25 مرز کشور عبور میکنند، بیش از 90 هزار دستگاه است. این افزایش در تردد همچنان ادامه دارد و آخرین آمار نشان میدهد که در این مرزها حدود یک میلیون و 500 هزار تردد سالانه ثبت شده است. در کشور، از 32 مرز زمینی مجاز، 25 مرز در حال حاضر فعال است و هفت مرز دیگر غیرفعال شده است.
بر اساس گفتههای این شخص، از سال ۱۳۷۵ تاکنون هزینههای بسیاری برای فعالیت و بهرهبرداری از پایانهها و اجرای طرحهای عمرانی آنها صرف شده است. برآورد ارزش امروز این هزینهها بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان میباشد. برای مدیریت بهتر پایانههای مرزی، اقداماتی انجام شده است، از جمله درجهبندی و اولویتبندی این پایانهها. همچنین ساماندهی توقف و نوبتدهی کامیونها در پایانهها و ایجاد حریم حفاظتی در پایانههای مرزی نیز انجام شده است. علاوه بر این، پایانههای مرزی مهمی مانند میلک، دوغارون، باشماق، آستارا و نوردوز نیز ساماندهی و توسعه داده شده است.
بروزرسانی: متوجه شدم که مقاله شما در مورد اثرات خوابگیری کامیونها در مرزها است. بر اساس متن ارسالی، هر سال ۵۰ هزار دستگاه کامیون الاقای خشابی در مرزها خوابگیری میکنند که برای ما ۷۰ میلیون یورو هزینه دارد. این هزینه معادل ۲,۵۰۰ میلیارد تومان است که میتواند هشت پایانه مرزی را بسازد. خوابگیری کامیونها منجر به افزایش قیمت کالاهای صادراتی، تاخیر و انحراف حدود دو و نیم ماهه ناوگان و توقف سرمایه در مرزها میشود.
افزایش سهمیه سوخت ناوگان دیزلی
در آذر ماه سال 1401، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در یک اطلاعیه اعلام کرد که سهمیه سوخت پایه برای ناوگان دیزلی افزایش خواهد یافت. این تصمیم با هدف بهبود عملکرد و عملیات ناوگان دیزلی اتخاذ شده است. از سوی دیگر، مصرف کنندگان نیز بهرهوری بیشتری از سوخت پایه خواهند داشت. این تغییرات در سهمیه سوخت پایه نیز میتواند تاثیرات مثبتی در کاهش آلودگی هوا و تحقق اهداف محیط زیستی داشته باشد.
طبق تحولات اخیر در سهمیه سوخت پایه ناوگان دیزلی، میزان تخصیص سوخت بر اساس طبقهبندی ناوگان بر اساس تناژ حمل به طور قابلتوجهی افزایش یافته است.
با تاکید بر تأمین سوخت در سطح کشور، شرکت مذکور اعلام نموده که در هیچ موقعیت و جغرافیا، کمبودی نسبت به سوخت وجود ندارد و توزیع نفت و گاز به صورت نرمال ادامه خواهد داشت. این شرکت از برنامه ریزی و ذخیره سازی مناسب برای توزیع سوخت به دور افتادهترین نقاط و روستاهای کشور نیز استفاده میکند و هیچ عقب ماندگی یا مشکلی در این خصوص ندارد. تولید و مصرف نفت و گاز در کشور توازن خوبی دارد و رانندگان وسایل نقلیه سنگین بر اساس سهمیه تعیین شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، به سوخت دسترسی دارند.
سهمیه سوخت خودرو سنگین براساس پیمایش
در ماه تیر سال ۱۴۰۱، علیاکبر نژاد علی، مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران، اعلام کرد که این شرکت هیچ تصرفی در تخصیص سهمیههای سوخت نفتگاز ندارد و این سهمیهها براساس عملکرد ناوگان خودروهای سنگین تعیین میشود.
همانطور که آقای مقاله اشاره کردند، سیستم تنظیم و تخصیص سهمیه ناوگان حمل و نقل مسافری و باری از طریق استفاده از بارنامهها و باربرگهای حمل در دو سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سازمان شهرداری و دهیاریها پیاده میشود. این اطلاعات به صورت یک فایل جمعآوری شده در اختیار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی قرار میگیرد. سپس با استفاده از جداول تنظیمی، میزان سوخت تخصیص داده میشود. این سهمیه در کارتهای مختص به خود ذخیره میشود و رانندگان میتوانند با مراجعه به جایگاههای سوخت خود، از سهمیه خود استفاده کنند.
مقاله حاوی یک توصیف درباره استانهای مرزی است که در آن اشاره شده است که این مناطق دارای محدودیتهایی هستند. به همین دلیل، تشکیل کمیتههایی صورت گرفته است که هر 8 ساعت یکبار تصمیم میگیرند تا به سهمیهبندی بپردازند. هدف از این تدبیر، بهبود عملکرد این مناطق است.

طبق گفته آقای نژاد علی، در برخی مناطق، صفوفی از کامیونهای حاوی سوخت به وجود آمده است. این صفوف، برای دریافت سوخت است. دلیل این امر، توزیع سوخت نفت و گاز در برخی از شبکههای توزیع بر اساس نرخ دوم کارتهای اضطراری دریافتی است. به این صورت که اگر راننده کارت شخصی خود را گم کرده یا در اختیار نداشته باشد، میتواند مقدار محدودی سوخت دریافت کند، تا بتواند به مقصد خود برسد.
وی نظر دارد که تفاوت بزرگی بین نرخ توزیع نفت و گاز در داخل و خارج کشور وجود دارد و بنابراین نیاز است که برخی از کارتنرخ دوم را به کار بگیرند. باید نظارتهای استانی و منطقهای گسترش یابد تا این صفها دیگر تشکیل نشوند.
به گفته آقای نژاد علی، تولید سوخت گازوییل در حال حاضر بین 100 تا 105 میلیون لیتر قرار دارد، که مصرف آن با تقاضا معادل است. البته، در برخی ترجیحات، این مقدار بیشتر میشود. وی افزود که تمامی جایگاههای سوخت، بر اساس اختصاصی که توسط اداره تامین و توزیع شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران در نظر گرفته شده است، و سوخت واگذار میشوند. در ضمن، در صورتی که جایگاهی توانایی تامین سوخت لازم را به موقع نداشته باشد، میتوانند با شماره 09627 تماس بگیرند.
سقف برداشت روزانه برای ناوگان دیزلی
طی اعلام سازمان راهداری در تیر ماه ۱۳۹۹، سقف برداشت روزانه سوخت برای خودروهای نفت گازسوز در حمل و نقل جادهای تغییر یافت. این تغییرات بر اساس نوع کاربری خودروها و بر اساس جدول زیر اعمال میشود:
نوع کاربری | قبل از تیر99 | بعد از تیر 99 |
---|---|---|
3.5 تا 6 تن | 90 لیتر | 110 لیتر |
6 تا 10 تن | 120 لیتر | 180 لیتر |
10 تا 20 تن | 200 لیتر | 240 لیتر |
20 تا 30 تن | 250 لیتر | 300 لیتر |
30 تا 40 تن | 350 لیتر | 420 لیتر |
40 تا 50 تن | 350 لیتر | 420 لیتر |
بالای 50 تن | 350 لیتر | 420 لیتر |
بالای 40 نفر | 400 لیتر | 480 لیتر |
بر اساس اطلاعیههای جدید شرکت ملی پخش، مقادیر جدول بالا نماینده آخرین آمارها و اطلاعات موجود است.
اخبار خودروهای سنگین در ایران
شما میتوانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیونهای جدید بازار ایران، اخبار اتوبوسهای برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ونهای تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:
اخبار سهمیه سوخت خودرو
در مقالهای که برایتان فرستاده شده است، شما میتوانید درباره سهمیه جدید سوخت برای تاکسیهای بنزینی و دوگانهسوز و همچنین برای وانتبارها و تاکسیهای اینترنتی بیشتر بخوانید.