تصور کنید که مفهوم یک بازی ویدیویی رانندگی را به ملزومات لخت کاهش دهید. یک پس زمینه سیاه با چوب های سفید عمودی جاده را ایجاد می کند و ماشین شما فقط یک صفحه نمایش روی صفحه است. این همان کاری است که بازی Arcade 280 Zzzap در سال 1977 انجام می دهد ، و این اولین بازی ویدیویی بود که تاکنون یک کراوات دارای مجوز از یک خودروساز داشت.
قبل از ورود به 280 Zzzap ، درک صحنه بازی ویدیویی در دهه 70 ضروری است. این شکل از سرگرمی قبل از این دهه واقعاً در دسترس مصرف کنندگان نبود. کنسول خانگی ادیسه Magnavox در سال 1972 وارد شد و Pong در همان سال به بازی های بازی رسید. از آنجا ، همه چیز به سرعت پیچیده تر شد.
در سال 1976 ، بازی ویدیویی رانندگی اول شخص رونق ناگهانی داشت. در نمایشگاه انجمن تفریحی و موسیقی تفریحی در آن سال ، دو تجربه رقابتی و در عین حال بسیار مشابه وجود داشت. آتاری راننده شبانه را آورد ، و Midway Nite Racer داشت. هر دو ظاهراً از یک بازی آلمانی به نام Nürburgring 1 از اوایل همان سال الهام گرفته بودند.
مجله Play Meter در آن زمان درباره بازیهای آتاری و میدوی نوشت: «جالبترین چیز در مورد بازیهای مسابقهای ویدیویی در شب این است که احساس عمق را ایجاد میکنند و در نتیجه بعد سومی را به بازیهای ویدیویی اضافه میکنند».
زمانی بین نمایش بازی در کنوانسیون در نوامبر 1976 و عرضه آن در سال 1977، والد میدوی، بالی، توانست با داتسون (نیسان فعلی) قراردادی برای استفاده از 280Z در بازی منعقد کند. این نام از Nite Racer به 280 zzzap بسیار جالب تر تغییر یافت.
ما به امید اینکه اطلاعاتی در مورد چگونگی انجام این معامله را به نیسان بدست آوردیم ، به نیسان رسیدیم. متأسفانه ، این شرکت نتوانست جزئیات را در اختیار ما قرار دهد.
280 ZZZAP به همان اندازه ساده است که یک بازی رانندگی می تواند باشد. کابینت آرکید دارای یک فرمان، یک تعویض دنده بسیار کم و یک پدال برای کنترل شتاب است. ظاهراً این خودرو در دنیایی وجود دارد که ترمزگیری غیرضروری است. عکس برگردان دماغه 280Z در پایین صفحه است و یک صحنه آسمان نقاشی شده در بالا قرار دارد. بازیکن از طریق قطب های عمودی که جاده را مشخص می کنند رانندگی می کند. هر چه بیشتر دوام بیاورید، امتیاز بیشتری کسب می کنید. اخطارهای روی صفحه نشانگر سرعت توصیه شده برای یک گوشه آینده است. برخورد به دو طرف منجر به پیام هایی مانند BOOM، BANG و ZAP شد.
در حالی که 280 ZZZAP ماشین را در بازیهای آرکید تبلیغ میکرد، ماشین جادهای نسخه ZZAP 1977 این بازی را در خیابانها تبلیغ میکرد. این خودرو تنها به 1000 خودرو محدود میشود و دارای بدنه زرد Sun Burst با برگردانهای راه راه نارنجی، قرمز و مشکی است که رکابهای جانبی و کاپوت را تزئین میکند. لهجه های مشکی نیز روی سقف و دم بود. عقب پنجره های پنجره را روی دریچه دریافت کرد. این پیشرانه از کوپه استاندارد با پیشرانه 6 سیلندر خطی 2.8 لیتری با قدرت 170 اسب بخار منتقل شده است.
Midway همچنین یک قرعه کشی برگزار کرد که در آن امکان برنده شدن یک 280Z به همراه جوایزی مانند تلویزیون رنگی RCA وجود داشت. یک وبلاگ قدیمی با تمرکز بر بازی های آنلاین ادعا کرد که شخصی در رود آیلند این ماشین را برده است.
280 ZZZAP فقط یک بازی آرکید نبود. در سال 1978 نسخه ای برای کنسول خانگی Bally Astrocade منتشر شد. برخلاف نسخه اصلی، این نسخه دارای رنگهایی فراتر از سیاه و سفید بود، از جمله یک ماشین قرمز با کاپوت بنفش و یک آسمان سرخابی.
اگر داتسون این کار را انجام نمی داد، مطمئناً یک خودروساز دیگر برای اسپانسر یک بازی ویدیویی وجود داشت. اما برخی از شرکت ها مجبور شدند ابتدا این سرمایه گذاری تجاری را دنبال کنند. بدون برداشتن اولین قدم داتسون، نمیتوانیم نیسان، تویوتا یا فراری را در بازیهایی مانند Forza Motorsport یا Gran Turismo برانیم.
اگر می توانید یک کابینت آرکید 280 ZZZAP را در یک ربع بیابید و رانندگی کنید. شبیهسازی بازی (مانند ویدیوی زیر) چیزی را که آن را خاص میکند از بین میبرد زیرا نمیتوانند برگردان ماشین، آسمان یا اطراف چوب مصنوعی را برای سازها نشان دهند.
اگر از طرفداران بازی های کلاسیک هستید، این داستان ها را ببینید: برنامه نویسان قهرمان ماشین های جدیدی را به بهترین بازی مسابقه ای تمام دوران اضافه می کنند.