
مانند خودروهای دیگر، پورشه ماکان نیز به خانوادهٔ خودروهای برقی پیوسته است. این خودرو به عنوان اولین محصول مبتنی بر پلتفرم PPE، اساسی برای توسعهٔ خودروهای برقی دیگر پورشه و آئودی است.
نکته جالب این است که مدل برقی پورشه ماکان به بدون پسوند نامرسومی عرضه خواهد شد و از اوایل سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد. با این حال، مشتریان میتوانند بین دو خودروی با نام یکسان ولی با پیشرانه و پلتفرم کاملاً متفاوت انتخاب کنند. این ممکن است برای خریداران کمی گیج کننده باشد، اما قطعاً هزینههای تولید را کاهش خواهد داد.
ماکان برقی، برپایه پلتفرمی جدید
به نظر میرسد که پورشه علاقهای به استفاده مجدد از پلتفرم J1 که زیرساخت تایکان را تشکیل میدهد ندارد. به جای آن، خودروساز آلمانی مدل برقی جدید پورشه ماکان EV را براساس پلتفرم PPE طراحی کرده است. همچنین به نظر میرسد آئودی Q6 e-tron نیز بر پایه این ساختار پیشرفته و انعطافپذیرتر از J1 تولید میشود.
با اینکه در اصل هیچ تفاوت اساسی بین این دو پلتفرم وجود ندارد، اما برای بهبود محصول جدید، از PPE استفاده میشود. این پلتفرم به ماژول پیشرانه (شامل موتور برقی، انتقال قدرت و یونیتهای الکترونیکی) بیشترین فضا را میدهد، همچنین باتری با طراحی مدرنتر و سامانه اپراتور جدید نیز در این پلتفرم استفاده میشود.

فرآیند طراحی و توسعه این پلتفرم با چالشهایی روبرو بوده است. به همین دلیل، رونمایی از نسخههای برقی خودروهای پورشه ماکان و آئودی Q6 با تاخیر بهروز رسانیهای نرمافزاری همراه بوده است.
استحضار داریم که نسل جدید اتومبیل ماکان بنزین-سوز روی پلتفرمی که قبلاً برای نسل قبلی آن طراحی شده است، ساخته میشود.
مشخصات فنی پورشه ماکان برقی
در برخی مدلهای الکتریکی پورشه ماکان، محور عقب به منظور بهبود توزیع وزن با نسبت 48:52 نصب شده است. این حرکت باعث بهبود عملکرد فنی خودرو از جمله سیستم چهار چرخ محرک و قابلیت فرمانپذیری محور عقب میشود.
طراحی سیستم تعلیق تریمهای بالاتر پورشه ماکان برقی 2024 به صورت دوبل-جناغی در جلو و چند اتصالی در محور عقب بازنگری شده است. تعلیق عقب از طریق یک سازه ارتجاعپذیر به بدنه متصل میشود و در عین حال با سامانه تقسیم گشتاوری مجهز شده است. این سامانه، در واقع یک دیفرانسیل برقی است که در محور عقب قرار دارد.
در پورشه ماکان برقی مدل 2024، کمکفنرهای دو سوپاپی استفاده شدهاند که به عنوان بخشی از سیستم تعلیق فعال طراحی شدهاند. این کمکفنرها دارای قابلیت تنظیم مستقل هستند و میتوانند در یک بازه بزرگتر، تغییر مکان دهند. این اضافه شدن کمکفنرهای دو سوپاپ به ماکان برقی امکان بهبود کنترل و استحکام تعلیق را فراهم میکند.
پورشه ماکان برقی 2024 قرار است از رینگهای تازهای با قطر 22 اینچ استفاده کند. در این نسخه، با توجه به وزن متفاوت محورهای جلو و عقب، تایرهای با عرضهای متفاوت در این دو بخش بکار گرفته خواهد شد. این تغییرات به منظور بهبود تقسیم بار بین محورها و بهبود کنترل و عملکرد خودرو صورت گرفتهاند.

پورشه ماکان برقی مدل 2024 به باتری 100 کیلووات ساعت مجهز شده است که بر اساس ادعاهای سازنده، برد حرکتی 500 کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP) را فراهم میکند. اما ممکن است این رقم بر اساس استاندارد EPA به حدود 440 تا 480 کیلومتر کاهش یابد. سیستم شارژدهی 800 ولتی، قابلیت شارژ باتری را به میزان 5 تا 80 درصد در مدت 25 دقیقه فراهم میکند.
نسخه برقی مدل 2024 پورشه ماکان، با دو موتور در سه سطح قدرت مختلف عرضه خواهد شد. عملکرد بیشترین حالت، شامل 612 اسب بخار قدرت و هزار نیوتن متر گشتاور است. اما موتور برقی محور جلو در اکثر مواقع وظیفه فعالیت را ندارد و تنها در لحظات شتابدهی و لغزش چرخهای عقب فعال میشود.
تجربه رانندگی با پورشه ماکان برقی
این نوشتار بر اساس تجربهٔ نویسندهٔ سایت motor1.com در رانندگی با پورشه ماکان برقی مدل ۲۰۲۴ در جادههای ایالت کالیفرنیا تهیه شده است.
نسخه پرچمدار این مدل، که در آزمایش استفاده شده است، به تجهیزات رفاهی پیشرفته از جمله سیستم تعلیق بادی، دیفرانسیل عقب فعال با مبدل گشتاور و تایرهای کانتیننتال مجهز شده است.

سریع برای راحتی سواری، سر و صدای کم و چسبندگی بر روی جاده توصیف شده است. با انتخاب حالت رانندگی اسپرت، عملکرد پدال گاز و سیستم تعلیق سختتر میشود و در حالت اسپرت پلاس، حداکثر قدرت پیشرانه را میتوان تجربه کرد.
دیفرانسیل عقب ، قابلیت کمک به تعادل خودرو با بیشترین قدرتی را دارد که میتواند مبدلی بزرگ برای بیشفرمانی محور جلو باشد. همچنین ، تطابق تنظیمات فرمانپذیری چرخهای عقب نیز میتواند بهبود قابل توجهی بر پایداری و کنترل خودرو داشته باشد.
ماکان برقی 2024 در نسخه رده پایین نیز عملکرد برابر و هم اندازه با درونسوز را به نمایش میگذارد.

پورشه ماکان الکتریکی ۲۰۲۴ به یک سیستم ترمز با پدال برقی مجهز شده است که همچنین قابلیت بازیافت انرژی از ترمزگیری را نیز دارد. با این حال، این فناوری جدید در تجربه ترمزگیری کمی متفاوت است و برای عملکرد مناسب آن نیاز به دمای محیط دارد.
کابین و امکانات پورشه ماکان برقی
طراحی کابین پورشه ماکان برقی 2024 کاملا شبیه به نسل سوم پانامرا است، با این حال، شکل دریچه تهویه در بخش میانی داشبورد به طور متفاوتی به چشم میخورد.
طبق عکسهای موجود، کابین ماکان شامل سه صفحهنمایش است. البته، انتخاب یک نمایشگر هدآپ دیسپلی با واقعیت افزوده نیز ممکن است. این ویژگی به شما امکان میدهد اطلاعاتی مانند فاصله تا خودروی جلویی را روی شیشه جلو نشان دهید و به فضایی با ابعاد ۳۰ فوت و با عرض ۸۷ اینچ دست پیدا کنید. برند پورشه ادعا میکند که این بزرگترین هدآپدیسپلی در حال حاضر است.

نمایشگر 12.6 اینچی این ماشین به طور خمیده طراحی شده است و همچنین دارای یک نمایشگر 10.9 اینچی برای اطلاعات و سرگرمی است. هر دوی این نمایشگرها استاندارد برای ماشین الکتریکی ماکان محسوب میشوند. با این حال، مشتریان می توانند به صورت اختیاری یک نمایشگر سرنشین جلو را هم دریافت کنند.
سیستم عامل تکنولوژیهای ماکان بر پایه اندروید است و میتوان آن را با App Centre پورشه به روز رسانی کرد و برنامههای متنوعی مانند یوتیوب، اسپاتیفای و غیره را نصب کرد. همچنین، میتوان بازیهای مختلف را روی این سیستم عامل اجرا کرد. علاوه بر این ویژگی کاربردی، اپل کار پلی و اندروید اتو همچنان در دسترس و قابل استفاده هستند. ماکان حتی از نقشههای اپل و گوگل مپس پشتیبانی میکند و آن را روی نمایشگر راننده نشان میدهد.

به علاوه از نورپردازی داخلی نیز استفاده شده است ، علاوه بر این دو محیط دیگری نیز قرار گرفته است .نوار LED روی داشبورد و پوشش داخلی درها ، که در حالت رانندگی تغییر می کند و در صورت لزوم به راننده هشدار می دهد.
متن بازنویسی شده:
ماکان برقی ۲۰۲۴ نسبت به خودروهای برقی دیگر، با امکانات جدیدی برخوردار است. با بهرهگیری از طراحیهای نوین، در این ماشین، صندلیها به گونهای بهبود یافتهاند که سرنشینان در ارتفاعی کمتر نسبت به خودروهای دیگر قرار میگیرند، اما با همین ارتفاع، راحتی و ارگونومیک آنها حفظ شده است. همچنین، دو درگاه USB تایپ C نیز در این خودرو وجود دارد که به کاربران امکان اتصال راحت و سریع دستگاههای مختلف را میدهد.
طراحی پورشه ماکان برقی
معتبر به نظر میرسد که طراحی بدنه خودروی الکتریکی پورشه ماکان EV کمی شبیه به نسخههای درونسوز آن است.
چراغ های جلو با طراحی باریکتر و شکل جلوپنجره منحصر به فرد، نقاط تمایز واضح ماکان برقی را از مدل های بنزینی تمایز می دهد. همچنین، قسمت هایی از بدنه که توسط تکنیسین های پورشه با استفاده از پوششهای مخفیانه پوشیده شده اند، نیز متفاوت خواهد بود.

قیمت و برنامه تولید پورشه ماکان برقی
فعلاً هنوز اطلاعاتی درباره قیمت پورشه ماکان برقی مدل 2024 در دسترس نیست. اما میتوان پیشبینی کرد که قیمت آن بالاتر از 85 هزار دلار، که قیمت مدل پایه ماکان GTS است، خواهد بود.
پورشه ماکان برقی، اتومبیلی که نام آن از سالها قبل در رسانهها به گوش رسیده است، بهظاهر پیش بینی میشود که قادر به تحویل به مشتریان قبل از سال 2024 نباشد. اصلاحیه موجود بیان میکند که پورشه قصد داشت در سال 2023 فروش این اتومبیل را آغاز کند اما به دلیل مشکلاتی که برای تامینکننده نرمافزار Cariad، زیر مجموعه فولکسواگن به وجود آمده، این برنامه به تاخیر افتاده است.
شرکت خودروساز آلمانی در نظر دارد تا زیرساختهای لازم برای انتشار خودروهای الکتریکی در ایالات متحده را گسترش دهد. کراساور پورشه در حال حاضر در چهار نسخه پایه (نسخهی ...) با موتورهای چهار یا شش سیلندر (مجهز به توربوشارژر) در این کشور قابل تهیه است.
پورشه امیدوار است که ماکان EV به پرفروش ترین محصول برقی خود تبدیل شود. در حال حاضر، تمام محصولات پورشه به جز مدل 911، برقی خواهند بود. این کوپه نمادین ممکن است از سوخت مصنوعی به عنوان پیشرانه خود در استفاده کند.
با پیشبینیها بر این است که نسخههای برقی پورشه ماکان و آئودی Q6 در بهار سال 2024 معرفی خواهند شد. احتمال وجود دارد که پسوند "e-tron" از نام محصول آئودی حذف شود.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.