باتریهای حالت جامد که به عنوان آینده خودروهای الکتریکی مورد استقبال قرار میگیرند، در سالهای اخیر جهش قابل توجهی در توسعه داشتهاند و به نظر میرسد بیش از هر زمان دیگری به تولید نزدیکتر شدهاند. پیشبینی میشود که این فناوری انقلابی در کارایی باتری ایجاد کند، بردهای طولانیتر، کاهش زمان شارژ و ویژگیهای ایمنی را افزایش دهد. QuantumScape، یک شرکت آمریکایی که بر روی باتریهای نسل بعدی خودروهای الکتریکی کار میکند، اخیراً به موفقیت قابل توجهی در پیشرفت این فناوری دست یافته است.
آخرین دستاورد این است که سلول حالت جامد این شرکت از الزامات آزمایش نمونه A فراتر رفته و بیش از 1000 چرخه شارژ را با موفقیت قابل توجه تکمیل می کند. آزمایش دقیق که طی چند ماه توسط PowerCo متعلق به فولکس واگن در آزمایشگاه باتری آن در سالزگیتر انجام شد، توانایی سلول حالت جامد را برای حفظ ظرفیت خیره کننده 95 درصد پس از چرخه های سخت نشان داد. برای وسایل نقلیه الکتریکی با برد تقریباً 300 مایل، این مسافت مسافتی معادل 300000 مایل و بیشتر است.
باتریهای حالت جامد آینده خودروهای برقی هستند: انقلاب باتریهای حالت جامد تویوتا تنها با چند هزار خودروی الکتریکی آغاز خواهد شد نیسان میگوید خودروی برقی با باتریهای حالت جامد در مسیر عرضه در سال 2028 است.
در روشهای تست استاندارد شده برای سلولهای باتری جدید، استحکام یک معیار حیاتی است، با استانداردهای صنعتی که هدفهای 700 چرخه شارژ و حداکثر کاهش ظرفیت 20 درصد را تعیین میکنند. سلول حالت جامد QuantumScape نه تنها از این مشخصات فراتر رفت، بلکه در سایر معیارهای ضروری مانند قابلیت شارژ سریع، ایمنی و خود تخلیه نیز مهارت داشت.
مرحله بعدی در فرآیند توسعه شامل پالایش و مقیاس بندی فرآیندهای تولید است. مفهوم سلول یکپارچه فولکس واگن که توسط PowerCo توسعه یافته است، برای ادغام فناوری سلول های حالت جامد مناسب تلقی می شود.
"اینها نتایج بسیار دلگرم کننده ای هستند که به طور چشمگیری زیربنای پتانسیل سلول حالت جامد است. نتیجه نهایی این توسعه می تواند یک سلول باتری باشد که بردهای طولانی را امکان پذیر می کند، می تواند بسیار سریع شارژ شود و عملاً پیر نمی شود. ما متقاعد شده ایم. فرانک بلوم، مدیر عامل PowerCo اظهار داشت: از سلول حالت جامد استفاده می کنیم و با شریکمان QuantumScape با سرعت کامل به تولید سری ادامه می دهیم.