
برنامهریزی برای احداث 7 هزار ایستگاه شارژ در تهران
در آذر ۱۴۰۲، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، درباره توسعه زیرساختهای برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی پایتخت صحبت کرد. او اعلام کرد که قراردادها برای ساخت جایگاههای شارژ منعقد شده و برنامه آنها این است که اقدامات در این زمینه را گسترش دهند. در این راستا، مشکلات زیرساختی و چالشهایی مانند تأمین برق برای جایگاهها وجود نخواهد داشت.
وی توضیح داد که برنامهریزی شده است که تعداد بیشتری جایگاه شارژ برای وسایل نقلیه برقی در آینده احداث شود. در سال آینده، تعدادی از این جایگاهها تکمیل خواهند شد و پنج هزار جایگاه دیگر قرار است تا پایان سال آینده ایجاد شوند. همچنین، افق پیشبینی شده توسط وزارت صنعت و شهرداری تهران برای احداث جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در آینده بیش از ۷ هزار جایگاه است.
با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط تیم مدیریت شهری پایتخت برای واردات 10 هزار ون برقی، 10 هزار تاکسی برقی و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران، برنامهریزیهایی صورت گرفته است که همزمان با خرید و واردات این وسایل نقلیه، زیرساختهای برقیسازی و شارژ آنها نیز بهمراه بازسازی و تکمیل شوند.
نصب 5000 ایستگاه شارژ تا سال آینده
در مهرماه ۱۴۰۲، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد که در دوره جدید مدیریت شهری، دو چالش بزرگ ترافیک و آلودگی هوا را در اولویتهای خود قرار داده ایم. در حال حاضر ۳۴٪ از ترافیک شهری تهران توسط حمل و نقل عمومی انجام می شود و بیشتر مردم از اتومبیل های شخصی استفاده می کنند. به منظور مواجهه با این وضعیت، شهرداری تهران دو رویکرد را اتخاذ کرده است. اولاً، با هوشمندسازی شهر و ارائه خدمات به شهروندان، سعی کردیم تا حجم سفرهای داخل شهری را کاهش دهیم. و دوماً، تمرکز ویژه ای روی توسعه حمل و نقل عمومی داشتیم.
وی تاکید کرد که تا پایان سال آینده، پنج هزار جایگاه شارژ خودرو برقی در ۱۷۰۰ ایستگاه شهری تهران نصب خواهد شد. در حوزه توسعه مترو، مدیریت شهری تهران توانست در مدت 25 ماه، 24 کیلومتر مترو تهران را اضافه کند و با افتتاح مترو پرند، طول مترو به 41 کیلومتر میرسد. اضافه تر از آن، با همکاری دولت، مشکل تامین واگنهای مترو در تهران نیز به زودی برطرف خواهد شد.
با اشاره به عقب ماندگیهایی که از مدیریت شهری قبلی در حوزه حملونقل عمومی پایتخت باقی مانده است، آقای زاکانی تأکید دارد که برنامه ششم توسعه، دولت را ملزم به تامین ۱۰۳۰ واگن مترو برای شهر تهران نموده است. اما دولت قبلی همکاری و هماهنگی لازم برای اجرای این الزام قانونی را نداشت. در حال حاضر، با دستور رئیس جمهور محترم، مقدمات تامین ۷۹۱ واگن مترو از خارج از کشور فراهم شده است. علاوه بر این، بناست ۱۱۳ واگن دیگر نیز از طریق پروژه تولید واگن ملی تامین شوند و تاکنون ۲۱ مورد از آنها در حال ساخت هستند.
دانشبنیانها شارژر دو نوع خودرو هیبریدی را تولید کردند
مهر 1402: محققان شرکت دانشبنیانی، موفق به طراحی و تولید دو نوع شارژر برای خودروهای وارداتی هیبریدی شدند. حسین ادیبی، مدیرعامل شرکت دانشبنیان، اشاره کرد که تولید ماژولهای برقی یکی از زمینههای تحقیقاتی این شرکت است و در ایران دو نوع خودروی وارداتی وجود دارد که میتوانند از این شارژرها استفاده کنند. هدف اصلی شرکت نیز تولید این نوع شارژرها و صادرات آنها است.
وی توضیح داد که خودروی میتسوبیشی اوتلندر PHEV یکی از انواع خودروهای وارداتی است که میتواند از این شارژرها بهره ببرد. این خودرو دارای دو سیستم انرژی است که هم از بنزین استفاده میکند و هم قادر به استفاده از باتری است. مصرف سوخت در این خودرو در هر 100 کیلومتر با 2 لیتر بنزین برابر است. شارژرهای تولید شرکت میتسوبیشی به این خودرو قابلیت پشتیبانی را دارند.
پاراگراف دریافت شده را از نویسنده اصلی بهبود خواهم داد:
مدل I8 خودروی بامو است که میتوان آن را به کمک شارژرهای مخصوص برق شارژ کرد. این خودرو دومین خودروی الکتریکی است که برای شارژ از این نوع شارژرها استفاده میکند.
آقای ادیبی اظهار داشت که یکی از اهداف تولید این شارژرها در کشور، استفاده ی بیشتر از آنها است. بر طبق بررسی های انجام شده، در آینده اگر ممنوعیت واردات خودروها برداشته شود، با توجه به تعرفه های کمتر برای خودروهای هیبریدی و برقی، احتمال بالقوه بیشتری برای فروش این شارژرها در ایران خواهد بود.
افتتاح ایستگاه شارژ خودرو در تهران
در ماه شهریور سال 1402، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، 15 ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران به بهره برداری رسید. در یک آیین مراسم، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد که قرارداد برقی سازی شهر تهران یکی از پروژههای اصلی است که باید اجرا شود.

در حال حاضر، در 15 ایستگاه شهری 74 دستگاه شارژ الکتریکی برای خودروها نصب شده است و طبق توافقاتی که انجام شده است، قرار است تا انتهای سال 1403 بیش از 5000 دستگاه شارژ الکتریکی در بیش از 1700 نقطه مختلف شهری نصب شود. برای این منظور، معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و گروه مپنا تلاش فراوانی انجام دادهاند.
یکی از عوامل مهم موفقیت در این پروژه، تأمین ناوگان است. ما تمرکز خود را روی استفاده از اتوبوس های برقی با توان داخلی و قابلیت های بین المللی در این مسیر قرار داده ایم. امروز، شهرداری تهران قراردادی برای تهیه 1000 دستگاه اتوبوس برقی بسته است. همچنین، برنامه ریزی شده است که 50 هزار تاکسی برقی خصوصی در این طرح شرکت کنند. به خوشبختی، وزارت صمت لیستی شامل هفت خودروی الکتریکی را ارائه داده است تا بتوانیم به خدمت رسانی در زمینه جدید بپردازیم. در حقیقت این یک شروع قوی است و به پیشرانه ای برای ما تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر، برنامهای برای تولید و ورود بیش از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در دستور کار قرار دارد. چرا که حدود ۱۳ درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به موتورهای کار است که استفاده گستردهای دارند. همچنین، بررسی نحوه استفاده از اسکوترها و ارائه الگوهای جدید حمل و نقل نیز در حال بررسی است، تا بتوان الگوی جدیدی برای برقراری حرکتهای پایدار در تهران تعریف کرد.
خودرو برقی اختلالی در برق شهری ندارد
مرداد ۱۴۰۲: عباس علیآبادی، وزیر صنعت، از توافق با شهرداری برای فراهم کردن زیرساختهای ایستگاههای شارژ خودروهای برقی و افتتاح آن در هفته دولت خبر داد و توضیح داد که برقی شدن خودروها، هیچ اختلالی در تامین برق شهری ایجاد نخواهد کرد؛ زیرا در ساعات شب تا صبح برق مازاد نیز در کشور وجود دارد و مشکلی برای شارژ خودروها وجود ندارد. توافقات مثبتی برای فراهمسازی زیرساختهای ایستگاههای شارژ خودروهای برقی با شهرداری تهران صورت گرفته است.

برخی اعتقاد دارند که با توجه به محدودیتهای برق، با گسترش خودروهای برقی، مشکلاتی برای تامین برق ممکن است به وجود آید. اما در حقیقت، در کشور ما زمینههای مناسبی برای تأمین برق وجود دارد. البته در برخی ساعات شبانهروز و در برخی روزهای سال، ممکن است به مشکلات کوچکی برخورد کنیم و برق دچار کسری شود. اما در این مواقع نیز توزیع برق مازاد وجود دارد که میتوان از آن برای تأمین انرژی خودروهای برقی استفاده کرد. ضمن اینکه روشناییها در این ساعات خاموش میشوند، نیروگاهها که در شب هم فعال هستند، به راحتی میتوانند منابع انرژی لازم را تأمین کنند. بنابراین، مشکلاتی از این جهت وجود ندارد و امکان تأمین انرژی خودروهای برقی بهسادگی وجود دارد.
در این مقاله آمده است که در اولویت، همراه با شهرداریها، ما به دنبال فراهم کردن زیرساختهای شارژ سریع در سطح شهرها هستیم. این اتفاق در هفته دولت به صورت عمومی رخ خواهد داد. هرچند ممکن است در هفته آینده برخی از شارژرهای سریع برای افرادی که خودروی برقی دارند یا قصد واردات آن را دارند، نصب شده و امکان شارژ سریع در سراسر شهر برای آنها فراهم شود. همچنین میتوان از شارژ کند در منازل نیز استفاده کرد و شارژرهای کند در برخی نقاط شهر نصب خواهند شد تا بتوان در هنگام پارک، خودروها را شارژ کرد. استفاده از شارژهای کند نیز در سراسر جهان مرسوم است و با یکبار شارژ کامل (شب تا صبح)، این خودروها میتوانند 450 تا 500 کیلومتر را پیمایش کنند.

رئیس جمهور علیآبادی تاکید کرد که برای طی ۱۰۰ کیلومتر، ۱۵ کیلووات ساعت برق به یک خودروی برقی نیاز است. هزینه ۱۵ کیلووات ساعت برق خورشیدی تنها یک دلار است. به عبارت دیگر، استفاده از خودروهای برقی به شدت اقتصادی است. در مقابل، برای طی ۱۰۰ کیلومتر، نیاز به هفت تا ۱۰ لیتر بنزین است. با توجه به قیمت بنزین، این مقدار به صورت چشمگیری هزینه میبرد. بنابراین، استفاده از خودروهای برقی نه تنها اقتصادی است بلکه نیز محیطی.
او همچنین بیان کرد که او قوانین تولید، واردات، مصرف و صادرات خودروها را برای تعدیل بازار لازم میداند. اما به جای واردات خودروهای بنزینی، به نظر میرسد که واردات خودروهای برقی اولویت بالاتری دارد به دلیل مزیتهایی که آنها دارند.
همکاری مپنا و شهرداری برای برقیسازی تهران
در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، محمد اولیا، مدیرعامل شرکت گروه مپنا، اعلام کرد که در زمینه برقیسازی حملونقل، شامل خودروها، موتورسیکلتها، اتوبوسها و وزیرساختهای شارژ و نرمافزاری، تلاش میکنیم بهبودی بخشیم، و همچنین در این زمینه همکاری قوی و جدی با شرکتهای خودروساز و مجموعه شهرداری تهران را آغاز کردهایم. تاکنون، دو قرارداد برای برقیسازی حملونقل با مجموعه شهرداری تهران امضا شده و دو قرارداد دیگر در حال مذاکره است.

به منظور الکتریفیکاسیون خودروهای تهران، وزیر صنعت و شهرسازی تصمیم به انجام این پروژه گرفته است و بنابراین برای تأمین 500 دستگاه اتوبوس برقی به ارزش 7000 میلیارد تومان ، قراردادی منعقد شده است. همچنین، ایمان به زیرساخت بنیادی برای شهر تهران ایجاد شده است و ایستگاههای شارژ خودروها و موتورسیکلتهای برقی در 6 یا 7 نقطه از شهر طراحی و احداث خواهند شد.
در حوزه احداث شارژرها و موتورهای برقی، همکاریهای فراوانی را بین شرکت مپنا و شهرداری تهران دیدهایم. اکنون، مذاکراتی دربارهی راهاندازی تاکسیهای برقی در تهران آغاز شده است. افتتاح یک شرکت مشترک با نام «شرکت زیرساخت شارژ» که توسط مپنا و شهرداری تأسیس میشود، بر عهدهی نگهداری و بهرهبرداری از ایستگاههای شارژ خواهد بود.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو و حمل و نقل عمومی در کشورمان در حال تغییر و تحول است، زیرا وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و مهیا سازی برای حفظ محیط زیست به بازار عرضه میشوند. مقالات زیر جدیدترین اخبار و تحولات در زمینه خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ در ایران را بررسی میکنند و همچنین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را مورد بررسی قرار میدهند.
لطفاً متن مقاله را کپی کرده و در اینجا قرار دهید. سپس من متن را بهبود خواهم داد و بازنویسی می کنم.