اخبار موتورسیکلت های برقی در ایران

مقالات خودرویی

تولید موتور برقی در سایپا از اسفندماه

در سال 1402، مدیرعامل گروه سایپا بیان داشت که برای ترویج و استقبال مردم از خودروهای برقی، باید زیرساخت های مورد نیاز فراهم شود. در حال حاضر، در گروه سایپا، زیرساخت برای ایجاد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در حال آماده سازی است و در آینده نزدیک، کارکنان گروه قادر خواهند بود تا خودروهای برقی خود را در داخل سایپا شارژ کنند.

خبری به تازگی از تولید موتورسیکلت‌های برقی در گروه سایپا درز کرده است. طبق این خبر، از اسفندماه سال جاری، موتور سیکلت‌های برقی به سبد محصولات شرکت سایپا اضافه خواهد شد. علاوه بر این، هزینه نگهداری خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزین‌سوز بسیار کمتر است. آمار نشان می‌دهد که هزینه نگهداری خودروهای هیبرید، پلاگین و برقی در میانگین 33 درصد کمتر از خودروهای احتراق داخلی معمولی است. همچنین، در بررسی بین چهار کلاس خودرویی احتراق داخلی،‌ هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی، مشخص شده است که در سیستم‌های تمام برقی، هزینه نگهداری و تعمیر تمامی قطعات خودرو به ازای هر کیلومتر پیمایش در حدود 1800 تومان است. این رقم به عنوان کمترین هزینه در بین کلاس خودروهای سواری شناخته شده است.

موتورسیکلت برقی هم گواهینامه دارد؟

در آذر ۱۴۰۲، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور، درباره ادعاهایی که موتورهای برقی نیازی به دریافت گواهینامه ندارند، توضیح می‌دهد. وی بیان می‌کند که این ادعا کذب است و هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی، از جمله موتورهای برقی، نیازمند گواهینامه است. او اضافه می‌کند که نوع سوخت مورد استفاده توسط موتورسیکلت‌های برقی، برای الزام رانندگی با گواهینامه تأثیری ندارد.

بنابراین، ادعای برخی افراد که می‌گویند بدون گواهی رانندگی می‌توانند از ماشین‌های الکتریکی یا بدون کلاچ استفاده کنند، اشتباه است. هیچ فردی قادر به رانندگی هر نوع وسیله نقلیه موتوری بر روی زمین نمی‌باشد مگر اینکه گواهینامه رانندگی معتبری داشته باشد.

سردار حسینی درباره صدور کارت جدید برای گواهینامه موتورسیکلت صحبت کرد. او اعلام کرد که تجمیع گواهینامه ها از سال ها قبل انجام می شده و اطلاعات مربوط به گواهینامه های موتورسیکلت در پشت کارت گواهینامه ماشین قید می شود. بنابراین، هر فردی که گواهینامه موتورسیکلت بگیرد، اطلاعات جدید آن در کارت گواهینامه اش وارد خواهد شد و نیازی به داشتن دو کارت جداگانه برای خودرو و موتور نیست. همه گواهینامه ها تجمیع شده اند.

زمان ورود موتورسیکلت‌های برقی

در آبان ماه سال ۱۴۰۲، توسعه حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو، به عنوان یکی از راه‌حل‌های اساسی برای مشکلات ترافیک در تهران شناخته می‌شود. در دوره‌های گذشته، تلاش‌هایی در زمینه توسعه مترو صورت گرفت اما در دوره پنجم مدیریت شهری، پیشرفت‌ها به تعویق افتادند. اما در یک دوره اخیر، توسعه و تجهیز حمل و نقل عمومی با تمرکز بر ورود اتوبوس، واگن، موتورسیکلت برقی و سایر وسایل نقلیه به شهر، به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. این تلاش‌ها به امید رفع یک بخشی از نقص‌ها و کاهش تاخیرها و عقب‌ماندگی‌ها، از سال آینده آغاز خواهد شد.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران، تأکید می‌کند که به محیط زیست باید با جدیت توجه شود و همچنین ترافیک و آلودگی هوا باید رفع شوند. در این راستا، قرارداد 791 دستگاه واگن بسته و تفاهم‌نامه هزار دستگاه اتوبوس برقی و هزار دستگاه اتوبوس دوکابین و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی بسته شده است و تجهیزات مذکور از سال آینده به صورت درجه‌به‌درجه وارد پایتخت خواهند شد.

برنامه برقی سازی ناوگان حمل و نقل تا سه سال آینده

در آبان ماه ۱۴۰۲، سید محمد میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و درباره برنامه‌ها و اقدامات اخیر برای بهبود ناوگان عمومی پایتخت توضیحاتی ارائه کرد.

با توجه به شهردار تهران، تأکید او در برق‌سازی ناوگان عمومی شهر، به ویژه در بخش موتورهای کار است. بر اساس برنامه شهرداری تهران، برق‌سازی ناوگان شهری شامل ۵۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در طول سه سال خواهد بود. در حال حاضر، موتورسیکلت‌ها مسئول تولید ۱۰.۱ درصد ذرات معلق آلوده هستند که عدد چشم‌گیری است.

اما موتورسیکلت های برقی، قیمت بالای خود را با چندین عامل توجیه می کنند. همانطور که می دانید، قیمت موتورسیکلت های برقی تا ۲.۵ برابر قیمت موتورهای بنزینی است. علاوه بر این، باتری های گران قیمت آن ها هم مورد توجه است که گاهی تا ۶۰ درصد از هزینه کل ماشین را تشکیل می دهند. البته بنده با عمر کوتاه باتری ها نیز مواجه هستیم، که تا ۱۲۰۰ سیکل شارژ، یعنی کمتر از ۳ سال، دوام می آورند. همچنین، به دلیل عدم وجود ایستگاه های شارژ در سطح شهر، مالکان موتورهای برقی دچار مشکل شارژ وسیله خود می شوند. فاصله بسیار طولانی زمانی که برای شارژ موتورهای برقی نیاز است، یکی از عوامل بازدارنده ی دیگر است. همچنین، تفاوت قیمت چشمگیر بین سوخت و شارژ برقی نیز یکی از دلایل اصلی است که مالکان به برقی سازی موتورهای خود علاقه ندارند. ترکیب این عوامل موجب می شود که مالکان موتورهای برقی علاقه ای به اقدامات برقی سازی نداشته باشند.

طرح سواپ یک راهکار جایگزین برای برقی‌سازی ناوگان موتورهای کار شهر تهران است. در این طرح، مالک تنها بدنه موتور را دارد و بخش زیرساخت باتری و شبکه موردنیاز برای آن توسط شهرداری تامین می‌شود. این روش باعث کاهش قابل توجهی در هزینه موتورهای برقی می‌شود و نگرانی مالکان درباره خرید دوباره باتری ندارد. زمان شارژ موتور نیز بسیار کمتر می‌شود زیرا باتری‌ها قابل تعویض هستند و با صرف هزینه شارژ، به راحتی جابجا شده و موتور مجدداً به کار خود ادامه می‌دهد. به علاوه، قیمت اجاره باتری مشابه قیمت بنزین است و باعث تشویق مالکان برای استفاده از موتورهای برقی می‌شود. طرح سواپ در نظر دارد تا ۷۰۰ دستگاه موتورسیکلت شرکت پست را برقی‌سازد و ۷۰ درصد از هدف‌گذاری چهارصد هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در برنامه شهرداری تهران از این طرح بهره‌برداری کند. جامعه هدف این طرح موتورهای کار با بیشترین پیمایش هستند.

برنامه عرضه 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی

شهریور ۱۴۰۲: عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، اعلام کرد که حوزه حمل و نقل عمومی در پایتخت در سال جاری با تحولات قابل توجهی روبرو خواهد شد. به دلیل رشد ۱۰۰ درصدی بودجه زیرساختی حمل و نقل عمومی در شهر تهران، بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۲ اختصاص یافته است. این بودجه صرفاً برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد و با در نظر گرفتن هزینه‌های دیگر حوزه حمل و نقل، بیش از ۴۵ درصد بودجه شهرداری تهران برای حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده شده است.

وی اشاره کرد که قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس از تأمین‌کنندگان داخلی منعقد شده است. این اقدام بی‌سابقه در تاریخ شهرداری تهران است و با در نظر گرفتن فعالیت کمتر از ۳ هزار اتوبوس فعال در سطح شهر، ورود تدریجی اتوبوس‌های مذکور، در مسیر حرکت به سمت چشم‌اندازی ۹ هزار دستگاهی تا پایان سال ۱۴۰۴ تعریف می‌شود. تأمین مالی لازم برای خرید اتوبوس‌های داخلی بر اساس مفاد قرارداد با خودروسازان صورت گرفته است. همچنین اقدامات موثری برای نوسازی تاکسی، ون و موتورسیکلت‌های پایتخت انجام شده است که نتایج آن به مرور مشاهده خواهد شد.

طبق گفتهِ آقای محمدخانی، شهرداری تهران در تعامل با دولت مجدانه پیگیر برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل در پایتخت است. در راستای سیاست‌های وزارت صمت، تاکسی‌های برقی در اولویت تخصیص ارز برای واردات خودرو قرار دارند. وزارت نفت، کشور و شهرداری تهران نیز نسبت به قیمت مضاعف آن‌ها نسبت به نسخه‌های بنزینی، تسهیلات لازم را برای متقاضیان این تاکسی‌ها در نظر گرفته‌اند. بر اساس تفاهم شهرداری تهران با وزارت صمت، هدف تعیین شده طی دستیابی به تعداد 400 هزار موتورسیکلت برقی، 50 هزار تاکسی برقی و 1000 اتوبوس برقی است. برخی نمونه‌ها از موتورسیکلت و خودروهای برقی در حال حاضر در خیابان‌های پایتخت موجود هستند، اما ورود تجاری و در مقیاس قابل توجه آن‌ها تاکنون محقق نشده بود. با توجه به اهمیت این پروژه برای مدیران شهرداری تهران و وزارت نفت و وزارت صمت،  قرار است در آخرین ماه سال، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌های تولید داخل برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل شوند. همچنین، زیرساخت‌هایی مانند ایستگاه‌های شارژ نیز در حال راه‌اندازی در سراسر شهر هستند و برخی از ایستگاه‌ها آماده استفاده شده‌اند. در تاریخ ششم شهریورماه، با حضور شهردار تهران و وزیر صمت، 15 ایستگاه شارژ و 73 دستگاه شارژ برای وسایل نقلیه برقی در تهران به بهره‌برداری می‌رسند.

تحقق عملیاتی شدن پروژه‌های برقی در کشور، اصلاح وضعیت مصرف بنزین و گازوئیل می‌تواند باعث کاهش آلودگی صوتی ناشی از تحرک وسایل نقلیه و کاهش آلاینده‌ها در نیمه دوم سال شود. به دلیل رشد مستمر مصرف سوخت در کلانشهرها، اجرای سریع این پروژه‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اراده و تمرکز مدیریت شهری و وزرای کشور و صمت نیز به منظور ایجاد تحول در ناوگان حمل‌ونقل و انتخاب وسایل حمل‌ونقل برقی وجود دارد. این برنامه‌ها امیدوار کننده است و پیشبینی می‌کند که بعد از سال‌ها، ناوگان حمل‌ونقل برقی در خیابان‌های پایتخت مورد استفاده قرار گیرد.

عرضه 200 هزار موتورسیکلت برقی در تهران

در تاریخ تیر ۱۴۰۲، دومین جلسه برقی‌سازی حمل‌ونقل در شهر تهران با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، و علیرضا زاکانی، شهردار تهران، برگزار شد. در این جلسه، شهردار تهران اظهار کرد که هدف ما همکاری با وزیر صنعت، معدن و تجارت است تا شهر تهران را بهبود بخشیم. با اجرای برنامه‌ریزی‌های مشخص، قصد داریم تا ۵۰ هزار تاکسی و ۲۰۰ هزار موتور برقی را در تهران معرفی کنیم. این اقدامات منجر به بهتر شدن محیط زیست و افزایش رفاه شهروندان خواهد شد و همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل الکتریکی برای شهرداری تهران سودآور خواهد بود. شهرداری تهران علاقه‌مند به راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ سریع و کند برای خودروهای الکتریکی است و در آینده نزدیک قرارداد نهایی برقی‌سازی شهر تهران منعقد خواهد شد. برنامه اولیه این است که محدوده بازار و مرکز شهر ابتدایی قرارگیری این طرح را داشته باشند و در خصوص واردات موتورسیکلت‌های الکتریکی، شهرداری آماده است تا با استفاده از تبصره ۱۸ و سایر منابع، هزینه ۱۵۰ هزار موتور برقی را حمایت کند تا حداقل ۱۰ درصد از موتورهای ایجاد شده در شهر تهران الکتریکی و بهینه شوند.

موتورسیکلت‌های برقی جزء برنامه هفتم توسعه نیستند

در خرداد ۱۴۰۲، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به نام داریوش گل‌علیزاده اعلام کرد که شهرداری‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت به اختیار این افراد داده شده است تا موتور سیکلت‌های پیک موتوری را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. این اقدام برای بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی هوای شهرها بسیار مهم است.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، اعلام کرد که در سال جاری، برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران، بودجه ویژه ای در نظر گرفته شده است. در این بودجه، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به موتورسیکلت‌داران تعیین شده است؛ به منظور دانشجویانی که تمایل به خرید موتورسیکلت برقی دارند، کمک مالی ارائه می‌شود. بر این اساس، امیدواریم با تلاش شهرداری تهران، اقدامات موثری در این زمینه انجام شود و از پیشرفت در حمل و نقل شهری بهره‌برداری کنیم.

متحول کردن موتورسیکلت‌های بنزینی به موتورسیکلت‌های برقی، یکی از راهکارهای مهم برای کاهش آلودگی هوا است. با این حال، به نظر می‌رسد که دولت در برنامه هفتم توسعه، به این موضوع توجه ویژه‌ای نکرده است. در واقع، بند «ش» ماده 38 برنامه ششم که دولت را ملزم به تعویض 10 درصد از موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی در سالانه می‌کرد، از لحاظی در لایحه برنامه هفتم حذف شده است.

اگرچه پیش از تصویب برنامه ششم توسعه، این بند تقریباً هیچ تأثیری نداشته، اما اینکه بتواند کاربردی برای اجرای طرح‌های جایگزینی موتورسیکلت‌ها با نسخه‌های برقی این وسیله نقلیه در نظر بگیرد، به خوبی نشان می‌دهد که تنها سند ممکن و معتبر در این حوزه است.

طبق گفته میرزایی قمی، آمارها حاکی از این است که در شهر تهران 21 درصد از آلاینده‌های گازی و 10 درصد از ذرات معلق موجود در هوا به دلیل تردد سه میلیون موتورسیکلت فرسوده است. این موتورسیکلت‌ها علاوه بر ایجاد آلودگی، نقش قابل توجهی در مصرف سوخت کشور نیز دارند و بنزین از ضریب سرانه مصرف ایران نسبت به سایر کشورها بالاتر است. بنابراین، الکتریکی کردن این موتورسیکلت‌ها بهترین راه حل برای کاهش این اثرات ضرربار است. شهرداری تهران تلاش می‌کند تا 50 هزار دستگاه موتورسیکلت قدیمی را با نسخه الکتریکی آن‌ها جایگزین کند، اما تحقق این طرح دشوار است و نیاز به همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سطح کشور دارد.

بودجه 700 میلیاردی برای موتورهای برقی

در اردیبهشت ۱۴۰۲، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، درباره وضعیت ساماندهی موتورسیکلت های پایتخت توضیح داد که عموماً موتورسیکلت هایی که در شهر تهران حرکت می کنند، قوانین و هنجارها را رعایت نمی کنند و بطور نادرستی از این وسیله استفاده می کنند. بی انظباطی و نقض هنجارها در این حوزه نگران کننده است. استفاده از موتورسیکلت برای حمل و نقل و کسب و کار واجد قابلیت است، اما باید آن را به درستی استفاده کرد. موتورسیکلت ها نقش مهمی در آلودگی هوایی و صوتی تهران دارند و پلیس باید همراهی دستگاه های دیگر را جهت انضباط آنها تضمین کند.

در سال جاری، تلاش‌های زیادی به منظور ترویج و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در تهران صورت گرفته است. در بودجه 1402، مبلغ 700 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافته است. این مبلغ به عنوان تسهیلات مالی جهت پشتیبانی از خریداران موتورسیکلت‌های برقی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آقای تشکری هاشمی در خصوص ایجاد خط ویژه تردد موتورسیکلت‌ها، پیشنهادی مبنی بر این موضوع را ارائه نکرده است. کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران باید با انجام کار کارشناسی، مزایا و معایب ایجاد خط ویژه برای موتورسوارها را بررسی نماید. ایجاد چنین خطی ممکن است به جای حل مشکلات، مشکلات را بیشتر کند. این پیشنهاد توسط یکی از اعضای شورای شهر ارائه شده است.

400 هزار موتور برقی برای تهران

به گفته شهردار تهران، در جهت توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در شهر، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. آرمان زاکانی اعلام کرد که هدف قرار دادن ۴۰۰ هزار موتور برقی در تهران تعیین شده است. بر این اساس، با وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری‌هایی صورت گرفته است. طبق این تفاهم، تا پایان سال جاری ۵۰ هزار دستگاه موتور برقی به عنوان نمونه‌های عملیاتی در شهر عرضه خواهند شد و تعداد بیشتری در سال‌های آینده به بازار عرضه خواهند شد. این طرح در جهت کاهش آلودگی هوای شهری و نیز راهکارهای مربوط به تحرک درون شهری است.

صاحبان سایکلت‌های برقی در سطح شهر بیشترین تردد را دارند. همچنین، تسهیلاتی برای تسهیل استفاده شخصی از سایکلت‌های برقی غیر‌کاری نیز فراهم شده است. با این حال، برای اجرای تبصره 12 درباره تبدیل موتورها و جایگزینی آنها با نسخه‌های برقی، لازم است وسایلی از قبل آماده شوند. در راستای این امر، در یک جلسه با وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت، بحث شد که چگونه از تبصره 12 استفاده شود؛ ما به دنبال راهکارهای قانونی هستیم تا بتوانیم از منابع تبصره 12 بهره‌برداری کنیم. هدف این است که ۱۰۰۰۰ اتوبوس الکتریکی برای شهر تهران تدارک دیده شود و در عین حال، زیرساخت‌های مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی در تهران فراهم شود.

واگذاری موتورسیکلت‌های برقی در بهار 1402

فروردین ۱۴۰۲: آقای فاطمی‌امین، وزیر صنعت، دربارهٔ تولید و استفاده از موتورسیکلت برقی تاکید کرد که این کار به دلیل کاهش آلودگی صوتی و هوایی، به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته می‌شود. طی برنامه‌ریزی‌های لازم، عملیات فنی، مالی و مدل کسب و کار برای تولید موتورسیکلت برقی انجام شده است. راه‌اندازی سیستم نوسازی و توسعه تاکسی و اتوبوس برای شهروندان قابل مشاهده است، اما تولید، نوسازی و توسعه موتورسیکلت برقی، امیدواری بزرگی برای ساکنان تهران است.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، اعلام کرد که یک کمیته کاری با مسئولیت معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، قصد دارند فازهای همکاری تفاهم‌نامه نوسازی و توسعه موتورسیکلت‌های برقی در تهران را به صورت مرحله به مرحله اجرایی کنند. زیرساخت‌ها و مسائل اقتصادی مربوط به ساخت و توسعه موتورسیکلت‌های برقی به پایان رسیده و به طور رسمی از اواسط اردیبهشت‌ماه شروع می‌شود.

برقی کردن 300 هزار موتورسیکلت در 4 سال

در مراسم آیین رونمایی از موتورسیکلت های برقی در تاریخ بهمن 1401، علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام نمود که در حال حاضر 300 هزار دستگاه موتورسیکلت کار در تهران وجود دارد و هدف آنان این است که در ابتدا این 300 هزار دستگاه موتورسیکلت به موتورسیکلت های برقی تبدیل شوند. این هدف در برنامه چهار ساله آینده نیز جای دارد.

در روزهایی که هوای پاک است، تعدادی سازمان اقدام به همکاری با یکدیگر می‌کنند تا با راه اندازی ۱۰۰ موتورسیکلت برقی، به بهبود وضعیت آلودگی هوا کمک کنند. این تفاهم‌نامه بین شهرداری، شرکت پست، وزارت ارتباطات، و سازمان محیط زیست امضا شده است و قابلیت ورود بیش از ۷۰۰ موتورسیکلت برقی به ناوگان وجود دارد. این همکاری شامل سازمان پست، وزارت ارتباطات، سیستم بانکی، و سازمان محیط زیست است.

طبق گفته‌های زاکانی، تا آبان ماه امسال، بیش از ۲٫۶ میلیون موتورسیکلت توسط پلیس راهور پلاک شده‌اند که ۷۶ درصد آن‌ها فرسوده هستند. این آمار منحصراً به موتورسیکلت‌هایی است که پلاک شده‌اند و آمار آلایندگی موتورسیکلت‌های بدون پلاک مشخص نیست. هر موتورسیکلت کاربراتوری برابر با آلایندگی ۱۰ موتورسیکلت انژکتوری است و آلایندگی یک موتورسیکلت کاربراتوری معادل آلایندگی ۱۳ ماشین با استاندارد یورو۵ است. در نتیجه، موتورسیکلت‌ها با فناوری‌های قدیمی تا یک سوم آلایندگی هوا را تولید می‌کنند.

حمل و نقل در ساعت پیک در حال حاضر حدود ۶ درصد از ترددها با استفاده از موتورسیکلت انجام می‌شود. با این حال، تصمیم‌گیری ها باید بر اساس ۱۳ درصد ترددها انجام شود.

وی بیان کرد که اگر امکان استفاده از موتورسیکلت برقی فراهم شود، می‌توان به صورت قابل توجهی در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد و همچنین کاهش قابل توجهی در آلایندگی نیز خواهد بود.

تحویل 300 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی

در آذر ماه سال ۱۴۰۱، پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، درباره همکاری شهرداری تهران با دولت در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، توضیحاتی ارائه داد.

طبق ادعاهای وی، اولین قدم در این جهت، تعیین نقش دولت است. در دوره هشت سال گذشته، دولت بر دستیابی به توسعه و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی تمرکز نکرده و این باعث ابتدای کنده شدن این حوزه شد. اما طی سال گذشته، به علت تلاش های مداوم دولت سیزدهم، تعهد به وظیفه قبلی و قانونی خود را برقرار کرده است. به عنوان مثال، در مورد واردات ۲۰۰ اتوبوس، دولت ۸۰ درصد هزینه را تحمل نموده است که در گذشته تمام هزینه توسط شهرداری ها پرداخت می شد.

با توجه به سخنان خود آقای وی درباره نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا، مشخص شد که آن‌ها بیشترین سهم را در ایجاد این مشکل دارند. از این رو، برنامه‌ای برای فروش ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به صورت تسهیلات برای افراد اجرا شده است. شهرداری در همکاری با بانک اقدام کرده است تا تا ۸۰ درصد از هزینه خرید را به صورت وام با بهره ۴ درصدی در اختیار متقاضیان قرار دهد. همچنین، تلاش شده است که این موتورسیکلت‌ها از تولید داخلی تأمین شوند. با تأییدیه‌هایی که از سازمان استاندارد دریافت شده است، پیش‌بینی می‌شود که این تسهیلات و تحویل موتورها از ماه خرداد سال آینده آغاز شود. اولویت در این برنامه، به موتورسیکلت‌هایی که در شهر فعالیت می‌کنند، داده شده است.


شرایط فروش موتورسیکلت

برای آگاهی از آخرین اخبار شرکت‌های بزرگ تولیدکننده موتورسیکلت در ایران و همچنین به‌دست آوردن اطلاعاتی درباره قیمت‌های محصولات شرکت‌هایی همچون کویر موتور، نیروز موتور، کبیر موتور، شاهین موتور، ایران دوچرخ و نیکران موتور، به زبان ساده‌تر، مطالعه کوتاها زیر را پیشنهاد می‌کنیم:‌

اخبار حمل و نقل برقی در ایران

ساخت و تولید خودروهای الکتریکی در صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ کشورمان، در حال تغییر و تحول قرار دارد. با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و سازگار با محیط زیست، این صنعت به سمت یک تحول اساسی حرکت می کند. مطالعات و اخبار جدیدترین خودروهای الکتریکی و استفاده از ایستگاه های شارژ برای خودروهای الکتریکی را می توانید در مقالات زیر مشاهده کنید.

لطفا در پاراگراف موردنظر خود تغییرات اصلاحی را نشان دهید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ