شرایط واردات آمبولانس (1402)

مقالات خودرویی

ترخیص آمبولانس های وارداتی از گمرکات

در آذر ماه سال 1402، خبر رهایی برخی از آمبولانس‌های وارداتی در گمرکات کشور ایران به گوش رسید. این آمبولانس‌ها به دلایل مختلفی مانند مشکلات مربوط به اسناد، اظهارنامه و تشخیص اصالت کالا در گمرکات معطل مانده بودند. مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، از این رهایی به اطلاع عموم رساند.

با استناد به گزارش به دست آمده از آمبولانس‌هایی که به سازمان استاندارد ارسال شده بودند، سازمان ملی استاندارد دستور صادر کرد تا 57 دستگاه آمبولانس وارد شده از گمرکات کشور به مدیران استاندارد در استان‌های مرزی ابلاغ شود، تا این طوری، فرآیند ترخیص آمبولانس‌ها سریع‌تر انجام شود. از سوی دیگر، رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که از این تعداد آمبولانس‌های ترخیص شده، تعداد قابل توجهی از آن‌ها از گمرک بوشهر وارد شده بودند و در طی 48 ساعت ترخیص شدند.

معافیت واردات آمبولانس از حقوق ورودی و عوارض گمرکی

در تاریخ آذر ۱۴۰۲، براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، در صورتی که امکان تأمین خودروی آمبولانس از داخل کشور وجود نداشته باشد، واردات آن از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف خواهد بود.

با توجه به بند (ج) تبصره 6 لایحه بودجه سال آینده درباره عوارض و مالیات بر بخش‌های مختلف، در صورتی که سازمان فوریت‌های پیش بیمارستانی اورژانس کشور، جمعیت هلال‌احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور و خیرین بیمارستان‌ساز نتوانند خودروی آمبولانس را از داخل کشور تأمین کنند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور مجوز صادر کنند، و این خودروها در سال 1403 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف خواهند بود.

مجوز تامین 1000 آمبولانس صادر شد

در آبان ماه سال 1402، جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، به موضوع ناوگان آمبولانس‌ها اشاره کرد و بیان کرد که این ناوگان به دلیل عدم رفع نوسانات و اصلاحات مناسب، در وضعیتی نامطلوب و کمبود موجود هستند. او بیان کرد که باید اقدامات لازم به منظور بهبود عملکرد و عملیات آمبولانس‌ها انجام گیرد و سیاست‌های مناسب در این زمینه اعمال شوند.

  • هم‌اکنون 3000 دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد که باید از رده خارج شوند.
  • قرارداد برای تامین 500 آمبولانس بسته و اقدامات لازم انجام شده و نمونه اول آمبولانس‌ها تهیه و مورد تایید قرار گرفته است.
  • انتظار داریم تا پایان امسال بخش عمده‌ای از آمبولانس‌ها وارد چرخه عملیات اورژانس کشور شود.
  • مابقی آمبولانس‌ها نیز اوایل سال آینده تامین خواهد شد.
  • تا یکی دو ماه آینده، 500 آمبولانس دیگر را تامین خواهیم کرد.
  • در برنامه هفتم یکی از حکم‌هایی که در نظر گرفته شده این است که یک درصد از فروش خودروها برای خرید آمبولانس لحاظ شود و در اختیار سازمان اورژانس کشور قرار گیرد که این موضوع در صحن مجلس تصویب و چنانچه به تایید شورای نگهبان برسد بخش از مشکلات تامین آمبولانس برطرف خواهد شد.
  • برای تامین آمبولانس مورد نیاز از ظرفیت خیرین استفاده خواهد شد و در این راستا مجوز 1000 دستگاه آمبولانس اخذ شده است.
  •  در صورتی که خیرین خارج از کشور بخواهند آمبولانس به کشور وارد کنند از عوارض گمرکی آن معاف خواهند بود و ما می‌توانیم با 50 درصد قیمت آمبولانس را خریداری کنیم و خیرینی که استطاعت مالی دارند در این راستا سازمان اورژانس را یاری کنند.
  • در حال حاضر لرستان به لحاظ بالگرد امدادی شرایط بهتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد و سه بالگرد در الیگودرز، بروجرد و خرم‌آباد وجود دارد.

تامین منابع خرید آمبولانس از درآمد فروش خودرو و موتور

بهار سال ۲۰۲۳: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب قانونی مصوب، تعهد به تخصیص یک درصد از درآمدهای شرکت‌های تولید و واردکننده خودرو و موتورسیکلت به خرید آمبولانس‌های خودرویی و موتوری کردند. این تصمیم، به منظور بهبود خدمات اورژانسی و حمل و نقل پزشکی در کشور، اتخاذ شده است.

مشروح جلسه مورخ 25 مهرماه مجلس شورای اسلامی به شرح زیر می‌باشد:

  • قانون اورژانس باید در همه مناطق به ویژه مناطق محروم نقش آفرینی کند در خراسان جنوبی مناطقی داریم که اگر اوژانس باشد، می تواند جان مردم را نجات دهد. 60 درصد پزشکان متخصص در 5 کلانشهر ساکن هستند. همچنین در بحث تأمین تجهیزات پزشکی، دارو و پزشکان متخصص در مناطق محروم باید فکری کرد.
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این ماده الحاقی گفت این حکم در لایحه دولت نبود و در تلفیق اضافه شد اولا همه ما به اورژانس توجه داریم و باید توسعه یابد اعم از اورژانس جاده ای، هوایی و پیش درمانی؛ اما نکته مهم اینکه این حکم ابهام دارد و باید توسعه اورژانس بر اساس آمایش سرزمینی باشد؛ این آمایش ها را چه کسی تأیید و تصویب می کند؟ این حکم مبهم است. از همکاران اورژانس دریافته ایم هر 40 کیلومتر یک پایگاه اورژانس و هر 25 هزار نفر یک پایگاه باشد که هزینه های آن بالغ بر 25 همت است لذا این حکم هم ابهام دارد و هم مشمول ماده 75 قانون اساسی است لذا باید به کمیسیون برگشت داده شده و با همکاران اورژانس همفکری بیشتری شود.
  • عضو کمیسیون بهداشت مجلس به نمایندگی از کمیسیون تلفیق نیز با بیان اینکه بیش از 22 میلیون تماس با اورژانس در سال گرفته می شود که بیش از 5 میلیون مأموریت اجرا می شود، اشاره کرد  مشکل تصادفات جاده ای هنوز برطرف نشده است. امروز جاده هایی داریم که جان مردم در آن گرفته می شود در خصوص کمبود بالگرد اورژانس هم وضعیت همینگونه است. از 3 هزار آمبولانس بالای 15 سال داریم که فرسوده هستند و بیش از 4 هزار خدمات اورژانس هوایی داریم اما یک ریال اعتبار ندارد در بخش نیروی انسانی هم 1400 پایگاه اورژانس تعریف شده اما به دلیل کمبود نیروی انسانی، فعال نمی شوند.
  • رئیس مجلس گفت این ماده الحاقی مملو از بار مالی است و مشمول ماده 75 قانون اساسی است و نباید از کمیسیون به صحن می آمد؛ باید این ماده به کمیسیون ارجاع داده شود.
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد باید راه های مناسب و درست انتخاب کنیم. مثلا می خواهیم به اورژانس کمک کنیم، ولی هزینه سنگینی به بخش مهم اقتصادی دیگر تحمیل کنیم قرار است یک درصد درآمد سازندگان ماشین آلات صنعتی و خودروساز و موتورساز را به اورژانس بدهیم و درنتیجه هزینه مردم و صنعت را بالا می بریم چون می خواهیم به اورژانس کمک کنیم؛ این حکم 4 هزار و 800 میلیارد تومان به مصرف کننده و تولیدکننده تحمیل می کند از این رو ما با این شیوه مخالفیم، زیرا تورم زاست و مشمول اصل 74 و 75 و برهم زننده نظم و ثبات بازار خودرو می شود و این اقدام به صلاح نیست.
  • مسعود پزشکیان گفت یک شرکت، خودرو تولید می کند، فردی دیگر محصول آن را می خرد و تصادف می کند؛ این فرد سوم صدمه دیده این وسط چرا باید هزینه بدهد در حالی که هیچ گناهی ندارد؛ اگر دولت به اورژانس پول بدهد، ما حرفی نداریم؛ اما آنکه در تصادفات مصدوم می شود، چه گناهی دارد؟ این بند نه خلاف قانون است و برای دولت هزینه دارد.

این بند سپس رای گذشته و تصویب شد.

بند 1- از سال دوم اجرای برنامه، همه شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت موظفند یک درصد از قیمت فروش هر وسیله، مانند خودرو، ماشین آلات سنگین و سبک و موتورسیکلت، را به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور اختصاص دهند تا بتوانند آمبولانس و موتورلانس خریداری کنند و آنها را به ناوگان خود اضافه کنند.

رئیس مجلس قانون گذاری برنامه ای که بند الحاقی 2 بود را نادیده گرفت. به همین دلیل این موضوع در صحن بحث مطرح نشد و نمایندگان مجلس به بررسی بند الحاقی 3 در ماده 69 لایحه برنامه توسعه پرداختند. دولت نیز با این بند الحاقی موافقت کرد.

ورود 500 دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس

دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، خبر داد که تعداد پایگاه‌های اورژانس در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به طور چشمگیری افزایش یافته است. در حال حاضر، کشور ما بیش از 3200 پایگاه زمینی اورژانس، 52 پایگاه هوایی و پایگاه‌های اورژانس دریایی در جزایر و سواحل دارد. با این حال، ما قصد داریم تا تعداد پایگاه‌ها را بهبود بخشیم و افزایش دهیم. اورژانس کشور تسهیلات خود را به مردم رایگان ارائه می‌دهد، و این سرویس در زمانهای اضطراری برای مردم قابل دسترسی است. یکی از دغدغه‌های مهم ما، فرسودگی آمبولانس‌ها و تعداد ناکافی آن‌ها بوده است. به همین دلیل، ما 500 دستگاه آمبولانس جدید خریداری کرده‌ایم که در حال حاضر در مرحله تولید قرار دارند و تا پایان سال به ناوگان اورژانس کشور اضافه خواهند شد.

کاربری از تلاش سازمان استخدام آمبولانس ها و تمدید فرسودگی ناوگان این خدمات خبر می‌دهد. وی اعلام می‌کند که تا پایان سال، تنها هدف سازمان خرید ۵۰۰ آمبولانس جدید است. او امیدوار است که این آمبولانس‌ها به ناوگان سازمان افزوده شده و مشکلات موجود در خدمات بهداشتی و درمانی رفع شود.

دکتر میعادفر درباره نوع و مکان تولید آمبولانس‌ها شرح داد. تولید این آمبولانس‌ها یک همکاری بین شرکت‌های داخلی و خارجی است. قالب آمبولانس‌ها ون است و این نوع آمبولانس در کشور ما وجود ندارد. هرچند، اما تبدیل آن به آمبولانس و تجهیز آن با امکانات و تجهیزات داخلی در داخل کشور انجام می‌شود.

به منظور کاهش زمان حضور بیماران در بخش اورژانس، تصمیم گرفتیم تعداد موتورلانس‌ها را در کلانشهرها افزایش دهیم. در حال حاضر 180 دستگاه موتورلانس جدید به سیستم اضافه شده‌اند و خرید و تجهیز 200 تا 300 دستگاه دیگر نیز پیش برنامه است. به همین منظور، امیدواریم با این تدابیر، زمان حضور بیماران در بخش اورژانس بهبود یابد.

قانون جدید مجلس برای خرید آمبولانس

در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، دربارهٔ بند الحاقی به ماده ۶۸ این لایحه می‌گوید: طبق این بند الحاقی، تمامی شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده خودرو مکلفند تا یک درصد از قیمت فروش خود را به خرید آمبولانس‌ها و تجهیز مراکز اورژانس مانند هلال احمر اختصاص دهند.

عدم واردات آمبولانس در پنج سال اخیر

تیر ۱۴۰۲: به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور، یکی از مشکلات جدی این سازمان، فرسودگی ناوگان آمبولانس است. در حال حاضر، تعداد سه هزار دستگاه آمبولانس در کشور، از کار افتاده و نیاز به جایگزینی دارند. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید آمبولانس‌های جدید در نظر گرفته شده است و با استفاده از این اعتبار، بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید وارد سازمان اورژانس می‌شوند. امیدواریم که با استفاده از این اعتبار در دو سال آینده، تمامی ناوگان فرسوده جایگزین شوند.

مجتبی خالدی؛ سخنگوی اورژانس کشور

به گفته سخنگوی اورژانس کشور، در حال حاضر پایگاه‌های فعال دچار مشکلات زیادی هستند و به‌صورت واقعی به قبرستانی برای آمبولانس‌ها تبدیل شده‌اند. منتظر هستیم که دوسال پیش تأمین‌کنندگان اورژانس، وسایل لازم برای آمبولانس‌ها را فراهم کنند. به عنوان مثال، این شرکت‌ها برای آموزش بهداشت و سلامت کارکنان آمبولانس‌ها و همچنین ارائه تجهیزات جدید می‌توانند هزینه‌های بالقوه پایین را به حداقل مطلوب خود برسانند.

این مقاله درباره کمبود آمبولانس‌ها در کشور است. در حالی که اخبار درباره این مسئله از سال‌ها قبل منتشر می‌شود، دولت قصد دارد هزار دستگاه آمبولانس بخرد. با این حال، هنوز به این طرح اعتبار تخصیص داده نشده است. همچنین، تعداد آمبولانس‌های قدیمی و خراب نیز بسیار زیاد است و هیچ آمبولانس رزروی در دسترس نیست.

با توجه به شرایط فعلی، تعدادی از پایگاه های خدماتی اورژانس با مشکلاتی مواجه شده اند و یا تعطیل شده اند. مشکل دیگر، کمبود پایگاه های اورژانس در کشور است. برخی از شهرستان ها به دلیل کمبود آمبولانس و عدم دسترسی به پایگاه مجبور به استفاده از پایگاه های اورژانس فعال در فصول مزاحمتی هستند. در سطح خدمات اورژانسی نیز مشکلاتی وجود دارد، به عنوان مثال در مواقع امداد تابستانی یا در طول ایام نوروزی در جاده ها با مشکلات جدی روبرو هستیم. آمبولانس ها همگی عمر زیادی داشته و نیاز به سرمایه گذاری جدید دارند. در حقیقت، هر مقدار سرمایه گذاری در این زمینه ایده آل است، چرا که به سود آینده ایران خواهد بود.

در حوزه اورژانس، زمان با اهمیت بسیاری است. امیدواریم که در مواقع حادثه‌های جاده‌ای، زمان حاضری برای رسیدن آمبولانس هشت دقیقه و برای موارد شهری چهارده دقیقه باشد، اما این مقادیر در مناطق شهری مختلف ممکن است متفاوت باشند. البته، اگر آمبولانسهای موجود نیفتند، زمان پاسخگویی نیز کاهش خواهد یافت. در هر سیستم اورژانس، دو عامل اصلی وجود دارند: آمبولانسها به عملکرد قابل قبول و نیروی انسانی ماهر نیاز دارند. خوشبختانه، علاوه بر نیروی انسانی ماهر ما، در حال حاضر ما به میزان کافی به صورت مادی پشتیبانی می‌شویم و در صورت تامین اعتبار، قادر خواهیم بود تا مناقصه خرید آمبولانسها را برگزار کنیم؛ زیرا شرایط لازم برای این کار فراهم است.

فرزین رضازاده، رئیس فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی، با اشاره به نیاز فوریت‌های پزشکی استان به آمبولانس‌های جدید، اظهار کرد که آمبولانس‌های فعلی به شدت قدیمی و خراب هستند و نیاز به تعویض و بهبود دارند. او افزود که به منظور رفع این نیاز، تصمیم شده است که دانشگاه علوم پزشکی مسئول تهیه آمبولانس‌های جدید باشد و برای این منظور، بودجه‌ای تخصیص داده شده است. درحال حاضر، درخواست تهیه آمبولانس‌های جدید به دانشگاه ارسال شده است، اما هنوز بودجه‌ای به دست دانشگاه واریز نشده است و زمان تهیه آمبولانس‌ها هم تعیین نشده است.

واردات آمبولانس به ایران
واردات آمبولانس به ایران

کمبود و فرسودگی آمبولانس ها یکی از چالش های اصلی در ارائه خدمات درمانی به بیماران و مصدومان در استان است. تاکنون چندین جلسه با مسئولانی برگزار شده است تا راه حل هایی برای حل این مشکل مورد بررسی قرار گیرد و ارتقای خدمات اورژانس قبل از رسیدن به بیمارستان ها در استان ارزیابی شود.

اخیراً، رئیس اورژانس کشور درباره سفر خود به استان خوزستان و بازدید از مرکز اورژانس دزفول اظهار کرد که معضلات و نواقصی مانند کمبود تجهیزات، آمبولانس‌های فرسوده، و عدم شرایط رفاهی مناسب برای نیروهای اورژانس در این شهر وجود دارد که باید به آنها پرداخته و رفع شوند.

نرخ تعرفه واردات خودرو آمبولانس

در تاریخ 7 اسفند 1401، نمایندگان مجلس به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور پرداختند و با بند م تبصره 6 این لایحه موافقت کردند.

مطابق با بند مذکور، واردات آمبولانس‌های اولویت دار اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف می‌باشد. همچنین، واردات خودروهای آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور در سال ۱۴۰۲ نیز از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف می‌باشد.


اخبار واردات خودرو به ایران

آخرین شرایط وضع شده برای واردات خودروهای سواری به ایران و همچنین مبالغ عوارض وارداتی در سال جدید در حال حاضر در دسترس است. همچنین، اطلاعات جدید درمورد فرآیند ثبت نام خودروهای وارداتی و شرایط آنها نیز در دسترس هستند. همچنین، مقالات زیر جزییاتی درباره طرح واردات خودروهای کارکرده، نیاز به نوسازی و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی به وسیله واردات کامیون و اتوبوس ارائه می‌دهند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم مقالات ذکر شده را مطالعه کنید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ