
ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی هنگام بارش
در آبان ماه سال 1402، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که بر اساس تصمیم شورای شهر تهران، نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش برف و باران تغییر نخواهد کرد. از این پس، رانندگان تاکسی موظفند به همان نرخی که توسط شورا تصویب شده، کرایه از مسافران دریافت کنند.
تهران یک شهر بزرگ است و به همین دلیل میتوان در برخی مواقع شاهد بارش باران، در برخی نقاط دیگر برف و در برخی جاهای دیگر هوای خشک بود. از این رو، تقسیمبندی و تعیین کرایه بر اساس شرایط فصلی، مانند بارش برف و باران، در تهران ممکن نیست.
درباره توسعه حمل و نقل عمومی، آقای چمران اظهار داشت که دولت باید مسئولیت های مربوط به این حوزه را برعهده بگیرد. به عنوان مثال، دولت موظف است بیش از ۸۲ درصد از اعتبارات مربوط به حمل و نقل اتوبوس ها را پرداخت کند، اما در حقیقت این عدد به ۸۰ درصد رسیده است و مابقی هزینه ها توسط شهرداری تهران تأمین می شود. برای ارسال بودجه تکمیلی، باید صبر زیادی کنیم و منتظر ماه های آخر سال شویم. البته در مورد اصلاحیه بودجه، می توان آن را به شورا ارائه داد، اما تاکنون در این زمینه مذاکره ای صورت نگرفته است.
افزایش 10 الی 15 درصدی کرایه تاکسی در روزهای بارانی
در آبان ماه ۱۴۰۲، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، به مسئله افزایش ترافیک در روزهای بارانی در شهر تهران اشاره کرد. او بیان کرد که در این روزها به دلیل لغزندگی معابر، تراکم ترافیک افزایش مییابد و این امر به طبیعی تلقی میشود. همچنین، افزود که سرعت خودروها در این شرایط کاهش مییابد.
شورای اسلامی شهر تهران تصمیم گرفته است که نرخ کرایه تاکسی را براساس شرایط مختلف طی توافقی با رانندگان تاکسی تغییر دهد. به عنوان مثال، در روزهای بارانی برای طی کردن مسافتی نیم ساعته، راننده باید حدود یک ساعت و نیم زمان خود را صرف کند. این امکان به رانندگان داده شده تا با افزایش کرایه در این شرایط، انگیزه کار کردن خود را حفظ کنند. در صورتی که این تغییرات رعایت نشوند، هیچ طرف دست کمی به معضل مسافران یا رانندگان نخواهد داشت. بدون احترام به این تصمیم، سامانههای نظارتی شهرداری تهران مانند سامانه 137 مکلف هستند تا شکایات را پذیرفته و با متخلفان روبرو شوند. تعدادی از رانندگان تاکسی ممکن است نقض قوانین کنند اما باید تمام رانندگان را به خاطر آنها مسئول ندانست. لازم است شکایات تخلفات از طرف مردم گزارش شوند و شهرداری تهران به عنوان نماینده در سازمان تاکسیرانی اقدامات لازم را عملی کند.
افزایشی در نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم
در تاریخ مهر 1402، احمد قیومی، معاون استاندار و فرماندار تهران، اعلام کرد که استفاده از حملونقل عمومی بهترین راهکار برای حل مشکلات ترافیکی است و از مردم خواست تا استفاده از خودروهای شخصی را به حداقل ممکن برسانند. او افزود که هیچ افزایشی در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی برنخواهد داشت و ناوگان در حوزههای تاکسی، اتوبوس و مترو به سرعت بهبود یافته و در نرخ قبلی فعالیت خواهند کرد.
تقاضایی مطرح شد که شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در نرخ ناوگان، به مراجع مسئول رسمی گزارش دهند. همچنین، خدمات حملونقل برای دانشآموزان و دانشجویان هنگام بازگشایی مراکز آموزشی، رایگان خواهد بود و حملونقل عمومی برای شهروندان تهرانی نیز با تخفیف 30 درصد ارائه میشود. شماره تلفن 48048 نیز جهت پاسخگویی به شکایات و درخواستهای شهروندان درباره خطوط تاکسیرانی در دسترس است.
کرایه تاکسی در فرودگاه امام خمینی
مرداد 1402: سعید چلندری، مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی، اعلام کرد که در حال حاضر نرخ کرایه تاکسیها در ترمینال امام خمینی، به وسیله باجههای تاکسی یا نرم افزارهای خاصی که شرکتهای دانش بنیان طراحی کردهاند، تعیین میشود. نرخ تاکسیها در مسیرهای مختلف بین ۶۴۵ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است. این نرخها توسط شورای شهر و سازمان راهداری تعیین شدهاند و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزایش قیمت را ۴۰ درصد و شورای شهر ۲۹ درصد تعیین کردهاند. اما این افزایش قیمتها هنوز اعمال نشده است و رانندگان تاکسی فرودگاه نیز در این زمینه اعتراض دارند. قرار است قبل از سفرهای اربعین، نرم افزار تاکسی در ترمینال امام خمینی نیز راه اندازی شود.
با توجه به اظهارات مسافران، ترمینال سلام فاقد هرگونه خدمات حمل و نقل عمومی است و در صورتی که مسافران شبانه به این ترمینال برسند، با مشکلاتی برای اجاره تاکسی روبرو میشوند. با در نظر گرفتن نزدیک شدن تاریخ سفرهای اربعین حسینی، که برآورد میشود در این ایام هشتاد و پنج هزار زائر عتبات از این ترمینال استفاده کنند، انتظار میرود شرایط مناسبی برای بازگشت مسافران فراهم شود.
حداکثر افزایش نرخ کرایه تاکسی 60 درصد است
بر اساس تصریحات مهدی وحدتکار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام شده است که نرخ کرایه تاکسی تا حداکثر 60 درصد افزایش خواهد یافت. این تصمیم جدید توسط شورای اسلامی شهر تهران اتخاذ شده است و هر تاکسیرانی که کرایه بیشتر از این مقدار را از مسافران دریافت کند، به عنوان تخلف در نظر گرفته میشود. شهروندان همچنین مجاز هستند تا شماره پلاک تاکسی هایی را که متخلف هستند، به سامانه 137 گزارش دهند.
فرایند چاپ و نصب برچسب نرخ جدید در سراسر شهر آغاز شده است و در روزهای آینده این کار انجام خواهد شد. اطلاع رسانی افزایش نرخ کرایه به رانندگان تاکسی انجام شده و از اهالی شهر خواسته شده است که کرایه تاکسی را بصورت آنلاین و الکترونیکی با نرخ تعیین شده پرداخت کنند.
آقای وحدتکار اعلام کرد که نرخ جدید کرایه تاکسیها در پایانههای تاکسیرانی به تاکسیرانان ابلاغ شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. اما در مورد تاکسیهای گردشی، گزارشاتی دریافت کردهایم و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ میشود. وی از مردم خواست هر گونه تخلف از مصوبه کرایه را به سامانه 137 گزارش دهند.
افزایش 60 درصدی نرخ کرایه در روزهای بارانی کذب است
در ماه اردیبهشت سال 1402، سازمان تاکسیرانی خبری را به اطلاع عموم رساند که درباره شایعه یک افزایش ۶۰ درصدی در نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش باران را نفی می کند. سازمان تاکسیرانی در این اطلاعیه به شکل رسمی اعلام کرد که هیچگونه تصمیمی در خصوص افزایش قیمت تاکسی در این شرایط به اجرا گذاشته نخواهد شد. این اطلاعیه با هدف روشن کردن مسئله و ایجاد صلح و آرامش در جامعه صادر شده است.
«به استناد خبری که با عنوان "افزایش ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش باران" منتشر شده بود، با اطلاعیهای در نهایت مشخص شد که این عنوان برای انتشار خبر غلط است. براساس مصاحبه ای که با معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران صورت گرفت، افزایش قیمت کرایه تاکسی در تهران از ابتدای ماه اردیبهشت سال جاری با تصویب شورای اسلامی شهر تهران اجرا شده است و این مصوبه توسط سازمان مسئول اجرای آن اعلام شده است.
پیشنهاد برای بهبود دادن متن: به مناسبت اطلاع رسانی درباره بهره برداری و تغییرات در نرخ کرایه، این مصوبه به شرح زیر اعلام می گردد: متوسط افزایش نرخ کرایه تا 45 درصد و سقف حداکثر افزایش تا 60 درصد خواهد بود، با اعمال ضرایب تبصره های 1 تا 3 در ماده 18 مصوبه.
شهرداری تهران مجاز است در جاده هایی که شیب آنها تا حداکثر ۱۰ درصد است، اجازه بدهد تا کرایه تاکسی خطی انجام شود.
تبصره دوم) شهرداری تهران (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران) مجاز است در ساعات پرترافیک حداکثر تا ۲۵ درصد به مبلغ کرایه اضافه کند. ساعات پرترافیک توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تعیین خواهد شد.
تبصره سوم) شهرداری تهران مجاز است در شرایط آب و هوای نامساعد، حداکثر ۱۵ درصد به اجارهی خودروهای مشمول ماده ۱۸ افزوده کند. اما اجرای این تبصره برای شهرداری تهران بستگی به تامین سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب در خطوط مربوطه دارد.
لازم به ذکر است که افزایش نرخ کرایه با توجه به سه تبصره مذکور، نباید به طور کلی از محدوده ۶۰ درصد بالاتر رود.
طبق تبصره سوم، در شرایط آب و هوای نا مساعد، تا سقف 15 درصد کرایه قابل افزایش است و اما اجرای این تبصره میتواند فقط در صورت ایجاد یک سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب روی خط اعمال شود و رانندگان مجاز به افزایش کرایه بدون استفاده از این سامانه نیستند.
دریافت هرگونه کرایه بیشتر از نرخ های مشخص شده در تابلوهای پایانه ها و خودروها مورد تایید نمی باشد و تخلفات متعددی برای این عمل موجب خواهد شد.
استحقاق دارد بیان شود که طبق این تصمیم، رانندگان قادر به افزایش کرایه خود تا زمانی که یک سیستم حمل و نقل هوشمند و آنلاین مناسب برای آنها ایجاد نشده باشد، نیستند.
میزان افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس در سال 1402
در ماه فروردین سال ۱۴۰۲، سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، به دو نرخ کرایه برای تاکسی ها اشاره کرد. در این دو نرخ کرایه، رانندگان با رعایت فاصله اجتماعی مجاز بودند تا سه نفر مسافر را سوار کنند. اما در حال حاضر، پس از گذشت شرایط بحرانی کرونا، تنها یک نرخ کرایه برای ظرفیت چهار نفره تعیین شده است و دیگر نرخ کرایه های دو نرخی اعمال نمیشود.
بر اساس گفتههای وی، درصد تغییرات قیمت خطوط تاکسی نسبت به سال گذشته بین ۴۵ تا ۶۰ درصد است. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری مجاز است در مسیرهای با شیب تا ۱۰ درصد هزینه تاکسیهای خطی را افزایش دهد. همچنین، در ساعات پیک ترافیک نیز تا ۲۵ درصد به هزینهها اضافه میشود و ساعات پیک ترافیک توسط شهرداری تهران و سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران تعیین میشود. هزینهها در شرایط آب و هوای نامساعد نیز تا ۱۵ درصد افزایش مییابد، البته برای اجرای این تبصره لازم است یک سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب ایجاد شود.
گفته شده است که انتخاب خودروی تاکسی برای تمام شهرها باید مطابق با مصوبه شورای عالی ترافیک صورت گیرد و در این انتخاب قدرت موتور خودرو، وسعت آن برای جابجایی 4 نفر مسافر و قیمت آن مدیریت میشود. در گذشته، خودروی پراید مناسبی برای تاکسی نبود و به نظر میرسد ساینا نیز این شرایط را داشته باشد؛ زیرا تاکسی در اولین حیت باید برای مسافران راحت باشد. همچنین، ساینا دارای دوام کافی برای استفاده به عنوان وسیلهی تاکسی نیست.
وی افزود که پیشنهاد اولین کمیسیون این است که خرید خودروهای وارداتی باید امکانپذیر باشد. باید به مردم این امکان داده شود تا از خودروهای وارداتی استفاده کنند و همچنین خودروهایی از تولید داخل انتخاب شود که مقرون به صرفه، با دوام و دارای فضای مناسب باشند.
بهای بلیتهای اتوبوسها براساس طول مسیر محاسبه میشود. برای خطوط اتوبوسهای تندرو با طول بیش از 15 کیلومتر، براساس خطوط 15 کیلومتری قیمتگذاری صورت میگیرد. همچنین، برای خطوط اتوبوسهای عادی با طول بیش از 20 کیلومتر، قیمتگذاری بر اساس خطوط 20 کیلومتری اعمال میشود.
در خطوط اتوبوسهای تندرو، نرخ پایه ورودیه برای هر پیمایش 5 کیلومتری 1,800 تومان است و به ازای هر 5 کیلومتر اضافه، 400 تومان جمع میشود. همچنین در خطوط اتوبوسهای عادی، برای هر پیمایش 2.5 کیلومتری 1,800 تومان ورودیه دریافت میشود و به ازای هر 2.5 کیلومتر اضافه، 400 تومان به قیمت افزوده میشود.
بنا به گفتهٔ وی، افزایش قیمت بلیتهای مترو و اتوبوس و همچنین کرایه تاکسی از اول ماه اردیبهشت اعمال خواهد شد.
افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی از اردیبهشت ماه
در فروردین ۱۴۰۱، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که بودجه شهرداری تهران پیش از سال جدید به شهرداری تهران ابلاغ شده است و افزایش تعرفههای تاکسی، اتوبوس و مترو در تهران از ابتدای اردیبهشتماه اعمال خواهد شد.
افزایش میانگین 45 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال 1402
در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، اعضا برنامه لوایح نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را بررسی کردند. پس از بررسی، تصمیم به افزایش 45 درصدی قیمت بلیت تاکسی گرفته شد.
جعفر تشکریهاشمی، عضو شورای شهر، توضیح داد که افزایش نرخ کرایه تاکسی از اول اردیبهشت ماه مجاز است. او بیان کرد که شهرداری هیچ کمکی به هزینه سفر توسط تاکسیها ندارد و هزینهها بر عهده راننده و مالک تاکسی است. با توجه به افزایش تورم و گرانی ها، افزایش متوسط کرایه تاکسی برای سال آینده 45 درصد می باشد. حدود 10 درصد از تاکسی ها از این سقف بیشتر افزایش می یابند و شاید بین 10 تا 75 درصد افزایش داشته باشند. در عوض، بسیاری از تاکسی ها کمتر از 45 درصد افزایش خواهند داشت. به طور میانگین، افزایش نرخ 45 درصد می باشد.
به تاکسی های خطی 5,000 تومان ورودی حداکثر اجازه می دهد و برای تاکسی های فرودگاه مهرآباد 35,000 تومان ورودی می باشد. برای تاکسی های راه آهن و تاکسی های ویژه تلفنی نرخ ورودی 25,000 تومان است و هر کیلومتر پیمایش 1,458 تومان محاسبه می شود. در صورتی که خط تاکسی با شیب تند باشد، با رعایت نظر کارشناس تاکسیرانی، تا سقف 20 درصد افزایش در کرایه اعمال می شود. همچنین در ساعات پرترافیک، تا سقف 50 درصد افزایش در نرخ کرایه مجاز است، به منظور تشویق رانندگان تاکسی به پذیرش مسافر. در روزهایی با هوای بارانی یا یخبندان، حداکثر تا 40 درصد افزایش نرخ کرایه مجاز است و در سفر های شبانه بین ساعت 22:00 تا 06:00 صبح، 20 درصد به نرخ کرایه اضافه خواهد شد. برای خودروهایی که بیش از 5 مسافر را جابجا می کنند (مانند ون)، تا سقف 80 درصد افزایش در نرخ کرایه تاکسی مجاز است.
با توجه به گفتههای تشکری هاشمی، شهرداری موظف است که در طی شش ماه آینده، فراهمسازی پرداخت الکترونیکی در تاکسیها را امکانپذیر کند. همچنین، تاکسی آنلاین باید در طول نه ماه آینده، از طریق جذب سرمایهگذار یا با استفاده از پلتفرمهای موجود، راهاندازی شود. در اضافه به این موارد، شهرداری مجاز است تا در خصوص خودروهای لوکس که سازمان تاکسیرانی تعیین قیمت تعیین میکند، با افزایش 80 درصدی قیمت اقدام نماید. شرکتهای تاکسیرانی رتبهبندی خواهند شد و مدت اعتبار پروانه فعالیت آنها سه سال خواهد بود. هزینههای صدور مجوز بهرهبرداری بر اساس رتبه شرکتها مشخص شده است که به ترتیب رتبه یک 20 میلیون تومان، رتبه دو 17 میلیون تومان، رتبه سه 13 میلیون تومان، رتبه چهار 10 میلیون تومان و رتبه پنج 6 میلیون تومان میباشد.
افزایش نرخ کرایه تا نرخ تورم مجاز است
در اسفند ۱۴۰۱، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، دربارهٔ نرخ کرایه حمل و نقل عمومی اعلاماتی داشت. وی گفت که تا پایان سال، مصوبهٔ نرخ کرایه حمل و نقل عمومی آماده خواهد شد، اما تعداد درصد افزایش نرخ هنوز مشخص نیست. او اعلام کرد که شرکت اتوبوسرانی به شرایط اقتصادی کنونی تحت تأثیر قرار گرفته است و با توجه به اینکه حقوق کارکنان اتوبوسرانی نیز ۵۷ درصد افزایش پیدا میکند، باید هزینهها جبران شود. همچنین، فرمانداری اعلام کرده است که افزایش نرخ کرایه خدمات ناوگان تا زمانی که نرخ تورم مجاز است را تأیید میکند، و در حال حاضر نرخ تورم در حدود ۴۷ درصد است.
درباره تراموا، او اظهار کرد که باید به آن مورد مطالعه قرار گیرد. او تاکید کرد که هر زمان منطقه دارای مترو باشد، تراموا لازم نیست و اگر واگن مترو افزوده شود، نیازی به اجرای تراموا وجود ندارد. چنین پیشنهاداتی زیاد مطرح شده است و باید مورد بررسی قرار گیرد.
نرخ کرایه تاکسی برحسب تعداد مسافران است
در فوریه 2023، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در مورد نحوه دریافت کرایه تاکسیهای رسمی (با پلاک زرد "ت") توضیحاتی ارائه کرد. این توضیحات شامل تعیین نرخ کرایه بر اساس تعداد مسافران است که به تاکسی سوار میشوند. به عبارت دیگر، اگر سه نفر سوار تاکسی میشوند، راننده باید کرایه را بر اساس تعداد سه مسافر دریافت کند و اگر چهار نفر سوار میشوند، باید کرایه متناسب با تعداد چهار نفر را دریافت کند. این نرخ توسط شورای شهر تعیین و تصویب میشود و رانندگان تاکسیها ملزم هستند که نرخ مصوب را از مسافران دریافت کنند. درصورتی که راننده مبلغی از مسافران بیشتر از نرخ مصوب دریافت کند، مسافران میتوانند شکایت خود را از طریق درگاه ارتباطی مربوطه یا با مراجعه به سازمان تاکسیرانیها به نحوی ثبت کنند تا در این مورد تحقیقات صورت بگیرد و به شکایت آنها پاسخ داده شود.
هر سال در ماه بهمن یا اسفند، فرایند افزایش قیمت کرایه تاکسی پیشنهاد میشود. این افزایش قیمت به صورت قانونی انجام میشود و شوراهای اسلامی شهر، مسئول تغییر نرخ کرایه تاکسی هستند. بر اساس قانون شهرداری، نرخ کرایه تاکسی در اواخر سال توسط واحدهای کارشناسی سازمان تاکسیرانی تهیه شده و به شوراهای اسلامی شهر ارسال میشود. پس از برسی و تصویب این پیشنهاد توسط شوراها و تایید فرمانداری مربوطه، نرخ کرایه قانونی برای هر شهر تعیین میشود. تنها تاکسیهای رسمی که در سامانه شهرداریها ثبت شدهاند، میتوانند گزارش شکایت در مورد دریافت کرایه غیرمصوب را ارسال کنند و این شکایات قابل بررسی و پیگیری هستند. اما سازمانهای تاکسیرانی مسئولیت درخواست کرایه اضافه توسط رانندگان با خودروی شخصی را ندارند.
با توجه به افزایش رضایتمندی شهروندان و رعایت بهتر مسائل بهداشتی، آقای ضامنی پیشنهاد کرده است که در تعیین کرایه تاکسیها، مبنای سوار شدن سه مسافر در نظر گرفته شود. همچنین، برای جبران ضرر رانندگان تاکسی، پیشنهاد شده است که مبنای دریافت کرایه هم همان سه نفر باشد. در صورت پذیرش این پیشنهاد، مبنای سوار شدن سه مسافر و دریافت کرایه سه نفر برای تاکسیها اعمال خواهد شد.
شکایت از کرایه تاکسی در تهران
در اسفند 1401، آقای مهدی دربانی، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، درباره اقداماتی که در برابر تاکسیرانان تخلفکار صورت میگیرد، اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که نظارتهای سازمان تاکسیرانی بر روی خطوط و تاکسیرانان افزایش یافته است و سرپرستان خطوط مورد اطلاع قرار گرفتهاند که فقط میتوانند از مسافران کرایه تاکسی، طبق نرخ مصوب، کرایه دریافت کنند.
سازمان تاکسیرانی شهر تهران، از شهروندان عزیز میخواهد که درصورت مشاهده تخلف از سوی تاکسیرانان، شماره پلاک تاکسی را در سامانه 1888 یا 137 ثبت کنند. معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرد که نظارتهای سازمان در خطوط تا پایان سال، شدت بیشتری خواهد یافت و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.
جزئیات طرح شناور و تغییر نرخ کرایه تاکسی
در مهر ۱۴۰۱، سید جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، اعلام کرد که یک سامانه هوشمند برای ارزیابی سفرهای شهری به منظور تعیین کرایه تاکسی در ساعات پرتردد، به زودی راهاندازی خواهد شد. وی بیان کرد که هر گونه افزایش قیمت تاکسی قبل از راهاندازی سامانه ارزیابی، غیرقانونی است و محسوب میشود.
سامانه یک نرمافزار طراحی شده است تا تاکسیها بتوانند وضعیت ترافیک و سرعت متوسط تردد در خطوط را رصد کنند و در ساعاتی که معمولاً در ترافیک گیر افتاده و جابهجایی مسافران برایشان اقتصادی نیست، تشویق به ارائه خدمات شوند. به علاوه، هدف این سامانه هوشمند این است که نرخهای تاکسی را در ساعات پیک ترافیک تهران حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در حقیقت، برخی از رانندگان به خاطر ساعات ترافیک، از ارائه خدمات منع میشوند؛ بنابراین باید یک جذابیت برای بازگشت تاکسیها به چرخه خدمات ایجاد شود تا ارائه خدمات حمل و نقل شهری به شهروندان در ساعات اوج ترافیک کاهش پیدا نکند.
آقای تشکری هاشمی، در مقاله خود بر مصوبه شورای شهر تأکید میکند که برای اجرای طرح نرخ شناور در ساعات اوج ترافیک، باید از یک سیستم هوشمند استفاده شود که جلوی افزایش خودسرانه و بیضابطه قیمت کرایهها را بگیرد. این نرخ شناور بر اساس یک مدل است که با افزایش مدت زمان سفر، قیمت را تا حداکثر ۳۰٪ افزایش میدهد و سامانه ارزیابی میتواند با رصد ترافیک، میزان افزایش را مثلاً ۵٪ تعیین کند و اجازه افزایش بیشتر قیمت را نمیدهد.

متن اصلاح شده: در مورد تأثیر عبور و مرور بر هزینههای شهروندان، میتوان گفت که تاکسی به عنوان وسیلهی نقلیه نیمهعمومی در نظر گرفته میشود. بنابراین، با توجه به ماهیت خدماتی که تاکسی ارائه میدهد، لازم است توجه به مشکلات و نیازهای رانندگان تاکسی نیز شود. از طرفی، زمان سفر با تاکسی در مقایسه با زمان سفر با خودرو شخصی، در ترافیک چند برابر بیشتر میشود. به همین دلیل، باید برنامهریزی شده و راهکاری برای کاهش فعالیت رانندگان تاکسی در ساعات پیک ترافیک درنظر گرفته شود. همچنین، شهروندان میتوانند علاوه بر استفاده از تاکسی، با استفاده از مترو و اتوبوس، نیازهای حمل و نقل خود را در شهر برطرف کنند.
شناور شدن نرخ کرایه تاکسی
در ماه شهریور سال ۱۴۰۱، مهدی اسماعیلیبیگی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که نرخ اجاره تاکسیهای تهران قابل تغییر است.
طرح یادشده باعث افزایش نرخ کرایه تاکسیها در تهران در زمان اوج ترافیک تا 30 درصد میشود. این طرح در ابتدا آزمایشی در فرودگاه مهرآباد اجرا شده است و قیمت سفر در زمان اوج ترافیک نسبت به زمان عادی متفاوت است. با استفاده از پرداخت الکترونیک، زمان اوج ترافیک تعیین شده و قیمت به تبع آن افزایش مییابد.
اگر این طرح نتایج مطلوبی داشته باشد، نیز به تاکسیهای خطی گسترش خواهد یافت.
رایزنی برای افزایش قیمت تاکسیهای اینترنتی
در خرداد ۱۴۰۱، محمد خلج قاسم آبادی، مدیرعامل شرکت اینترنتی حمل و نقل اسنپ، اعلام کرد که هدف اصلی این شرکت برقراری تعادل بین نیازهای معیشتی رانندگان و هزینههای کاربران است. او همچنین افزود که قیمتگذاری در این صنعت چالشبرانگیز است.
طبق گفتههای کاربر، قیمت سالانه تاکسیهای اینترنتی بر اساس مصوبات مربوط به نرخ افزایش تاکسیهای اینترنتی و با توجه به نرخ تورم، افزایش خواهد یافت. این شرکت در حال حاضر در حال رایزنی با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است؛ بنابراین پس از دریافت مجوزهای لازم، افزایش نرخ مصوب سال ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد.
نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی ثابت میماند
اردیبهشت ۱۴۰۱: با برگزاری یک جلسه توجیهی با مسئولان تمام شرکتهای حمل و نقل اینترنتی هوشمند، قیمتها به سطح قبلی خود برگشت داده شد.
به گزارش سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، نرخ خدمات تاکسیهای اینترنتی وجوه اضافی دریافتی در دوره 17 تا 23 اردیبهشتماه را تعدیل کرده است. به این ترتیب، مبالغ اضافی که تاکسیهای آنلاین از مشتریان دریافت کردهاند به صورت تخفیف یا بهبود حساب کاربران بازگشت داده میشود.
جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط
در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران، درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط اظهار نظر کرد. طبق مصوبه شورای شهر، سازمان تاکسیرانی میتواند نرخ کرایه را تا حداکثر ۳۵ درصد و در میانگین ۲۵ درصد افزایش دهد. برای مثال، در یک خط کرایه تاکسی ۱۰ درصد و در یک خط دیگر ۳۵ درصد افزایش مییابد که میانگین این افزایش در کل شهر تهران ۲۵ درصد است.
وی تاکید کرد که فاصلهگذاری اجتماعی در تاکسی ها همچنان باید رعایت شود. اما با توجه به کاهش تعداد مبتلایان و فوتشدگان کرونا، در حال پیگیری لغو این طرح هستیم. زیرا اگر این مصوبه لغو شود، نرخ کرایه کاهش پیدا میکند و همچنین ازدحام مسافران کاهش خواهد یافت.
جزئیات برچسبهای جدید تاکسیها
در ماه اردیبهشت سال 1401، وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، به اجرای افزایش نرخ کرایه تاکسیها از اول روز اردیبهشت اشاره کرد. همچنین اعلام کرد که در حال حاضر برچسبهای بارکددار دو بعدی (3 برچسب) در داخل تاکسیهای خطی در حال نصب است.
وی تاکید کرد که این روند به منظور جلوگیری از سردرگمی مسافران و جلوگیری از اتلاف وقت تاکسیرانان و مسافران در کمترین زمان ممکن انجام شد و برچسبهای افزایش نرخ های تاکسی ها در تمام تابلوهای خطوط و ترمینال های تاکسی نصب شده است.
با توجه به گفتههای آقای سرلک، برچسبهای جدید نصب شده در داخل تاکسیها قابلیتهای زیادی دارند. این برچسبها امکان دریافت اطلاعاتی مانند میزان کرایه، اطلاعات راننده تاکسی و امکان ارائه انتقاد و پیشنهاد را فراهم میکنند. همچنین، با استفاده از این برچسبها میتوان نیز کرایه را پرداخت کرد. برچسبهای جدید روی شیشه جلو روبروی صندلی شاگرد و شیشههای مثلثی کناری صندلی عقب خودرو نصب میشوند.
در پایان، آقای سرلک از شهروندان درخواست کرد که در صورت مشاهده تاکسی های شخصی فاقد این برچسب ها، با شماره 1888 تماس بگیرند و این موارد را به سازمان تاکسیرانی شهر تهران گزارش کنند.
نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی افزایش مییابد؟
متن نویسی: از اول اردیبهشت ماه، نرخ کرایه تاکسی های خطی و درون شهری با افزایش 25 تا 30 درصدی روبرو شده است.
مهم است که در حال حاضر تصاحب قیمت خودروها، نقش مهمی در افزایش هزینههای سفر با تاکسیهای اینترنتی دارد. همچنین، برخی از تاکسیهای اینترنتی در حال حاضر تصمیم به افزایش نرخ کرایه خود گرفتهاند. بنابراین، به نظر میرسد که نرخ کرایههای تاکسیهای اینترنتی نیز در آینده افزایش خواهد یافت.
روابط عمومی تپسی تأکید کردهاند که این شرکت نیه برنامهای برای افزایش قیمت ندارد و قیمتها از تاکسیرانی تعیین نمیشوند. به عبارت دیگر، هزینه سفر با تپسی بر اساس میزان بنزین مصرفی، مسافت مسافرت و میزان ترافیک تعیین میشود و در نهایت توسط راننده و مسافر تأیید خواهد شد. همچنین تأکید شده است که قیمت از حداقل و حداکثر مقادیر مشخص شده قابل تعیین نیست.
روابط عمومی الوپیک بیان کرد که قیمتها تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت و تنها در صورت کاهش عرضه قیمتها افزایش خواهند یافت. اما شرکت اسنپ هنوز به این موضوع پاسخی نداده است.
با توجه به تصمیم گیری شورای اسلامی شهر تهران، قیمت تاکسی های شهری در برخی از مسیرهای شهر تهران به صورت متغیر است. این به این معنی است که قیمت برخی از مسیرها با فاصله بیشتر، مانند آزادی تا پایانه ارم یا پایانه ارم تا کرج، تا 35 درصد افزایش خواهد یافت و این افزایش قیمت با توجه به ترافیک، آب و هوا و سایر عوامل و شرایط موجود در زمان سفر متفاوت است.
شهروندان میتوانند شماره 1888 را برای گزارش تخلف رانندهها و افزایش قیمتهای خودسرانه تماس بگیرند. اما برخی از شهروندان ادعا میکنند که تماس با این سامانه تاثیری در افزایش قیمتهای خودسرانه ندارد.
قیمت جدید کرایه تاکسی از اردیبهشت 1401
فروردین 1401. آقای اسماعیل بیگی، مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی تهران، اعلام کرده است که از اول اردیبهشت 1401، نرخ جدید کرایه تاکسی اعمال میشود. وی در ادامه اعلام نموده است که افزایش متوسط نرخ کرایه تاکسی تا 25% خواهد بود، با این حال در برخی خطوط تاکسیرانی، این افزایش تا 35% نیز خواهد بود.
مطابق گفته آقای اسماعیل بیگی، برچسبهای جدید کرایه تاکسی در حال اتصال است. شهروندان در این برچسبها قادر خواهند بود با اسکن بارکدهای موجود، بهجای پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی، از خدمات دیگری مانند ثبت پیام تقدیر و تشکر از راننده یا ارائه انتقاد یا پیشنهاد بهرهمند شوند.
افزایش متغیر کرایه تاکسی در تهران
در ماههای اول سال 1401، برخی از رانندگان تاکسیها بدون رعایت هیچ قانونی، نرخ کرایههای درونشهری را افزایش میدهند. این حادثه اغلب در بازه زمانی بین تصویب و ابلاغ نرخ جدید تاکسی و بیشتر در تاکسیهای گردشی و خطوط کم نظارت روی میدهد.
در پاسخ به سوالات درباره کیفیت خدمات و تاخیر در اعلام نرخ کرایه تاکسی، وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، اظهار داشت که در تهران بیش از 70 هزار تاکسی در حال فعالیت هستند و نیاز به نظارت جدی برای بهبود وضعیت کیفیت خدمات داریم. نرخ کرایه در خطوط مختلف متفاوت است و ممکن است در برخی خطوط تغییری ایجاد نشود در حالی که در برخی دیگر تا 35 درصد افزایش داشته باشد.
نحوه اعتراض به گرانی کرایه تاکسی
وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، از رانندگان میخواهد که قبل از دریافت برچسبهای نرخ جدید و نصب نرخنامه در داخل خودرو، کرایه خود را با نرخ سال قبل دریافت کنند. او بیان میکند که هرگونه افزایش قیمت قبل از ابلاغیه قیمتهای جدید، به عنوان تخلف در نظر گرفته میشود.
به منظور بهبود عملکرد تاکسیرانان و ایجاد راحتی بیشتر برای شهروندان، اقداماتی در شهر تهران انجام می شود. این اقدامات شامل گشتهای خودرویی با اولویت در پایانههای سطح شهر، پیگیری پیامهایی که توسط شهروندان در سامانه 1888 ثبت می شوند و به طرح جدید کنترلهای نامحسوس میدانی میباشد. از سویی دیگر، سازمان تاکسیرانی شهر تهران براساس دستور مدیرعامل، هوشمندسازی، نظارت و کنترل سیستمی بر عملکرد تاکسیرانان، پرداخت الکترونیکی کرایهها و سایر مسائل مرتبط را در دستور کار خود قرار داده است.

آقای سرلک در ضمن به این موضوع اشاره کرد که تاکسی ها باید حداقل 3 مسافر و ون ها باید حداقل 7 مسافر در طول سفر را به خود سوار کنند. وی از همگان خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخلف توسط رانندگان، با استفاده از سامانه ۱۸۸۸ تماس بگیرند.
شیوه جدید محاسبه کرایه تاکسی
در ماه فروردین سال 1401، سرلک؛ معاون تاکسیرانی شهر تهران؛ درباره یک روش جدید برای پرداخت هزینههای تاکسی صحبت کرد. این روش شامل تفاوت قیمت در ساعات مختلف است و به مسافران اجازه میدهد تا به صورت هوشمند یا نقدی هزینههای خود را پرداخت کنند.
بر اساس گفتههای ارائه شده، قیمت پایه و حداکثر نرخ کرایه بر روی یک برچسب قرار داده میشود و افراد میتوانند در ابتدای سفر با اسکن بارکد روی شیشه جلوی خودرو، از هزینه سفر خود مطلع شوند و کرایه را پرداخت کنند.
تصویب افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در 1401
بر طبق تصمیم شورای شهر تهران، در بهمن ماه سال گذشته، نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال 1401 حداکثر 25 درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، در برخی از خطوط اتوبوس رانی، افزایش قابل توجه تری تا حداکثر 35 درصد ممکن است اعمال شود تا هزینه های کرایه تا حدی کاشته شود.
در سال جدید، نرخ کرایه مینیبوس بر اساس طول خطوط، به 1.2 برابر نرخ کرایه اتوبوس افزایش یافت. همچنین، نرخ کرایه تاکسیها نیز با افزایش متوسط 25 درصد، و حداکثر تا 35 درصد، بالاتر از نرخ کرایه قبلی خواهد بود.
بلیت متروبان نیز ۲۵ درصد افزایش در قیمت خواهد داشت. قیمت بلیت تکسفره خطوط عمومی ۲,۵۰۰ تومان، خطوط حومه (خط ۵) ۱,۵۰۰ تومان، خط هشتگرد ۷,۵۰۰ تومان و خط فرودگاه امام خمینی ۱۲,۵۰۰ تومان خواهد بود. به گفته نماینده شورای شهر تهران، این مصوبه از ابتدای اردیبهشتماه ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.
میزان افزایش کرایه تاکسی در سال 1401
در اسفند ۱۴۰۰، جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران، مسئول بررسی لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال آینده بود. طبق این لایحه، میزان افزایش متوسط نرخ کرایه تاکسی تعیین شده در ۲۵ درصد است.
با توجه به اظهارات خود، آن فرد پیشبینی میکند که این لایحه نیز از استفاده از خودروهای با کیفیت بالا حمایت میکند. در صورتی که این امکان فراهم شود، قیمتهای آنها مطابق با تصمیمهای قبلی نیز افزایش خواهد یافت.
یک عضو شورای شهر گفت که در این لایحه، تغییر نرخ کرایه تا متوسط 25 درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، برای برخی خطوط که نیاز به تغییر نرخ دارند، می توانند تا 35 درصد افزایش نرخ داشته باشند. همچنین، در برخی خطوط دیگر، افزایش نرخ باید کمتر از 25 درصد باشد تا متوسط افزایش به 25 درصد برسد. همچنین، در ساعات شب از ساعت 22 تا صبح 6، یک افزایش 20 درصدی نیز در نظر گرفته شده است.
مقاله حاوی اطلاعات درباره تاکسیهای پیشرفته است که از خودروهایی مانند تویوتا استفاده میکنند و هزینه نگهداری بیشتری نسبت به خودروهای معمولی دارند. نرخ کرایه این تاکسیها در گذشته افزایش یافته است و طبق لایحه شهرداری، آنها قرار است تا سقف 80 درصدی درآمد خود را افزایش دهند. این تصمیم با موافقت اعضای شورای شهر اعتبار مییابد.
مقام تشکری هاشمی در پایان بحث اشاره کرد که استفاده از نظام پرداخت الکترونیک در سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد و به این شکل، احتمالاً کرایه در ساعات پیک نیز قابل تغییر خواهد بود.
افزایش نرخ کرایه تاکسی بصورت فصلی
روزهای آبان ماه سال ۱۴۰۰، آقای ضامنی به عنوان مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، افزایش قیمت کرایه تاکسی در بعضی از شهرها را تایید کرد. او معتقد است که در شرایط کنونی، قیمتهای تاکسی، بهخصوص در خطوطی که تاکسیها به صورت چرخشی عمل میکنند، معمولاً به صورت فصلی تغییر میکند. این افزایش قیمت به علت تورم و افزایش مداوم قیمت قطعات و خدمات خودرو اتفاق میافتد.
به گفته آقای ضامنی، تعیین نرخ کرایه تاکسی توسط شورای شهرها صورت میگیرد و ممکن است این افزایش نرخ در طول سال یکبار یا حتی چند بار اعمال شود.
افزایش کرایه تاکسی در سال 1400
متن اصلاح شده:
اردیبهشت 1400: افزایش نرخ کرایه تاکسیها، همراه با اعلام نرخ جدید، از اولین روز اردیبهشتماه به اجرا درآمد. آقای روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، اعلام کرد که کرایه تاکسی در سال 1400 حدود 35% نسبت به سال 99 افزایش یافته است. البته، شرایط سال گذشته برای سه مسافر در نظر گرفته شده است.
به طور کلی، اقدامات اخیر آقای روشنی در زمینه نصب بارکدهای جدید بر روی برچسبهای نرخ کرایهها قابل تحسین است. این بارکدها قادرند اطلاعات مهمی مانند اطلاعات راننده تاکسی، مشخصات خودرو و مدارک تاییدشده تاکسیران را نمایش دهند، که با اسکن آنها میتوان به آسانی به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد. این اقدام قابل توجهی است که به تقویت امنیت و اعتماد عمومی نسبت به صنعت تاکسی کمک میکند.
کرایه تاکسی را اینترنتی پرداخت کنید
در اسفند ۹۹، آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، تاکسیهای شهری و بین شهری را مورد اشاره قرار داده و از تمام شهروندان خواسته است که به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی، از پرداخت نقدی کرایه تاکسیها خودداری کرده و از شیوههای پرداخت اینترنتی و الکترونیکی استفاده کنند.
در حقیقت، آقای ضامنی مشکل کمبود ناوگان را در برخی شهرها به عنوان یکی از چالشهای اصلی در پذیرش پرداخت اینترنتی مطرح نموده است. او بیان کرده است که در این شهرها، امکان استفاده بهینه از روشهای پرداخت غیرنقدی وجود ندارد و به همین دلیل به نظر میرسد استفاده از پرداخت نقدی به عنوان یک راهکار مناسب در این مناطق انتخاب شود. اما در اینجا ضروری است که بانک مرکزی دستورالعملی مناسب برای این مسئله تدوین کند تا بتوان در همه شهرها از روشهای پرداخت غیرنقدی بهرهگیری کرد به عبارت دیگر اصول کار با پرداخت های غیرنقدی در همه نقاط کشور، برابر باشد.
به طبق آمار اخیر، در حال حاضر 318 هزار تاکسی در کشور به صورت فعال در حرکت هستند. از این تعداد، بیش از 76 هزار تاکسی در منطقه تهران و شهرهای اطراف آن در حال تردد میباشند.
اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی
در این قسمت از مقاله، ما به اطلاع اهم خبرهای مرتبط با خودروهای تاکسی خواهیم پرداخت. این خبرها شامل اخبار نوسازی خودروهای قدیمی تاکسی، اطلاعیههای مربوط به سهمیه بنزین تاکسی، فرآیند ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی در اسنپ، به روزرسانیها در مبحث افزایش تعرفههای تاکسی، و نیز جزئیات معاینه فنی خودروهای تاکسی میباشد.