کیا آیندهای را در نظر میگیرد که در آن یک پلتفرم وسیله نقلیه بهعنوان یک حملکننده بار سخت کار میکند، سپس فضا را با صندلیهای خود بهعنوان تاکسی عوض میکند و دوباره برای تعطیلات آخر هفته در جنگل تغییر میدهد. PV5 نام دارد و یکی از سه کانسپت ماژولار است که کیا در نمایشگاه CES امسال ارائه کرده است.
از نظر فنی، این خودروساز با پنج کانسپت وارد لاسوگاس میشود که سه مورد از آنها PV5 هستند. همه آنها حول چیزی به نام راه حل های Platform Beyond Vehicle (PBV) می چرخند. اساساً، این یک ایده همهجانبه است که یک پلتفرم اصلی وسیله نقلیه را میتوان به راحتی در صورت نیاز برای انجام عملکردهای مختلف دوباره پیکربندی کرد، در حالی که نرمافزار پیشرفته به مالکان و کسبوکارها کمک میکند همه چیز را پیگیری کنند. همانطور که ممکن است حدس بزنید، به عنوان یک راه حل تحرک عمدتاً برای مشاغل ارائه شده است. اما هیچ چیز نمی تواند بگوید نمی توانید ماژول محفظه مسافر را برای یک جعبه بار رها کنید و دوچرخه های کوهستان را به عقب پرتاب کنید.
نحوه کار به این صورت است: کیا PV5 را به عنوان یک پلتفرم واحد در زیر با یک کابین استاندارد در جلو ارائه میکند. از آنجایی که یک وسیله نقلیه برقی است، گیره جلو بهشدت مانند یک ون تاب میخورد، فقط موتوری بین صندلی راننده و سرنشین قرار ندارد. جادو در پشت کابین رخ میدهد، جایی که بسته به کاری که باید انجام دهید، میتوان ماژولهایی با اندازه بدنه بزرگ نصب کرد. اگر شبیه کابین شاسی به نظر می رسد، اشتباه نمی کنید. اما بر خلاف یک کابین شاسی، یک تجهیز کننده روی بدنه ای که به صورت سفارشی برای پشت ساخته شده است جوش نمی دهد. در عوض، کیا "ماژول های زندگی" را ارائه می دهد که از طریق ابزارهای مکانیکی و الکترومغناطیسی متصل می شوند.
به این ترتیب، ماژول زندگی مسافر را می توان نصب کرد، و سپس در صورت تغییر، آن را به ماژول بار تعویض کرد. کیا پنج نسخه مختلف از PV5 را معرفی میکند، از جمله یک ون باری اصلی، یک ون باری متفاوت با فاصله کم از سطح زمین، یک ون بار دیگر با سقف بلند، یک تاکسی، و اگر هیچکدام از آنها برای خریدار جذاب به نظر نمیرسند، چیزهای خوبی وجود دارد. کابین شاسی آماده برای ساخت کاملاً سفارشی به روش قدیمی. گالری: Kia Platform Beyond Vehicle (PBV) گالری ۱۳ عکس
همه چیز با مفهوم PV5 شروع می شود، اما در ادامه مسیر خط PBV شامل یک PV1 کوچکتر و یک PV7 بزرگتر است که برای اولین بار در CES نیز نمایش داده می شود. همه آنها برقی هستند، اگرچه کیا در حال حاضر مایل به اشتراک گذاری هیچ جزئیاتی در مورد قدرت یا برد نیست. همه آنها از راهحلهای نرمافزاری یکپارچه استفاده میکنند که وسایل نقلیه با وسایل نقلیه دیگر ارتباط برقرار میکنند، با رانندگان ارتباط برقرار میکنند، و احتمالاً با مادرتان در ارتباط هستند که چرا یکشنبه گذشته با او تماس نگرفتید.
ممکن است در مورد آخرین نکته اغراق کنیم، اما نکته اینجاست: کیا نمیخواهد در ساخت وسایل نقلیه کاری همه کاره متوقف شود. می خواهد همه آنها را با نرم افزارهای پیشرفته وصل کند تا به کسب و کارها کمک کند تا بهتر کار کنند.
کریم حبیب، معاون اجرایی کیا و رئیس طراحی جهانی میگوید: «کیا PBV عصر جدیدی از راهحلهای بینظیر کسبوکار و شیوه زندگی روزمره را آغاز خواهد کرد. ما امیدواریم که بتوانیم زندگی مشتریان خود را آسانتر و بهتر کنیم، خواه ساکن باشند یا در حال حرکت، با ارائه انعطاف پذیری و سفارشی سازی استثنایی از طریق مدولارسازی رادیکال."
اطلاعات بیشتر از CES: فولکس واگن ChatGPT را در خودروهای خود قرار می دهد Stellantis حضور در CES را برای "حفظ سرمایه" در میان اعتصاب UAW لغو کرد
این جشن کی شروع میشه؟ کیا PBV را به عنوان یک فرآیند سه فاز توصیف می کند و PV5 نشان دهنده فاز یک است. این خودروساز امیدوار است که در سال 2025 یک کارخانه جدید راه اندازی و راه اندازی کند که می تواند سالانه 150000 دستگاه بسازد. فراتر از آن، با این حال، حدس هر کسی است.