قطار تراموا در تهران

مقالات خودرویی

انتظار برای تایید وزارت کشور

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که طرح روسازی تراموا در تهران کامل شده است. این طرح در طرح جامع شهری به طور کامل بررسی شده و در حال حاضر برای تصویب به وزارت کشور و شورای عالی ترافیک کشور ارائه شده است. او امیدوار است که طرح جامع در طی دو هفته آینده تأیید شود و اجرای آن با همکاری وزارت دفاع آغاز شود.

وی افزود که اگر موفق به اخذ تأییدیه وزارت کشور برای طرح جامع حمل و نقل شویم، می‌توانیم به زودی با شروع فاز اول پروژه تراموا راه اندازی کنیم. برنامه‌ریزی‌ها برای سه کریدور در نظر گرفته شده است که با نصب تراموا در مسیر تهرانپارس - آزادی قصد داریم آنها را پیگیری کنیم. در ابتدا، باید مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را درباره احداث تراموا دریافت کنیم که این مورد در طرح جامع حمل و نقل موردنظر ما قرار دارد.

نظر مثبت پلیس درباره طرح تراموا

در آبان ماه سال 1402، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، نظر خود را درباره تراموا ارائه کرد. طبق آمارها، تعداد خودروها در سطح شهر در حال افزایش است و متأسفانه در ساعات پیک ترافیک، خودروها اغلب به صورت تک سرنشین حرکت می‌کنند. در این شرایط، گسترش حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای موثر در کاهش ترافیک است و پلیس همواره از این راهکار حمایت خواهد کرد.

در حال حاضر ایده احداث تراموا در شهر تهران به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته است. طرحی که پیشنهاد شده مسافران حمل و نقل عمومی در شهر را بهبود خواهد بخشید و امکان مدیریت بهتر زمان سفر را فراهم می‌کند. خط تراموا پیشنهاد شده از شرق تهران شروع شده و تا غرب تهران و سپس به متروی کرج متصل می‌شود، که این اتصال آن را به یک پروژه خوب و کارآمد تبدیل می‌کند. همچنین، خطوط تراموا می‌توانند در آینده گسترش یابند، مثلاً در کمربندی آزادگان که مسافران را به سمت کرج، اسلامشهر، ساوه و فرودگاه هدایت می‌کند، یک خط تراموا دیگر نیز قابل افزودن است. تراموا به طور قابل توجهی می‌تواند در کاهش ترافیک شهری مؤثر باشد و حداقل به این خاطر که آلودگی کمتری نسبت به اتوبوس‌های گازوئیلی ایجاد می‌کند، می‌توان آن را تحسین کرد. همچنین، برقی بودن تراموا باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود و این نکته نیز برای استفاده از آن بسیار ارزشمند است.

پیش بینی می شود که زمان اجرای تراموا در تهران بستگی به توان اجرایی داشته باشد. اما، در امیدواریم که اجرای تراموا در تهران با سرعت واقعی راه اندازی شود.

طرح تراموا هنوز تصویب نشده است

در ماه آبان سال ۱۴۰۲، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر، بیان کرد که در برنامه چهارم شورا تلاش می‌کنند تا با تمرکز بر رویکردهای انسان محورانه و توسعه پایدار، به حل مشکلات اصلی مردم بپردازند. اولین قدمی که برداشتیم، ایجاد تغییرات بزرگ در حوزه حمل و نقل بود. بودجه ای به مبلغ ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل و توسعه زیرساخت ها در نظر گرفته شد و در آینده‌ای نزدیک، بعدی مسائل و زمینه هایی که مورد توجه قرار خواهد گرفت، روشن تر خواهند شد.

درباره تراموا گفته شده است که باید یک مد جدید حمل و نقل ایجاد کرد، با این حال، نیازمندی به مطالعات دقیق است. در طرح جامع ترافیک، برخی برنامه ها وجود دارد که هنوز به تصویب نرسیده اند و تأثیری در این طرح نداشته است. افراد مخالف تراموا نیز وجود دارند و برخی از آنها آن را به دلیل گران بودن و کارایی پایین آن رد می‌کنند. اما ما تصمیم را پس از اتمام مطالعات می‌گیریم. تراموا به عنوان یک وسیله حمل و نقل لوکس و گران قیمت محسوب می‌شود و رقبای جدی مانند بی آرتی نیز وجود دارد.

ساخت خط یک تراموای تهران

در روز 19 شهریورماه و در حاشیه آئین امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت دفاع، امیر دریادار رستگاری، رئیس شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع، اعلام کرد که خط یک تراموای تهران از میدان آزادی تا سه راه تهرانپارس به همکاری سازمان صنایع الکترونیک ایران و شهرداری تهران تعلق خواهد گرفت. این تفاهم نامه به منظور فراهم کردن زمینه مشارکت در تأمین مالی، طراحی، ساخت و بهره برداری خطوط تراموای تهران امضا شده است.

طول خط تراموا حدود ۳۴ کیلومتر است و برای تردد قطارهای روی این خط از ۲۸ قطار استفاده می‌شود. این خط تراموا با ظرفیت حدود ۵۵ تا ۵۶ میلیون مسافر در سال، در جهت کاهش آلاینده‌های سوخت فسیلی و کاهش آلودگی در تهران بسیار موثر خواهد بود. علاوه بر این، با توجه به عرض کم ترامواها و افزایش عرض خیابان‌ها برای عبور و مرور در خیابان‌های آزادی، انقلاب و دماوند، ظرفیت حمل و نقل خودرویی تهران نیز بهبود خواهد یافت. عمر مفید قطارهای تراموا حدود ۳۰ سال می‌باشد، در مقابل عمر مفید اتوبوس‌های BRT ۱۰ سال است. به همین دلیل، این پروژه با بودجه‌ای حدود ۲۰ میلیون یورو و در مدت زمان دو سال انجام می‌شود و از امروز به عملیات اجرایی آن پرداخته می‌شود.

شرکت صنایع الکترونیک ایران، علاوه بر توافقی که امروز بین وزیر دفاع و شهردار تهران امضا شد، قصد دارد با نصب دوربین‌های هوشمند، تسهیل در ترافیک و حمل و نقل تهران را بهبود بخشد. در این پروژه حدود 4 هزار دوربین هوشمند ترافیکی در سطح تهران نصب خواهد شد و در فاز اول اجرا، حدود 2 هزار دوربین نصب خواهد شد. این دوربین‌ها از هوش مصنوعی بهره می‌برند و با توجه به حجم ترافیک، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را کنترل می‌کنند تا ترافیک شهر بهبود یابد. انتظار می‌رود اجرای این پروژه در طول دو سال به پایان برسد.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ