موارد باطل شدن گارانتی خودرو چیست
خرداد ۱۴۰۲: گارانتی خودرو، یک تضمین است که توسط شرکتهای خودروسازی به مشتریان خود ارائه میشود. این تضمین تابع قوانین حمایت از حقوق مصرفکنندگان است و به شرکتهای واردکننده و تولیدکننده خودرو امکان ارائه گارانتی را میدهد. اما برای حفظ اعتبار گارانتی خودرو، برخی محدودیتها تعیین شده است. عدم رعایت این محدودیتها منجر به باطل شدن گارانتی خودرو خواهد شد. شرایط اصلی برای باطل شدن گارانتی خودرو عبارتند از:
- نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندار (پهن)
- تغییر ارتفاع خودرو
- نصب روکش صندلی (خودروهای خاص که دارای صندلی برقی یا ایربگ جانبی هستند)
- نصب هر گونه دزدگیرکه منجر به آسیب و دستکاری در دسته سیم گردد
- نصب کفپوش یکپارچه داخل اتاق
- نصب زنون، هدلایت و لامپ غیراستاندار
- نصب سیستم صوتی و تصویری غیراستاندارد
- سنسور و دوربین عقب غیراستاندارد
- نصب پاور ویندوز
- نصب کروز کنترل
- انواع سوئیچ مخفی
- نصب کیلس استارتر
- نصب برچسب دودی بر روی شیشه جانبی
- نصب برچسب دودی بر روی شیشه عقب
- دستکاری یا تقویت موتور
- دوگانه سوز کردن خودرو
- حذف کاتالیست
- عدم انجام سرویس دوره ای در شبکه نمایندگی
- انجام تعمیرات در خارج از شبکه نمایندگی
- تصادف خوردو
- نصب میله تعادل (استرس بار)
- موتور شویی
- نصب سراگزوز
- باتری غیراستاندارد (استفاده از باتری که ولتاژ و ظرفیت آن مغایر با باتری توصیه شده باشد)
- فیوز غیراستاندارد
- تقویت شاسی (جوشکاری. شاسی کشی و ...)
- استفاده یا نگهداری مواد قابل اشتعال یا انفجار از قبیل انواع اسپری. الکل و ... داخل خودرو
- کاربری غیراستاندارد از جافندکی (نظیر جارو شارژی و ...)
- استفاده از اکتان بنزین یا مکمل سوخت
- نصب غیر استاندارد محافظ ECU موتور
- نصب کلاچ اتوماتیک
- نصب کمک فنر غیراستاندارد (کمک اسپورت)
- نصب شمع غیر استاندار (سوزنی)
- ریمپ ECU موتور
علاوه بر شرایط کلی برای باطل شدن گارانتی خودرو، ممکن است شرایط دیگری نیز توسط خودروساز مشخص شده باشد. در صورت عدم رعایت این شرایط از سوی مشتری، گارانتی خودرو لغو خواهد شد. برای اطلاع بیشتر از این شرایط، لطفا به نمایندگیهای مجاز شرکت مراجعه فرمایید.
تغییر شرایط سرویس اولیه در زمان گارانتی خودرو
در طلایه فروردین ۱۴۰۲، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، درباره تصمیمات اخیر برای کنترل تورم و جلوگیری از سفته بازی در بازار خودرو آگاهی میدهد. بر اساس این تصمیمات، افرادی که با هدف سودجویی خرید خودرو و نگهداشتن آن برای فروش در آینده با قیمتهای بالاتر، اقدام به خرید میکنند، محدودیتهایی در رابطه با خدمات مربوط به خودروهایشان خواهند داشت. این تدابیر اتخاذ شده است به منظور جلوگیری از انباشت و احتکار خودروهای صفر کیلومتر و کاهش شدید قیمت روز بازار در مقایسه با قیمت رسمی خودروهای سواری موجود در شرکتهای خودروساز. این تصمیمات تا اطلاع ثانوی در بخشنامه شماره ۳۷۰/۴۰۱/۳۸۳۲۳، مورخ ۲۲ آذر ۱۴۰۱، اعمال خواهند شد و باعث تغییر در قوانین و شرایط گارانتی و خدمات مربوط به این خودروها خواهد شد.
با توجه به اینکه در صورتی که مصرف کننده ای به نمایندگی شرکت خودروساز مراجعه و مالکیت خودرو از زمان تحویل خودرو تاکنون تغییر نکرده باشد، اعمال محدودیت زمانی حداکثر 5 ماه از تاریخ تحویل و با حداقل 1000 کیلومتر کارکرد برای سرویس اولیه در نمایندگی شرکت خودروساز ضروری نیست. این شرط تنها بر خودروهایی اجرایی اعمال میشود که مالکیت خودرو از زمان تحویل تا اولین مراجعه به نمایندگی تغییر کرده است.
کمپانی فرهیدزاده از شرکتهای تولیدکننده خودرو است و خواهان شده است که به مشتریان و نمایندگیهای خود در سراسر کشور در مورد رعایت حقوق مصرف کنندگان خودرو اطلاعات شفاف و جامعی ارائه کند. همچنین فرماندهی شده است که بلافاصله مکانیزم اجرایی مربوطه را در هماهنگی با آیین نامه مذکور طراحی و مستندات مرتبط با اطلاعیههای فروش و قراردادهای تنظیمی را به روز نماید.
حذف شرط ابطال گارانتی خودرو پس از 5 ماه
در آذر ماه سال ۱۴۰۱، وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به لغو الزام مراجعه مشتریان به نمایندگی شرکت های خودروسازی برای فعال سازی گارانتی نمود. این الزام قبل از این تاریخ برای مدت پنج ماه از تاریخ تحویل خودرو و با کارکرد حداقل یک هزار کیلومتر از بین برده شد.
با توجه به اتخاذ سیاستهای اخیر در زمینه فروش خودروها، معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته است که ضابطه الزام مراجعه مشتری به نمایندگی شرکت عرضه کننده خودرو حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد به منظور فعالسازی گارانتی را حذف کند. این تصمیم به دلیل پیادهسازی سیاستهایی مانند طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جایگزینی خودروهای فرسوده، فروش فوری و فروش فوق العاده (سه ماهه) و پیشفروش حداکثر 12 ماهه اتخاذ شده است. همچنین، عرضه خودروها در بازار سرمایه (بورس کالا) نیز منجر به کاهش فاصله قیمت کارخانه تا بازار شده است.
تاکید به جلوگیری از فضای دلالی و قیمت گذاری کاذب، موجب تعلیق ضابطهای شد که در سال ۱۳۹۹ توسط کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجرا گذاشته شده بود. این اقدام به منظور جلوگیری از بروز اختلاف در قیمت خودرو بین اشخاصی است که قبل از سررسید سرویس اولیه، خودرو را به تبعیت از ضابطه، منتقل میکنند.
با توجه به تصمیمات نشست پنجاه و دومین کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشتریان می بایست در مدت پنج ماه پس از تحویل خودرو و با کارکرد حداقل یک هزار کیلومتر، برای سرویس اولیه به نمایندگی شرکتهای خودروساز مراجعه کنند. در غیر این صورت، شرکتهای خودروساز مجبور خواهند بود به گارانتی خودروی مذکور پایان دهند.
اخبار گارانتی خودرو
مشمول گارانتی خودروهای سایپا و شرکت ایران خودرو محمد احمدی روز سه شنبه 13 تیر 1400 خبر های مهم گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو را در ادامه متن مطالعه کنید تا اطلاعات بروز و کاربردی را درباره محصولاتی چون پورشه، ویتارا و ال90 دریافت کنید. رنو، کیا و پژو، برخی از تولید کنندگان قطعات، پیکاپ و وانت از سایپا، از دیگر خودروهایی هستند که قابلیت های گارانتی مختلفی دارند که توانایی پوشش امدادرسانی، شرایط خاص و تعمیر و نگهداری را دارا هستند. چندی پیش خبر اضافه شدن ۴ ضمانتنامه جدید به گارانتی خودروها منتشر شد. این ضمانت ها عبارتند از: ضمانتنامه “مابین” ضمانتنامهای است که پس از انقضای گارانتی تولید کننده، مدت ۳ یا ۵ ساله توسط واردکنندگان آن توزیع میشود. ضمانتنامه “سایپا” : در این حالت، خودروهای سایپا حداقل ۷ سال گارانتی مییابند و گارانتی طلایی نام دارد. ضمانتنامه “جهانگستر” : خودروهای جیلی و هافال با قیمت کمتر از ۷۰ میلیون تومان در این شرایط به این ضمانتنامه دسترسی خواهند داشت. سایپا فقط برای خریداران خودروهای تولیدی خود گارانتی ارائه می دهد. این الزامات برای خریداران خودروهای وارداتی نیست. درجه محدوده خدمات است که شرکت از مشتریان وارداتی دریافت می کند. به عنوان مثال، در توضیح ضمانتنامه محصول، تصریح شده است که مشمولین لازم است در دوره ها و در هر تعویق در هنگام خسارت در خودرو نقاط مشخصی را بررسی و نگهداری کنند. شرکت سعی می کند بازگشت خدماتی مانند عملکرد وابسته به خودرو را جلو می گیرد. در مواردی که خسارت بعد از ضمانت گرفتن از خودرو اتفاق می افتد، سایپا مجبور است خدمات مورد نظر را بدون هایجوی مشتری انجام دهد. در این مورد دلالان خودرو دارای اعتبار می شوند. پرنیان پرنیان طبق توافق مشترک سایپا و دانخواه محدودیت در صادرات خودرو به کشورهای اروپایی را برداشته است و به گفته مراجع خبری پرنیان و سایپا در راستای تحقق سیاست های صادرات خودروی ایران قرار می گیرد. ایران در نتیجه در صادرات خودرو به کشورهای اروپایی روز به روز پیشرفت چشمگیری را پیدا می کند. از طرفی این کار می تواند به استقلال و قدرت صنعت خودرو در کشور کمک می کند و نتایج تولید را چشمگیرتر کرده و نگرانی ها بسیاری که در گذشته بر سر صادرات خودرو در کشور داشت : مرتفع می شود. بله چندی پیش به هنگامی که البته شرکت پرچایز پایه گذار خودرو پراید به خاطر تحریم های منطقه و افکار مردم به دوش می افتد ، در مصاحبه قبلی مدیرعامل سیات با یکی از ارگان های خبری محبوب در یک قسمت دیگر با الفبای اخ الفبای گزارشات done باشد موهوم است در چارچوب چشم انداز امیدواری که باید بیشتر از اینچی برای مصرف کننده از براکسیمی پیدا نمی کند و نباید به این هشدار صنعت بن افراد یک جهان اینع از بین.