
اولین حضور در پیست
تویوتا، پریوس جدید را به یک مسابقه خودرویی تبدیل کرده است. در ماه ژوئن، شرکت این خودرو را به اسم GRMN معرفی کرده بود. کنون، یک نسخه کاملی از این خودرو مسابقهای معرفی شده است که در مسابقه استقامت ۱۰ ساعته تایلند شرکت کرده است.
ظاهر پریوس برای یک خودرو مسابقهای مناسب است. این خودرو دارای یک اسپلیتر جلو بزرگ، بالچههای کوچک کناری و بال عقب بزرگ است. همچنین، رینگهای ۱۰ پره و دیسکهای ترمز شکافدار نیز برای آن طراحی شده است. طبق ظاهر، مشخص است که ارتفاع خودرو نیز کمی کاهش یافته است.
اطلاعات دقیق درباره پیشرانه این خودرو مسابقهای توسط تویوتا هنوز ارائه نشده است. با این حال، موتور این خودرو با استفاده از سوخت کربن خنثی کار میکند و قدرت بیشتری نسبت به نسخه استاندارد دارد. همچنین، برای سیستم هیبریدی آن ، یک باتری با ظرفیت بالاتر نصب شده است و سیستم خنککاری آن نیز بهبود یافته است.

خودروی پریوس در مسابقات بینالمللی به جایگاه ۱۱ام رسید و در میان ۶۳ رقیب به ترتیب قرار گرفت. این نتیجه نشان داد که عملکرد این خودرو قابل قبول بوده است. مسیر این خودرو نیز کشور ژاپن بوده که هنوز مشخص نیست که تویوتا قصد دارد این خودرو را برای مسابقات بینالمللی در نظر بگیرد یا اینکه فقط در یک دوره مسابقه مورد استفاده قرار گرفته است.
مسابقه پریوس، همراه با چند خودرو دیگر، در اتوسالن توکیو برگزار میشود. این رقابت ها از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ ژانویه برگزار میشود و شامل خودروهایی است که در مسابقاتی مانند رالی جهانی، استقامت و سوپر GT شرکت میکنند.
تویوتا قبلاً در مسابقات سوپر GT ژاپن با پریوس شرکت کرد که برخوردار از موتور V8 بود.
تویوتا پریوس لمان سنتنیال GR ادیشن
بعد از معرفی خودروی کم مصرف، حالا زمان آن رسیده است تا نسخه ای ویژه و با ویژگیهای متفاوت را معرفی کنیم. تیم گازو ریسینگ (Gazoo Racing) مسئولیت نمایش خودروی اسپرت را به عهده گرفته است و در سالهای اخیر به دلیل عرضه خودروهای اسپرت تویوتا به شناخته شدگی رسیده است.
این خودرو با نام کامل پریوس 24 ساعته لمان سنتنیال GR ادیشن و در آستانه صدمین سالگرد تولد پیست دلا سارته معرفی میشود. اما چه ارتباطی بین خودروی تویوتا پریوس و مسابقات 24 ساعته لمان وجود دارد؟
به طور کلی، گازو ریسینگ در سالهای اخیر به عنوان یک پله مهم در توسعه فناوری هیبرید در خودروهای مسابقه ای استفاده شده است. این منتج به ساخت و توسعه مدلهای مسابقهای تحت عنوان TS030، TS040، TS050 و GR010 تبدیل شده است.

متن اصلاح شده:
با وجود قطعاتی مانند سپر جلو، شبکه لانه زنبوری در پایین سپر همراه با زیرسپر، رکابهای جانبی، گلگیرهای برآمده، باله بزرگ و دیفیوزر عقب، ویژگیهای آیرودینامیکی بدنه پریوس 24h لمان سنتنیال GR ادیشن بهتر شده است. همچنین باید به کاپوت فیبرکربنی و چراغهای LED جلو، الهام گرفته شده از GR010 هیبرید اشاره کرد.
رینگهای سفارشی با ابعاد 18 اینچ توسط RAYS تولید شدهاند و از تایرهای 235/50 پایلوت اسپرت 4S ساخت میشلن استفاده شده است. بر طبق اعلام تویوتا، سیستم تعلیق GR پریوس نیز مورد بازنگری قرار گرفته است.
در مسابقات لمان 2023، پریوس 24h لمان سنتنیال GR ادیشن همراه با مزدا MX-30 R-EV شرکت خواهند کرد. با توجه به پنج بار برنده شدن در سالهای 2018 تا 2022، تویوتا در این سال هم به دنبال کسب ششمین پیروزی خود است.

اگرچه مدیرعامل تویوتا از افزایش تنوع محصولات GR خبر داده است، اما نمیتوان به طور قطع ایده عرضه نسخه شهری GR پریوس را تأیید کرد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.