واردات اتوبوس کارکرده و اتوبوس دست دوم (1402)

مقالات خودرویی

تسهیل واردات اتوبوس

در سال 1402، رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری اعلام کرد که تعداد اتوبوس‌ها در چند سال گذشته از 15 هزار و 500 دستگاه به 6500 عدد کاهش یافته است. همچنین، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد که برنامه خود را برای افزایش تعداد ون، مینی‌بوس و اتوبوس‌ها به نظام حمل‌ونقل عمومی اضافه کرده است و قراردادهایی با شرکت‌های خودروساز داخلی منعقد شده است تا تا پایان سال آینده 3500 دستگاه خودرو در بخش مسافری تولید و تحویل شود.

شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد که یک کمیته در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است به منظور برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳. این برنامه شامل منابع داخلی و خارجی است. ابتدا تلاش می‌کنیم که تحقق تولیدات داخلی را بررسی کنیم، اما همزمان نمی‌توانیم به واردات نپردازیم. طبق برنامه‌ریزی، تا سقف ۵۰۰۰ اتوبوس می‌توانیم به کشور وارد کنیم و در غیر این صورت با کمبود اتوبوس روبرو می‌شویم. تاکنون تنها ۳۳ اتوبوس وارد شده است، اما ما قصد داریم با همکاری وزارت صنعت، شرایط را تسهیل کنیم. سازمان راهداری نیز در حال تدوین قانون است و بانک‌ها نیز باید در حوزه حمل‌ونقل فعالیت کنند.

حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اظهار داشت که تعداد اتوبوس‌های موجود در ناوگان برابر با ۱۵ هزار و ۲۹۰ دستگاه است و متوسط ​​سن آن‌ها ۱۴ سال است. بر اساس وضعیت سن و شرایط اتوبوس‌ها، تقریبا ۵۰ درصد از آن‌ها قابلیت اجرای مسیرهای بلند را دارند و بقیه برای مسافرت‌های داخل شهری و کوتاه استفاده می‌شوند.

آقای افندی زاده اعلام کرد که در حال حاضر، مجوز واردات تنها برای شرکت‌های حمل‌ونقلی و حقوقی مورد تأیید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قابل استفاده است. همچنین، شرط اسقاط خودرو برای واردات اتوبوس‌های مسافری عمومی درون و برون شهری به حذف می‌شود. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری و همفکری اصناف و تشکل‌های فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی مسافری، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشکلات و ایرادات آیین‌نامه و دریافت نظرات آنها، اقدام خواهد کرد. همچنین، وزارت راه و شهرسازی در دستور کار کارگروه پایش حمل‌ونقل کشور قرار گرفته است تا موانع قانونی را بررسی و پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اجرایی قسمت ص بخش 7 ماده واحد قانون بودجه سال 1402 را بررسی کند.

داشتن کارت بازرگانی، معاینه فنی، خدمات پس از فروش و استانداردهای ارضای خودروها از موانع مهم برای واردات خودروها توسط افراد حقیقی و حقوقی است. بنابراین، برای انجام این فرآیند، هماهنگی و تعامل با بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، گمرک، سازمان امور مالیاتی، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و پلیس راهور و دیگر نهادها باید با جدیت توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیگیری شود.

فعالیت 25 اتوبوس وارداتی با پلاک موقت

در آبان ماه سال ۱۴۰۲، داریوش باقرجوان به عنوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری، اعلام کرد که تنها ۲۵ دستگاه اتوبوس از مجموع ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوسی که با پلاک موقت وارد ایران شده بودند، در حال حاضر در حال فعالیت هستند.

این متن به صحنه اتوبوس‌های ثبت نامی در گمرک می‌پردازد که تنها ۲۵ عدد از آن‌ها با پلاک موقت وارد کشور شده‌اند. علاوه بر گمرک، بانک مرکزی، وزارت صنعت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز دارای این اتوبوس‌ها هستند. در گذشته، کشور توانست نیاز خود را با تولید داخلی برطرف کند، اما به دلیل فرسودگی و نقص ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، هنوز به واردات نیاز داریم. وزارت راه و شهرسازی بر آن است تا بازتولید داخلی به نیازهای کشور پاسخ دهد.

آقای باقرجوان اعلام کردند که در کشور، از 15 هزار اتوبوس فعال، 6 هزار و 500 دستگاه قادر به ارائه خدمات در مسافت‌های متوسط و طولانی هستند. متأسفانه، تولید داخلی اتوبوس در حال حاضر بسیار کم است و به منظور جبران این نقص، در کنار اقداماتی که برای واردات اتوبوس صورت گرفته، توافق‌نامه‌هایی با سازندگان خودرو برای تولید اتوبوس، مینی بوس، ون و اتوبوس‌های برقی در مسافت‌های کوتاه به امضا رسیده است.

برنامه ورود 5 هزار اتوبوس به ناوگان جاده‌ای کشور

مهر ۱۴۰۲: داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اعلام کرد که در سال جاری برنامه‌ریزی شده است که با تمرکز بر ترغیب بخش خصوصی و اعطای وام و تسهیلات مناسب و از طریق واردات، تعداد ۵ هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور اضافه شود.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان یک سازمان مهم، تحت نظر و ارزیابی استان‌ها قرار می‌گیرد. ارزیابی این استان‌ها بر اساس اطلاعات و ارقام مختلفی انجام می‌شود. سازمان با استفاده از سامانه‌های مختص خود، فعالیت‌های خود را در بازه‌های سه ماهه بازبینی می‌کند و استان‌هایی که عقب‌تر هستند و شاخص‌های مورد نیاز را ندارند، تشخیص و به آن‌ها رسیدگی می‌کند.

به گفته آقای امانی، در سال جاری برای حمل و نقل زائران اربعین حسینی از ظرفیت‌های تمامی وسایل حمل و نقل عمومی استفاده شد. با استفاده از ۷,۰۰۰ اتوبوس، حدود ۴ میلیون زائر به مقصد خود منتقل شدند. حتی در زمان‌های ترافیک شدید، نیم ساعت ترافیک در مسیر ایلام به مهران نداشتیم. همچنین، در سال آینده با همکاری بخش خصوصی و اعطای وام و تسهیلات مناسب، قصد ورود ۵,۰۰۰ اتوبوس دیگر به این عرصه را داریم. این شرکت‌ها در زمان بحران، می‌توانند ظرفیت خود را به خوبی به سازمان ارائه دهند.

اتوبوس‌های سه کابین اواخر امسال وارد می‌شوند

خبرنگاران در شهریور ماه 1402 دریافت کرده‌اند که محمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرده است که برنامه‌ریزی لازم برای واردات اتوبوس‌های ۳ کابین به تهران انجام شده و در پایان سال جاری برای تأمین نیاز شهر به این اتوبوس‌ها صورت می‌گیرد. این اتوبوس‌ها وارداتی هستند و برای ورود آن‌ها به تهران، مذاکراتی صورت گرفته است. با توجه به اطلاعات در دسترس، برنامه خرید 100 دستگاه اتوبوس 3 کابین قطعی است و برای بخش دیگر نیز مذاکرات در حال انجام است و قطعاً تا پایان سال، تعدادی از این اتوبوس‌ها وارد شهر تهران خواهند شد.

قطعاً خودروهای الکتریکی، تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا دارند؛ اما برای این که این تاثیر بیشتر و قابل ملاحظه‌تر شود، باید زیرساخت‌های لازم برای این هدف فراهم شوند. در حال حاضر، شارژ اتوبوس‌های الکتریکی در ایستگاه‌ها انجام می‌شود؛ اما در آینده، قرار است شرایط لازم برای شارژ این اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها هم فراهم شود.

درباره اتوبوس های اورهال، باید اشاره کرد که بخش کوچکی از این اتوبوس ها قبلاً به‌روزرسانی شده‌اند و بقیه نیز در صف در انتظار اطلاعات بیشتر هستند.

واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس کارکرده

در ماه شهریور سال 1402، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد که اجازه واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس با کارکرد حداکثر 5 سال توسط مجلس و دولت به وی داده شده است. این واردات به واسطه قانون بودجه سال جاری قابلیت ایجاد تغییرات مهمی در این صنعت در کشور را دارا است و شرکت هایی که کارت بازرگانی دارند می توانند سفارشات خود را ثبت کنند، البته با رعایت استانداردهای سازمان استاندارد، محیط زیست، گمرک و سایر راهنمایی های مرتبط.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مشخصات فنی اتوبوس‌ها مورد استفاده در ایام اربعین را اعلام کرده است. از دستگاه‌هایی که در این رویداد استفاده شده است، 2 هزار عدد از آنها وجود داشته است. عمر مفید ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور حدود 13 سال است، اما این اتوبوس‌ها می‌توانند تا 5 سال کار کنند. برندهای مناسب برای بخش واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انتخاب شده است و تمامی افراد دارای کارت بازرگانی می‌توانند از این برندها برای واردات اتوبوس استفاده کنند.

به گفته گفته‌های وی، طرح جامع حمل و نقل کشور برای سال ۱۴۱۴، در نظر دارد که بیست هزار دستگاه اتوبوس را در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای فعال کند. تا سال گذشته، تعداد اتوبوس‌های فعال ۱۴ هزار بود، اما به دلیل دلایلی مانند مسائل اقتصادی، بخشی از این ناوگان به سمت حمل و نقل خصوصی و خدمات دیگر رفته‌اند. در حال حاضر، تنها ۱۰ هزار اتوبوس فعال هستند و بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تنها ۲ هزار دستگاه از این تعداد قابلیت تردد در مسافت‌های بلند را ندارند. به همین دلیل، تعدادی از اتوبوس‌ها در بخش خدمات خصوصی و بخشی دیگر در مسافت‌های کوتاه تردد دارند.

آقای افندی‌زاده اظهار داشتند که بخشی از نیاز ناوگان اتوبوسی را از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنیم. با این حال، باید تولیدات داخلی را، به ویژه در بخش اتوبوس‌های برون شهری، افزایش داد تا به تعداد قابل توجهی برسد. ورود ناوگان جدید به تدریج باید تا سال ۱۴۱۴ در طول طرح جامع انجام شود تا همواره با چرخه جدید و به‌روز باشد، زیرا ناوگان فرسوده باعث افزایش هزینه‌ها، به خصوص مصرف سوخت می‌شود و ایمنی آن نیز کاهش می‌یابد. هر چند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از این ناوگان برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌کند، اما هنگامی که ناوگانی فرسوده می‌شود، باید از چرخه خارج شود.

آیین نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده

مرداد ۱۴۰۲: هیات وزیران، با توجه به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنعت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد ماده ۱۳۸ قانون اساسی و تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، آیین‌نامه ثبت سفارش واردات خودروهای نقلیه مختلف از جمله کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون را تصویب کرد. این آیین‌نامه با هدف تامین نیازهای حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و ایجاد رقابت در بخش صنعت و تولید و رفع انحصار به تصویب رسیده است.

به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، کنترل آلودگی هوا و کاهش تعداد سوانح جاده‌ای، آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (7) ماده قانون بودجه سال 1402 به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه می‌دهد که با تأیید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و وزارت کشور (از طریق سازمان ذی‌ربط) (کاربری شهری)، واردکنندگان مربوطه بتوانند انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از پنج سال را طبق قوانین و مقررات موجود و با ثبت سفارش به کشور وارد کنند.

آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارتخانه‌های صنعت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی، و سازمان برنامه و بودجه کشور تنظیم می‌شود. این آیین‌نامه تأکید می‌کند که تامین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی باید به‌صورت کامل انجام شود.

گزارش عملکرد این بند شامل ارائه اطلاعاتی درباره تعداد و نوع خودروهای وارداتی و دستگاه‌های بهره‌برداری وزارت صمت است. این گزارش هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه مربوطه، خودروهای وارداتی باید دارای استانداردهای مربوطه و قانونی باشند. همچنین، حداکثر سن خودرو بر اساس سال ساخت آن تا پنج سال می‌تواند باشد. همچنین، خودروهای وارداتی باید دارای آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات باشند. ورود و ترخیص خودروهای تحت این آیین‌نامه بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز در بنادر و گمرکات کشور ممنوع است. منابع ارز لازم برای این خودروها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود.

8 هزار درخواست برای اتوبوس‌‌های کارکرده

مرداد 1402: ابوالفضل کمالی، نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که تاکنون بیش از هشت هزار درخواست برای واردات اتوبوس در کمیته واردات اتوبوس ثبت شده است.

به طبق قانون برنامه 1402، مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کار کرده برای استفاده در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای صادر شده است. امیدواریم قبل از شروع مراسم اربعین، تمام این اتوبوس‌ها وارد شده و به رانندگان تحویل داده شوند. همچنین احتمال اجاره اتوبوس‌ها از کشور‌های همسایه در ایام اربعین نیز وجود دارد، و احتمالاً این اتوبوس‌ها از پاکستان و ترکیه اجاره خواهند شد.

با هدف ارتقای خدمات حمل و نقل جاده‌ای، مقامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده بودند که قبل از اربعین، بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال به متقاضیان منتقل خواهند شد. این تسهیلات با ارزش یک میلیارد و 500 میلیون تومان پیش‌بینی شده است. در ضمن، تسهیلاتی دیگری نیز ارائه شده است که شامل کاهش 50 درصدی عوارض بازرگانی است.

واردات 2000 دستگاه اتوبوس بین‌شهری برای اربعین 

در تیر 1402، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌ و شهرسازی، با اشاره به ضرورت نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل، اعلام کرد که در راستای بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی و ارائه خدمات بهتر به زائران ایام اربعین، اقدامات لازم برای اجرای مصوبه هیئت دولت مورخ 07/03/1402، که شامل واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس بین شهری با کارکرد تا پنج سال می‌شود، در حال انجام است. این اقدام با همکاری وزارت صمت و وزارت کشور و سایر دستگاه ها انجام می‌شود.

با هدف توسعه ناوگان و ارتقا سطح رضایت زائران، فرآیند جذب متقاضیان واردات ناوگان با دارا بودن کارت بازرگانی به صورت فراخوان از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام خواهد شد. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند سفارش خود را ثبت کرده و با استفاده از تسهیلات بانکی به مبلغ 15 میلیارد ریال با سود 9 درصد همکاری کنند. در این بین، پیگیری‌ها از سوی وزارت صمت جهت ثبت سفارش و از سوی وزارت کشور جهت تسریع در تدوین دستورالعمل اجرایی تخفیف 50 درصد سود بازرگانی خودروهای وارداتی در حال انجام است. در حال حاضر، نیز در حال تهیه شیوه‌نامه فرآیند واردات خودرو از سوی وزارت صمت می‌باشد.

به منظور بهبود و بهینه‌سازی صنعت خودروسازی، همکاری و هماهنگی بین تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری موضوعاتی نظیر معاینه فنی، خدمات پس از فروش و استاندارد خودروها است. همچنین، اقدامات لازم برای تامین ارز گروه یک به منظور این موضوع در هماهنگی با بانک مرکزی صورت گرفته است. علاوه بر این، با سازمان ملی استاندارد، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و پلیس راهور در حال هماهنگی تا شماره گذاری ناوگان وارداتی و تشریفات گمرکی قرار دارند.

مخالفت محیط زیست با واردات اتوبوس یورو4 

در تیر ماه 1402، داریوش گلعلی‌زاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، به ضرورت توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی در شهرها اشاره کرد. او با استناد به ماده 9 و 10 قانون تعیین کیفیت هوای نسبتاً تمیز و بدون هرگونه آلودگی، وزارت بهداشت، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌های شهرهای بزرگ مسئولیت توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی را بر عهده دارند. او بیان کرد که استفاده از سوخت دیزلی باید به حداقل ممکن برسد و در عوض باید به حمل و نقل عمومی پاک توجه بیشتری شود. به دلیل میزان بالای آلاینده‌ها و ذرات آلایشی در شهرها، لازم است که از حمل و نقل عمومی پاک استفاده کنیم تا آلودگی هوا کمتر شده و کیفیت هوا بهبود یابد. توسعه خطوط مترو نیز از جمله اقداماتی است که باید در این راستا انجام شود.

با توجه به صدور مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای تولید داخل برای واردات باید بر اساس استانداردهای یورو5 و یورو6 نظام‌نمایی شوند. در حال حاضر در تهران، حدود 2000 اتوبوس به کار مشغول هستند، اما 88 درصد از آن‌ها دوره عمر بالا داشته و به عنوان خودروهای فرسوده محسوب می‌شوند. استفاده از اتوبوس‌های خودروهای فرسوده علاوه بر عدم رعایت استانداردهای مورد نیاز، موجب افزایش آلودگی هوا نیز می‌شود. برای حل این مسئله، علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی و به‌روزرسانی این اتوبوس‌ها نیز باید به دنبال انجام باشیم. علاوه بر این، با واردات خودروهای دست دوم با عمر سه سال و دسترسی به استاندارد یورو5 به بازار، اتوبوس‌های فرسوده به تدریج از تردد خارج شده و آلایندگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین، با توجه به ماده 7 تبصره ص قانون بودجه سال 1402، گفته شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است که کامیون‌های کشنده، مینی بوس و ون‌هایی که تا پنج سال ساخت دارند، وارد کشور شوند. این واردات به‌صورت حمل و نقل برون شهری توسط وزارت راه و شهرسازی و حمل و نقل درون شهری توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت که یک دستورالعمل جدید در آیین‌نامه کمیسیون‌های اصلی تصویب شده است. این دستورالعمل نیاز به مجوز هیات وزیران دارد و بر اساس آن خودروهای وارداتی باید حداقل استانداردهای یورو 5 را داشته باشند و استانداردهای سازمان ملی استاندارد نیز در این مورد باید رعایت شود. شهرداری نیز درخواست واردات 650 اتوبوس بر اساس استاندارد یورو 5 کرده است که این موضوع را خوب پذیرفته اما نیاز است تا این اتوبوس‌ها با فیلترهای جاذب دودی کارخانه‌ای مجهز شوند زیرا در غیر این صورت، موتور خودرو قادر به عملکرد صحیح نخواهد بود.

تأکید می‌شود که با واردات خودروهای یورو4 و نصب فیلتر جاذب دودی، این فیلترها به‌راحتی قابل جداشدن هستند و خودرو همچنان قابل استفاده است و هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد. البته باید توجه داشت که نصب فیلتر به‌صورت دستی کافی نیست. قبل از سال ۱۳۸۴، خرید خودروهای دیزلی در شهر تهران ممنوع بود و به جای آن، خودروها باید سوخت گازی یا برقی باشند. سامانه حمل و نقل عمومی در سال‌های گذشته توسعه نداشت و این باعث شد که بسیاری از خودروهای دیزلی دچار زمین‌گیری شوند و قطعات آن‌ها بازسازی شوند. با توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش فاصله بین محل زندگی و کار به حداقل ۵۰۰ متر، استفاده از خودروهای شخصی کاهش یافته و دیگران آلاینده نیستند.

مقاله‌ای که در اختیارتان قرار داده شد، کاستی‌ها و ضعف‌هایی درباره خودروهای وارداتی مطرح می‌کند. در این مورد، من این نکته را بیان می‌کنم که در تمام مکاتباتی که با شهرداری تهران، وزارت کشور و رئیس شورا داشتیم، تاکید کردیم که خودروها باید با استانداردها مطابقت داشته باشند. برندهای معروف خارجی تولید خودروهایی می‌کنند که واردات آنها به کشور انجام شده است. اما به دلیل اینکه اتوبوس‌های حمل و نقل در سایر کشورها نیز پیمایش طولانی دارند، انتظار می‌رود عملکرد آن‌ها مطابق با استانداردها نباشد. اگر اتوبوس‌های وارداتی تا پنج سال قبل تولید شده باشند، امکان دارد که عملکرد آن‌ها قابل قبول و نزدیک به استانداردها باشد، اشاره کردن به وجود فیلتر جاذب دودی کارخانه‌ای هم در این صورت ممکن است.

وی خوردگی این خودروها را خیلی زیاد می‌داند. به این دلیل که اگر سوخت برای ترخیص دارند به آن‌ها می‌رسد چون هیچ گونه نظارتی ندارد و حالت فوق‌العاده در سقوط قیمت خرید این خودرو‌ها منعکس می‌شود. در اصل این خودرو‌ها را در کشوری خریداری کرده مبارکش‌هستیم اما حقیقتی که با چشم می‌بینیم بسیار عجیب و برخی از انواع تاکسی‌ها همچنان این خودرودی در کشور بازدهنده بودیم قرار می‌گیرد.

مجوز واردات اتوبوس‌های کم‌کارکرد صادر شد

در ماه تیر سال ۱۴۰۲، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، درباره واردات اتوبوس‌های کم کارکرد به تهران مطلع شده است. در ابتدا، تلاش ما بر این بود که از اتوبوس‌های داخلی استفاده کنیم. اما سازندگان خودرو و قراردادهای منعقد شده، وعده داده بودند تا پایان سال ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شود؛ در حالی که تنها ۷۴۰ دستگاه در دسترس است. به همین دلیل، به‌ناچار، به واردات اتوبوس‌های کم کارکرد روی آورده‌ایم و مصوبه لازم را از دولت و مجلس دریافت کرده‌ایم. اعتراض سازمان محیط‌زیست نیز در این مورد معتبر نمی‌باشد.

با توجه به مقاله‌ای که ارسال کردید، اطلاعات را بهبود ببخشیم و متن را بازنویسی کنیم:

بر اساس مقاله، لیستی از خودروها و وسایل نقلیه مورد نیاز برای شهرستان همراهی می‌کنیم. در این لیست، علاوه بر اتوبوس‌های شهری، اتوبوس‌های شهرستانی و خودروهای شخصی با کارکرد کم نیز می‌آیند. اتوبوس‌های مورد نظر باید کمتر از پنج سال باشند و به استانداردها و تدابیر فنی مربوطه وزارت راه و شهرسازی کشورمان منطبق باشند. بدون شک، خرید اتوبوس، به ویژه اتوبوس دست دوم، از خارج از کشور ضروری نیست. اما در شرایطی که مردم در بی‌رویه قرار دارند و نیازمند اتوبوس هستند، نمی‌توانیم از تامین خارجی این وسیله اجتناب کنیم. تعداد 1740 اتوبوس را با در نظر گرفتن باس‌های ریلی و شهری در نظر خواهیم گرفت، بنابراین سعی می‌شود تمام اتوبوس‌ها، که در حد نو هستند، تأمین شوند. وضعیت اتوبوس‌ها در شهر تهران قابل قبول نیست؛ کولر برخی از اتوبوس‌ها خراب است و برخی دیگر هیچ کولری ندارند. همچنین تعداد اتوبوس‌ها کم است و بعضی از آن‌ها حتی در معابر خراب می‌شوند. در کل، مشکل اصلی ما بر عدم کفایت اتوبوس‌ها و واگن‌های قطار مترو است.

واردات هزار دستگاه اتوبوس تا اربعین حسینی

در تیر ماه سال 1402، مهدی قلی زاده، رئیس سازمان راهداری، در مورد تقاضای حمل و نقل در ایام اربعین توضیحاتی ارائه کرد. برنامه‌ریزی‌هایی توسط سازمان صورت گرفته است تا به این تقاضا پاسخ داده شود. برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که ظرفیت موجود در طی یک بازه 25 روزه (از 25 مرداد تا 20 شهریور) مورد استفاده قرار گیرد. خوشبختانه، اخیراً هیئت دولت تصویب کرده است که 2000 دستگاه اتوبوس وارد کشور شود. دولت به وزارت راه و شهرسازی مجوز داده است تا این تعداد اتوبوس برای ایام اربعین وارد کشور شود. سازمان راهداری کارهای اداری مربوط به واردات اتوبوس را به‌سرعت پیگیری کرده است و طبق شرایط و ضوابط اعلام شده، تقسیم بین شرکت‌های مسافری و رانندگان اجرا شده است.

سهم هر شخص اعم از راننده و شرکت‌های حمل‌ونقل در سطح کشور، توسط وزارت صنعت تعیین و به آن ها ابلاغ شده است. اطلاعات به صورت متمرکز توسط سازمان راهداری به وزارت صنعت ارسال شده است تا مراحل بعدی از جمله ثبت سفارش، خرید ناوگان و ترخیص ناوگان انجام شود. امیدواریم با همکاری دیگر دستگاه‌ها، حدود 1000 دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین وارد کشور شود که معادل 50 درصد از نیاز کل ناوگان موردنیاز است.

آقای قلی‌زاده بیان کرد که در مصوبه دولت ارز اما به طور خاص به بحث موردنظر اشاره نشده است. هر چند تا کنون واردات این نوع وسایل نقلیه ممنوع بوده اما اخیراً در این زمینه تغییراتی صورت گرفته است و اجازه واردات 2000 اتوبوس صادر شده است. این ناوگان اتوبوسی باید با استانداردهای سازمان استاندارد مطابقت داشته باشد و سقف سنی آن تا 5 سال ساخت باشد.

شرایط واردات اتوبوس دست دوم به ایران

خرداد ۱۴۰۲: داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری، اعلام کرد که اجازه‌ی واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین‌شهری صادر شده است. سهم هر استان از این مجوز به اداره‌های کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استانی ابلاغ شده و اطلاعاتی درباره شرایط واردات این اتوبوس‌ها نیز به رسانه‌ها ارائه شده است.

  • از جمله تسهیلات پیش‌بینی شده در این مصوبه تخفیف 50 درصدی برای سود بازرگانی خودروهای وارداتی است که مستلزم صدور دستورالعمل مشترک از طرف وزارت صمت و وزارت کشور است.
  • ناوگان اتوبوس وارداتی، باید با عمر کمتر از پنج سال و از جمله برندهای معتبر باشد.
  • در صورت مهیا شدن منابع داخلی، برای هر دستگاه 15 میلیارد ریال تسهیلات بانکی اختصاص می‌یابد که تفاهم نامه‌های مربوطه با بانک‌های عامل در شرف مبادله است.
  • تأیید تأمین قطعات، وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی جزو شروط مندرج در متن مصوبه است.
  • در اجرای مصوبه یاد شده، سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای در تاریخ 16 خرداد 1402، شرایط متقاضیان و همچنین سهمیه هر استان را به اداره‌های کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استانی ابلاغ کرده و تا پایان خردادماه به اداره‌های کل استانی مهلت داده است تا متقاضیان را معرفی کنند.
  • در بخشنامه ابلاغی به استان‌ها تصریح شده است که فقط شرکت‌های حمل‌و نقل مسافر و رانندگان فعال بخش حمل‌و نقل مسافر، می‌توانند نسبت به ارائه تقاضای خود برای واردات اتوبوس کارکرده اقدام کنند.
  • شرکت حمل‌و نقل باید دارای پروانه فعالیت معتبر بوده و بر اساس تعهد محضری ملتزم به این است که در ایام اربعین از سرویس دهی در خطوط مربوطه خود منفک شده و فقط در مسیرهای تعیین شده برای جابه‌جایی زائران اربعین فعالیت کند و تا پنج سال خودرو در مالکیت شرکت یا اعضای هیأت مدیره شرکت باقی بماند.
  • رانندگان متقاضی نیز باید دارای کارت هوشمند معتبر با حداقل کارکرد 120 فقره سند حمل در سال 1401 باشد.
  • ضمن ارائه معرفی نامه از تشکل ذی‌ربط خود، تعهد محضری مبنی بر به‌کارگیری خودرو تحت پوشش شرکت حمل و نقل و فعالیت در ایام اجرای طرح اربعین در مسیرهای تعیین شده و مالکیت خودرو تا پنج سال به‌نام راننده را ارائه کنند.
  • شرکت حمل و نقل باید معرفی نامه مبنی بر تحت پوشش قرار دادن راننده متقاضی واردات اتوبوس را ارائه کنند.
  • هر راننده فقط می‌تواند برای واردات یک خودرو اقدام کند و این امتیاز قابل واگذاری به غیر نیست.
  • به منظور حمایت از مالکانی که وسیله نقلیه آنان دچار حریق و آتش سوزی شده، پیش‌بینی شده است شرط کارکرد ناوگان در سال قبل حذف شود.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری، امیدوار است که متقاضیان بتوانند با استفاده از فرصتی که به وجود آمده است، به سرعت مدارک خود را به اداره‌های کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانی ارائه داده و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را برای ثبت سفارش به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کنند.

ابلاغ مصوبه واردات اتوبوس کارکرده

در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، تصویب دولت برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری کارکرده با عمر کم‌تر از پنج سال را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نمود.

در جلسه 20 اردیبهشت ماه، هیئت وزیران، به پیشنهاد مشترک مقامات وزارتخانه های صمت، راه و شهرسازی و کشور و با استناد به اصل 138 قانون اساسی و به منظور اجرای بند ص تبصره 7 قانون بودجه 1402 کل کشور و بند ت ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، تصمیم گیری کرد تا با واردات اتوبوس های کارکرده موافقت نماید.

محمد مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور

به منظور تسهیل در حمل و نقل عمومی مسافران و رفع نیازهای زائران و مسافران اربعین حسینی، از وزارت صمت خواسته شده است که 2 هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از 5 سال و با تایید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مطابق با استانداردهای ایجاد شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط صمت را وارد کند.

وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) می‌تواند به منظور تسهیل در فرآیند واردات از منابع داخلی در قالب وجوه اداره شده، بر اساس بند (ت) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت نماید. این اقدام هدف دارد تا انگیزه و تسریع در فرآیند واردات فراهم شود.

تخفیف ۵۰ درصد برای واردات اتوبوسی که تایید وزارت کشور را برای حمل و نقل مسافران اربعین حسینی دریافت کرده است، در صورت صادرات تعلق می‌گیرد. وزارت کشور همراه با وزارت صمت، دستورالعمل‌های اجرایی را برای این مقصد تهیه و ابلاغ می‌کند.

کاربرد اتوبوس‌های سه کابین برای تهران

در خرداد ماه سال 1402، شهرداری تهران در تلاش است تا به تأمین اتوبوس‌های سه کابینه برای شهر پیش برود و تراز عقب‌ماندگی خود در حوزه حمل و نقل عمومی را جبران کند. در اردیبهشت ماه، مدیرعامل شرکت حمل و نقل اتوبوسی، اعلام کرد که در حال رایزنی با مراجع مربوطه برای عملیاتی کردن این موضوع است. با وجودی که مجوز واردات اتوبوس‌های سه‌کابینه از سوی دولت صادر شده است، اما هنوز نتیجه قطعی بدست نیامده است.

خبرگزاری شهرداری تهران، منتشر کرده است که جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، قطعیت خرید 100 اتوبوس سه کابینه تولیدی در ترکیه را اعلام کرده است. این شهرداری قراردادی با یکی از شرکت‌ها به این منظور منعقد نموده است. بر اساس این قرارداد، 50 دستگاه اتوبوس در طول امسال و 50 دستگاه نیز در سال آینده به تهران تحویل داده خواهند شد.

جلال بهرامی؛ معاون ترافیک شهرداری تهران

اما موضوع مهم این است که آیا خرید اتوبوس‌های سه کابینه برای تهران مناسب است یا خیر؟ براساس گفته علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران حمل و نقل شورای شهر تهران، از این اتوبوس‌ها می‌توان در خیابان‌های خاصی استفاده کرد. در گذشته نیز اتوبوس‌های سه کابین در شهر تهران مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اتوبوس‌های سه کابین برای خطوط بی آر تی تهران و خیابان‌هایی که دارای پیچ و خم‌های کمتری هستند، بسیار مناسب به نظر می‌رسند. همچنین، احتمالاً قیمت اتوبوس‌های سه کابین کمتر از اتوبوس‌های دو کابین خواهد بود، زیرا تنها از یک بخش فنی استفاده می‌شود و تنها یک اتاق بیشتر در اتوبوس نصب می‌شود.

کنونیتراموا، که در حال حاضر تنها به عنوان یک موضوع بحث مطرح است، در واقع یک اتوبوس چهار کابینه است که در مقابل داشتن چرخ‌های لاستیکی، چرخ‌های فلزی دارد.

صدور مجوز واردات اتوبوس کارکرده

اردیبهشت ۱۴۰۲: آقای علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در روز چهارشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه، واردات اتوبوس را تایید کرد. طبق یک مصوبه جدید هیئت دولت، وزارت صنعت می‌تواند برای واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس کارکرده برون‌شهری، اقدام کند. شرط اصلی برای واردات این است که سن اتوبوس‌ها، بیشتر از ۵ سال نباشد.

ارتقا اتوبوس‌های وارداتی و داخلی به یورو5

در اردیبهشت ۱۴۰۲، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد که اتوبوس‌های دسته دوم وارد شهر تهران شده و فیلتر دوده روی آن‌ها نصب خواهد شد. او پاسخی به سوالات درباره مطابقت این اتوبوس‌ها با استانداردهای جهانی داد. بر اساس توضیحات او، ایران هنوز سوخت یورو ۶ را تامین نمی‌کند، بنابراین تنها گزینه‌ای که در دسترس است اتوبوس‌های با استاندارد یورو ۵ است. بنابراین، ما به دنبال تبدیل استانداردهای اتوبوس‌های وارداتی به یورو ۵ هستیم.

در حال حاضر در حال ارتقا و بهبود اتوبوس‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به استاندارد یورو ۵ هستیم. بخشی از این اتوبوس‌ها جزء دارایی‌های شهر هستند و بخش دیگر نیز مربوط به ۱۰۰۰ دستگاه دیگر است که در حال حاضر در حال بهبود و آپگرید هستند.

افزودن 1100 اتوبوس برقی به ناوگان عمومی

در فروردین 1402، علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، درباره آلودگی در فصول سرد سال بحث کرد. طی شش ماه گذشته، آلاینده‌های صنعتی باعث نگرانی شده‌اند. در شهر تهران، توسعه حمل و نقل عمومی با استفاده از وسایل نقلیه گازسوز و برقی برنامه‌ریزی شده است. ۱۱۰۰ اتوبوس برقی در تهران در حال تهیه است و در سال ۱۴۰۲ به ناوگان حمل و نقل اضافه خواهند شد. همچنین، ۱۰۰۰ اتوبوس با مصرف کم و استاندارد آلایندگی یورو ۵ به ناوگان تهران اضافه خواهد شد. بیش از ۶۰ درصد آلایندگی در شهرهای بزرگ به وسایل نقلیه در حرکت مربوط است. تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها نقش بزرگی در آلودگی دارند و متأسفانه بیش از ۶۰ درصد وسایل نقلیه در کشور قدیمی و فرسوده هستند.

علی سلاجقه؛ رییس سازمان حفاظت محیط زیست

صندوق ملی محیط زیست در حال مداخله در صنعت تاکسی است و در حال حاضر شهر تبریز به عنوان نمونه ای انتخاب شده است. در سال 1401، صندوق ملی محیط زیست تمام تاکسی های تبریز را به روز کرده است و قرار است این اقدام به زودی در شهر اصفهان نیز انجام شود.

سوخت مناسب باید به خودروها و صنایع تامین شود. در بحث بهینه‌سازی سوخت تلاش‌های خوبی صورت گرفته است و امیدواریم که وزارت نفت نیز به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و اقدامات صحیحی در این زمینه انجام دهد. متوسط آلودگی هوا در پاییز سال گذشته ۱۳۰ تا ۱۴۰ بود و در زمستان به ۱۵۰ افزایش یافت. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ کاهش قابل توجهی در آلودگی هوا داشته باشیم.

با توجه به بیانات سلاطین، در بودجه سال 1402، قرار است 20 درصد از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست تخصیص یابد. با این حال، تصمیم گرفته شده است که این عوارض به شهرداری‌ها و وزارت کشور اختصاص یابد. گفتگوهای دولت سیزدهم نشان می‌دهد که آنها به دستیابی به در آمد از آلایندگی توجهی ندارند و نظر ما این است که این عوارض به منظور کاهش آلودگی مورد استفاده واحدهای صنعتی قرار گیرد.

دستور العمل واردات اتوبوس ابلاغ نشده است

در جلسه صد و نهم شورای اسلامی شهر تهران، جلال بهرامی که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است، درباره تاثیر اتوبوس‌های اورهال ۵۰۰ در حمل و نقل عمومی صحبت کرد. در این باره او اشاره کرد که مشکل اصلی دروندگی ناوگان است و نمی‌توان به طور قطعی گفت که آیا این اتوبوس‌ها قادر به فعالیت تا پایان ساعت اداری هستند یا خیر. عقب‌ماندگی وجود دارد و استفاده از ۵۰۰ اتوبوس اورهال نمی‌تواند این مشکل را بهبود بخشد.

به گفته ایشان، مبلغی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان باید به وزارت کشور پرداخت می شد تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل بگیرند. با این حال، پرداخت انجام شده اما تولید کننده اتوبوس ها را تحویل نداده است، در حالی که باید این مبلغ از وزارت کشور پرداخت می شد که بتوانند زمینه تولید را فراهم کنند. برخی شرکت ها حتی توان تولید یک دستگاه اتوبوس را هم ندارند. با ۱۵ تولیدکننده اتوبوس مذاکره شده است تا ظرفیت تولید خود را اعلام کنند، اما در چهار ماه اول اکثر این شرکت ها اعلام کرده اند که ظرفیت تولید آنها صفر است.

با توجه به اینکه از سال ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۸ به طور میانگین افزایشی در سفارش اتوبوس به میزان ۱۰ هزار دستگاه پیش‌بینی شده است، فراهم کردن این میزان اتوبوس نیاز است. به عنوان یک راه حل، می‌توان آن‌ها را از کشورهای اروپایی وارد کرد. در حال حاضر، مراحل واردات انجام شده است، اما وزارت صمت هنوز دستورالعمل اجرایی را صادر نکرده است. بنابراین، مهم است که این دستورالعمل صادر شود تا بتوانیم به سرعت از کشورهای اروپایی اتوبوس‌ها را تأمین کنیم. قیمت این اتوبوس‌ها نیز نسبت به اتوبوس‌های داخلی مناسب است.

آقای بهرامی اعلام کرده است که باید ۲۱۰۰ اتوبوس جایگزین شوند. وزارت کشور مسئول تامین ۲۰۰۰ دستگاه از این تعداد است و ۲۵ درصد باقی مانده، که ۳۰۰ دستگاه سه کابینه را شامل می‌شود، متعلق به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است و ۷۵ درصد آن به وزارت کشور تعلق دارد. اقدامات بانکی برای پرداخت مبلغ ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ی آن در حال انجام است. با تأمین این ۳۰۰ دستگاه، تا به حال پنج هزار دستگاه جایگزین شده است.

به گفته وی، تبصره ۱۸ در خصوص خرید ظرفیت داخلی جلسات و ماده ۱۲ ورود شده است. همچنین، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تضمین کننده تسهیلات بانکی خودروسازان برای تأمین اتوبوس‌ها می‌شود. در حال حاضر، در حال مذاکره با پنج خودروساز با اولویت خرید هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازوئیلی و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و گازی هستند. هدف آن است که ۲۵ درصد از مبلغ به صورت غیرنقد تأمین شود و بازپرداخت آن به صورت هشت ساله انجام شود. همچنین، شرکت خصوصی تعهد کرده است به مدت ۱۰ سال موجودیت داشته باشد و پس از آن مالکیت به همان شرکت اختصاص پیدا می‌کند. در حال حاضر، عمر مفید این بخش بیش از ۱۵ سال است و شرکت‌های خصوصی اجازه اسقاط اتوبوس‌ها را ندارند تا فشار مالی از روی دوش شهرداری کاهش یابد.

گفته می شود که پیشرفت مراحل تولید واگن ملی به نسبت ۹۸ درصد انجام شده است و فقط ۲ درصد باقی مانده است. بنابراین، بزودی اولین واگن ها به ناوگان اضافه می شوند. برای تأمین اعتبارات لازم برای ۶۳۰ واگن دیگر باید ۱۵ درصد آنها توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک تأمین شود و مابقی توسط دولت پرداخت می شود. برآورد می شود که در مدت ۱۴ ماه تا ۲ سال آینده، اولین واگن ها به سازمان حمل و نقل و ترافیک تحویل داده شوند. همچنین، مذاکراتی برای واردات واگن های از روسیه و چین در حال پیگیری است. در کل، اقدامات لازم برای تکمیل خط ۶ با جدیت پیگیری می شود.

مجلس مخالف خرید اتوبوس دست دوم خارجی است

در تاریخ آبان ماه سال 1401، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که مجلس ضد خرید اتوبوس‌های دست دوم خارجی است. در واقع، به عقیده او ظرفیت کشور در زمینه ساخت اتوبوس داخلی باید به یک شکل و ساختار مناسب اعلام شود. اگر ظرفیت داخلی قابل قبول نباشد، می‌توان اتوبوس‌های نو را از خارج وارد کرد. البته واردات اتوبوس‌های دست دوم مشکلاتی مانند شناسنامه، خدمات پس از فروش و بخش قطعه و قیمت‌های دیگر را به همراه دارد. به همین دلیل، متقاضیان باید بتوانند نیازها و تقاضای خود را به تولید کننده اعلام کنند تا تولیدکننده بتواند به طور مناسب و بر اساس تقاضا، اقدام به ساخت آن اتوبوس کند.

وزارت کشور و سازمان همکاری در حوزه حمل و نقل، وزارت راه و شهرسازی را در توسعه پیشی می‌گیرند و برای این وزارتخانه انتقاد وجود دارد. وزارت راه و شهرسازی باید در عملیات مربوط به حمل و نقل تلاش بیشتری کند. در خصوص حوزه اتوبوس، علاوه بر استفاده داخلی، باید برای تولید و توزیع در سطح منطقه و بین‌المللی نیز تلاش کنیم. اگر با تولیدکنندگان داخلی قراردادهای تضمین خرید بلندمدت منعقد شود، رشد سریعی خواهیم داشت.

اتوبوس‌های برقی ایرانی پلاک می‌شوند

در ماه مرداد سال ۱۴۰۱، شهریار زینی، مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، اعلام کرد که پلاک‌های اتوبوس‌های برقی ایرانی تا کمتر از یک سال دیگر صادر خواهند شد.

به گفته وی، موضوع اصلی در معاونت علمی، استفاده از اتوبوس‌های برقی در حمل و نقل عمومی است که در اولویت قرار دارد. هم اکنون اتوبوس های برقی آماده تولید هستند و با برگزاری جلساتی با وزارت کشور و اتحادیه اتوبوسرانی، به زودی قرارداد حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی امضا خواهد شد.

به علاوه، وی افزود که نمونه اولیه این اتوبوس در مهرماه امسال آماده می‌شود و تست بهینه‌سازی و بررسی عیوب و خطا‌های اتوبوس نیز در آبان ماه انجام می‌شود تا در خط تولید رفع شوند و کم‌تر از یک سال دیگر شاهد اخذ پلاک و عملیاتی شدن این اتوبوس خواهیم بود.

آقای زینی توضیح می‌دهد که ایستگاه‌های شارژ اتوبوس‌ها به سه نوع "شب شارژ"، "فست شارژ" و "ترکیبی" تقسیم می‌شود. این ایستگاه‌ها در پایانه‌های اتوبوسرانی قرار دارند. ایشان اضافه می‌کنند که ایستگاه‌های فست شارژ به عنوان جایگاه میان راهی طراحی شده‌اند و در صورت نیاز به شارژ طول روز، اتوبوس‌ها می‌توانند در این ایستگاه‌ها توقف کنند.

به گفتهٔ وی، هنوز تعداد ایستگاه‌های لازم برای این سامانه مشخص نشده است؛ اما تصمیم گرفته شده چند اتوبوس بهارستان-جمهوری به طور موقت در خطوط مذکور استفاده یابند. مشخص شدن شهرها، کلان‌شهرها یا استانهایی که از این اتوبوس‌ها بهره‌برداری خواهند کرد، قرارداد بزرگتری است که وزارت کشور بایستی در موردش تصمیم بگیرد.

واردات اتوبوس کارکرده بهتر است یا اتوبوس نو؟

در تیر ماه سال ۱۴۰۱، پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر مدیریت شهری با دو چالش اساسی مواجه است: ۱) افزایش تقاضا و ۲) مشکل عرضه. در این شرایط، تنها راه حل منطقی برای تامین اتوبوس‌ها، واردات اتوبوس‌های دست دوم است.

مقاله بیان می‌کند که افزودن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اهمیت زیادی دارد. در صورتی که این اقدام انجام نشود، مسئله‌ای در جابجایی شهروندان در شهر به وجود خواهد آمد. بنابراین، تغییرات و بهبودهای لازم در ناوگان حمل و نقل عمومی باید انجام شود. اما به دلیل هزینه بالای خرید اتوبوس جدید توسط بخش خصوصی و عدم سوددهی آن، استفاده از اتوبوس‌های دست دوم به دوشابه با استانداردهای محیط زیستی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه عمر مفید اتوبوس‌های دست دوم خارجی تقریباً 10 سال است و در حال حاضر 5 سال سن دارند، می‌توان از جایگزینی 5 اتوبوس جدید با هزینه 1 میلیارد تومان به جای خرید 1 اتوبوس جدید با هزینه 5 میلیارد تومان روی بهبود و بهره‌وری بیشتری حاصل کرد.

این مقاله به بررسی نوعی تغییرات در مدیریت حمل و نقل شهری می‌پردازد، که تاثیرات مختلفی را در منافع عمومی دارد. نویسنده این مقاله معتقد است که بعضی از افراد اظهارات غیرحرفه‌ایی درباره این موضوع می‌کنند که مخالف منافع مردم است. او تاکید می‌کند که باید به زمانی برسیم که منابع مالی شهرداری اجازه تکمیل ناوگان حمل و نقل را بدهد و حداقل تعداد اتوبوس‌ها را به حدی برسانیم که با چهار سال گذشته مقایسه شود، به عنوان مثال ۶ هزار دستگاه اتوبوس. در صورتی که مشکلات هزینه‌های مربوط به خرید اتوبوس نو با اتوبوس دست دوم حل شود، این می‌تواند به مدیریت شهری کمک کند تا حمل و نقل را مدیریت کند و ناوگان را تقویت کند. در نهایت با استفاده از منابع مالی جدید، اتوبوس‌های جدید خریداری شده و اتوبوس‌های دست دوم فروخته شوند.

آقای سروری بیان می‌کند که در حال حاضر باید در اولویت خرید اتوبوس‌ها به داخل از خارج از شهر فکر کرد. همچنین، اتوبوس‌های غیرفعال باید مورد بازسازی قرار گیرند. شهرداری در حال حاضر در حال بازسازی بخشی از اتوبوس‌هاست. لازم است در مورد خرید اتوبوس‌های دست دوم، با در نظر گرفتن اولویت‌های صاحبان نظر دهی شود و خارج از دامنه سیاست‌های سیاسی، با نگاهی کارشناسانه این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

واکنش ایران خودرو به واردات اتوبوس به ایران

در تاریخ 29 خردادماه، آقای توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در جریان اولین رونمایی شرکت، به موفقیت‌های اخیر ایران خودرو دیزل اشاره کرد. او اعلام کرد که در شهریورماه 1401، زیان انباشته این شرکت به صفر خواهد رسید و تا پایان سال، ایران خودرو دیزل دوباره به سوددهی خواهد رسید.

گلایه ایران خودرو از واردات اتوبوس کارکرده
جواد توسلی مهر؛ مدیرعامل ایران خودرو دیزل

آقای توسلی‌مهر اعلام کرده است که در 16 ماه گذشته، 10 محصول جدید طراحی کرده‌اند و برخی از آنها قابلیت تولید را دارند و برخی دیگر نیز به زودی به بازار عرضه خواهند شد. یکی از این محصولات اتوبوس آمبولانس دیزلی است که توانسته در 35 روز به تولید برسد. این نشان دهنده توانایی شرکت در توسعه محصولات و کاهش زمان بین ایده تا تولید است.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل در خصوص واردات اتوبوس توسط شهرداری تهران انتقاد کرد و بیان کرد که 56 دستگاه اتوبوس شهرداری هنوز در کارخانه به حال خواب بوده و به دلیل نبود منابع مالی، تحویل آنها صورت نگرفته است. درعین حال، شهرداری تهران 50 دستگاه اتوبوس کارکرده را به صورت نقدی از ترکیه خریداری کرده است.

واردات اتوبوس دست دوم از اروپا

در مورد واردات اتوبوس های کارکرده به ایران و نقد برخی افراد در این باره، آقای شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اظهار داشت که در طرح نوسازی اتوبوس های قدیمی، همزمان با پیگیری تامین اتوبوس های جدید از تولید داخلی نیز عمل می کنیم و بدون شک از ظرفیت تولید کنندگان داخلی استفاده خواهیم کرد.

شفیعی در مورد واردات اتوبوس‌های کارکرده صحبت کرد. این ایده اولاً توسط بخش خصوصی ارائه شده است. آنها اعلام کرده‌اند که می‌توانند اتوبوس‌های کارکرده‌ای را وارد کشور کنند که به مقایسه با اتوبوس‌هایی که بیش از ۱۶ سال سن دارند و در تهران استفاده می‌شوند، عملکرد و کیفیت بهتری دارند. آقای شفیعی واضحاً تأکید کرده که خرید این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی انجام شده و هیچ ارتباطی با بودجه شهرداری تهران ندارد.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران اخبار منتشر شده درباره اورهال اتوبوس‌ها در ایران را تکذیب کرده و اعلام کرده است که تمامی مراحل بازسازی این اتوبوس‌ها در اروپا انجام می‌شود و سپس وارد ایران خواهند شد. در فاز اول، قرار است 200 دستگاه اتوبوس دست دوم اروپایی وارد کشور شوند و در حال حاضر 50 دستگاه از این اتوبوس‌ها در حال آماده‌سازی هستند.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران

آقای شفیعی در مورد هزینه خرید اتوبوس ها در این مقاله صحبت می کند. او می گوید که هزینه واردات اتوبوس های کارکرده، تنها یک پنجم هزینه واردات اتوبوس های صفر است. علاوه بر این، شهرداری تهران محدودیت هایی برای واردات این اتوبوس ها در نظر گرفته است، مانند: درخواست مجوز از سازمان محیط زیست، معاینه فنی، کم بودن استهلاک و سن تولید اندک.

به بهبود بخشی و بازنویسی متن پرداخته شد: پیرامون هزینه‌ی نوسازی اتوبوس‌های قدیمی، وی خاطرنشان کرد که هزینه‌ی نوسازی یک اتوبوس اورهال تک کابین حدود ۵۰۰ میلیون تومان و هزینه‌ی نوسازی یک اتوبوس اورهال دوکابین تقریباً ۱ میلیارد تومان است. آقای شفیعی اعتقاد دارند که وقتی می‌توان با هزینه‌ی کمتر یک اتوبوس اوروپایی نوسازی شده را وارد کشور نمود، که می‌تواند تا ۱۰ سال برای خدمات‌دهی به ما بتواند کاربردی باشد، به چه علت باید اتوبوس‌های داخلی فرسوده را نوسازی و اصلاح نماییم؟

واردات اتوبوس کارکرده توسط شهرداری تهران

خرداد 1401: آقای شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، جزئیات آخرین وضعیت نوسازی اتوبوس‌های پایتخت را بیان کرد. طبق اظهارات او، میانگین عمر مفید اتوبوس‌های تهران 10 سال و در بخش خصوصی این عدد 15 سال است. به همین دلیل، بر اساس برنامه‌ریزی شهرداری تهران، در چهار سال آینده باید 4300 دستگاه اتوبوس به‌وسیله طرح نوسازی وارد سطح شهر شوند. از این تعداد:

  • حدود 2000 دستگاه از محل اعتبارات وزارت کشور تامین می‌شود.
  • حدود 1000 دستگاه از محل واردات اتوبوس کارکرده تامین می‌شود.
  • حدود 500 دستگاه از محل اتوبوس‌های برقی تامین می‌شود.

گفته شده است که مسئله اصلی در شهرداری درباره حمل و نقل است و اینکه باید ناوگان اتوبوس ها توسعه یابند. به همین منظور، با همکاری وزارت کشور و بخش خصوصی، شروع به نوسازی و بهبود اتوبوس های قدیمی شده است و حدود 1400 دستگاه اتوبوس باید تا پایان سال 1401 تجدید شوند. در این حالت، با تجدید آنها، همبستگی چندانی با اتوبوس های جدید نخواهد داشت.

واردات اتوبوس کارکرده دو طبقه
اتوبوس دو طبقه در ایران

آقای شفیعی در مورد واردات اتوبوس‌های دوطبقه نیز صحبت کرده است. او اعلام کرده است که ۵۰ دستگاه اتوبوس کارکرده که وارد شده‌اند در حال حاضر در دست تعمیرات اولیه قرار دارند و پس از دریافت مجوز از دولت، شماره‌گذاری آنها آغاز خواهد شد. این اتوبوس‌ها متشکل از مدل‌های تک‌کابین و دوکابین هستند. علاوه بر این، در میان اتوبوس‌های وارداتی پنج دستگاه اتوبوس دوطبقه نیز وجود دارد که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ و یورو ۵ هستند. یک نکته جالب اینجاست که هزینه واردات این اتوبوس‌ها کمتر از هزینه اورهال کردن اتوبوس‌های قدیمی فعلی است.

تهران در حال حاضر حدود 2200 اتوبوس و 300 مینی‌بوس فعال دارد. بیشترین تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران در سال 1386 بود که حدود 4000 دستگاه بود.

ورود اولین اتوبوس برقی به ناوگان تهران

در ماه خرداد سال ۱۴۰۱، آقای شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خبر واردات ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دست دوم اروپایی به تهران را تایید کرده است. اتوبوس ها پس از نوسازی، از تابستان سال ۱۴۰۱ به طور تدریجی به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه خواهند شد.

مجتبی شفیعی؛ معاون حمل و نقل شهرداری تهران

وی همچنین به کمبود حمایت‌های دولت برای تامین اتوبوس موردنیاز شهرداری نیز انتقاد کرده و گفته است که در گذشته حمایت‌ها بیشتر بوده اما در حال حاضر باید با تمام تلاش خود تامین اتوبوس‌های لازم را انجام دهیم.

مطابق اظهارات آقای شفیعی، اتوبوس های برقی با هزینه حداقل 10 میلیارد تومان، از ماه شهریور سال 1401 در تهران، در دسترس قرار خواهند گرفت. بر اساس برنامه ریزی انجام شده توسط شهرداری تهران، تا پایان سال 1401، حداقل 50 دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه خواهند شد.

احتمال ممنوعیت واردات اتوبوس برقی

تیر ماه ۱۴۰۰: آقای ترفع، مدیرعامل شرکت برگزیده حمل و نقل تهران، اعلام کرد که طبق قانون بودجه، یک مناقصه برای واردات ۵۰ اتوبوس الکتریکی برگزار شده است و یک دستگاه به عنوان نمونه به کشور وارد شده است.

واردات اتوبوس برقی
شتاب؛ اتوبوس برقی مپنا

با تأکید بر تولید اولین اتوبوس برقی ایران توسط شرکت مپنا و شرکت زرین خودرو اصفهان، برنده این مناقصه ممکن است اجازه واردات اتوبوس را دریافت نکند زیرا قانونا، اگر یک کالای مشابه داخلی وجود داشته باشد، واردات آن ممنوع است. مدیرعامل شرکت مجاز، همچنین به موضوع نامه نگاری شهرداری تهران و ریاست جمهوری اشاره کرده و گفته است که با ارجاع به پیشنهاد شهرداری، دولت می تواند 500 میلیارد تومان را از بودجه نوسازی ناوگان که در سال 1400 قرار است در نظر گرفته شود، برای تولید اتوبوس های برقی اختصاص دهد. با این حال، این پیشنهاد هنوز توسط دولت تصویب نشده است.

اتوبوس‌های برقی ایرانی حدود ۷۵٪ تولید داخلی دارند و به همین دلیل قیمت آنها نسبت به اتوبوس‌های برقی وارداتی بسیار کمتر است. با این حال، هنوز سازمان استاندارد مجوزهای مورد نیاز برای شماره‌گذاری اتوبوس‌های برقی را تدوین نکرده است و سازندگان نیز قیمت و زمان تولید این اتوبوس‌ها را اعلام نکرده‌اند. با این وجود، توافقنامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای استفاده در حمل و نقل عمومی تهران هم‌اکنون به امضا رسیده است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

اخبار واردات خودرو به ایران

آخرین شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض واردات خودرو در سال جدید، همچنین جزییات ثبت نام ماشین وارداتی و طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و اتوبوس قابل بهبود است. در این مقالات جدید، شما می توانید اطلاعات به روز خود را در این زمینه پیدا کنید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ