رانندگی با NA Miata در سال 2024 ثابت می کند که چرا هنوز هم پادشاه رودسترهای مقرون به صرفه است

مقالات خودرویی
رانندگی با NA Miata در سال 2024 ثابت می کند که چرا هنوز هم پادشاه رودسترهای مقرون به صرفه استمیاتا امسال 35 ساله می شود و میانسالی را به خوبی پشت سر می گذارد. فروش رودستر کوچک مزدا همچنان قوی است، علیرغم این واقعیت که نسل کنونی آن هشت سال است که تنها با تغییرات جزئی وارد بازار شده است. موفقیت آن زمانی که در میان خریدارانی است که به خودروهای اسپرت غیرعملی، کانورتیبل‌ها و گیربکس‌های دستی - همه اجزای اصلی تجربه میاتا - خشمگین شده‌اند، چشمگیرتر می‌شود. من تعجب کردم: چگونه این موضوع برای این مدت طولانی باقی مانده است در حالی که تمام جهان باید علیه آن مخالفت می کردند؟ بیهوده سوال پرسیدن فقط من را تا اینجای کار می برد. من نیاز داشتم که رودستر را در خالص ترین شکلش تجربه کنم. من باید کشف می کردم که چه چیزی به این ماشین ساده اجازه می دهد تا برای سه دهه و نیم رشد کند، زیرا رقبای بی شماری آمدند و رفتند. بنابراین، خودم را یک مزدا میاتا 1993 برای رانندگی یافتم، و جایی در آن قاب 2000 پوندی و تغییر، سعی کردم راز محبوبیت ابدی را پیدا کنم. بریتانیا از طریق ژاپن، با توقف در SoCal میاتا در شرایطی متولد شد که بسیار شبیه امروز است. در اواسط دهه 80، زمانی که مزدا میاتا را توسعه داد، خودروهایی که الهام بخش آن بودند در حال نابودی بودند. ایلان محبوب لوتوس در اواسط دهه 70 ناپدید شد و توسط قوانین ایمنی فدرال و گازهای گلخانه ای خفه شد. تولیدکنندگان خودروهای اسپرت مقرون به صرفه Triumph (که اسپیت فایر ظاهراً الهه میاتا بود) و MG هر دو درهای خود را در سال 81 بسته بودند. فیات و مدل اسپرت 124 اسپایدر در سال 85 از بازارهای ایالات متحده ناپدید شدند. آمریکایی ها که زمانی از انبوهی از رودسترهای اروپایی مقرون به صرفه برخوردار بودند، اکنون تقریباً هیچ خودرویی نداشتند. با وجود بازار تیره و تار، مزدا پیشرفت کرد. مدیر برنامه توشیهیکو هیرای نقشه راه بلندپروازانه ای را برای رودستر اسپرت افتتاحیه مزدا تنظیم کرد: توزیع وزن کاملاً متعادل در جلو/عقب، سیستم تعلیق دو شاخه در هر چهار گوشه، و موتور به همان اندازه پایین به زمین و تا حد زیادی در عقب. شاسی همانطور که مهندسان می توانند آن را جا بدهند. این خودروی اسپورت جدید قرار بود رانندگی کند و شبیه یک تناسخ از رودسترهای بریتانیایی در گذشته نزدیک باشد - دفتر طراحی مزدا در کالیفرنیای جنوبی وظیفه داشت از شیک بودن آن به اندازه خودروهای کلاسیک تأثیرگذار بر آن اطمینان حاصل کند - اما باید بسیار بیشتر بود. قابل اعتماد نسبت به مدل های قبلی همچنین باید مقرون به صرفه، سبک وزن و مهمتر از همه سرگرم کننده باشد: هیرای اصرار داشت که کانورتیبل جدید دارای یک رویه پارچه ای با استفاده آسان است که می تواند بدون ترک صندلی راننده رها شود. مزدا از ثمره این تلاش‌ها، NA Miata، در سال 1989 رونمایی کرد. مدل تولیدی دارای تمام الزامات طراحی Hirai بود، که یک شاهکار بزرگ برای پروژه‌ای بسیار جاه‌طلبانه بود. قیمت آن 13800 دلار بود - تقریباً امروز 35 هزار دلار با تورم تعدیل شده است - و فوراً یک ضربه بزرگ بود. بیش از 51000 دستگاه در اولین سال کامل تولید فروخته شد. در زمان عرضه نسل دوم در سال 1999، 215364 NA Miatas در جاده های آمریکا رها شده بود. مزدا به تنهایی جاده ورزشی را از انقراض نجات داده بود. فرمول اصلی سه دهه و نیم هیچ کاری برای کسل کننده درخشش اصلی میاتا انجام نداده است. طراحی سبک وزن آن ، که در حال حاضر نادر است ، در یک بازار مدرن که در آن کراس اوورهای دو تنی حاکم بر تعداد زیادی از فروشندگان است ، احساس بی نظیری می کند. وقت آن بود که من کتابهای تاریخ را کنار بگذارم و به طور مستقیم بفهمم که چگونه چیزی عجیب و غریب محبوب شده است. وارد ماشین آزمایشی من، یک مارینر بلو 93 میاتا شوید. این یک مدل اولیه است، با فرمول اصلی و بدون تغییر: گیربکس پنج سرعته دستی، 1.6 لیتری چهار خطی با 116 اسب بخار، رویه پارچه ای و وزن محدود فقط 2160 پوند. این ماشین دقیقاً هیچ گزینه ای در مورد آن وجود ندارد - پنجره های میل لنگ دستی ، بدون A/C و بدون ABS - و فقط 67000 مایل بر روی کیلومتر شمار. تنها اصلاحات یک واحد سر بعد از فروش و یک تلفن همراه است. به همان اندازه نزدیک است که یک مدل پایه کاملاً جدید را از آنجا خارج کنید ، زیرا می توانید سی سال بعد را پیدا کنید. سه دهه و نیم هیچ کاری برای کسل کننده درخشش اصلی میاتا انجام نداده است. به طور خلاصه، این وسیله نقلیه آزمایشی کامل است. من آن را در بهترین محیطی که می توانم پیدا کنم ، جاده های سیم پیچ که در کوهپایه های آبشار ردیابی می کند ، آزمایش می کنم. متأسفانه ، من در مرکز شهر سیاتل زندگی می کنم ، و این مرده زمستان است ، بنابراین در واقع گرفتن تجربه کامل Miata یک چالش خواهد بود. یا اینطور فکر می کردم. Crank The Heat عزیزم، ما به موتور سواری می رویم برای عادلانه بودن ، درک چندان لازم نیست که چرا روزنامه نگاران خودرو از Miata از این کار استفاده کردند. حتی در ترافیک محدود کاپیتول هیل سیاتل، موتور 1.6 چهار ضربه‌گیر به‌راحتی به خط قرمز 7000 دور در دقیقه خود می‌رسد و چرخ فلایویل سبک به این معنی است که به راحتی دور می‌چرخد. این کتابچه راهنمای پنج سرعته دارای یک پرتاب کوتاه با دروازه مطمئن است و کلاچ ارتباطی دارد. این کابین به زیبایی ساده است ، با یک جفت سنجهای آنالوگ کروم در خوشه و هیچ تزئینی غیر ضروری در اطراف آنها وجود ندارد. کل فضای داخلی - که برای طراحی تمیز و ساده در هنگام جدید تحسین شده است - در بازاری که اندازه صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی نقطه فروش است و با طراوت است، تقریباً غریبه به نظر می رسد. تنها نکته منفی این است که برای من-همه 6 فوت -1 اینچ از من-با سقف بالا کمی گرفتار است. روزی که میاتا را آزمایش کردم، دمای هوا تنها 40 درجه بود، اما پس از یک سوم مایل رانندگی، به چراغ قرمز رسیدم، دو زبانه را که رویه نرم را در جای خود نگه می‌داشتند، برگرداندم و به هر حال آن را روی شانه‌ام تکان دادم. مطمئناً ، Miata وقتی فضای صندلی آن جو است ، بسیار بهتر است. با بالا به پایین و استقبال جهان در کابین خلبان، من کوه رینیر را تماشا کردم که به آرامی از ابرها در دوردست به بیرون نگاه می‌کرد، در حالی که در اطراف دریاچه واشنگتن می‌چرخیدم، با صدایی از صداهای القایی 1.6 که در هوای آزاد طنین انداز می‌شد. دیگه اینقدر سردم نبود به سمت جاده های پر پیچ و خم کوه های دوردست خارج از سیاتل ادامه دادم، اما طولی نکشید که متوجه شدم نیازی به این کار ندارم. جذابیت اصلی میاتا بدون خروج از شهر یا رانندگی در جاده های جلد مجله با ده دهم واضح بود. اینجا من در خیابان‌های حومه شهر بودم و یکی از سرگرم‌کننده‌ترین رانندگی‌هایی که در این چند سال داشته‌ام داشتم. سیستم تعلیق برای یک خودروی پرفورمنس در سمت نرم قرار دارد، اما تعادل آن به این معنی است که می‌توانید به طور فعال وزن را با دریچه گاز و ترمز جابجا کنید. این را با موتور شاد و شاسی سبک ترکیب کنید، و میاتا برای رانندگی سخت مناسب است. متوجه شدم که میاتا را از میان گیره‌های مو می‌چرخانم، با دریچه گاز به عقب ضربه می‌زنم، دور موتورها هوا را پر می‌کردند، در حالی که از علامت توقف به علامت توقف می‌پریدم، در تمام این مدت احساس می‌کردم یک هولیگان تمام عیار هستم... تا اینکه سرعت را چک کردم و متوجه شدم که هستم. انجام تمام سی مایل در ساعت قرار بود این قسمت خسته کننده درایو من باشد. این همه قرار است سرگرم کننده باشد، به یاد داشته باشید میاتا از زمانی که مارینر بلو NA من به خیابان ها آمد، آشکارا تغییر کرده است. جدیدترین نسل دارای قدرت خروجی تا 181 اسب بخار و افزایش حجم به دو لیتر بوده است. Apple CarPlay و هشدارهای خروج از خط استاندارد هستند، به عنوان امتیاز برای مدرنیته. با این حال، آنچه قابل توجه تر است، چیزی است که تغییر نکرده است. هر میاتا در هر چهار نسل دارای همان ویژگی‌های کلیدی است که هیرای با اولین نمونه‌های طراحی اولیه از مهندسانش خواسته بود (به استثنای دو جناغی در هر گوشه؛ NC و ND دارای سیستم تعلیق چند لینکی بهبودیافته‌تر و پیشرفته‌تر تعلیق عقب هستند. ). تقریباً همان قیمت باقی مانده است (امروز، یک Miata جدید با قیمت 28050 دلار به فروش می رسد). یک روکش پارچه ای و یک پدال کلاچ هنوز استاندارد هستند. ویژگی هایی که باعث افزایش فروش در سال 1990 شد، همان ویژگی هایی است که امروزه باعث فروش می شود. بیشتر افزایش فروش میاتا برای سال 2023 مربوط به مدل سقف نرم است، نه میاتا RF "فوق العاده تر". جذابیت اصلی میاتا بدون خروج از شهر یا رانندگی در جاده های جلد مجله با ده دهم واضح بود. همان چیزهایی که مدل اول را در سال 89 عزیز کرد، هنوز در سال 2024 جذاب هستند. یعنی سرگرم کننده است و تفریح ​​را در اولویت قرار می دهد. مطمئناً، یک کوپه با سقف ثابت ممکن است سفت‌تر باشد و یک کلاچ دوگانه زمان تعویض دنده سریع‌تری را ارائه می‌دهد، و هر دوی این موارد ممکن است در هنگام افزایش به یک دهم در Cascades مورد استقبال قرار گیرند. با این حال، هیچکدام از اینها با چرخیدن در اطراف دریاچه، روزم را بهتر نمی کنند. برعکس، این پیشرفت‌ها باعث می‌شوند تا درایوهای بند انگشتی کمتر از سفید جذابیت کمتری داشته باشند، علی‌رغم این واقعیت که من زمان زیادی را صرف گشتن در اطراف دریاچه می‌کنم تا در لبه‌های ناهموار کنترل. میاتا از بدو تولدش، به خاطر سرعت و دقت، چیزهای احشایی را در زندگی روزمره - باد در موهای شما، تیرگی درختان بالای سر، احساس شیفتر در دستانتان - بر پیشرفت فناوری برای سرعت و دقت در اولویت قرار داد، و این اخلاق بیش از همیشه طنین انداز می شود. در آینده ای اشباع از صفحه نمایش میاتا - و موفقیت همیشگی آن - به سادگی به موفقیت خود ادامه می دهد زیرا به یاد می آورد چگونه سرگرم شود. این یک طرز فکر نادر در اولین حضور خود بود، و امروز یک طرز فکر نادر است. پاسخ همیشه این است که میاتا این یک معجزه است: فروش میاتا تقریباً 50 درصد در سال 2023 افزایش یافت اولین مسابقه کاپ مزدا MX-5 زمان بسیار جذابی به نظر می رسید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ