
آیا خودرو فوتبالیستها بازپس گرفته میشود؟
با توجه به قوانین گمرکی برجسته، در سال 1402 بازیکنان تیم ملی فوتبال مجوز واردات خودروهای خود را اخذ و تحویل دادهاند.
برای خودروهای وارداتی، برای ورود به کشور میبایست مجوز ثبت سفارش از سوی وزارت صمت صادر گردد؛ پیش از ورود، بررسی میشود که آیا کالا اجازه ورود دارد، و گمرک نقش ترخیص طبق قانون را دارد. گمرک صرفا مجری است و نقش قانونگذاری یا سیاستگذاری ندارد؛ در مورد خودروهایی که متعلق به فوتبالیستها هستند، مجوزها توسط دولت صادر شده و وزارت صمت نیز اجازه ورود آنها را رسماً تایید کرده است. بنابراین، واردات این خودروها با رعایت مقررات صادرات و واردات و آییننامه اجرایی آن، صورت میپذیرد. هنگامی که خودروی دارای مجوز ثبت سفارش وارد گمرک میشود، گمرک بر اساس قوانین و مقررات مربوط، حقوق و عوارض گمرکی را محاسبه و دریافت مینماید و به فرآیند شمارهگذاری خودرو اجازه میدهد. بحث پلیس و نیروی انتظامی در اینجا مورد بررسی جداگانه قرار میگیرد.
خودروی متعلق به فوتبالیستها، طبق قوانین و مقررات مربوطه، ترخیص شده و به آنها تحویل داده شده است. اما این مهم است که آیا این خودرو شمارهگذاری شده است یا خیر، گمرک به این موضوع ربطی ندارد. اگر خودروهایی نیز وجود دارند که اظهارنامه گمرکی آنها ارائه نشده است، مسئله دیگری را نیز مطرح میکند. در این صورت، دلیل اصلی میتواند عدم پرداخت عوارض و هزینهها یا نبود وجه لازم برای ترخیص آن خودرو باشد. به همین دلیل، این خودرو هنوز در گمرک نگهداری میشود و ترخیص نشده است.
اما اگر قصد دارید که خودروهای تحویلی به دلیل ابطال مصوبه توسط دیوان عدالت بازپس گرفته شوند، باید گفت که این خودروها در هنگام ورود، مجوز داشته و مصوبه تحویل آنها به ورزشکاران نیز براساس قانون و قول دولت بوده است. اما در صورت ابطال مصوبه، گمرک میتواند با توجه به آنچه که قانونگذار یا سیاستگذار به آن اعلام کرده است، در چارچوب قانون، خودروهای تحویل شده یا هر کالای دیگر تحویل شده را در صورت لغو مجوزها، بازگرداند. همچنین، اگر هزینههای عوارض و حقوق گمرکی مناسب نباشد، میتوان برای آنها کسری اعمال کرد. بنابراین، ابتدا باید تصمیمگیری درباره مصوبه ابطال شده صورت پذیرد.
ابطال مصوبه واردات خودرو توسط بازیکنان فوتبال
در آذر ماه ۱۴۰۲، هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تصمیمات هیات وزیران مبنی بر واردات خودروهای خارجی توسط بازیکنان فوتبال را لغو نمود. دلیل این لغوی، بر اساس اظهارات دیوان عدالت اداری، ایجاد تبعیض ناعادلانه بین ورزشکاران بوده است.
بعد از اینکه امتیاز واردات خودرو به بازیکنان تیم ملی اعطا شد، سایر ورزشکاران نیز اعتراض کردند و دیوان عدالت این موضوع را بررسی کرد و در نهایت تصمیم گرفت که تصویب نامه هیات وزیران را ابطال کند.
قبل از این، تعدادی از بازیکنان تیم ملی فوتبال خودروهای خود را به ایران وارد کردهاند، اما نامشخص است که آیا این خودروها توسط راهنمایی رانندگی پلاک شدهاند یا خیر. گفته شده بود که تا زمانی که مصوبه صریح دولت صادر نشود، بازیکنان مجوز پلاک شدن خودروهای وارداتی را نخواهند داشت. همچنین آمده بود که خودروهای لوکس و آمریکایی به علت عامل تفاخر، پلاک نخواهند گرفت. در این بین برخی از خودروها مشکلات گمرکی داشتند، اما تا به امروز هیچ یک از آنها هنوز پلاک نگرفتهاند.
آیا خودروهای وارداتی بازیکنان پلاک میشود؟
در آذر 1402، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در مورد عدم پلاکگذاری خودروهای وارداتی بازیکنان تیم ملی فوتبال توضیح داد. او بیان کرد که مصوبهای از دولت برای پلاکگذاری این خودروها صادر نشده است، بنابراین اجازه نمیدهیم این خودروها پلاک شوند. همچنین، او افزود که خودروهای لوکس و آمریکایی که معمولاً برای تفاخر استفاده میشوند، نیز پلاک نمیگیرند. هر چند بعضی از این خودروها مشکلات گمرکی دارند، اما تا کنون هیچکدام از آنها پلاک نگرفتهاند.
ترخیص 13 خودرو وارداتی بازیکنان تیم ملی فوتبال
به تاریخ 1402، علی سلیمانی، مدیرکل گمرک بوشهر اعلام کرد که از این پس، گمرک بندر دیر نیز از طریق صدور مجوزهای واردات خودرو، به عنوان یکی از گمرکهای ترخیص خودرو خارجی در استان بوشهر فعالیت میکند. این در حالی است که تا کنون، گمرک بوشهر، کنگان و گناوه از این مجوز برخوردار بودند.
با افزودن یک مجوز واردات، بازیکنان ملی پوشان فوتبال ایران میتوانند خودروهای خارجی را وارد کنند و با پرداخت تمام عوارض و حقوق گمرکی، آنها را ترخیص کنند.
آقای سلیمانی تاکید کرد که مجوز برای واردات خودروها و ترخیص آنها برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران دریافت شده است. تاکنون، 21 خودرو وارد گمرک بوشهر شده و 13 خودرو ترخیص شده است. همچنین، هشت خودرو هنوز در مرحله تشریفات گمرکی قرار دارند و چندین خودرو هنوز وارد نشده اند.
100 میلیارد تومان برای خودروی فوتبالیستها
ماه مرداد سال ۱۴۰۲: تازهترین اخبار نشان میدهد که رنجروور ولار نخستین نمونهای که به دارنده پلاک ملی دست پیدا کرده، در یکی از نمایشگاههای تهران حضور یافته است. علاوه بر این، خبر اعطای پلاک ملی به رنجروور ولار دوم نیز، که متعلق به یکی از افراد دیگر است، به زودی منتشر خواهد شد.
رنجروور ولار به عنوان یکی از خودروهای میانرده لندروور شناخته میشود و از لحاظ قیمت، این خودرو هیچگونه لوکسیته و گرانی وزن ندارد. با این حال، قیمت آن به ترتیبی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.
جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی، در این باره توضیح میدهد که هدف از واردات خودروها این است که افراد هدفشان خرید خودرو به عنوان یک اقدام مصرفی باشد و نه به عنوان یک اقدام سرمایهای. به عنوان مثال، برخی فوتبالیستها خودرویی به قیمت ۳ میلیارد تومان وارد کردهاند و آن را با قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان عرضه میکنند. اگر واردات خودروهای خارجی به اندازه لازم باشد، قیمت خودروهای با ارزش بالا به همین اندازه بالا نمیرود. وقتی بازار رقابتی است، قیمت خودروها جزء سرمایه نمیشوند. وقتی بازار اشباع میشود، قیمت خودروها به شدت افزایش نمییابد. وقتی واردات صحیح انجام شود و عرضه و تقاضا متناسب باشند، افراد برای مصرف خود خودرو وارد میکنند. همچنین، وقتی قیمت خودروهای خارجی مقرون به صرفه باشد میتواند بر تشویق مشتریان برای خرید خودروهای داخلی تاثیر بگذارد.
خودرو فوتبالیستها هنوز ترخیص نشده است
تاریخ تیر ماه ۱۴۰۲: اکنون دو ماه گذشته از ورود خودروهای بازیکنان تیم ملی به گمرک بوشهر میباشد، اما هنوز تمامی مراحل تشریفات و ترخیص این خودروها انجام نشده است. گمانهزنیهای بسیاری راجع به این مسئله صورت گرفته است و طبق قوانین گمرکی، اگر ظرف مدت یک ماه آینده نیز اظهارنامه خودروهای مذکور پذیرش نشود، وجود دارد که این خودروها به اصطلاح "متروکه" شده و قابل ترخیص نخواهند بود. البته گمرک ایران امکان تمدید زمان محدودیت در فرآیند تشریفات را نیز دارد، اما هنوز نمیدانیم که در این خصوص چه تصمیمی گرفته میشود.
فرود عسگری، معاون فنی گمرک ایران، اعلام کرده است که بر اساس تصمیمی که در آبان ماه ۱۴۰۱ توسط هیئت دولت ایران گرفته شده است، امکان ترخیص خودروها از طریق رویه مسافری وجود دارد. از این پس، افراد میتوانند با پرداخت حقوق و عوارض مربوطه، خودروهایشان را ترخیص کنند. در این تصمیم دولت، لازمه آن ذکر شده است که در هنگام ترخیص خودرو، تمام قوانین و مقررات مربوطه رعایت گردد.
درباره ضوابط خروج خودرو، دو نکته حائز اهمیت وجود دارد. اول اینکه طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۹۹، واردات خودروهایی با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار ممنوع شده است. این برای خروج دادن خودروهایی که ارزش آنها بالاتر از این مقدار است، چالشهایی ایجاد میشود. نکته دوم این است که برای خروج خودروهایی که ارزش آنها بالاتر از ۴۰ هزار دلار و مبدا ارز آنها غیربانکی است، تایید بانک مرکزی لازم است. به عبارتی دیگر، اگر ارز وارداتی این خودروها از منابع غیربانکی (مثل بازار آزاد) تأمین شده است، نمیتوان آنها را خروج داد.
امتیاز واردات خودرو به پیشنهاد وزارت ورزش
در تیر ۱۴۰۲، وضعیت ترخیص خودروهای لوکس بازیکنان تیم ملی از بندر بوشهر به وضوح نامشخص است. عدم رعایت سقف ۴۰ هزار دلاری برای واردات خودرو و نیز عدم شفافیت درباره ایرادات مربوط به منشا ارز، از جمله موضوعاتی است که در روند ترخیص این خودروها در گمرک به وجود آمده است.
بر اساس بررسیهای انجام شده، دربارهٔ امتیاز تخصیص خودروهای تیم ملی به بازیکنان، در سال گذشته تصمیمی توسط وزارت ورزش گرفته و تایید شد. بر اساس این تصمیم وزارت ورزش، هر بازیکن ملی مجوز ورود یک دستگاه خودرو به کشور را از طریق رویه مسافری دریافت کرده و لیست بازیکنانی که میتوانند از این امتیاز استفاده کنند، به وزارت صمت و اقتصاد ارائه شده است. تا اوایل مرداد ماه فرصتی برای انجام تشریفات قانونی و ثبت این خودروها وجود خواهد داشت.
ماده 7 قانون اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1400/11/10، طبق تبصره 3، تعیین میکند که همه واردکنندگان کالا موظف هستند قبل از ترخیص کالا، منشأ ارز کالای وارداتی خود را اعلام کنند. این تصریح به منظور مقابله با قاچاق ارز و مدیریت صحیح منابع و مصارف ارزی به وجود آمده است. بانک مرکزی نیز باید پس از دریافت اطلاعات منشأ ارز، آنها را بررسی کند و در صورت صحت، شناسه رهگیری معتبر برای اطلاعات ارائه شده اعطا کند. توجه کنید که این تبصره به معنای اهداف مربوطه بعد از دریافت شناسه رهگیری، ثبت سفارش قابل قبول و قابل استناد برای ترخیص در گمرک نخواهد بود.
واردات خودروهای لوکس به صورت مسافری
تیر 1402: سرپرست سازمان توسعه تجارت، ضیغمی، درباره ابهامات مربوط به ترخیص خودروهای لوکس بازیکنان تیم ملی توضیح داد. او اعلام کرد که در حال حاضر تعدادی از این خودروها در انبارهای بندر بوشهر نگهداری میشوند و طبق مصوبهای که هیئت دولت در این خصوص ابلاغ کرده، ترخیص خودروهای مذکور هیچ مشکلی ندارد. در این مصوبه، مجوز ورود یک خودرو به بازیکنان تیم ملی در مسابقات جام جهانی صادر شده است و به همین دلیل نیاز به بررسی منشا ارز وجود ندارد.
وی اضافه کرد که اهمیت این واردات در قالب روش مسافری در این است که هیچ مشکلی برای ثبت سفارش و تعیین منشا ارز برای این خودروها وجود ندارد و در نزدیکی به آینده، این خودروها از طریق گمرک ترخیص میشوند.
هر فوتبالیست از واردات خودرو چقدر سود میکند؟
در تیرماه ۱۴۰۲، به اطلاع رسید که خودروی بازیکنان تیم ملی فوتبال به کشور بازگشته است. تصاویر منتشر شده از گمرک بوشهر این خبر را تایید کردند. در حال حاضر، با توجه به محدودیتهای بازار خودرو، بازیکنان مجاز به فروش خودروهای خود در بازار آزاد هستند و میتوانند آنها را با قیمتی بالاتر از ارزش اصلی بفروشند و سود کنند.
- مهدی ترابی یک دستگاه مازراتی گریکاله با هزینه 8 میلیارد و 775 میلیون تومان وارد کرده که با فروش خودرو میتواند حدود 20 میلیارد تومان سود کند.
- نوراللهی، نیازمند، قلیزاده و ... با هزینه 8 میلیارد و 762 میلیون تومان، خودرو پورشه ماکان را وارد کردهاند که سود حاصل از فروش آن به 16 میلیون تومان میرسد.
- سردار آزمون نیز یک دستگاه رنجرور ولار را با هزینه 8 میلیارد و 586 میلیارد تومان وارد کرده که با فروش این خودرو میتواند حدود 42 میلیارد تومان سود کند.
خودروهای بیرانوند و محرمی در گمرک
مرداد 1402: خودروهایی با برند پورشه ماکان 2023 و موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ، توسط علیرضا بیرانوند و صادق محرمی وارد کشور شدند. اسناد موجود نشان میدهد که هر دو بازیکن ملیپوش ایرانی این خودروها را خریداری کرده و به ایران وارد کردهاند.
پورشه، مازراتی و رنجروور بازیکنان تیم ملی
در ماه خرداد 1402، تصمیم گرفته شد که حواله واردات خودرو به عنوان جایزهای برای بازیکنان تیم ملی ایران پس از صعود به جام جهانی 2022 در نظر گرفته شود. به این تصویب مبنی بر ارائه مجوز، هر بازیکن تیم ملی (و برخی همراهانش) مجاز بودند تا یک خودرو خارجی را به انتخاب خود به کشور خود وارد کنند.
اخبار منتشر شده حاکی از ورود خودروهای پنج بازیکن برجسته تیم ملی ایران به گمرک بوشهر است. مطابق سند و تصاویر منتشر شده اخیرا در شبکه های اجتماعی، پیام نیازمند، علی قلیزاده، و احمد نوراللهی پورشه ماکان وارد شهر بوشهر شده اند.
مهدی ترابی اقدام به واردات یک خودرو مازراتی گریکاله کرده و سردار آزمون هم رنجروور ولار را وارد کشور کرده است. علاوه بر این، سایر بازیکنان تیم ملی نیز مجوز واردات خودرویی را دارند تا بتوانند با استفاده از آن، یک دستگاه اتومبیل را به کشور وارد کنند.
اخبار واردات خودرو به ایران
آخرین شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض واردات خودرو در سال جدید، در این مقاله به طور جامع بررسی شده است. همچنین جدیدترین اخبار درباره ثبت نام ماشین های وارداتی، جزییات طرح واردات خودروهای کارکرده به همراه شرایط نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و همچنین واردات اتوبوس نیز در این مقاله به تفصیل بررسی شده است.